بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ"
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
8⃣ادعای #هماوردی با قرآن و داعیه ربوبیّت
💢اما کسی که ادعای نبوّت #ندارد، لیکن در صحنه تحدّی پیامبر شرکت می کند و در صدد آوردن شبیه معجزه پیامبر است، در #نهاد خویش مدّعی ربوبیت است؛ زیرا گرچه معجزه از دست پیامبر ظاهر می شود، لیکن مبدأ فاعلی آن خداوند است؛ چنانکه در آیه محل بحث، عنوان تنزیل قرآن به خداوند اسناد داده شده و در جریان تحول عصای حضرت موسای کلیم به مار فرمود: « سنعیدها سیرتها الاُولی » ، و اگر معجزات دیگر، صریحاً به خداوند اسناد داده نشده، حتماً امر و اذن و اراده خدا در آنها مُؤثر بوده است. گذشته از آن که، انسان کامل براساس قرب نوافل با مجاری ادراکی و تحریکی خداوند سبحان می فهمد و کار می کند.
🛑 پس اگر کسی درصدد آوردن #شبیه معجزه است او درصدد آوردن مثیل کار خداست و کسی که درصدد #آوردن مثل کار خداست در نهان خود ادعای ربوبیّتی مانند ربوبیّت خدا دارد و این همان مطلبی است که از تحلیل تَنَبّی یا حضور در صحنه تحدّی به دست می آید. حاصل این که، اگر شخص مُتَنَبّی در ساحت تحدّی حضور یافت از دو جهت مدّعی ربوبیّت است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک سال منتظر این فرصتم...
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ"
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
9⃣ #گونه_های_متفاوت هماوردی با اعجاز
🖇 همان طور که بر اساس تلازم بین معبود بودن و خالق بودن، از نفی خالقیت موجودی به #عدم_صلاحیت وی برای معبود شدن استدلال می شود: « أفمن یخلق کمن لایخلق »، « قل هل من شرکائکم من یبدؤا الخلق ثمّ یعیده »، همچنین بر محور تلازم بین پیامبر بودن و معجزه آوردن، از نفی قدرت بر اعجاز کسی به عدم صلاحیت وی برای #مقام_رسالت استدلال می شود؛ یعنی، جریان رسالت انسان کامل که خلیفه خدا و مظهر اوست جریان ربوبیّت خداوندی است که خالق و معبود است و چون افراد عادی در ساحت تحدّی منهزم شدند، پس هیچ یک از آنان صلاحیت رسالت الهی ندارند.
🔗 آنچه در این جا مهم است توجه به این اصل رصین کلامی است که همان طور که استدلال فکری صاحب نظران از سه راه (منع،نقض،معارضه)مورد طرد و رفع قرار می گیرد، شاید بتوان برای #طرد_معجزات صاحب بصران نیز راههای متعددی پیش بینی کرد که هر کدام از آنها بتواند جلوی تأثیر اعجاز را بگیرد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
توییتِ #تند اما #قابل_تامل
🟡 با #نگاه_سطحی شاید پنداشته شود که تعلیمات و دستورهای اسلام تنها ویژه شأن فردی انسان مانند نماز و روزه، ترک دروغ و اجتناب از معاصی است و به ابعادِ اجتماعی او بی اعتناست؛ یعنی غایت اسلام، تکامل فردی است و اقتصاد، اجتماع، اخلاقِ جمعی، سیاست و حکومت در قاموس اسلام مشاهده نمی شود، بلکه اسلام خواسته است که مسلمان خود را از گناه دور ساخته و به خودسازی بپردازد.
🔵 این #پندار با برخی احادیثی که درباره گوشه نشینی در متون اسلامی هست و نیز با تمسّک به سیره برخی از عرفا و اهل تصوّف تقویت شده است.
🟢 دانشمندان اسلامی در طول تاریخ، هدفمند بودن این اندیشه را به خوبی ادراک کرده و با استدلال و منطق در برابر آن مقاومت و ادعای این گونه افراد را واهی و استدلالشان را به #خیالبافی شاعرانه نزدیک تر دانسته اند. #امام_خمینی با درایت ویژه خویش مهم ترین وظیفه و رسالت خود را از میان برداشتن این مانع بزرگ پیشرفت مسلمانان دانسته و بارها یادآور می شدند که نادیده گرفتن ابعاد اجتماعی اسلام دسیسه دشمنان اسلام است:
☑️ نهضت اسلام در ابتدا گرفتار #یهود بعد از آن ها نوبت به گروهی رسید که شیطان تر از یهودند. این ها به صورت استعمارگر از سیصد سال یا بیشتر به کشورهای اسلامی راه پیدا کردند و برای رسیدن به مطامع استعماری خود لازم دیدند که زمینه هایی فراهم سازند تا اسلام را نابود کنند. آنان #احکام_اسلام را سدّی در مقابل منافع مادی خود می دیدند. مبلّغینی در #حوزههای_روحانیت درست کردند و عمّالی هم در #دانشگاه ها، تا اسلام را تحریف نمایند.
(تفسیر موضوعی قرآن كریم، جلد 17 (جامعه در قرآن) صفحه212)
♦️این کیف حاوی جنازه یک کودک فلسطینی است💔
أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى القوم الظَّالِمِينَ
و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ"
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
9⃣ #گونه_های_متفاوت هماوردی با اعجاز
⚪️هرگاه در برابر تحدّی صاحب اعجازی، کسی مشابه معجزه او را ارائه کند، مثلاً سوره ای مشابه یکی از سوره های قرآن بیاورد، چنین مقابلهْ همانند منع یا نقضِ دلیل حصولی مصادم متن دلیل حضوری صاحب اعجاز است، ولی اگر در برابر آن، #معجزه_دیگر بیاورد، یعنی کاری کند که دارای قیود مأخوذ در تحدید اعجاز باشد و اَحَدی نتواند همتای آن را بیاورد، چنین هماوردی، مانند معارضه استدلال فکری معجزه ای در عرض اعجاز صاحب تحدّی است، نه آن که با متن معجزه قبلی درگیر شود؛ چنانکه در معارضه، دلیل دوم در عرض دلیل اول با آن درگیر می شود، نه این که مصادم جزئی از اجزاء درونی آن شود؛ لیکن در چنین فرضی، شخص دوم حتماً مصدّق شخص اول خواهد بود و هر دو یکدیگر را تصدیق می کنند و نظیر #موسی و #هارون(علیهماالسلام) خواهند بود و هرگز مقابل یکدیگر نخواهند شد؛ زیرا حدّ اعجاز بر کار هر کدام صادق است.
🔳 آنچه در صاحب مقام رسالت لازم است #اصل_اعجاز است و همان طور که انبیا همتای هم نیستند: « ولقد فضّلنا بعض النّبیّین علی بعضٍ » و نیز مرسلین همسان هم نبوده اند: « تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعضٍ » معجزات آنان نیز همتا و همسان هم نخواهد بود. آنچه همراه نبوت عام و رسالت عامْ مطرح است اصل اعجاز است، نه معجزه معین. لازم است توجه شود که چنین شخصی هرگز آسیب منع یا نقض گونه به معجزه مدعی رسالت وارد نمی کند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
13.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙#مداحی فوق العاده امام زمانی (عج) مربوط به ایام #اربعین
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan