eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
984 دنبال‌کننده
663 عکس
102 ویدیو
56 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با سردبیر: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
در خانه ما رونق اگر نیست، صفا هست... ✴️ اگر می‌خواهید در دل قصه‌هایی که برای فرزندانتان تعریف می‌کنید، تاریخ را هم روایت کرده باشید، به جای صحبت از مشکلات اقتصادی، این داستان را برایشان بگویید...! 💠 بگویید در روزگار ما یک جوان سیاه‌پوست فقیر، به سودای کسب شهرت فوتبالی و دریافت هزاران دلار راهی یک کشور توسعه‌یافته اروپایی شد و جوان فقیر دیگری از همان خطه به سودای کسب معنویت و با پذیرش دریافت کمتر از صددلار، راهی کشوری در آسیا شد. 💠 بگویید جوان اول توسط نوجوانان کوچکتر از خودش مورد تمسخر قرار گرفت و اشک ریخت اما جوان دوم، بوسه کهن‌سال‌ترین دانشمند دینی یک جامعه را بر دستان خود حس کرد و با غرور و شعف فقط به این کار او نگریست. 💠 بگویید فرهنگی که جوان اول در آن انگشت‌نما شد، تنها معیارش برای تعیین نوع رفتار با انسان‌ها، مسائل مادی و سخیفی مثل رنگ پوست بود؛ اما فرهنگی که جوان دوم در آن قرار گرفت، ایمان قلبی و تقوای او را معیار مواجهه قرار می‌دادند. 💠 بگویید رسانه‌ها و خبرگزاری‌های سراسر جهان برای انتشار مظلومیت جوان اول و معرفی او به همگان، با تمام قوا بسیج شدند اما هیچکدام حتی سعی نکردند تا نام جوان دوم را جویا شوند. ❇️ آری به فرزندان خود بیاموزیم که در خانه ما رونق اگر نیست، صفا هست.... 🆔 @didebane_andisheh
💠 پروژه‌ای برای دوزیست‌سازی 🖇 اعترافی تلخ از مصطفی ملکیان ✴️ مصطفی ملکلیان از صاحب‌نظران عرصه روشنفکری، در واپسین روزهای سال گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق، پروژه روشنفکری دینی را زیان‌بار و خسارت‌آور توصیف کرد. در ادامه برخی از فرازهای این مصاحبه را می‌خوانیم: 🔺به اعتقاد من روشنفکری دینی پروژه‌ای ناموفق است. استفاده‌های جنبی و فرعی‌اش به کنار که البته من منکرشان نیستم، ولی در مجموع ناموفق بوده است. چرا؟ برای اینکه می‌خواهد دو امر متزاحم را جمع کند؛ نتیجه‌اش این می‌شود که نه مومن راستین از آن در می‌آید و نه انسان مدرن واقعی؛ اینها دو طرز زندگی مستقل از هم‌اند؛ وقتی بخواهید بعضی از اینها را با هم مخلوط کرده و از آنها آمیزه و ممزوجی ایجاد کنید، این آمیزه و ممزوج هیچ عیبی که نداشته باشد، اول‌عیبش این است که ناسازگار است و اجزایش با هم تنافی دارند. 🔻 از این جمع، انسان‌های دوزیستی در می‌آید که واقعا نه از فواید ایمانِ صرف و نه از فواید عقلانیتِ صرف برخوردار‌ند. این است که می‌بینید روشنفکران دینی ما چقدر باید دست‌وپا بزنند. هر روز باید یک‌جا را تعمیر و مرمت کنند. وقتی یک‌جا را تعمیر می‌کنند، پارگی دو جای دیگر ظاهر می‌شود. می‌خواهند پارگی‌ها را رفو کنند، سه پارگی دیگر ظاهر می‌شود و دائما مشغول به این رفوکردن‌ها و تعمیرکردن‌ها هستند و هیچ وقت هم این مشک بی‌سوراخ نیست. 🆔 @didebane_andisheh
💠 هزاران راه نرفته 🟣 استاد مرحوم محمد حسین فرج‌نژاد بسیار پر مطالعه و پرکار بود؛ هم‌پای نوجوانان و جوانان کم سن و سال، بحث می‌کرد؛ خانه‌اش پر بود از کتاب‌های مختلف و هزاران برگ یادداشت‌؛ به قول خودش، هزاران راه نرفته در پیش پای فرزندان انقلاب است که اجازه استراحت را از ما سلب می‌کند. 🟢 همیشه از شاگردان و دوستان خود می‌خواست تا به کارهای علمی خود عمق بخشیده و دقیق حرف بزنند. خودش هم در تحقیقاتش، آن‌چنان وسواس داشت که گاهی برای نگارش یک یادداشت علمی کوتاه، ساعت‌ها وقت اختصاص می‌داد. محقق عرصه‌های ناگشوده بود و به‌محض آن‌که مسئله‌ای طرح می‌شد و برای انقلاب موضوعیت پیدا می‌کرد، به آن ورود کرده و اول و آخر آن را به دست می‌آورد. دقت و عمق اندیشه‌ای او همیشه دیگران را تشویق و علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش می‌کرد. 🔵 استاد کسی نبود که به یک حوزه از علم قانع باشد و به سراغ حوزه‌های دیگر نرود؛ در موضوعات مختلفی مثل فلسفه علم، غرب‌شناسی، سینما، نقد فیلم، فضای مجازی، رسانه، صهیونیزم‌پژوهی، دشمن‌شناسی، جنگ شناختی، فلسفه غرب، ادیان و فرق، عرفان یهود، عرفان‌های کاذب، سلبریتیسم و فرهنگ شهرت، اقتصاد، مهدویت، فقه و طب و پزشکی، جنگ رسانه‌ای، سبک زندگی، هنر، علوم غریبه و امور ماورایی، سازمان‌های مخفی و سرویس‌های جاسوسی و بسیاری از موارد دیگر مطالعه داشت و اطلاعات جمع می‌کرد. دیده‌بان اندیشه شماره 29 🆔 @didebane_andisheh
💠 جریانات روشنفکری دینی در ایران 1️⃣ جریان رفُرمیسم یکی از گفتمان‌های روشنفکری دینی در ایران، گفتمان اصلاح‌طلب یا رفرمیست است که منطق مدرسی و فلسفی را دنبال می‌کند. محورهای مورد اتکای این گفتمان آزادی با تفسیری ویژه و عدالت در شکلی خاص است. 2️⃣ جریان نوسنت‌گرا گفتمان دیگری که می‌توان از روشنفکری دینی نام برد، گفتمان نوسنت‌گراست که تأکید بر مواریث دینی دارند و روش فلسفی و مدرسی یونانی است و برخلاف رفرمیست‌ها، به نقادی مواریث دینی باور ندارند؛ لذا بیشترین فاصله را با مدرنیته دارند. 3️⃣ جریان نولیبرال رهیافت این گفتمان نه براساس علوم طبیعی بلکه براساس فلسفه علم است؛ در این گفتمان بر عرفان و آزادی تکیه می‌شود اما از عدالت و برابری در آن خبری نیست؛ ضمن آنکه عرفان متعلق به یک حوزه و آزادی متعلق به حوزه دیگری دانسته می‌شود. این گفتمان مواجهه‌ای کمتر انتقادی نسبت به غرب دارد؛ انتقادات این گفتمان به غرب انتقاداتی موردی و اخلاقی است نه ساختاری و بنیادی؛ بسیاری از پارادایم‌های دنیای غرب را پذیرفته است؛ بسیاری از اصول معرفت‌شناختی غرب را باور دارد و در همان چارچوب فکر می‌کند. 4️⃣ جریان انتقادی گفتمان چهارم روشنفکر دینی را می‌توان گفتمان رادیکال - انتقادی نام‌گزاری کرد. در این گفتمان شاهد رهیافت تاریخی-هرمنوتیکی به دین و مدرنیته هستیم؛ یعنی می‌کوشد از بیرون، سنت و دین را به کمک عقل نقاد مورد ارزیابی قرار دهد و هم از درون با درک و دریافتی هرمنوتیکی، تفسیر و تأویل‌های دست اول خود را از دین عرضه کند. 📖نشریه دیده بان شماره 33 🆔 @didebane_andisheh
💠 تفاوت امید فردی و اجتماعی 🔷امید اجتماعی امید عملی است که پیشرفت و توسعه را به دست همین انسان البته با به‌کارگیری امکانات موجود، برنامه‌ریزی در راستای هدف است و در نهایت، به ایجاد تغییرات مثبت برای رسیدن به آرزوی پیشرفت منجر می‌شود. 🔶 امید اجتماعی عملی است که شهروندان انجام می‌دهند تا به آرزوهایشان برسند، نه اینکه تنها به انتظار رخ‌دادن اتفاق مثبت بنشینند و کاری نکنند؛ پس از این جهت کاملا با امید فردی متفاوت است. 🔷امید اجتماعی محصول جمع‌شدن امیدهای جمعی درون یک جامعه است. گروه‌هایی در جامعه شکل می‌گیرد، این جمع‌ها امیدها و خواسته‌های‌شان را برای داشتن وضعیت بهتر به اشتراک می‌گذارند و یک جامعه به یک امید اجتماعی می‌رسد. 🔶 امید اجتماعی افراد را به کنشگرانی تبدیل می‌کند که از ویژگی خلاقیت عاملانه برخوردارند؛ تفکر امید اجتماعی ایجاد امکان در برابر احتمال است. 🔷 امید فردی همواره توهم است. اگر به تنهایی به امید فرد توجه شود، همواره توهم ایجاد می‌شود؛ یعنی تنها شکل امکان امید، امید اجتماعی است که درسایه آن امید فردی نیز شکل می‌گیرد؛ اما امید فردی برای ادامه حیات در اجتماع کافی نیست. 📖نشریه دیده‌بان شماره 47 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ کدام دین توانایی حضور در اجتماع را دارد؟ 🎞دکتر احمد واعظی 🆔 @didebane_andisheh
💠 دشمن‌شناسی ✴️ یکی از نوآوری‌های مرحوم فرج‌نژاد، نوآوری در رویکرد تحلیل‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر عنصر دشمن‌شناسی بوده است. ایشان در بزنگاه‌های تاریخی، زودتر از بسیاری از تحلیلگران، به نقش دشمن در پدیده‌ای اجتماعی پی‌برده و آن را برملا می‌کرد. ❇️ ازآنجایی‌که روش دشمن‌شناسی ایشان با روش‌های مرسوم در جهان تفاوت‌های عمیقی داشت، همواره این محقق را با عنصر توهم توطئه و یا غیرآکادمیک‌خواندن روش تحقیق‌شان، به ورطه نقد می‌کشاندند؛ اما مرحوم فرج‌نژاد همواره بر مقوله نفوذ تأکید کرده و آن را ناظر به سه جنبه می‌دانست: 1️⃣ نفوذ از طريق نشر اطلاعات گزینش‌شده كه ممكن است درست يا غلط باشد. 2️⃣نفوذ با استفاده از ابزار ارتباطی كه ممكن است رسانه‌ای يا غير رسانه‌ای باشد. 3️⃣ نفوذ به‌منظور تأثيرگذاری با توسل به دستاويزهای مختلف روان‌شناختی. ♦️ازنظر ایشان كشورهای متخاصم تلاش می‌كنند با بهره‌گيری از انواع ظرفيت‌های قدرت نرم خويش كه امروزه اهم آن‌ها را رسانه‌ها تشكيل می‌دهند، با استفاده از نفوذ در لايه‌های مختلف جامعه، بدون آتش‌گشودن و درگيری مستقيم، رقيب خود را منفعل و مقهور نموده، اهداف خود را محقق سازند. دیده‌بان اندیشه شماره 29 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ چهل و نهمین ایستگاه نشریه رصدی دیده‌بان اندیشه ❇️ با موضوع نقد مدل توسعه غربی از منظر شهید آوینی 🛑 انتشار به زودی... 🆔 @didebane_andisheh
💠 احیاگری با اجتهاد پویا 🔷 به نظر شهید مطهری اجتهاد آزاد موجبات آشفتگی در بازار فهم دین را فراهم می‌آورد. از طرف دیگر ایشان با اعتقاد به جامعیت اسلام، معتقد است که این جامعیت با بیان تمام جزئیات برای بشر، تلازمی ندارد؛ به بیان دیگر از نظر ایشان جامعیت دین نه در ارائه تمامی جزئیات، بلکه در ارائه سازوکاری برای استخراج جزییات در تمام اعصار و زمان هاست. 🔶 براساس این سازوکار، چیزی جز اجتهاد عقل‌محور و اصولگرا نیست که بتواند به ایجاد تعادل میان جامعیت دینی و انعطاف‌پذیری و تغییرپذیری دینی نائل آید. 🔷 اجتهاد آزاد در واقع به دنبال آن هستند که دست روحانیون و مجتهدین را از دامن دین کوتاه کرده و آن را به یک امر عرفی و سکولار تبدیل نمایند. 📖دیده بان اندیشه شماره 38 🆔 @didebane_andisheh
💠 امام خمینی (قدس سره): این نظام «مبتنی بر ضوابط اسلام و متکی بر آرای عمومی ملت است». 🚫کسانی که به بهانه جمهوریت اسلام را کنار گذاشته‌اند و کسانی که به اسم اسلام، نسبت به جمهوریت بی‌مهری می‌ورزند، راه خطا را رفته‌اند و هر دو گروه با اینکه در میان برخی از سخنان حضرت امام شواهدی برای سخنان خود می‌یابند، اما تمام حقیقت کلام امام را در نیافته‌اند. ❇️ برای دریافت تمام حقیقت کلام امام باید، مجموع سخنان آن فیلسوف و عارف و حکیم فرزانه را در کنار هم دید تا مقصود و مراد اصلی ایشان را درک کرد. دیده‌بان اندیشه شماره 27 🆔 @didebane_andisheh
◾️انا لله و انا الیه راجعون 🆔 @didebane_andisheh
💠 وحدت امت اسلامی از منظر امام خمینی (ره) ✳️ هدف از تأکیدات امام راحل به وحدت، تأكيد بر هويت اسلامي و تشكيل امت واحد اسلامي، حفظ وحدت مسلمانان و ايجاد صف در برابر قدرت‌هاي بزرگ است. ✴️ ایشان تحت عنوان امت اسلامي از مسلمانان جهان در هر جايي و از هر فرقه و گروهي مي‌خواهد كه حول محور اسلام و تحت لواي (لا اله الا الله) و به صورت يك امت واحد عمل نمايند. در اين صورت مي‌توانند به قدرت اول دنيا تبديل شوند. اين در حالي است كه هر كدام از ملت‌ها و كشورهاي اسلامي مي‌توانند مستقل باشند، ولي هدف همه بايد حفظ وحدت اسلامي و تأمين استقلال و سربلندي مسلمانان باشد. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 37 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ پنجاهمین شماره نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی اندیشه مرحوم
⚠️ بنابر درخواست پژوهشگران گرامی، مهلت ارسال یادداشت‌های مربوط به اندیشه مرحوم عماد افروغ تا آخر هفته جاری تمدید گردید. 🔰 محورها ✔️ تجمیع روحیه انتقادی با مبناگرایی؛ ✔️ نقد دوگانه‌سازی‌های تمدن مدرن؛ ✔️ ماهیت و روش نظریه رئالیسم انتقادی؛ ✔️ بررسی هویت تاریخی ایرانیان؛ ✔️ رهایی‌بخشی دین و اخلاق؛ ✔️ نقد خوانش‌های غیرصحیح از انقلاب اسلامی؛ ✔️ نقد وضعیت عدالت اجتماعی در ایران؛ ✔️ نقد کارآمدی نهاد علم در ایران؛ ✔️ استخراج مبانی زیست اجتماعی از منابع دینی؛ ✔️ رابطه حق‌طلبی و مصلحت‌سنجی؛ ✔️ نوآوری مدل سیاسی مردم‌سالاری دینی؛ ✔️ رابطه صلح جهانی و توسعه. 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
💠 مولفه های مقاومت 🔰 فرهنگ مقاومت دارای چند مولفه است: 1️⃣ دارای پشتوانه دینی و عقلی است؛ در مقاومت، امر به اقامه توحید هست. حکم قطعی عقل آن است که اگر موانعی هرچند جدی و سخت پیش آمد، باید در مقابلش ایستاد و ظلم را نپذیرفت. 2️⃣ عدم مساوقت با خشونت: خصوصیت عمل برخواسته از عقل و تفکر آن است که براساس هیجانات و احساس انجام نمی‌شود؛ در اینگونه افعال، هدف نهایی لحاظ می‌شود، و هر فعلی که به بهترین شکل آن هدف را محقق می‌کند (ضرورت بالقیاس نسبت به آن هدف دارد)، اختیار می‌گردد. 3️⃣ بهره‌گیری از روش‌های مختلف: در مقاومت، اصل، ایستادگی تا سرحد تحقق اهداف است. اما این که از چه روش‌هایی برای تحقق اهداف بهره گرفته شود، تابع شرایط است. در هر موقعیت، آن عمل و روشی که با توجه به شرایط ضرورت بالقیاس نسبت به هدف دارد، شیوه مقاومت را تشکیل می‌دهد؛ گاه این شیوه صلح است، گاه نرمش قهرمانانه و گاهی جنگ تن به تن. 4️⃣ بدون مرزبودن مقاومت: گستره هر جریان و حرکتی، تابع اهداف آن حرکت است. جریان مقاومت، حاکمیت ارزش‌های متعالی انسانی و الهی و ازمیان‌بردن موانع آن را پیش‌رو قرار داده است. این هدف متعالی، تمام جوامع انسانی را شامل می‌شود؛ هرجا که عامل ظالم و استثمارگری وجود داشته باشد که سعی در سلب اینگونه ارزش‌ها از ملتی دارد، جریان مقاومت در برابر اوست. 5️⃣ ظلم‌ستیزی نه زورستیزی: ایستادگی و استقامت در راه تحقق اهداف متعالی انسانی و الهی باشد. از این رو جبهه مقابل جریان مقاومت، همواره جبهه باطل است و مقاومت، ایستادگی و تقابل با ظلم و استکبار و استثمارگری است. 6️⃣ تلازم قدرت و مقاومت: مقاومت، چنانکه گفته شد، ایستادگی در مقابل مستکبران و صاحبان قدرتی است که با طغیان‌گری خود، در راه تحقق اهداف متعالی الهی و بشری، مشکلات و موانع ایجاد می‌کنند. تقابل و ستیزه با این‌گونه مراجع قدرت، نیاز به نیرو و توانایی زیادی دارد. 7️⃣ اشداء علی‌الکفار و رحماء بینهم: محور مقاومت تنها استکبار و جریان کفر و دنباله استکباری آنان یعنی جریان تکفیر را دشمن تلقی کرده، با آن‌ها مقابله می‌کند. اما راهبرد آن نسبت به مسلمانان، اصل همدلی امت اسلامی است که در جهت تحقق آن، تلاش‌های فراوانی نیز شده است. 8️⃣ دشمن‌سازبودن مقاومت: حرکت در مسیر حق و پیگیری اهداف متعالی انسانی و الهی، ماهیتا دشمن‌ساز است؛ زیرا منافع افراد و جوامع استکباری را که پیشرفت خود را مرهون غارت و استثمار هستند، در خطر جدی قرار می‌دهد. 📖نشریه دیده‌بان اندیشه شماره 34 🆔 @didebane_andisheh
❇️ جامعه اسلامی اگر قرار باشد حرکت جامعه به‌سوی خدا و راه خدا باشد، باید پیشوایان و پیشتازان و زمام‌داران جامعه، رفتارشان، بینششان، اعتقادشان، عبادتشان، نمازشان، روزه‌شان، لباسشان، وضع خانواده‌شان، وضع زندگی‌شان، صدقشان، راستی‌شان، امانتشان، مردم‌دوستی‌شان، عدالتشان و همه‌چیزشان، الگونمونه‌ای از اسلام باشد. اگر نمونه صد درصد نه، لااقل نودوپنج درصد یا نود درصد. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 28 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️چالش جدی دنیای اسلام، چالش با تمدن غرب است. 🎞 آیت الله میرباقری 🆔 @didebane_andisheh
💠 مساله مادری و مبانی آن 1️⃣ اعتقاد به معاد و زندگی پس از مرگ: مهم‌ترین آثار باور به معاد و زندگی پس از مرگ درباره مادری این است که اعتقاد به پس از مرگ، زنان را متوجّه اهداف افرینش می‌کند که موجب سعادت اخروی آنان می‌شود. 2️⃣ عدالت: عدالت به معنای بهره‌بردن هر موجودی به اندازه قابلیت و استحقاق خویش است؛ این عدالت، تساوی بین زن و مرد را ایجاب می‌کند و مقصود از تساوی آن است که زن و مرد به طور یکسان و به یک مقدار از فیض پروردگار متعال بهره‎مند می‎شوند. 3️⃣ پذیرش امانت: عهده‌داری نقش مادری در ابتدا اختیاری است ولی به محض قبول، مادر نسبت به مسئوولیت مادری التزام پیدا می‌کند و روایات متعددی با بیان‌های مختلفی زنان را به مادرشدن و مادری تشویق می‌کنند. 4️⃣ عدم بدل‌برداری: مادری مسوولیتی است که هیچ جانشینی برای آن وجود ندارد؛ حتی مادربزرگ یا پرستار یا مهد کودک، فرض اینکه بهترین و اصولی‌ترین کار نگهداری از کودک را انجام دهند، نمی‌توانند نقش جانشین را برای مادر عهده‌دار شوند و برای فرزند مادری کنند. 5️⃣ ضمان: از دیگر مبانی دینی ما این است که مادر در برابر فرزند و تربیت او ضامن است و مسئول است و ضمان شرعی دارد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @didebane_andisheh
❇️ ارتباط سیاست و دانشگاه 👤 ابراهیم حاجیانی «دولت مهم‌ترین منبع تأمین مالی نظام دانشگاهی ماست و نباید از آن توقع عدم‌مداخله را داشته باشیم. چون پولش را پرداخت می‌کند طبیعتاً مداخله هم می‌کند. مسئله بیشتر به حکمرانی مشارکتی و تعاملی مربوط است؛ فرآیندها و مکانیسم‌های مداخله دانشگاه در سیاست‌گذاری علم و فناوری باید افزایش پیدا کند، هویت انجمن‌های علمی باید تقویت و برجسته شود تا نقش فعال‌تری در فرآیند سیاست‌گذاری داشته باشند و هر سیاستی با اجماع و توافق ذینفعان تصویب بشود.» 👤 سید جواد میری «دانشگاه زمانی می‌تواند یک نقش پیش‌آهنگ و یک نقش پیشرو بازی کند که دارای استقلال باشد، که کنترل و مدیریت آن بر اساس یک امر بیرونی مثلاً امر سیاسی یا امر عرفی نباشد. وقتی این امور بیرونی سعی می‌کنند منطق درونی علم را کنترل و هدایت کنند، دانشگاه را از پیش‌آهنگ‌بودن و استقلال تهی می‌کنند و دانشگاهی که استقلال نداشته باشد، نمی‌تواند دانشگاهی باشد که در خدمت جامعه و انسان و خلق فرصت‌ها و افق‌های نوین باشد.» 👤 محمدحسین بادامچی بین نهاد علم و حکمرانی، نباید هیچ‌گونه ارتباط و اتصال سیاسی باشد و هرگونه رابطه‌ای مخرب است. اینکه ما فکر کنیم که می‌توان یک رابطه خدماتی دوگانه بین نهاد سیاست و نهاد علم برقرار کرد، دور از واقع است. دانشگاه فقط تربیت و آموزش را انجام بدهد و نه کار دیگر و حکمرانی هم فقط منابع مالی دانشگاه را تأمین کند. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 45 🆔 @didebane_andisheh
✴️ تفاوت دانشگاه با دیگر ساختارهای نهاد علم 1️⃣ دانشگاه محلی برای تحصیلات عالیه یا تکمیلی است که سطح بالاتری از دروس تحصیلات عمومی یعنی مدارس را به دانشجویان آموزش می‌دهد. 2️⃣ مهمترین هدف و به طور کلی ماهیت دانشگاه، افزایش توان کارشناسی دانشجویان در عرصه‌های مختلف علم و فناوری به منظور رشد و توسعه جامعه است؛ به بیان دیگر کارآمدی در جهت تسهیل زندگی مردم جامعه از مهمترین رسالت‌های دانشگاه برشمرده می‌شود. 3️⃣ دانشگاه یکی از مهمترین مواطن تقسیم اعتبارات اجتماعی و طبقه‌بندی افراد در جامعه است. 4️⃣ دانشگاه لزوما روی یک عرصه علمی متمرکز نشده و توان آن را دارد تا با شکل‌دهی دانشکده‌های مختلف، به طور همزمان، عرصه‌های مختلف دانش را به پیش ببرد. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 45 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ پنجاهمین شماره نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی اندیشه مرحوم
❇️ امروز آخرین فرصت برای ارسال یادداشت‌های مربوط به اندیشه مرحوم استاد عماد افروغ است. ⚠️ بعد از فرآیند ارزیابی، نتایج به زودی به اطلاع کسانی که برای این شماره از نشریه یادداشت ارسال کرده بودند، خواهد رسید. 💢 با ما همراه باشید!
💠 انسان انقلاب اسلامی ✅ مهمترین معضل دانشگاه امروزی، عقب‌ماندگی این نهاد از سیر و تحولات در سطح جامعه ایرانی است؛ دانشگاه ما امروزه نتوانسته انسان مطلوب در جامعۀ انقلاب اسلامی را ترسیم و ابعاد و جنبه‎های آن را به شکل مناسبی به عنوان بدیل انسان غربی به دیگران معرفی کند و از همین رو گاه در معرض انزوا و و گاهی حتی در معرض تقابل با مسیر جامعۀ انقلاب اسلامی قرار می‎گیرد. ✴️ جایگاه انسان در علم مدرن به عنوان شناسنده تغییر و به عبارت دیگر تکامل پیدا می‎کند؛ در این نگاه انسان می‎فهمد که هم‌سطح و جزئی از طبیعت نیست؛ این تغییر جایگاه، با طرح من اندیشندۀ دکارتی و چیرگی و تسلط او بر طبیعت شکل می‎گیرد و در نگاه فیلسوفانی مانند کانت به اوج خود می‎رسد؛ در سایه این جهان‎بینی و بر پایه اصالت‌دادن به فاعل شناسای انسانی، متافیزیک اساسا نفی می‎شود و انسان خودمختاری محقق می‎شود که بر طبیعت چیرگی و تسلط داشته و در کنشگری خود کاملا مختار و آزاد است. ❇️ این در حالی است که پدیده انقلاب اسلامی در ایران، چهره دیگری از انسان و مسائل مربوط به آن را پیشنهاد می‌کند؛ انسان انقلاب اسلامی حی متاله‎ای است که با تسلط و چیرگی که بر طبیعت دارد، در جهت احقاق حق می‎کوشد. نمونه‎های بارزی از این انسان در دوران دفاع مقدس و مجاهدانی مانند سردار سلیمانی عینیت پیدا کرده و شهید آوینی در مجموعه روایت فتح، به خوبی این انسان جدید متمایز از انسان غربی را به تصویر کشیده است. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 45 🆔 @didebane_andisheh
💠 سه ضلع تضعیف جمهوریت ✏️ حبیب‌الله بابایی ❇️ تحقیر جمهور و تضعیف جمهوریت در ایران امروز پدیده‌ای چند ضلعی است: 1️⃣ ضلع اول آن مربوط به جریان اصلاحات و جریان مدعی دموکراسی و آزادی و مشارکت است. یکی از مغالطه‌های بسیار تلخی که در تاریخ جمهوری اسلامی شکل گرفت، پیوند موضوع «جمهوریت» با جریان «اصلاحات» و جریان روشنفکری سکولار بود، اینکه آنها داعیه‌دار «مردم» شدند. در حالیکه بسیاری از این جماعت (مخصوصا طیف اَشراف از اصلاحات) نه آگاهی اصیل و کافی و نه صداقت لازم را برای پشتیبانی از جمهور و جمهوریت داشتند. 2️⃣ ضلع دوم این تحقیر و تضعیف را باید در طیفی از جریانات اصول‌گرا جستجو کرد که جمهوریت را در تضاد با اسلامیت دید و در مورد آن اساسا فکری نکرد. نیاندیشیدن و فکر نکردن در موضوع «جمهوریت» زمینه را برای نفوذ جریان غرب‌گرا و غرب‌زده در عناصر بنیادین «جمهوری اسلامی» و برای تحریف عمیق تفکر امام خمینی ره فراهم ساخت. 3️⃣ ضلع سوم این تحقیر و تضعیف را باید در طیفی از خود جمهور دنبال کرد. آنجایی که جمهور چشم‌بسته در برابر دو طیف فوق تمکین می‌کند و آنجا که جمهور حضور خود را در عرصه‌های مشارکت و مطالبه‌های عمومی کم‌رنگ می‌کند، راه برای پیشرفت دو طیف فوق هموار می‌شود. برهمین اساس، مشارکت‌نکردن در صحنه‌های مربوط به عنصر جمهوریت، دو طیف فوق را از کرده‌های خود پشیمان نخواهد کرد بلکه آنها را به سرنوشت مردم مسلط‌تر خواهد ساخت و جامعه را به سمت یک‌جانبه‌گرایی سوق خواهد داد. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 27 🆔 @didebane_andisheh