💠 نظریهپردازی در باب عدالت
✳️ حجتالاسلام میرباقری معتقد است که در بحث عدالت، ما با مشکل عدم نظریهپردازی صحیح مواجهیم. به نظر ایشان عدالت از دل تراث دینی به دست میآید و موضوع «عدالتخواهی» در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را بهدرستی تبیین کرد و براساس مؤلفههایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخصهایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که میتوانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم.علاوه بر این برای تحقق عدالت ما نیاز به دانش مخصوص به آن داریم.
✴️ حجت الاسلام حامد کاشانی معتقد است که مشکل ما نه نظریهپردازی بلکه عدم استخراج الگوی مناسب از نظریات موجود است. به نظر ایشان ما به یک الگوی جامع حکمرانی هم در مسئله عدالت، هم در مسئله اقتصاد، هم در سیاست خارجی و هم در سیاستهای کلان نیاز داریم. ما در سیاست مدوّنی که با تغییر دولتها دائم تغییر نکند و بهصورت الگوی عملی درآمده باشد، ضعف جدی داریم و باید روی آن خیلی کار کنیم. ما یک ضعف نظری از مبانی دینی خودمان داریم که آن مبانی دینی تبدیل به الگوی حکمرانی نشده است .
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 40
#عدالت
#الگوی_حکمرانی
#تراث_دینی
🆔 @didebane_andisheh
#اطلاعیه
💠 بررسی پروژه عدالتخواهی مرحوم عماد افروغ
🎙 در گفتگو با دکتر احمد اولیایی
❇️ با محورهایی مثل:
✔️دوگانه عدالت اقتصادی و فرهنگی؛
✔️نقش مردم در تحقق عدالت اجتماعی؛
✔️بررسی منشا نابرابریهای اجتماعی؛
✔️تفاوت میان فقر و تمرکز بر فقر؛
✔️دوگانه عدالت و مصلحت.
✴️ مشروح این گفتگو را در ویژهنامه دیدهبان اندیشه به مناسبت رحلت مرحوم عماد افروغ، ملاحظه فرمایید.
#به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
💠 جریانات عدالتخواهی در ایران
❇️ آقای رضا غلامی با پذیرش وقوع عدالتخواهی در ایران، به سراغ دستهبندی جریانات مرتبط با آن میرود:
1️⃣ جریانی که خاستگاه آن گفتمان ناب انقلاب اسلامی است و بنا دارد در چارچوب گفتمان انقلاب و دیدگاههای امام و رهبری، باقدرت و البته صراحت لهجه پیگیر عملی تحقق عدالت در کشور باشد. من بیشتر عناصر عدالتخواه در متن جنبش دانشجویی را جزو این دسته میدانم هرچند نقدهایی هم به آنها دارم.
2️⃣ گروهی که نگاه آن بهظاهر انقلاب اسلامی است اما از گفتمان ناب انقلاب فاصله گرفته و بنا دارد با ممزوجکردن اندیشههای التقاطی خود با گفتمان انقلاب اسلامی به شکل صریح و تهاجمی، پیگیر موضوع عدالت باشد.
3️⃣ افرادی هستند اعم از دانشجو و غیردانشجو که خاستگاه انقلابی بهمعنای دقیق کلمه ندارند و صرفنظر از اینکه چه نظام سیاسیای در ایران مستقر هست، دغدغههای عدالتگرایانه خود را با عناوین متکثر دنبال میکنند با این ملاحظه که مباحث این دسته گاهی جنبههای ضدانقلابی هم پیدا میکند؛ این دسته را بیشتر افراد، آنهم بدون یک سازماندهی مشخص تشکیل میدهند و میدان عمل و عکسالعمل آنها هم بیشتر فضای مجازی است؛
4️⃣ افراد و گروههای شبه مارکسیستی هستند که با وامگیری از مباحث و مشی مارکسیستی و باز طرح برخی شعارهای کهنه و نخنما شده آن، پیگیر موضوع عدالت در کشور هستند. دسته چهارم که البته در مواردی و به شکل پارادوکسیکال در عمل با جریان لیبرال در دانشگاهها تعامل برقرار میکنند، از عدالت یک تفسیر مارکسیستی دارند و سرجمع برنامه آنها یک برنامه سیاسی برای تضعیف جریان انقلاب اسلامی است.
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 40
#عدالت
🆔 @didebane_andisheh
💠 سوتزنی یا افشاگری
✳️ حامد کاشانی معتقد است که در مقوله عدالتطلبی، نباید سوتزنی را اصل قرار داد چرا که بازار اتهامزنی داغ میشود. به نظر ایشان حریم خصوصی افراد نباید به راحتی دستخوش سوتزنی عدهای افراطی قرار بگیرد. مضاف بر اینکه سوتزنی محدوده و شرایط خاص خود را دارد که در صورت عدم رعایت آنها، مفاسدش بیشتر از مصالحش است.
✴️حمیدرضا مهدویارفع اگرچه افشاگری به معنای رایج امروز را خارج از چارچوب اسلام و ممنوع میداند ولی معتقد است که مسائل همچون مطالبهگری، عدالتخواهی، پیگیری تا رسیدن به سرانجام، احقاق حق، تظلمخواهی و... در اسلام موجود است که با معنای عرفی افشاگری بسیاری متفاوت است. از نظر ایشان افشاگری موجود در فرهنگهای دیگر به این معناست که فردی برای نشاندادن قدرت یا اطلاعات خود، حرفهایی را فاش میکند که اصلاً صلاح نیست ولو اینکه حق هم باشد.
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 40
#حریم_خصوصی
#سوتزنی
🆔 @didebane_andisheh
💠 عدالتخواهی در ایران
✴️ پرویز امینی امکان نظریهپردازی و سخنگفتن در راستای عدالتخواهی را خارج از وسع و توان زبان جامعهشناسی در ایران میداند و علوم اجتماعی را به دلیل مسائلی همچون عدم وجود تئوریهای منسجم و عدم وجود نهادهای مستقل در جامعه ایرانی، از ارائه نقدهای عدالتخواهانه ناتوان توصیف میکند.
✳️ حمیدرضا باقری با ترسیم نسخه عدالتخواهی مطلوب امام خمینی(ره) که از ابتدای انقلاب در مقابل رویکردهای راست و چپ ایستادگی کرده، امکان وقوع این نسخه را در زمان حال ممکن تلقی میکند؛ اما نسبت به این مساله هشدار میدهد که باید مراقب سوقیافتن این نسخه به سمت رویکردهای آنارشیستی و بدون منطق بود.
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 40
#عدالتطلبی_ایرانی
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ دانش کلام و بحران تمدنی
🎞 دکتر محمدتقی سبحانی
🆔 @didebane_andisheh
💠 دین نوین جهانی
❇️ مرحوم فرجنژاد دین نوین جهانی را از دل عملکرد معنویتهای نوظهور برداشت میکرد. به نظر ایشان در پی به بنبست رسیدن مدرنیته در اندیشههای فلسفی و بنیادین، برنامهریزان راهبردی غرب، چنین پنداشتند که با تشکیل حلقه فرانکفورت و پذیرش برخی از قسمتهای نظامهای حمایتی سوسیالیستی و تأمین اجتماعی برای طبقات آسیبپذیر برای کنترل شورشهای فقرا، میتوان باز هم خط استثمارِ آدمیان را در کارخانههای زرسالاری و توهم اومانیستی، زنده نگه داشت؛ اما بنا به سنت الهی «لِلبَاطِلِ جُولَه وَ لِلحَقِّ دَولَه»، ناکارایی سوسیالیسم نیز بر همگان مسلّم گشت و فروپاشی قطب شرقی اومانیسم، توهم «نظم نوین جهانی» را در سر غربیها انداخت.
✴️ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خطر راهبردی «عرفان حماسی دینی» ذات تمدن غربی را نشانه گرفت و ضربات متعددی بدان وارد کرد. داعیهداران نظم نوین جهانی برای «مدیریت معنویت» با کمک رسانههای غربی و همیاران آنان در سایر ممالک، تکاپوگرِ معنویت نوینی شدند که مبتنی بر اومانیسم بود و با توجه به برخی سنتهای غیر الهی و التقاطی سنتی، ادعای راهبری معنویت در جهان جدید را داشت. معنویتی که میتوان آن را مقدمهای برای جعل «دین نوین جهانی» برشمرد.
📖نشریه دیدهبان شماره29
#حسین_فرجنژاد
#دین_نوین_جهانی
#اومانیسم
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #تبیین
🔘معرفی کتاب دین در سینمای شرق وغرب
◾️اکنون که بیش از صد سال از عمر سینما می گذرد، سینمای دینی، قدسی و معناگرا، به عنوان یکی از پیش رو ترین و پرمخاطب ترین انواع سینمایی مطرح هستند. توجه رسانه های جهانی، به حضور دین در زندگی بشر به نحو شگفت آوری رشد کرده است و مضامین دینی در فیلم های ظاهرا سکولار نیز مورد تامل و تکرار قرار گرفته.
◾️ضروری است که محققین حوزوی و دانشگاهی به سمت فهم و تحلیل دقیق آن بروند و اهالی هنر و رسانه نیز در مطالعات خویش، بیش از پیش به سینمای دینی بپردازند.
#کتاب #سواد_رسانه #رادیو_فکرت
@radiofekrat
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
💠 سلطهگری عرفانهای نوظهور
❇️ یکی از مسائل بسیار مهمی که مرحوم فرجنژاد نسبت به آن تذکر میداد، استفاده صهیونیسم جهانی از مقوله معنویت و عرفان برای تسلط بر جهان امروز است. به نظر ایشان رسانههای وابسته به زرسالاران، به بودیسم تبتی (لامائیسم) و کابالیسم (تصوف یهودی) و فرقههای جدید و دینهای ساختگی گرایش پیدا کردند و فیلمهای متعددی با نام معنویتگرایی از سینمای پرقدرت هالیوود به تمام نقاط جهان سرازیر شد و سادهدلان چنین پنداشتند که تراستهای هنری ـ تجاری هالیوود به سمت انسانگرایی و معنویت پیش میروند.
✴️ به تدریج آشکار گشت که بخشی از معنویتگرایی رسانههای وابسته به قدرتمداران، برنامهای حسابشده است برای کمرنگ ساختن معنویتگرایی اصیل و همچنین همراهکردن جوامع مختلف شرقی با غرب. سرمایهداران و دنیاطلبان همچنان در این اندیشه بودند که با شیوه و برنامهای جدید، بر ثروتشان بیافزایند و استعمار نویی را جایگزین سنتهای استثماری خود کنند.
☑️ بهترین راه، نقد پستمدرنیستها از یکسو و همراهی تاکتیکی با آنها از سوی دیگر بود. چنین شد که پستمدرنیستهای سنتگرا مانند روژه گارودی و حامد الگار و رنه گنون که همراهی با دین را تنها راه رهایی میدانستند، نفی و با فشارهایی روبهرو شدند؛ و مکتبهای پستمدرنی که به سمت معناگرایی بدون دین پیش میرفتند، تقویت شدند؛ مانند معنویتهای متمایل به بودیسم و هندوئیسم و تائوئیسم و کابالیسم و رهبانیت مسیحی.
📖نشریه دیدهبان شماره29
#حسین_فرجنژاد
#سواد_رسانه
#عرفان_نوظهور
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیوست عدالت و تمرکز بر فقر
🎙 دکتر احمد اولیایی
❇️ ویژهنامه اندیشه مرحوم عماد افروغ
🆔 @didebane_andisheh
💠 الزام قانونی حجاب
✴️ سید محمدعلی ایازی، معتقد است الزام به حجاب، مقتضای ادله دینی نیست: «ما در هیچیک از منابع در تاریخ تفسیر و فقه نداریم که اگر کسی حجاب نداشت باید او را الزام کنیم؛ مثلاً بگوییم ما چنین زنانی را استخدام نمیکنیم. بر عفت عمومی هم دلیلی نداریم، اتفاقاً دلیل بر خلاف آن داریم. عفت زن و خانواده مؤمن داریم، ولی عفت جامعه مطرح نیست؛ زیرا در جامعه اسلامی دوره پیامبر و امام علی (ع) و خلفا، اهل کتاب اصلاً حجابشان را رعایت نمیکردند؛ لذا اگر مسئله عفت عمومی مطرح بود پیامبر (ص) و امام علی (ع) باید برخورد میکردند.»
✳️ آقای خالدالغفوری در نقطه مقابل با استناد به قانونی و الزامیبودن امر به معروف در دین اینگونه میگوید: «در تعالیم دینی، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان امری الزامی وارد شده و حاکمان را مامور به اجرای آنها دانسته است. دو معیار عقل و شرع و نه متشرعه، ملاک تعیین معروف و منکر است؛ یعنی چیزی را که عقل و شرع بپذیرند، معروف است و آنچه را که این دو نپذیرند ولو متشرعین بپذیرند، معروف و منکر نخواهد بود؛ لذا عرف متشرعه در اینجا ملاک نیست. از سوی دیگر حلال خداوند تا قیام قیامت معروف و حرام آن منکر خواهد بود و این ربطی به خواست و اراده عرف ندارد.»
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 46
#حجاب
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬رونمایی از کتاب «فقه رسانه» و چاپ سوم کتاب «نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما» به قلم استاد محمدحسین فرجنژاد
#همایش_دشمن_شناسی
#سالگرد_ارتحال_استاد_فرج_نژاد
📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
#خبر
✅ بازخوانی نهایی چهل و نهمین شماره از نشریه دیدهبان اندیشه با حضور اعضای شورای سیاستگذاری
✴️ اولین شماره از دیدهبان در سال جاری، با موضوع نقد مدل توسعه مدرن و با طراحی جدید، به زودی رونمایی خواهد شد.
#با_ما_همراه_باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیوست عدالتپژوهی و عدالتخواهی
🎙 دکتر احمد اولیایی
❇️ ویژهنامه اندیشه مرحوم عماد افروغ
🆔 @didebane_andisheh
#خبر
💠 بررسی رسالت روشنفکری مرحوم عماد افروغ
🎙 در گفتگو با دکتر محسن الویری
❇️ با محورهایی مثل:
✔️شاخصههای روشنفکری تراز انقلاب اسلامی؛
✔️ذهن نظری و تئوریک مرحوم افروغ؛
✔️دغدغهمندی مرحوم افروغ نسبت به مسائل اجتماعی؛
✔️انتقاد درونگفتمانی مرحوم افروغ؛
✔️کوچ مرحوم افروغ از شهر علم به شهر عشق.
✴️ مشروح این گفتگو را در ویژهنامه دیدهبان اندیشه به مناسبت رحلت مرحوم عماد افروغ، ملاحظه فرمایید.
#به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
💠 مواجهه فرصتمحور
✅ استراتژی اساسی مقام معظم رهبری در روایت تاریخ، ضرورت اتخاذ رویکرد فعالانه رسانهها در روایت تاریخ به منظور مواجهه فرصتمحور با آن است. ایشان اطلاعرسانی و روایت دقیق و به موقع تاریخ را مانع غرضورزی معاندان در عرصه تاریخ دانسته و تأکید دارند که اگر جریانات انقلابی تاریخ را روایت نکنند، جریان رقیب، وقایع تاریخی را آنطور که میخواهند، مینویسند و روایت میکنند.
📖نشریه دیده بان شماره 44
#تحریف_تاریخ
#فرصت_سازی
🆔 @didebane_andisheh
May 11