هدایت شده از اســــاس
دکتر نیکونهاد:
مصوبه زمستان ۱۳۹۶ شورای نگهبان در خصوص تعریف معیارها و شروط چهارگانه داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چه ماهیتی دارد؟ تفسیر است یا نظر مشورتی؟ یا مصوبهای در سطح آیین نامه داخلی شورای نگهبان است؟ وجه الزامآوری آن برای شورای نگهبان و نهادهای دیگر چگونه است و آیا ضمانتاجرایی بر آن مترتب است؟ استنباط اعضای شورای نگهبان از تکلیف مقرر در سیاست های کلی نظام، تکلیف بر ارائه نظریه تفسیری نبوده است؟
دکتر طحان نظیف:
آرائی که در خصوص مصوبه از سوی شورا داه شد، آرا تفسیری بود و بخشی از آن اجماعی و بخشی رأی سه چهارم یعنی (9) نفر را دارا بود اما به عنوان تفسیر اعلام نشد بلکه به عنوان یک تکلیفی که مقام رهبری در سیاستهای کلی انتخابات از شورای نگهبان انتظار داشتند، اعلام شد. (بند ۵_ ۱۰ سیاستهای کلی انتخابات) و مقدمه مصوبه شورا نیز به این موضوع اشاره دارد. در باب ماهیت این مصوبه باب بحث بسته نیست.
این دیدگاه در مجلس وجود داشته است که این طرح در چهارچوب مصوبه شورای نگهبان می باشد. و البته شاید در مقطعی این دیدگاه در برخی از اعضای شورای نگهبان نیز وجود داشت که اگر مجلس در این چهارچوب قانون گذاری نماید مورد تایید خواهد بود و اگر از این چهارچوب خارج شود با اشکال شورای نگهبان روبرو خواهد شد. اما با لحاظ تغییر ترکیب شورای نگهبان و غالب نبودن این دیدگاه، شورای نگهبان مبتنی بر روال گذشته خود عمل کرد.
____
@asaas_discourse
دکتر حامد نیکونهاد
مصوبه پرحاشیه؛ ملاحظات حقوق اساسی @drhamednikoonahad
.
مصوبه پرحاشیه؛ ملاحظات حقوق اساسی
۱. تردیدی نیست که اقدام اخیر #شورای_نگهبان در راستای عمل به تکلیف مقرر در #سیاستهای_کلی_انتخابات بوده است؛ دقیقاً همچون دی ماه ۱۳۹۶
۲. شورای نگهبان «مکلف» به تعریف و اعلام شرایط و معیارهایی بوده که برای «تشخیص» سه شرط رجل مذهبی سیاسی، مدیر و مدبر بودن لازم بوده است و عمل به این تکلیف اساسی مستوجب تقدیر است. طبعاً شرایط و معیارهای تشخیص صلاحیت نمی تواند مجمل و کلی باشد در غیر اینصورت کمکی به هدف نمی کند.
۳. شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در مرحله ثبت نام، مستلزم اطلاع وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات از این معیارها و شرایط است.
۴. ساماندهی ثبت نام کنندگان و نیز شفافیت عملکرد شورای نگهبان در احراز صلاحیتها، در گرو اعلام و ابلاغ این شرایط و معیارهای تشخیص بوده است.
۵. ابزار قانونی در اختیار شورای نگهبان برای عمل به تکلیف مقرر در سیاستهای کلی انتخابات، تفسیر است. همان تفسیری که در اصل ۹۸ بر عهدهی شورای نگهبان قرار داده شده است.
۶. ارائه معیارهای کمی و عینی و ملموس و شفاف در احراز صلاحیتها و انطباق آنها بر داوطلبان که مطالبه همیشگی جامعه حقوقی از مرجع تشخیص صلاحیتهای قانونی یعنی شورای نگهبان بوده، ناگزیر مناقشه برانگیز است.
بقا و اصرار بر معیارهای کیفی هم همان شائبه های رفتار سلیقهای را به دنبال دارد.
۷. سن، سابقه، مدرک و سایر موارد از این دست همیشه قابل مناقشه است چون ممکن است شخص صلاحیت داری برای تصدی سمت ریاست جمهوری وجود داشته باشد ولی حائز این شرایط نباشد.
۸. مهم این است که معیارهای نوعی بر اساس مطالعهی کارشناسی صورت گرفته باشد؛ چه آنکه، معیار را برای موارد استثنا تعریف نمی کنند.
@drhamednikoonahad
اعتراض به شفافيت شوراي نگهبان!
به كدام شوراي نگهبان اعتراض كنيم؟ به شوراي نگهبان شفاف؟ به شوراي نگهبان پاسدار قانون اساسي و سمت رياستجمهوري؟ به شورايي كه درصدد تبيين نحوه رسيدگي به شرايط داوطلبان انتخابات رياستجمهوري است؟ به شورايي كه در مقام ايفاي تكليف مقرر در سياستهاي كلي انتخابات است؟ آيا عمل به وظيفه تصريحشده در بند دهم سياستهاي كلي انتخابات ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، مستوجب تقدير و تشكر بايد باشد يا تخريب و تخطئه؟ آيا مطلوب آن بود كه شوراي نگهبان ضوابط معيارهاي رجال سياسي و مذهبي و مدير و مدبر بودن را مكتوم و پوشيده نگه ميداشت؟ اعلام علني اين ضوابط و شرايط كه زمينه را براي نقد عملكرد شوراي نگهبان در بررسي صلاحيتها فراهم ميكند اقدامي شايسته تحسين نيست؟ مگر نه آن است كه ضابطمندي اقدامات مقامات و نهادهاي حكومتي، آرمان حاكميت قانون و حكومت پاسخگو است؟ بالاخره شرايط انتخاب شوندگان در انتخابات رياستجمهوري كه در اصل ۱۱۵ قانون اساسي آمده است، نيازمند عيني شدن و ملموس بودن هست يا نيست؟ شوراي نگهبان در اين خصوص تكليفي دارد يا ندارد؟ مگر نه اين است كه هر چهار سال يكبار سيل ثبتنامكنندگان فاقد شرايط حداقلي سمتهاي مديريتي جزيي، باعث وهن نظام حقوقي و وجهه كشور در عرصه بينالمللي ميشوند؟ مشخص شدن ضوابط و شرايط و معيارهاي تشخيص رجال سياسي و مذهبي و مدير و مدبر توسط شوراي نگهبان كه طبق قانون اساسي يگانه مرجع تشخيص صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياستجمهوري است گامي موثر و شفافساز در جهت صيانت از وجهه نظام انتخاباتي در عرصه داخلي و خارجي همچنين حراست از جايگاه رفيع رياستجمهوري در قانون اساسي است. اقدام تفسيري شوراي نگهبان در روشن ساختن ملاكهاي قانوني تشخيص رجال سياسي و مذهبي و مدير و مدبر بودن داوطلبان انتخابات رياستجمهوري، اقدامي قانوني و در راستاي عمل به تكليفي قانوني بوده است. شايان ذكر است كه شوراي نگهبان در دي ماه سال ۱۳۹۶ اين ضوابط و تعاريف را مشخص و رسما اعلام كرد ولي در آن مقطع و طي اين چهار سال، نه تنها از اين جهت مورد نقد نبود كه چرا چنين مصوبهاي گذرانده است بلكه اين ايراد و انتقاد مطرح ميشد كه چرا آن مصوبه معيارهاي دقيق و عيني و ملموس و قابلسنجش ارايه نكرده است؟ و اكنون كه چنين شده است، بانگ اعتراض برآمده است كه چرا شوراي نگهبان وارد ترسيم جزيي اين ملاكها و معيارها شده است! بيترديد تصميمات و مصوبات و اقدامات اركان و نهادهاي حكومتي نيازمند نقد سازنده علمي و بيطرفانه است؛ نقدي كه باعث رشد و پيشرفت و تعالي جامعه ميشود اما چنگ زدن به معيارهاي متناقض براي ارزيابي عمل واحد، نه نقد علمي است نه سازنده و نه بيطرفانه.
https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/167677/اعتراض-به-شفافيت-شوراي-نگهبان!
@drhanednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
تضییق نامعقول دایره انتخاب شوندگان، هم نقض حق انتخاب پذیری و هم مخالف شایسته سالاری و حکومت صالحان و هر دو مخالف بنیادهای قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
استعفای دست اندرکاران انتخابات در قامت اجرا یا نظارت، در فرضی که بخواهند مشارکت سیاسی به عنوان داوطلب یا هوادار داشته باشند، منطقی و موجه است
پیشبینی استعفاهای گسترده پیشاانتخاباتی، آنگونه که در ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهدیم، آسیبی جدی است و هم برخلاف سیاستهای کلی انتخابات است و هم برخلاف حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان؛ آسیبی که قانون انتخابات ریاست جمهوری از آن مصون مانده است.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
ما را دنبال کنید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
تحریم؛ وحدت ساز یا بنیان برانداز؟
تحریم تنها یکی از ابزارهای تقابل بنیادین با اهدافِ اساسِ ملت ایران است. اهرمی هوشمندانه که در کنار اهرمهای مکمل، توان القای ناصواب وجود تقابل بین آرمانهای انقلاب را دارد.
هدایت شده از اســــاس
اگر تحریم اقتصادی، یک مانع و سلاح جدی برای عقبنشینی ایران از مواضع خود نبود، قاعدتاً به عنوان یکی از ابزارهای مقابله با مواضع ایران به کار نمی¬رفت. اما میزان تأثیرگذاری آن تابع عملکرد و تحلیل بازیگران داخلی ایران اعم از مردم و مسئولین است.
اما موضوع اصلیتر آن است که مواضع ایرانِ پس از انقلاب در طول این سالها چه بوده است که در تقابل با منافع آمریکا قرار گرفته و مذاکرات بدون پایان را رقمزده است.
هرچند نفس وقوع یک انقلاب بهتنهایی میتواند معادلات کشورهای متحد را برهم زند، اما علاوه بر این انقلاب ایران و محتوای ایدئولوژیک آن، توان معادله سازی جدید برای بهرهکشی از ایران را از صاحبان منافع سلب کرد و مشکلاتی جدی برای استمرار فرایند استثمار منطقه ایجاد کرد. محتوایی که با تبدیل شدن به یک سند حقوقی بنیادین ملی، با پشتوانه ۹۸/۲درصد ملت بهپاخاسته، پیامی بدون لکنت به جهان برای انتخاب راه دوستی یا دشمنی مخابره میکرد.
تحقق بنیادیترین باورهای اساسِ این انقلاب، همواره درهمتنیده و منوط به یکدیگر است؛ استقلال کشور و فراهم بودن بستر اعمال آزادیها در گرو وجود امنیت و تقویت بنیه دفاعی است که خود مبتنی است بر توان اقتصادی و خودکفایی در علوم و وجود پشتوانه مردمی. خودکفایی در علوم بدون جلوگیری از نفوذ و انحصارطلبی و تکیه بر توان اقتصادی و عدالت آموزشی میسر نیست. شکوفایی اقتصادی و استفاده از ظرفیتهای داخلی نیز در گرو توان علمی و انتخاب آگاهانه مسئولین توانمند است. پشتوانه مردمی و مشارکت نیز منوط به مؤلفههای متعددی از جمله رضایتمندی است که از زمینههای ایجاد نارضایتی عمومی میتوان به فقر و فشار اقتصادی اشاره کرد. هرکدام از این مقاصد در منظومة باورهای اسلامی جایگاهی دارند که در ظل آن تعریف میشوند و این منظومه، صرف بهرة مادی انسان در چهارچوب مرزهای وستفالیایی را هدف قرار نداده است، هرچند نسبت به آن متعهد است. بلکه سعادت انسان، استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان میشناسد و در برابر انواع مظاهر سلطهگری، انواع اقدامات ممکن و مقدور را ساماندهی مینماید.
این درهمتنیدگی طبیعی آرمان¬های اساسی، یک ظرفیت ویژه برای تقابل با ایران فراهم میکند. با ایجاد خلل در فرایندهای اساسی رسیدن به اهداف انقلاب، میتوان آن را از درون تهی و پشتوانه اصلی آن یعنی مردم را، علیه آن بکار گرفت. جنگ تحمیلی با هدف قراردادن امنیت و ثبات، و تحمیل فشار سهمگین اقتصادی به مردمی در حال جنگ، بسیاری از فرصتهای تحقق آرمانهای اساس را از ایران گرفت. اما بسترهای ناخواستهای برای نضج و توسعه برخی از آنها برداشت. این بهرهمندی از تهدید ریشه در باورهای ایدئولوژیک مردم و ذکاوت صحنهگردانها و بازیگران دوران جنگ داشت. تحریم هم مکانیسمی جز این ندارد. یعنی فشار حداکثری اقتصادی تا جایی که توان اداره کشور مختل، فقر گسترش و نارضایتی اوج بگیرد. اما تحریم قطعهای از یک پازل بزرگتر است که عدم توجه به سایر قطعات آن آغاز یک اشتباه است.
تحریم فشار اقتصادی ایجاد میکند، اما بهتنهایی مسیر را به ناکارآمدی و نارضایتی عمومی ختم نمیکند یا موجب صفآرایی عمومی علیه آرمانهای بنیادین نمیشود. حتی قادر است تمام قوای کشور را برای جنگ اقتصادی بسیج کرده و توانمندی دفاع اقتصادی ایجاد کند. مانع ایجاد این اتحاد دفاعی اولاً همان درهمتنیدگی و منوط بودن تحقق آرمانها به یکدیگر است که تحلیل نادرست تقابل آرمانهای انقلاب و یا قربانی شدن یکی به نفع دیگری را موجب میشود در حالی که ضعف در هریک موجب ایجاد ضعف در دیگری است.
ثانیاً، وجود پدیدههایی ضد آرمانهای انقلابی مانند وقوع فساد اقتصادی، اشرافیگری، فاصله طبقاتی، بیاخلاقیهای سیاسی، عملکرد ضعیف قضایی در برخورد با مفاسد، عدم پاسخگویی مسئولین، مهمترین عامل اتحاد علیه جنگ اقتصادی، یعنی باور به بقای ارزشها را با تردید مواجه میکند.
حال بخشی از این قطعه پازل خارجی و بخشی از آن داخلی است که اگر در سطح کلان بتوان با پایبندی به شفافیت در برابر ملت، سطح آگاهیهای عمومی را بالا برد، نتیجه بهجای پشت کردن به آرمانهای اساسِ انقلاب، مطالبة حداکثری #تمام آنها برای پیروزی در شرایط تحریم خواهد بود. انقلاب نمیتواند بدون عنصر اساسی خود یعنی مردم، به اهداف دست یابد.
هدایت شده از انجمن علمی حقوق دانشگاه قم
انجمن علمی حقوق جزا دانشگاه قم با همکاری انجمن علمی دانشگاه قم برگزار می نمایند:
وبینار علمی انتخابات ۱۴۰۰ با موضوع
"مشارکت حداکثری؛ بایستهها و موانع"
با حضور: استاد ارجمند جناب آقای دکتر حامد نیکونهاد
عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم
زمان: پنجشنبه /۶ خرداد ماه ۱۴۰۰/ ساعت ۲۱
نشانی وبینار :
https://robord.ir/events/419/
هدایت شده از اســــاس
اگر جان انتخابات رقابت است، هدف از این رقابت چیست؟ تراز رقابت انتخاباتی در یک جامعه رشد یافته چیست؟ اگر بین چگونگی رقابت و هدف رقابت تناسب وجود نداشته باشد ، بازندهی اصلی این رقابت، مردم هستند.
برای تبیین هدف رقابت باید کمی عقب تر رفت، نفس وجود حکومت یک امر ناگزیر است، اما اینکه مردم اداره امور حکومت را به چه کسی بسپارند، محل تامل است.
در یک جامعه دو سطح از خواست ها و اهداف قابل شناسایی است، در سطح اول عموما اختلاف نظری وجود ندارد، مانند حفظ و افزایش قدرت کشور در عرصه های اقتصادی ، سیاسی، بین المللی، افزایش سطح رفاه، آموزش و مواردی از این دست.
در سطح دوم، خرده اهدافی وجود دارد که در واقع مسیرهای منتهی به اهداف سطح اول هستند، اما بنا به عواملی محل اختلاف نظر هستند. اولین عامل، مربوط به تعارض منافع است، در واقع هریک از افراد میخواهد مسیر به نحوی طی شود که بیش ترین سود را برای او داشته باشد. دومین عامل، اختلاف نظر در راه های رسیدن به هدف است. یعنی افراد یا گروهها ، فارغ از نفع شخصی، برای تحقق هدف نسخههای متفاوتی ارائه میدهند. سومین مسئله تلقیهای متفاوت از اهداف کلان است. مثلا علیرغم اتفاق نظر بر ضرورت تحقق قدرت در عرصهی بین المللی، تعریف افراد از این غایت متفاوت باشد. قاعدتا این عامل نیز منجر به ارائه راهکارهای متفاوت خواهد شد.
مردم باید در این عرصه از میان نظرات رقیب، دست به انتخاب دیدگاهی بزنند که میتواند اقناعشان کند.
پس اگر رقابت نباشد، و اگر مردمی نباشند که انتخاب کنند، و اگر فرایند انتخاب آگاهانه نباشد،
دیدگاه های به اصطلاح رقیب در سطح جامعه، خود را ملزم به آن نمی دانند که تمام وجوه نظرات خود را سنجیده، زمینه های اجرایی آن را برآورد کرده و جهت اقناع مردم ، آن را ارائه نمایند. هر سه عامل رقابت، مردم و آگاهی در کنارهم مردم سالاری را تضمین می کند.
در شرایطی که سطح رقابت تنزل پیدا میکند، اقناع مردم، داشتن برنامه همهجانبه، شنیدن نقد و دفاع از برنامه کنار گذاشته میشود.
رقابت در این عرصه، رقابت شلخته و بیبنیادی است که با علم کردن مسائل فرعی یا تاکید کاریکاتوری بر پارهای از مسائل مهم و رها گذاشتن سایر بخشها، و با ایجاد دوقطبیهای عوامفریبانه، هرچند شاید قادر باشد با ایجاد احساسات تدافعی، حضور مردم را در عرصه تضمین نماید، اما غیر مردم سالارانه ترین شکل ممکن انتخابات است.
در سطح کلان
در شرایطی که مسئولین یک کشور انواع اتهامات را در عرصه مناظره انتخاباتی بر هم وارد میکنند ، که هیچگاه در عرصه دادگاه، یعنی محل اصلی طرح آن، مطرح و نتیجه آن مشخص نمیشود،
در شرایطی که رییس جمهور در قبال عملکرد خود در پیشگاه مردم ، حقیقتا مسئول نیست، و بارز ترین خطاها ، کوچک ترین پیامدی برای مسئولین ندارد،
در شرایطی که برای تحقق تاثیر مستمر نقش مردم، بسترها فراهم نمیشود
رقابت های دم دستیِ کاذب باقی، و مشارکت حداکثری پوستهای بیش نخواهد بود. پوسته ای که نمیتواند دال بر وجود رشد باشد. حداقل بین درصد مشارکت و رشد رابطهای مستحکم وجود ندارد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
ما را دنبال کنید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #ویژه_انتخابات از بهشتی برای امروز♨️
🎥از شهید مظلوم دکتر بهشتی(ره):
جامعه ای که پذیرفته ای که زندگیت در این صراط مستقیم جلو رود به تو #هشیار_باش می دهیم!
میگوییم هشیار باش کسانی را برای عضویت #شوراها انتخاب کن،انتخاب شوندگان باید «مسلمانِ معتقدِ متعهد به مکتبِ مورد قبول جامعه و نظامت» باشند،اگر در آنها این قید را رعایت نکنیم،قافیه را باخته ای!
پس وقتی #مسئله_شورا مطرح می شود،باید با مسئله شورا یک قید مطرح شود،«شورا بله،ولی انتخاب شوندگان باید دارای اعتقاد و ساخت قوی مکتبی باشند»
در کارخانه میخواهید شورا انتخاب کنید،باید انتخاب کنید،بنده سر سخت موقعی که قانون اساسی تصویب میشد،اخیرا که لایحه ی شوراها مطرح بود در شورای انقلاب،میگفتم که باید شوراها در زندگی جامعه ما نقشی موثر داشته باشند اما یک #شرط باید در قانون شوراها بیاید و آن این است که «انتخاب شوندگان باید مسلمانانی مومن به انقلاب اسلامی در خط امام باشند»
#شهید_بهشتی
#انتخابات
#شوراها
#شورای_شهر
#انتخاب_آگاهانه
#اصلح
#از_بهشتی_برای_امروز
@shahiddoctorbeheshti
.
از #مشارکت_حداکثری تا #انتخاب_اصلح
✅برخورداری از جامعه ای سالم و زمینه ساز برای شکوفایی استعدادها به صورت متعادل(رشد)، در شمار حقوق مردم است
✅ساخت این جامعه، تکلیفی همگانی است و دولت خاسته نیست؛ اگرچه زمامداران تکالیف متعدد و مهمی در این راستا دارند
✅رشد اجتماعی پایدار و تکاملی، نیازمند #انتخابگری آزادانه و آگاهانه است. لذا بدون مشارکت موثر و معنادار آحاد مردم رشد مطلوب، محقق نمی شود
✅رشد دادن تحمیلی، اگر میسر هم باشد قطعاً مطلوب نیست و اساساً برخلاف ذات و هویت انسانی است؛ لذا هم حاکم تحمیلی و هم حکمرانی تحمیلی مردود است
البته بدون هدایتگری پدرانه (و نه پدرسالارانه) ، #رشد و تکامل حاصل نمی شود.
✅در کنار هدایتگری پدرانه(محبت آمیز، فرصت دهنده، دستگیر و حامی)، برچیدن موانع گوناگون اجتماعی که مخل انتخابهای آزادانه و آگاهانه باشد، تکلیف قطعی و اولویت دار زمامداران و خود، از حقوق مردم است.
✅برخورداری از حاکمان شایسته (کارآمد و متعهد)، از دیگر حقوق مردم است که با تکلیف به مشارکت قابل دستیابی است
✅مشارکت در برگزیدن حاکمان صالح، تکلیفی همگانی در راستای جامعه سازی است؛ چه آنکه ابزارهای در اختیار حاکمان بر پندار و کردار مردمان تأثیر شایان دارد، «الناس علی دین ملوکهم».
✅مشارکت حداکثری آزادانه و آگاهانه، گذرگاه گریزناپذیر برای انتخاب اصلح در فرآیند رشد است
✅شاید در مواردی و بنا به عللی، انتخاب اصلح محقق نشود ولی طی طریق رشد، که طبعاً هزینه بردار است، موضوعیت دارد و در بلند مدت و نگاه کلان، سود بیشتری دارد
✅✅✅رشد(چه فردی چه اجتماعی)، محصول انتخاب گری است.
پ.ن: با این نگاه، اصل سوم #قانون_اساسی را ملاحظه بفرمایید
@drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
4_5906942451460868569.pdf
2.12M
اصول مشترک، مانع جدال بینش ها
به مناسبت ۱۸ خرداد ۶۸، پیام آیت الله خامنه ای در آغاز مسئولیت رهبری
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
ما را دنبال کنید ...⚖📜
@asaas_discourse
دکتر حامد نیکونهاد
🔰 *پرسمان جمهور* 🔰
🗳 پرسش و پاسخ پیرامون چالشهای نظام انتخابات ریاست جمهوری
🔹️ *با حضور دکتر حامد نیکونهاد*
🔸️ دکترای حقوق عمومی از دانشگاه شهید بهشتی، سرپرست پژوهشکده حقوق عمومی و بینالملل پژوهشگاه قوه قضائیه و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم
🗓 *دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰*
🕤 *ساعت ۲۱:۳۰*
💠 *مسجد الغدیر آبادان (بریم شمالی)*
🔰 با امکان حضور مجازی در بستر اسکای روم، از طریق لینک: https://www.skyroom.online/ch/prjf80/alghadir
🔰 پخش زنده اینستاگرام از صفحه masjed.alghadir@
🔹️ *مسجد الغدیر آبادان*
🔹️ *پایگاه مقاومت بسیج شهید حمید طاهری*
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
🔻ویژگیهای رئیس جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه آیت الله شهید بهشتی(ره)
#از_بهشتی_برای_امروز
🔻 #رئیس_جمهور باید قدرت جذب همکاران فعال و مؤمن را داشته باشد
۱- اعتقاد قلبی و جزمی به اسلام. واقعاً مسلمان و مؤمن باشد و پایبندی عملی به مقررات و تعالیم اسلام داشته باشد. رئیس جمهور یک جامعه اسلامی باید هر جا میرود، در داخل خانهاش، در بیرون خانهاش، در دفتر ریاست جمهوریش، در مهمانیها و ملاقاتها و دیدارهای داخلی و خارجی نشان بدهد که یک انسان پایبند به تعالیم اسلام است. از نظر اخلاقی هم باز نمونه یک انسان مسلمان باشد، صداقتش، راستیش، قابلیت اعتمادش برای همکاران و عموم مردم، برخوردش برخورد متواضعانه باشد، با مردم به فروتنی برخورد کند.
۲- باید مردی باشد آشنا به سیاست، آشنا به کشورداری، آشنا به تنظیم روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مسلمان و غیرمسلمان، چون تنظیم این روابط ساده نیست، نکتههای ظریف و ریزهکاریهایی در این زمینه هست که خیلی در خور توجه است. گاهی یک نفر در برخورد با یک سفیر از یک کشور، یک جمله نابجا میگوید و روابط میان این دو کشور را تیره میکند. یا یک جمله نابجا میگوید و یک کشوری را نسبت به قدرت و استقرار یک نظام در کشور خودش دچار شک و تردید میکند. بنابراین باید انسانی باشد آشنا به سیاست و به رموز سیاست.
۳- باید قدرت جذب همکاران فعال و مؤمن را داشته باشد. یعنی کسی باشد که افراد با ایمان و انقلابی و فعال و خلاق این جامعه را جذب کند. بعضی از چهرهها هستند که افرادی را میتوانند جذب کنند که چندان به نظام حکومت اسلامی آشنا نیستند، یا معتقد نیستند، ملتزم نیستند. بعضیها هستند که نه، مبانی و رفتار و موضع اجتماعی آنها طوری است که افراد و عناصر فعال مؤمن به اسلام و نظام جمهوری اسلامی را جذب میکنند.
۴- در ایجاد هماهنگی باید مقتدر باشد، مدیریت رئیس جمهور غیر از مدیریت یک وزیر است، غیر از مدیریت حتی یک نخستوزیر است، غیر از مدیریت یک مدیرکل و یک رئیس اداره است، غیر از مدیریت یک شرکت است. نقش مهم رئیس جمهور در مدیریت این است که بتواند میاں قوه اجرایی یعنی دولت، قوه قانونگذاری یعنی مجلس شورای اسلامی و قوه قضایی در رابطه با مردم و در رابطه با رهبری هماهنگی ایجاد کند.
۵- باید قاطع باشد، چون هماهنگی ایجاد کردن معمولاً به مقدار قابل توجهی از قاطعیت احتیاج دارد. البته قاطعیت غیر از خشونت است. قاطعیت یعنی به موقع تصمیم بگیرد و در تصمیمگیریها دچار تزلزل نباشد. باز قاطعیت غیر از عجله کردن در تصمیمگیری است، اتفاقاً باید بسیار مرد دورنگر و همهسونگر باشد که قدرت تصمیمگیری را پس از همهسونگری داشته باشد.
۶- در زمینه سیاست خارجی مخصوصاً رئیس جمهور باید فرد آگاهی باشد. برای اینکه پذیرش سفرا در قانون اساسی به عهده او گذاشته شده است، پذیرش رؤسای کشورهای دیگر که به ایران میآیند یا شرکت در دعوتهایی که رؤسای کشورها از ایران میکنند، بر عهده اوست. بنابراین باید به سیاست خارجی مخصوصاً آشنا و آگاه باشد و در هر جا بتواند عمل یا عکسالعمل مناسبی را انجام دهد.
۷- رئیس جمهور باید در جمع، به عنوان یک نمونه مطلوب در جامعه قدرت درخشیدن داشته باشد و واقعاً انسانها و افراد و اعضای جامعه وقتی به او و رفتار او مینگرند، احساس اعتماد و اطمینان کنند. اطمینان به اینکه مدیریت درجه اول و رهبری درجه اول کشور را پس از مقام رهبری، به دست انسانی دادهاند که آن انسان نسبت به این امت و نسبت به این نظام و نسبت به امامت این امت وفادار است.
روزنامه جمهوری اسلامی؛ ۲۷ تیر ۱۳۶۰
#انتخابات_ریاست_جمهوری
#انتخابات
@shahiddoctorbeheshti
بهشتی؛ ملت ناشناخته
سخن گفتن از شخصیتهای چندبعدی امری بس دشوار است. ابعاد شخصیتی شهید مظلوم آیت الله دکتر سید محمد حسینی #بهشتی حقیقتاً شگفت انگیز است
اسلام شناسی تمام عیار، مدیری کارآمد، دارای نظم مثال زدنی، طراح فعالیتهای تشکیلاتی بومی، دغدغه مند تربیت و راهبری نسل انقلابی، محققی ژرف نگر و دانشمندی دنیادیده تنها گویای بخشی از ابعاد شخصیتی این بزرگ مرد کم نظیر تاریخ معاصر ماست
مراد و مقتدای او #امام روح الله دو تعبیر تاملبرانگیز و تکان دهنده در خصوص پرورده خویش بیان کرد:
یکی آنکه بهشتی یک ملت بود برای ملت ما و دیگر آنکه شهادت بهشتی در برابر مظلومیت او ناچیز بود.
این دو توصیف به حق شگفت آور و عمیق هستند
توانمندی یک شخص خودساخته به درجه ای میرسد که می تواند کارکرد یک ملت را داشته باشد «كان ابراهيم امه»
اما مظلومیت کم نظیر و یا بی نظیر آن دردانه دوران درمیان جامعه ما همچنان محسوس است اگر روزی تهمت های ناروا و برچسبهای ناجوانمردانه شخصیت بهشتی را هدف ترور قرار داده بود امروز تحریف مواضع صریح آن سیاستمدار صادق در زمینه های مختلف اجتماعی و نیز مصادره شخصیت علمی و انقلابی او مهمترین ظلمی است که به آن شهید همچنان مظلوم، گاه شوربختانه از جانب نزدیکترین نزدیکان خونی او، نسبت به او روا می شود.
بهشتی سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی بود و هست
صراحت، صداقت، صمیمیت، صلابت و صبر انقلابی در کنش ها و واکنشها و مواضع او مشهود بود
@drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
🔸پنجمین گفت و گوی زنده اساس🔸
به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی
برگزار خواهد شد.
با حضور
🔸دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم
🔸علی محزون، مدرس حوزه و فعال رسانه
محور گفتوگو:
🔸نقش شهید بهشتی در فرایند تصویب قانون اساسی
زمان
📆دوشنبه ۷ تیر، ساعت ۲۲🕙
بصورت لایو در صفحه اینستاگرام اساس
➡️@asaas_discourse1⬅️
.......................
با ما همراه باشید
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
asaas_live5_p1_shahidbeashti.aac
21.58M
🔺صوت پنجمین گفت وگوی زنده #اساس /بخش اول
با عنوان
«نقش #شهید_بهشتی در فرایند تصویب #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران»
با حضور
🔺دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم
🔺 آقای علی محزون، مدرس حوزه و فعال رسانه
💠برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
⬇️اساس را دنبال بفرمایید⬇️
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Instagram.com/asaas_discourse1
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Telegram.me/Asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
Assas_live5_p2_shahidbeheshti.aac
25.6M
🔺صوت پنجمین گفت وگوی زنده #اساس /بخش دوم
با عنوان
«نقش #شهید_بهشتی در فرایند تصویب #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران»
با حضور
🔺دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم
🔺 آقای علی محزون، مدرس حوزه و فعال رسانه
💠برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
⬇️اساس را دنبال بفرمایید⬇️
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Instagram.com/asaas_discourse1
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Telegram.me/Asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
.
سکان دستگاه قضا در دستان قوه قضائیه شناس
برای دومین بار پیاپی، امام امت به موجب اصل ۱۵۷ قانون اساسی فردی را بر منصب عالی ترین مقام قوه قضائیه نشاند که علاوه بر شرایط مصرح قانونی، در بطن نظام قضای پساانقلاب اسلامی رشد و تنفس نموده و از زیر و زبر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به نیکی آگاه است و می داند مدیریت دستگاه قضایی چه اقتضائاتی دارد و با چه دشواری هایی روبروست
البته در دیگر قوا هم سابقه مسوولیت اجرایی داشته اند و به ملاحظات فراقوه ای آگاهند؛ سابقه روشنی در فسادستیزی و قاطعیت دارند و از بدنه قوه قضاییه رشد کرده و مورد اعتماد ولی امر قرار گرفته اند.
صمیمانه برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق دارم
پ.ن: خاطرهای به یادماندنی از ایشان در ذهنم نقش بسته است. در یکی از دیدارهای خصوصی که چند روزی مانده به اربعین سال ۹۸ بود در دفتر معاون اول به همراه رییس پژوهشگاه قوه قضائیه خدمتشان بودیم. از ورود و مسوولیت پذیری جوانان در قوه قضائیه در دوران تحول بسیار استقبال کردند و یادی از حضرت علی اکبر علیه السلام نمودند. به محض ذکر نام فرزند سیدالشهدا چنان منقلب شدند که به پهنای صورت اشک می ریختند و دقایقی نتوانستند سخنان خود را ادامه دهند
رقت قلب و شیفتگی آقای محسنی اژه ای این شخصیت عالی مقام به خاندان آل الله برایم بسیار جالب توجه بود.
@drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
🔺کلاب اساس برگزار میکند🔺
🔸گفت وگویی با محوریت
«پوشش و حکومت؛نحوه و حدود مداخله»
با حضور خانم دکتر فقیهی
عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه حضرت معصومه (س)
دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰
ساعت ۱۸
کلاب اساس را دنبال بفرمایید
لینک روم
https://www.clubhouse.com/join/%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3/e7tpUO0e/myl8KyVO
-----------
@asaas_discourse