eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
✅میراث انبیا علوم حوزوی و دانشگاهی نیست 🔸مستحضريد اينكه گفته شد «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ» عالمان راستين، ميراث انبيا را مي‌برند. 🔸ميراث انبيا درس حوزه و دانشگاه نيست؛ يعني درس حصولي و تصّور و تصديق و قياس و استدلال نيست. 🔸ميراث انبيا كه آنها به ارث گذاشتند علمِ شهودي است؛ اگر كسي طرْفي از علم شهودي بست معلوم مي‌شود كه وارث انبياست. 🔸آنها كه نگارهاي به مكتب‌رفته نبودند، [بلکه] نگارهاي به مكتب‌نرفته بودند و علم آنها هم علم مدرسه‌اي و تصوّر و تصديق و استدلال و حصول و قياس و برهان و امثال ذلك نيست، آنها علم شهودي است. 🔸اگر گفتند «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ» ... يعني بكوشيد اين ارثيه را ببريد، اگر چيزي سهم شما شد و چيزي را مشاهده كرديد معلوم مي‌شود به شما رسيد. 🔸اگر اهل درس و بحث شديد بكوشيد كه اين درس و بحث را به عمل منتهي كنيد، بلكه ـ ان‌شاءالله ـ از راه عمل چيزي نصيب شما شود؛ بالأخره ميراث انبيا علم حوزوي نيست. 🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی /سوره یس، آیات 55 الی 65 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
{حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) } ✅ قال امام علی ابن موسی الرضا(ع):  «من جلس مجلس یحیی فیه امرنا لا یموت قلبه یوم تموت القلوب»؛ اگر كسی بنشیند در مجلسی كه امر ما خاندان عصمت و طهارت در آن مجلس زنده می‌شود، روزی كه دلهای دیگران می‌میرد دل كسی كه در مجلس ما نشسته است نمی‌میرد! چه اینكه وجود مبارك امام رضا(ع) در حدیثی دیگر می فرماید «رحم الله عبداً احیا امرنا»؛ خداوند رحمت كند این بنده‌ای را كه امر ما را زنده نگه می‌دارد، اباصلت هروی از وجود مبارك امام رضا(ع) سؤال كرد چگونه امر شما را احیا می‌كنیم؟ فرمود احیای امر ما به این است كه علوم ما را یاد بگیرد و به دیگران منتقل كند زیرا مردم اگر معارف ما را و زیبایی‌های معارف و علوم ما را بفهمند حتماً از ما پیروی می‌كنند، چنین مجلسی مایه حیات دلهاست زیرا در چنین مجلسی علوم اهل بیت(ع) زنده می‌شود و اینگونه از علوم، دل انسان را زنده نگه می‌دارد، آنگاه انسان زنده میماند . [پایگاه اطلاع رسانی اسراء ۱۳۹۹/۴/۱۲] @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6035120085348122935.mp3
3.86M
🔶 از ما نیست کسی که بگوید بهشت و جهنم اکنون خلق نشده است؟!(بیان امام رضا علیه السلام) ⏱00:03:31 دقیقه 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5771364657642078682.mp3
6.88M
علیه السلام حضرت آیت الله العظمی 🍀امام رضا علیه السلام، عالم اهل بیت 🍀حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی ⏱ 00:26:20 دقیقه 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🍀 وجود مبارک امام هشتم (ع) وقتی وارد سرزمین مرو و خراسان شد؛ آنروز مسئلة رسمی خراسان، مسئله امامت،‌ رهبری، خلافت و مانند آن بود. 🍀 عدّه ای بر این پندار باطل بودند که رهبر را باید مردم انتخاب بکنند! امامت انتخابی است و سقیفة بنی ساعده هم شاهد آنها بود. عباسیّه بر این پندار بودند،‌ بنی العباس فکرشان این بود که رهبری انتخابی است! 🍀 وجود مبارک امام از آنها سئوال کرد: مسئله رسمی خراسان کنونی چیست؟ عرض کردند: مسئله ولایت و رهبری است که عدّه ای باورشان این است که رهبر را مردم باید انتخاب بکنند. 🍀 آنگاه وجود مبارک امام رضا (ع) طبق نقل مرحوم کُلینی (رض) فرمود: من امامت و رهبری را تشریح کنم تا معلوم بشود که امامت انتخابی نیست. 