eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا به حمایت از فلسطین ادامه می دهند دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا با حضور بر روی پل نزدیک دانشگاه خود به حمایت از فلسطینیان پرداختند و خواستار قطع همکاری دانشگاه با رژیم صهیونیستی شدند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 1⃣عبادت خالص و تقوا 🗜در حقيقت مضمون اين دو جمله، دو مطلب مستقل تا يكي درباره پرهيز از شرك و ديگري درباره اصل عبادت باشد. به همين جهت جمله (لا يشركون بي شيئاً) بدون حرف عطف آمده تا متمّم جمله (يعبدونني) باشد. پس از آن جهت كه نكره در سياق نفي آمده همه شركا را نفي مي‏كند و از آن جهت كه حرف عطف بين دو جمله قرار نگرفته معلوم مي‏شود نفي شرك جداي از عبادت نيست، بلكه در قوام عبادت دخيل است؛ ، عبادت آن است كه در آن، شرك راه پيدا نكند. 💎به هر ميزانْ عبادتْ خالص باشد بهره بيشتري دارد و برجسته‏ترين درجه خلوص آن است كه در قلب عابد، جز خدا نباشد؛ امام صادق(عليه‏السلام) درباره قلب سليم فرمودند: دلي است كه در آن جز ياد خدا نباشد: «القلب السليم الذي يلقي ربّه وليس فيه أحد سواه» و اين برترين درجه خلوص است. همچنين آن حضرت مي‏فرمايد: «ما أنعم الله‏عزّوجلّ علي عبد أجل من أن لايكون في قلبه مع الله غيره».   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 2⃣ در توحيد 📜خلوص از شرك جلي و خفي تنها در عبادت مصطلح نظير نماز و روزه نيست، بلكه در زندگي انسان موحّد ظهور دارد. 📃كسي كه در هنگام بهره‏برداري از چيزي يا گريز از چيز ديگر، غيرخداوند را واقعاً نافع يا ضار مي‏داند و بيش از حدّ مَظْهر و آيت خدا بودن درباره آن اعتقاد دارد چنين باور ناصوابي با خلوص در توحيد و تفصيل اين بحث در ذيل آيه (وما يؤمن أكثرهم بالله إلاّ وهم مشركون)با استمداد از احاديث تفسيري روشن مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖼 اثر جدید حسن روح‌الامین به‌مناسبت امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 1⃣آفرينش زمين 🔦ـعن أميرالمؤمنين(عليه‏السلام): «فسبحان من أمسكها [الأرض] بعد موجان مياهها، وأجمدها بعد رطوبة أكنافها فجعلها لخلقه مِهاداً وبسطها لهم فِراشاً فوق بحر لجّيّ راكد لا يجري، وقائم لا يسري تُكَرْكِرُه الرياح العواصف وتمخُضُه الغمام الذوارف (إنّ في ذلك لعبرةً لمن يخشي)». 🗜 اشاره: آنچه درباره آفرينش زمين در قرآن و سنّت معصومين(عليهم‏السلام) آمده، بعد از ارزيابي سند و تفسير متون نقلي با استمداد از يكديگر در بوته آزمون منزّه از فرضيه قرار مي‏گيرد و با استعانت از علوم متعارفه و اصول بديهيه، مورد پژوهش واقع مي‏شود. آنگاه روشن مي‏شود كه بخشي از علوم تجربي در متون نقلي آمده است و اگر تجربه قطعي با ظاهر متن منقول هماهنگ نبود، به عنوان دليل لبّي قرينه بر صرف ظاهر خواهد شد. غرض آن كه، ره‏آورد عقل يا تجربه و حسّ و همچنين شهود قطعي كه صيانت آن از هواجس نفساني و نزاهت آن از وساوس شيطاني و دسايس ابليسي احراز شد، مي‏تواند متن منقول قرار گيرد و در اين جهت فرقي ميان مسائل حكمت عملي، مانند فقه و اخلاق و حقوق و مطالب حكمت نظري، مانند حكمت و كلام و زمين‏شناسي و اخترشناسي نيست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
♦️اشتباه نکنید این یه فستیوال نیست؛ لحظه‌ی بمباران دیر البلح در مرکز نوار غزه است...💔 👤شهاب .چ https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 2⃣آنچه در ظاهر متون مشهود است 📍مفسران برآنند كه آيات قرآن در موافقت هيئت قديم صريح ؛ چنانكه در مخالفت هيئت جديد نيز صراحت ندارد و حقيقت مطلب را جز خداوند كسي نمي‏داند و اوضاع مذكور در هر دو هيئت مبنايي جز حدس ندارد كه شكوك و ردود آن را دفع مي‏كند. 📌آنچه طبق برهان منطقي، نه برابر مسائل رواني، حاصل شد، خواه از مبادي تجربي باشد يا از مبادي عقلي محض مي‏توان اولاً به صنع الهي اسناد داد و ثانياً به آن باور داشت و ثالثاً اگر اثر عملي داشت مورد استفاده عملي قرار داد و رابعاً برهان عقلي را در برابر برهان نقلي دانست، نه در برابر دين و شرع؛ زيرا عقل برهاني همان طور كه در اصول فقه ثابت شد، حجت ديني است؛ يعني، مَنْبعي از منابع دين محسوب مي‏شود، نه مقابل آن؛ زيرا عقل در برابر نقل است، نه در برابر دين الهي؛ چنانكه در مقدمه تفسير گذشت.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پدری که فکر می‌کرد است، پس از دیدن اندک نشانه‌ای که ممکن است پسرش هنوز باشد، خوشحال به سمت بیمارستان می‌دود. تصور کنید این فرزند شما بود؟ دل خراش... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: ❌نفی ریب (شک توأم با افترا) از قرآن یا بدین معناست که در قرآن شک کرد و یا بدین معنا که در قرآن هیچ منشأ شکّی و هر شکی تنها از ناحیه بیننده است که از روی کفر و نفاق یا جهل علمی به آن می نگرد. ⭕️آیه محل بحث که از است، هم اعجاز قرآن و صدق دَعْوِی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را اثبات می کند و هم دروغ مخالفان را. تحدّی گاهی به همه قرآن است، گاهی به ده سوره و گاهی نیز به یک سوره و چون قرآن کریم به حقیقتی برتر (کتاب مکنون) متکی است؛ کسی را یارای آوردن حتی یک سوره کوچک مانند آن نیست. اعجاز قرآن ذاتاً مربوط به آن است. گرچه امّی بودن پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم نیز مایه تأکّد اعجاز آن است. ☑️دریافت کننده این کتابْ عبد مطلق و بنده محض خداست و از این رو در این کریمه با تعبیر به طور مطلق و بدون هیچ گونه قید، از او یاد شده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: ⛔️ : فرق بین شک و ریب این است که ریب، است. کسی که در مطلبی شک کند و شبهه اتهام و افترا در میان باشد، شک وی را ریب می نامند. جمله « وإن کنتم فی ریب »  بدین معناست که اگر شما شک دارید که این قرآن کلام الله است و رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم را متهّم می کنید که آن را به خداوند افترا بسته و چنین کلماتی اختلاق و تقوّل است، شما نیز کتابی همانند آن بیاورید. 🔳 : سوره در اصطلاحْ ای از کلام الهی است که محتوایی منسجم داشته باشد. اما در لغت معنای محوری ماده «سور» هیجان همراه با ارتفاع و اعتلاست؛ چنانکه وقتی خشم انسان یا حیوانی به هیجان آمد، اوج گرفت و اثرش آشکار شد، می گویند: «سارَ غَضَبُه» و هنگامی که مار به خشم آمد و حمله کرد گفته می شود: «سارَت الحَیَّةُ» و به همین مناسبت به دیواری که بر روستا یا شهر احاطه دارد و همچنین سدّ بزرگی که مانع نفوذ بیگانه است، «سور» نامیده می شود. 🔲قطعه های مختلف کتاب الهی نیز بدین مناسبت به سوره موسوم شده که مانند شهر یا روستا مانع تهاجم مخالفان است و هر سوره در واقع سوری است بین مؤمنان و کافران و محکمترین توشه معنوی است که با آن، تعرض وسوسه انگیز مخالفان دفع و رفع می شود و هر سوره مظهر و اعتلا و ظهور خداوند در برابر معاندان است.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🔘از این تحلیل لغوی برمی آید که هر بخش از آیات قرآن کریم ویژگی مزبور را داشته باشد یک «سوره» است. البته مصداق کامل سوره همان قطعه ها و و مشهور قرآنی است که در اصطلاح به سوره موسوم شده است. در برخی آیاتْ واژه سوره بر اطلاق شده؛ مانند : « سورة أنزلناها وفرضناها... » که مراد از آن سوره نور است، یا « أم یقولون افتراه قل فأتوا بعشر سور مثله مفتریات ». در برخی موارد نیز سوره به ای از آیات (گرچه کمتر از سوره اصطلاحی باشد) گفته شده؛ مانند « یحذر المنافقون أن تنزل علیهم سورة تنبّئهم بما فی قلوبهم »، « وإذا أنزلت سورة أن آمنوا بالله وجاهدوا مع رسوله »، « ویقول الذین آمنوا لولا نزّلت سورة فإذا أنزلت سورة محکمة وذکر فیها القتال ». ☑️روشن است که در این موارد مرادْ سوره کامل نیست؛ زیرا هراس منافقان و مؤمنان درباره نزول سوره تام و کامل نبود. در این موارد مراد از سوره، دسته ای از آیات با ویژگی مزبور است.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ افسر یهودی و مستعفی ارتش آمریکا: 📍حملات هوایی اسرائیل، به نیت گرفتن تلفات بالا از غیر نظامیان آماده می‌شود/واکنش‌ یمنی‌ها به حملات اسرائیل به غزه همانند واکنش خود ایمنی بدن بود/تصویر بدن های پاره پاره کودکان فلسطینی مرا وادار به استعفا کرد... https://eitaa.com/bourhan