eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: و 🦋 در قرآن کریم نوعاً و با هم ذکر شده و در جایی که هر یک به تنهایی آمده باشد باید آن را تقیید کرد. البته گاهی ابتدا ایمان ذکر شده، مانند آیه مورد بحث و گاهی نیز ایمان لفظاً پس از عمل صالح آمده است، لیکن تقدم یا هم زمانی آن ملحوظ است؛ مانند: « من عمل صالحاً من ذکر أو أُنثی وهو مؤمن فلنحیینّه حیاة طیبة » که در این جا عمل صالح در حال ایمان عامل مطرح است. عمل صالح در فرهنگ قرآن عملی است که مطابق یکی از منابع دین باشد. 🐝 عبارت « الّذین آمنوا »  حاکی از و « عملوا الصالحات »  بیانگر است؛ یعنی، بشارت به بهشت ویژه کسانی است که افزون بر اعتقاد به مبدأ و معاد و سایر اصول دین، دارای عمل صالح نیز باشند. 🪨 بنابراین، کسی که حسن فاعلی داشته باشد ولی هیچ حسن فعلی نداشته باشد مشمول بشارت به بهشت ؛ چنانکه می فرماید: « یوم یأتی بعض آیات ربّک لا ینفع نفساً إیمانها لم تکن آمنت من قبل أو کسبت فی إیمانها خیراً ». جمله « کسبت فی إیمانها خیراً »  عطف بر « آمنت »  و بدین معناست که اگر کسی ایمان (حسن فاعلی) داشته باشد ولی هیچ عمل خیری (حسن فعلی) کسب نکرده باشد، ایمانش به حال او در نجات از اصل عذاب سودمند نیست و مانند کسی است که ایمان نیاورده باشد، جز در خلود که با هم تفاوت دارند؛ چون عمل صالح به مثابه شاخه شجره طوبای ایمان است و اعتقاد به منزله ریشه آن و هیچ درختی بدون شاخه میوه نمی دهد، گرچه ریشه آن زنده باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس آمریکایی خطاب به مجری شبکه MSNBC: 📍نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن 76 سال استعماگری رژیم آپارتاید و دهه‌ها نابودگری اسرائیل، شخصیت یحیی السنوار را قضاوت کنید... ☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ♻️ کانال 12 عبری عکسی مربوط به ۳ سال پیش را به عنوان عکسی از بمباران ایران توسط اسرائیل منتشر کرد! 👈 دقت کنید تا با انتشار تصاویر قدیمی یا جعلی، ناخواسته به لشگر دشمن در فضای مجازی برای ایجاد تبدیل نشوید. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: و ⭕️ همین طور کسی که کار خوبی کرده باشد (حسن فعلی)، لیکن حسن فاعلی (ایمان و نیّت خالص) باشد وارد بهشت نخواهد شد؛ مانند این که کاری را به عنوان نوع دوستی انجام دهد، نه بر اثر اعتقاد به خداوند و روز حساب. گرچه در این صورت، شخص از برکات دنیوی آن کار برخوردار می شود و چنین کار سودمندی ممکن است در آخرت نیز مایه تخفیف عذاب او شود. 💢 سرّ کافی نبودن حسن فعلی بدون حسن فاعلی برای ورود به بهشت، آن است که میزان و معیار در تأثیر عمل، اراده و انسان است و کسی که اعتقاد دارد زندگی انسان از تولد آغاز و به مرگ پایان می پذیرد و بعد از مرگ هیچ خبری نیست: « إن هی إلاّ حیاتنا الدّنیا نموت ونحیا وما نحن بمبعوثین »نیّت و اراده او برای بعد از مرگ نبوده است؛ پس عمل او در سطح دنیا می ماند و به عالم دیگر نمی رسد و او بعد از نشئه دنیا تنها می ماند؛ چنانکه قرآن کریم در باره کافران می فرماید اعمال آنان مانند سرابی است که در بیابانْ انسان تشنه آن را آب می پندارد: « والّذین کفروا أعمالهم کسراب بقیعةٍ یحسبه الظمآن ماءً حتی إذا جاءه لم یجده شیئاً ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فعالیت بی‌نظیر پدافند جمهوری اسلامی ایران در مقابل حملات بامداد و صبح امروز در سراسر کشور https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: و 🚨 وقتی اعمال عبادی کافران که برای بتها تخضّع داشتند، این چنین سراب باشد، آنان نیز حتماً سراب خواهد بود، گرچه آثار مادی آنها در دنیا محفوظ است. ✨تذکّر 1⃣گاهی به جای دو قید، ایمان و عمل صالح، عنوان که جامع هر دو قید است یاد می شود؛ مانند آیه « ...للذین اتقوا عند ربّهم جنات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها وأزواجٌ مطهّرة ورضوان من الله والله بصیر بالعباد »؛ زیرا غیرمؤمن، متقی نیست؛ چنانکه مؤمن غیرعادل نیز متقی نیست. 2⃣چون محور ایمان و مدار عمل صالح معروف بوده و در که پیش از آیه محل بحث نازل شده کاملاً بیان شده است، در آیه مورد تفسیر، متعلق ایمان و عمل صالحْ تشریح نشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت: شرارت دو شب پیش رژیم صهیونیستی نه باید شود و نه . باید خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد. باید قدرت و اراده و ابتکار ملت ایران و جوانان کشور را به آنان فهماند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث:صالحان و 🌼در جهان آخرت تعیین و بهشت هر کس در گرو مقدار ایمان و عمل صالح اوست. برخی دارای یک بهشت و گروهی دارای دو بهشت: « ولمن خاف مقام ربّه »و عدّه ای دارای چند بهشت هستند: « لهم » . 🌸 یکی از معانی در « لهم جنّات »  مالکیّت است و مملوک بودن بهشت به دو طریق قابل توجیه است:  1⃣خطوط کلی رابطه انسان بهشتی با بهشت در قرآن و روایات ترسیم شده است. با ملاحظه این خطوط کلی معلوم می شود اراده بهشتی بر بهشت حاکم است و هر چه بهشتی بخواهد با اراده او موجود می شود؛ چنانکه با اراده وی چشمه بهشتی می جوشد: « یفجّرونها تفجیراً ». همه اینها نشان می دهد بهشت محکوم و مملوک انسان بهشتی است. در این زمینه امیرالمؤمنین(علیه السلام) می فرماید: «فاعل الخیر خیر منه وفاعل الشّر شر منه»؛برتر از هر کار خیرْ فاعل آن است؛ چنانکه بدتر از هر کار شر نیز فاعل آن است؛ چون هر علّتی از معلول خویش است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نطق طوفانی نماینده اسپانیایی پارلمان اروپا در حمایت از فلسطین! 📍جناب رئیس، آنچه اسرائیل در غزه انجام می‌دهد فقط یک بحران نیست، این یک نسل کشی و وحشیگری است که با حمایت شما ادامه پیدا می‌کند... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث:صالحان و  2⃣انسان مؤمن و تکوینی عمل خیر خویش است: « لها ماکسبت »و چون بهشت ظهور و تجلی عمل صالح اوست، بنابراین، مؤمن علّت و مالک بهشت است. البته درباره جهنّم این تفاوت هست که گرچه محصول و معلول دوزخیان است، ولی این افراد با اعمال بدشان خود را اسیر و محصور جهنم ساخته اند. بنابراین، آنها محکوم جهنّم هستند: « إنّ جهنّم لمحیطة بالکافرین »، « وعلیها ما اکتسبت » ، « وجعلنا جهنّم للکافرین حصیراً »؛ مانند کسی که عمداً خانه ای را بر سر خود خراب کند و زیر آوار بماند، که او مقهور و محکوم کار خویش است، نه حاکم بر آن. 📢 تذکّر 1. هر گونه ملکیتی که در قیامت مطرح است از سنخ است، نه از سنخ اعتبار؛ زیرا منطقه اعتبار فقط دنیا است. 2.علت حقیقی و مالک تکوینی اصیل در سراسر هستی خواه در دنیا، خواه در قیامت است و علیت طولی و مالکیت رتبی انسان با آن منافی نیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan