eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۶: "أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ" ⛓بحث: 🧷«... وفرض علیکم حج بیته الحرام الذی جعله قبلة للأنام...واختار من خلقه سُمّاعاً أجابوا إلیه دعوته وصدقوا کلمته... یُحرزون الأرباح فی متجر عبادته ویتبادرون عنده موعد مغفرته». 📎اشاره: گرچه همه عبادتها در حدّ خود تجارت با خداست، لیکن هر کدام ای دارد که در فرصت مناسب یادآوری می شود. مناسک حج که از ارکان مهمّ آن طواف در مدار بیت عتیق و آزاد و طاهر و مُطهَّر است تجارت سودآوری است که بهره آن آزادی از گزند گناه و طهارت از لوث و روث معصیت است. از این رو سهمی وافر در احراز سود تجاری دارد بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۶: "أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ" ⛓بحث: 📔«... صبروا أیّاما قصیرة أعقبتهم راحة طویلة تجارة مُرْبِحة یسّرها لهم ربّهم...: براى مدتى کوتاه در این جهان صبر و استقامت ورزیدند و راحتى بس طولانى بدست آوردند، تجارتى است پرسود که پروردگارشان بر ایشان فراهم ساخته ». 📒«ولبئس المتجر أن تری الدنیا لنفسک ثمناً وممّالک عند الله عِوَضاً». 📕«واعلموا عباد الله أن المتقین ذهبوا بعاجل الدنیا و آجل الاخرة... ثم انقلبوا عنها بالزاد المبلّغ والمتجر الرابح». 📗«...ورهینة الأیام ورمیّة المصائب وعبد الدنیا وتاجر الغرور». 📘«من حاسب نفسه ربح ومن غفل عنها خسر». 📚 اشاره: کسی که از خود غافل شود، شیطان از او غافل نیست. پس انسان باید حسابگر خویش باشد و از سرمایه خود به خوبی بهره گیرد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۶: "أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ" ⛓بحث: ✉️«ولا تجارة کالعمل الصالح ولاربح کالثواب». 📨«وما أخسر المشقّة وراءها العقاب وأربح الدعة معها الأمان من النار». 📜 اشاره: در مسیر حرکت امیرالمؤمنین(علیه السلام) به شام، گروهی از مردم شهر «انبار» با او ملاقات کردند و به آن حضرت کاری که نشانه در برابر فرمانروایان غیر دینی بود انجام دادند. امام پس از سخنانی به آنان فرمودند: «چه زیانبار است مشقّتی که کیفر الهی را در پی داشته باشد و چه پر سود است آرامشی که امان از آتش دوزخ را به همراه داشته باشد». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۶: "أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ" ⛓بحث: 📢«الدنیا دار ممرّ لا دار مقرّ والناس فیها رجلان: رجل باع فیها نفْسَه فأوْبقها ورجل ابتاع نفْسَه فأعْتقها». 🔈 اشاره: در گذرگاه دنیا برخی انسانها خود را و به هلاکت می رسند و برخی خود را و آزاد می شوند. مراد از خودفروشی در گفتارِ بلند امیر مؤمنان(علیه السلام) خودفروشی به است که از آن پس، فروشنده بَرده و بنده شیطان خواهد بود. امّا مراد از خریدن خود و آزاد ساختن آن این است که انسان، با ایمان و عمل صالح سند آزادی خود را امضا کند. 📣 از نظر فقهی انسان مالک خود نمی شود. پس به مجرّد این که خود را آزاد می شود؛ همانند عبد مُکاتَبْ، که اگر خود را از مولایش خرید به محض خریدن آزاد می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۶: "أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ" ⛓بحث: 🔘پیامبران و امامان(علیهم السلام) که با معارفی همچون «عبْد الشهوة أذلّ من عبْدالرقّ» و ارائه رهنمودهایی چون «ولا تَکنْ عبْد غیرک وقد جعلک الله حرّاً»انسان را از قید و بند هر نوع بندگی غیر خدا می رهانند، به حقیقتْ مولای او هستند؛ زیرا: «کیست مولا آن که آزادت کند» و امیرمؤمنان(علیه السلام) که سخن از احسان خود به مردم دارد و اعلام می کند که آنها را از بند هر ذلّت و حلقه های زنجیر هر بردگی و ستم آزاد ساخته است: «ولقد أحسنت جوارکم وأحطتُ بِجُهدی من ورائکم وأعْتقتُکم من ربق الذُلّ وحلق الضیم». ☑️ سخن از اصلاح وضع مالی و امور رفاهی مردم ؛ زیرا در این امور فرعی اگر کافران از مسلمانان پیشتازتر نباشند، دست کم در حدّ آنان هستند، بلکه آن حضرت می فرماید: چون شما را از بندگی شیطان ظاهری و باطنی رهانیدم حق مولویت بر شما دارم. با این بیان چگونگی رهیابی جامعه بشری به آزادی معلوم می شود و امتیاز آزادی از رهایی روشن می گردد؛ چون انسان آزاد، تحت ، و بشرِ رها تحت ولایت شیطان است و بین این دو ولایت فرقهای وافری است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
صهیونیست بخاطر همین استقامت و لبخند‌های زیبای شماست که در هراس اند... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: ⏳ انسان مسافری است رهسپار لقای حق و نیازمند است تا راه او را روشن کند و سرانجام به لقای مهر و جمال حق باریابد. منافق که نه از خود نوری دارد و نه از نور خدا بهره مند است، همواره در تاریکی به سر می برد و مَثَل آنان همچون کسی است که در تاریکیهای انبوه، آتشی برافروزد تا پیرامونش را روشن کند، ولی خدا با تندبادی آن را خاموش کند و او را در تیرگیها رها کند. 🕰سرّ این که خداوند به منافقان فرصت افروختن آتش می دهد و سپس آن را خاموش می کند، آن است که عذابِ در میانه راه، بیشتر و تحیرش افزونتر است. منافقان که سرمایه های عظیم سعادت علمی و عملی(نیروهای ادراکی و تحریکی سالم) را باخته اند، کر و لال و کورند و راهی برای بازگشت به فطرت اصیل خویش ندارند؛ زیرا راه کفر و نفاق راه بی بازگشت و مایه هلاکت ابدی است. قرآن کریم منافقان را جنبندگان روی زمین می داند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: 🔶 : تنوین در کلمه «ظلماتٍ» برای تنکیر و اشاره به ظلمتهاست. همین مطلب در جای دیگر با تعبیر « ظلماتٌ بعضها فوق بعض »از آن یاد شده است. 🔷 : باء در «بنورهم» برای تعدیه است. فعل لازم(مانند ذهب) گاهی با همزه باب اِفعال(أذهبه) و گاهی با حرف جرّ(ذَهَبَ بِه) متعدّی می شود و در تعدیه با حرف جرّ است؛ زیرا تعدیه با حرف جرّ، مفید است، ولی تعدیه با همزه باب افعال با وساطت نیز سازگار است. بنابراین، جمله « ذهب الله بنورهم » بدین معناست که نور اینان در قبضه قدرت خداست و خداوند هر گاه بخواهد، آن را خاموش می کند. تعبیر «أذْهَبَ» مفید این نکته لطیف نیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
🔴تصویر جانسوز از جوان فلسطینی که در صف کفن کردن، منتظر کفن کردن خواهر کوچکش ایستاده اسرائیل https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: 📭خدای سبحان پس از تبیین محرومیّت منافق از به تبیین دو مَثَل می پردازد تا ممثل را به خوبی آشکار سازد. 📬 مَثَل اول که در آیه محل بحث آمده درباره منافقان است و مثل دوم که در آیات بعد(19و20) آمده، در مورد آنان است و می توان هر یک از مَثَلهای یاد شده را بر گروهی یا مقطعی از جریان یک گروه خاصّ تطبیق کرد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: منافقان ⛔️ انسان در عالَم طبیعت مسافری است که رهسپار لقای مهر یا قهر الهی است و سیر و سفر او بدون نوری که راه او را روشن کند، به جمال و مهر الهی پایان نمی پذیرد و منافق که در کافر است، نه از خود نوری دارد تا با آن قدرت پیمودن راه مهر خدا را بیابد و نه از نور خدایی که « نور السماوات والأرض » است بهره مند است و منبع دیگری نیز برای تأمین نور نیست: « ومن لم یجعل الله له نوراً فما له من نور ».پس او در به سر می برد و اگر هم نوری برای روشن کردن راه خود فراهم آورد خدا آن را فوراً خاموش می کند و او همواره متحیّر است. ⭕️ مَثَل منافقان همچون مَثَل کسی است که آتشی بیفروزد تا از فروغ آن پیرامونش روشن شود، ولی آن را خاموش کند و فرصت پیمودن راه را از او بگیرد. خداوند آتشِ افروخته منافقان را خاموش می کند و آنان را در تیرگیها به حال خود رها می کند و رها ساختن منافقان به حال خود بدان معنا نیست که از دایره ربوبیّت خدای سبحان بیرونند؛ زیرا خارج شدن موجود امکانی از ربوبیّت خداوند به معنای رها ساختن امکان و پیوستن به وجوب است. در حالی که اگر موجودی عین فقر و ربط محض بود محال است از جامه امکان بیرون رود و لباس وجوب بر تن کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
تصویر دختر جوانی که پس از بمباران خانه‌اش توسط هواپیماهای اسرائیل، زیر آوار گرفتار شده. اسرائیل https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: منافقان 🔍 از این رو معنای دعای پربرکت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: «الّلهم ولا تکلنی إلی نفسی طرفة عین أبداً» و یا دعای «ولا تکلنا إلی غیرک ولا تمنعنا من خیرک» نیز این نیست که در جهان هستی تکیه گاه دیگری جز خدا وجود دارد، بلکه بدین معناست که خدایا و خود را از ما دریغ مکن. 🔎 زیرا اگر ما را با غرایزمان رها کنی و عقل و فطرتمان را با وحی شکوفا نکنی می کنیم. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: منافقان ⭕️ بنابراین، معنای منافقان در تیرگیها « ترکهم فی... » آن است که منافقان از الهی محروم می شوند، همان گونه که آیه شریفه « نسوا الله فنساهم إنّ المنافقین هم الفاسقون » نیز بدین معناست که خداوند چنان منافقان را از لطف خاص خود محروم می کند که گویا به دست فراموشی سپرده شده اند، نه این که خدای سبحان فراموش کار است؛ زیرا او علم محض است و نسیان را به حریم پاک او راهی نیست: « وما کان ربّک نسیّاً ». 🔘البته مطلق خدا در این گونه از مواردِ ترک و رها ساختن نیز همچنان محفوظ است. 🔷جلمه « وترکهم فی ظلمات لایبصرون » هماهنگ و مؤید جمله « ویمدّهم فی طغیانهم یعمهون » در آیات قبل است و نشان می دهد که نسیان الهی به معنای رهاکردن عمدی و ترک است، نه سهو قهری. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan