eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
191 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ☘اختلاف مفسران در لفظ و معناي آيه در آيه كريمه (مالك يوم الدين) مورد اختلاف است: 💠1 ـ مفسران اختلاف دارند كه آيا كلمه «مالك» مي‏ تواند همچون «ربّ العالمين»، «الرّحمن» و «الرّحيم» براي اسم معرفه ‏اي مانند «الله» باشد يا نه. ❄[پاورقی:منشاي اين اختلاف آن است كه اضافه اسم فاعل(یوم الدین) اضافه حقيقي و مفيد نيست و چون وصفِ «الله» قرار گرفته وصفت بايد با موصوف در معرفه و نكره بودن مطابقت داشته باشد، بايد معرفه باشد.]. 🦋 برخي گفته ‏اند: در كلمه «مالك» زمان حال يا استقبال مطرح نيست، بلكه است و اسم فاعلِ استمراري با اضافه شدن(به...یوم الدین) مي‏ تواند صفت براي اسم معرفه‏ اي مانند «الله» قرار گيرد. 🐚 برخي ديگر اين سخن را ناتمام دانسته، گفته ‏اند: چون قيامت هم اكنون موجود نيست، از اين رو مالك در اين آيه كريمه معناي دارد و به معناي «يَمْلِكُ» است و چنين اسم فاعلي با اضافه، كسب تعريف نمي ‏كند و از اين رو صفت براي «الله» كه معرفه است قرار نمي ‏گيرد. 🌿در اين اختلاف حق با گروه نخست است؛ زيرا در اين جا مشبهه است و بر دلالت دارد؛ چون قيامت موجود است و با شدن نظام دنيا انسان وارد قيامت مي‏ شود. تفصيل و اثبات اين مطلب در بخش لطايف و اشارت همين آيه خواهد آمد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓ادامه بحث اختلاف مفسران در لفظ و معنای آیه: 🌟2ـ كلمه مالك را بيشتر «مَلِك» قرائت كرده‏ اند و بسياري از مفسران نيز همين قرائت را ترجيح داده ‏اند؛ گرچه قرائت «مالك» اكنون مشهورتر است. 💫 از مِلْك، و از مُلْك مشتق است و ‏بودن خداوند همان او نسبت به موجودات و تقوّم(قِوام) موجودات به اوست. خداوند نيز همان ، نفوذ و فرمانروايي او بر اشياست. 🔴هر يك از طرفداران قرائت «مَلِك» و «مالك» براي ترجيح قرائت مورد نظر خود ادلّه ‏اي اقامه كرده ‏اند: 🔰دليل قائلان به ترجيح قرائت (سلطنت)، اضافه آن به ظرف زمان (يوم) است؛ در حالی که به زمان اضافه نمي‏ شود؛ بر خلاف كه در تعبيراتي همچون «مَلِكِ عصر» «مَلِكِ دهر» و... به زمان اضافه مي‏ شود؛ اما گفته نمي ‏شود: «مالك عصر». 🍃پاسخي كه به اين استدلال داده شده، اين است كه فرق ميان مالك و مَلِك در اضافه به ، در مالكيت هاي است، نه حقيقي؛ اما خداي سبحان كه مبدأ و منشاي حقيقي اشياست همان گونه كه تعبير مَلِك درباره او درست است تعبير مالك صحيح است و خداي سبحان منشاي هستي هر موجودي است؛ چه زمان و چه غير زمان و همه معلول او هستند؛ مِلك و مُلك همه اشيا، زمان و غير زمان، از آن اوست. او هم مالك زمان است و هم مالك غير زمان. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) 🥀طرفداران قرائت «مالك،قیومیّت» مي ‏گويند: يكي از وجوه ترجيح قرائت وسعت مفهومي آن است، به گونه ‏اي كه مَلِك(قیّومیت) را نيز در بر مي‏ گيرد؛ زيرا خداي سبحان هم مالك موجودات امكاني است و هم مالك و سلطه بر آن ها و هم مالك نفوذ و سلطه ديگران: (لله مُلك السماوات والأرض...برای اوست آسمان ها و زمین)، (قل اللّهمّ مالك المُلك...بگو خدایا! ای همه موجودات). 🍁سلطه صاحبان سلطه، حق باشد يا باطل، خداست، با اين تفاوت كه سلطه حق پاداش است و سلطه مهلت و استدراج(به تدریج نزدیک کردن) خداي منتقم و قهّار: (ولايحسبنّ الّذين كفروا أنّما نُملي لهم خيرٌ لأنفسهم إنّما نُملي لهم ليزدادوا إثما ولهم عذابٌ مهين...گمان نکنند کسانی که به حق بی اعتنایی می کنند مهلتی که به آنها می دهیم خیر است بلکه به آنها را مهلت می دهیم که گناهانشان افزوده شود و عذابی خوار کننده در انتظار آنهاست ). پس هر نفوذي خداست و خدا بر اين نفوذها نيز سلطه مالكي دارد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: 🦋قرآن كريم هم آسمان ها و زمين را از آنِ خدا دانسته، مي‏ گويد سلطنت به دست اوست: (تبارك الّذي بيده الملك)، كه اين مُلكِ نفوذ و فرمانروايي، بر اشياست و هم نفوذ و فرمانروايي را به دست خداي سبحان مي‏ داند، كه بر ارواح و باطن اشياست: (فسبحان الّذي بيده ملكوت كلّ شي‏ء). 🌻با اين كه آن جا كه سخن از است از اسماي جماليه به عنوان «تبارك» و آن جا كه سخن از است از اسماي جلاليه به نام «سبحان» ياد مي‏ كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: قرائت مالك 🍥كلمه «يوم» و «يومئذ» در بيشتر استعمال هاي قرآني آن، مربوط به جهان (برزخ و قيامت) است و در همه آن موارد به صورت مطرح شده است، نه مملوك و اينْ زمينه ‏اي است براي استيناسي(انس گرفتن) قرآني كه براساس آن مي‏ توان در آيه كريمه (مالك يوم الدّين) نيز آن را ظرف دانست، نه مملوك؛ مانند اين كه گفته شود:«قاضي يوم الدّين»، «شفيع يوم الدّين». 🏵️ پس سخن در اين نيست كه خدا مالك يوم الدّين و يوم الدّين خداوند است، بلكه سخن در اين است كه خداي سبحان نسبت به همه اشيا در (قیامت) ظهور مي‏ كند و اين معنا با قرائت «مالك» سازگارتر است. 🎗️بنابراين، معناي آيه كريمه (مالك يوم الدين) اين است كه در آن روز خدا مالك اشياست و مالكيت او در آن روز بر همگان مي‏ شود، نه به اين معنا كه خداوند آن روز است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 🔴حيات معقول ثمره معرفت به امام(عج) 💬شيعه و غير شيعه از وجود مبارك خاتم الانبياءصلي الله عليه و آله و سلم نقل كرده ‏اند هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ است: «من مات و لم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية». اگر انساني بميرد در حالي كه امام زمان خود را نشناسد تا ولي‏ّش باشد، به مرگ جاهلي از دنيا رفته است. ⌛️مرگ جاهلي، نشانه است، چرا كه مرگ عصاره حيات است. 🔳آن‏كه خوب زندگي مي‏كند، نيكو مي‏ميرد و هر كه بد به سر مي‏برد مرگ بد دارد، زيرا مرگ جز چشيدن زندگي نيست؛ گويا زندگي شربتي مي‏شود كه شخص هنگام احتضار آن را مي‏ چشد. 📢اگر شهد است، محصول كار شيرين اوست و چنانچه شرنگ و تلخ است، نتيجه دوران زيست اوست. (كُلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوت). مرگ يعني تحول و دگرگوني. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ترجیح قرائت 🔳معناي يوم الدين بنا بر ترجيح قرائت مالك، بيانگر چهره همان حقيقتي است كه آيه كريمه (يَومَ لا تملك نفس لنفس شيئاً والأمر يومئذ لله...روزی که فردی از فرد دیگر عذابی را دفع نمی کند و فرمان و حکم از آن خداست). چهره سلبي آن را بيان مي‏ كند. 🔊گرچه مالكيت مطلق خداي سبحان بر اشيا، اختصاصي به جهان ندارد، ولي چون اين حقيقت در آن روز به خوبي بر همگان رخ مي ‏نمايد و همه به آن اعتراف مي ‏كنند، (يوم الدين) به صورت مالكيت الهي در آيات قرآن كريم مطرح شده است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: در قرآن 🚩همان گونه كه گذشت، مراد از يوم در بيشتر استعمال هاي قرآني آن، است؛ مانند: (يوم الدين)، (اليوم الآخر)، (يوم يقوم الرّوح و الملائکه صفا...روزی که روح و فرشتگان در یک صف می ایستند )، (يومَ لاتملك نفس لنفس شيئاً والأمر يومئذٍ لله) و به معناي در مقابل يا در برابر ماه و سال . 🔔همچنين به معناي شب و روز هم نيست... . 〽️[پاورقی]: و از اين رو كلمه يوم در «يوم القيامة»، تثنيه و جمع ندارد، بلكه روز قيامت براي ازمردم به درازاي است: (في يوم كان مقداره خمسين ألف سنة) (سوره‏ ي ‏معارج، آيه 4)، ولي براي به اندازه يك بيشتر طول نخواهد كشيد. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در پاسخ مردي كه به آن حضرت عرض كرد: «يا رسول الله ما أطْوَلَ هذا اليوم! »؛ روز قيامت چقدر طولاني است!، فرمودند: «والذى نفس محمدّ بيده إنّه ليخفّف علي المؤمن، حتي يكون أخفّ عليه من صلاة مكتوبة يصلّيها فى الدنيا» . 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ادامه پاورقی 🍂 بلكه (یوم) به معناي «ظهور» است؛ همان گونه كه در آيه شريفه (كل يوم هو في شأن...هر روز به کاری مشغول است) مقصود اين نيست كه خداوند در هر شبانه‏ روز يا در هر روز (در مقابل شب) كاري دارد؛ زيرا خود روز هم شأني از شئون الهي و كاري از كارهاي اوست. پس (كل يوم) به معناي «كل ظهور» است و روز قيامت به معناي آن است. 🌾در قيامت همه كثرت ها به وحدت بازگشته، براي همگان معلوم مي‏ شود كه است كه عالم را اداره مي‏ كند و با ظهور توحيد، پندار تثنيه(خداو بت ها)و تثليث(پدر،پسر،روح القدس) رخت بر مي‏ بندد؛ بر خلاف آغاز آفرينش كه چون روز ظهور كثرت وحدت است، سخن از (يومين)، (أيّام) و (ستّة أيّام) است. 🌴[پاورقی] ـ خداي سبحان درباره آفرينش جهان مي‏ فرمايد: مجموعه نظام موجود را در روز آفريديم: (هو الّذي خلق السماوات والأرض في أيام، ثم استوي علي العرش)؛ زيرا زمين در خلق شده است: (خلق الأرض في )، آسمان هاي هفت ‏گانه نيز در : (ثم استوي إلي السماء وهي دخان... فقضاهنَّ سبع سماوات في ) (سوره فصّلت، آيات 12 ـ 11) و آسمان ها و زمين را نيز در آفريده است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: در قرآن 🍁 امّا تغيير نظام دنيا در نفخ اوّل و ايجاد نظامي جديد در نفخ دوم، در خواهد بود: ( نطوي السماء كطيّ السجلّ للكتب...روزي فرا مي‏ رسد كه آسمان را درهم مي ‏پيچيم، همان گونه كه طومار، نوشته‏ هاي فراوانِ درون خود را درهم مي‏ پيچد.) 📌در جاي ديگر نيز مي‏ فرمايد: (والأرض جميعاً قبضته يوم القيامة والسماوات مطويّات بيمينه)؛و در جاي ديگر: (يوم تبدل الأرض الأرض والسماوات)؛ روزي كه آسمان و زمين اين دنيا به آسمان و زمين تبديل مي ‏شود. اين صحنه‏ ها در روز خواهد بود و مراد از روز همان است. 🌍پس روز در مقابل شب، شبانه‏ روز و سال و ماه ؛ زيرا وقتي آسمان ها و زمين طومار گونه برچيده شد، ديگر وضعي و انتقاليِ زمين يا كره ديگر مطرح نيست تا از آن شب و روز و سال و ماه پديد آيد، بلكه متحرّك و حركت برچيده مي ‏شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: در قرآن 🔺بنا بر اين كه روز در «يوم الدين» و آيات مربوط به قيامت به معناي «ظهور» باشد، بايد بيان شود كه ظهور مراد است؟ 🟣از آيات فراواني كه قيامت را (يوم الدين) معرّفي مي ‏كند، بر مي ‏آيد كه قيامت، روز ظهور است؛ مانند: (وإن الفجّار لَفِي جحيم*يصلونها يومَ الدين*وما هم عنها بغائبين...قطعا گنه کاران در جهنم اند*که روز پاداش وارد آن می شوند*و هرگز از آن غایب نمی شوند). 💠 [پاورقی:در قرآن كريم فاجران در آتش دوزخ، گاهي با تعبير (يَصْلَوْنَ) بيان شده است و گاهي با تعبير (تَصْلِيَة) و ميان اين دو تعبير است؛ اولي به معناي و برون سوزي است و دومي به معناي و درون‏سوزي است]. 🎗️ از آن جا كه معاني و مصاديق فراوان و گوناگوني از جمله «جزا» دارد، به قيامت روز نيز گفته مي ‏شود، ولي جزا، تنها بخشي از دين است كه در آيه (إنّ الدين عند الله الإسلام...قطعا دین نزد خدا اسلام است) و مانند آن استعمال شده است. در قيامت با ظهور مي‏ كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i