eitaa logo
در حرم یار
1.6هزار دنبال‌کننده
731 عکس
35 ویدیو
3 فایل
کلاس مباحث آیت الله محمدشجاعی(ره) و گزیده ای از نکته های بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی از لسان استاد سیدعربی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین : @DarharameyarAdmin «تبادل و تبلیغ نداریم»
مشاهده در ایتا
دانلود
یک سالک مراقب از دل مراقبت میکند که دل از او (خدا) غفلت نکند و او را بخواهد و اغیار را کنار بگذارد، در این میان یکی از مشکلاتی که با آن مواجه است نداشتن انس با حق است و داشتن انس با دیگران سالک باید انس نسبت به خدا را تحصیل کند و این با مجاهدت و ریاضت بدست می آید مجاهدت‌های خاصّی لازم دارد که به لفظ نمی‌آید. اهل عمل در مقام عمل می‌دانند باید چکار کنند. خیلی هم سخت است. اهل عمل از آن روزی که شروع کردند با خدا باشند، و دل را با خدا داشته باشند، مراقب هستند که هر چه واردات به قلب عارض می‌شود که میخواهد قلب را از آن مأنوسات قبلی ببرد، مرتّب آن واردات را با تلقین و فکر و مراقبت و با احتیاط مخصوص و با فوت و فنّ خاص کنار میزنند، و به ذکر خدا ادامه میدهند تا کم کم دل انس پیدا کند. تحصیل انس به خدا این‌طور شروع می‌شود. فعلاً ما در حال فرار هستیم، در حال وحشت از خدا هستیم. انس نداشتن به حضرت حق، و در حال فرار بودن قلب ما از خدا یعنی نداشتن انس و انس به غیر خدا داشتن برای من و شما که متدیّن و مسلمان و الهی و موحّد هستیم یکی از مصائبی است که بعد از این عالم برای ما مصیبت اصلی خواهد بود. چون در نظام بعد این مأنوسات وجود ندارد فقط آنچه هست حق است و ما هم که با آن انس نداشتیم. مشکلی است بعد از مرگ که با گفتن تمام نمی‌شود چگونه مشکلی است... Eitaa.com/darharameyar
یکی از اهداف امام خمینی در جریان مبارزه با خطر یهودمقابله با استراتژی توسعه طلبانه این غده سرطانی در منطقه و جهان اسلام بود که از آن با عنوان «ایجاد اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات» یاد می شود و مسلمانان را به پیروی از مکتب حسین بن علی دعوت فرمود؛ و زندگی زیر سلطة صهیونیسم را بزرگترین ننگ می دانست. از این رو امت آزاده اسلام را فرا می خواند که حتی به قیمت جان خویش از مبارزه با این دشمن بزرگ دریغ نورزند.... ______________________________ از مصیبت های بزرگ مسلمین، قضیة اسرائیل تجاوزکار است ما مکرر گفته ایم که اسرائیل، این جرثومه فساد، به قدس و بیت المقدس اکتفا نخواهد کرد و اگر مهلت داده شود تمام دُوَل اسلامی در معرض خطر است.... اسرائیل امروز فرمانفرمای این بلاد اسلامی دارد می شود. و اگر این بی تفاوتی و این کمک و طفره زدن را برای این که اسرائیل را به رسمیت بشناسند، اگر به این نتیجه برسد، او فرمانفرمای همه شان خواهد شد.... استراتژی «اشغال سرزمین های زرخیز خاورمیانه» رؤیای دیرینه ای است که سران صهیونیسم پیوسته برآن تأکید داشته اند و امروز نیز با گستاخی بدان اصرار می ورزند. تمام جاهایی که دست اسرائیل است، این ها لاینفک از اسرائیل است، اسرائیل بزرگ یعنی از نیل تا فرات، یعنی تمام منطقه ای که عرب نشین است. «حجاز» هم باید جزء این باشد. «مصر» هم جزء این است. و اینها (سران عرب) نشسته اند آن جا دارند تماشا می کنند و عدة کثیرشان هم همراهی می کنند و اسرائیل را می خواهند (به رسمیت) بشناسند و امثال ذلک. این ها یک مصیبت هایی است که در قرن ما واقع شده است. و مع الاسف، مسلمین، یعنی حکومت های اسلامی بی تفاوت هستند. و آنها نمی گذارند که کشورهای خودشان، مردم عادی شان، راجع به این ها صحبت بکنند... سران کشورهای اسلامی باید توجه داشته باشند که جرثومة فساد را که در قلب کشورهای اسلامی گماشته اند، تنها برای سرکوبی ملت عرب نمی باشد، بلکه خطر و ضرر آن متوجه همة خاورمیانه است. نقشه، استیلا و سیطرة صهیونیسم بر دنیای اسلام و استعمار بیشتر سرزمین های زرخیر و منابع سرشار کشورهای اسلامی می باشد... مکرر این مسئله ذکر شده است که اسرائیل قناعت نمی کند به آن جایی که هست. قدم به قدم پیش می رود و هر قدمی که رفت، می گوید که ما کاری نداریم. ما همین جا هستیم. فردا قدم بالاتری برمی دارد. امروز لبنان است، فردا، خدای ناکرده «سوریه» است، پس فردا «عراق» است و همین طور ... __________________ صحیفه نور (امام خمینی ره) Eitaa.com/darharameyar
(أحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ) خدا ميفرمايد شما خوبي بكنيد همانطور كه ما به شما خوبي كرديم. ميفرمايد ببين خدا با تو چطور رفتار كرده تو هم باخدا همانگونه پيش بيا . يعني حياء كن نمك خوردي نمكدان نشكن. اين آيه براي اهلش كه ميفهمند خدا چه ميگويد كمر شكن است از خجالت و شرم. آيا ما ميتوانيم آنطور كه خدا باما پپش آمده با او پيش بياييم؟؟ هرگز نميشود. چقدر بايد شرمنده بود. آیا در مقابل خدايي كه خودش مارا هدايت كرده و به مسيري انداخته كه با دستگيري خودش بتوانيم حركت بكنيم نبايد حياء كرد؟ روح حق شناسي يك امري است كه ميتواند انسان را به طرف خدا سوق بدهد و باعث ميشود انسان به مقدماتي برسد كه بشود عبادشكور. درون من ميگوید جواب نيكي را بايد با نيكي داد ربطي هم به هيچ آيين ومذهبي ندارد عقل عملي اين را در درون ميگوید واگر كسي برعكس عمل كند يعني جواب خوبي را با بدي بدهد همين عقل عملي اوراسرزنش ميكند كه حياء نميكني؟ دينداري يعني چي ؟‌ چرا نماز بخوانيم چرا روزه بگيريم؟... حالا به روش خودمان خدا را دوست داشته باشيم نميشود؟.. دينداري يعني انجام خواسته هاي كسي كه همه چيز به ما داده. يا بهتر بگویيم انجام خواسته هاي كسي كه هرچه كه داريم را او داده. درون انسان، ، فطرت انسان، وجدان هركس، معرفت هركس، ميگويد وقتي يك نيرويي، يك قدرتي هست كه من هرچه دارم از آن قدرت است و مُنعِم من آن نيرو و قدرت است حال كه چيزي از من خواسته، خلاف ميلم هم باشد باید اجابت کنم جواب احسانش را بايد داد. نبايد داد ؟ وقتي از من خواسته فلان كار را با فلان روش انجام دهم، یا فلان كار را انجام ندهم، بايد درخواستش را اجابت كرد بايد حياء كرد نباید کرد؟ باید آنطورکه او ميخواهد انجام بدهم یا آنطور كه خودم تشخیص ميدهم و میلم می‌کشد؟؟ حياء وقتي باشد انسان به واجب عمل ميكند، به مستحب عمل ميكند، يكي حياءش بيشتر است مستحبات را هم عمل ميكند، يكي كمتر به واجب بسنده ميكند. يكي بيشتر آداب عبودي را رعايت ميكند الي آخر... Eitaa.com/darharameyar
وَمَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ؛ كساني که در ميدان‌هاي جنگ مقاومت و فداكاري مي‌كنند حقوق خود را ادا مي‌كنند و به عهدي كه با خدا بسته‌اند وفادار خواهند ماند. خداوند در وصف ايشان مي‌فرمايد: رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ؛ اگر براي اين دليرمردان، جز همين سخن خدا که در مدح آنان بيان شده فضيلتي نبود، براي آن‌ها كافي بود. وَمَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَغَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَأَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ مؤمن در جامعه اسلامي نبايد محبت خود را چنان توسعه دهد که علاوه بر خوبان و مؤمنانِ جامعه، شامل هنجارشکنان و توطئه‌کنندگانِ عليه نظام اسلامي هم بشود. در اسلام هم رأفت و هم غضب قرار داده شده است و هر کدام جايگاهي خاص دارند و بايد به جاي خود ظهور پيدا کنند. خداوند تنها «أرحم الراحمين» نيست؛ بلکه «أشدّ المعاقبين» و «عزيز ذوانتقام» هم هست. خداوند مي‌فرمايد: «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ؛ ما از مجرمان انتقام مي‌گيريم.» بله، در اسلام، اصل رأفت و رحمت است؛ اما بايد با کساني که مانع تحقق اهداف رحيميه خداي متعال و به کمالْ رسيدنِ انسان‌ها شوند مبارزه کرد و در صورت لزوم آن‌ها را حذف کرد. قرآني که آن همه آيات رأفت و رحمت دارد چنين دستوراتي هم دارد که فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ؛ يا «وَلِيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً؛ کفار بايد از شما احساس درشتي کنند.» نبايد کفار گمان کنند که شما هميشه آرام و خونسرديد و زود تسليم مي‌شويد. قرآن در خصوص مؤمنين مي‌فرمايد: أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ. لذا حضرت مي‌فرمايد: شعبه چهارم جهاد اين است که مؤمن بايد نسبت به کساني که فسق و گناه، پيشه و ملکه‌ آن‌ها شده از عمق دل، دشمن باشد و براي خدا و نه به خاطر منافع شخصي، بر آن‌ها غضب کند. «فاسق» در مقابل «مؤمن» است و به کساني گفته مي‌شود که بنا دارند با ارزش‌هاي اسلامي مخالفت کنند و اگر ميدان پيدا کنند نظام اسلامي را براندازند. بايد با اين‌ها دشمن بود و علاوه بر دشمني قلبي، بايد بر آن‌ها خشم گرفت. اگر مؤمنان اين وظيفه را انجام دهند، در مقابل، خدا هم بر دشمنان مؤمنان غضب مي‌کند و روز قيامت آن قدر بر مؤمنان بخشش مي‌کند که راضي شوند (غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَأَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ)... Eitaa.com/darharameyar
سلام علیکم به اطلاع برادران و خواهران می‌رساند جمعه مورخ سیزدهم مهر ماه جلسه دروس نهج البلاغه رأس ساعت ۱۸/۳۰ برقرار خواهد بود ان شاءالله آدرس : تهران - خیابان آزادی- خیابان بهبودی - خیابان اردبیل ( نیایش غربی سابق) پلاک 75 منزل مرحوم سرهنگ صدف روز https://goo.gl/maps/Z24FNk8waNrHXD5m7
خدا سرشت انسان را بگونه ای آفریده كه بایدها و نبایدهایی که هست لازمه حرکت و تکامل اوست اگر بایدها و نبایدهای هست لازمه انسانیت انسانهاست و لازمه رسیدن به رحمت الهی و آنچه خود انسانها دنبال آن هستند می‌فرماید از پاکی‌ها بخورید و بیاشامید هر کاری که می‌کنید پاکی و طهارت باشد اگر علیه اینها طغیان کردید از رحمت خدا دور می‌شوید و سقوط می‌کنید خوراک انسان پاکی است خوراک یعنی نگاه شما خوراک یعنی گفتار شما شنیدن شما نیات شما اخلاقیات شما و ایضاً هر چه که از ما صادر می‌شود این‌ها خوراک ماست خوراک چیزی است که ما را می‌پروراند رشد می‌دهد می‌سازد تمام هویت و حقیقت ما را اخلاقیات و اندیشه‌ها خوراک و تغذیه انسان است حواس انسان خوراک و تغذیه انسان است همه اینها انسان را می‌پرورانند صحبت اینجاست که خدا ما را طوری آفریده كه پاکی‌ها را مصرف کنیم هم برای جسم هم برای روح و لذا می‌فرماید هر کاری که می‌کنید پاکی و طهارت باشد اگر خوراک شما ناپاک باشد حال شما را به هم می‌زند بدن هم غذای سالم و پاک می‌خواهد اگر غذای مسموم بدهید تهوع به آن دست می‌دهد یعنی این گوارش بگونه ای آفریده شده که پاکی را مصرف کند روح را هم طوري آفريد كه پاكي مصرف كند دقت کنید ساختار روح مانند بدن همین است که باید پاک مصرف کند پس تمام آن چه که ناپاك باشد، و با شخصیت و هویت انسانی سازش نداشته باشد، با آن روح الهي و آن دم الهي كه از آن خلق شديم سازش نداشته باشد، حال مارا به هم ميزند یعنی مارا به دوردست ها پرتاب ميكند همین ميشود معنای غضب الهی و لازمه دور شدن از رحمت الهی اگر ما خلاف نظام ساختاری انسان عمل کردیم یعنی فاصله گرفتیم از آن رحمتی که سرشت انسان بود یعنی از خدا تمام عالم همسو و تسبیح گوی و در حال حرکت بسوی خداست و خدا سیستم ما را جوری آفریده که ما با رفتارهای زیبا و ترک آلودگی‌ها، انرژی‌های برتر در نظام هستی را جذب کنیم، و به عکس با انجام آلودگی وترک پاکی آن انرژی مثبتی که در عالم صادرمی‌شود را طرد کنیم خدا از سر رحمت می‌گوید که خودت را از رحمت من دور نکن ، اینجاست كه معنای غضب ریشه در خودما انسان‌ها دارد ، لذا غضب خدا این نیست که خدا از دست ما عصبانی شود خدا که تحول حال ندارد بلکه ما هستیم که از خداوند دور می‌شویم این دوری از خداوند یعنی خدا غضب کرد پس نگویید که خدابه ما غضب کرده است ، شما از خدا فاصله گرفته‌اید ، خدا غضب نکرده است ، تو داری از رحمت الهی دور می‌شوی و در حقیقت خدا از تو طلب کار است نه اينكه تو ازخدا طلبکار باشی Eitaa.com/darharameyar