May 11
🌟به نام خدای واحد عالم قادر رحمان🌟
♦️ کانال دانش حیاتی، با هدف تأملات حکمی، و نشر و تحلیل تحولات مهم سیاسی و اجتماعی تأسیس شده است.
✍ صاحب کانال محقق فلسفه، الهیات و روابط بینالملل است.
🙏 از نظرات ارزشمند شما استقبال میکنیم.
🌷لطفاً کانال را به آشنایان خود خصوصاً فرهنگیان و فرهیختگان معرفی نمایید.
@criticalknowledge
هدایت شده از "کانال رصد" تحلیلهای روز
⭕️ چند توییت پیرامون تصاویر منتشر شده از وضعیت حجاب برخی از افراد در راهپیمایی 22 بهمن
👤 فرهاد فتحی:
🔹بارها گفتیم معیار اصلی دینداری و انقلابی، ایستادگی پای جبهه حق است، نه بی حجابی، نماد باطل است و نه حجاب، نماد حق. قطعا حجاب بهترین هدیه خدا برای بانوان است و باید برای محجبه شدن بانوان تلاش کرد ولی ملاک و نماد دینداری و انقلابی بودن نیست.
🔺مصطفی در واکنش به توییت بالا:
🔹بنظر بنده اتفاقا حجاب نماد است، نه تنها در ایران، بلکه در دنیا حجاب از نمادهای اسلام است
🔹البته تنها نماد و میزان این نیست، اما جزو نمادهای مهم است
🔹اگر نسبت به یکی از نمادهای الهی بخاطر اینکه یک نفر در قبیله ماست مداهنه کنیم
🔹بی معرفتی توحیدی کردیم
🔹خدمتی هم به آن شخص و نماد نکردیم
👤 عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب:
🔹آقایون مسئول!
🔹به نظرم این تصاویر نشانه آن است که مسأله حجاب برای حکومت و طرفداران آن هم حل شده. اگر بعد از این به حجاب زنان گیر بدهید بیش از این که ناشی از دغدغه دینی و حتی سیاسی باشد باید آن را در قالب روانپریشی سیاسی ارزیابی و تحلیل کرد.
👤 محمد مهدی فاطمی صدر:
🔹ین که در راهپیمایی انبوه ۲۲ بهمن بیحجاب میبینیم از دو حال خارج نیست: یا ملتزمها به حجاب امر به معروف و نهی از منکر را غلاف کردهاند و به هوس وحدت، دعوت را رها کردهاند، یا ناملتزمها برابر امر به معروف و نهی از منکر سرپیچی و گردنکشی کردهاند و به بدعت اصرار کردهاند...
👤 سید علیرضا آل داود:
🔹دیروز،اختلاف سر موضوع حجاب دقیقا مطابق با هدف جنگ شناختی دشمن بود!
🔹رهبری بارها فرمودند موضوعات را اصلی-فرعی کنید
🔹مشخص بود برای ایجاد اختلاف چند نفر را اجیر میکنند بدون حجاب درراهپیمایی باشند تا خوراک اختلاف انگیزی جور شود ومتاسفانه اصل ماجرا یعنی حضور میلیونی مردم به حاشیه برود
👤 علیرضا اکبری، وکیل پایه یک دادگستری:
🔹 چرا از دخترای بیحجابی که میان راهپیمایی تجلیل میشه ولی از پسرای چشمچرون که بیان نه؟!
@Rasad_tahlil
به نام خدای حکیم
✍️ کسب جمعیت از زلف پریشان در راهپیمایی ۲۲ بهمن! 🇮🇷
#نقد #شریعت #عرفان #جامعه #فلسفه_فرهنگ #جذب_حداکثری #حکمت
🎶از خلاف آمد عادت بطلب کام که من / کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم 🎶(حافظ شیرازی)
واکنشهای ضدو نقیضی که در بالا در واکنش به انتشار عکس زنان بیحجاب در راهپیمایی ۲۲ بهمن میبینید، نمونهای است از فقر حکمی و علمی حاکم بر فعالین و نخبگان فرهنگی و اجتماعی کشور ما!
🔹کسانی که از انتشار این عکسها به اسم جذب جمعیت مردم به انقلاب یا حتی با استدلال اصلی و فرعی کردن تعالیم دینی (مثلاً اصل گرفتن دفاع از نظام اسلامی و فرع گرفتن حجاب) یا خنثی کردن تبلیغات دشمن و ... دفاع میکنند، متوجه توالی فاسد حرف و عمل خود نیستند؛ مثلاً این که این رویکردِ مثلاً تسامحی یا رحمانیِ! آنها، از طرف مخالفان حمل به «استفاده ابزاری از زنان بیحجاب در مواعد انتخابات و راهپیمایی» میشود و حتی با واکنش انزجارآمیز مردم عادی رو به رو میشود که جریان مذهبی را متهم به ریاکاری میکنند و همزمان ناخواسته باعث تشویق بیحجابی آن هم برای اولین بار در محافل انقلابی و مذهبی میشود!
🔹آنهایی هم که به حضور این خانمها به خاطر غیرت مذهبی اعتراض میکنند، عنایت ندارند که ما نمیتوانیم برخورد حذفی با زنان بیحجاب و مردم غیرمتشرع داشته باشیم و باید استراتژی مخصوصی برای قشر غیرمذهبی یا غیرمتشرع که امروز اکثریت جامعه را تشکیل می دهند داشته باشیم اما اقدام بالا هر چه باشد استراتژی فرهنگی نیست!
🔹اما آنهایی که نظام را به استفاده ابزاری از زنان بیحجاب متهم میکنند، پیچیدگی شرایط فرهنگی که نظام سیاسی با آن رو به رو است را متوجه نیستند. آنها متوجه نیستند که تأیید حضور این زنان از طرف برخی انقلابیون، منبعث از ایدهای خام-مانده است به نام «جذب حداکثری» که مانند بسیاری دیگر از ایدههای انقلابی در این کشور قربانی سطحینگری و شعارزدگیهای رایج شده است.
🔹اینجا است که نداشتن فهم حکیمانه و همهجانبه از امر فرهنگی در شرایط تزاحم و تضاد فرهنگی معرکهای از آراء مختلف درست میکند که هر کدام توجیهاتی سطحی و ناقص برای نظر خود دارند و لذا همگی در تحلیل نهایی و غایت امر محکوم به شکستند!
☯️اما استراتژی مناسب برای «کسب جمعیت از این زلف پریشان» چیست؟
🔹شعر منقول از جناب حافظ در اول این نوشته، در سنت عرفانی، معنای خاصی دارد که البته از قضاء، در اینجا، در تلاقی با مسئله بی حجابی در اجتماع ۲۲ بهمن، ایهامی در حد اعجاز هم دست میدهد و التفات من به این شعر و ارتباط ظاهری و باطنیاش با مسئله التفاتی بسیار مغتنم بود!
🔹اما تأویل عرفانی شعر مذکور چیست؟ در طریقت عرفان، اعتقاد بر این است که انسان باید با أخذ یک رویکرد معرفتی ابتکاری در زندگی با مهار کردن تعلقات و عادتهای مختلف خود و جهتدهی توحیدی به آنها، به ادراک وحدت باطنی حاکم بر کثرت و تشتت ظاهری دنیا نائل گردد؛ یعنی در دنیایی که مانند یک زلف پریشان، هزاران میل و خواسته و کشش و رانش هر کدام قلب انسان را به سویی میکشد، انسان باید با مدیریت این امیال و فراتر رفتن از آنها به جمعیت باطنی دست یابد که وصف مقام توحید است که در آن جایگاه هر امر جزئی و نسبت آن با عدالت و صواب روشن است و تزاحمها و تشتتها با تحلیل و اصلاح آنها به هماهنگی و یکپارچگی و جمعیت منجر میشود و این وحدت و جمعیت عینِ خیر و طهارت و سعادت است، چنان که یک جمع سالم است نه جمع مکسر!
🔹اما نیل به چنین مقامی ضرورتاً با فرا رفتن از عادات و مشهورات رایج اهل دنیا ممکن است؛ عاداتی که نه برخاسته از ملکه اعتدال بلکه هوسها و مشهوراتی که نه برخاسته از ملکه حکمت بلکه اوهام و ظنون است.
🔹اما مصداق این فراروری در خصوص ما نحن فیه و آراء متناقض بالا چیست؟ لازمه این فراروی، جمع کردن نکات صحیح هر موضع متضاد و دفع توالی فاسد هر یک است؛ این گونه میتوان از «زلف پریشان» این وضعیت بغرنج فرهنگی «کسب جمعیت» کرد!
🔹پس حتماً باید به فکر جذب اقشار غیرمذهبی بود اما باید عنایت کرد که این جذب چون جذب به شریعت مقدسه است نمیتواند با مسامحه نسبت به احکام شریعت صورت گیرد که این کار نقض غرض است! این گونه میتوان دلخوش به این بود که سیاهه لشگر انقلاب کمی بیشتر شده اما از سوی دیگر باید منتظر عادی شدن بیحجابی حتی در محافل مذهبی بود و به تبع فاصله گرفتن تدریجی برخی از نسلهای آینده مذهبیون امروز از شریعت و یا بروز تدریجی خطاهای اخلاقی در بین خانواده های انقلابی!
🔹اما از سوی دیگر هم نمیتوان در همان بادی امر، غیرمتدینینی که به محافل مذهبی راه مییابند را امر کرد که احکام شرعی را رعایت کنند چون در غالب موارد این اقدام منجر به دفع و ترک آنها میشود! روشن خواهد شد که امر و نهیای که ارتباطش با بنیانهای باطنی شریعت را از دست داده باشد موفق یا کارآمد نیست...
ادامه...
🔹پس چه طور جذب کنیم بدون این که نسبت به شریعت مقدسه تسامح ورزیم و چه طور درصدد اصلاح بر آییم بدون این که دفع کنیم؟ یا به عبارت دیگر چه طور جمع سالم کنیم به جای جمع مکسر؟ چه طور به جای کسب جمعیت از زلف پریشان، خود گرفتار پریشانی زلف فرهنگ معاصر نشویم؟
🔹حقیقت این است که مقام وحدت در ساحت عرفان مقام جمع بین علم و رحمت الهی است و عارف که نائل به توحید میگردد علم و رحمت بیکران خداوند را در حضرت واحدیت با هم و توأمان در مییابد!
🔹اما این قاعده تکوینی همان باطن و غایت شریعت الهی نیز میباشد! در حقیقت شریعت الهی صادر از مقام علم و رحمت خداوند است. لذا پایبندی به شریعت مقدسه نیز جز از طریق کسب علم و وجدان رحمت میسر نمیگردد! لذا ترجمه این قاعده برای ما نحن فیه این است که تودههای غیرمتشرع اگر حکمت احکام شریعت را بدانند و رحمتی که نتیجه التزام به احکام است را دریابند، غیرممکن است که در برابر شریعت تمرد ورزند مگر آن ها که آنچنان رذائل و خبائث در نفسشان راسخ شده باشد که بیاختیار به جنگ مفتی عقل و دولت عشق واداشته شوند و البته میدانیم این افراد بخش بسیار کوچکی از جامعه را تشکیل میدهند!
🔹لذا است که در مییابیم آنچه در سیاست فرهنگی ما غایب است، همین دو کمال ربانی است: علم و رحمت. لذا فعالین فرهنگی خود باید در حکمت احکام شریعت و خصوصاً شبهات معاصر تحقیق کنند، آنگاه بعد از کسب اطمینان تفصیلی از اتقان شریعت الهی، با رحمت و رأفت و رعایت حال مخاطب به تعلیم و ترحیم تودهها بپردازند تا به اسم جذب حداکثری گرفتار اباحه گری و به اسم غیرت باعث دفع حداکثری نگردند!
به کانال دانش حیاتی بپیوندید @criticalknowledge
May 11
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا مغز یک کامپیوتر پیچیده است و با ذهن و آگاهی یکی است؟
دونالد هافمن پاسخ میدهد / از کانال استاد مهدی همازاده
@criticalknowledge
دانش حیاتی
آیا مغز یک کامپیوتر پیچیده است و با ذهن و آگاهی یکی است؟ دونالد هافمن پاسخ میدهد / از کانال استاد م
به نام خدای حکیم
#مقاله
✍ همگرایی نهایی فلسفهٔ ذهن معاصر با علم النفس حکمای متأله
#فلسفه_ذهن برای من به عنوان دانشجوی رشته #فلسفه_اسلامی رشته بسیار جالبی است. بله، شاخههای مختلف #فلسفه از آن حیث که به موضوعات بنیادین میپردازند مثل ماهیت کلی انواع موجودات از جمله انسان، و مبدأ و علل و غایت وجود، سزاوار است که علم اعلی و اشرف لقب گیرد. پس جذابیت فلسفه جذابیتی ذاتی است.
فلسفه ذهن هم به خصوص به دنبال پاسخ به سؤالات در خصوص ماهیت آگاهی، ذهن و افعال ذهنی انسان و ارتباطشان با مغز و بدن است. پرسش از ذهن و آگاهی چون به پرسش ذات انسان بر میگردد بیتردید پرسشی بسیار مهم و سرنوشتساز است، فلذا اگر انتظار تغییر و تحولی عمیق در ساحت فرهنگ و معرفت بشری داشته باشیم باید چشممان به تحقیقات فلسفه ذهن باشد. با این حال صورت کلیتر عمدهی پرسشهای فلسفه ذهن معاصر قدمتی به تاریخ فلسفه دارد. پرسشها از ماهیت ذهن و قوای ادراکی انسان مورد اهتمام فلاسفه مسلمان بوده است. من برخی بصیرتهای عمیق که فلاسفه مسلمان با برهانهای عقلی و درونبینانه در خصوص ماهیت ذهن یا «#نفس» انسان به دست دادهاند، از جمله تجرد ذاتی نفس از ماده، را آنچنان واضح یافتم که در دوام اعتبار آنها در برابر هر نوع شکاکیت برخاسته از علوم مدرن ایمان راسخ داشتم.
از این حیث طبیعتاً از مباحث فلسفه ذهن معاصر، انتظار بصیرت بنیادین جدیدی نداشتم. در سالیان اخیر که به تدریج با مباحث فلسفه ذهن معاصر آشنا شدم، این انتظار کاملاً به قوت خود باقی مانده است! شاهدم که تمام تقلاهای #مادیون جدید (فیزیکالیستها) از #فلاسفه ذهن معاصر، برای اثبات یگانگی ذهن با بدن یا وابستگی اولی به دومی ناکام مانده است! نه شور و شعف دانشمندان طبیعی مدرن نسبت به یافتههای #چارلز_داروین در خصوص نقش انتخاب طبیعی در تنوع انواع زنده و نه شعف و امید آنها پس از اختراع رایانهها به تمثیل محاسباتی/رایانهای برای توضیح آگاهی و ذهن انسان، قادر به نقض بصیرتهای فلسفی کهن فلاسفه کلاسیک و مسلمان در خصوص غیریت هستیشناختی نفس و بدن نبوده است، و تنها زمان نیاز بود تا تلاشهای فکری فلسفه ذهن معاصر آن بصیرتهای کهن که جزء مسلمات فلسفه کلاسیک و اسلامی بوده را تصدیق کند. در ویدیوی بالا از کانال بسیار غنی استاد مهدی همازاده، دونالد هافمن روانشناس شناختی امریکایی از بیکفایتی نظریه محاسباتی ذهن برای توضیح آگاهی میگوید.
لذا، طبق آموختههای من، باید اصل تجرد نفس از بدن را مفروض گرفت، و برای شناخت ماهیت تفصیلی نفس به تحقیقات از پدیدههای #فراعادی (paranormal) مثل تجربههای عرفانی، نزدیک به مرگ، خروج از کالبد و دیگر تجارب آگاهی در حالات خاص و خلسه (مانند حالات هیپنوتیک)، تلپاتی و شفاء با ایمان و کرامات اهتمام ورزید و برای استنتاجهای نظری نیز سنت #عرفان_نظری در جهان اسلام را جداً مورد عنایت قرار داد.
@criticalknowledge
هدایت شده از "کانال رصد" تحلیلهای روز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نکات «عبدالکریم سروش» درباره رضا پهلوی و نازنین بنیادی و نشست اپوزیسیون در یک دانشگاه آمریکا
🔹حتی یک پرچم ایران در میان آنها به چشم نمیخورد/ با کمال جسارت دعوی رهبری این قوم را دارند اما هرگز در میانشان زندگی نکردهاند و با درد و ارزشهای مردم ایران آشنایی ندارند / اینها جز برای پر کردن برنامههایی که میدانیم از کجاها سرمایه و خط سیاسی آن میرسد نمیتوانند کاری کنند
🔹«عبدالکریم سروش» که خود از مخالفان جمهوری اسلامی است، در صحبتهایی با اشاره به کنفرانس دانشگاه جرج تاون در واشنگتن که با حضور افرادی مانند رضا پهلوی و نازنین بنیادی و مصی علینژاد و نازنین بنیادی و ... برگزار شد، میگوید: جلسهای بود و چند نفر شرکت کرده بودند که تقریباً بساط رهبری برای ایران پهن کردند و به گمان اینکه نامی در رسانهها دارند، فکر کردند که در دل ها هم جایی دارند.
🔹سروش اضافه کرد: یکی از آنها که تا امتحان نداد و سر تا پا برهنه نشد او را به درون خانواده هنری نپذیرفتند. چندتایی از آنها که هم اصلاً از عالم سیاست خبری ندارند./تسنیم
@rasad_tahlil
May 11
🔴انفجار خط لوله برای نابودی آلمان بود
🔻انتشار گزارش سیمور هرش، محقق و روزنامهنگار امریکایی در مورد نقش مستقیم کاخ سفید در منهدم کردن خط لوله نورد استریم هر چند با یک واکنش پیش پا افتاده و معمول مقامات امریکایی روبهرو شد، اما برای افکار عمومی اروپا که این روزها بیشترین ضربه را از انفجار این خط لوله خوردهاند و بیشترین مشکلات را دچار شدهاند، مهم و قابل توجه بود. این مساله اما با واکنش مقامات روس هم مواجه شد که با علم به نقش امریکا و انگلیس در این انفجار، تقریبا کاری از دستشان بر نمیآمد.
🔻در این رابطه وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی با اشاره به انفجار اخیر خط لوله نورد استریم اعلام کرد، غرب همانطوری که اکنون تلاش می کند یک بار برای همیشه مسئله روسیه را حل کند، انفجار خط لوله «نورد استریم» را به عنوان راهحل نهایی برای مسئله گاز آلمان در نظر گرفت.
🔻به گفته لاوروف، غرب میخواست مسئله آلمان را حل کند تا آلمان در چشم انداز تاریخی نقش مستقلی نداشته باشد و به همین دلیل، اجازه ندادند تا آلمان از یک سو به عنوان یک قدرت پیشرو اروپایی و از سوی دیگر به لطف منابع انرژی ارزان و قابل اعتماد روسیه با قیمتهای رقابتی، رشد کند.
🔻لاوروف درباره امتناع سوئد و دانمارک از افشای نتایج تحقیقات در مورد حمله ماه سپتامبر به خط لوله نورد استریم گفت: نیم سال است که سکوت کردهاند و از سپتامبر تاکنون نه سوئدیها و نه دانمارکیها پاسخ رسمی به ما ندادهاند. ما در گزارش سیمور هرش درباره بمباران نورد استریم که بر اساس واقعیات است، چیزی را میبینیم که مدت هاست انتظارش را داشتیم و هیچ واکنشی از سوی غرب نمیبینیم.
🔻پیشتر هم سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که در واقع، مقامات آمریکایی اعتراف میکنند که انفجارهایی که در نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ رخ داد، کار آنها بوده و اکنون حتی از صحبت در مورد آن خوشحال هستند. ایالات متحده این خطوط را خراب کرده است تا اتحاد قدرتمندی را که بر پایه منابع انرژی روسیه و فناوری آلمان ساخته شده بود، نابود کند، زیرا انحصار چندین شرکت آمریکایی را تهدید کرده است.
🔻سیمور هرش، روزنامهنگار تحقیقی و برنده جایزه پولیتزر گزارشی منتشر کرد که میگوید غواصان نیروی دریایی ایالات متحده در جریان تمرینات ناتو در تابستان ۲۰۲۲ مواد منفجره را برای تخریب خطوط لوله نورد استریم که نروژ سه ماه بعد فعال کرده بود، کار گذاشته بودند. این گزارش میافزاید که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از بیش از ۹ ماه گفتگوی محرمانه با تیم امنیت ملی، تصمیم به خرابکاری در جریان نورد استریم گرفت.
@syriankhabar
32.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ چرا تلویزیون ایران اینترنشنال یک سرمایهگذاری موفق برای سعودی و خطرناک برای آینده ایران بوده است؟
➕ چهارراهی از کوریدور که سرنوشت ایران را در صد سال آینده رقم خواهد زد!
🚀🚆کوریدور مهمتر است یا پهپاد؟!
🇨🇳🇮🇷مزایای کوریدور ایران بر کوریدور کشورهای شمال برای چین
👨🏻⚖صفات ضروری برای مسئول همکاری اقتصادی ایران و چین: امتیاز علی لاریجانی
🇮🇳🇷🇺چرا هند از غرب به روسیه رویگردان شده است؟
🗺شگفتی امسال اجلاس اقتصادی داووس
♦️گاردین افشا کرد:
دخالت یک تیم هک اسرائیلی در انتخاباتهای دنیا با دستکاری در اطلاعات
🔸تیمی از پیمانکاران اسرائیلی که ادعا میکنند بیش از 30 انتخابات در سراسر جهان را با استفاده از هک، خرابکاری و اطلاعات نادرست خودکار در رسانههای اجتماعی دستکاری کردهاند، در تحقیقات جدید گاردین افشا شدهاند .
🔸این واحد توسط تلحنان، یک عضو 50 ساله سابق نیروهای ویژه ارتش رژیم اسرائیل که اکنون با نام مستعار "خورخه" به طور خصوصی کار میکند، اداره میشود و به نظر میرسد بیش از دو دهه است که در انتخاباتهای مختلف در کشورهای دنیا دخالت دارد.
🔸این تحقیقات جزئیات خارقالعادهای را در مورد نحوه استفاده از اطلاعات نادرست توسط تیم خورخه، که یک سرویس خصوصی را اداره میکند، نشان میدهد که به طور مخفیانه در انتخابات دخالت میکند، بدون هیچ ردی؛ این گروه همچنین برای مشتریان شرکتی کار میکند.
🔸حنان به خبرنگاران مخفی گفت که خدمات او، که دیگران آن را «عملیات سیاه» توصیف میکنند، در اختیار آژانسهای اطلاعاتی، کمپینهای سیاسی و شرکتهای خصوصی است که میخواهند مخفیانه افکار عمومی را دستکاری کنند. او گفت که از آنها در سراسر آفریقا، آمریکای جنوبی و مرکزی، ایالات متحده و اروپا استفاده شده است.
@kriyaasses
📌پیتر ایمانوئلسن، روزنامهنگار سوئدی:
🔹گزارشها حاکی از آن است که ایالات متحده و نروژ خط لوله #نورد_استریم را منفجر کردند و ۴۰۰.۰۰۰ تن گازهای گلخانهای را در جو منتشر کردند. یک فاجعهی آب و هوایی #عمدی.
🔺عجیب است که چگونه همه متعصبان تغییرات آب و هوایی در مورد آن کاملاً ساکت هستند!
🔺@barahoot_tv1
طناب نئولیبرالیسم را که بکشی، از جای جای کشور صدای زنگوله حلقهبهگوشهای این مکتب فکری در میآید. علت چیست؟ اولا آکادمیها، مملو از افرادی است که کتابهای درسی نئولیبرال را به جای علم، خوانده اند و این فریب بزرگ، بر جانشان نشسته است. خود را دانشمند و دیگران را بیسواد میپندارند. ثانیا رسانه مترجم، در دسترسترین منابع را که منابع نئولیبرال است، ترجمه میکند و به خورد مردم میدهد. ثالثا نظام سیاستگذاری ما منبعث از آکادمیها، آنچه را که نئولیبرالها میگویند علمی میداند و اجرا میکند.
همین. آنقدر هم سخت نیست که بدانیم چرا نئولیبرالها در جای جای کشور حضور دارند.
البته این را هم بگویم!
هیچ کدام از اینها یک نئولیبرال واقعی نیستند! نئولیبرال واقعی کسی است که میداند مسیر استعمار کدام است و برای استعمار کشورها به نفع کشورش (یعنی ارض موعود) چه باید کند.
اینها که ما در ایران داریم، تربیت شده اند که کاری کنند که کشور ما به راحتی استعمار شود. بی آنکه حتی بدانند استعمار چیست!
اینها همان حلقهبهگوشان نئولیبرالیسم هستند و شایستگی عنوان نئولیبرال را هم ندارند. اما چه کنیم که دوست نداریم بیش از حد تحقیر شوند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دانش حیاتی
طناب نئولیبرالیسم را که بکشی، از جای جای کشور صدای زنگوله حلقهبهگوشهای این مکتب فکری در میآید. ع
به نام خدای نور☀️ و پیامبر منیر✨، صلواة بر او و خاندان منیرش✨
✍ خیزش علیه نیولیبرالیسم
🔹امروز جریانی از اقتصاددانان جوان در برابر هژمونی #اقتصاد_متعارف که مشهور به #نیولیبرالیسم است قد علم کردهاند و این رویارویی نظری تعیینکنندهترین برای آینده اقتصاد ایران است.
🔹نیولیبرالیسم به عنوان یک مکتب اقتصادی امریکایی-انگلیسی، ۳۴ سال است بر اقتصاد و دانشگاه و نهادهای سیاستگذار کشور حاکم است و بر سیاستهای دولتهای مختلف تأثیرگذار بوده و با این وجود تقریباً هیچ آگاهی نسبت به آن در افکار عمومی وجود ندارد طوری که کمتر کسی حتی اسم آن را شنیده است و تصور غالب این است که مشکلات اقتصادی ما به خاطر یک ایده «تخیلی» و «متحجرانه» به نام اقتصاد اسلامی و «مقاومتی» است.
🔹این ظاهراً بزرگترین تدلیسی است که به نظر میرسد هژمونی استعمار در ایران پسا-انقلاب پیاده کرده است.
🔹این هژمونی واقعاً پنهان و لطیف بوده چنان که توصیههای آن تبدیل به مشهورات حتی عامه شده است، چنان که امروز بسیاری از عامه مردم هم میپندارند که مثلاً:
* اقتصاد یک «علم» با فرمولهای ثابت و متقن است.
* توسعه «بخش خصوصی» به خودی خود نتایج مطلوبی خواهد داشت (حداقل تا پیش از رو شدن افتضاح خصوصیسازیها در دهه گذشته که البته حتی بعد از این انتباه هم تصور میشود مشکل در «خصولتی» شدن خصوصیسازی است و اگر «درست» خصوصیسازی شود مشکل حل میشود با این که کمتر تصوری در خصوص این «درست» و لوازم آن وجود دارد)،
* بخش دولتی و خصوصی به عنوان دو ترتیبات قراردادی و اعتباری با هم تفاوت ماهوی دارند چنان که مثلاً یکی بالضروره شر است، دیگری بالضروره خیر.
* یا بازار آزاد ضرورتاً چیز خوبی است،
* یگانه شاخص رفاه اجتماعی سایز تولید ناخالص داخلی (GDP) است،
* ساخت ساختمانهای بلند و بازارهای شیک نشانه «پیشرفت اقتصادی» است،
* جلب سرمایهگذاری خارجی ضرورتاً نتایج مطلوبی داشته و دارد،
* تورم ضرورتاً به خاطر خلق نقدینگی از طرف دولت است،
* مصرف بیشتر به معنی خوشبختی بیشتر است،
* بین مقدار ثروت و مقدار خوشبختی رابطه مستقیم هست،
* تبلیغات تجاری امر مطلوب یا دستکم لازمی است،
* یا اساسیتر، توسعه صنعتی به خودی خود متضمن سعادت جامعه است (بدون التفات به آسیبهای فرهنگی، اخلاقی و محیطزیستی مهیب توسعه اقتصادی مدرن)،
* و باز اساسیتر، اصلاً میتوان با قطع نظر از زیربناهای فرهنگی، اجتماعی و اخلاقیِ صحیح، به یک حیات اقتصادی مطلوب رسید.
🔹اجمالاً این که امروز اصلاحات در اقتصاد نیازمند بازخوانی انتقادی مبانی و توصیههای اقتصاد متعارف در شعاع مکتوبات اقتصادی انتقادی چپ و در مقابلِ کارنامه تاریخی آن است و همچنین فهم نقش زیربناهای فرهنگی و غایات دینی در تبلور اقتصاد مطلوب
🔹پیگیری مناظرات بین اقتصاددانان متعارف و انتقادی که گاه در این کانال هم نشر میشود برای آشنایی با این موضوع تعیینکننده توصیه میشود، گرچه بصیرتهای فلسفی نیز برای رسیدن به احکام صحیح بسیار ضروری است و ان شاءالله در آینده مواردی بیان خواهد شد.
@criticalknowledge
May 11
26.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸رد پای دشمنان ایران به وضوح مشخص است.
🔹از صندوق بین المللی پول و نسخه هایش برای نابودی زندگی معیشتی مردم ایران چه میدانید؟
بشنوید از سید یاسر جبرائیلی
#کلیپ
📌 این برنامه را در کانال یوتیوب جدال ببینید.
📺 youtube.com/live/Wu-sFLWZytI
دانش حیاتی
🔸رد پای دشمنان ایران به وضوح مشخص است. 🔹از صندوق بین المللی پول و نسخه هایش برای نابودی زندگی معیشت
به نام ذات احدی که گوهر عدل است
✍ چپاول ایران و دولت به دست شرکتهای شبهدولتی!
#مقاله #اقتصاد
⚠️در این کلیپ از مصاحبه دکتر جبرائیلی با برنامه جدال، با حقایق دردناکی رو به رو میشوید.
🔹به یاد میآورید که در دوره دولت قبل در اوج جنگ اقتصادی دولت ترامپ علیه ایران، بلوایی رسانهای بر سر بودجه نهادهای حوزوی برپا شد که چرا در شرایط تحریم بخش زیادی از بودجه کشور به وسیله این نهادها «بلعیده میشود». شکی نیست که تمام دریافتکنندگان بیتالمال باید پاسخگو باشند، اما آمارهای آن دوره تا کنون نشان میدهد که سهم کل نهادهای حوزوی از بودجه کشور کمتر و اغلب بسیار کمتر از یک درصد بودجه یا ۶ همت (هزار میلیارد تومان) بوده است!
🔹همزمان، در حالی که همه #شرکتهای_دولتی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مجموع فقط ۱۴ همت (هزار میلیارد تومان) به طور خالص سود و مالیات به دولت پرداخت کردند، نمودار آقای جبرائیلی فقط برای یکی از شرکتهای پتروشیمی طی دو دوره ۹ ماه در این دو سال، بیش از ۳۵ همت سود خالص نشان میدهد: نزدیک به ۱۰ همت برای سال ۱۴۰۰ و بیش از ۲۵ همت برای سال ۱۴۰۱! نکته جالب این که همین شرکتها در دو سال مذکور از دولت در مجموع ۶۸ همت کمک دریافت کردهاند!
📚 منابع:
https://www.irna.ir/news/84159187
https://www.irna.ir/news/84582777
🔹اما افزایش ۲.۵ برابری سود خالص یک شرکت دولتی در عرض این ۱ سال چه دلیلی میتواند داشته باشد؟ پاسخ شهودی جهش قیمت #دلار است. این شرکتها به دلیل افزایش قیمت دلار با صادرات محصولات خام و نیمهخام به درآمدهای هنگفتی میرسند، در حالی که بقیه جامعه تحت فشار تورمی دلار قرار میگیرند. آنها همچنین محصولات نیمهخام خود را به قیمت دلاری به تولیدکنندگان داخلی میفروشند که باعث تورم قیمتهای کالاهای نهایی میشود.
خلاصه چیزی که شاهد هستیم چپاول سازمانیافته کشور و دولت به وسیله شرکتهای شبهدولتی است!
🔹در مصاحبه بالا واقعیت دردناک دیگری نیز بیان شد. در شرایط جنگ اقتصادی امریکا، #صندوق_بینالمللی_پول (#IMF) که تحت سلطه طبقه حاکمه امریکا است در اصلاحات بودجهای ایران نقش تعیینکنندهای ایفاء میکند که برای کسانی که با سابقه این نهاد استعماری آشنا هستند، نقشی آشنا است: حذف یارانههای عمومی برای مردم و افزایش قیمت دلار! نتیجه حذف یارانه سوخت، شورشهای آبان ۹۸ بود با تبعات دومینووار وخیمش برای ایران از تخریب پایگاه اجتماعی نظام تا ترور سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی. از این جهت، شورشهای آبان ۹۸ را که نظیرش در ۴۰ سال گذشته در دهها کشوری که از سیاستهای ضداجتماعی IMF پیروی کردند دیده شده باید در فهرست بلند IMF Riots یا شورشهای IMF دستهبندی کرد. لازم به ذکر است IMF از حیث ایدئولوژیک ملتزم به #نیولیبرالیسم و سهامداران اصلی آن #بانکهای_امریکایی هستند!
🔹طبق توضیحات دکتر جبرائیلی، افزایش قیمت بنزین نهایتاً نقشی در کاهش کسری بودجه دولت نیز نداشت بلکه اثر عکس داشت!
↩️ نتیجه: بزرگترین بازنده سیاستهای نیولیبرالی امریکایی در ایران (حذف یارانه و افزایش دلار و خصوصیسازیها) دولت و مردم هستند و بزرگترین برندهی آنها شرکتهای شبهدولتی.
🔹طبق گواهی دکتر جبرائیلی و شناخت اجمالی حقیر، صاحبان و سهامداران شرکتهای شبهدولتی با این که بزرگترین برندگان اقتصادی کشور هستند، اغلب هیچ اعتقادی به نظام و ارزشهای آن ندارند و تنها برندگان روندی هستند که در صورت استمرار میتواند منجر به فروپاشی نظام و کشور شود. روشن است که گرایش نظام به خصوصیسازی این شرکتهای شبهدولتی فقط باعث حذف همان سهم اندک دریافتی دولت از محل سود سهام این شرکتها میشود و نتیجه آن کاهش درآمد دولت و فشار بیشتر بر اقتصاد عمومی و سود بیشتر صاحبان این شرکتها خواهد شد.
🔹این روند بسیار شبیه به روندی است که #شوروی در دوره گورباچوف و یلتسین طی کرد که در آن طیفی از مدیران دولتی نیولیبرال که به دنبال چپاول راحتتر مردم روسیه بودند، با حمایت از سیاستهای آزادسازی و خصوصیسازی، مقدمه فروپاشی سیاسی و اقتصادی شوروی را فراهم کردند، اما خود به اولیگارشهای روسیه جدید تبدیل شدند!
🔹لذا باید عنایت کرد #لیبرالیسم و #نیولیبرالیسم نسخهای در راستای #اولیگارشی است! امروز طبق تعریف مصطلح اولیگارشی کشورهای مهد لیبرالیسم و نیولیبرالیسم (امریکا، انگلیس و فرانسه) تعریف اولیگارشی را به راحتی ارضاء میکنند: نظامی سیاسی که در آن حکومت در دست صاحبان ثروت و اشراف است.
🔹جریان انقلابی آگاه و بصیر باید از تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک نظام اولیگارشیک جلوگیری کند. برای این کار باید هژمونی نیولیبرالیسم را در سطح نظری و سیاسی شکست داد!
@criticalknowledge
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
زن، ابژه و شهر عریان
زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه
پرده اول (پرده فلسفی): از مهمترين مفاهيم فلسفه مدرن سوبژه و ابژه است. اُبژه (Object) در تعريف به معنای شيئی است كه مورد شناسایی واقع ميشود و بنا به همين مفهوم، گاهي ابژه را «متعلقِ شناسايی» نيز ترجمه میكنند. به بیان دیگر، ابژه هر آن چيزی است كه حاصل ادراك است و بر اثر ادراك، عينيت آن اعتبار میيابد. در مقابل، سوبژه (subject) به معنای «شناسا» است که ابژه را شناسایی میکند. پس سوبژکتیویه، مشاهدهکننده و اُبژکتیویه آنچه است که مشاهده میگردد.
قرآن کریم، به لحاظ متعلق شناسایی، تفاوتی بین مرد و زن قائل نیست و هر دو را در جایگاه شناسا به شناخت حقیقت هستی دعوت میکند. عباراتی نظیر «إِنَّ الْمسْلمينَ والْمُسْلِماتِ والْمؤمنِينَ والْمُؤْمِنَات» بیانگر هم شأن بودن زن و مرد در شناسایی حقیقت هستی است که پاداش این متذکر شدن به حقیقت هستی، چه برای زن و چه برای مرد، اجر عظیم است: والذَّاكِرِين اللَّه كَثِيرًا والذَّاكِرَات أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفرَةً وَأَجْرًا عَظيما (احزاب/۳۵). فلسفه دعوت اسلام به حجاب نیز همین موضوع است و از زن میخواهد تا با پوشاندن مظاهر ابژگی، اجازه ندهد تا جامعه او را تا حد «متعلقِ شناسایی» فرو بکاهد.
اما در تمدن معاصر غرب، شأن زن از جایگاه شناسنده به جایگاه متعلق شناسایی فروکاهیده میشود و چون نگاه غالب این تمدن نیز، مادی و ماتریالیستی است پس هر ابژهای (از جمله زن) هرچه وجوه مادی و عینیاش برجستهتر شود مطلوبیت بیشتری دارد و چنین میشود که جسم زن و جذابیتهای زنانگی او در مقام ابژه، موضوعیت مییابد.
پرده دوم (پرده معماری و شهرسازی): لازمه بروز هرچه بیشتر جذابیتهای زنانگی، تحول فضای کالبدی (چه در مقیاس خانه و چه در مقیاس شهر) است. معماری سنتی که تا پیش از فلسفه مدرن، معماری پوشاننده و حریممند بود، به دلیل تغییر نوع نگاه به زن و کالایی شدن او، به معماری عریان و بدون حریم بدل گشت تا از پس این نوع معماری، ابژگیِ زن بیشتر به چشم مرد (به عنوان سوبژه) بیاید.
لوکوربوزیه (به عنوان پدر معماری مدرن) چند اصل مهم را برای معماری مدرن تجویز نمود که دو مورد از آنها (یعنی پلان آزاد و نمای آزاد) به وضوح متأثر از این موضوع بودند.
پلان آزاد سبب شد مرز بین فضاهای درون خانه به کلی مخدوش شود (نظیر مستحیل شدن مرز بین پذیرایی و آشپزخانه در آشپزخانههای اُپن) و نمای آزاد نیز سبب شد مرز بین فضای درون خانه با فضای بیرون (شوارع و خیابانها) مخدوش شود و به این ترتیب، معماری عریان و بدون حریمی شکل گرفت که در آن، دیگر نه خبری از حفظ حریم بود و نه نشانهای از توجه به حرمت. زیرا لازمه تجلیِ ابژگی در معماری، درهم شکستن حریمها و مرزهای معمارانه بود تا ابژگی، هرچه بهتر به چشم بیاید.
این معماری عریان دقیقا در تقابل با «وَجعلوُا بیُوتَکم قِبلَه» (یونس/۸۷) است؛ منظور از این آیه این نیست که همه شهروندان، خانه خود را در جهت جغرافیایی قبله قرار دهند، بلکه منظور آن است که همه تحولات و مناسبات شهر (حتی مناسبات غیرعبادی نظیر سکونت) بایستی بر حقیقتِ محور قبله که همانا شناساییِ حقیقت هستی است شکل گیرد. این نوع خانه، خانهای است در تراز شناسا و سوبژه و نه خانهای فروکاهیده شده برای بروز بیشتر ابژه.
علاوه بر خانه، همین اتفاق در فضای شهری نیز رخ داد، شهر با حیای سنتی به شهری بدل شد مملو از فضاهای عریان و بدون حریم تا در چنین شهری، بتوان ابژگی را بیشتر به نظاره نشست.
مثال واضحش، تعریف پارکها و بوستانهای عمومی است؛ فراغت و تفریح که تا قبل از تمدن مدرن، در فضاهای حریممند انجام میشد (نظیر باغهای خصوصی و حریممند و یا باغچهها و فضاهای سبز که در خانههای وسیع و مفرّح سنتی وجود داشت) به فضاهایی عمومی تحت عنوان پارک و بوستان منتقل شد که در آن دیگر نه از حریم خبری هست و نه از حرمت؛ هر چه است آشکار و عریان در معرض دید همه قرار دارد زیرا این عریانی، لازمه انعکاس ابژگی در فضای شهری است.
پرده سوم (اکنون چه باید کرد): واضح است که حل این مسئله دفعتا مقدور نیست. تمدن معاصر غرب چنان در اجزای سبک زندگی ما رسوخ پیدا کرده که نمیتوان یک شبه چنین مسئلهای را حل کرد ولی میتوان نقشه راهی برای حل تدریجی آن ترسیم نمود.
به نظر میرسد اولین گام در این نقشه، اصلاح وضعیت کالبدی و عملکردی خانه است؛ اگر بتوان دوباره خانه را از این آپارتمانهای عریان و عمودی، به خانههای افقی و حریممند و دارای حیاط و فضای باز خصوصی تبدیل نمود آنگاه میتوان به بازتنظیم مجدد سوبژه/ابژه و احیاء ارزشهای معنوی در خانه و شهر معاصر ایرانی امیدوار شد. لازمه این مهم، شکستن احتکار زمین و تمرکز زدایی از کلانشهرها برای دست یابی به چنین خانههای مفرّح، وسیع و حریم مند در توسعههای آتی است.
@baladetayyeb
دانش حیاتی
زن، ابژه و شهر عریان زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه پرده اول (پرده فلسفی): از مهمترين مفاهيم فلسف
به نام پروردگار حکیم
🏡 حکمت مسکن و حکمت نسوان 🧕
#مقاله
✍ محور نوشتهٔ بالا بیحریم بودن #معماری_مدرن است که البته تنبُّه مهمی است. دلیل این خصوصیت غیر از اوبژهشدگی (objectification) زنان (به معنای مخصوص به خودش که توضیح خواهد شد)، ناسوتی بودن #تمدن_مدرن است.
☯ اما اصل کلی در حکمت ربّانیِ مُدُن و قومیت (جامعهشناسی ربّانی) این است که آنگاه که بشر نظر از باطن و #ملکوت هستی برگیرد یا باطن را انکار کند، ناگزیر تعلقات دنیایی وجههٔ همت و مایهٔ مباهات و موضوع استعلائش خواهد شد. پس در ارتفاعِ مسکنْ بلندی جوید و در عیان کردن اموال درونی و تزیین نمای بیرونیِ مسکن فخر پوید.
🔹#زنان هم در این تمدن ناسوتی، که از غایات متعالی بریده، منبع التذاذ هستند و بس؛ آنهم بدون قاعدهٔ عقلانیِ نکاح که در آن التذاذ با تعاون در حیات و وفا در ملازمت و دوام مصاحبت و امتداد نسل و تربیت فرزند دنبال میشود، پس لذت جنسی بریده از این لوازم و غایات سعید ملاحظه نمیشود.
🔹 پس زنان در نگاه حکیمانهٔ توحیدی نیز جهات اوبژگی یا موضوعی یا سببی دارند، لذا مثلاً گفته شده «النساءُ حرثٌ لکم»، اما چون این موضوعیت و سببیت معطوف به غایتی شریف است، خودِ سبب شرافت مییابد، چنان که مرد نیز اسباب آرامش و تأمین و التذاذ زن است، فلذا از دامن زن در بیان علماء ربانی به مطار معراج مرد تعبیر گردد.
🔹پس وجه قبح اوبژگی زن در تمدن مدرن نه به صرف موضوع شناسایی شدن، بلکه به دلیل شُهره و بیحریم شدن او در علن و مرای عام است، اگر نه نفس شناخت زن مثل هر کدام از اصناف و انواع دیگر موجودات فینفسه مطلوب است و این به دلیل شرف و ارزش ذاتی علم است. به راستی، وصف اصلی زن در دوره مدرن objectification یا شیءشدگی، شیءسازی یا تشییء است، و این غیر از اوبژگی برای شناخت (object of knowledge) است.
🔹این نیز دانسته شود که تفطن به باطن هستی ملازمهای با بطون و درونی شدن زندگی دنیایی دارد. پس چنان که دار هستی باطن دارد و وطن معنوی انسان در باطن و ملکوت هستی قرار دارد، مسکن ارضیِ ابناء آدم نیز لاجرم باطن و اندرونی باید، و چنان که قلب مؤمن حرم الله است، بیت مؤمن نیز حریم دارد. و این گونه شریعت الهی حکم ملکوت را به دنیا، و حکم باطن را به ظاهر تسری دهد و علل احکام عیان گردد، و حکمت حضرت رحمان معلوم شود.
فتأملوا یا إخوانی و إخواتی 🙏
فالحمدالله علی کل نعمه 🤲🕋
و صلوة علی نبیه الرحمه و اله الاطهر🌸
@criticalknowledge
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹این دفعه دیگر "جریان انقلابی مطالبهگر دانشجویی" مقصر خواهد بود!
🔸دیگر حق اعتراض به هفتتپه های آینده را ندارید!
🔹مصونیت را به چه کسی می دهید؟
🔸گفتوگویی با ساکتین جریان دانشجویی
🔰مصاحبه دکتر روحالله ایزدخواه نماینده مجلس با بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر
حول مصوبه #مولدسازی
لینک گزارش مکتوب مصاحبه در روزنامه فرهیختگان:
http://fdn.ir/page/234725/
#کارگروه_مبارزه_با_فساد_و_تبعیض
🆔@dr_izadkhah