eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
927 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
سید اسماعیل جرجانی(ذخیره خوارزمشاهی) اقسام نبض مأکول 📕کتاب نبض شناسی دارالحکیم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اقسام نبض نوم و یقظه حکیم عقیلی خراسانی 📙کتاب نبض شناسی دارالحکیم ــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مزاج اسنان پنج قسم سن حداثت 1⃣🔹 سن طفولیت 2⃣🔹 سن صبی 3⃣🔹 سن ترعرع 4⃣🔹 سن رهاق 5⃣🔹 سن فتاء حکیم عقیلی خراسانی 📕 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈 : عبارت است از انتقال و به یک جسم ذی رطوبت، که جسم را صاحب هیئت غیر مطلوبی می کند ، در حالیکه این هیئت مخالف غایت مقصود جسم با بقاء نوع آن جسم است. 🔹👈: به یک جسم ذی رطوبت که موافق غایت مطلوب شود. 🔹👈: به جسم ذی رطوبتی مثل غذا که قوام غذا را آماده برای گرفتن صورت عضوی کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔷🔷نکاتی پیرامون قواعد وترجمه🔷🔷 ♦️اگر بعداز (کل) اسم جمع بیاید معنی «همه» میدهد.. مثال⬅️کل الطلاب یقروون دروسهم(همه ی دانش آموزان درسهایشان را میخوانند) ♦️کلمه ی(کل) اگر بعد از آن اسم مفرد بیاید معنی «هر» میدهد.. مثال کل طالب یقرأ درسه(هر دانش آموزی درسش را می خواند) ♦️خبر مفرد نبست به خبر جمله ی فعلیه تاکید بیشتری دارد چون مقید به زمان نیست.. مثال الله خالق کل شیء(خالق=اسم فاعل تاکید بیشتر) الله خلق کل شیء(خلق=فعل ماضی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
نکات لازم در غذا خوردن: نهایت در خوردن غذا خواه از برای معتدل المزاج و خواه از برای غیر او رعایت چند چیز صاحب حفظ الصحه را لازم است. 1⃣🔹 اول اینکه جهد و سعی نمایند که غذای حافظ الصحه از جنس نباشد. مثل و و غیر اینها چه حاد اینها مثل خون را می سوزاند، و غلیظ آنها مثل احداث رطوبت مائی که قبول عفونت می کند می نماید، مگر بر سبیل معالجه و تقدم حفظ باشد. 2⃣🔹 دوم تعدیل مقدار غذا که زیاد نباشد که باعث و گردد، و کم نباشد که باعث ضعف و لاغری و سقوط قوت شود، و دست از خوردن غذا بکشد در وقتی که هنوز قدری خواهش داشته باشد؛ زیرا که در هنگام طبخ غذا متخلخل می گردد و به سبب تخلخل معده ممتلی و پر می گردد، پس اگر طعام بسیار خورد که معده پر گردد و جای تخلخل آن نماند باعث سوء هضم و فساد می گردد. در صورت لازم است که نمایند. اگر بتوانند کنند و بعد از قی از یا به مثل و جالینوسی و غیره تدارک نمایند. 3⃣🔹سوم سکون و آرام گرفتن بعد از غذا؛ زیرا که در هضم لازم است سکون بدن زیرا که فاعل هضم، حرارت است، و به سبب سکون، حرارت در معده مجتمع می شود، باعث می گردد، مگر قلیل از حرکت که بعد از تناول غذا چند قدم حرکت باید نمود، تا آنکه غذا منحدر و مستقر شود در قعر معده، چنانچه در حدیث نبوی صلی الله علیه و آله وارد شده قال صلى الله : «سير بعد العشاء ولو بقدمین» و مضرترین اشیاء در منع هضم است. 4⃣🔹چهارم آنکه تناول ننماید غذا را بدون اشتهاء صادق و گرسنگی مثل اشتهای مست و صاحب تخمه نباشد؛ زیرا که در هنگام سیری و امتلا باعث تداخل و و است، و در هنگام غلبه اشتها و گرسنگی مدافعه در خوردن ننمایند، که باعث ریختن صفرا و مواد ردیه است به سوی معده و حدوث و و و . ادامه دارد... 📕 حفظ الصحه ناصری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
5⃣🔹پنجم آنکه جمع ننمایند اطعمه مختلفه را در یک اکل؛ زیرا که باعث حیرت طبیعت و سوء هضم می گردد، 🔹👈و احتراز نمایند از ادخال طعام بر طعام، یعنی طعامی را بعد از طعامی دیگر داخل معده ساختن موجب عدم جودت هضم و فساد هر دو غذا است. 🔹👈و رعایت مراتب اکل را چنانچه در قانون فرموده عمل نمایند و او آن است که: بهترین مرآت خوردن آن است که یک روز یک بار و روز دیگر، دو مرتبه غذا میل نمایند به این نحو که یک روزه طرف صبح و شام و روز دیگر بعد از هشت ساعت یک بار؛ زیرا که اگر هر روز دو مرتبه میل نمایند در صبح و شام، پس صبح دوم اشتهای صادقی نخواهد بود، و محتاج به تأخیر اکل تا چاشت دیگر می گردد، و حق آن است که تعیین وقت و مرات اکثر نظر به حال متوسطین است، والا اطفال و جوانان محرور المزاج را چهار یا سه مرتبه و پیران و ضعیف مزاجان بارد را یک دفعه یا دو دفعه کافی است و هر یک را نوع خاص و حکمی معین است و حکم واحد بر همه نمی توان نمود. 🔹👈و دیگر اینکه مداومت بر یک طعام نکنند، بلکه اختلاف نمایند، مثلاً یک وقت نوع و لونی طعام و ادام صرف نمایند، و وقت دیگر نوع و لون دیگر و باز یک روز نوع طعامی و روز دیگر نوع دیگر و رنگ دیگر 🔹👈و باید که طعام تناول نمایند در اعدل اوقات روز، طرف صبح و چاشت و در وقت ظهر تناول نمایند، 🔹👈و باید که سرد بالفعل و گرم بالفعل باشد، 🔰اول به جهت اینکه ظاهر بدن در این فصل گرم است اگر غذای گرمی خورد ظاهر و باطن هر دو گرم و هضم ضعیف می شود. 🔰دوم: به سبب آنکه ظاهر در زمستان سرد است پس هر گاه باطن به ورود غذای سرد، سرد شود باعث خاموش شدن حرارت غریزی می گردد، و در دو فصل دیگر باید غذا معتدل باشد. 🔹👈 بدان که این حکم غذائی است که عادت جاری شده باشد که همیشه سرد یا گرم یا گاهی گرم خورده شود، نه غذائی که موافق عادات خورده نشود، مگر سرد مثل پالوده و معمول آن است که سرد باید خورده شود که گرم او ضرر می رساند و در معده ترش خواهد شد. 🔹👈و نیز باید اجتناب نماید از طعام بی مزه و کثرت اشیاء حامضه که باعث پیری زودرس است. 🔹👈 کثرت تناول شیرینیها که باعث استرخاء شهوت است 🔹👈و مداومت به غذای شور که باعث لاغری بدن است، 🔹👈بلکه باید دفع نمایند مضرت حلو را به حامض، و حامض را به حلو و تفه را به مالح، و حریف و مالح را به تفه 🔹👈و ملازمت حمیه و پرهیز و تلطیف غذا و تقلیل غذا در حالت صحت چندان شرط نیست زیرا که حمیه و پرهیز از برای مرضی است نه اصحا چنانچه می فرماید: «الحميه في الصحه كالتخليط في المرض» یعنی پرهیز در صحت مثل ناپرهیزی در ناخوشی است مگر جمع اغذیه که اکل آنها منجر به فساد است بعضی آنها را بعد از این ذکر خواهیم نمود که پرهیز از جمع آنها واجب و لازم است. 🔹👈و دیگر رعایت عادات در مرات اکل و کیفیت و کمیت اوقات آن واجب است زیرا که هر که عادت به چیزی کرده باشد چون آن چیز مألوف طبیعت است قبول او می کند. و به زودی او را هضم می کند بدین جهت بقراط فرموده که عادت در حکم، مثل طبیعت ثانیه است مگر اینکه از اغذیه ردیه باشد که ترکش لازم است اما به تدریج زیرا که بالاخره و به مرور ایام از این غذاها امراض مزمنه که علاج پذیر نباشد حادث می شود، و شاهد این قول است نصیحتی که در آخر رساله ذهبیه به مأمون علیه اللعنه فرموده اند و آن این است که التفات مکن به قول جمعی از جهال که می گویند مکرر خوردیم فلان غذا و شربت را که می گویند مضر است، و هیچ مضرت نیافتیم، پس محتاج به عمل کردن به قول اطباء و مسائل طب نیستیم و به دستوری که همیشه غذاها و شیرینی ها خورده ایم عمل میکنیم. شخصی که این قسم میگوید مثل حیوانات شعوری ندارد و تمیز میانه نافع و ضار نمی تواند کرد و حکایت او شبیه است به حکایت دزدی که یک مرتبه دزدی کرد و گرفتار نشد و مورد سیاست و تنبیه نگردید، پس حریص در دزدی گردید، و پی در پی دزدی نمود تا آخر گرفتار و به سیاستهای عظیم از دست و پا بریدن یا کشتن مبتلا شد، اگر مرتبه اول دزدی گرفتار می گردید جزای سهلی او را می دادند. پس چنانچه دزد در نگرفتن دزدی اول دلیر در دزدی و آخر به سیاستهای عظیمه گرفتار می شود آدمی نیز از اینکه چند مرتبه از غذاها و شیرینی های مضر ضرر نیافته دلیر میگردد و آخرالامر به امراض عظیمه مهلکه که به هیچ وجه قابلیت علاج ندارند، گرفتار می شوند. 📙حفظ الصحه ناصری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر شخصی بعد از کردن بسیار، دچار شد، علت تخمه، بواسطه قیء زیاد است، چرا که قیء جرم معده را به حرکت قویه عنیفه حرکت می دهد، و اجزای آن را منزعج می سازد، و به شدت به جانب بالا می کشد، و به این سبب نسج آن سست می گردد، و عارض می گردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در ابدان مراریه که بیشتر فضول آنها به ابخره دخانیه متبخر می گردد، این ابخره سبب سخونت روح می شود، و حمی یوم ایجاد می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در نمط نهم اشارات می فرمایند: کسانی هستند که را از خود دور می کنند، تا در ازایش را به دست آورند. کسانی هستند که بر مستحبات عبادات دقت دارند. کسانی هستند که دائماً چهره جان خویش را به سوی عالم اله انصراف می دهند، تا محل شروق حق گردد. و المنصرف بفكره إلى قدس الجبروت مستديماً لشروق نور الحق في سره يخص باسم العارف. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
بول و براز في دلائل البول بقول كلى : برای تشخیص مرض از طریق بول باید شرایط زیر مراعات شود : 1⃣🔹معاینه بول باید در بامداد باشد که در طول شب حاصل شده باشد و مدت زیادی در مثانه بوده باشد. 2⃣🔹 شخص باید از شب قبل از تناول آب و خوراک خودداری کند. 3⃣🔹شخص باید غذایی که بول را رنگین میکند نخورده باشد؛ مثل زعفران و انار و خیارشنیر؛ چرا که این مواد رنگ ادرار را زرد و سرخ میکند. یا مثل بقول که رنگ ادرار را سرخ و زرقت میکند. 4⃣🔹خوردن مری رنگ ادرار را سیاه می کند. 5⃣🔹شراب مسکر رنگ ادرار را به هر رنگی که باشد تغییر می دهد. 6⃣🔹پوست صاحب ادرار نباید بوسیله حنا ملاقات شود، چون خضاب حنا موجب تغییر رنگ در ادرار می شود. 7⃣🔹شخص نباید داروهای مدر اخلاط بخورد مثل داروهای مدر صفرا یا بلغم 8⃣🔹شخص نباید زیاد حرکت و کار کرده باشد. 9⃣🔹 شخص باید اعراض نفسانی چون خشم و غصب نداشته باشد. و شخص باید سهر و تعب و جوع و صوم نداشته باشد، و همه این حالات رنگ بول را سرخ و زرد می کند. 🔟🔹جماع آب بول را به شدت چرب می کند. 1⃣1⃣🔹 قیء و استفراغ لون و قوام بول را تغییر می دهد. 2⃣1⃣🔹بول مورد معاینه نباید زیاد مانده باشد؛ بولی که بیشتر از شش ساعت از آن گذشته باشد نباید مورد معاینه قرار گیرد، چرا که لون آن تغییر می کند، علائم آن ضعیف می شود، ثقل آن کم میشود و تغییر می کند، و تکاثفش زیادتر می شود. 3⃣1⃣🔹شیخ الرئیس می گوید : على أنى أقول : ولا بعد ساعه : ولی من می گویم بول مورد معاینه نباید مدت زمان ماندن آن از یک ساعت بگذرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
: یعنی بی حس کننده : و آن دوائی را نامند که به قوت برودت و یبوست و قبض، اخلاط را منجمد می کند، و مسامات عضو را سد می کند، و باعث منع نفوذ در آن می شود، و اندکی بی حس می کند و از حرکت باز می دارد، و یا آنکه روح نفسانی حساس متحرک را کثیف می گرداند،که متعاقب آن احساس و حرکت آن کم می گردد. مانند و لهذا اکثر مخدرات سرد و خشک می باشند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
: یعنی سست کننده : و آن دوائی را نامند که و خود بگرداند قوام اعضای کثیفه المسام را نرم، و مسامات آنرا وسیع تا آنکه بسهولت و آسانی مندفع گرداند از آنها فضول مجتمعه محتبسه در آنها را. مانند : ضماد شبت و برزکتان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
: یعنی : و آن دوائی را نامند که بسبب قوت قبض و جمع خود اجزاء عضو را بفشارد، تا آنکه آنچه از رطوبات رقیقه در خلل و فرج آن است، منضغط و جدا گردند از هر منفذی که بیابند بیرون بیایند. مانند : ضماد هسته تمر هندی در دمل ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
طبیعت که را باذن خدا به سوی پوست دفع می کند، 1⃣🔹اگر رطوبت رقیق باشد متولد می شود، 2⃣🔹اگر غلیظ باشد 3⃣🔹و اگر غلیظ تر باشد 4⃣🔹و اگر رطوبت به ظاهر پوست دفع نشود و زیر پوست بماند، ایجاد می شود، 5⃣🔹و اگر به رطوبات آمیخته با خون و زردآب مختلط گردد، و تولید می شود. 6⃣🔹و اگر مختلط نشود، صورت حیوانیه به خود می گیرد و تبدیل به می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰در تدبیر رضاع(مکیدن شیر مادر) و کیفیت ارضاع : 🔹 بهتر است از وقت ولادت تا چند ساعتی به نوزاد شیر نداد، تا طفل حرکت و گریه کند، و طلب صادق کند و معده و حلق او بجنبد و وسعت گیرد. و اگر ممکن نبود، و نوزاد صبر ندارد، اندازه کمی هم از زمان تولد دیرتر بدهند ایرادی ندارد. 🔹 چون می خواهند شیر دهند، قبل از شیر دادن، مقداری عسل بلیسانند تا تنقیه و جلای معده نماید و تا مهیای هضم شیر سازد. 🔹 باید قبل از رضاع، اول بار کام طفل بردارند. 👈 انگشت شهادت را به شیرینی آلوده می کنند، و بر کام طفل می مالند، بعد شیر می دهند. 👈 تجربه شده که کام نوزاد را با هر چیزی بردارند، در آینده از آن مضرت نبیند یا کمتر مضرت می بیند. 🔹 تا یک هفته لازم است روزی دو تا سه بار به نوزاد شیر دهند، چون نباید معده پر شود. 🔹در وقت صبح قبل از شیر دادن مادر باید دو سه بار شیر خود را بدوشد. ـــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
زمانیکه سوءمزاج با ماده در بیماری های معده وجود دارد : آنجا که طبق های معده، ماده را تشرّب کند، آن را پاک می کند. و صبر شسته قوت دهنده تر است، و صبر نشسته پاک کننده تر است. و در این باب سودمند تر از صبر ساده است، و از ایارج ساده در پاک کردن معده قوی تر است. و در انگبین سرشته در اسهال قوی تر است. اگر شخص اشتهایش کم باشد و او را اذیت می کند، در به جای باید کند. و تا تحقیق نگردد که سوءمزاج مادی است نباید ایارج مصرف کند؛ برای آنکه اگر در معده ماده نباشد، سوءمزاج زیادتر می شود. و اگر ماده باشد، ایارج سودمند ترین داروست؛ خصوصاً اگر در از ایارج استفاده شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ابازیر و افاویه ای که به جهت امر باه در اغذیه داخل می کنند : ، و و و و و و و و و و و و و و است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اسباب قولنج : 1⃣🔹 گاها در روده 2⃣🔹 در جرم روده، بواسطه حبس رطوبت در جرم روده 3⃣🔹 ثفل یابس 4⃣🔹 التوای روده 5⃣🔹 ورم حار در روده و اطراف روده 6⃣🔹 سودای منصب به معده ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
همه مطالب فوق 👆را در کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه جمع آوری کرده ام👇.
اصول معالجات و استعمال ادویه .pdf
5.76M
اصول معالجات و استعمال ادویه .pdf ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
به کانال هم سری بزنید، چون مطالب کانال را به تدریج به مسائل عرفانی و فلسفی سوق می دهیم انشاءالله. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال https://eitaa.com/ezterarebemahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه نابودی بزرگان و نتیجه به دنیای علم و تاریخ علم را در این فیلم ببینید، و اگر عمق امروز را فهم کردید گریه کنید، البته اگر فهم کردید حتما گریه خواهید کرد. وقتی برگزیدگان جشنواره علوم پزشکی رازی، را نمی شناسند. قصد ندارم از روی نقدی کنم، اما واقعیت امر این است که وقتی شما معرفتی به تخصصی خودت نداری، قطعا می توانند بر وجودت سوار شوند، و از درون خالی ات کنند. می توانند هر چیزی را بر سوار کنند، و را دچار اختلال کنند. حتما باور دارید که از صد سال پیش تمام بستر علمی بزرگان ما را نابود کردند، و بستر دیگری را جایگزین کردند، حتی از تاریخ درس نگرفتند که باید از بسترهای گذشته که زحمات چند هزار ساله را با خود همراه دارد، استفاده کرد. حتی اطلاع ندارند که علم به تدریج با بستری مستحکم که دارای ستون عظیم معرفتی بوده است، به نتیجه ای مطلوب می رسد، نه با انفعال و بکارگیری و پذیرش یک جهان بینی غیر الهی، برای ایجاد یک مکتب جدید. بنابراین نمی خواهم با پیروی از ، را در مقابل قرار دهم، می خواهم عرض کنم اگر مسیر را تعمدا و از روی تغییر نداده بودند، چه بسا الان در ، به نتیجه های عالی رسیده بودیم، الان در وسط برزخ هستیم، نه با طب سنتی توان درمان داریم نه با طب رایج. چرا؟ چون اصلی ترین قانون فراگیری علم را نابود کردیم و مسیر رشد علم را از روی بر مدار اول بعد دچار کردیم. ــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تاليف صنعت آن: بگیرند و در دیگ سنگی کنند و سطح آن را مستوی نمایند، پس بریزند بر آن ، آن مقدار که به رنگ آن غالب آید، و بپوشاند روی آن شکر را، و اگر خواسته باشند که بسیار ترش نگردد سرکه را از این مقدار کمتر کنند، پس دیگ را بر آتش اخگر گذارند یا بر آتش شعله ضعیف تا شکر گداخته شود، و کف آن را به ته طاس بگیرند، و به پارچه صافی ته طاس را پاک کنند، و دایم چنین کنند تا دیگر کف بر سر نیاورد... پس چون دیگر کف بر سر نیاورد آن را به پارچه صفیقی صافی نمایند، که در دو رملی که در ته آن باشد جدا گردد، پس آب صافی بر آن ریزند که رقیق شود بپزند تا به قوام آید و بعضی گفته اند که در هر یک من شکر هفت اوقیه داخل نمایند، و سه طاقه وقت طبخ دو بعضی در وق در آن فرو برند، یک دو جوش داده را برآورده دور می کنند و سکنجبین را سرد کرده در شیشه نگاه می دارند. 📕 قرابادین کبیر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تالیف : گفته که این سكنجبين کند و موافق جميع امزجه است و صفرا زایل کند، و جمله بیماریها را که از گرمی باشد سود دارد، و ها و از معده است، اما را نقصان دارند چون بسیار خورند، و را زیان دارد، و اصلاحش آن بود که بعد از وی خورند. صنعت آن: سرکه می کهنه دو رطل بستانند و آب در آن داخل کنند آن مقدار که حدت سرکه را بشکند، پس در هر رطلی از سرکه یک من نبات سفید بیامیزند، و در دیگ سنگی به آتش نرم بجوشانند و کف آن را بگیرند، تا به قوام آید، آن گاه از آتش بر گرفته سرد نموده در ظرف چینی یا شیشه نگاه دارند، و به کار برند و بعضی گفته که قند سفید مصفی بگیرند، و سرکه به قدر کفایت بر سر آن ریزند، و قدری گلاب داخل کرده بجوشانند، تا به قوام آید، و سرکه خام نگاه داشته استعمال نمایند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim