eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
790 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
215 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ رسوایی جنسی جدید کلیسای کانادا بعد از عذرخواهی پاپ از بومیان 🔹فارس: پس از مدت کوتاهی از سفر «فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان به و عذرخواهی از بومیان، اسقف ارشد منصوب او در این کشور به آزار جنسی متهم شد. 🔹به نوشته روزنامه «دیلی بیست»، «مارک اولِت» اسقف ارشد کانادایی که در سفر اخیر پاپ به این کشور او را همراهی می‌کرد، از سوی دستیار خود که در سال ۲۰۰۸ دختری ۲۳ ساله بود به جنسی متهم شد. 🔹این اتهام بخشی از دو پرونده قطور است که ۱۹۳ قربانی آزار جنسی علیه ۱۱۶ عضو جامعه «برادران مدارس مسیحی فرانسوفون کانادا» تشکیل داده‌اند. در حال حاضر پیشبرد این پرونده‌ها بر عهده یک قاضی حوزه «کِبِک» است. 🔹دستیارِ اولت در شکایت خود مدعی شده است که اولت در مراسم شام «خیریه خواهران» در شهر بیوپورت استان کبک، وی را مورد آزار قرار داده است و این اتفاق در حالی رخ داده که تا پیش از آن، این دو فقط چند بار یکدیگر را از نزدیک ملاقات کرده بودند. 🔹به گفته این زن کانادایی، دو سال بعد در سال ۲۰۱۰ نیز که وی ۲۵ ساله بود، بار دیگر از سوی این اسقف اعظم مورد تعرض جنسی قرار گرفت و او تنها کسی نبود که چنین مشکلاتی با او داشت. 🔹دیلی بیست می‌نویسد، شاکی این پرونده پیش از پیوستن به موج شکایت‌ها علیه بیش از صد مقام کلیساهای کانادا، در نامه‌ای این مسئله را به شخص پاپ اطلاع داده بود اما این تلاش بی‌فایده ماند. 🔹هشتم مرداد امسال، پاپ فرانسیس در سفر به کانادا در جمع خبرنگاران اذعان کرد که کشتار کودکان بومی در کانادا، «نسل‌کشی» بوده است. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ انشعاب درونی طالبان؛ جنگ هزاره‌ها از بلخاب شروع می‌شود؟ 🔹ایندیپندنت: #طالبان از چند روز پیش و پس
طالبان، مولوی مهدی تنها فرمانده شیعه خود را کشتند 🔹دویچه وله: مقامات می‌گویند مولوی مهدی را حین فرار به کشته‌اند. او تنها فرماندهان طالبان و رئیس سازمان اطلاعات ولایت بامیان بود. او در پی اختلافات از مقامش برکنار شد و در شهر بلخاب علیه طالبان دست به شورش زد. 🔹مولوی مهدی یگانه فرمانده شیعه از قوم هزاره در صفوف طالبان بود و سپس دست به شورش علیه حکومت طالبان زد. 🔹حال وزارت دفاع دولت موقت طالبان در توییتر اعلام کرده است که "مهدی، پس از شورش علیه امارت اسلامی در بلخاب ولایت سرپل با چندتن از همراهانش به کوه‌ها متواری شده بود که وی طی روزهای گذشته به قصد فرار به کشور ایران، توسط نیروهای تجسس و اطلاعاتی در نقاط مرزی بین ولایت هرات و ایران، شناسایی و به جزای اعمالش رسید". 🔹مولود مهدی تنها فرمانده هزاره‌تبار و شیعه طالبان بود که پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان، ریاست سازمان اطلاعات و امنیت (استخبارات) ولایت بامیان به او سپرده شد. 🔹طالبان در بهمن ۱۴۰۰ مولوی مهدی را از ریاست استخبارات ولایت بامیان برکنار کردند. او برای تعیین جایگاه خود به کابل رفت و جداگانه با رهبران طالبان دیدار کرد. 🔹به نقل از منابع نزدیک به مولوی مهدی گفته می‌شود که او در دیدار با مقامات ارشد طالبان خواستار تعیین جایگاه و حق در حکومت طالبان شده بود، اما مقامات طالبان این درخواست او را نپذیرفتند. 🔹در پی آن مولود مهدی به زادگاهش بَلخاب در ولایت سرپل رفت و دست به مسلح کردن مردم این شهر که همگی از قوم شیعه هزاره علیه طالبان هستند پرداخت. 🔹به دنبال جنگی که میان نیروهای اعزامی طالبان و هزاره‌های پیرو مولود مهدی در بلخاب درگرفت، این فرمانده به کوه‌های اطراف شهر پناه برد. این جنگ در اواخر تیرماه (اوایل ژوئن) با کشته و آواره شدن بسیاری پایان گرفت. ✍️ محمد محقق از سیاستمداران سرشناس هزاره در صفحه فیس‌بوک خود با تایید خبر فوق، نوشت مولوی مهدی «در یک کمین طالبان» دستگیر شد و در یک «محکمه صحرایی» توسط این گروه به قتل رسید. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
✍️ فتوای تازه #دار_الافتاء #مصر درباره جواز #توسل به اولیای الهی با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد و
💢 «اشعری‌های الازهر» در برابر خدایان تکفیر 📌 بخش اول 🔹النهار: در جریان زیارت جمعی از دانشجویان به همراهی دکتر محمد إبراهیم العشماوی استاد حدیث دانشگاه الازهر از مرقد سید احمد البدوی قطب صوفیه در شهر طنطا، عده‌ای از مدافعان جریان‌های سلفی نسبت به این اقدام دانشجویان الازهر اعتراض کردند که موجب ایجاد درگیری لفظی بین این دو گروه شد. 🔹«جریانات سلفی» با سوء استفاده از این اتفاق، موجی از شیوخ الازهر به عنوان نماینده مکتب به راه انداختند و رویکرد آنان را به چالش کشیدند. این جریانات همچنین از این مساله به عنوان فرصتی برای ابراز مخالفت خود نسبت به اتفاقات اخیر در صحنه سیاسی ملی و منطقه‌ای استفاده می‌کنند. 🔹مصادیق روشنی از علاقه به مکتب صوفیانه مدرن در دولت وجود دارد، از قانون‌گذاری و فقه، توانمندسازی اجتماعی آن و سرمایه‌گذاری عملی در مهار پروژه گروه‌های افراطی تا تلاش برای جایگزینی هویت فکری و فرهنگی و اجرای طرح توسعه مساجد و حرم‌های اهل بیت که نمادهای بارز سلوک معنوی میان پیروان فرقه‌های هستند. 🔹با وجود بودجه و حمایت زیاد از جریان‌های و تعداد قابل توجه مراکز تحقیقاتی و آکادمیک متعلق به این جریان، با توجه به ترس همیشگی از کوچکتر شدن حوزه‌ی نفوذشان، تمرکز فعلی جریان‌های سلفی به «فضای مجازی» منتقل شده‌ است. 🔹ده‌ها مرکز تحقیقاتی معتبر مرتبط با «جریان سلفی» اخیراً به ارائه تحقیقات فقهی مفصلی پرداخته‌اند که عقاید اشعری را به چالش می‌کشد. در عین حال یوتیوبرهای سلفی را برای برخورد با مکاتب صوفیه و مکاتب قدیمی و معاصر آن‌ها فعال کرده‌اند. جریان‌های سلفی معتقدند مکتب صوفیانه مدرن خصوصا پس از افول جریان‌های مربوط به اسلام حَرَکی در سال‌های اخیر، در جامعه و مخصوصا جوانان نفوذ چشمگیری داشته است. 🔹بسیاری جنبش صوفیانه مدرن را نقطه کانونی در پروژه ریشه‌کنی افراط فکری و ناهنجاری‌های رفتاری دینی می‌دانند که دقیقا مقابل آن چیزی است که از سوی جریان‌های سلفی-جهادی براساس مبانی فقهی ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب حمایت و ترویج می‌شود. 🔹«جریان‌های سلفی» به دلیل اختلاف فکری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با دکترین محمد بن عبدالوهاب که در سخنرانی وی در مارس 2022 ایراد شد، نسبت به وی نگاه مثبتی ندارند. بن سلمان در این سخنرانی گفته بود محمد بن عبدالوهاب نماینده پادشاهی سعودی نیست، او فقط یک واعظ است نه یک پیام‌آور و هیچ شخصی نمی‌تواند دکترین مشخص و خاصی را بر پادشاهی عربستان تحمیل کند. 🔹 سعودی به تدریج در حال جایگزینی فرقه اشعریه به جای سلفیه است. برای اولین بار قسمت‌هایی از یک برنامه تلویزیونی با گرایش صوفیانه توسط شیخ جابر بغدادی (یکی از نمادهای مکتب صوفیه مصر) از داخل مدینه المنوره ضبط و در ماه رمضان سال گذشته با عنوان «حالة حب» از شبکه «اقرأ» پخش شد. در این برنامه از رابطه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم با اصحاب و خاندان مکرمش صحبت شده است. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
💢 «اشعری‌های الازهر» در برابر خدایان تکفیر 📌 بخش دوم 🔹نمی‌توان اظهارات دکتر ابراهیم السقاف، رهبر فرقه علوی در پادشاهی عربستان سعودی در ماه مه ‌2018 را نادیده گرفت که در آن گفته بود فرقه‌های صوفی درخشان‌ترین دوران خود را در دوران سلطنت ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان می‌گذرانند و آنها هم اکنون بیش از یک میلیون پیرو در عربستان دارند. 🔹در اواسط سال 2019، مجله «الفیصل» منتشر شده توسط مرکز تحقیقات ملک فیصل، پرونده‌ای با عنوان «تصوف از حاشیه تا متن» را به موضوع تصوف و توانایی آن برای ایجاد صلح و همزیستی و مقابله با تعصب اختصاص داد. در اکتبر 2017، شبکه العربیه نیز مصاحبه‌ای طولانی با محمد بن بریکة، استاد عرفان و معارف اسلامی دانشگاه الجزایر، با موضوع ویژگی‌های تفکر صوفیانه پخش کرد. 🔹دعوای اشعری و سلفی ریشه تاریخی دارد. اختلافات بین شاگردان شیخ ابوالحسن اشعری، که دلیل نقلی را با منطق عقل تأیید می‌کند، و بین شاگردان شیخ ابوجعفر طحاوی و در راس آنها ابن تیمیه (بزرگترین شیخ آنها) و محمد بن عبدالوهاب که بر ظواهر ادله نقلی جمود داشته‌اند. 🔹حمله به نمادهای فرقه اشعری و جریان صوفیه معاصر، در حال حاضر توسط تعداد نه چندان کمی از طرفداران مکتب وهابی که نقش «یوتیوبرهای سلفی» را بازی می‌کنند پیگیری می‌شود، مانند رامی عیسى، تامر اللبان، أحمد حربی، محمد شمس الدین، هیثم طلعت، أبو عمر الباحث موسس شکبه «مکافحة الشبهات»، محمد سمیر، هشام السجینی، محمد أبو الوفا، حسن أبو الأشبال، مصطفى العدوی، علاء حامد، نادر أشرف عبد الحی، محمد حسن عبد الغفار، هانی حلمی، أبو بکر القاضی و نور الدین عید. 🔹جریان‌های سلفی برای ایجاد انحراف، صفحاتی را با نام‌های «کوکب الأزهریین»، و «طلاب جامعة الأزهر»، و «طلاب الأزهر» راه‌اندازی کردند تا گفتمان الازهر را بر اساس روش وهابی هدایت کنند. 🔹از سوی دیگر، مکتب صوفی مدرن حامیان زیادی از بین علمای الازهر و مدافعان وزارت اوقاف مصر به رهبری دکتر علی جمعه، مفتی اعظم سابق دولت مصر دارد. از جمله ایشان شیخ اسامه الازهری، مشاور رئیس جمهور، دکتر عمرو الوردانی، دبیر فتوا در دارالافتای مصر، و دکتر مجدی عاشور، مشاور مفتی اعظم مصر، دکتر محمد مختار مهنى، مشاور شیخ الازهر و دکتر یسری جبر، دکتر محمد عوض المنقوش و شیخ جابر بغدادی هستند. 🔹در حال حاضر دکتر محمد سالم أبو عاصی، استاد دانشکده اصول دین در دانشگاه الازهر و نویسنده کتاب «أشعری أنا» و دکتر محمد إبراهیم العشماوی، استاد حدیث دانشگاه الازهر، دکتر محمد وسام خضر، دبیر فتوای مکتوب در دارالافتای مصر و دکتر مختار محسن محمد، دبیر فتوا در دارالافتاء و نویسنده کتاب «الإشراقات عند الصوفیة»، رهبری دفاع از مکتب اشعری را بر عهده دارند. 🔹همچنین دکتر أحمد نبوی الأزهری، استاد دانشگاه الازهر، دکتر عصام أنس الزفتاوی، دکتر عمر محمد الشریف، محقق تاریخی، شیخ أحمد البهی، امام مسجد سیدی على زین العابدین، دکتر عبدالعزیز معروف الازهری، شیخ اشرف سعد الازهری، شیخ احمد العربی، دکتر احمد خمیس شتیه، محمود رمضان معروف به «ابوحمزه الصوفی»، مصطفى فرید، محمود مرسی حسن، شهاب الدین الأزهری، عبد الفتاح زارع و محمد عبدالواحد الحنبلی از جمله این افراد هستند. @dolatedin
⭕️ پاپ فرانسیس با مهمانان تراجنسیتی کلیسای رم ملاقات کرد 🔹رلیجن نیوز: فرانسیس با چهارمین گروه از افراد تراجنسیتی ملاقات کرد. این ملاقات روز چهارشنبه ۱۰ اوت در حاشیه دیدارهای عمومی هفتگی پاپ برگزار شد. 🔹پاپ فرانسیس قبلاً نیز با برخی از افراد ترانجنسیتی در 27 آوریل، 22 ژوئن و 3 اوت ملاقات کرده بود. 🔹پاپ فرانسیس به دلیل این رویه خود از سوی برخی از اعضای جامعه LBGTQ مورد تحسین قرار گرفته است. وقتی در سال 2013 در مورد یک کشیش ظاهراً همجنسگرا از پاپ پرسیدند، او پاسخ داد: «من کی هستم که قضاوت کنم؟». او در طول دوران زمامداری خود به صورت فردی و گروهی با افراد تراجنسیتی ملاقات داشته است. 🔹اما او به شدت با «نظریه [مدرن] جنسیت» مخالفت کرده و آموزه‌های کلیسا را که معتقد است رفتارهای همجنس‌گرایانه «ذاتاً اختلال هستند» تغییر نداده است. در سال 2021، او اجازه انتشار یک سند را داد که در آن ادعا می‌کرد که کلیسای نمی‌تواند ازدواج‌های را برکت دهد زیرا «خدا نمی‌تواند گناه را برکت دهد». 🔹در مقابل، اخیراً پاپ نامه‌ای نوشت و در آن از ابتکار یک وزارتخانه تحت مدیریت برای کاتولیک‌های LGBTQ، به نام «Outreach»، تمجید کرد. این ابتکار توسط کشیش جیمز مارتین، نویسنده کتاب "Building a Bridge" اداره می‌شود، کتابی که در مورد نیاز کلیسا به استقبال و خدمت‌رسانی بهتر به کاتولیک‌های LGBTQ است. 🔹پاپ فرانسیس همچنین رویداد همجنس‌گرایانه اخیر در دانشگاه یسوعی فوردهام نیویورک را ستود و سازمان‌دهندگان را تشویق کرد «به فعالیت خود در راستای فرهنگ برخورد (culture of encounter) ادامه دهند، که فاصله‌ها را کوتاه می‌کند و ما را با تفاوت‌ها غنی می‌کند، به همان شیوه عیسی که خود را به همه نزدیک کرد.» 🔹پاپ فرانسیس به عنوان اولین پاپ یسوعی کلیسای کاتولیک روم از وظایف دینی خود نسبت به همجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها صحبت کرده و اصرار دارد که آنها فرزندان خدا هستند و خدا آنها را دوست دارد و مستحق همراهی کلیسا هستند. ✍️ رهبر کاتولیک‌های جهان در بخشی از یک مستند به نام «فرانچسکو» که در ۳۰ مهر ۱۳۹۹ منتشر شد، در صریح‌ترین اظهار نظر خود درباره همجنس‌گرایان گفت: «افراد همجنس‌گرا حق دارند خانواده خود را تشکیل دهند. آن‌ها فرزندان خداوند هستند و حق دارند خانواده خود را داشته باشند. هیچ فردی نباید به این دلیل بیرون رانده شود و یا مصیبت بکشد». 🔸پاپ فرانسیس همچنین گفت: «ما باید قوانین مدنی لازم برای اين نوع همزيستی را خلق کنیم. به این شکل حقوق آن‌ها تضمین خواهد شد. من از این موضوع دفاع کرده‌ام». @dolatedin
دولت هند دستور برداشتن تمام پول‌های اهدایی از زیارتگاه‌های کشمیر را صادر کرد 🔹 هیئت وقف کشمیر که یک نهاد دولتی است جمع‌آوری پول در زیارتگاه‌های مسلمانان کشمیری توسط متولیان محلی را ممنوع کرده و دستور داده است که تنها پول به آنها داده شود. 🔹در سال ۲۰۱۹، دولت هند پس از حذف وضعیت ویژه کشمیر، اختیارات هیئت وقف کشمیر را با هیئت مرکزی وقف در دهلی ادغام کرد و گفت که پول جمع‌آوری شده توسط این هیئت برای فعالیت‌های دولتی استفاده خواهد شد. 🔹اکنون با ممنوعیت جمع‌آوری مستقل پول در حرم توسط متولیان، تمام پول‌های اهدایی در زیارتگاهای کشمیر به دولت داده می‌شود. 🔹کشمیر زیارتگاه‌های متعددی دارد که بیشتر آرامگاه ساداتی از ایران هستند که قرن‌ها پیش به عنوان پیشگامان معرفی اسلام به منطقه آمده و مورد احترام ویژه مردم قرار گرفته‌اند./کشمیر به فارسی ✍️ مدیریت مالی نهادهای دینی، به ویژه شریان‌های مالی مردمی، یکی از اقدامات اصلی حکومت‌هایی است که سیاست کنترل دینی را در دستور کار قرار داده‌اند. 🔸برای نمونه دولت مصر از چندی پیش دستورات مشابهی را صادر کرد و تمام صندوق‌های ویژه تبرعات در مساجد و اماکن مذهبی در این کشور را جمع‌آوری کرده و کمک‌های مالی مردمی را تنها از طریق شماره حساب‌های دولتی معرفی‌شده قانونی شمرد. 🔸این اقدامات گرچه با دستاویزهایی همچون مبارزه با پولشویی و تامین مالی جریان‌های افراطی توجیه می‌شود، به روشنی دست حکومت‌ها را در پیشبرد سیاست «دولتی‌سازی دین» باز می‌گذارد. @dolatedin
آل خلیفه با یهودی‌سازی منامه سیاست به حاشیه راندن جمعیتی شیعیان را دنبال می‌کند 🔹وبسایت مرآة البحرین در گزارشی پیرامون سیاست ضد شیعی حکومت در ، با اشاره به سیاست‌هایی که برای منع فروش املاک به دنبال می‌شود، نوشت: سازمان نقشه‌برداری و ثبت اسناد زمین سال‌هاست تصمیماتی را اجرایی می‌کند که براساس آن در بسیاری از مناطق بحرین از فروش املاک به شیعیان جلوگیری می‌شود. 🔹این گزارش ادامه می‌دهد: هدف از همه این تصمیمات، به زعم خودشان، «حفظ ماهیت جمعیتی» مناطق است که در واقع به معنای پایان دادن به حضور شیعیان یا جلوگیری از گسترش حضور شیعیان در برخی مناطق است. براین اساس در حال حاضر شیعیان از مالکیت در المحرق، البسیتین، قلالی، الحورة، القضیبیة، البدیع و به طور کلی استان جنوبی باز داشته می‌شوند. 🔹در بخش دیگری از این گزارش درباره سیاست‌های آل خلیفه در منامه پایتخت این کشور، آمده است: «چشم حاکمیت در بحرین همیشه به منامه، پایتخت بوده است. منامه معضلی حقیقی برای خاندان حاکم در بحرین بوده و برگزاری مراسم مذهبی شیعیان، از جمله مراسم عاشورا، باعث نگرانی آنها می‌شده است. چرا که نشان دهنده هویت شیعی این شهر است. از همین رو تلاش آل خلیفه بر این است که شیعیان در مناطقی که حضور داشته محدود شده و اجازه توسعه جغرافیایی به آنها داده نمی‌شود. 🔹ضمن اینکه از سال‌ها قبل برنامه‌هایی مثل ساخت کلیساهای مسیحی، معابد مربوط به هندوها و حتی ایجاد محله یهودی - موضوعی که پس از امضای توافق‌نامه‌های روابط با رژیم صهیونیستی علنی شده است - درحال دنبال شدن است.» 🔹به‌تازگی العالم در گزارشی درباره پروژه یهودی‌سازی بخش‌هایی از پایتخت بحرین نوشت: پیش از این، می بنت محمد آل خلیفه، وزیر فرهنگ سابق بحرین که به دلیل دست ندادن با سفیر تل‌آویو در 20 ژوئیه برکنار شد، از یهودی‌سازی محله‌های قدیمی منامه خودداری کرده بود. 🔹این محله‌ها شامل باب البحرین و خیابان المتنبی تا کنیسه واقع در خیابان صعصعة بن صوحان در بخش قدیمی منامه بود و اداره تحت مدیریت او، از دادن مجوز به سرمایه‌گذاران یهودی آمریکایی برای ساخت یک محله یهودی‌نشین با نمادهای مختص به آن‌ها و ستاره داوود و استقبال از گردشگران از باب البحرین تا کنیسه یهودیان اجتناب ورزیده بود. 🔹به گفته منابع آگاه، طرح یهودی‌سازی منامه با هدف تبدیل حدود 40 درصد از محله‌های شهر قدیمی به مسیرها، ساختمان‌ها و نمادهای یهودی است و به منظور ساخت محله یهودیان در منامه تلاش بی‌وقفه‌ای برای خرید ساختمان‌های قدیمی و با قیمت‌های بسیار بالا صورت می‌گیرد. @dolatedin
‌ 🔷🔷 «دولتِ دین» 🔷🔷 ✍️ کانال خبری-تحلیلی میز نهادهای «اندیشکده مرصاد» 🔻نگاهی راهبردی به پویایی‌های نهاد دین در جهان اسلام: 🔹مناسبات دین و دولت 🔸جریان‌ها و جنبش‌های اسلامگرا 🔹سازمان‌های مردم‌نهاد دینی 🔸سازمان‌های دیانت و تبلیغات 🔹نهاد فتوا و دار الافتاها 🔸مرجعیت، بیوت و حوزه نجف 🔹و... لینک عضویت👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3510435974C01fc5aa696
⭕️ معذرت‌خواهی رهبر اپوزیسیون ترکیه از زنان محجبه؛ تغییر رویکرد صادقانه یا تبلیغات انتخاباتی؟
⭕️ معذرت‌خواهی رهبر اپوزیسیون ترکیه از زنان محجبه؛ تغییر رویکرد صادقانه یا تبلیغات انتخاباتی؟ 🔹الجزیره: «کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، از احزاب اصلی اپوزیسیون پویشی برای معذرت‌خواهی از زنان محجبه، دین‌گرایان و افراد محافظه‌کار آغاز کرده است؛ پویشی که پیش از این سابقه نداشته هیچ کدام از رهبران این حزب و کهنه‌کار در تاریخ ترکیه دست به آن زده باشند. 🔹قلیچدار اوغلو در قالب این پویش با زنان محجبه‌ای که قربانی تصمیمات صادره از دادگاه‌های پس از کودتای نظامی سال 1980 میلادی به رهبری «کنعان اورن» شده‌اند، دیدار می‌کند؛ زنانی که از ورود به دانشگاه‌ها و کار در نهادهای دولتی و برخی سازمان‌های غیر دولتی محروم شدند. 🔹این اقدام قلیچدار اوغلو به موضوع داغی در میان سیاستمداران، تحلیلگران و افکار عمومی ترکیه تبدیل شده و دیدگاه‌ها و نظرات متناقضی در این باره مطرح شده است، برخی اقدام رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق را بیانگر مقاصد و نیت خالصانه، واقعی و برآمده از روحیه روادارانه وی دانسته‌اند، برخی نیز دلیل واقعی آن را مقاصد انتخاباتی ذکر کرده‌اند. ♦️دعوت به آشتی اجتماعی 🔹«احمد نازیف یوجل»، مشاور ارشد قلیچدار اوغلو می‌گوید: وی دست به اقدامی زده که پیش از این در تاریخ این حزب سابقه نداشته است، قلیچدار اوغلو قصد دارد این پویش را علیرغم اعتراضات طرفداران این حزب که بر رویکرد سکولار آن تاکید دارند، ادامه دهند. 🔹یوجل تصریح کرد: قلیچدار اوغلو پس از آنکه اطمینان حاصل کرد حزب عدالت و توسعه به رهبری «رجب طیب اردوغان» از عامل دین برای گسترش پایگاه مردمی خود سوء استفاده می‌کند، این پویش را آغاز کرد. رهبر حزب ما می‌خواهد این اهرم را از دست حزب عدالت و توسعه خارج کند و به همگان ثابت کند که حزب جمهوری‌خواه خلق نسبت به اشتباهات گذشته آگاه است و خواهان بخشش و معذرت همگان و چشم دوختن به آینده‌ای بهتر برای کشور است. 🔹یوجل تاکید کرد: ندای قلیچدار اوغلو مورد قبول گسترده مردم در جای جای ترکیه واقع شده است و نشست‌های مکرر با زنان محجبه در استان‌های مختلف با حضور چشمگیر مردم و اهتمام گسترده رسانه‌ای برگزار می‌شود. ♦️تصمیم فردی 🔹در مقابل، «کنعان آلبای»، نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی ترکیه معتقد است که پویش قلیچدار اوغلو تصمیمی فردی است و نشانگر دیدگاه پایگاه اجتماعی این حزب نیست چرا که آنها منکر آن هستند که تصمیمات این حزب منجر به بروز مشکلات در گذشته شده است. طرفداران این حزب ضمن تاکید بر رویکرد سکولار معتقدند که مساله با الزامات عصر جدید همخوانی ندارد. 🔹آلبای به الجزیره گفت: آرای حزب جمهوری‌خواه خلق طی چندین دهه گذشته بیشتر از 27 درصد نبوده است و به نظر می‌رسد قلیچدار اوغلو به این باور رسیده شهروندان مادامی که این حزب بر رویکرد سکولار تاکید دارد، بیش از این به این حزب رای نخواهند داد. 🔹وی اظهار داشت: قلیچدار اوغلو متوجه شده که باید چهره نهادینه شده این حزب در اذهان اکثریت مردم را تغییر دهد؛ حزبی که پیشتر خواهان گفتن به زبان ترکی بود و از ممنوعیت حجاب در نهادهای دولتی و دانشگاه‌ها حمایت می‌کرد لذا این پویش مورد قبول برخی نزدیکان وی قرار نگرفته است. 🔹آلبای با بیان اینکه روزنامه «جمهوریت» (نزدیک به حزب قلیچدار اوغلو) مخالف این پویش است و می‌گوید این حزب کاری نکرده که اکنون درخواست گذشت بکند. 🔹وی گفت: قلیچدار اوغلو و تیمش برای اینکه ثابت کند، مقاصد صادقانه‌ای دارد، باید اعتراف کند اتاق‌هایی که در ورودی دانشگاه‌ها در اواخر دهه نود میلادی برای اقناع دختران به کشف حجاب تشکیل شد، اقدامی اشتباه و تعرضی آشکار علیه حقوق آنها بوده است یا اینکه باید اقرار کند اقدام این حزب در توسل جستن به دادگاه عالی قانون اساسی برای ابطال مصوبه پارلمان در مجاز بودن حجاب در نهادهای دولتی در سال 2007 میلادی اشتباه بوده است. 🔸حزب «عدالت و توسعه» به عنوان حزبی حدود 15 سال پیش با حمایت «جنبش ملی‌گرای ترکیه» موفق شد تا به آسانی ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها را با دو سوم آرای پارلمان لغو کند. 🔸دولت ترکیه به رهبری حزب عدالت و توسعه در آن زمان اظهار داشت این تغییر در راستای دفاع از حقوق زنان است، اما مخالفان این اصلاحیه‌ها تصریح کردند دولت سعی دارد اسلام را وارد عرصه عمومی این کشور کند و به تدریج قوانین اسلامی را در کشور ترکیه حاکم کند. 🔸پوشیدن روسری، برای اولین بار در دانشگاه‌های ترکیه پس از کودتای سال ۱۹۸۰ میلادی ممنوع شد، ولی فقط در پایان دهه نود میلادی در این مورد سختگیری شد. 🔸برخی از زنان و دختران ترکیه که خواهان حفظ حجاب خود بودند از رفتن به دانشگاه صرفنظر کردند./شفقنا @dolatedin
💢 دومین نشست علمایی طالبان؛ از تأکید بر سرکوب مخالفان تا تمنای بی‌وصال مشروعیت 🔹شفقنا: گروه نشست یک روزه‌ای را در شهر قندهار در جنوب افغانستان و پایگاه سنتی خود، برگزار کردند. این نشست روز پنجشنبه (27مردادماه) تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و ادعا می‌شود که در آن ملا هبت الله رهبر طالبان نیز شرکت کرده و سخنرانی کرده است. 🔹گروه طالبان ادعا می‌کنند که در این «نشست بزرگ مردمی» حدود سه هزار نفر از عالمان دینی، بزرگان قومی و اعضای طالبان شرکت کرده بودند. 🔹در این نشست برخلاف نشستی که این گروه در ماه گذشته در کابل برگزار کردند، به خبرنگاران اجازه حضور در سالن و تصویربرداری داده شد، اما از خبرنگاران و رسانه‌های مستقل دعوت نشده بود. هنگام سخنرانی ملا هبت الله نیز به رسانه‌ها اجازه پوشش سخنرانی او و تصویر برداری داده نشد. 🔹در پایان این نشست یک قطعنامه 17 ماده‌ای از سوی شرکت‌کنندگان منتشر شد که اکثر ماده‌های آن مشابه قطعنامه نشست بزرگ عالمان دینی طالبان در کابل است. 🔸فتوای سرکوب مخالفان 🔹حاضرین نشست قندهار در قطعنامه خود، مقاومت مسلحانه علیه گروه طالبان را «بغاوت، فساد، ناروا و فساد فی الارض» دانسته‌اند. آنها در ماده یازدهم قطعنامه خود گفته‌اند که دفع مقاومت مسلحانه علیه گروه طالبان در افغانستان «بر ملت و امارت واجب است.» 🔹طالبان در نشستی که در کابل برگزار کرده بودند نیز مقاومت مسلحانه علیه این گروه را «بغاوت» دانسته بودند و سرکوب مخالفان مسلح را بر حکومت طالبان و مردم افغانستان، واجب دانسته بودند. 🔸محکوم کردن حمله برای کشتن رهبر القاعده 🔹حاضرین نشست قندهار حمله هوایی آمریکا را که با هدف کشتن ، رهبر انجام شد، محکوم کرده‌اند و آن را «نقض توافقنامه دوحه، خلاف قوانین بین‌المللی و تجاوز بر حریم افغانستان» دانسته‌اند. 🔹در این قطعنامه بدون اینکه از نام برده شود، آمده است که هر کشور همسایه‌ که به پهبادهای آمریکایی اجازه پرواز در فضای خود را داده باشد نیز در این «جنایت» شریک است. 🔹شرکت کنندگان نشست قندهار به همسایه‌های افغانستان هشدار داده‌اند که «معامله بر سر افغانستان و اجازه دادن به دشمنان» این کشور عواقب بدی در پی خواهد داشت. 🔸تمنای مشروعیت 🔹طالبان در نشست قندهار یکبار دیگر از جامعه جهانی، کشورهای منطقه، سازمان ملل و سازمان همکاری‌های اسلامی خواستند که امارت طالبان را به عنوان «نظام مشروع» به رسمیت بشناسند. این درخواست در قطعنامه نشست کابل نیز مطرح شده بود. 🔹شیخ محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در این نشست گفت که مبنای مشروعیت امارت طالبان حمایت علما و سران قبایل است که محقق شده است. او گفت: «مشروعیت به چه معنا است؟ در کابل هزاران عالم، رهبران قبایل، متنفذان و بازرگانان با امیرالمومنین بیعت و حمایت خود را اعلام کردند.» 🔹طالبان ادعا کرده است که این گروه «مشروعیت داخلی دارد» و امنیت سرتاسری را در کشور تأمین کرده‌اند و به همین دلیل کشورهای جهان باید حکومت این گروه را به رسمیت بشناسند. ✍️ بر اساس سنت به‌جامانده از زمان ملا عمر، رهبر طالبان در خاستگاه این گروه در قندهار زندگی می‌کند. طالبان با برگزاری این نشست در قندهار، دست کم نمایش می‌دهد که مرجعیت سیاسی افغانستان در قندهار است، نه در کابل و مشروعیت خود را هم از همینجا و از علمای دین می‌گیرد. 🔸تاکید بر نشست‌های علمایی با ادعای حضور چندین هزارنفری - که چندان واقع‌نما نیست - گویا تنها دستاویز طالبان برای پاسخ دادن به چالش جدی مشروعیت است. @dolatedin
⭕️ مرگ خاخام تندرو صهیونیست 🔹ایکنا: شالوم کوهن، خاخام بسیار سرشناس و تندرو صهیونیست که رهبر معنوی حزب شاس خوانده می‌شد، سحرگاه امروز، دوشنبه در سن ۹۱ سالگی درگذشت. 🔹آربه درعی، رئیس حزب سیاسی سنت‌گرای دینی رژیم صهیونیستی با صدور پیامی از مرگ شالوم کوهن خبر داده است. 🔹درعی در این پیام آورده است: «پدر ما، معلم ما، رهبر ما، رئیس شورای حکمای تورات، شالوم کوهن، با شوک و اندوه ما را در طوفان آسمانی رها کرد. وای بر جهانی که رهبر خود را از دست داد و وای بر کشتی که ناخدای خود را از دست داد». 🔹دیدار سال گذشته سفیر در فلسطین اشغالی با این خاخام صهیونیست که رئیس شورای موسوم به حکمای تورات رژیم صهیونیستی است، با موج گسترده محکومیت محافل سیاسی و مردمی در سطح منطقه همراه شد که تأکید داشتند این سفیر نماینده رژیم ابوظبی و نه مردم امارات است. انتشار تصاویر این دیدار در شبکه‌های اجتماعی جنجال آفرید؛ به خصوص تصویری که در آن خاخام صهیونیست با دست کشیدن بر سر سفیر امارات به زعم خود او را متبرک می‌کند. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ دستگیری مظنون اصلی قتل شیعیان در آمریکا؛ سه مقتول اخیر نام‌خانوادگی «حسین» داشتند 🔹ایندیپندنت: م
⭕️ «دو سال و نیم در راه پله‌های کتابخانه نماز خواندم» ✍️ گزارشی از شیعه‌هراسی در آمریکا به قلم شیخ فیاض جعفر، روحانی در مرکز اسلامی دانشگاه نیویورک و استاد حقوق و اخلاق اسلامی 🔹رلیجن نیوز: در پایان یک مراسم به مناسبت روز عاشورا، اخباری در مورد قتل‌های زنجیره‌ای چند مرد مسلمان در آلبوکرکی منتشر شد.(سه مورد در فاصله دو هفته). اکنون مشخص شده است که مظنون تحت بازداشت به دلیل شیعه هراسی دست به این اقدام زده است. 🔹این کشتارها بار دیگر نشان داد همچنان در زنده و فعال است. مسلمانان شیعه اقلیتی را در جامعه بزرگتر مسلمان آمریکایی تشکیل می دهند که خود تنها حدود 1 درصد از جمعیت ایالات متحده را شامل می شود. 🔹مسلمان بودن در ایالات متحده به اندازه کافی دشوار است. اما خانواده من و سایر مسلمانان در این جامعه احساس انزوا، آسیب پذیری و تنهایی بیشتری می‌کنند. الاهیات، فقه و چارچوب‌های اخلاقی متمایز ما توسط دیگر گروه‌های مسلمان نادرست تلقی می‌شود که به غیرانسانی جلوه دادن جامعه من منجر می‌شود. 🔹پس از حادثه آلبوکرکی مقامات می گویند مظنون که سابقه اتهامات خشونت علیه خانواده اش را داشت، شیعیان را هدف حملات خود قرارداده است. 🔹در دانشگاه نیویورک، جایی که من استاد حقوق و اخلاق اسلامی هستم، دانشجویان من که هویت دینی من را می‌دانند، مشروعیت و دانش من را زیر سوال برده‌اند. سال اول دانشگاه، دوستان مسلمانم از من خواستند که فضای نماز مسلمانان در محوطه دانشگاه را ترک کنم، زیرا من شیعه هستم. من دو سال و نیم در راه پله‌های کتابخانه نماز خواندم. وقتی تجربه‌ام را با جوانان مسلمان شیعه در میان می‌گذارم، صدها نفر از آن‌ها می‌گویند که تجربیات مشابهی داشته‌اند. 🔹گزارش‌ها در مورد آشفتگی سیاسی در عراق و ایران، جایی که مسلمانان شیعه اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند باعث شده که تصویری بد و خشن از شیعه به جهان معرفی شود. این درک منحرف شرق شناسانه از اسلام، همراه با پیوندهای ایالات متحده با کشورهای اکثریت سنی که مدت‌ها در نسل‌کشی جوامع شیعه خود نقش داشته‌اند، این تصور را به وجود آورده است که شیعیان نسبت به دیگر مسلمانان از اسلام و حتی انسانیت کمتری برخوردار هستند. 🔹ماجرای غم انگیز در آلبوکرکی باید بهانه‌ای برای ایجاد راه هایی باشد که به آمریکایی ها بفهماند هر انسانی با هر مذهبی مورد احترام است. همانطور که ما در مورد تنوع و دیگرپذیری گفتگو داریم، برای ما حیاتی است که بپذیریم مذهب عنصر برجسته هویت برای میلیون ها نفر در ایالات متحده است. 🔹در مرکز اسلامی دانشگاه نیویورک، من و همکارم امام خالد لطیف، رهبر مسلمانان سنی، به دنبال ایجاد فضایی بوده‌ایم که باعث ایجاد وحدت بیشتر شود.ما در تلاش هستیم تا محیطی ایجاد کنیم که مسلمانان شیعه، مسلمانان سیاهپوست و سایر اقلیت‌های موجود در دانشگاه ما بتوانند آزادانه هویت مذهبی خود را ابراز کنند. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 ریسونی مراکشی‌ها را به جهاد علیه الجزایری‌ها فراخواند
⭕️ کناره‌گیری علمای الجزايری از عضویت در اتحاد العلماء 🔹راشاتودی: ۲۵ نفر از علمای در اعتراض به آنچه اظهارات تحریک‌آمیز و خصمانه احمد ، رئیس الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین خواندند، عضویت خود را در این اتحادیه تعلیق کردند. 🔹علمای الجزایر تأکید کردند تنها در صورتی به بازمی‌گردند که الریسونی استعفا دهد یا رسما عذرخواهی کند. 🔹عبدالرزاق قسوم، رئیس «جمعية العلماء المسلمين الجزائريين» گفت که تصمیم به تعلیق عضویت این علما در اتحاد العلماء به دلیل پافشاری احمد الریسونی، رئیس مراکشی این اتحادیه بر اظهارات خصمانه و ننگ‌آور او در حق الجزایر بوده است. 🔹به گفته او الریسونی از یک تریبون اسلامی و فراگیر برای سم‌پاشی علیه الجزایر استفاده کرده و به هجمه غیر قابل توجیه خود به یک کشور همسایه ادامه دارد آن هم با رفتاری که در شأن رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان نبود که به بهای ضربه زدن به ثبات و استقلال اتحادیه بر طبل تعصب‌های فتنه‌انگیز و توسعه‌طلبانه می‌کوبد. 🔹قسوم تأکید کرد که الریسونی در برابر خیانت کشورش به مسئله سکوت کرده است و در خصوص سفرهای متقابل مقامات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به کشور حرفی نمی‌زند، اما با این وجود دعوت به علیه الجزایر می‌کند، اقدامی که با مفهوم جهاد در اسلام مغایرت آشکار دارد. ✍️ سازمان اتحاد العلماء که با داعیه نمایندگی فرامذهبی علمای مسلمان تشکیل شد، اندک اندک با آشکار شدن سوگیری‌های سیاسی و مذهبی میدان‌داران اصلی آن، و به ویژه موسس آن شیخ یوسف قرضاوی، بخش مهمی از بدنه نخبگانی خود را از دست داد. 🔸این نهاد بین‌المللی علمایی که با کناره‌گیری شخصیت‌های مهمی همچون آیت الله تسخیری و عبدالله بن بیه، بیش از هر چیز از جریان اسلام‌گرای سنی نمایندگی می‌کرد، امید داشت در دوران ریاست الریسونی (از ۲۰۱۸) که چندان نسبتی با جریان شناخته‌شده اسلام‌گرا نداشت، بخشی از مرجعیت از دست داده خود را بازیابی کند. 🔸با این حال عالم مقاصدی مراکشی، هواخواهان فعلی این سازمان را نیز نتوانسته راضی نگه دارد و این بار الجزایری‌هایی را از دست خواهد داد که از شاخص‌ترین نمایندگان جریان اسلام‌گرا به شمار می‌آیند. 🔸چنین می‌نماید که همساز نشدن اسلام‌گرایی با ریسونی چندان اتفاق تازه‌ای نیست؛ نام ریسونی در این سال‌ها اغلب در سوگیری‌های اسلام‌گرایانه اتحاد العلماء خالی است و این علی ، دبیرکل اتحاد، است که در جلسات و بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های این‌چنینی (همچون موضوع سوریه یا مصر) حضور پررنگی دارد. چنانکه موضع‌گیری ریسونی در مسأله صحرای غربی نیز امر تازه‌ای نبوده و قره‌داغی تأکید کرده او پیش از ریاست بر این اتحادیه، چنین مواضعی داشته است. 🔸بی‌شک ریسونی عضوی حاشیه‌ای از اتحاد العلماء نیست تا با اصرار قره‌داغی بر «شخصی» خواندن دیدگاه‌های وی، علمای الجزایری راضی شوند که حساب آن را جدا بنویسند. 🔸باید دید همراهی کجدار و مریز اتحاد العلماء و ریسونی با عذرخواهی وی ادامه می‌یابد یا شاهد آینده تازه‌ای برای اين سازمان دینی خواهیم بود. @dolatedin
♨️ امام مسجد الحرام به ۱۰ سال زندان محکوم شد! 🔺دادگاه تجدید نظر رژیم سعودی، شیخ صالح آل طالب، امام جماعت مسجد الحرام را به 10 سال زندان محكوم كرد. 🔺آل طالب که از سال ۲۰۱۸ و چند ماه پس از ولیعهدی محمد بن سلمان بازداشت شده بود تاکنون در زندان به سر می‌برد و یک بار پیش از این حکم زندان وی لغو شده و تبرئه شده بود اما دادگاه تجدیدنظر سعودی حکم فوق را مجددا علیه وی ابرام کرد. ✍️در مورد علت دقیق دستگیری آل طالب به صورت رسمی مطلبی منتشر نشده اما گفته می‌شود مقامات امنیتی وی را به دستور مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به دلیل انتقاد از برنامه‌های ضد اسلامی هیئت ترفیه دستگیر کرده‌اند. وی در آخرین خطبه خود در مسجد الحرام از اشاعه منکرات در جامعه عربستان انتقاد کرده و بر لزوم محکوم کردن مرتکب آن تاکید کرده بود و در خلال خطبه خود کسانی را که سرکش و ستمگر خواند نفرین کرد. 🔸آل طالب همچنین در بخشی از خطبه آخر خود مردم عربستان را مورد خطاب قرار داد و گفت، «ای مسلمانان شما را چه شده که شاهد هجوم مردم به مراکز فساد و منکرات هستید؟ شما را چه شده که دختران و پسران شما با هم می‌رقصند؟ شما بر پیکر شهیدانی می‌رقصید که از دین و مقدسات و کشورتان دفاع کرده‌اند. حرام خدا را فراموش کرده‌اید یا خود را به فراموشی زده‌اید؟». آخرین توئیت شیخ نیز ساعاتی پیش از دستگیری بوده که در آن بخشی از خطبه خود در مسجد الحرام را توییت کرده بود. 🔸آل طالب به مدت سه سال به عنوان قاضی در دادگاه عالی ریاض، دادگاه مکه و دادگاه‌های دیگر مناطق عربستان فعالیت کرده و از جریان وفادار به خاندان حاکم سعودی به شمار می‌رفت و از نفوذ و جایگاه بالایی در پایتخت برخوردار بود. 🔸یحیی عسیری، دبیرکل سابق حزب تجمع ملی با اشاره به دستگیری آل طالب نوشت: مقامات سعودی هر فرد با نفوذی را که در عربستان حضور اجتماعی داشته باشد و از حاکمان به هر دلیلی انتقاد کند، بازداشت می‌کنند. 🔸عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن بن سلمان تاکنون ده‌ها عالم، واعظ و سخنران مذهبی را به اتهامات مختلف دستگیر کرده که برخی از آنها هنوز حتی محاکمه نشده‌اند. 🔸از زمان دستگیری آل طالب تاکنون بارها فعالان اجتماعی تلاش کرده‌اند با داغ کردن هشتگ‌هایی مانع فراموشی نام وی در میان حامیان حقوق بشر شوند که در این راستا چندین هشتگ در طرفداری از آل طالب داغ شد که از میان آنها سه هشتگ و و به لیست ترند عربستان راه یافتند اما با این وجود مقامات قضایی سعودی، آل طالب را با حکمی سنگین راهی زندان نمودند. 🔸این در حالی است که هفته گذشته نیز فعالان در شبکه‌های اجتماعی از مرگ شیخ سلیمان الدویش واعظ مشهور عربستانی که اوایل سال 2016 دستگیر شده بود، خبر دادند. 🔸اخبار الدویش پس از دستگیری به کلی قطع گردید و هفته قبل که خبر کشته شدن وی زیر شکنجه منتشر شد هیچ خبری از وی نبود. 🔸برخی معارضان حکومت سعودی با انتقاد از وضعیت نگهداری زندانیان سیاسی مرگ الدویش را خطر بزرگی برای بازداشت‌شدگان عنوان کرده و اظهار داشتند بیم آن می‌رود که دیگر شیوخ و علمای زندانی نیز به مرور کشته شوند. 🔸مطالعات خلیج فارس @dolatedin
🔻 بازدید دالایی لاما از مسجد شیعیان امامیه
⭕️ بازدید دالایی لاما از مسجد شیعیان امامیه 🔹«دالایی لاما» رهبر معنوی تبت که در هند به سر می‌برد، در سفری طولانی به منطقه‌ی «لداخ» در مسجد انجمن امامیه حضور یافت. منطقه لداخ در شمال ایالت «کشمیر و جامو» در شمال هند قرار دارد که به خاطر حضور به «تبت هند» مشهور است. 🔹پس از ورود به لداخ در ۱۵ جولای، اولین فعالیت‌های عمومی خود را در ۲۴ جولای انجام داد و از جوخنگ، معبد اصلی بودایی‌های منطقه، مسجد جامع اهل سنت، مسجد انجمن امامیه شیعیان و همچنین کلیسای موراویا در لِه (مرکز لداخ) بازدید کرد. 🔹دالایی لاما در بازدید از مسجد جامع گفت: «من از کودکی در «آمدو» با رابطه دوستانه داشتم. بعدها در لهاسا نیز با جامعه کوچک تاجران مسلمان که به طور منظم در مراسم رسمی دولت تبت شرکت می‌کردند، دوست بودم. خوشحالم که بار دیگر با برادران و خواهران مسلمان دیدار می‌کنم.» 🔹در ادامه وی از مسجد شیعیان موسوم به انجمن امامیه بازدید کرد. روحانی مسجد ضمن خیرمقدم، یادآور شد که دالایی لاما خود در سال ۲۰۰۶ این مسجد را افتتاح کرده و از آن زمان انجمن بارها از او استقبال کرده‌اند. سخنرانان مختلف دالایی لاما را به عنوان منجی صلح و منادی برادری ستودند. یکی از سخنرانان اعلام کرد: «حضور امروز شما در اینجا پیامی قوی و مورد نیاز از اتحاد، صلح و برادری در میان گروه‌های مذهبی مختلف لداخ به سراسر جهان می‌فرستد». 🔹دالایی لاما در بخشی از سخنان خود به اختلافات درون فرقه‌های اسلامی اشاره کرد و نزاع بین شیعیان و اهل سنت را ناگوار خواند. او اشاره کرد که چقدر مایه تاسف است که این روزها تقصیر بسیاری از حملات تروریستی را بر گردن مسلمانان می‌اندازند. 🔹او بر لزوم تغییر این نگرش تاکید کرد و گفت: «زمانی که یک نفر یک اقدام تروریستی انجام می‌دهد، از همان لحظه دیگر پیرو واقعی دین خود نیست». او اظهار داشت که از ۱۱ سپتامبر به این سو مشغول تلاش برای دفاع از اسلام بوده است و ذات اسلام را عشق‌ورزی دانست. 🔹او با حضور در مساجد مسلمانان به همراه ایشان دست به دعا برد و گفت: «روش من این است که هر زمان که بتوانم در عبادتگاه‌های دیگران دعا بخوانم. از آنجایی که همه ادیان پیام شفقت (کَرونا) را منتقل می‌کنند، حتی اگر دیدگاه‌های فلسفی آنها متفاوت باشد، شایسته احترام هستند.» 🔹دالایی لاما در ادامه سفر خود به لداخ، ۱۳ آگوست به دعوت جامعه مسلمانان پادوم، از عیدگاه این منطقه بازدید کرد. دالایی لاما در این دیدار که بیش از ۴۰۰۰ نفر از دانشجویان و مردم مسلمان حضور داشتند گفت: «من خوشحالم که اینجا در زانسکار، جوامع مسلمان و بودایی در صلح و آرامش با یکدیگر زندگی می‌کنند، به همین دلیل می‌خواهم امروز دوباره از برادران و خواهران مسلمان خود تشکر کنم.» 🔹رهبر بوداییان در ۱۶ آگوست نیز به مسجد تاریخی شاه همدان در کشمیر رفته و در آنجا مورد استقبال رهبران جوامع سنی و شیعه قرار گرفت. او در جمع مخاطبان مسلمان خود گفت: «بیش از شش دهه است که تبتی‌ها با مشکلات قابل‌توجهی مواجه بوده‌اند، و با این حال ما توانسته‌ایم فرهنگ خود را زنده نگه داریم و روح تبتی تزلزل‌ناپذیر باقی مانده است.» ✍️ "تنزین گیاتسو" گرچه با لقب رهبر معنوی بوداییان به «دالایی لاما» شناخته می‌شود، از رهبران سیاسی تبت است که در مجامع بین‌المللی حق حاکمیت ملی تبتی‌ها را تبلیغ می‌کند. حضور پرتکرار رهبر بوداییان در میان تبتی‌هایی که پیرو ادیان و مذاهب دیگری هستند، در همین راستا تحلیل می‌شود. 🔸دالایی لاما که براساس باورهای دینی بوداییان تبت، مرشد معنوی و رهبر اتحادبخش سرزمین‌شان محسوب می‌شود، از مارس ۱۹۵۹ و در پی سرکوب جنبش استقلال‌طلبی مردمان تبت از سوی نظامیان چین، به هند گریخت و بیش از ۶۰ سال است که در آنجا - در شهر تارامشلا (دارمسلا) - دولت در تبعید تبت را تشکیل داده است. 🔸حمایت سیاسی از حضور دالایی لاما در این کشور همواره نارضایتی چین را در پی داشته است. در آخرین مورد، از نارندرا مودی نخست وزیر هند به دلیل تبریک تولد ۸۷ سالگی دالایی لاما در ۶ جولای انتقاد کرد و گفت که دهلی نو باید استفاده از مسائل مربوط به تبت را برای مداخله در "امور داخلی" چین متوقف کند. دولت هند نیز در پاسخ گفت: «این یک سیاست ثابت دولت ما بوده است که با دالایی لاما به عنوان یک مهمان در هند و به عنوان یک رهبر مذهبی محترم که از طرفداران زیادی در هند برخوردار است رفتار کنیم.» 🔸گفتنی است ۶ سال پیش نیز دالایی لاما در جولای ۲۰۱۶ به منطقه تبتی‌نشین لداخ سفر کرده بود که حضور او در مسجد شیعیان دوازده امامی و تصویر وی در کنار تصاویر امام خمینی و مقام معظم رهبری در رسانه‌های فارسی خبرساز شده بود. @dolatedin
⭕️ نشانه‌هایی از تغییر رویه حزب حاکم هند در قبال مسلمانان 🔹ایران پرس: «هاردیپ سینگ پوری» وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به تغییر موضع دولت این کشور در قبال مهاجران مسلمان گفت: «به آنان در دهلی نو پایتخت هند آپارتمان داده خواهد شد و پلیس نیز حفاظت خواهد کرد.» 🔹این موضع دولت «بی جی پی» در هند تا حد زیادی تعجب محافل سیاسی را برانگیخته است، زیرا دولت هند پیشتر نه تنها اقدام به اخراج مسلمانان روهینگیایی گریخته از می‌کرد بلکه بر اساس قانون شهروندی دهلی نو اعلام کرد که به هیچ عنوان به مهاجران غیر قانونی حق شهروندی هند را اعطا نمی‌کند. 🔹«پیر محمد ملازهی»، کارشناس مسائل شبه قاره، در این باره می‌گوید: «هند مامن و پناهگاه خوبی برای مسلمانان آواره روهینگیا بود، زیرا در این کشور احساس ارامش می‌کردند اما دولت بی جی پی، به یک باره تصمیم به اخراج آنان گرفت که تاثیر منفی بر وجهه دهلی نو در محافل منطقه‌ای به‌خصوص در میان مسلمانان داشت.» 🔹از این رو اهداف و برنامه‌های هند از تغییر موضعش در قبال آواره روهینگیا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: 🔹اول آنکه دولت حزب بی جی پی در هند که دولتی راستگرا و هندوگرا تلقی می‌شود درصدد ترمیم وجه خود در نزد مسلمانان این کشور و منطقه است. 🔹دوم آنکه به نظر می‌رسد دولت دهلی نو در رقابت با درصدد تقویت روابطش با دولت نظامی میانمار است. 🔹پکن و دهلی نو رقابت سختی را برای تقویت نفوذ و حضور خود در میانمار پیگیری می‌کند و به نظر می‌رسد دولت هند به این نتیجه رسیده است که با کاستن از مشکلات دولت نظامی میانمار ناشی از مهاجران روهینگیا همانند عربستان و چین می‌تواند موقعیت تازه‌ای را در رابطه با دولت میانمار پیدا کند. 🔹بنابراین دست و دلبازی دولت هند برای اعطای آپارتمان در دهلی نو که از مشکلات و نیازهای فوری بخش وسیعی از مردم هند نیز محسوب می‌شود نشان می‌دهد که دولت هند خیز بلندی را برای ایفای ژست حقوق بشری و انسان‌دوستانه با حمایت از مسلمانان آواره روهینگیا حاضر در این کشور برداشته است تا از یکسو حزب «بی جی پی» را دوست مسلمانان نشان دهد و از سوی دیگر در کنار که تعداد زیادی از مسلمانان روهینگیا را پذیرفته (حدود ۴۰۰هزار نفر)، بستر و زمینه توسعه روابط با دولت میانمار را فراهم کند. ✍️ از دیگر نشانه‌های تغییر رویه دولت راستگرای هند در قبال مسلمانان، برخوردهای جدی‌تر حزب حاکم با اعضایی است که به اسلام و مسلمانان توهین می‌کنند. از جمله چند روز پیش یکی از رهبران حزب حاکم توسط پلیس استان تلانگانا در شهر حیدرآباد به دلیل توهین به پیامبر اسلام دستگیر شد و عضویت وی در حزب تعلیق شد. 🔸چند ماه پیش نیز سخنگوی رسمی و یکی دیگر از رهبران حزب به پیامبر اکرم (ص) توهین کرده بود که با اعتراضات گسترده مردمی و دیپلماتیک جهان اسلام علیه علیه هند، حزب بهاراتيا جاناتا عضویت سخنگو را تعلیق کرد. @dolatedin
⭕️ دبی اولین معبد هندو را افتتاح می‌کند 📌اولین معبد مستقل هندو در دبی در ماه اکتبر افتتاح می‌شود تا به 1.4 میلیون هندو مقیم امارات متحده عربی خدمت کند. 🔹المانیتور: تقریباً 64 سال پس از ساخت نخستین معبد هندو - مجموعه معبد هندوی کوچک دبی - جامعه در متحده عربی به زودی نخستین معبد بزرگ، مستقل و سنتی خود را در «مجتمع کلیساها» در روستای جبل علی در جنوب دبی خواهد داشت. این منطقه شامل تعدادی کلیسا برای قبطی‌ها، سریانی‌ها و اونجیلیست‌ها و معبد «گورو ناناک دربار» برای سیک‌ها است که در سال 2012 ساخته شد. 🔹معبد «گورو سندی دربار» دومین معبد هندو در امارات متحده عربی اما نخستین معبد مستقلی خواهد بود که در 5 اکتبر امسال با حضور شخصیت‌های مذهبی و رسمی به طور رسمی افتتاح می‌شود. این تاریخ به این دلیل انتخاب شد که مصادف با جشنواره هندو «دوسهرا» است، که یادبود پیروزی راما (خدای هندو) بر شیطان 10 سر (پادشاه راوانا) است که همسر راما (سیتا) را ربود. 🔹موهان، مدیر کل معبد، گفت: «ما انتظار داریم تعداد زیادی از 1.4 میلیون هندو ساکن امارات، که عمدتاً در دبی و ابوظبی هستند، از معبد دیدن کنند. ما همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که از گردشگران و ساکنان سایر ادیان برای بازدید به این معبد بیایند.» 🔹پیش از معبد گورو سندی دربار، در آوریل 2019 در مراسمی رسمی سنگ بنای پروژه بزرگترین و اولین معبد هندو در ابوظبی و منطقه خلیج فارس گذاشته شد. اما به دلیل شرایط خاص، آن پروژه تکمیل نشد و به جای آن کار بر روی معبد جدید در دبی انجام شد. 🔹دو معبد کوچک هندو دیگر در خلیج فارس در بحرین و عمان قرار دارند. @dolatedin