🔹العین الاخباریة: شیخ عبدالله #بن_بیه، رئیس شورای فتوای شرعی #امارات از بلندپروازی و آرزوی همیشگی برای بهترین بودن که ویژگی ممتاز امارات متحده عربی و چشمانداز رهبری خردمند آن است و خود را در موفقیت سازماندهی نمایشگاه اکسپو 2020 نمایان ساخته، قدردانی کرد.
🔹بن بیه در جریان مشارکت در کنفرانس "آینده سیستم مالی" که توسط بانک مرکزی امارات به عنوان بخشی از فعالیتهای اکسپو 2020 دبی برگزار شد، بر نقش پیشرو این کشور در طول همهگیری کرونا تاکید کرد.
🔹بن بیه با اشاره به ادغام فناوری در بخش مالی طی دهههای گذشته بیان کرد که مهمترین عوامل موثر بر آینده نظام مالی، توسعه فناوری است. او به سرعت شگفتانگیز معاملات دیجیتالی اشاره کرد که علاوه بر افزایش منابع مالی غیر متمرکز، در برخی از بخشها تامین مالی سنتی را به چالش کشیده است.
🔹رئیس شورای فتوای شرعی امارات توضیح داد که نگاه سالم به آینده امور مالی اسلامی باید مبتنی بر آگاهی از اهمیت نوآوری و اجتهاد در احکام و تحولات جدید در واقعیت معاصر باشد و با اهداف مشروع هدایت شود.
🔹بن بیه تأکید کرد که باید با همه #مذاهب_اسلامی به عنوان یک مجموعه واحد تعامل کرد و از این رو از ثروت فقهی بزرگی که این مذاهب برخوردارند، بهرهمند شد و از نهادهای حقوقی موسسات مالی خواست که از مذاهب مختلف اسلامی برای اظهارنظر استفاده کنند.
🔹در میان مشارکت گسترده بینالمللی، کنفرانس "#آینده_سیستم_مالی" در نمایشگاه اکسپو 2020 روز چهارشنبه 13 اکتبر 2021 آغاز شد.
🔹این کنفرانس تحت حمایت شیخ منصور بن زاید آل نهیان، معاون نخست وزیر و رئیس هیئت مدیره بانک مرکزی امارات برگزار شد.
🔹این کنفرانس به عنوان بخشی از نمایشگاه اکسپو 2020 دبی بر پنج موضوع اصلی "تأثیر تحول دیجیتال، همکاری بین بانک های مرکزی، به ویژه در رابطه با ارزهای دیجیتال و پرداختها، سیستم مالی سبز، امور مالی اسلامی و استراتژی سیستمهای پرداخت ملی" متمرکز است.
🔹رویداد جهانی EXPO 2020 که در امارات و برای نخستین بار در یک کشور عربی برگزار میشود، میزبان ۱۹۲ کشور و دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و دورنمای توسعه آنها است.
@dolatedin
🔹بی بی سی: دادگاه عالی #طالبان بنا به حکم #هبتالله_آخوندزاده رهبر طالبان، #عبدالحیکم_حقانی را به عنوان "#قاضیالقضات امارت اسلامی" معرفی کرده و به عنوان سرپرست این نهاد کارش را آغاز خواهد کرد.
🔹همچنین براساس حکم رهبر طالبان، #محمدقاسم_ترکمن به عنوان معاون اول و #عبدالمالک به عنوان معاون دوم قاضیالقضات طالبان تعیین شدهاند.
🔹عبدالحکیم حقانی در سال ۱۳۳۶ در ولسوالی میوند ولایت #قندهار در جنوب #افغانستان بدنیا آمده است. او از دوستان نزدیک ملا #محمد_عمر، رهبر پیشین و بنیانگذار این گروه بوده و در گذشته نیز از نزدیکان ملا #اختر_محمدمنصور، رهبر پیشین طالبان بوده است. ملا اختر منصور مدتی پس از آنکه رهبری طالبان را برعهده گرفت در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۶ کشته شد.
🔹عبدالحکیم حقانی، در شکل گیری گروه طالبان نیز نقش مهمی داشته و سابقا به عنوان رئیس تیم مذاکرهکننده طالبان در #قطر تعیین شده بود.
🔹وی از قومیت #پشتون و شاخه درانی اسحاقزی است. گفته شده است که پس از کشتهشدن ملا اختر منصور، او یکی از گزینهها برای رهبری طالبان بوده است. از دید طالبان، او از جایگاه علمی خاصی برخوردار است.
🔹در همین حال طالبان در یک اطلاعیه جداگانه به تمامی مقامات محلی خود دستور دادهاند از صدور و اجرای احکام شرعی در ملأ عام بدون دستور دادگاهای دولتی طالبان خودداری کنند.
🔹#ذبیح_الله_مجاهد، سخنگوی طالبان در حساب توئیتر خود نوشته است که شورای وزیران طالبان تصمیم گرفته است که مجازاتی که نیازی به بر ملا کردن مجرم ندارد از جمله، به دارآویختن مجرمان در حضور مردم، اجتناب شود.
🔹ماه گذشته، طالبان اجساد چهار مرد متهم به آدم ربایی را در میدان مرکزی هرات به دار آویختند.
🔹رسانهها پیشتر به نقل از مقامات محلی طالبان در هرات گزارش داده بودند که این افراد ابتدا در درگیری با طالبان کشته شده و بعد از سوی طالبان به دار آویخته شده بودند.
🔹سخنگوی طالبان اظهارات در مورد منع دادگاه های صحرایی را در حالی بیان کرده است که قبلا ملا #نورالدین_ترابی، رئیس زندانهای طالبان به آسوشیتدپرس گفته بود که مجازات شرعی در ملأ عام برای #امنیت ضروری است.
@dolatedin
🔹رابطة العالم الإسلامي: محمد بن عبدالکریم العیسی دبیرکل #رابطة_العالم_الإسلامی، در مقالهای در روزنامه انگلیسی تایمز، نوشت: «طالبان با کمک علمای امت میتواند به سمت اعتدال حرکت کند».
🔹العیسی در مقاله خود نوشت: نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا جنگی 20 ساله در افغانستان به راه انداختند، اما آنها فاقد اقتدار مذهبی لازم برای کشف نسخهای #معتدل از هویت اسلامی بودند، هویتی که #طالبان مدعی دفاع از آن بود.
🔹از نگاه العیسی "این دین است که اکثر افغانها را به هم پیوند میدهد" و توضیح داد که این نیرویی است که طالبان برای ایجاد جنبش خود، متحد کردن جناحها و ارائه جایگزینی برای دولت مورد حمایت آمریکا استفاده کرد.
🔹وی تاکید کرد که دین قویترین نیرو برای هدایت طالبان به سوی آیندهای معتدل است و این بدان معناست که جهان اسلام هنگام برخورد با دولت طالبان باید از #اقتدار_دینی جمعی خود استفاده کند.
🔹وی گفت که 20 سال پیش، زمانی که ایالات متحده خواستار استرداد #اسامه_بن_لادن بود، طالبان پیشنهاد داد او را به دادگاهی که تحت نظارت #سازمان_همکاری_اسلامی (یک نهاد اسلامی متشکل از 57 کشور است) بفرستد. با وجود امتناع دولت بوش، طالبان در مورد اعتماد خود به این سازمان اظهاراتی میکردند، که این نشان میدهد که جهان اسلام میتواند بر طالبان تأثیر بگذارد.
🔹وی گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی آموختهاند که چالشهای مدرنیته و باورهای آن را از طریق استدلالهای علمی اسلامی متعادل کنند.
🔹وی ادامه داد: رابطة العالم الإسلامی از طالبان خواست تا به ترویج اسلام مدارا پایبند باشند. همچنین به دانشمندان افغانستانی و پاکستانی پیشنهاد تشکیل کمیتهای مشترک را داد که برای ترویج دیدگاههای صلح در ارزشهای اصیل اسلامی ریشه دارد.
🔹وی در پایان مقاله خاطرنشان کرد که افغانستان با گرسنگی، شورش احتمالی و کسری بودجه عظیم روبروست. طالبان باید گوش دهند - و امتیاز دهند - وگرنه دولت آنها شکست خواهد خورد. این بدان معناست که علما و روحانیون مسلمان جهان از یک فرصت ارزشمند برای تبدیل کردن افغانستان به کشوری آرام، برخوردارند.
✍🏼ملاحظه:
🔹دیدگاههای #محمد_العیسی پیرامون به اعتدال کشاندن طالبان در حالی است که سعودیها پس از سقوط کابل به دست طالبان تاکنون چندین بار و در سطوح مختلف نگرانی خود را بابت وضعیت پیشآمده در این کشور ابراز کردند، اما بهمانند بسیاری کشورهای دیگر تاکنون موضعی رسمی در تأیید و حمایت یا رد و نفی طالبان اتخاذ نکردهاند.
🔹ترکی الفیصل که سعودیها وی را مأمور مذاکره با طالبان نمودهاند در گفتگو با CNBC با انتقاد از سیاستهای آمریکا در قبال افغانستان، راهبرد آمریکا در خروج از این کشور را آمیزهای از بیکفایتی، بیمبالاتی و بیمدیریتی خواند. وی در بخش دیگری از گفتگوی خود با یادآوری حملات گذشته القاعده (همپیمان طالبان) به عربستان، بابت سلاحهایی که آمریکاییها در افغانستان رها کردهاند ابراز نگرانی کرد و افزود، رسیدن این سلاحها به القاعده ممکن است نگرانیهای این کشور را تشدید کند.
🔹وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: هیچ ارتباطی با دولت طالبان نداریم و آنان را هنوز به رسمیت نشناختهایم. فیصل بن فرحان در یک مصاحبه اختصاصی با «India Today» اظهار داشت که تروریسم فرامرزی و بینالمللی یک نگرانی جدی است.
🔹او ضمن اشاره به اینکه کشورش هیچگونه ارتباطی با دولت جدید طالبان در افغانستان ندارد، گفت احیای القاعده، داعش و طالبان در افغانستان یک «نگرانی واقعی» است.
🔹این اظهارات مقامات عربستان در حالی مطرح میشود که این کشور یکی از سه کشوری بود که حاکمیت طالبان را در دهه ۱۹۹۰ به رسمیت شناخته بود و مسئول مذاکره عربستان با طالبان در آن زمان بر عهده «ترکی الفیصل» رئیس سابق سرویس اطلاعاتی این کشور بوده و پس از 20 سال بار دیگر این مسئولیت به او واگذار شده است.
🔹بنابر گفته وب سایت فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» عربستان برای انجام گفتگوی منطقی با طالبان و با هدف از بین بردن آنچه نفوذ ایران در افغانستان خوانده شده، چهره اطلاعاتی کهنهکار این کشور یعنی «ترکی الفیصل» را برای انجام این مأموریت انتخاب کرده است.
🔹به گزارش این وب سایت، مأموریت ترکی الفیصل برای تمدید روابط با رهبران طالبان به دلیل تجربه او در تعامل با آنها در هنگام قدرت گرفتن این جنبش قبل از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی است.
@dolatedin
📣گزارش راهبردی “جمهوری اسلامی و جنبشهای اسلامگرای شیعی: ماهیت ضدسیستمی- نقشآفرینی سیستمی (تجربه ۱۷ ساله عراق)” منتشر شد.
🔹در این گزارش راهبردی که به قلم هادی معصومی زارع تالیف شده، نویسنده اقدام به طرح نظریه خود در باب آسیب شناسی کلان راهبرد ج.اا در سیاست منطقه ای و به ویژه کشور عراق پرداخته و نقش آفرینی ویترینی آن و همپیمانانش در ساختار سیاسی مسدود و مهندسی شده عراق پسابعث را منجر به خلق تناقض میان ماهیت ضدسیستمی و عملکرد سیستمی آن عنوان نموده است.
🔹وی در مقدمه ضمن اشاره به الگوی نظری ضدسیستمی انقلاب اسلامی، رویکرد نوسانی جمهوری اسلامی در قبال نظم های موجود منطقهای خلال دهه های هشتاد میلادی تاکنون را مورد بحث و بررسی قرار داده و سپس تجربه نقش آفرینی سیستمی جمهوری اسلامی و همپیمانان آن در عراق (شامل احزاب موسوم به اسلام گرا و برخی از فصائل مقاومت) را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
📌اهم فصول این گزارش را می توان به صورت ذیل فهرست کرد:
1️⃣ جایگاه و هویت ضدسیستمی؛ نقش آفرینی سیستمی: آوردگاه تضاد
2️⃣ گذار از مبارزه سخت به تعایش/مشارکت انتقادی
3️⃣ مطالعه موردی رفتار سیستمی در عراق
1.3. مقدمه
2.3. مختصات سیاسی و اجتماعی زمانه ورود به ساختار سیاسی پسابعث
3.3. مختصات سیاسی و اجتماعی جامعه عراق
4.3. مختصات منطقهای و بین المللی مؤثر بر عراق پسابعث
5.3. گزینههای فراروی ج اا و گروههای موسوم به اسلام گرا
6.3. واکنش امریکایی نسبت به حضور گروههای موسوم به اسلام گرا در ساختار قدرت عراق
1.6.3. گام نخست: محروم سازی کمّی و کیفی
2.6.3. گام دوم: خلق انسداد ساختاری و فرایند ادراک سازی (تله امریکایی)
4️⃣ اشکالات و راه حلها
در بخش نهایی این گزارش می خوانیم:
1. عدم ادراک و تصور پیشینی و البته تفصیلی در خصوص تضاد میان جایگاه-هویت ضدسیستمی و نقشآفرینی سیستمی و یا لااقل چگونگی جمع میان آن دو و ورود به چنین عرصهای بدون طراحی و تامل پیشینی را میبایست اصلیترین و اساسیترین اشکال وارده به گروههای اسلام گرای شیعی و تا اندازهای نیز جمهوری اسلامی عنوان کرد...
2. با توجه به رویکرد انسدادی ایالات متحده در عراق ، قبول نقش آفرینی ویترینی و علنی در چنان ساختار مسدودی دومین اشکال وارده بر ایشان به حساب میآید. واقعیت آن است که حتی اگر به دلایل متعددی امکان کناره گرفتن از ساختار سیاسی جدید وجود نمیداشت، لااقل ایشان میبایست نقشی نامرئی تر و نامحسوس تر ایفا میکردند. به ویژه آنکه تجربه نشان داده است محور اسلام گرا-مقاومت از حیث قدرت اقناع سازی رسانهای اساسا در ضعف شدیدی به سر میبرد و...
3. اشکال سوم وارده به شخصیت ها ، گروهها و احزاب موسوم به اسلام گرا همانا تحول رفتاری اکثریت ایشان و ورود به بازی قدرت و فسادهای مرسوم آن است. متاسفانه میبایست با صدای بلند اعتراف کرد که بخش معظم ایشان از سال های دهه نود میلادی و به طور ویژه در سالهای پس از اشغال به ویروس فساد ، زدوبند و لابی گری ، رابطه سالاری ، خوشاوندسالاری ، رفاه طلبی و راحت طلبی ، فاصلهگیری از مردم و... آلوده شده و بخش مهمی از سرمایه اجتماعی خود را به همین دلیل سوزاندند...
4. دو اشکال بعدی به اندازه زیادی به عملکرد جمهوری اسلامی بازگشت دارد:
اشکال نخست به بیتوجهی آن به دیپلماسی عمومی و اهمیت سرمایه اجتماعی و تلاش برای پیشبرد تمامی یا اکثر امورات خود از کانال احزاب ، گروهها و فصائل معین بازگشت دارد.
اشکال بعدی به فقدان توازن در مولفه های قدرت ج اا و به تبع آن همپیمانان عراقی آن بازگشت دارد: مزیت نسبی در حوزه های نظامی و امنیتی و ضعف آشکار و مزمنی در حوزه ادراک سازی ، اقناع سازی و جهت دهی به افکار عمومی
5. مخلّص کلام آنکه در سیستمهای سیاسی موجود به دلیل قوت طرفهای مقابل و دوپینگ سیاسی ایشان از سوی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقهای از یک سو و ماهیت ضدسیستمی و ضعفهای مفرط ج اا و گروههای اسلام گرا در حوزههای مختلف رسانهای و سیاسی ، ایشان نمیتوانند بازیسازان جامع و موفقی باشند. بازیساز کسی است که یا رکنِ ساختار (همچون قدرتهای غربی ، روسیه و چین) یا تابعِ ساختار (همچون امارات متحده عربی و عربستان سعودی) است.
از همین روست که موفقترین تجارب ج اا و همپیمانان آن نه در برساختن و خلق بازیها که در برهم زدن بازی طرف مقابل و خلق «نظمآشوب»ها بوده است. این درست برآمده از منطق ماهیت ضدسیستمی این دست از بازیگران است.
📌این #گزارش_راهبردی از سوی اندیشکده مرصاد جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط منتشر شده است.
#عراق #ایران
👈برای تهیۀ این گزارش می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ یا آی دی @Mers_ad تماس حاصل فرمایید.
🔗 لینک خبر
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
⭕️ فوری ⭕️
📣 فراخوان جذب
🔳 میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد به منظور انجام پروژه "جمع آوری و تحلیل سازو کار های کمّی حوزه علمیه نجف" در قالب طرح شهید احمدیروشن بنیاد ملی نخبگان بر اساس جدول بالا از میان دانشجویان و طلاب علاقمند به صورت پاره وقت ( 60 ساعت در ماه ) دعوت به همکاری میکند.
⚜️ مزایای طرح
🔹 دریافت کمک هزینه
🔹 دریافت تا ۱۰۰ امتیاز فعالیتهای نخبگانی در جوایز مختلف بنیاد ملی نخبگان (نظام وظیفه، جایزه تحصیلی، جایزه شهید احدی و ...)
📆 آخرین مهلت ارسال رزومه تا پایان جمعه 30 مهر ماه
📌 پژوهشگرانی که به طور مستقیم با حوزه علمیه نجف آشنایی داشته و یا به زبان عربی مسلط باشند در اولویت همکاری قرار دارند.
✅ علاقمندان برای دریافت طرحنامه پروژه ، رزومه خود را به آیدی @Mersad_IRQ ارسال کنند.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
⭕️ انتشار ویرایش جدید کتاب «پانصد مسلمان موثر جهان»
🔹 در روزهای گذشته نسخه سال ۲۰۲۲ میلادی از کتاب «پانصد مسلمان موثر در جهان» منتشر شد.
🔹این کتاب هر ساله به طبقهبندی مسلمانان جهان بر حسب تاثیرگذاری آنها در جهان میپردازد. کتاب حاضر توسط مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام مستقر در اردن و مرکز شاهزاده ولید بن طلال برای تفاهم اسلامی - مسیحی در دانشگاه جورج تاون آمریکا تهیه و منتشر میشود.
🔹در سر لیست امسال نیز همانند سالهای گذشته رهبر معظم انقلاب آیت اللّه #خامنهای و آیت اللّه #سیستانی و #سیدحسن_نصرالله جای گرفتهاند.
🔹در سرلیست شخصیتهای امسال، اوغور شاهین، دانشمند ترکتبار کاشف واکسن کرونا (فایزر) به عنوان مرد سال و سامیا سولهو حسن، نخستین رئیس جمهور زن تانزانیا به عنوان زن سال در میان مسلمانان معرفی شدهاند.
🔹۵۰ نفر نخست این لیست از این قرار است:
۱. تمیم بن حمد آل ثانی - امیر قطر
۲. سلمان بن عبدالعزیز - پادشاه عربستان
۳. آیت الله سید علی خامنهای - رهبر معظم انقلاب
۴. رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه
۵. عبدالله دوم - پادشاه اردن
۶. محمد تقی عثمانی - رهبر دینی دیوبندیه
۷. محمد ششم - پادشاه مراکش
۸. محمد بن زاید آل نهیان - رئیس امارات متحده عربی
۹. آیت الله سید علی سیستانی - مرجعیت اعلی شیعیان عراق
۱۰. عمران خان - نخست وزیر پاکستان
۱۱. عمر بن حفیظ - رهبر صوفیان یمن، رئیس مدارس بینالمللی دارالمصطفی در تریم و عضو هیئت عالی بنیاد طابه در ابوظبی
۱۲. سلمان عوده - از علمای نوسلفی و از رهبران جنبش معارض الصحوه در عربستان، زندانی آل سعود از سال ۲۰۱۷
۱۳. جوکو ویدودو - رئیس جمهور اندونزی
۱۴. احمد الطیب - شیخ الازهر، قاهره، مصر
۱۵. محمد بن سلمان - ولیعهد عربستان
۱۶. عبدالله بن بیه - برجستهترین عالم مالکیه، مستقر در ابوظبی، امارات
۱۷. محمدو بوهاری - رئیس جمهور نیجریه
۱۸. محمد سعد ابوبکر سوم - مشهور به «سلطان سوکوتو»، ایالتی واقع در شمال غرب نیجریه، رئیس شورای عالی امور اسلامی و رهبر حدود صد میلیون مسلمان نیجریه
۱۹. سعيد عقيل سراج، عالم مسلمان اندونزیایی و رئیس فعلی شورای اجرایی نهضت العلماء، بزرگترین سازمان اسلامی در جهان.
۲۰. علی جمعه، مفتی اعظم سابق مصر و عضو هيئت كبار العلماء در الازهر
۲۱. سید حسن نصرالله - دبیرکل حزبالله لبنان
۲۲. علی الجفری - مبلغ صوفی و رئیس بنیاد مطالعات اسلامی طابه
۲۳. حمزه یوسف هانسون - مبلغ و موسس کالج زیتونه، آمریکا
۲۴. احمد تيجانی علی سيسی، رهبر معنوی طریقیت تیجانیه، بزرگترین طریقت غرب آفریقا با نزدیک به ۳۰۰ میلیون پیرو
۲۵. منیره قبیسی، مبلغ و بنیانگذار جمعیت القبيسيات النسائية الإسلامية در سوریه
۲۶. عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ - مفتی اعظم عربستان سعودی
۲۷. محمود مدنی - رئیس جمعیة العلماء هند، دیوبندیه
۲۸. مصطفی حسنی - مبلغ مصری
۲۹. اسامه ازهری - عالم مصری
۳۰. کریم آقاخان - رهبر اسماعیلیان نزاری
۳۱. یوسف قرضاوی - رهبر معنوی اخوان المسلمین و رئیس الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین
۳۲. محمد لطفی بن یحیی - عالم دینی و رئیس جمعية أهل الطريقة المعتبرة النهضية در اندونزی، رئيس مجلس العلماء اندونزی، رهبر معنوی طریقت باعلوی در اندونزی
۳۳. سید عبدالملک بدرالدین الحوثی - رهبر انصار الله یمن
۳۴. محمود افندی - شیخ طریقت نقشبندیه، ترکیه
۳۵. طارق جمیل - عالم برجسته دیوبندی ، پاکستان
۳۶. حلیمه یعقوب - نخستین رئیس جمهور زن سنگاپور
۳۷. محمد الیعقوبی - عالم و رهبر دینی، سوریه
۳۸. سید حسین نصر - استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه جرج واشنگتن
۳۹. عثمان طه - خطاط مشهور قرآن
۴۰. راشد غنوشی - اندیشمند و رئیس حزب النهضة تونس
۴۱. محمد صلاح - فوتبالیست مصری
۴۲. مقتدی صدر - رهبر دینی و سیاسی، عراق
۴۳. نذر الرحمن - امیر فعلی جماعت تبلیغی در پاکستان
۴۴. معز مسعود - مبلغ و مجری تلویزیونی، مصر
۴۵. تیموتی وینتر یا عبدالحکیم مراد، پژوهشگر و مدرس مسلمان انگلیسی
۴۶. عارف علی نایض، استاد دانشگاه، مبلغ و سفیر سابق لیبی در امارات متحده عربی
۴۷. ابراهیم صالح - عالم دینی، رئيس المجلس الأعلى للفتوى و الشؤون الإسلامية در نیجریه
۴۸. محمد بشاری - اندیشمند مغربی، دبیر کل شورای جوامع مسلمان جهان، فرانسه
۴۹. عمرو خالد - مبلغ مصری
۵۰. هبة الله آخوندزاده - رهبر طالبان
👈 برای مشاهده تمام متن این کتاب و نیز نسخههای مربوط به سالهای قبل به این لینک مراجعه کنید.
@dolatedin
#بازنشر
📣 گزارش راهبردی « از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری » منتشر گردید.
🖋 هادی معصومی زارع در این پژوهش ضمن آسیب شناسی تجربه کنونی تقریب به بررسی راهحل برون رفت از این آسیب ها و مشکلات می پردازد.
🔹اساسا تقریب در حوزه مذهبی، نتیجه و خروجی تقریب در حوزههای سیاسی است و تا این حل نشود، نمی توان توفیق چندانی برای پروژه تقریب متصور بود. تقریب در حوزه مذهبی بدون تقریب در حوزه سیاسی از تجارب موفقی در تاریخ برخوردار نبوده است. از این رو تقریب را میبایست پروژه حکومت ها دانست!
🔹از طرفی دیگر میبایست تقریب را نه به عنوان طرحی دستوری و نظری که پویشی تاسیسی و انضمامی دنبال کرد. برای تحقق امر تقریب میبایست ساختارهای سیاسی و اقتصادی همگرا در انداخته شوند و از فراخور آن تنشها در عرصه مذهبی کنترل شود.
🔹براساس یافتههای این پژوهش، نقطه عزیمت تمامی تلاشهای وحدتگرا میبایست متمرکز بر تشبیک معاش طرفین تقریب باشد. این نه شرط کافی، که شرط لازم توفیق در پویش تقریب است. چه آنکه فارغ از تمامی چالشهای تاریخی موجود، ریشه اصلی مشکلات فیمابین طرفین تقریب را میبایست در هیمنه حالت ذهنی و روانی خاصی به نام «استغناء» در میان طرفین دنبال کرد.
🔹استغناء یا احساس استغناء، عنصر بسیار مهمی است که در بحثهای مرتبط با تقریب معمولا از آن غفلت میشود. استغناء یا احساس آن درست همان چیزی است که می تواند (وعموما هم همین گونه است) به خلق «چرخه طغیان» در مناسبات فیمابین طرفین منجر شود.
📌سیر متن این گزارش در قالب فصول زیر تنظیم شده است:
خلاصه سیاستی
1- آسیب شناسی دکترین تقریب
آسیب نخست: ابهام مفهومی واژه تقریب
آسیب دوم: دنبال شدن تقریب از کانال مذهب
آسیب سوم: متولی تقریب
آسیب چهارم: تقریب؛ دستوری-نظری یا تاسیسی-انضمامی
آسیب پنجم: تقریب در ذیل الگوی دولت-ملت
آسیب ششم: تقریب از کدام لایه؟ سکولارها یا اسلام گرایان؟
2- تقریب و چالش اعتماد متقابل
3- استغناء به مثابه زمینه اصلی واگرایی
4- نیازمندی در حوزه سیاسات علیا یا سیاسات سفلی؟
5- تجانس ساختاری؛ پیش شرط توفیق کامل در همگرایی
👈این #گزارش_راهبردی جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط آماده شده است. برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ و یا آی دی @Mers_ad تماس حاصل بفرمایید.
🔗 لینک خبر
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢 نشست نقد گزارش راهبردی
«از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری»
👤 با ارائه هادی معصومی زارع، مدیر روابط خارجی اندیشکده مرصاد
🔹 نقد و ارزیابی:
👤 دکتر مختار شيخ حسینی، مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
👤 دکتر رسول نوروزی، استادیار گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🗓 شنبه 1 آبان ساعت 15
👈 پخش از کانال تلگرام اندیشکده مرصاد به آدرس
https://t.me/mersadcss
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ جنجال گسترده با افتتاح «انجمن چندهمسری» در شمال سوریه
🔹دوشنبه گذشته سوریها عکسی را در شبکههای اجتماعی پخش کردند که به گفته آنها مربوط به افتتاح «انجمن چندهمسری» در شهر «اعزاز» در حومه شمالی حلب است.
🔹وجود پرچم معارضین سوری در تصویر منتشرشده و به ویژه لوگوی انجمن که «یک مرد و چهار زن در اطرافش» را نشان میدهد، جنجال گسترده و واکنشهای مختلفی را در میان مردم #سوریه برانگیخت.
🔹شیخ #احمد_العلوان که برای نخستین بار از افتتاح این انجمن خبر داد، گفت که «این انجمن تصورات غلط #چندهمسری را تصحیح میکند و از آن به عنوان یک مفهوم شرعی که توسط دشمنان اسلام تحریف شده است دفاع میکند».
🔹#حسن_الدغیم، رئیس اداره موسوم به «ارشاد و هدایت اخلاقی» در «ارتش ملی سوریه» که ائتلافی از گروههای مسلح مورد حمایت آنکارا است، افتتاح انجمن چندهمسری را تبریک گفت و در حساب رسمی توییتر خود نوشت: «این گامی است که باید برای آن جشن گرفت».
🔹در پی جنجالهای گسترده پیرامون افتتاح «انجمن چندهمسری در اعزاز»، خانم «احلام آل سعود» مدیر دفتر این انجمن، در صفحه رسمی فیس بوک خود پستی منتشر کرد و تاکید کرد که انجمن چندهمسری به حقوق زنان توجه دارد و سلول اصلی جامعه که خانواده است را زنده میکند.
🔹وی افزود: «در این انجمن، زن از حق ازدواج و حق بازکردن مجدد خانه پس از آنکه رژیم اولین خانهاش را ویران کرد، استفاده میکند، به امید ادامه میدهد، به زندگی ادامه میدهد... انجمن چندهمسری تجربیات نخبگان، اندیشمندان و داستانهای موفقیت خانههایی را که به نوزایی یک ملت کمک کرده است، ارائه میدهد و دارای هیئت مدیرهای از بهترین روشنفکران و فعالان جامعه و آییننامهای است که هدف آن دستیابی به کرامت و توانمندسازی زنان و تاکید بر حق آنها برای تشکیل خانواده و داشتن زندگی شایسته است».
🔹این انجمن چنانکه احلام آل سعود نیز اشاره کرده، از جنگجویان سوری که با حمایت #ترکیه شهر اعزاز را اشغال کردهاند، مجوز فعالیت گرفته است.
🔹داغ شدن دوباره مسأله چندهمسری در سوریه، صدای اعتراض بسیاری از مدعیان #حقوق_زنان در داخل و خارج از این کشور را بلند کرد. با بالا گرفتن اعتراضها به این انجمن، شورای محلی شهر اعزاز ۱۹ اکتوبر در بیانیهای صدور مجوز برای تاسیس انجمن چندهمسری را منکر شد و اعلام کرد فوراً با طی مراحل قانونی برای بستن این انجمن تلاش خواهد کرد.
🔹گفتنی است چندهمسری در سوریه چندان گسترده نبوده است، اما با افزایش آمار زنان بیوه در طی سالیان دراز جنگ در این کشور، مسأله چندهمسری با هدف ازدواج با بیوهها، مدتها است به طور جدی مطرح شده است. طبق برخی آمارها در پایان سال گذشته، 46.892 بیوه در شمال غرب سوریه و از این میان 10.809 بیوه در اردوگاههای آوارگان زندگی میکردند.
🔹این وضعیت اجتماعی ویژه در سوریه برای معارضین اسلامگرا انگیزهای مضاعف شده تا «تعدد زوجات» را به مثابه راهکاری قرآنی برای حل معضل ایتام و بیوههای بازمانده از جنگ به جدّ دنبال کنند. حسن الدغیم دو سال پیش از این در نشستی در استانبول تصریح کرده بود که بیش از ۲۰۰ هزار زن سوری نیاز به همسر دارند و جز #تعدد_زوجات هیچ راه حلی برای اصلاح اجتماعی در سوریه وجود ندارد. در همین راستا شبکه تلویزیونی «سوریا» که به معارضین وابسته و در استانبول ترکیه مستقر است، در عمر کوتاه سه ساله خود بارها برنامههای ویژهای را به موضوع چندهمسری اختصاص داده است.
🔹از سوی دیگر شرایط سوریه میان مخالفان احکام نخستین اسلامی، مرزهای پررنگتری کشیده است؛ بسیاری از عالمان و نواندیشان مسلمان دلیل مخالفت خود با احکامی همچون جواز تعدد زوجات را اختصاص آن به شرایط ویژه #عصر_نزول قرآن میشمرند، عصری که سفرهای طولانی و جنگهای متعدد بسیاری از زنان و کودکان را بیوه و یتیم ساخته بود. #علی_جمعه، #مفتی_اعظم سابق #مصر، ماه گذشته با اتخاذ دیدگاهی اینچنین پیرامون مساله تعدد زوجات، جنجالی تازه را در میان شبکههای اجتماعی مصر برانگیخت.
🔹حال اعتراضهای سخت و تمسخرهای گسترده از سوی مخالفان چندهمسری در سوریه، با وجود آنکه به ظاهر وضعیت اجتماعی آن مشابه با شرایط گفتهشده در عصر نزول است، نشان از آن دارد که دست کم مساله #تاریخمندی احکام دستاویز این عده از نواندیشان مسلمان نبوده و جدا از شرایط مکانی و زمانی، چندهمسری را یکسره با کرامت زن در ستیز میبینند.
@dolatedin
💢 تابوشکنی در نمایشگاه کتاب ریاض؛ عرضه کتبی که تا دههها ممنوع بود
🔹روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: در نمایشگاه بین المللی #کتاب #ریاض که از اول تا دهم اکتبر برگزار شد، کتبی با عناوین متنوع در زمینه ادبیات و اندیشههای مختلف دیده میشد که تا پیش از این در #عربستان_سعودی ممنوع بود و تابو محسوب میشدند.
🔹العرب همچنین نوشت: نمایشگاه کتاب امسال ریاض هم زمان با موج #اصلاحات اجتماعی و دینی که در عربستان دنبال میشود، شاهد گشایش بی سابقه و کاهش چشم گیر سانسور کتب بود؛ به طوری که در قفسههای این نمایشگاه، کتبی در مورد #سکولاریسم، #تصوف، #مسیحیت، #همجنسگرایی، رمانهای سیاسی و رمانهایی درباره #جادوگری و دیگر موضوعاتی دیده میشد که دههها در عربستانِ محافظهکار ممنوع بود و تابو محسوب میشد.
🔹این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب امسال ریاض به مدت ده روز در ماه اکتبر جاری برگزار شد و حدود هزار ناشر از سی کشور جهان در آن مشارکت داشتند، در ادامه نوشت: «محمود القدومی» پزشک اردنی که ده سال است در ریاض زندگی میکند، در این باره میگوید: نمایشگاه امسال شاهد تغییرات بنیادین و جسارت و آزادی بیشتر در انتخاب بود در حالی که در دورههای قبلی نمایشگاه، شاهد سانسور شدید کتب بودیم.
🔹القدومی با ابراز تعجب از این موضوع ادامه میدهد: در نمایشگاه امسال برخلاف آنچه در دهههای گذشته رایج بوده، کتب و رمانهایی در مورد تصوف نیز وجود داشت.
🔹کتابهایی با موضوع سوکولاریسم، مسیحیت و همجنسگرایی نیز در قفسههای نمایشگاه کتاب ریاض دیده میشد.
🔹«اسلام فتحی» مدیر انتشارات «دارالحلم» مصر که هر ساله در نمایشگاه کتاب ریاض شرکت میکند، در این باره میگوید: امسال کتابهایی را با خود آوردیم که حتی فکرش را هم نمیکردیم که بتوانیم در عربستان مطرح کنیم.
🔹وی ادامه میدهد: در صدر آنها رمانهای روسی است که به دلیل واقعگرایی و جانبداری از طبقات کارگر و فقرا در نمایشگاه ممنوعه بود در حالی که امسال رمانهای #داستایوفسکی و #تولستوی در قفسههای نمایشگاه دیده میشد.
🔹فتحی خاطرنشان میکند: ما همچنین رمانهای سیاسی را نظیر رمان «#قلعه_حیوانات» و «۱۹۸۴» نوشته جرج اورول در این نمایشگاه به معرض فروش گذاشتیم.
🔹از سوی دیگر سه جوان سعودی که از نمایشگاه کتاب امسال خرید کرده بودند، میگویند: قبلا کتابهای ممنوعه را قاچاقی میخریدیم اما اکنون درنمایشگاه دسترس بودند.
🔹مسئولان یک انتشاراتی در لبنان که خواست نامش فاش نشود در این باره میگوید: قبلا در امر ورود کتب سختگیری شدیدی میشد اما در نمایشگاه امسال چنین چیزی وجود نداشت و وزارت اطلاعرسانی عربستان به راحتی مجوز میداد. (ترجمه شفقنا)
✍🏼ملاحظه:
🔹از زمانی که محمد بن سلمان در سال 2017 به ولیعهدی رسید، عربستان سعودی دستخوش اصلاحات اساسی اقتصادی، اجتماعی و مذهبی شده است.
🔹وی به #زنان اجازه #رانندگی و برگزاری #کنسرت داده و به ممنوعیت اختلاط زن و مرد پایان داده است و اختیارات هیئت امر به معروف و نهی از منکر را نیز کاهش داده است.
🔹ماجد القصبی، وزیر اطلاع رسانی عربستان در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه گفت: پادشاهی در حال تجربه دگرگونی بیسابقهای است و بیتردید کتاب در قلب این تحول قرار دارد... و در حال حاضر گشودگی به فرهنگ و کتاب رسیده است.
🔹سعود الکاتب یکی از مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب در جده در سال 2015، یادآور شد که اعضای هیئت امر به معروف و نهی از منکر در برگزاری رویدادهای فرهنگی دخالت و از مشارکت زنان جلوگیری میکردند، که به گفته وی دیگر این امور به تاریخ پیوسته است.
🔹نمایشگاه بینالمللی کتاب ریاض در طول دورههای مختلف دارای حواشی بسیاری بوده که مهمترین آنها ممنوعیتهای گسترده کتاب در آن است.
🔹در سال ۲۰۱۴، خبرگزاری فرانسه از توقیف بیش از ۱۰هزار نسخه از ۴۲۰ کتاب در نمایشگاه کتاب سال ۲۰۱۴ ریاض خبر داد.
🔹در دورههای گذشته، اهالی فرهنگ و ادب عربستان از نبود آزادی برای حضور کتابهای متنوع و ممنوعیت بیش از حد در این نمایشگاه، انتقاد میکردند.
🔹این در حالی است که پیش از این و در سالهای گذشته حضور کتابهای سیاسی و کتابهای مربوط به انقلابهای عربی در نمایشگاه ریاض ممنوع بود به گونهای که کتابهای «#سید_قطب» به بهانه اینکه این کتابها مشوق حرکتهای #جهادی در جهان اسلام و جهان عرب است از حضور در این نمایشگاه ممنوع بود.
🔹در این باره و در سال 2014 ناصر الهجیلان، معاون وزارت فرهنگ و ناظر کلی نمایشگاه، تأکید کرد که کتابهای ممنوعهای که با ثبات مذهبی و سیاسی در تعارض هستند ممنوع و از انتشار آنها جلوگیری به عمل میآید.
@dolatedin
♨️ جشنواره بینالمللی بابل، مجوز مشروبات الکلی، کنسرت پرطرفدارترین خواننده زن عرب؛ تابوشکنیهای دینی و سکوت حوزه نجف
🔹شهر باستانی بابل این روزها بار دیگر میزبان جشنوارهای بینالمللی است که اجراهای گوناگون رقص و موسیقی را در برنامه دارد. جشنواره بینالمللی بابل نخستین بار در سال ۱۹۸۵ راهاندازی شد، اما این جشنواره از سال ۲۰۰۳ و در پی حمله آمریکا به عراق متوقف شد. حال پس از نزدیک به ۲۰ سال بار دیگر امسال این جشنواره احیا شده است و از پنجشنبه اجراهای گروهی و فردی متنوعی در این جشنواره در حال برگزاری است. نکته قابل توجه در این جشنواره که خود آن را «بزرگترین رویداد در عراق» میخواند، اجراهای متعدد خوانندگان زن مشهور عرب در این جشنواره است.
🔹در همین حال، روز جمعه الاولی نیوز خبر داد که سازمان گردشگری #عراق به یک فروشگاه در استان بابل عراق اجازه فروش #مشروبات_الکلی را ارائه کرده است. در تصویری که این خبرگزاری منتشر کرده است مجوز فروش مشروبات الکلی برای نخستین بار پس از فروپاشی رژیم بعث در عراق به یکی از فروشگاههای نوشیدنی در بابل داده شده است.
🔹همزمان با این اخبار، پایتخت عراق روز پنجشنبه شاهد اولین سفر #خواننده_زن مطرح لبنانی برای اجرای کنسرت بود. حضور این خواننده در عراق که پرطرفدارترین هنرمند در جهان عرب به شمار میآید، صداهای موافق و مخالف بسیاری را بلند کرد؛ در همین رابطه عراقیها هشتگ #عراقيون_يرفضون_غناء_اليسا_في_العراق را بر علیه این خواننده ترند کردند که در آن ضمن محکوم کردن موضعگیریهای ضد مقاومت وی، خواهان ممنوعیت اجرای او در بغداد شده بودند. با وجود مخالفتها این خواننده شب گذشته اجرای خود را در بغداد به صحنه برد.
✍️ تاکنون #حوزه علمیه نجف اشرف در خصوص این رویدادهای ضد دینی در عراق موضعگیری نکرده است. گفتنی است در سال 2019 و در مراسم افتتاحیه ورزشگاه کربلا نیز با وجود برنامههای هنجارشکنانه در این مراسم و اجرای #موسیقی زنده و رقص توسط زنان، آن اتفاق نیز سکوت #مراجع نجف را در پی داشت تا به نوعی برگزارکنندگان آن مراسم آیندهای روشنتر را برای خود متصور شوند.
🔸همزمانی انتشار این اخبار در رسانههای عراقی بیش از اینکه خود دارای اهمیت باشد، بازخوردگیری از شخصیتهای مطرح در نهاد دین شیعی است که میتواند هدف اصلی از نشر آن باشد تا مجریان اصلی برنامهریزی لازم را برای تغییرات فرهنگی دنبال کنند.
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جایگاه بلند امام جعفر صادق(ع) در علم و حقیقت از نگاه عمر بن حفیظ، از رهبران جهانی صوفیه
🔸«عمر بن محمد بن سالم بن حفیظ (۱۹۶۳، تریم، یمن) عالم صوفی شافعی مذهب و از زعمای صوفیان باعلوی یمن است. او از اساتید مهم علی الجفری، عالم و مبلغ مشهور صوفی است و در شورای عالی مشورتی مؤسسه طابة نیز عضو است. هرچند به سبب بیحاشیه بودنش کمتر شناخته شده است. او بنیانگذار «دار المصطفى للدراسات الإسلامیة» در زادگاه خود یعنی تَریم یمن است؛ مؤسسهای آموزشی تبلیغی برای ترویج علوم اسلامی در منهج اسلام سنی صوفیانه.
او میان مصریها مریدان شناختهشدهای دارد، عمرو الوردانی و مجدی عاشور (هر دو عضو دار الإفتاء مصر)، اسامه الأزهری (مشاور رییس جمهور مصر و از دوستان نزدیک جفری) از این دستهاند. البته دایره تأثیرگذاری او محدود به مصر نیست و بنا بر سنت صوفیانه، او نیز بخشهای زیادی از عالم اسلامی را برای تبلیغ دیدگاههای صوفیانه خود گشته است.»
👈 بریدهای از گزارش راهبردی «طریقت نهیانیه»
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ علی الجفری، از رهبران جهانی صوفیه، در توصیف جایگاه امام جعفر صادق(ع) و اهل بیت پیامبر(ص):
«امامان اهل سنت، شاگردان امامان از اهل بیت بودند... اهل بیت امامان تمام مسلمانان هستند.»
🔸«علی الجفری، شیخ یمنیالمنشأ و اماراتیالمسکن، جزو ستارههای علمی و دعوی جریان دینی سنتی و خار چشم سلفیگری محسوب میشود و شاید در آینده در ردیف مردان اصلی جریان سنتی قرار گیرد. او از مدافعان تصوف و اشعریگری و تقلید است. گذشته از تقدم در فقه و حدیث، تبعیت او از طریقت باعلوی که در مناسک عرفانی تابع غزالی هستند وی را کاملاً در ردهبندی سنتی جای داده است. همچون همفکرانش او نیز بر توسعه رواداری دینی سرمایۀ بسیار گذارده است.
حضور او در سایه دولت دستودلباز امارات و سامان دادن اتاق فکر سنتیها در مؤسسۀ طابه توانسته بر دامنه نفوذ نخبگانی و تمکن مالی او بیفزاید. ورود جفری در عرصههای سیاسی-اجتماعی و مخصوصاً سخنرانیهای جذاب عمومیاش بدنۀ مردمی وسیعی را هواخواهش ساخته که یک نشانۀ آن بیش از ۶.۳ میلیون دنبالکننده فیسبوکی و ۶.۱ میلیون دنبالکننده توییتری اوست.»
👈 بریدهای از کتاب «اطلس رهبران»
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ جایگاه بلند امام جعفر صادق(ع) در علم و حقیقت از نگاه عمر بن حفیظ، از رهبران جهانی صوفیه 🔸«عمر بن
🔹عمر بن حفیظ و شاگردش علی الجفری، هر دو از خاندان صوفی باعَلَوی هستند که نسب این خاندان به امام جعفر صادق(ع) میرسد. #باعلوی، شهرت خاندانی بزرگ و پرنفوذ از #سادات، اشراف، عالمان و متصوفان جنوب عربستان است که بیشتر آنان در #حضرموت، از جمله در تَریم میزیستهاند.
🔹نخستین کس از این خاندان، احمد بن حسین علوی (د ۳۴۵ق/۹۵۶م)، جد علویان حضرمی است که نسب وی به علی فرزند امام جعفر صادق(ع) میرسد. احمد در بصره زاده شد و سپس به یمن مهاجرت کرد.
🔹علی بن جعفر الصادق، مشهور به علی عُرَیضی کوچکترین فرزند امام صادق(ع) است. کتاب مسائل علی بن جعفر و مقبرهای به همین نام در قم منتسب به ایشان است. بقعهای نیز در قریه عریض در یک فرسخی مدینه به علی عریضی منتسب بود که در سال ۱۳۸۱ش توسط حکومت #سعودی تخریب شد.
@dolatedin
🔻در تقارن هفته وحدت و درگذشت حسن حنفی
🔸به مناسبت درگذشت #حسن_حنفی، متفکر مسلمان مصری و یکی از برجستهترین نظریهپردازان جنبش #چپ_اسلامی، و دانش #غربشناسی، روز جمعه روزنامه «العالم الجدید» با انتشار یادداشتی به روابط فکری او را با دوست متفکر عراقیاش، عبدالجبار رفاعی، پرداخت. در این یادداشت که به قلم خود حسن حنفی است، وی خاطرات مشترک خود با #عبدالجبار_رفاعی را در طی سه دهه فهرست میکند.
🔸حسن حنفی در این یادداشت از سفر خود به قم و آشنایی با رفاعی میگوید و با دیدن نزدیکی بسیار دیدگاههای خود با اندیشه دوست شیعی خود، از این میگوید که چقدر دیوارهای کشیده شده میان اهل سنت و شیعه موهوم است و فاصله قم تا قاهره چقدر نزدیک است. حسن حنفی از چپ اسلامی و سرنوشت آن میگوید و از مجله ارزشمند «قضایا إسلامیة معاصرة» رفاعی به نیکی تجلیل میکند، مجلهای که خود او نیز در آن حضوری پررنگ داشت، به ویژه با موضوع «علم الکلام الجدید» که در سالهای نخست، مجله شش شماره را بدان اختصاص داد.
🔸به مناسبت درگذشت این متفکر مسلمان و نیز به مناسبت #هفته_وحدت، ترجمه این مطلب را در ادامه تقدیم میکنیم:
@dolatedin
⭕️ قم، بغداد، قاهره... حسن حنفی اینگونه از دوست عراقی خود یاد کرد
✍️ حسن حنفی
🔹در سفری که پس از #انقلاب به #قم داشتم، به طور اتفاقی در #حوزه علمیه قم با جوانی عراقی آشنا شدم که در شهر اجتهاد و اندیشه، اجتهاد میکرد و میاندیشید. او به شیوه دانشمندان قدیم، خانه خود را به کتابخانه و زیراندازهای اتاقهایش را به انجمنی فکری و کلاسهایی برای پژوهش و سالنهایی برای پذیرایی [از اندیشمندان] تبدیل کرده بود. او و خانوادهاش پذیرای طلاب بودند و هیچ تفاوتی بین خانه و دانشگاه، بین غذای بدن و غذای روح وجود نداشت.
🔹او فقیه و عالمی تراثی است و مانند بسیاری از علمای قم که به نشر تراث میپردازند، نسبت به مسائل روز نگاهی باز دارد، همچنان که «موسسه آل البيت لإحياء التراث» چنین است، موسسهای که اندیشمند جواد شهرستانی آن را بنیان نهاد و در آن هزینه کرد و طلاب جوان در آن فعالیت میکنند. دین و علم مانند صاحبان کتابخانههای تراث در خیابانهای قم، دو شریک هستند. قم همچنین دارای مراکز تحقیقاتی فراوانی برای تحصیل و اقامت طلاب جوان دارد، چنانکه در میراث کهن ما چنین بوده و حتی رواقهای #الازهر تا همین دوره اخیر اینچنین بوده است. علم نیازی به دولتی ندارد که حامی آن باشد یا نهادی که از آن حمایت کند، بلکه کافی است یک دانشمند به طور داوطلبانه همه اینها را با پیروی از سنت پیشینیان رسیدگی کند یا بخش خصوصی یا مؤسسات فرهنگی آن را برعهده بگیرند. علم همان دولت است و دولت عمارتی است که توسط دانشمندان ساخته میشود.
🔹با انتشار شمارههای نخست مجله «قضايا إسلامية معاصرة» محتوا و جهت آن راه سومی را نشان میداد که از #سلفیها و #سکولارها فراتر میرفت. صفحات آن برای بسیاری از نواندیشانی که این گرایش را نمایندگی میکردند، گشوده بود تا در قالب گفتگو با آنها یا مقالههایی از آنها، واضح و قابل فهم خوانندگان را به آنچه میخواهند بخوانند. راهاندازی فصلنامه «چپ اسلامی» که من در اندیشه آن بودم، اکنون بدون توجه به عنوان در قم منتشر میشد. اندیشهها بیتوجه به جغرافیا، قم یا قاهره، با یکدیگر برابری میکردند که این نشان میدهد چه میزان نیاز ما به آنها واقعی است. زمان آن رسیده که اندیشه اصلاح پیشرفت کند و از گفتمان اخلاقی موعظهای به گفتمان علمی تحلیلی منتقل شویم.
🔹رفاعی پس از صدور حکم اعدام در بغداد، در ایام استبداد گذشته و تعقیب علما و بزرگان کشور، از مهاجران عراقی به حوزه علمیه قم است. هجرت به پاریس و لندن نبود تا از راه دور مبارزه را ادامه دهد، بلکه به قم، شهر علم و انقلاب بود که نزدیک بغداد است. مبارزه فرهنگی به عنوان مبنایی برای مبارزه سیاسی در روزهای نخست انقلاب ادامه یافت، انقلابی که سرچشمه امید همه مسلمانان بود، به ویژه برای #فلسطین که پس از انقلاب سفارت اسرائیل زمان شاه به سفارت فلسطین تبدیل شده بود.
🔹اولین شمارههای مجله «قضايا إسلامية معاصرة» که منتشر شد، گویی خود را میخواندم، هیچ فرقی بین #شیعه و #سنی نبود. همان دغدغهها را بازتاب میداد، همان مسائل مربوط به «تراث و تجدید» ، فراتر از آنچه در جهان اسلام، کویت یا مالزی منتشر میشد. این مجله دغدغههایی فرهنگی داشت، اگرچه به صراحت به عراق، ایران یا انقلاب اسلامی اشاره نمیکرد. این امر در مصاحبه با عبدالجبار رفاعی با عنوان «قم سؤال میکند و قاهره جواب میدهد» مشهود بود که برخی از علمای قم را اندوهگین کرد که گویا قم سرگردان است و قاهره نزدش اخباری یقینی است. که البته اصلا درست نیست؛ عنوان میتوانست برعکس باشد: «قاهره میپرسد و قم پاسخ میدهد». سوال گاهی مهمتر از پاسخ است.
🔹در #قاهره، اولین شماره «چپ اسلامی» در سال 1980 با توجه به نگرانیهای امت در عراق، فلسطین، کشمیر و حجاز منتشر شد. چرا کانونهای فرهنگی برای اسلام روشنگرانه، با ورودهای گوناگونی که به این موضوع هست، در قم و قاهره و در هر شهر فرهنگی اسلامی تاسیس نمیشود؟ تحقیقات پیرامون اسلام روشنگرانه در اندونزی، مالزی و آفریقای جنوبی در حال انجام است و به رهایی و نهضت ملتها کمک میکند و نسل جدیدی را ایجاد میکند که راه خود را بین سلفیها و سکولارها، بین قدما و معاصرین و بین #سنتگرایان و #مدرنیستها باز میکند، مانند «#نهضت_العلماء» در اندونزی.
ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ قم، بغداد، قاهره... حسن حنفی اینگونه از دوست عراقی خود یاد کرد
✍️ حسن حنفی
🔹انتقال مجله «قضايا إسلامية معاصرة» از قم به بغداد و بازگشت بنیانگذار آن به سرزمین اصلی خود، شجاعت بزرگی در فضای عراق پس از پایان استبداد است، جایی که هنوز اشغال به هر طریقی در کمین است و خطرات تجزیه عراق را تهدید میکند. آزادی واقعی تنها از طریق مقاومت نظامی در برابر اشغالگری یا مقاومت در برابر تجزیه فرقهای و قومی بین شمال کردی، مرکز سنی و جنوب شیعی به دست نمیآید، بلکه از طریق کار فرهنگی طولانیمدت و بازتفسیر #توحید به گونهای که وحدت عراق را بدست آورد، بازتفسیری از #عدالت به نحوی که به عدالت اجتماعی برسد، بازتفسیری از #نبوت و #معاد به عنوان ابعادی از تاریخ بین گذشته و آینده، و ایمان و عمل که برای اکنون ما است و بر آن تأثیر میگذارد. فقط بازخوانی عقاید، احکام شرعی و اولویت دادن به معاملات بر عبادات کافی نیست. «قضايا إسلامية معاصرة» میتواند به عنوان بستری برای گفتگوی ملی بین روشنفکران و علمای #عراق و نه تنها بین سیاستمداران این کشور باشد. فرهنگ سیاسی بر کنش سیاسی ارجحیت دارد.
🔹عبدالجبار رفاعی در انجمن فلسفی مصر و در کنفرانس آن در دانشگاه کانال سوئز در اسماعیلیه شرکت کرد و یکی از اعضای برجسته آن بود. این نشاندهنده یک روند روشنگرانه در عراق و ایران است. «چپ اسلامی» نیز نماینده این جریان در مصر است. این جریان به عنوان یک موضوع پژوهش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رایج شده است.
🔹جریانی که «مسائل معاصر اسلامی» و «چپ اسلامی» آن را نمایندگی میکنند، هنوز با مشکلاتی مواجه است. چگونه میتوان تفاسیر فردی در بغداد و قاهره را به یک جریان فکری تبدیل کرد که متفکران، دانشجویان، حامیان و تأثیرات خود را دارد؟ #دوقطبی شدن دو جریان اصلی اسلامی و سکولار همچنان شدید است و تا حد رقابت و تضاد و حتی دشمنی و خصومت میرسد. اسلامگرایان به غیرنظامیان فحش میدهند و غیرنظامیان به اسلامگرایان خیانت میکنند تا جایی که کشور را به دو طرف متخاصم درگیر تقسیم میکنند. هر دوی آنها دشمنی اصلی با استبداد در داخل، تجاوزگری در خارج، تبعیت از آمریکا و شهرکسازی #اسرائیل را فراموش کردند. هر گروهی همچنان برای کسب قدرت رقابت میکند و فکر میکند که اگر آن را به دست آورد، میتواند به برنامه دینی یا مدنی خود برسد: «إن الله يزع بالسلطان ما لا يزع بالقرآن؛ خداوند محارمی را که با قرآن ترک نمیشوند، به مدد سلطنت باز میدارد».
🔹رفاعی هیچ نهاد، حزب یا هیچ نظام سیاسی را تایید نمیکند. منطق غالب [میان مسلمانان] تحت تاثیر حدیث «#فرقه_ناجیه» که حق را تنها نزد یک گروه میشمرد، همواره منطق مبتنی بر تضاد «یا این یا آن» بوده است و نه منطق «با همدیگر» یا «برابر با یکدیگر». در عوض، رویکرد اصلاحگرانه به دنبال بازاندیشی و خروج از بنبست قطببندی بارها شکست خورده است، چرا که به دلیل آزار و شکنجه و زندانی شدن اسلامگرایان، بنابراین بیشتر آنها به سلفیگری محافظهکار روی آوردند.
🔹همه ندای راه حل سوم و ضرورت غلبه بر قطبی شدن را سر میدهند، اما واقعیت این است که هیچ کس او را نمیخواهد و او را درک نمیکند، زیرا آن طور که دو طرف معارض بر سر قدرت میجنگند، او قدرت را نمیطلبد. او روی تغییرات فرهنگی طولانیمدت و گذار به مرحله تاریخی جدید کار میکند. سکولارها او را به اسلامگرایی پنهان و اسلامگرایان او را به سکولاریسم پنهان متهم میکنند. او بستری برای صحبت کردن ندارد. هنوز یک جریان فکری است که توسط برخی از روشنفکران نمایندگی میشود. از اعتدالی که جریانهای محافظهکار اسلامی دنبال میکنند دور است، زیرا گاهی مستلزم انقلاب و افراطگرایی در گرفتن حقوق فقرا از اموال ثروتمندان و حقوق ضعیفان از غارت مستکبران است. با نظامهای سیاسی سر و کار ندارد تا استقلال خود را از دست ندهد و به یک جریان فکری میماند که روشنفکران را مخاطب قرار میدهد تا فرهنگ عامه را بازسازی کند. این با مجله «قضايا إسلامية معاصرة» تحت نظارت و راهنمایی عبدالجبار رفاعی نشان داده شده است.
🔹این مجله نیاز به معرفی بیشتر و انتشار در خارج از عراق دارد و همچنان به افزودن به نویسندگانش نیاز دارد تا آنها به یک دسته محدود نشوند. همه چیز از کوچک شروع میشود و بزرگ به پایان میرسد. مسائل اسلامی معاصر به لطف مالک، بنیانگذار، حامی و محافظ آن در برابر ظالمان زمان، عبدالجبار رفاعی، بزرگ شروع شد و همچنان در حال رشد است.
@dolatedin