سید اسماعیل جرجانی(ذخیره خوارزمشاهی)
اقسام نبض مأکول
📕کتاب نبض شناسی دارالحکیم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اقسام نبض نوم و یقظه
حکیم عقیلی خراسانی
📙کتاب نبض شناسی دارالحکیم
ــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
مزاج اسنان
پنج قسم سن حداثت
1⃣🔹 سن طفولیت
2⃣🔹 سن صبی
3⃣🔹 سن ترعرع
4⃣🔹 سن رهاق
5⃣🔹 سن فتاء
حکیم عقیلی خراسانی
📕#مسیر_طبابت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈#عفونت : عبارت است از انتقال و #إحالهٔ_حرارت_غریبه به یک جسم ذی رطوبت، که جسم را صاحب هیئت غیر مطلوبی می کند ، در حالیکه این هیئت مخالف غایت مقصود جسم با بقاء نوع آن جسم است.
🔹👈#نضج: #احاله_حرارت به یک جسم ذی رطوبت که موافق غایت مطلوب شود.
🔹👈#هضم: #إحاله_حرارت_غریزی به جسم ذی رطوبتی مثل غذا که قوام غذا را آماده برای گرفتن صورت عضوی کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔷🔷نکاتی پیرامون قواعد وترجمه🔷🔷
♦️اگر بعداز (کل) اسم جمع بیاید معنی «همه» میدهد..
مثال⬅️کل الطلاب یقروون دروسهم(همه ی دانش آموزان درسهایشان را میخوانند)
♦️کلمه ی(کل) اگر بعد از آن اسم مفرد بیاید
معنی «هر» میدهد..
مثال کل طالب یقرأ درسه(هر دانش آموزی درسش را می خواند)
♦️خبر مفرد نبست به خبر جمله ی فعلیه تاکید بیشتری دارد چون مقید به زمان نیست..
مثال
الله خالق کل شیء(خالق=اسم فاعل تاکید بیشتر)
الله خلق کل شیء(خلق=فعل ماضی)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
نکات لازم در غذا خوردن:
نهایت در خوردن غذا خواه از برای معتدل المزاج و خواه از برای غیر او رعایت چند چیز صاحب حفظ الصحه را لازم است.
1⃣🔹 اول اینکه جهد و سعی نمایند که غذای حافظ الصحه از جنس #غذای_دوائیه نباشد.
مثل #بقولات و #فواکه و غیر اینها چه حاد اینها مثل #سیر خون را می سوزاند، و غلیظ آنها مثل #خیار احداث رطوبت مائی که قبول عفونت می کند می نماید، مگر بر سبیل معالجه و تقدم حفظ باشد.
2⃣🔹 دوم تعدیل مقدار غذا که زیاد نباشد که باعث #تخمه و #فساد گردد، و کم نباشد که باعث ضعف و لاغری و سقوط قوت شود، و دست از خوردن غذا بکشد در وقتی که هنوز قدری خواهش داشته باشد؛ زیرا که در هنگام طبخ غذا متخلخل می گردد و به سبب تخلخل معده ممتلی و پر می گردد، پس اگر طعام بسیار خورد که معده پر گردد و جای تخلخل آن نماند باعث سوء هضم و فساد می گردد.
در صورت #فساد لازم است که #امساک_غذا نمایند. اگر بتوانند #قیء کنند و بعد از قی از #گلقند_آفتابی یا به #جوارشات_هاضمه مثل #عود_ترش و جالینوسی و غیره تدارک نمایند.
3⃣🔹سوم سکون و آرام گرفتن بعد از غذا؛ زیرا که در هضم لازم است سکون بدن زیرا که فاعل هضم، حرارت است، و به سبب سکون، حرارت در معده مجتمع می شود، باعث #سرعت_هضم می گردد، مگر قلیل از حرکت که بعد از تناول غذا چند قدم حرکت باید نمود، تا آنکه غذا منحدر و مستقر شود در قعر معده، چنانچه در حدیث نبوی صلی الله علیه و آله وارد شده قال صلى الله : «سير بعد العشاء ولو بقدمین» و مضرترین اشیاء در منع هضم #حرکت_عنیفه است.
4⃣🔹چهارم آنکه تناول ننماید غذا را بدون اشتهاء صادق و گرسنگی مثل اشتهای مست و صاحب تخمه نباشد؛ زیرا که در هنگام سیری و امتلا باعث تداخل و #هیضه و #امراض_ردیه است، و در هنگام غلبه اشتها و گرسنگی مدافعه در خوردن ننمایند، که باعث ریختن صفرا و مواد ردیه است به سوی معده و حدوث #تهوع و #قی و #اسهالات و #هیضه.
ادامه دارد...
📕 حفظ الصحه ناصری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
5⃣🔹پنجم آنکه جمع ننمایند اطعمه مختلفه را در یک اکل؛ زیرا که باعث حیرت طبیعت و سوء هضم می گردد،
🔹👈و احتراز نمایند از ادخال طعام بر طعام، یعنی طعامی را بعد از طعامی دیگر داخل معده ساختن موجب عدم جودت هضم و فساد هر دو غذا است.
🔹👈و رعایت مراتب اکل را چنانچه #شیخ_ابوعلی در قانون فرموده عمل نمایند و او آن است که: بهترین مرآت خوردن آن است که یک روز یک بار و روز دیگر، دو مرتبه غذا میل نمایند به این نحو که یک روزه طرف صبح و شام و روز دیگر بعد از هشت ساعت یک بار؛ زیرا که اگر هر روز دو مرتبه میل نمایند در صبح و شام، پس صبح دوم اشتهای صادقی نخواهد بود، و محتاج به تأخیر اکل تا چاشت دیگر می گردد، و حق آن است که تعیین وقت و مرات اکثر نظر به حال متوسطین است، والا اطفال و جوانان محرور المزاج را چهار یا سه مرتبه و پیران و ضعیف مزاجان بارد را یک دفعه یا دو دفعه کافی است و هر یک را نوع خاص و حکمی معین است و حکم واحد بر همه نمی توان نمود.
🔹👈و دیگر اینکه مداومت بر یک طعام نکنند، بلکه اختلاف نمایند، مثلاً یک وقت نوع و لونی طعام و ادام صرف نمایند، و وقت دیگر نوع و لون دیگر و باز یک روز نوع طعامی و روز دیگر نوع دیگر و رنگ دیگر
🔹👈و باید که طعام تناول نمایند در اعدل اوقات روز، #ایام_گرما طرف صبح و چاشت و در #زمستان وقت ظهر تناول نمایند،
🔹👈و باید که #طعام_تابستان سرد بالفعل و #زمستان گرم بالفعل باشد،
🔰اول به جهت اینکه ظاهر بدن در این فصل گرم است اگر غذای گرمی خورد ظاهر و باطن هر دو گرم و هضم ضعیف می شود.
🔰دوم: به سبب آنکه ظاهر در زمستان سرد است پس هر گاه باطن به ورود غذای سرد، سرد شود باعث خاموش شدن حرارت غریزی می گردد، و در دو فصل دیگر باید غذا معتدل باشد.
🔹👈 بدان که این حکم غذائی است که عادت جاری شده باشد که همیشه سرد یا گرم یا گاهی گرم خورده شود، نه غذائی که موافق عادات خورده نشود، مگر سرد مثل پالوده و معمول آن است که سرد باید خورده شود که گرم او ضرر می رساند و در معده ترش خواهد شد.
🔹👈و نیز باید اجتناب نماید از طعام بی مزه و کثرت اشیاء حامضه که باعث پیری زودرس است.
🔹👈 کثرت تناول شیرینیها که باعث استرخاء شهوت است
🔹👈و مداومت به غذای شور که باعث لاغری بدن است،
🔹👈بلکه باید دفع نمایند مضرت حلو را به حامض، و حامض را به حلو و تفه را به مالح، و حریف و مالح را به تفه
🔹👈و ملازمت حمیه و پرهیز و تلطیف غذا و تقلیل غذا در حالت صحت چندان شرط نیست زیرا که حمیه و پرهیز از برای مرضی است نه اصحا چنانچه #استاد_ابو_الطلب_بقراط می فرماید: «الحميه في الصحه كالتخليط في المرض» یعنی پرهیز در صحت مثل ناپرهیزی در ناخوشی است مگر جمع اغذیه که اکل آنها منجر به فساد است بعضی آنها را بعد از این ذکر خواهیم نمود که پرهیز از جمع آنها واجب و لازم است.
🔹👈و دیگر رعایت عادات در مرات اکل و کیفیت و کمیت اوقات آن واجب است زیرا که هر که عادت به چیزی کرده باشد چون آن چیز مألوف طبیعت است قبول او می کند. و به زودی او را هضم می کند بدین جهت بقراط فرموده که عادت در حکم، مثل طبیعت ثانیه است مگر اینکه از اغذیه ردیه باشد که ترکش لازم است اما به تدریج زیرا که بالاخره و به مرور ایام از این غذاها امراض مزمنه که علاج پذیر نباشد حادث می شود، و شاهد این قول است نصیحتی که #حضرت_امام_ثامن_امام_رضا_عليه_التحية_و_الثناء در آخر رساله ذهبیه به مأمون علیه اللعنه فرموده اند و آن این است که التفات مکن به قول جمعی از جهال که می گویند مکرر خوردیم فلان غذا و شربت را که می گویند مضر است، و هیچ مضرت نیافتیم، پس محتاج به عمل کردن به قول اطباء و مسائل طب نیستیم و به دستوری که همیشه غذاها و شیرینی ها خورده ایم عمل میکنیم.
شخصی که این قسم میگوید مثل حیوانات شعوری ندارد و تمیز میانه نافع و ضار نمی تواند کرد و حکایت او شبیه است به حکایت دزدی که یک مرتبه دزدی کرد و گرفتار نشد و مورد سیاست و تنبیه نگردید، پس حریص در دزدی گردید، و پی در پی دزدی نمود تا آخر گرفتار و به سیاستهای عظیم از دست و پا بریدن یا کشتن مبتلا شد، اگر مرتبه اول دزدی گرفتار می گردید جزای سهلی او را می دادند. پس چنانچه دزد در نگرفتن دزدی اول دلیر در دزدی و آخر به سیاستهای عظیمه گرفتار می شود آدمی نیز از اینکه چند مرتبه از غذاها و شیرینی های مضر ضرر نیافته دلیر میگردد و آخرالامر به امراض عظیمه مهلکه که به هیچ وجه قابلیت علاج ندارند، گرفتار می شوند.
📙حفظ الصحه ناصری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اگر شخصی بعد از #قیء کردن بسیار، دچار #تخمه شد، علت تخمه، #سستی_نسج_معده بواسطه قیء زیاد است، چرا که قیء جرم معده را به حرکت قویه عنیفه حرکت می دهد، و اجزای آن را منزعج می سازد، و به شدت به جانب بالا می کشد، و به این سبب نسج آن سست می گردد، و #تخمه عارض می گردد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
در ابدان مراریه که بیشتر فضول آنها به ابخره دخانیه متبخر می گردد، این ابخره سبب سخونت روح می شود، و حمی یوم ایجاد می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#ابن_سینا در نمط نهم اشارات می فرمایند:
#زاهدان کسانی هستند که #متاع_دنیا را از خود دور می کنند، تا در ازایش #متاع_آخـــرت را به دست آورند.
#عابدان کسانی هستند که بر مستحبات عبادات دقت دارند.
#عارفان کسانی هستند که دائماً چهره جان خویش را به سوی عالم اله انصراف می دهند، تا محل شروق حق گردد.
و المنصرف بفكره إلى قدس الجبروت مستديماً لشروق نور الحق في سره يخص باسم العارف.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
بول و براز
في دلائل البول بقول كلى :
برای تشخیص مرض از طریق بول باید شرایط زیر مراعات شود :
1⃣🔹معاینه بول باید در بامداد باشد که در طول شب حاصل شده باشد و مدت زیادی در مثانه بوده باشد.
2⃣🔹 شخص باید از شب قبل از تناول آب و خوراک خودداری کند.
3⃣🔹شخص باید غذایی که بول را رنگین میکند نخورده باشد؛ مثل زعفران و انار و خیارشنیر؛ چرا که این مواد رنگ ادرار را زرد و سرخ میکند. یا مثل بقول که رنگ ادرار را سرخ و زرقت میکند.
4⃣🔹خوردن مری رنگ ادرار را سیاه می کند.
5⃣🔹شراب مسکر رنگ ادرار را به هر رنگی که باشد تغییر می دهد.
6⃣🔹پوست صاحب ادرار نباید بوسیله حنا ملاقات شود، چون خضاب حنا موجب تغییر رنگ در ادرار می شود.
7⃣🔹شخص نباید داروهای مدر اخلاط بخورد مثل داروهای مدر صفرا یا بلغم
8⃣🔹شخص نباید زیاد حرکت و کار کرده باشد.
9⃣🔹 شخص باید اعراض نفسانی چون خشم و غصب نداشته باشد. و شخص باید سهر و تعب و جوع و صوم نداشته باشد، و همه این حالات رنگ بول را سرخ و زرد می کند.
🔟🔹جماع آب بول را به شدت چرب می کند.
1⃣1⃣🔹 قیء و استفراغ لون و قوام بول را تغییر می دهد.
2⃣1⃣🔹بول مورد معاینه نباید زیاد مانده باشد؛ بولی که بیشتر از شش ساعت از آن گذشته باشد نباید مورد معاینه قرار گیرد، چرا که لون آن تغییر می کند، علائم آن ضعیف می شود، ثقل آن کم میشود و تغییر می کند، و تکاثفش زیادتر می شود.
3⃣1⃣🔹شیخ الرئیس می گوید : على أنى أقول : ولا بعد ساعه : ولی من می گویم بول مورد معاینه نباید مدت زمان ماندن آن از یک ساعت بگذرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#مخدر : یعنی بی حس کننده :
و آن دوائی را نامند که به قوت برودت و یبوست و قبض، اخلاط را منجمد می کند، و مسامات عضو را سد می کند، و باعث منع نفوذ #روح_نفسانی در آن می شود، و اندکی بی حس می کند و از حرکت باز می دارد، و یا آنکه روح نفسانی حساس متحرک را کثیف می گرداند،که متعاقب آن احساس و حرکت آن کم می گردد. مانند #افیون و لهذا اکثر مخدرات سرد و خشک می باشند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#مرخی : یعنی سست کننده : و آن دوائی را نامند که #بقوت_حرارت و #رطوبت خود بگرداند قوام اعضای کثیفه المسام را نرم، و مسامات آنرا وسیع تا آنکه بسهولت و آسانی مندفع گرداند از آنها فضول مجتمعه محتبسه در آنها را. مانند : ضماد شبت و برزکتان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#عاصر : یعنی #فشارنده : و آن دوائی را نامند که بسبب قوت قبض و جمع خود اجزاء عضو را بفشارد، تا آنکه آنچه از رطوبات رقیقه در خلل و فرج آن است، منضغط و جدا گردند از هر منفذی که بیابند بیرون بیایند.
مانند : ضماد هسته تمر هندی در دمل
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
طبیعت که #رطوبت را باذن خدا به سوی پوست دفع می کند،
1⃣🔹اگر رطوبت رقیق باشد #عرق متولد می شود،
2⃣🔹اگر غلیظ باشد #چرک
3⃣🔹و اگر غلیظ تر باشد #حصف
4⃣🔹و اگر رطوبت به ظاهر پوست دفع نشود و زیر پوست بماند، #داءالثعلب ایجاد می شود،
5⃣🔹و اگر به رطوبات آمیخته با خون و زردآب مختلط گردد، #قوبا و #سعفه تولید می شود.
6⃣🔹و اگر مختلط نشود، صورت حیوانیه به خود می گیرد و تبدیل به #شپش می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#طفل
🔰در تدبیر رضاع(مکیدن شیر مادر) و کیفیت ارضاع :
🔹 بهتر است از وقت ولادت تا چند ساعتی به نوزاد شیر نداد، تا طفل حرکت و گریه کند، و طلب صادق کند و معده و حلق او بجنبد و وسعت گیرد. و اگر ممکن نبود، و نوزاد صبر ندارد، اندازه کمی هم از زمان تولد دیرتر بدهند ایرادی ندارد.
🔹 چون می خواهند شیر دهند، قبل از شیر دادن، مقداری عسل بلیسانند تا تنقیه و جلای معده نماید و تا مهیای هضم شیر سازد.
🔹 باید قبل از رضاع، اول بار کام طفل بردارند.
👈 انگشت شهادت را به شیرینی آلوده می کنند، و بر کام طفل می مالند، بعد شیر می دهند.
👈 تجربه شده که کام نوزاد را با هر چیزی بردارند، در آینده از آن مضرت نبیند یا کمتر مضرت می بیند.
🔹 تا یک هفته لازم است روزی دو تا سه بار به نوزاد شیر دهند، چون نباید معده پر شود.
🔹در وقت صبح قبل از شیر دادن مادر باید دو سه بار شیر خود را بدوشد.
ـــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
زمانیکه سوءمزاج با ماده در بیماری های معده وجود دارد :
آنجا که طبق های معده، ماده را تشرّب کند، #صِبر آن را پاک می کند. و صبر شسته قوت دهنده تر است، و صبر نشسته پاک کننده تر است.
و #ایارج_فیقرا در این باب سودمند تر از صبر ساده است، و از ایارج ساده در پاک کردن معده قوی تر است.
و در انگبین سرشته در اسهال قوی تر است.
اگر شخص اشتهایش کم باشد و #غثیان او را اذیت می کند، در #ایارج به جای #زعفران باید #گل_سرخ کند. و تا تحقیق نگردد که سوءمزاج مادی است نباید ایارج مصرف کند؛ برای آنکه اگر در معده ماده نباشد، سوءمزاج زیادتر می شود.
و اگر ماده باشد، ایارج سودمند ترین داروست؛ خصوصاً اگر در #شربت_افسنتین از ایارج استفاده شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
ابازیر و افاویه ای که به جهت امر باه در اغذیه داخل می کنند : #جرجیر، #تخم_شلغم و #تخم_کتان و #حرف_بابلی و #حب_الرشاد و #زعفران و #زنجبیل و #دارچین و #بوزیدان و #زبان_گنجشک و #قدومه_سرخ_زرد و #بهمن_سرخ و #بهمن_سفید و #خولنجان و #لب_حب_القرطم و #مغز_حب_القطن است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اسباب قولنج :
1⃣🔹 گاها #بلغم_زجاجی_غلیظ در روده
2⃣🔹 #ریح_غلیظ در جرم روده، بواسطه حبس رطوبت در جرم روده
3⃣🔹 ثفل یابس
4⃣🔹 التوای روده
5⃣🔹 ورم حار در روده و اطراف روده
6⃣🔹 سودای منصب به معده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
همه مطالب فوق 👆را در کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه جمع آوری کرده ام👇.
اصول معالجات و استعمال ادویه .pdf
5.76M
اصول معالجات و استعمال ادویه .pdf
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
به کانال #قلوب_مضطر هم سری بزنید، چون مطالب کانال را به تدریج به مسائل عرفانی و فلسفی سوق می دهیم انشاءالله.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال #قلوب_مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه نابودی #بسترهای_علمی بزرگان و نتیجه #فقر_معرفت به دنیای علم و تاریخ علم را در این فیلم ببینید، و اگر عمق #بیچارگی_انسان امروز را فهم کردید گریه کنید، البته اگر فهم کردید حتما گریه خواهید کرد.
وقتی برگزیدگان جشنواره علوم پزشکی رازی، #رازی را نمی شناسند.
قصد ندارم از روی #تعصب نقدی کنم، اما واقعیت امر این است که وقتی شما معرفتی به #تاریخ_علم تخصصی خودت نداری، قطعا می توانند بر وجودت سوار شوند، و از درون خالی ات کنند.
می توانند هر چیزی را بر #قوه_خیالت سوار کنند، و #قوه_عاقله را دچار اختلال کنند.
حتما باور دارید که از صد سال پیش تمام بستر علمی بزرگان ما را نابود کردند، و بستر دیگری را جایگزین کردند، حتی از تاریخ درس نگرفتند که باید از بسترهای گذشته که زحمات چند هزار ساله #حکیمان را با خود همراه دارد، استفاده کرد.
حتی اطلاع ندارند که علم به تدریج با بستری مستحکم که دارای ستون عظیم معرفتی بوده است، به نتیجه ای مطلوب می رسد، نه با انفعال و بکارگیری و پذیرش یک جهان بینی غیر الهی، برای ایجاد یک مکتب جدید.
بنابراین نمی خواهم با پیروی از #قوه_خیال، #طب_سنتی را در مقابل #طب_رایج قرار دهم، می خواهم عرض کنم اگر مسیر را تعمدا و از روی #جبر تغییر نداده بودند، چه بسا الان در #علم_شریف_طب، به نتیجه های عالی رسیده بودیم، الان در وسط برزخ هستیم، نه با طب سنتی توان درمان داریم نه با طب رایج.
چرا؟ چون اصلی ترین قانون فراگیری علم را نابود کردیم و مسیر رشد علم را از روی #بی_تقوایی بر مدار #دنیاگرایی اول #تخریب بعد دچار #انسداد کردیم.
ــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#سكنجبين_ساذج_سكرى
تاليف #شيخ_رئيس
صنعت آن:
بگیرند #شکر_سفید_فائق و در دیگ سنگی کنند و سطح آن را مستوی نمایند، پس بریزند بر آن #سرکه_خمر_تند_کهنه، آن مقدار که به رنگ آن غالب آید، و بپوشاند روی آن شکر را، و اگر خواسته باشند که بسیار ترش نگردد سرکه را از این مقدار کمتر کنند، پس دیگ را بر آتش اخگر گذارند یا بر آتش شعله ضعیف تا شکر گداخته شود، و کف آن را به ته طاس بگیرند، و به پارچه صافی ته طاس را پاک کنند، و دایم چنین کنند تا دیگر کف بر سر نیاورد...
پس چون دیگر کف بر سر نیاورد آن را به پارچه صفیقی صافی نمایند، که در دو رملی که در ته آن باشد جدا گردد، پس آب صافی بر آن ریزند که رقیق شود بپزند تا به قوام آید و بعضی گفته اند که در هر یک من شکر هفت اوقیه #گلاب داخل نمایند، و سه طاقه #نعناع_تازه وقت طبخ دو بعضی در وق در آن فرو برند، یک دو جوش داده #نعناع را برآورده دور می کنند و سکنجبین را سرد کرده در شیشه نگاه می دارند.
📕 قرابادین کبیر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#سكنجبين_ساذج_سكری
تالیف #محمد_بن_زکریا:
گفته که این سكنجبين #حفظ_صحت کند و موافق جميع امزجه است و صفرا زایل کند، و جمله بیماریها را که از گرمی باشد سود دارد،
و #مفتح_سدّه ها و #مزیل_بلغم از معده است،
اما #باه را نقصان دارند چون بسیار خورند،
و #سرفه را زیان دارد، و اصلاحش آن بود که بعد از وی #جلاب خورند.
صنعت آن:
سرکه می کهنه دو رطل بستانند و آب در آن داخل کنند آن مقدار که حدت سرکه را بشکند، پس در هر رطلی از سرکه یک من نبات سفید بیامیزند، و در دیگ سنگی به آتش نرم بجوشانند و کف آن را بگیرند، تا به قوام آید،
آن گاه از آتش بر گرفته سرد نموده در ظرف چینی یا شیشه نگاه دارند، و به کار برند و بعضی گفته که قند سفید مصفی بگیرند، و سرکه به قدر کفایت بر سر آن ریزند، و قدری گلاب داخل کرده بجوشانند، تا به قوام آید، و سرکه خام نگاه داشته استعمال نمایند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim