بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵: (إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ )
⛓بحث:تفسیر
🚨تفسير
📜إيّاك: #ضمير منفصل مفعولي است كه براي افاده #حصر، بر فعل خود (نعبد) مقدم شده است. گذشته از آن كه در خصوص مقام، نكته مهمّي هم ملحوظ خواهد بود و آن تقدّم معبود بر عابد و عبادت است؛ چنانكه در اثناي بحث روشن مي شود كه #توحيدِ_نابْ مقتضي #حصر مشهود در معبود است، به طوري كه نه #عابد ديده شود و نه #عبادت او، تا هم از گزند #تثليث در مشهود پرهيز شود و هم از #تثنيه در آن.
🌍نعبد: «عبد» به معناي #انساني است كه #مملوك_غير باشد و اگر اين كلمه را از ويژگي هاي انساني تجريد(جدا) كنيم به معناي «موجود با شعوري است كه ملِك غير باشد» و به اين اعتبار بر همه موجودات با شعور اطلاق مي شود: (إن كل من في السماوات والارض إلاّ اتي الرّحمن عبداً...هیچ کس در آسمان ها و زمین نیست مگر اینکه بنده به سوی خدای رحمان می آید). واژه «عبادت» نيز همين معنا را افاده مي كند؛ گرچه بر حسب اشتقاق هاي گوناگون و اختلاف موارد، تغييراتي در معناي آن حاصل مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵ :( إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ )
⛓بحث:تفسیر
🔰برخي از اهل لغت گفته اند: «اصل عبوديت به معناي #خضوع است»، ليكن اين معناي لغوي كلمه نيست، بلكه لازم معناست؛ زيرا خضوع با «لام» متعدي مي شود؛ مانند: (ظلّت أعناقهم لها خاضعين..که فروتنانه و بی اختیار در برابر آن معجزه گردن نهند)، ولي كلمه عبادت خود متعدي است. پس عبادت به معناي خضوع #نيست.
✴️عبادت خدا ارائه و نشان دادن مملوكيّت خود به پروردگار است و از اين رو با استكبار جمع نمي شود: (إن الّذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنّم داخرين...کسانی که در برابر عبادت خداوند استکبار می ورزند آنها را داخل درجهنم می کنیم).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:نستعین
🍁نستعين: #استعانت طلب معونت و عَون است و عون به معناي مطلقِ #نصرت و ياري كردن است.
🍀واژه هاي معاونت، مساعدت، مظاهرت و معاضدت، همه به معناي «كمك كردن» است، اما در هر يك #جهتي_خاص مورد نظر است؛ مثلاً كاري كه عدّه اي با ساعدهاي خويش انجام مي دهند، #مساعدت ناميده مي شود؛ چنانكه اگر با عضد و بازوهاي خود انجام دهند، #معاضدت نام مي گيرد.
💎 و اگر پشت به پشت همديگر داده و قدرت برتري را ايجاد كنند، مظاهرت گفته مي شود و اين عناوين از جوارح مايه گرفته است و اما در عون و معاونت تنها #تقويت_كردن مورد نظر است، بدون عنايت به هر ويژگي ديگر و از اين رو به «مطلقِ كمك كردن» تعبير مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث: سر التفات از غیبت به خطاب
🐝سرّ التفات از غيبت به خطاب
🌿در آيات آغازين سوره مباركه حمد، سخن به لفظ «غيبت» بود و در بخش پاياني آن، كه با آيه مورد بحث آغاز مي شود، به لسان خطاب و حضور است. اين تغيير سياق در علوم ادبي (بديع) «التفات از غيبت به خطاب» ناميده مي شود و تنها تفنّني ادبي و براي #زيباسازي_كلام است و زمام آن نيز به دست متكلم است؛ گوينده براي ايجاد تنوع در كلام و آراستن آن، گاهي شخصي را #غايب فرض كرده، گاهي #مخاطب قرار مي دهد.
🍀امّا در اين آيه كريمه، التفات از غيبت به خطاب تنها يك تفنّن ادبي نيست تا زمام آن به دست #متكلم(گوینده) باشد و او به اختيار خود خداي سبحان را گاهي غايب و گاهي حاضر فرض كند، بلكه زمام كار به دست #مخاطب(شنونده) است.
🔰توضيح اين كه، درك و پذيرش اسماي حسنايي كه در آغاز اين سوره آمده براي #فرا_خواندن انسان غايب به محضر خداست.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:سِرِّ التفات از غیبت به خطاب
🥀اگر براي كسي ثابت شد كه خداي سبحان جامع همه #كمالات وجودي است: (الله)، بر سراسر عوالم هستيِ امكاني #ربوبيّتي_مطلقه دارد: (ربّ العالمين)، #رحمت_مطلقه او بر هر چيزي سايه انداخته: (الرّحمن) و #رحمت_مخصوصي براي مؤمنان و سالكان راهش دارد: (الرحيم) و سرانجام #مالكيت بي مرز او در «يوم الدين» ظهور مي كند: (مالك يوم الدين) و جز او هيچ موجودي #شايسته_خضوع و خطاب نيست.
🍂 آنگاه به همه اين #معارف #ايمان آورد، چنين كسي كه تا كنون غايب بود از غيبت به #حضور آمده، خود را در محضر خداي سبحان مي بيند و لياقت تخاطب مي يابد.
* پس #تفاوت در #متكلم است كه از غيبت به حضور آمده است، نه #مخاطب كه هرگز #غايب نيست؛ ولي كسي كه اين اسماي حسني را درك نكرد يا نپذيرفت، شايسته تخاطب #نيست و حق قرار گرفتن در محضر خدا را ندارد؛ زيرا او غايب است؛ گرچه خداوند مشهود مطلق است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:( إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت
📌براهين حصر عبادت و استعانت
🎊آيه كريمه (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) به روشني مفيد #حصر_عبادت و #استعانت در خداي سبحان است و اسماي حسناي (الله، ربّ العالمين، الرّحمن، الرّحيم و مالك يوم الدّين)كه در آيات قبل آمده، علاوه بر اين كه هر يك #حد_وسط برهاني بر اثبات #حمد و #حصر آن در خداي سبحان است، حدّ وسط برهان بر «حصر عبادت» و «حصر استعانت» در او نيز خواهد بود.
⏳ مثلاً با استفاده از اسم «الله» برهاني بدين تقرير اقامه مي شود: «ذات اقدس خداوند، #جامع و دربردارنده همه كمالات وجودي است[پاورقی:در بحث تفسيري آيه (الحمد لله ربّ العالمين) گذشت كه «الله» نام هويّت #غيبي محض نيست؛ زيرا آن هويّت مطلق، اصلاً اسم ندارد.
✴️«الله» نام ذات مقدسي است كه جامع و #مستجمع همه صفات كمالي است] و چنين موجود كاملي #تنها_معبود و #تنها_مستعان سراسر عوالم هستي است، بنابراين عبادت و استعانت #ويژه اوست».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث:معيار زندگي جاهلانه
📜قوم عاد و ثمود و اصحاب حِجْر نمونه اي از اين مردمان اند. قوم عاد با اينكه در صنعت #شهر_سازي بي نظير بود،حياتي جاهلانه داشت. همانطور كه #امپراطوريهاي ايران و روم را كه نماد رفاه و تمدن آن روزگار بودند، صاحب حياتي جاهلانه ميداند.
📬[پاورقی] ـ قوم عاد در صنعت شهرسازي به پايه اي بود كه قرآن از آن چنين ياد ميكند: (اِرَمَ ذاتِ العِماد اَلَّتي لَم يُخلَق مِثلُها فِي البِلد)و قوم ثمود نيز در آن روزگار با تسطيح كوهها به بناي ابنيه محكم و زيبا و امن ميپرداختند: (وثَمودَ الَّذينَ جابُوا الصَّخرَ بِالواد).
⏰[...]و اصحاب حجر نيز در دل كوهها براي خود خانه هايي مستحكم ميساختند و در اين صنعت سرآمد زمان خود بودند: (وكانوا يَنحِتونَ مِنَ الجِبالِ بُيوتًا ءامِنين)؛ اما با تمام اين پيشرفتها در لوازم مادي زندگي، قرآن حيات آنان را جاهلي دانسته و اصابت عذاب به آنان را عصاره رفتار و حيات جاهلانه آنها معرفي ميكند: (فَاَخَذنهُم بِما كانوا يَكسِبون).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت
🌿همچنين ساير #اسماي_حسناي مذكور در صدر سوره، هر يك حد وسط برهاني بر حصر عبادت و استعانت در خداست.
🔰#تفاوتي كه ميان براهين مذكور وجود دارد در اين است كه برخي همانند براهيني كه حدّ وسط آن ها «جامعيّت كمال»، «ربوبيّت مطلق»، «رحمت فراگير» و «رحمت خاص» است، ناظر به نظام فاعلي جهان آفرينش و #صدور موجودات از سرچشمه هستي است.
🥀 برخي ديگر مانند برهاني كه حدّ وسط آن «مالكيّت يوم الدّين» است، ناظر به #نظام_غايي و رجوع موجودات به خداي سبحان است، البته رجوع #مراتبي دارد كه #مرحله_نهايي آن در قيامت كبراست وگرنه برخي از مراحل نظام غايي، قبل از قيامت كبرا نيز حاصل مي شود.
🍁از برخي آيات قرآن كريم نيز برهاني استفاده مي شود كه ناظر به هر دو نظامِ #فاعلي و #غايي است؛ مانند: (ولله غيب السماوات والأرض وإليه يُرجع الأمر كلّه فاعبده وتوكّل عليه وما ربّك بغافل عمّا تعملون)؛ نه تنها ظاهر آسمان ها و زمين، كه #غيب و #باطن آن ها نيز از آن خداست و همه امر به سوي او باز مي گردد. پس همه چيز از او و به سوي اوست و از اين رو نه تنها انسان، بلكه هر موجودي بايد بگويد: (إنّا لله وإنّا إليه راجعون).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii