بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
☘اختلاف مفسران در لفظ و معناي آيه
در آيه كريمه (مالك يوم الدين) #دو_مسئله مورد اختلاف است:
💠1 ـ مفسران اختلاف دارند كه آيا كلمه «مالك» مي تواند همچون «ربّ العالمين»، «الرّحمن» و «الرّحيم» #صفت براي اسم معرفه اي مانند «الله» باشد يا نه.
❄[پاورقی:منشاي اين اختلاف آن است كه اضافه اسم فاعل(یوم الدین) اضافه حقيقي و مفيد #تعريف نيست و چون #مالكْ وصفِ «الله» قرار گرفته وصفت بايد با موصوف در معرفه و نكره بودن مطابقت داشته باشد، بايد معرفه باشد.].
🦋 برخي گفته اند: در كلمه «مالك» زمان حال يا استقبال مطرح نيست، بلكه #استمراري است و اسم فاعلِ استمراري با اضافه شدن(به...یوم الدین) مي تواند صفت براي اسم معرفه اي مانند «الله» قرار گيرد.
🐚 برخي ديگر اين سخن را ناتمام دانسته، گفته اند: چون قيامت هم اكنون موجود نيست، از اين رو مالك در اين آيه كريمه معناي #استقبالي دارد و به معناي «يَمْلِكُ» است و چنين اسم فاعلي با اضافه، كسب تعريف نمي كند و از اين رو صفت براي «الله» كه معرفه است قرار نمي گيرد.
🌿در اين اختلاف حق با گروه نخست است؛ زيرا #مالك در اين جا #صفت مشبهه است و بر #استمرار دلالت دارد؛ چون قيامت #هم_اكنون موجود است و با #برچيده شدن نظام دنيا انسان وارد قيامت مي شود. تفصيل و اثبات اين مطلب در بخش لطايف و اشارت همين آيه خواهد آمد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓ادامه بحث اختلاف مفسران در لفظ و معنای آیه:
🌟2ـ كلمه مالك را بيشتر #قاريان «مَلِك» قرائت كرده اند و بسياري از مفسران نيز همين قرائت را ترجيح داده اند؛ گرچه قرائت «مالك» اكنون مشهورتر است.
💫#مالك از مِلْك، و #مَلِك از مُلْك مشتق است و #مالك_بودن خداوند همان #قيوميت او نسبت به موجودات و تقوّم(قِوام) موجودات به اوست. #مَلِك_بودن خداوند نيز همان #سلطنت، نفوذ و فرمانروايي او بر اشياست.
🔴هر يك از طرفداران قرائت «مَلِك» و «مالك» براي ترجيح قرائت مورد نظر خود ادلّه اي اقامه كرده اند:
🔰دليل قائلان به ترجيح قرائت #مَلِك(سلطنت)، اضافه آن به ظرف زمان (يوم) است؛ در حالی که #مالك به زمان اضافه نمي شود؛ بر خلاف #مَلِك كه در تعبيراتي همچون «مَلِكِ عصر» «مَلِكِ دهر» و... به زمان اضافه مي شود؛ اما گفته نمي شود: «مالك عصر».
🍃پاسخي كه به اين استدلال داده شده، اين است كه فرق ميان مالك و مَلِك در اضافه به #زمان، در مالكيت هاي #اعتباري است، نه حقيقي؛ اما خداي سبحان كه مبدأ و منشاي حقيقي اشياست همان گونه كه تعبير مَلِك درباره او درست است تعبير مالك #نيز صحيح است و خداي سبحان منشاي هستي هر موجودي است؛ چه زمان و چه غير زمان و همه معلول او هستند؛ #پس مِلك و مُلك همه اشيا، زمان و غير زمان، از آن اوست. او هم مالك زمان است و هم مالك غير زمان.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
🥀طرفداران قرائت «مالك،قیومیّت» مي گويند: يكي از وجوه ترجيح قرائت #مزبور وسعت مفهومي آن است، به گونه اي كه مَلِك(قیّومیت) را نيز در بر مي گيرد؛ زيرا خداي سبحان هم مالك #بدنه موجودات امكاني است و هم مالك #نفوذ و سلطه بر آن ها و هم مالك نفوذ و سلطه ديگران: (لله مُلك السماوات والأرض...برای اوست #مالکیت آسمان ها و زمین)، (قل اللّهمّ مالك المُلك...بگو خدایا! ای #مالک همه موجودات).
🍁سلطه صاحبان سلطه، حق باشد يا باطل، #عطيّه خداست، با اين تفاوت كه سلطه حق پاداش است و سلطه #باطل مهلت و استدراج(به تدریج نزدیک کردن) خداي منتقم و قهّار: (ولايحسبنّ الّذين كفروا أنّما نُملي لهم خيرٌ لأنفسهم إنّما نُملي لهم ليزدادوا إثما ولهم عذابٌ مهين...گمان نکنند کسانی که به حق بی اعتنایی می کنند مهلتی که به آنها می دهیم خیر است بلکه به آنها را مهلت می دهیم که گناهانشان افزوده شود و عذابی خوار کننده در انتظار آنهاست ). پس هر نفوذي #عطيه خداست و خدا بر اين نفوذها نيز سلطه مالكي دارد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:
🦋قرآن كريم هم #مُلك آسمان ها و زمين را از آنِ خدا دانسته، مي گويد سلطنت به دست اوست: (تبارك الّذي بيده الملك)، كه اين مُلكِ نفوذ و فرمانروايي، بر #بدنه اشياست و هم #ملكوتِ نفوذ و فرمانروايي را به دست خداي سبحان مي داند، كه بر ارواح و باطن اشياست: (فسبحان الّذي بيده ملكوت كلّ شيء).
🌻با اين #امتياز كه آن جا كه سخن از #مُلك است از اسماي جماليه به عنوان «تبارك» و آن جا كه سخن از #ملكوت است از اسماي جلاليه به نام «سبحان» ياد مي كند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:#ترجيح قرائت مالك
🍥كلمه «يوم» و «يومئذ» در بيشتر استعمال هاي قرآني آن، مربوط به جهان #آخرت (برزخ و قيامت) است و در همه آن موارد به صورت #ظرف مطرح شده است، نه مملوك و اينْ زمينه اي است براي استيناسي(انس گرفتن) قرآني كه براساس آن مي توان در آيه كريمه (مالك يوم الدّين) نيز آن را ظرف دانست، نه مملوك؛ مانند اين كه گفته شود:«قاضي يوم الدّين»، «شفيع يوم الدّين».
🏵️ پس سخن در اين نيست كه خدا مالك يوم الدّين و يوم الدّين #مملوك خداوند است، بلكه سخن در اين است كه #مالكيت_مطلق خداي سبحان نسبت به همه اشيا در #آن_ظرف_خاصّ (قیامت) ظهور مي كند و اين معنا با قرائت «مالك» سازگارتر است.
🎗️بنابراين، معناي آيه كريمه (مالك يوم الدين) اين است كه در آن روز خدا مالك اشياست و مالكيت او در آن روز بر همگان #ظاهر مي شود، نه به اين معنا كه خداوند #مالك آن روز است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
🔴حيات معقول ثمره معرفت به امام(عج)
💬شيعه و غير شيعه از وجود مبارك خاتم الانبياءصلي الله عليه و آله و سلم نقل كرده اند هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ #جاهلي است: «من مات و لم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية». اگر انساني بميرد در حالي كه امام زمان خود را نشناسد تا #مطيع وليّش باشد، به مرگ جاهلي از دنيا رفته است.
⌛️مرگ جاهلي، نشانه #زندگي_جاهلانه است، چرا كه مرگ عصاره حيات است.
🔳آنكه خوب زندگي ميكند، نيكو ميميرد و هر كه بد به سر ميبرد مرگ بد دارد، زيرا مرگ جز چشيدن #عصاره زندگي نيست؛ گويا زندگي شربتي ميشود كه شخص هنگام احتضار آن را مي چشد.
📢اگر شهد است، محصول كار شيرين اوست و چنانچه شرنگ و تلخ است، نتيجه دوران زيست اوست. (كُلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوت). مرگ يعني تحول و دگرگوني.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:ترجیح قرائت #مالک
🔳معناي #مالك يوم الدين بنا بر ترجيح قرائت مالك، بيانگر چهره #اثباتي همان حقيقتي است كه آيه كريمه (يَومَ لا تملك نفس لنفس شيئاً والأمر يومئذ لله...روزی که فردی از فرد دیگر عذابی را دفع نمی کند و فرمان و حکم از آن خداست). چهره سلبي آن را بيان مي كند.
🔊گرچه مالكيت مطلق خداي سبحان بر اشيا، اختصاصي به جهان #آخرت ندارد، ولي چون اين حقيقت در آن روز به خوبي بر همگان رخ مي نمايد و همه به آن اعتراف مي كنند، (يوم الدين) به صورت #ظرف مالكيت الهي در آيات قرآن كريم مطرح شده است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث: #يوم در قرآن
🚩همان گونه كه گذشت، مراد از يوم در بيشتر استعمال هاي قرآني آن، #جهان_آخرت است؛ مانند: (يوم الدين)، (اليوم الآخر)، (يوم يقوم الرّوح و الملائکه صفا...روزی که روح و فرشتگان در یک صف می ایستند )، (يومَ لاتملك نفس لنفس شيئاً والأمر يومئذٍ لله) و به معناي #روز در مقابل #شب يا در برابر ماه و سال #نيست.
🔔همچنين به معناي #مجموع شب و روز هم نيست...
.
〽️[پاورقی]: و از اين رو كلمه يوم در «يوم القيامة»، تثنيه و جمع ندارد، بلكه روز قيامت براي #بسياري ازمردم به درازاي #پنجاه_هزار_سال است: (في يوم كان مقداره خمسين ألف سنة) (سوره ي معارج، آيه 4)، ولي براي #مؤمنان به اندازه يك #نماز_واجب بيشتر طول نخواهد كشيد. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در پاسخ مردي كه به آن حضرت عرض كرد: «يا رسول الله ما أطْوَلَ هذا اليوم! »؛ روز قيامت چقدر طولاني است!، فرمودند: «والذى نفس محمدّ بيده إنّه ليخفّف علي المؤمن، حتي يكون أخفّ عليه من صلاة مكتوبة يصلّيها فى الدنيا»
.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:ادامه پاورقی
🍂 بلكه (یوم) به معناي «ظهور» است؛ همان گونه كه در آيه شريفه (كل يوم هو في شأن...هر روز به کاری مشغول است) مقصود اين نيست كه خداوند در هر شبانه روز يا در هر روز (در مقابل شب) كاري دارد؛ زيرا خود روز هم شأني از شئون الهي و كاري از كارهاي اوست. پس (كل يوم) به معناي «كل ظهور» است و روز قيامت به معناي #ظهور_بودن آن است.
🌾در قيامت همه كثرت ها به وحدت بازگشته، براي همگان معلوم مي شود كه #يك_واحد است كه عالم را اداره مي كند و با ظهور توحيد، پندار تثنيه(خداو بت ها)و تثليث(پدر،پسر،روح القدس) رخت بر مي بندد؛ بر خلاف آغاز آفرينش كه چون روز ظهور كثرت #از وحدت است، سخن از (يومين)، (أيّام) و (ستّة أيّام) است.
🌴[پاورقی] ـ خداي سبحان درباره آفرينش جهان مي فرمايد: مجموعه نظام موجود را در #شش روز آفريديم: (هو الّذي خلق السماوات والأرض في #ستّة أيام، ثم استوي علي العرش)؛ زيرا زمين در #دو_روز خلق شده است: (خلق الأرض في #يومين)، آسمان هاي هفت گانه نيز در #دو_روز: (ثم استوي إلي السماء وهي دخان... فقضاهنَّ سبع سماوات في #يومين) (سوره فصّلت، آيات 12 ـ 11) و #ما_بين آسمان ها و زمين را نيز در #دو_روز آفريده است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث: #یوم در قرآن
🍁 امّا تغيير نظام دنيا در نفخ اوّل و ايجاد نظامي جديد در نفخ دوم، در #يك_روز خواهد بود: (#يوم نطوي السماء كطيّ السجلّ للكتب...روزي فرا مي رسد كه آسمان را درهم مي پيچيم، همان گونه كه طومار، نوشته هاي فراوانِ درون خود را درهم مي پيچد.)
📌در جاي ديگر نيز مي فرمايد: (والأرض جميعاً قبضته يوم القيامة والسماوات مطويّات بيمينه)؛و در جاي ديگر: (يوم تبدل الأرض #غير الأرض والسماوات)؛ روزي كه آسمان و زمين اين دنيا به آسمان و زمين #ديگر تبديل مي شود. #همه اين صحنه ها در #يك روز خواهد بود و مراد از روز همان #ظهور است.
🌍پس روز در مقابل شب، شبانه روز و سال و ماه #نيست؛ زيرا وقتي آسمان ها و زمين طومار گونه برچيده شد، ديگر #حركت وضعي و انتقاليِ زمين يا كره ديگر مطرح نيست تا از آن شب و روز و سال و ماه پديد آيد، بلكه #بساط متحرّك و حركت برچيده مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث: #یوم در قرآن
🔺بنا بر اين كه روز در «يوم الدين» و آيات مربوط به قيامت به معناي «ظهور» باشد، بايد بيان شود كه ظهور #چه_چيزي مراد است؟
🟣از آيات فراواني كه قيامت را (يوم الدين) معرّفي مي كند، بر مي آيد كه قيامت، روز ظهور #دين است؛ مانند: (وإن الفجّار لَفِي جحيم*يصلونها يومَ الدين*وما هم عنها بغائبين...قطعا گنه کاران در جهنم اند*که روز پاداش وارد آن می شوند*و هرگز از آن غایب نمی شوند).
💠 [پاورقی:در قرآن كريم #سوختن فاجران در آتش دوزخ، گاهي با تعبير (يَصْلَوْنَ) بيان شده است و گاهي با تعبير (تَصْلِيَة) و ميان اين دو تعبير #فرق است؛ اولي به معناي #سوزش_سطحي و برون سوزي است و دومي به معناي #گداختن_درون و درونسوزي است].
🎗️ از آن جا كه #دين معاني و مصاديق فراوان و گوناگوني از جمله «جزا» دارد، به قيامت روز #جزا نيز گفته مي شود، ولي جزا، تنها بخشي از دين است كه در آيه (إنّ الدين عند الله الإسلام...قطعا دین نزد خدا اسلام است) و مانند آن استعمال شده است. در قيامت #دين با #همه_ابعادش ظهور مي كند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i