🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸چرا ائمه با وجود علم به همه چیز، با زهر مسموم میشدند؟🔸
شما ببینید اگر انسان عادی بفهمد که مثلاً فردا مسموم خواهد شد و بعد میمیرد، چقدر برای او سخت است؟ امام کاظم (ع) به همین صورت مسموم شدند. بعضی سوال میکنند این کار امام با توجه به آیۀ «وَلاَ تُلقُوا بِاَیدِیکم اِلَی التَّهلُکه» (خودتان را بدست خودتان به هلاکت نیاندازید)، چطوری میشود؟
جواب این است که خدای تعالی تکلیف را برای آنها عوض میکند، تکلیف آنها با تکلیف مردم کاملاً فرق میکند. امام موسی بن جعفر (ع) در مرحلۀ اول یک رطب مسموم برایش آوردند، حضرت آن را جلوی سگ تربیت شدۀ آنها انداخت؛ سگ خورد و مرد. این سگ پیش آنها خیلی عزیز بود. دوباره آوردند و حضرت وقتی خرما را بر میداشت گفت: خدایا تا الان برای من حلال نبود [که بخورم]؛ یعنی «امر» نرسیده بود، اما الآن تکلیف دیگری دارم.
در جبهه، آنهایی که خیلی مخلص بودند، در سفر آخر خداحافظی میکردند که من از سفر بر نمیگردم. آنهایی هم که خالصتر بودند، هفتۀ شهادتشان را پیش بینی میکردند. بعضی که از اینها خالصتر بودند، روز را میدانستند!
آقای خزعلی تعریف کرد که طلبهای که به جبهه رفته بود گفت: رزمندهای سوال کرد: آدم تشنه اگر یک ظرف آب داشته باشد، با آن وضو بگیرد بهتر است یا از آن بخورد؟ گفتم حفظ بدن واجبتر است. بهتر است آب را برای خوردن بگذارد. بعد از چند دقیقه دیدم با این آب دارد وضو میگیرد. گفتم مؤمن! تو مگر مسئلهاش را از من نپرسیدی؟ مگر نگفتم که این آب را برای خوردن بگذار، تو که داری آب را صرف وضو میکنی؟! گفت: اگر طرف بداند که نمیماند چطور؟! گفتم منظورت چیست؟ گفت: مثلاً بداند که ساعت 10:30 شهید میشود و تا آن موقع یک ساعت بیشتر نیست! چون دیدم از این حرفها میزند دیگر با او حرف نزدم و منتظر بودم که ساعت 10:30 بیاید و به او بگویم که این چه حرفی بود که زدی؟ همینطور که من به ساعت نگاه میکردم دیدم رأس ده و نیم، خمپارهای آمد و او شهید شد.
بعضی تعجب میکنند که امامان ما از شهادتشان خبر داشتند. کسی که ایمانش بالاتر برود، امتحانش هم شدیدتر میشود. هر چه مرگ تصادفی تر باشد، سبک تر است. هر چه لحظۀ مرگ مشخصتر باشد، استقامتش هم سختتر است.
@haerishirazi
📙 آداب المتعلمین
#آداب_المتعلمین
الثبات على ما يختار
و ينبغي أن يُشاوِرَ في طَلَب أي عِلْمٍ يُرادُ في المشي إلى تحصيله. وإذا وَصَلَ [دخل المتعلم إلى بلادٍ يُريدُ أن يتعلم فيها، فلْيكُنَّ أَلَّا يَعْجَلَ فِي الاخْتِلاطِ مع العلماء. و أنْ يَصْبِرَ شَهْرَيْنِ، حَتَّى كَانَ اخْتِيارُهُ لِلأستاذ لَمْ يُؤَدِّ إلى تركِهِ و الرجوع إلى الآخر، فلا يُبارك له فينبغي أن يَثْبُتَ ويَصْبِرَ على أُسْتَاذِ و على كتاب، حتى لا يكون - بتركه - أبتر. و على فنّ، حتّى لا يشتغل بِفَنَّ آخَرَ، قَبْلَ أَنْ يصير ماهراً فيه. و على بَلَدٍ حَتَّى لا يَنْتَقِلَ إلى بَلَدٍ آخر، من غَيْر ضرورة. فإن ذلك كلَّه يُفَرِّقُ الأمور المُقَرِّبة إلى التحصيل، ويشغل القَلْبَ، و يُضَيعُ الأوقات.
#آداب_المتعلمین
ترجمه : آنچه را انتخاب کرد رها نکند، و همچنین خوب است که در مورد هر علمی که می خواهد در راه تحصیل آن قدم بردارد مشورت نماید.
و اگر به شهری که تصمیم دارد در آنجا به فراگیری علم مشغول شود رسید، سزاوار است در معاشرت و همراهی با دانشمندان شتاب نکند، و «تا» دو ماه صبر نموده تا اینکه مبادا شتابزده استادی انتخاب کند، و بعد او را ترک نماید، که این کار برای وی نامبارک است.
👈این کار باعث توهین به استاد می شود، و توهین به استاد سبب بی برکتی علمش می گردد.
👈 و باید بر استاد و کتاب صبر و استقامت داشته باشد، تا کتاب نیمه کاره نماند، و نیز در فنّی که مشغول آن شده #صبر و #ثبات داشته باشد، و تا در فنی به مهارت نرسيده، مشغول فنّ دیگری نشود، و بدون ضرورت از شهری به شهر دیگر نرود، زیرا تمام این کارها باعث از هم پاشیدن اموری می شود که شخص را به تحصیل علم نزدیک می کند، و دل را مشغول، و وقت را تلف می نماید.
#آداب_المتعلمین
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
هر ضعفی که عارض قلب شود، موجب شدت #انفعال_قلب می گردد، حتی آنکه از #ابخره_غذا نیز منفغل می شود.
کم خونی و رقت خون می تواند سبب ضعف قلب شود. و #خفقان در این حالت بر قلب عارض می شود.
#خففان : حرکت اختلاجیه ای است که عارض قلب می شود، به سبب چیزی که به قلب اذیت می رساند.
و قلب منقبض می شود برای دفع موذی، زیرا که دفع به قبض صورت می گیرد، و منبسط می گردد برای استراحت، و استعداد قبضی دیگر اشد از اول.
و این حرکت مثل حرکت انقباضی و انبساطی نیست که برای دفع بخار دخانی و جذب نسیم عارض می شود، زیرا که این با اضطراب و اختلاف مستکره است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اجتماع مائیت فواکه و آب، بنابر اختلاف جنسیت و تعدد خاصیت، مستلزم فساد است و محدث آکله و امثال آن از اورام و قروح خبیثه
📙مفرح القلوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#عطش_کاذب
بدانند که عطش کاذب که کذب او متفق عليه اطبا است، و مطاوعت آن منهی است؛ آن است که
1⃣🔹 خلط مالح غلیظ چون بلغم شور،
2⃣🔹یا خلط لزج شدید الیبس چون بلغم جصی
3⃣🔹یا خلط غلیظ شدیدالیبس چون سودای احتراقی در معده جمع آید،
👈پس طبیعت جهت غسل این مواد طلب آب نماید.
و خاصه وی است که از شرب آب سرد بیفزاید، و چون مصابرت نمایند بر عطش یا بخوابند تسکین روی نماید بنابر تحلیل ماده معطشه،
و از این قبیل است عطشی که بعد طعام با وجود شرب آب وافي عند اشتغال طبیعت به هضم پدید می آید،
و تشرب آب در عطش کاذب سخت مضر است، و دفع آن به استنشاق هوای سرد و مضمضه آب سرد اولی و اگر باز نایستد، قدری از کوزه ضيق الرأس توان داد، و قید با وجود شرب آب وافی از آن نموده شد تا عطشی که بعد طعام قبل از شرب آب کافی بروز میکند خارج از این باشد. بهر آنکه آن صادق است و مطاوعت وی مفید است.
📙مفرح القلوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بدان که میل صفرا یا به ظاهر بدن می باشد یا به داخلش.
پس اگر به ظاهر مایل شود از سه وجه بیرون نیست:
1⃣🔹یکی آن که ماده صفرا لطیف و رقیق بود و به #عرق مندفع گردد؛
2⃣🔹دوم آن که ماده نسبت به اوّل غلیظ بود، و قليل الحدة باشد، و تحت جلد محتبس گردد، و احداث #یرقان کند؛
3⃣🔹سوم آن که ماده ذی غلظت و با حدت بود و #اورام و #بثور پیدا کند.
💢 و اگر به باطن مایل شود، وی نیز از سه وجه خالی نباشد:
1⃣🔹یکی آن که به تجویف امعاء گراید و به #اسهال برآید؛
2⃣🔹دوم آنکه به تجویف معده افتد و به #قی یا #اسهال مندفع شود.
3⃣🔹سوم آنکه در عضوی محتبس ماند، و آن را #متورم سازد البته.
✅و صفرا که از مجرای بول منصرف شود به باطن، بیشتر #سرسام می آرد؛ لان من شأن الصفراء التصعد الى فوق.
📙 مفرح القلوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
مداومت به گلاب و عرق بیدمشک و صندل در اکثر امراض قلبی جهت تقویت قلب سود دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ویژه عید مبعث
📹 تابندهتر از مِهر ببین شمسهی نامش
🔸شعری در مدح حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم در حضور رهبر انقلاب
🌷 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحول وقتی سالم است که ریشه اش را حفظ کند.
در سال های گذشته وقتی کتاب قانون را آتش زدند، یعنی گفتند ما در برابر بزرگان و حکما و دانشمندان شما وارد جنگ شده ایم تا ریشه بزرگانتان را بخشکانیم.
بستری که بزرگان ما ایجاد کردند را تخریب کردند، تا تحول سالم رقم نخورد.
این شد که بعد از آتش گرفتن بستر علمی بزرگانمان، دست مان بسته شد، و تعدادی بی خبر از علم هم در این مسیر انحرافی با دشمنان علم و حقیقت همراه شدند.
تحولی که امروزه می گویند در علم #طب رخ داده است، اولا تحولی رخ نداده، و ثانیا اگر هم اسمش را تحول می گذارید، ریشه سالمی ندارد.
ریشه سالم را خشکاندن، چگونه؟ به فیلم زیر نگاه کنید👇👇👇
جناب حاجی سبزواری در #اسرار_الحکم میفرماید:«#غاذیه» قوتی است که حالت کند غذا را به مشاکله ی جسمی که در آن است تا بدل ما يتحلل شود، زیرا که جسم مغتذی مؤلف است از اجسام رطبه که در معرض تحللند به سبب حرارات اربع : دو تا غریزیه و اسطقسیه از داخل و دو تا از خارج که حرارت کوکبیه و حرارت حرکات باشند، چه حرکات بدنیه و چه حرکات نفسانیه چون غضب و فرح و خوف و غم و غاذیه تدارک کند به تحصیل جوهر خلط تا هنگام حلول أجل، پس غاذیه راقع را ماند، و شهوت در هر باب متقاضی و محصلی را ماند، و لذت در هر باب أجرتی و رشوتی را که به کارگر و عامل دهند، و سنة الله بر این جاری است تا چندی معاش شود شاید بحسن معادی مؤدی شود.
📙اسرارالحکم با حواشی علامه شعرانی، ص ۱۷۸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
آن که جناب سبزواری فرمود: «جسم مغتذی مؤلف است از اجسام رطبه که در معرض تحللند»؛ همان فرمایش میر محمد حسین خان بهادر(حکیم عقیلی خراسانی) در فصل اول از فن اول از مقاله دوم کتاب شريف خلاصة الحكمة است که می فرماید: «بدان که بدن انسان مخلوق است از عناصر و اخلاط اولاً، و ثانیاً از منی مخلوق از آنها، و آن خلقت به نحویست که به سرعت تحلیل می یابد، یعنی قابل تحلیل و تبدیل و زوال و فنا است، زیرا که اگر صلب، مخلوق می بود، به این حیثیت که مطلق از آن بتحلیل نمی رفت، و مطلق آفتی در آن تصرف و راه نمی یافت، مانند حَجَر هر آینه ممتنع می بود از اعضاء مزاولت حرکات ارادیه و افعال مختلفه از جذب و دفع و امساک و هضم و غیر اینها، و اگر مخلوق می بود در کمال نرمی به این حیثیت که می بود رطب خالی از یبوست، مانند مایعات هر آینه ممتنع می بود از آن محافظت شکل خود به جهت آن که استمساک نمی باشد مگر به سبب اجزاء يابسه.
پس لابد که بین بین در میان کمال صلابت و کمال لين باشد، تا اینکه حرکات ارادیه و حرکات مختلفه مذکوره تواند از آن صادر گردد و ممکن نیست این بدون آن که با آن رطوبتی باشد که افاده لین و نرمی نماید، و حرارتی که مقتضی صلابت باشد».
📙 خلاصة الحکمه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
خلاصه ی بیان حاجی سبزواری و بهادر خان (عقیلی خراسانی) به عبارت ساده آن است که :
حرارت های چهارگانه ای بر بدن افراد حاکم است،
🔹👈دو تا از درون بدن به نام #حرارت_غریزیه و #حرارت_اسطقسیه که حرارت اسطقسیه حاصل از غذاهای حاره است،
🔹👈و دو تا از بیرون بدن به نام حرارت خورشید و حرارت حرکات
که حرارت حرکات خود به دو قسم تقسیم می شود:
1⃣🔹یکی #حرکات_نفسانی چون به خشم آمدن و ترسیدن و غمگین شدن
2⃣🔹 و دیگری #حرکات_بدنی چون دویدن و پریدن و ورزش کردن.
🔹👈 این حرارتهای چهارگانه موجب تحلیل رفتن اجزای مرطوبی که بدن از آنها تشکیل یافته می شوند و غاذیه در این بین وظیفه دارد که به جای اجزای تحلیل رفته غذایی را کسب نموده، و آن را جانشین عضو تحلیل رفته کند، زیرا اگر این قوه نباشد اعضای رطبه دائماً بواسطه حرارت تحلیل رفته و هیچکدام قادر به انجام افعال لایقه خود نخواهند بود، و و نیز باید دانست که انسان موجودی فیما بین #سختی و #سفتی_محکم و #نرمی_مفرط است.
زیرا اگر مانند سنگ مطلقاً سفت و سخت بود، هیچ آفتی در آن راه نیافته و هرگز تحلیل نمی رفت، بلکه هیچ حرکت ارادیه و نیز هیچ فعلی چون جذب و دفع و امساک و هضم از او صادر نمی شد،
و همچنین اگر مانند آب در کمال نرمی و رطوبت بود، و از هر گونه خشکی خالی بود در این صورت هرگز نمی توانست از شکل و هیأت خود محافظت کند، زیرا حفظ اعضاء وابسته به وجود اجزاء یابسه است پس لزوماً انسان موجودي فيما بین سختی مطلق و نرمی مطلق است، #گرمایی که بر بدن او وارد است تأمین کننده ی صلابت و حفاظت اعضاء و #رطوبتی که بر بدن او وارد است تأمین کننده نرمی و صدور افعال است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
جناب #سبزواری در #حکمت_منظومه در بیان #قوه_غاذیه فرموده است :
غاذية محيلة الغذا إلى
خليفة تُشبه ما تحلـــــلا
یعنی غاذیه تغییر دهنده ی غذا به جانشینی است که آن جانشین شبیه شيء تحليل رفته است.
جناب #علامه_حلی در #کشف_المراد نیز در بیان قوه ی غاذیه می فرماید: لما كان البدن آلة للنفس في أفاعيلها المنوطة به كان صلاحها بصلاحه و لما كان البدن مركباً من العناصر المتضادة و كان تأثير الجزء الناري فيه الإحالة احتج في بقائه إلى إيراد بدل ما يتحلّل منه فاقتضت حكمة الله تعالى جعل النفس ذات قوة یمكنها بها استخلاف ما ذهب بما يأتى و ذلك أنما يكون بالغذاء."
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
و جناب #علامه_ابوالحسن_شعرانی در بیان عبارت فوق فرموده است : چون عنایت الهی به #بقای_نفوس تعلق گرفته است، که محتاج به بدن است، و بدن مرکب از عناصر گوناگون که مضاد یکدیگرند، و پیوسته هر یک دیگری را تباه می سازد، خدای تعالی به نفس قوه داد، که بتواند نقصان عناصر و اجزای بدنی را جبران کند و تباهی آن را تلافی کند و آن قوه را غاذیه نامند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
جناب #حاجی_سبزواری در #اسرار_الحکم می فرماید:
و فعل #غاذیه به اتمام رسد به سه امر:
1⃣🔹 اول تحصيل جوهر خلط كه بالقوة القريبة، شبيه به عضو مغتذى است،
2⃣🔹دوم إلصاق به آن عضو،
3⃣🔹سیم تشبیه به عضو مغتذي.
👈🔹و گاهی اخلال به اول شود، و این در مرض مسمی به #اطروقیا است.
👈🔹و گاهی به دوم و این در #استسقاء_لحمی است.
👈🔹 و گاهی به سیم و این در #برص و #بهق است.
✅👈و این سه فعل به سه قوت به انجام رسد، و مشهور آن است که غاذیه وحدتش اعتباریست و مجموع این سه قوت است و آن قوتی را که #تشبیه_بالفعل از آن صادر می شود #مغیره_ثانیه گویند، و آن #واحد_بالجنس است و #مختلف_بالنوع به اندازه اختلاف نوعی اجزاء مغتذی، چه تشبیهات به عظم و لحم و شحم و رباط و عصب تباین دارند، پس به حسب اعضاء و اجزاء مرکب غواذیی مختلف بالنوع و بالعدد می باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
1_7800089381.pdf
18.38M
اسرار الحکم جناب سبزواری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
Hakim1.pdf
180.8K
Hakim1.pdf
ـــــــــ
معرفی حکیم ملاهادی سبزواری
ــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
أشبه فواکه (میوه) به اغذیه حقیقیه #انجیر_پخته است و #انگور_پخته و از اینها بنابر کثرت تغذیه حصول ضرر کمتر متوقع است، و كذا #خرمای_تر که به تازی «#رطب» گویند - در شهری که مروّج است اکل او قریب به #غذای_حقیقی است.
و سوای این سه چیز هیچ کدام به این مقام نیست، و اکثری از فواکه اند که معفن دم و رديء الاستحاله اند و از این جمله است «#مشمش» (یعنی زردآلو) و«#خوخ» (یعنی شفتالو).
📙 مفرح القلوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
قاعده: در بیان آن که بعض چیزهاست که تناول آن بعد بعض حالات منهی است:
بدان که هرگاه #ریاضت_مُتعبه کرده باشند، یا #غضب_مفرط نموده یا هر چه مسخن معده باشد، جداً به عمل آورده باشند، وی را از اغذیه هرچه سریع القبول است، مر فساد را چون ماهی و مانند آن نشاید داد، که فساد یافته اخلاط را فاسد خواهد ساخت، از این جاست که گفته اند در اکل #بطیخ(خربزه) که تناول او باید که بین الطعامین باشد، بهر آن که اگر #خربزه در #جوع_شدید مستعمل گردد، چون #سریع_الاستحاله است به فساد از قوت حرارت معده زود فاسد می شود.
و به دستور اگر معده بالطبع مفرط الحرارة بود آنجا هم تناول این چنین اغذیه نشاید.
همین سبب است که در بعض امزجه حاره، اغذیه غلیظ زود گوار می باشد و اغذیه لطیفه به عکس.
📙 مفرح القلوب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
«أما الماء، فلا يغذو»
اما آب غذا نمی شود.
و وجهش ظاهر است که وی رکنی است از ارکان بسیط [که] شایسته غذا نباشد، زیرا که در غاذی و مغتذی مناسبت شرط است؛
و مراد از این، آن است که آب صرف بی امتزاج به غذا شایستگی جزء اعضاء شدن [را] ندارد، لیکن چون به غذا آمیزد (خاصه که غذا یابس بالفعل باشد)، از مجموع حاصل می شود جسمی شایسته تغذیه و بدین وجه آب نیز غاذی است.
📙 مفرح القلوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
کرد آفریدگار به فضل خویش/
چشمت، به هفت پرده و سه آب، منقسم/
📙اسرارالحکم
ــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اگر کثرت بول در افراد ایجاد شود، در عقب آن می تواند موجب یبسی ثفل در امعاء شود، و سرانجام قولنج را حادث شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim