eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵: (إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ) ⛓بحث:تفسیر 🚨تفسير 📜إيّاك: منفصل مفعولي است كه براي افاده ، بر فعل خود (نعبد) مقدم شده است. گذشته از آن كه در خصوص مقام، نكته مهمّي هم ملحوظ خواهد بود و آن تقدّم معبود بر عابد و عبادت است؛ چنانكه در اثناي بحث روشن مي ‏شود كه مقتضي مشهود در معبود است، به طوري كه نه ديده شود و نه او، تا هم از گزند در مشهود پرهيز شود و هم از در آن. 🌍نعبد: «عبد» به معناي است كه باشد و اگر اين كلمه را از ويژگي هاي انساني تجريد(جدا) كنيم به معناي «موجود با شعوري است كه ملِك غير باشد» و به اين اعتبار بر همه موجودات با شعور اطلاق مي ‏شود: (إن كل من في السماوات والارض إلاّ اتي الرّحمن عبداً...هیچ کس در آسمان ها و زمین نیست مگر اینکه بنده به سوی خدای رحمان می آید). واژه «عبادت» نيز همين معنا را افاده مي ‏كند؛ گرچه بر حسب اشتقاق هاي گوناگون و اختلاف موارد، تغييراتي در معناي آن حاصل مي‏ شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵ :( إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ) ⛓بحث:تفسیر 🔰برخي از اهل لغت گفته ‏اند: «اصل عبوديت به معناي است»، ليكن اين معناي لغوي كلمه نيست، بلكه لازم معناست؛ زيرا خضوع با «لام» متعدي مي‏ شود؛ مانند: (ظلّت أعناقهم لها خاضعين..که فروتنانه و بی اختیار در برابر آن معجزه گردن نهند)، ولي كلمه عبادت خود متعدي است. پس عبادت به معناي خضوع . ✴️عبادت خدا ارائه و نشان دادن مملوكيّت خود به پروردگار است و از اين رو با استكبار جمع نمي ‏شود: (إن الّذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنّم داخرين...کسانی که در برابر عبادت خداوند استکبار می ورزند آنها را داخل درجهنم می کنیم). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:نستعین 🍁نستعين: طلب معونت و عَون است و عون به معناي مطلقِ و ياري كردن است. 🍀واژه ‏هاي معاونت، مساعدت، مظاهرت و معاضدت، همه به معناي «كمك كردن» است، اما در هر يك مورد نظر است؛ مثلاً كاري كه عدّه ‏اي با ساعدهاي خويش انجام مي‏ دهند، ناميده مي‏ شود؛ چنانكه اگر با عضد و بازوهاي خود انجام دهند، نام مي‏ گيرد. 💎 و اگر پشت به پشت همديگر داده و قدرت برتري را ايجاد كنند، مظاهرت گفته مي ‏شود و اين عناوين از جوارح مايه گرفته است و اما در عون و معاونت تنها مورد نظر است، بدون عنايت به هر ويژگي ديگر و از اين رو به «مطلقِ كمك كردن» تعبير مي‏ شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث: سر التفات از غیبت به خطاب 🐝سرّ التفات از غيبت به خطاب 🌿در آيات آغازين سوره مباركه حمد، سخن به لفظ «غيبت» بود و در بخش پاياني آن، كه با آيه مورد بحث آغاز مي‏ شود، به لسان خطاب و حضور است. اين تغيير سياق در علوم ادبي (بديع) «التفات از غيبت به خطاب» ناميده مي ‏شود و تنها تفنّني ادبي و براي است و زمام آن نيز به دست متكلم است؛ گوينده براي ايجاد تنوع در كلام و آراستن آن، گاهي شخصي را فرض كرده، گاهي قرار مي‏ دهد. 🍀امّا در اين آيه كريمه، التفات از غيبت به خطاب تنها يك تفنّن ادبي نيست تا زمام آن به دست (گوینده) باشد و او به اختيار خود خداي سبحان را گاهي غايب و گاهي حاضر فرض كند، بلكه زمام كار به دست (شنونده) است. 🔰توضيح اين كه، درك و پذيرش اسماي حسنايي كه در آغاز اين سوره آمده براي انسان غايب به محضر خداست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:سِرِّ التفات از غیبت به خطاب 🥀اگر براي كسي ثابت شد كه خداي سبحان جامع همه وجودي است: (الله)، بر سراسر عوالم هستيِ امكاني دارد: (ربّ العالمين)، او بر هر چيزي سايه انداخته: (الرّحمن) و براي مؤمنان و سالكان راهش دارد: (الرحيم) و سرانجام بي ‏مرز او در «يوم الدين» ظهور مي‏ كند: (مالك يوم الدين) و جز او هيچ موجودي و خطاب نيست. 🍂 آنگاه به همه اين آورد، چنين كسي كه تا كنون غايب بود از غيبت به آمده، خود را در محضر خداي سبحان مي ‏بيند و لياقت تخاطب مي‏ يابد. * پس در است كه از غيبت به حضور آمده است، نه كه هرگز نيست؛ ولي كسي كه اين اسماي حسني را درك نكرد يا نپذيرفت، شايسته تخاطب و حق قرار گرفتن در محضر خدا را ندارد؛ زيرا او غايب است؛ گرچه خداوند مشهود مطلق است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:( إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت 📌براهين حصر عبادت و استعانت 🎊آيه كريمه (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) به روشني مفيد و در خداي سبحان است و اسماي حسناي (الله، ربّ العالمين، الرّحمن، الرّحيم و مالك يوم الدّين)كه در آيات قبل آمده، علاوه بر اين كه هر يك برهاني بر اثبات و آن در خداي سبحان است، حدّ وسط برهان بر «حصر عبادت» و «حصر استعانت» در او نيز خواهد بود. ⏳ مثلاً با استفاده از اسم «الله» برهاني بدين تقرير اقامه مي‏ شود: «ذات اقدس خداوند، و دربردارنده همه كمالات وجودي است[پاورقی:در بحث تفسيري آيه (الحمد لله ربّ العالمين) گذشت كه «الله» نام هويّت محض نيست؛ زيرا آن هويّت مطلق، اصلاً اسم ندارد. ✴️«الله» نام ذات مقدسي است كه جامع و همه صفات كمالي است] و چنين موجود كاملي و سراسر عوالم هستي است، بنابراين عبادت و استعانت اوست». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:معيار زندگي جاهلانه 📜قوم عاد و ثمود و اصحاب حِجْر نمونه ‏اي از اين مردمان‏ اند. قوم عاد با اينكه در صنعت بي ‏نظير بود،حياتي جاهلانه داشت. همان‏طور كه ايران و روم را كه نماد رفاه و تمدن آن روزگار بودند، صاحب حياتي جاهلانه مي‏داند. 📬[پاورقی] ـ قوم عاد در صنعت شهرسازي به پايه ‏اي بود كه قرآن از آن چنين ياد مي‏كند: (اِرَمَ ذاتِ العِماد اَلَّتي لَم يُخلَق مِثلُها فِي البِلد)و قوم ثمود نيز در آن روزگار با تسطيح كوه‏ها به بناي ابنيه محكم و زيبا و امن مي‏پرداختند: (وثَمودَ الَّذينَ جابُوا الصَّخرَ بِالواد). ⏰[...]و اصحاب حجر نيز در دل كوه‏ها براي خود خانه ‏هايي مستحكم مي‏ساختند و در اين صنعت سرآمد زمان خود بودند: (وكانوا يَنحِتونَ مِنَ الجِبالِ بُيوتًا ءامِنين)؛ اما با تمام اين پيشرفت‏ها در لوازم مادي زندگي، قرآن حيات آنان را جاهلي دانسته و اصابت عذاب به آنان را عصاره رفتار و حيات جاهلانه آنها معرفي مي‏كند: (فَاَخَذنهُم بِما كانوا يَكسِبون). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت 🌿همچنين ساير مذكور در صدر سوره، هر يك حد وسط برهاني بر حصر عبادت و استعانت در خداست. 🔰 كه ميان براهين مذكور وجود دارد در اين است كه برخي همانند براهيني كه حدّ وسط آن ها «جامعيّت كمال»، «ربوبيّت مطلق»، «رحمت فراگير» و «رحمت خاص» است، ناظر به نظام فاعلي جهان آفرينش و موجودات از سرچشمه هستي است. 🥀 برخي ديگر مانند برهاني كه حدّ وسط آن «مالكيّت يوم الدّين» است، ناظر به و رجوع موجودات به خداي سبحان است، البته رجوع دارد كه آن در قيامت كبراست وگرنه برخي از مراحل نظام غايي، قبل از قيامت كبرا نيز حاصل مي ‏شود. 🍁از برخي آيات قرآن كريم نيز برهاني استفاده مي‏ شود كه ناظر به هر دو نظامِ و است؛ مانند: (ولله غيب السماوات والأرض وإليه يُرجع الأمر كلّه فاعبده وتوكّل عليه وما ربّك بغافل عمّا تعملون)؛ نه تنها ظاهر آسمان ها و زمين، كه و آن ها نيز از آن خداست و همه امر به سوي او باز مي ‏گردد. پس همه چيز از او و به سوي اوست و از اين رو نه تنها انسان، بلكه هر موجودي بايد بگويد: (إنّا لله وإنّا إليه راجعون). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii