بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: تقوا، #هدف_متوسط
📨 قرآن کریم تقوا را وسیله فوز و نایل شدن #به_خداوند سبحان: « ولکن یناله التّقوی » و مایه #قبولی_اعمال: « إنّما یتقبّل الله من المتّقین » و #محور_کرامت انسان: « إنّ أکرمکم عند الله أتقیکم » و زمینه #حصول_میزان_تشخیص حق از باطل: « إن تتّقوا الله یجعل لکم فرقاناً » و #راه_خروج از بن بستهای فکری و عملی و اخلاقی: « ومن یتّق الله یجعل له مخرجاً » معرفی می کند که هر کدام از مزایای مزبور در جای مناسب خود بحث می شود.
💌 پیام آیه مورد بحث این است که خدا را باید به گونه ای عبادت کرد که محصول آن تقوا باشد و آن، #عبادت_خالصانه است: « ألا لله الدین الخالص » و برجسته ترین درجه خلوص آن است که در قلب انسان عابد #جز_خدا احدی نباشد وچنین قلبی قلب سلیم است: « إلاّ من أتی الله بقلب سلیم »درروایات اهل بیت(علیهم السلام) آمده است: قلب سلیم قلبی است که جز خدا احدی در آن نباشد: «القلب السلیم الذی یلقی ربّه ولیس فیه أحد سواه». از این رو در پایان آیه بعد از قراردادن «أنداد» و شریکان برای خدا نهی کرده است.
✉️ تذکّر: چون عبادت دارای درجات است، تقوای حاصل از آن نیز دارای مراتب خواهد بود که #نازلترین آنها همان است که در آیه 131 سوره آل عمران: « واتقوا النار التی أُعدت للکافرین » مطرح شده و برای مراحل برترْ آیات دیگر طرح می شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🌹 در جنگ غزه به دنیا آمد و در جنگ شهید شد
آه قلبم 💔
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
1⃣ #نداهای_الهی در قرآن کریم
📶خداوند سبحان در قرآن کریم با #چند_عنوان به انسانها خطاب می کند، یا درباره آنها سخن می گوید: یکی عنوان «عام»؛ مانند « یا أیّها النّاس » . دومی عنوان «خاص»؛ مانند « یا أهل الکتاب » و سومی ندای «اخص»؛ مانند « یا أیّها الّذین آمنوا » و چهارمی عنوان «خاص الخاص»؛ مانند « أُولی الألباب » و « أُولی الأبصار » و پنجمی عنوان «خلاصةخاص الخاص»؛ مانند « یا أیّها الرسل » و ششمی عنوان «صفاء خلاصةخاص الخاص»؛ مانند « أُولوالعزم من الرسل » و بالاخره آخرین و #کاملترین عنوان خطابی است که به شخص رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم متوجه است که نه تنها نسبت به انبیا و مرسلین رجحان دارد، بلکه نسبت به اولوالعزم از آنان نیز مزیّت دارد؛ مانند « یا أیّها النبی » و « یا أیهّا الرسول » .
⏸ البته عناوین تفصیلی دیگری را می توان استنباط کرد و چون #درجات_قرب مخاطَب متفاوت است، تعبیرهای ندا نیز مختلف است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #حامیان_فلسطین نشست #رئیس_جمهور آمریکا را بههم زدند
🔹معترضان حامی فلسطین فریاد اعتراض خود را در مراسم جذب کمکهای مالیِ انتخاباتیِ کارزار بایدن که با حضور ۲ رئیسجمهور دموکرات قبلیِ آمریکا برگزار شد بلند کرده و صحبتهای آنها را قطع کردند.
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
1⃣ #نداهای_الهی در قرآن کریم
🔈 در #مناجات_انسان با خدا نیز گاهی انسان می گوید: «یا الله» و «یا ربّ» و گاهی ادب اقتضا می کند که پس از خطاب «یا الله» و «یا ربّ» و هنگامی که خود را در محضر مولای خویش مشاهده کرد بگوید: «رَبِّ»؛ زیرا در این حال دیگر انسان از خدا دور نیست تا با او «منادات» داشته باشد، بلکه جای «مناجات» است. گرچه لفظ «یا» گاهی برای تشریف و تعظیم مقام مخاطب حاضر نیز به کار می رود و همواره دلیل دور بودن منادا نیست.
📢 خدای سبحان همواره به ما #نزدیک است: « نحن أقرب إلیه من حبل الورید »، لیکن انسان گاهی به خدا نزدیک و گاهی از او دور است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
💥تصویری از انگشتر شهید زاهدی که شب قبل از شهادت از حرم امام رضا (ع) هدیه گرفته بود...
#ماه_رمضان
#مرگ_بر_اسراییل
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
2⃣ #امر به سبب و مسبّب
▶️خدای سبحان در قرآن کریم گاهی به #سبب امر می کند، مانند امر «اعبدوا» که سبب است و مسبَّب آن تقواست و مانند دستور وضو و غسل و تیمم که با آن طهارت حاصل می شود: « إذا قمتم إلی الصّلاة فاغسلوا وجوهکم وأیدیکم إلی المرافق »؛ و گاهی نیز به #مسبَّب امر می کند؛ مانند: « وإن کنتم جنباً فاطّهّروا » و « یا أیّها النّاس اتّقوا ربّکم ». گرچه آن مسبّب نیز خود وسیله ای برای نیل به کمال برتر بوده، نسبت به آن سبب است.
⏩ همچنین قرآن در #ترتیب بین ذکر اصل و فرع گاهی ابتدا فرع را ذکر می کند و سپس اصل را؛ مانند آیه مورد بحث که ابتدا #فرع (عبادت) ذکر شده و سپس دلیل و اصل « الذی خلقکم » به عنوان سند ذکر شده است. گاهی نیز ابتدا #اصل و سپس فرع بیان می شود؛ مانند: « ذلکم الله ربّکم لا إله إلاّ هو خالق کل شی فاعبدوه ».
⏸ تذکّر: عبادت در آیه محل بحث اگر مخصوص اعمال معهود باشد و شامل عقاید نشود، چون عبادت بدون ایمان صحیح نیست و امر به ذی المقدمه عقلاً مستلزم وجوب مقدمه است، پس نسبت به کافران و منافقان #واجب است ابتدا ایمان خالص را تحصیل و سپس عبادت کنند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan