بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث: #روایی
3⃣ #وصف آتش دوزخ
📕 ـعن أنس: تلا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم « وقودها النّاس والحجارة » فقال: «أوقد علیها ألف عام حتی احمرّت وألف عام حتی ابیضّت وألف عام حتی اسودّت، فهی سوداء مظلمة لا یطفأ لهبها».
📗 ـعن أمیرالمؤمنین(علیه السلام) فی قوله تعالی: « فاتّقوا النّار الّتی وقودها النّاس والحجارة » : یا معاشر شیعتنا اتّقوا الله واحذروا أن تکونوا لتلک النّار حطباً وإن لم تکونوا بالله کافرین فتوّقوها بتوّقی ظلم إخوانکم المؤمنین... ».
📘 ـ«... ونار شدیدٍ کَلَبُها، عالٍ لَجَبُها، ساطعٍ لَهَبُها، متغیّظٍ زفیرُها، متأجِّجٍ سعیرُها، بعیدٍ خُمُودُها، ذاکٍ وُقُودُها، مخوفٍ وعیدُها، عَمٍ قرارُها، مُظْلِمَةٍ أقطارها حامیةٍ قدورُها، فظیعةٍ أمورُها».
📙 ـ«واعلموا أنّه لیس لهذا الجلد الرقیق صبر علی النّار فارحموا نفوسکم فإنّکم قد جرّبتموها فی مصائب الدّنیا. أفرأیتم جزع أحدکم من الشوکة تصیبه والعثرة تُدْمیه والرمضاء تُحرقه؟ فکیف إذا کان بین طابقین من نار، ضجیع حَجَر وقرین شیطان. أعلمتم أنّ مالکاً إذا غضب علی النّار حطم بعضُها بعضاً لغضبه وإذا زجرها توثّبت بین أبوابها جزعا من زجرته».
📖 اشاره: از آن جهت که دوزخ مظهر غضب محض خداست و هیچ گونه #رحمتی در آن نیست: «دارٌ لیس فیها رحمةٌ» عذاب آن توانفرساست و تحلیل اجمالی از شدت عذاب این است: عذاب گاهی در مکان معین است و کسی که در آن مکان محبوس شد امید یا آرزوی رهایی از آن برای او متصور است و زمانی به صورت «پارچه تعذیب» ظهور می کند؛ مانند: « قُطّعت لهم ثیاب من نار » یا برتر از آن به صورت «جامه تعذیب» درمی آید؛ مانند: « سرابیلهم من قطران ». کسی که به چنان پارچه یا چنین جامه مبتلا شد آرزوی رهایی در نهاد او خطور می کند، اما اگر #خود_انسان به صورت وَقُود دوزخ در آمد، فرار از چنین حکومت قهرآلود الهی متصوّر نیست؛ زیرا در این حال عذاب و مُعذَّب متحدند، و آرزوی فرار و رهایی نظیر فرضی است که محال باشد، نه از قبیل فرض محال.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا:
📍موشکهای هایپرسونیک ایرانی اهدافی را در اسرائیل مورد اصابت قرار دادند که اسرائیلیها را واقعاً به وحشت انداخت چون به گمانم اسرائیلیها فکرش را نمیکردند که ایرانیان به اندازه آنها مجتمعهای نظامی و تجهیزاتی اسرائیل را بشناسند، فکر می کنم این یکی از دلایلی بود که نتانیاهو هنگام خواندن بیانیه، دستانش می لرزید...
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ"
⛓بحث: #روایی
4⃣ #دوزخ_ملکوتی
🔘 ابوعبدالله محمدبن احمد انصاری قرطبی می گوید: مسلم از عبدالله بن مسعود نقل می کند که وی گفت: ما با رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بودیم که صدای فروافتادن چیزی را شنید. رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: می دانید این صدا چیست؟ ابن مسعود گفت: گفتیم: خدا و رسول او داناترند. رسول خدا فرمود: این سنگی است که از #هفتاد_پاییز_پیش (هفتادسال) در آتش انداخته شد و همچنان در حال فرود آمدن بود و هم #اکنون به قَعْر آتش رسیده است.
🔳 اشاره: از این حدیث می توان فهمید که #زندگی_ملحدانه و #منافقانه نوعی دوزخ ملکوتی است و نوعی وَقُود، حَصَب و حَطَبِ مناسب با آن وجود دارد و با سایر آیات و نیز با سایر انحای عذاب حسّی منافاتی ندارد؛ زیرا همه آنها می تواند حق باشد و مادامی که آتش ظاهری و دوزخ حسّی و تعذیب بدنی و وقود جسمانی محفوظ باشد اثبات معارف و مدارج برتر نه تنها ممنوع نیست، بلکه با درجات قرآن هماهنگ است؛ ولی مطلب مهم آن است که تلاش انسانها برای نجات از آتش، کمتر از کوشش آنان برای فهمِ چگونگی عذاب است. غرض آن که، آنچه بر ما لازم است رهایی از دوزخی است که وجود آن قطعی است و تأسف در این است که برای رهایی از آن سعی بلیغ نمی شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ"
⛓بحث: #گزیده تفسیر
🟡 قرآن کریم پا به پای تبیین احکام و حِکَم دین #اثر_و_ثمر ایمان یا کفر به آنها را نیز بازگو می کند؛ چنانکه در آیه قبل کیفر تبهکاران را بیان کرد و در آیه محل بحث مؤمنان را به بهشتی که نهرها در زیر آنها جاری است و به ثمرات مداوم و میوه های مشابه و همسران پاکیزه آن و همچنین جاودانگی در آن بشارت می دهد. بشارت قرآن برای انسانهایی است که جامع حُسْن فاعلی (ایمان و نیت خالص) و حُسْن فعلی (عمل صالح) باشند؛ زیرا برای ورود به بهشت اجتماع حسن فعلی و فاعلی لازم است، گرچه برای سقوط در جهنم فقدان یکی از آن دو کافی است.
🟢 #مؤمنان_صالح هرگاه در بهشت نعمتی بیابند می گویند: این رزق را پیش از این نیز دریافت کرده ایم و مراد آنان توفیق ایمان و عمل صالح است که در دنیا بهره آنان شده بود و اکنون به صورت نعمتهای بهشتی مجسّم و ظاهر شده است. مؤمنان بهشتی افزون بر سایر نعمتها در بهشت، از همسرانی پاکیزه بهره مندند که از هر گونه رجس و رجز مطهرند و زندگی آنان و همسرانشان در بهشت جاودانه است. سرّ خلود در بهشت آن است که محور پاداش اخروی شاکله اعتقادی و جهان بینی انسان موحد است و چون بهشتیان در دنیا عازم بودند تا ابد بر ایمان و صلاح بمانند، از ابدیت در بهشت جاویدان بهره مندند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ"
⛓بحث:#تفسیر
🛍 #بَشّر: بشارت در عرف عام به معنای #گزارش مسرّت بخش است؛ لیکن در قرآن کریم بر خبر حزن انگیز نیز اطلاق شده است؛ مانند: « فبشّرهم بعذاب ألیم »؛ زیرا بشارت به معنای خبری است که در بَشَره (پوست چهره) اثر می گذارد، خواه مسّرت بخش باشد یا حزن انگیز. شاید مسرّت نیز عام باشد؛ زیرا گزارشی که در خطوط و اساریر چهره اثر می کند مایه سرور است. گزارش شادمانی اگر بی سابقه باشد مسرّت بخش و بشارت بالفعل است و اگر مسبوق باشد، چون نشاطی به همراه ندارد، بشارت بالقوه است؛ یعنی، چیزی است که اگر قبلا ً اعلام می شد مسرت آور بود. از این رو بین اِخبار و تبشیر فرق است؛ زیرا در اخبار جهل مخاطب و مستمع شرط نیست، لیکن در تبشیر چنین شرط ضمنی معهود است.
🎁 تذکّر: تبشیر از باب تفعیل و برای #کثرت است. این تکثیر یا به لحاظ انواع گونه گون نعمت است، برای مصدّقان اعتقادی و عملی اعجاز و رسالت، یا به لحاظ تکثّر مؤمنان گیرنده مژده و مخاطبانِ بشارت وگرنه تکرار گزارش مایه تکرار بشارت نیست؛ زیرا مژده واحد تکرّر و تکثرپذیر نیست؛ چنانکه خصوص اوایل فَجر را «تباشیر» می دانند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نماینده ایرلندی پارلمان اروپا:
📍کودکان فلسطینی اهمیتی برای شما ندارند، آنچه برای شما مهم است کاسه لیسی آمریکا است...
☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ"
⛓بحث:#تفسیر
🌸 #لهم: در معنای لام در «لهم» چهار احتمال است که همه آنها می تواند صحیح باشد:
1.«اختصاص»؛ یعنی، بهشت مخصوص صاحبان ایمان و عمل صالح است. 2.«ارتباط»؛ یعنی، بهشت مرتبط با آنهاست.
3.«منفعت»؛ یعنی، بهشت به نفع آنهاست.
4.«مالکیت»؛ یعنی، بهشت مملوک آنان است. احتمالهای دیگر منتفی است.
🌳 #جنّات: معنای محوری همه مشتقات ماده «جنّ» پوشیدگی است؛ چنانکه «جنین» بر اثر پوشیدگی و مستور بودن در رحم مادر بدین نام موسوم شده و سپر نیز بدین جهت که رزمنده در پناهِ آن پوشیده و از آسیب سلاح دشمن مصون است «جُنَّة» نامیده شده و کسی که عقل او شکوفا نشده، بلکه پوشیده است «مجنون» نام گرفته و ظلمت شب که مایه پوشیدگی اشیاست، «جانّ» نام گرفته: « فلما جنّ علیه اللّیل... » و قلب که مستور است نیز «جَنان» نامیده شده، چه قلب جسمانی که در قفسه سینه مستور است و چه قلب روحانی (روح مجرّد) که از دیده ظاهری پوشیده است. «جنّ» نیز موجودی است نامرئی که از دید ظاهری انسانها پوشیده است. «جَنّت» نیز باغی است #پوشیده_به_درختان_انبوه و درهم فرورفته؛ چنانکه اهل آن از انظار دیگران مستورند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ برنده ژاپنی جایزه صلح نوبل:
📍آنهایی که برای صلح در غزه تلاش میکنند شایسته نوبل هستند/تصاویر خونین کودکان غزه من را به یاد وضعیت هشتاد سال پیش ژاپن میاندازد...
☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ"
⛓بحث:#تفسیر
🌳 سرّ نامگذاری بهشت به جنت آن است که #شاخساران_درختانش درهم فرورفته و شاخه های درهم فرورفته و برگهای فراوان آنها مانند سقفی سبز رنگ زمین بهشت را می پوشاند. بنابراین، می توان گفت: از زیر این باغها نهرها جاری است و دیگر نیازی به تقدیر گرفتن کلمه اشجار نیست، تا گفته شود مراد «من تحت أشجارها» است، به طوری که درختها در حاشیه نهر باشد؛ یعنی، همان مقصودْ از تعبیر کنونی بدون تقدیر استفاده می شود. البته مراد همین است که بیان شد وگرنه نهری که در زیرزمین جریان داشته باشد چه سودی برای باغ و چه بهره ای برای صاحب آن دارد. چه بسا آبهای زیرزمینی که زمینِ آن جز خشکی و صاحب آن جز فقر بهره ای ندارد.
🌴به هر تقدیر، فضای بهشت پوشیده از درختان است و با این وجود فضای آن #روشن است؛ زیرا نور بهشت از چشمه خورشید نیست؛ چون بساط خورشید و ماه در قیامت برچیده می شود: « وجمع الشمس والقمر » و در بهشت خورشیدی نیست: « لا یرون فیها شمساً ولا زمهریراً »، بلکه سرچشمه نور همان جان پاک و نورانی مؤمنان آرمیده در آغوش نعمتهای بهشتی است: « نورهم یسعی بین أیدیهم وبأیمانهم ».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ عضو سازمان صدای یهودیان برای صلح:
📍مردم زنده زنده در بیمارستان الاقصی توسط اسرائیل سوزانده شدند/بیش از 200 کنشگر یهودی ورودی بازار سهام نیویورک در وال استریت را مسدود کردیم/این جنایتها با بمبهای آمریکایی انجام میشود، ایالات متحده باید دست از سودجویی به واسطه نسل کشی بکشد...
☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین لحظات زندگی مردی که خسته و خاکی بر روی مبلی نشسته و تمامِ توانش را در تفنگِ بدون فشنگش جمع می کند تا پرتش کند سمت پهپادی که آمده جانش را بگیرد.تصاویری از تا آخرین فشنگ و تا آخرین نفس جنگیدن.
#شهید_یحیی_السنوار
#اسطوره
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یحیی سنوار : من این جمله از #امام_علی را خوب به خاطرم سپرده ام که گفت: دو روز در زندگی انسان هست، روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست، و روزی که مرگ سرنوشت تو ست.
🔹 من از روز اول نمیترسم چون مرگ #سرنوشتم نیست پس کسی نمی تواند به من آسیبی برساند.
🔹 از روز دوم هم نمیترسم چون اگر #تقدیرم باشد نمی توانم از آن جلوگیری کنم.
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ"
⛓بحث:#تفسیر
🌊 #تجری: اِسناد جریان به نهرْ #مجازی است؛ زیرا نهر بستر آبِ جاری است و جریانی ندارد. این اِسناد در صورتی صحیح است که آب نهر چنان فراوان باشد که همه گنجایش نهر را پر کند.
💧 #الأنهار: نهر بزرگتر از جدول و کوچکتر از بحر است. از این رو بردی دمشق را «نهر مصر» و نیل مصر را «نهر مصر» گویند. احتمال می رود مراد از انهار، همان انهار چهارگانه آیه15 سوره محمدصلی الله علیه و آله و سلم باشد؛ چنانکه احتمال می رود مراد جنسِ نهر باشد. ممکن است جریان نهر برابر اراده بهشتیان در سطح بهشت بدون کانال باشد. قهراً همه سطح بهشت نهر خواهد بود و چون جریان آن با مشیئت بهشتی است، #هر_جا و #هر_قدر او بخواهد جاری می شود. از این رو محذور و تزاحمی متصور نیست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مجری مطرح جهان عرب:
📍اگر میخواهید دلیل صبر و جنگاوری ایرانیها را متوجه شوید باید به ژنتیک، تاریخ و فرهنگ ایرانیان مراجعه کنید و حتی فرش بافی و نحوه کاشت و برداشت زعفران توسط آنها را در نظر بگیرید؛ برای فهم اسرائیلیها و بستن آب و غذا بر مردم غزه نیز بررسی ژنتیکی آنها جوابهای دقیقی به شما خواهد داد...
#عربی
🆔 @Kavoshmedia
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ"
⛓بحث:#تفسیر
🍑 #أُتوا: چون فعل «أتی» لازم است، در صیغه مجهول نیازمند تعدیه به حرف جرّ است و چون در صیغه های مختلفِ فعلهای متعدّی به حرف جرّ، مدخولِ حرف جرّ تغییر می کند، نه خود فعل، مانند: مَرَّبه، مرّبهما، مرّبهم، این پرسش پدید می آید که از فعل «أتی» چگونه مجهول ساخته شده و چرا خود فعل نیز جمع بسته شده است؟ در پاسخ باید گفت: کلمه «أتی» در قرآن کریم که فصیحترین کلمات است، هم «لازم» استعمال شده (به معنای آمدن)، مانند: « أتی أمر الله » و هم «متعدّی» (به معنای آوردن) و در این صورت، هم با حرف جر و هم بدون حرف جر به کار رفته است؛ مانند: « أنا اتیک به » که اتی اسم فاعل و ضمیر کاف مفعولِ بی واسطه آن است. پس این اشکال که اگر «أتی» به معنای آوردن است باید «أُوتوا» و از باب افعال باشد نه «أُتوا» که ثلاثی مجرّد است، وارد نیست؛ زیرا هر دو صورت مجرّد و مزید به معنای #آوردن به کار رفته است.
🍋 #به: ضمیر «به» در «أُتوا به متشابها» به #رزق برمی گردد؛ یعنی، میوه های هم رنگ و شبیه به یکدیگر که دارای مزه های گوناگون است و این جمله عبارتی مستقل است و از متعلّقات جمله قبل « کلّما رزقوا... » نیست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ یحیی السنوار، مردی که الگوی آزادگان جهان شد...
☑️ @Kavoshplus