🍀 آنگاه مطلبی را فرمود که بخشی از آن معارف و مطالب به این مضمون در کافی ضبط شده است؛ اَلإمامُ واحِدُ دَهرِهِ لا یُدانِیهِ اَحَدْ وَ هُوَ بِحِیثتُ النَّجمْ مِنْ یَدِ المُتَناوِلینْ، إینَ العُقُولُ مِنْ هذا؟ إینَ الاِختیارُ مِنْ هذا؟ 🍀 فرمود: امام آن انسان کاملی است که در عصر خود، در روی زمین دوّمی ندارد. او مثل اعلای لیسَ کَمِثلِهِ شِیء است،‌ او مظهر لیسَ کَمِثلِهِ شِیء است. مگر مظهر لیسَ کَمِثلِهِ شِیء همتا دارد؟ وقتی همتا نداشت، در دسترس فکر دیگری نیست که دیگری او را بشناسد! 🍀 از باب تشبیه معقول به محسوس چنین فرمود: همانطوری که ستاره‌های آسمان در دسترس بشر عادی نیست، اوج مقام امامت و رهبری هم در دست بشر عادی نیست. همانطوری که با دست نمی شود ستارة آسمان را گرفت، با فکر بشر عادی هم نمی شود خلیفة الله را و امام معصوم را شناخت! 🍀 إینَ العُقُولُ مِنْ هذا؟ إینَ الاِختیارُ مِنْ هذا؟ کجا عقل مردم می تواند امام را بشناسد، تا او را در سقیفه اختیار بکند، انتخاب بکند! امام را جز امام آفرین احدی نمی شناسد؛‌ او می‌شناسد، او می‌پروراند، او نصب می‌کند و مانند آن. إینَ العُقُولُ مِنْ هذا و إینَ الاِختیارُ مِنْ هذا؟ حضرت آیت الله العظمی 📚قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام📚 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٥٥ . نماز مغرب و عشا ء طبق معروف وقت مختص، وقت مشترك، وقت فضيلت و وقت اِجزا دارند: وقت مختص نماز مغرب, از اول مغرب تا اندازهٴ به جا آوردن سه ركعت نماز با شرايط آن است. وقت مختص عشا ء به اندازهٴ خواندن چهار ركعت براي حاضر و دو ركعت براي مسافر به نيمه شب مانده است. بين وقت اختصاصي مغرب و وقت اختصاصي عشا ء، وقت مشترك بين اين دو نماز است, اگر مسافري كه نماز عشاي او دو ركعت است، تمام نماز را سهواً در وقت مخصوص مغرب بخواند , صحيح است، هر چند احتياط مستحب آن است كه بعد از نماز مغرب، نماز عشاء را دوباره بخواند. اگر كسي نماز مغرب را تا وقت اختصاصي عشا ء نخوانده، اول , نماز عشا ء و سپس نماز مغرب را بخواند. وقت اختصاصي , مانند وقت مشترك است؛ يعني هيچ كدام وقت اختصاصي ندارد, بلكه آنچه واجب است, ترتيب, يعني تقديم مغرب بر عشاء؛ مانند تقديم ظهر بر عصر است و براي مسافر كه نمازهاي چهار ركعتي او دو ركعت است و براي غير مسافر , وقت اختصا صي ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء فرق مي كند. البته در تمام موارد, منظور از اختصاص, همان ترتيب است نه بيش از آن؛ يعني تمام وقت مشترك است و وقت اختصاصي اصلاً مطرح نيست. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا حضرت آیت الله العظمی نعمتی به هیچ کس نمیرسد،که او خوشحال بشود، مگر به وساطت رضا... http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
مسأله ٥٦ . اگر پيش از نماز مغرب، سهواً نماز عشا را شروع كرده باشد و در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده است، چنانچه وارد ركوع ركعت چهارم نشده باشد, بايد نيت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام كند و پس از آن, نماز عشاء را بخواند و اگر وارد ركوع ركعت چهارم شده باشد، نماز عشا ء را تمام مي كند و بعد از آن، نماز مغرب را مي خواند و در اين جهت , فرقي بين وقت مختص و مشترك نيست . بلي, اگر اين جريان در وقت مختص به مغرب پيش آيد، احتياط مستحب آن است كه بعد از عدول نيّت به مغرب و خواندن نماز عشاء، دوباره مغرب و عشاء را بخواند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli