هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
✍️✍️ تسهیل روزهداری و نیکحکمرانی
۱. آهنگ حکمرانی اسلامی، آهنگ تربیت و تعالی است و به فرموده نبی اکرم صلوات الله علیه و آله، زمامداران موظفند همچون پدران مهربان (کالوالد الرحیم) نسبت به مردم (عیال الله) رفتار کنند.
۲. شاید وظیفهای مهمتر از زمینهسازی برای #دینمداری حداکثری بر عهده نظام حکمرانی اسلامی متصور نباشد.
(الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ)
۳. روزهداری از فرایض قطعی و پل تعالی انسانی و ماه مبارک رمضان، فصل خودسازی معنوی است
(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)
۴. تسهیل زیست مسلمانی و تدارک بسترهای لازم در یک جامعه اسلامی برای هرچه بهتر ایفا کردن تکالیف انسانساز اسلامی، برای حکومتی که دین مبین اسلام در آن رسمیت دارد، نیاز به استدلال ندارد.
۵. توجه مضاعف و پدرانه به نوجوانانی که غیرتمندانه #روزهداری را بر #روزهخواری ترجیح دادهاند به ویژه آنها که به تازگی مشرف به سن تکلیف شده اند(روزه اولی ها)، لازمه نیکو حکمرانی (حسن الولایه) است.
۶. #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران رسمیت دین اسلام را ابدی اعلام کرده(اصل۱۲) و نخستین تکلیف دولت جمهوری اسلامی را «ايجاد محيط مساعد براي رشد فضايل اخلاقي براساس ايمان و تقوا و مبارزه با كليه مظاهر فساد و تباهي.» مقرر کرده است.(بند ۱ اصل ۳) و قوه مجریه هم باید راهگشای ایجاد جامعه اسلامی باشد.(مقدمه قانون اساسی)
ظرفیت پرمغز اصل ۴۳ قانون اساسی(بند۲)، ضرورت تغییر ساعات کار برای خودسازی معنوی را به خوبی پیشبینی کرده است.
۷. اینک که به برکت فروکش کردن ترکتازی ویروس منحوس، مجال بازگشایی مدارس فراهم شده است و بهار طبیعت با بهار قرآن مقارن گردیده است، تبدیل فرصت دینمداری به تهدید دین گریزی، نهایت کج سلیقگی و بیتدبیری است.
۸. اندکی دیرتر آغاز کردن کلاسهای درس، هم رغبت تحصیل را افزایش میدهد و هم انگیزه زیست دینمدارانه را در آیندهسازان جامعه اسلامی چندچندان میکند.
@drhamednikoonahad
26.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل هجدهم قانون اساسی؛ #پرچم_رسمی ایران
پرچم رسمی ايران به رنگهای سبز و سفيد و سرخ با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار «الله اكبر» است
اصل هجدهم قانون اساسی با نشاندن شعار اصیل و اصلی نهضت جهانی اسلام و نیز شعار محوری ملت مسلمان ایران در جریان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 یعنی فریاد «الله اکبر»، بر روی پرچم و بیرقی که اعتبار بینالمللی دارد، به خوبی هویدا میکند که #ملت_ایران میبایست با چه خصیصه هویتی در عرصه جهانی شناخته شود.
پرچم ایران صرفاً از مسائل شکلی و ملیگرایانه و عامل وحدتبخش یک ملت نیست؛ بلکه به خاطر ماهیت اسلامی نظام، جامه شعایر دین نیز به تن دارد؛ پرچم جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه نوع حکومت را آشکارا بیان میدارد، شعار اصیل اسلامی «اللهاکبر» که شعار اصلی پیروزی و تداوم #انقلاب_اسلامی است را در متن خود دارد. همچنین نشان رسمی #جمهوری_اسلامی ایران واژه «الله» در واقع یک نشانواره از عبارت اسلامی «لا اله الا الله» است که عبارت اخیر نیز در زمره شعارهای انقلابی و نمادی برای ایجاد حکومتی توحیدی و حرکت به سوی الله تلقی میشود
به منظور انطباق مشخصات #پرچم با قانون اساسی، در قانون «مشخصات پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران» مصوب 15/04/ 1359 شورای انقلاب، چنین مقرر شد که شعار «اللهاکبر» به رنگ سفید و با خط کوفی به نشانه روز پیروزی انقلاب در بیست و دوم بهمن، مجموعاً بیستودو بار بهصورت حاشیه در مرز رنگهای سبز و قرمز آورده شود.
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
دعا؛ پناهگاه یا لغزشگاه!
دعای جاهلانه و دعای عاقلانه
#شب_قدر
دعا پناهگاه پرارزشى اسـت براى مردمى كه بفهمند دعا يعنى چه و چه جـور بايـد دعـا كرد و كجا بايد دعا كرد. و دعـا لغزشـگاه خطرنـاكى اسـت براى فرد و امتى كه ميزان و حد دعا را نشناسد؛ كمـا اينكـه امت ما در مورد دعا به چنين لغزشى دچار شـده اسـت. در اين مورد بايد يك جمله عرض كنم، و آن اين است كه دعا بههيچ صورت براى آن نيست كه دعاكننده ذرهاى از كوشـش و تلاش خودش براى رسيدن بـه آن مطلبـى كـه دربـاره آن مطلب دعا مىكند خوددارى كند. اگر دعاكنندهاى دعـا کرد و خودش حركت نكرد، يا حركت كرد ولى به اندازه كافى حركت نكرد، انسان جاهل و نادانى است. بيماردارى است، پدرى يا مادرى كه كودك بيمارش كـه او را بسـيار عزيـز مىدارد جلويش در بستر خوابيده، نالـه مـىكنـد؛ آن پـدر، مادر، آن بيماردار ناراحت مىشود و مىگويد خدا، كـودك من را شفا بده! اما همان وقت كه مىگويد خدا كودك مـن را شفا بده، بايد به اين حساب برسد كه آيا آنچه از دستش در معالجه اين كودك بيمار برمىآمده، كردهاند يا نـه. اگـر ذرهاى در معالجه و درمان آن بيمار فروگـذارى و كوتـاهى كرده باشند و بگويند اى خدا، خدا را بد شناختهاند؛ غلـط شناختهاند؛ دعا را هم بد و غلـط شـناختهانـد.
اگـر امتـى، اجتماعى، كه در لابلاى چرخهاى پيچيده زندگى اجتماعى گير افتاده و از هر سو فشار مىگيرد، دست به دعا بردارد و از خدا خلاص و نجات و رهايى خـودش را از شـرايط و مشكلات بخواهد، بسيار بجاست؛ بسيار خوب اسـت؛ امـا قبلاً بايد از اين #امت پرسيد آيا همه راههاى عقلايى تلاش و كوشش براى نجات و اصلاح خودش را طى كرده يا نه.
اگر قدمى در اين راه كوتاهى كرده باشد و دعا كند، دعايى جاهلانه است و منتظر اجابت هم نباشند.
دعا را از آن سر معنى كردم: #عشق به خدا، پيوند بـا خـدا؛
اجازه بدهيد آن را از اين سر هم معنى كنم. معناى دعا از ايـن سر اين است كه اگر فرد يا جامعه تمام تلاشـهاى عـادى را كرد ولى با تلاشش به جايى نرسيد، دچار يـأس و نااميـدى نشود؛ بداند و ايمان داشته باشد كه دسـتگاه الهـى از حـوزه #تلاش او بسى وسيعتـر اسـت و چـه بسـا راههـاى تـلاش ناشناختهاى وجود داشته باشد كه در آينـده بـه رويـش بـاز شود و مسيرى تازه و نو براى تلاش و كوشش پيش پـايش بگذارد.
... مبادا دعاى اسلام در حد دعاى اديـان ديگر، اديان خرافى ديگر، يا آلوده بـه خرافـات، تنـزل كنـد؛ كما اينكه متأسفانه بايد بگويم تنزل كرده. ملاحظه مـىكنيـد در مفهوم دعا در اسلام اصلاً آمادگى براى تلاش و كوشـش بىپايان نهفته است. يعنى آدمى نه تنها بايد در حـدودى كـه عقلش رسيده كار كرده باشـد، بلكـه بايـد در حـدودى كـه عقلش هنوز نرسيده نيز به راههاى نشناخته نو بـراى تـلاش و كوشش #اميد داشته باشد. اين كجا و آن تنبلى و كنـار زدن تلاش و كوشش به اميد #دعا كجا؟! خيلى فاصله دارد!
بنابراين، ما كه دعا مىكنيم، معنى دعا ايـن اسـت كـه از آن طرف پيوند با بىنهايت، پيوند بـا خـداى بـىنهايـت و قـدرت بىنهايت او را، همواره براى خودمان محفوظ نگه مـىداريـم. و از اين طرف معنايش اين است كه بر خودمان نهيـب مـىزنـيم مبادا دچار يأس و نااميدى باشيم. بكوش؛ اميـدوار بـاش؛ اميـد است از راههايى كه حتى به فكرت نمىرسد بـه هـدف و مقصود و آمال و آرزويت برسى.
کتاب #شب_قدر صص ۲۴-۲۷
@shahiddoctorbeheshti
چرا #حجاب را اجباری کردند؟ (1)
=چرا حجاب را اجباری کردند؟
-یعنی چه کار کردند؟
=خب معلومه دیگه یعنی حکومت میگه همه خانمها باید حجاب داشته باشند. مگه همه چی زوری میشه؟
- نه همه چیز زوری نمیشه یا بهتر بگم فقط زوری نمیشه ولی به نظرت میشه برای پوشش انسانها در محیط اجتماعی هیچ قانونی نباشه؟
=آره چرا نشه؟
- یعنی همه در انتخاب اینکه در محیط عمومی چی بپوشن صددرصد آزاد باشند؟
=بله آزاد باشند چی میشه مگه؟ کسی که عریان بیرون نمیاد!
- از کجا معلوم؟ چه تضمینی هست؟
=چون همه انسانند و ی حداقلهایی رو رعایت میکنند خودشون
- یعنی میگی احتمال نداره کسی بخواد بدون رعایت همان حداقلهایی که تو ذهنته بیاد بیرون
=احتمالش که هست. بله ممکنه اتفاق بیفته بالاخره تو جامعه اعتقادات مختلفی هست
- خب اگه کسی چه مرد چه زن بدون رعایت همون حداقلها بیرون آمد و گفت دوست دارم با این جور پوشش بیام بیرون، تکلیف چیه؟
=هیچی
- یعنی کسی که حداقلهای جامعه رو رعایت نکنه اهمیتی نداره؟
=خب رعایت نکرده دیگه، بکشیمش؟
- نه! پس اگه مهم نیست که اون حداقل پوشش رعایت بشه اصلا چرا جامعه برای خودش حداقلهایی گذاشته؟
=یعنی میخوای بگی پس قانون لازمه؟ نه لازم نیست. خود جامعه از اون حداقلها دفاع میکنه
-چطوری؟
=بقیه تذکر میدن، فشار اجتماعی به طرف وارد میشه، بالاخره طرد میشه تا اینکه رفتارشو عوض کنه
- درسته! این موارد خیلی مهمه و خیلی وقتها هم موثرند. هم مفیدن و هم لازم و حتی اولویت دارند ولی کافی هم هستن؟
=چرا نباشند؟ پوشش یه مسئله فرهنگی اجتماعیه
- درسته ولی مگه مسایل فرهنگی اجتماعی قانون نمیخوان؟
=خب همون قانون اجتماعی رو بهش تذکر میدیم
- تذکر خیلی خوبه ولی اگر مقاومت کرد و قبول نکرد چی؟ اگر تعدادشون کم کم زیادتر شد چطور؟
=حالا اون موقع میشه در موردش فکر کرد
- در مورد همه ناهنجاریهای اجتماعی همین نسخه رو میپیچی؟ یعنی جامعه صبر کنه تا انواع ناهنجاری ها و مفاسد زیاد و فراگیر بشه بعد به فکر مقابله بیفته؟
=ولی اینها هیچکدوم حجاب اجباری رو ثابت نمیکنه
- قانونی شدن حداقلهای پوشش در محیط عمومی رو که اثبات میکنه نمیکنه؟
قبول! حداقلهای پوشش رو قانونی کنن.
- پس برخورد قانونی با کسی اون حداقلهای قانونی رو رعایت نکرد مجازه؟
=باشه ولی چرا حجاب رو اجباری کردن؟ و کسی که حجاب نداشته باشه رو مجازات میکنن؟ آخه با گشت ارشاد و اینها مگه کسی با حجاب میشه؟
- ببین! من نگفتم گشت ارشاد، میگم قانون لازمه و نمیشه نباشه ولی حتما قانون به تنهایی کافی نیست و حتی در مورد همه منکرات و مفاسد اجتماعی، اولویت با کارهای تربیتی و فرهنگی و اجتماعیه.
=اصلا مگه حجاب واجبه؟
-خب ضروری بودن حجاب که حکم خدا تو قرآنه
=خدا که نگفته زور کنید، گفته؟
-پس قبول داری که رعایت حجاب واجبه ولی میگی نباید قانونی باشه و حکومت اونو الزام کنه
=آره دیگه مثل نماز و روزه و بقیه احکام شرعی که اختیاریَن
- خب! میدونی که جهاد و زکات که همون مالیات شرعیه از عبادات حساب میشن و حکم جهاد و زکات هم تو قرآن اومده درسته؟ و همه هم واجبن؟
=بله درسته
- و همه مسلمونا هم که شرایطشو دارن باید زکات بدن و جهاد نظامی کنند مثل زمان پیغمبر، و دلبخواهی هم نیست یعنی وقتی حاکم اسلامی فرمان جهاد داد یا مالیات رو مطالبه کرد، همه موظفند که تبعیت کنند
=یعنی حجاب هم مثل زکات و جهاده؟ زکات و جهاد از فروع دین هستن. حجاب که از فروع دین نیست
- از این جهت که داریم مقایسه میکنیم یعنی اجتماعی بودن حکم، مثل همدیگهن. ولی همه واجبات که جزء فروع دین نیستن مثلا رعایت حق الناس واجبه ولی از فروع دین نیست
=مگه خود قرآن نگفته لا اکراه فی الدین
- بله ولی چه ارتباطی به بحث داره؟
=خب دینداری که زوری نمیشه
- درسته نمیشه
=پس چرا جهاد و زکات اجباری هستن؟
- ببین! پذیرش دین انتخابیه و اصلا زوربردار نیست ولی وقتی کسی که مسلمان شد یعنی خودش قبول کرده که به دستورات خدا عمل کنه و اصلا مسلمان یعنی تسلیم فرمان خدا دیگه
=یعنی نمیشه بین احکام مختلف انتخاب کرد؟
- یعنی یه دین جدید درست کنیم؟
=نه، دین و خدا رو که قبول داریم ولی اجباری شدنشو قبول نداریم
- اجباری شدن یعنی چی؟
=خب دین ی مسئله قلبیه. نماز اجباری خاصیتی داره؟ جهاد و زکات اجباری چی؟ قبوله؟
- نه
=خب پس چرا اینها رو اجبار می کنن؟
- ی سوال! چطوری باید جامعه رو حفظ و اداره کرد اگر کسی برای جهاد با دشمن اعلام آمادگی نکرد یا مالیات یعنی سهمش از هزینههای لازم برای اداره جامعه را با اختیار خودش نداد؟
=پس میگی عبادات و واجبات رو هم میشه اجباری کرد؟
- در مورد احکامی که اجتماعی هستن راه دیگه ای هست؟
=آره! کار فرهنگی و تربیتی و تبلیغاتی و رسانهای و اینها
- بله اینها لازمه ولی آیا کافیه؟
=خب اجبار اینها اثر معکوس داره و لجاجت و مقاومت ایجاد میکنه و نتیجه ای نداره
- خب برای همین گفتم که اقدامات فرهنگی و تربیتی هم لازم و حتی اولویته. قانونی کردن اینها کافی نیست
ادامه دارد ...
@drhamednikoonahad
برای #ارتش_مکتبی؛ ارتش منحصر به فرد
#روز_ارتش
در جمهوری اسلامی ایران، روح مکتبی و انقلابی در نهادهای مألوف و نامآشنا در فضای #حقوق_اساسی از جمله ارتش نیز دمیده شده است. #مقدمه_قانون_اساسی از ارتش مکتبی سخن گفته است؛ بدین ترتیب که در تشكيل و تجهيز نيروهاي دفاعي كشور توجه بر آن است كه «ايمان و مكتب»، اساس و ضابطه باشد. بدين جهت ارتش جمهوري اسلامي، در کنار #سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در انطباق با این هدف شكل ميگیرد و نهتنها حفظ و حراست از مرزها بلكه بار رسالت مكتبي يعني #جهاد در راه خدا و مبارزه در راه گسترش #حاكميت_قانون خدا در جهان را نيز عهدهدار خواهند بود.
اصل 143 #قانون_اساسی ارتش جمهوری اسلامی ايران را نه تنها متعهد به پاسداری از استقلال و تماميت ارضی، بلکه موظف به حفاظت از نظام #جمهوری_اسلامی كشور میداند.
اصل 144 نیز به صراحت مقرر نموده است که ارتش جمهوری اسلامی ايران بايد ارتشی اسلامی باشد؛ بدین معنا که ارتشی مكتبی و مردمی است و از این رو بايد افرادی شايسته را به خدمت بپذيرد كه به اهداف #انقلاب_اسلامی مومن و در راه تحقق آن فداكار باشند. پیوند میان ارتش، انقلاب اسلامی و مکتب موردقبول مردم نکته ای ظریف و چشمگشا است.
در ماده 5 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/1366 مجلس شورای اسلامی نیز انعکاس اهداف و رویکرد انقلابی نیروهای نظامی، از جمله ارتش آشکارا مشاهده میشود. حفظ استقلال، تماميت ارضی و نظام جمهوری اسلامي ايران و ياري به ملل مسلمان يا مستضعفِ غيرمعارض با اسلام در جهت دفاع از سرزمينهاي مورد تهديد يا اشغال نيروهای متجاوز در این شمار است. ماده 6 قانون یادشده در مقام ترسیم اصول و ويژگيهای اساسی نيروهاي مسلح، در کنار اوصافی همچون اقتدار، خودکفایی، سادگی و انضباط، مؤلفه های بصیرت زایی را تعیین کرده است:
1- اسلامی بودن یعنی در تشكيل و تجهيز نيروهاي مسلح اساس و ضابطه مكتب اسلام است به نحوی كه بر "همه شئون و ابعاد" آن‚ ضوابط و مقررات شرع حاكميت داشتهباشد. نيروهای مسلح رسالت مكتبی جهاد در راه خدا را بر عهده داشته، پيروي از اصول اخلاقي اسلام و احترام به #شخصيت_انسانی افراد را وظيفه خود ميدانند.
2- "ولايی بودن" به این معنا که نيروهاي مسلح تحت فرمان فرماندهی كل بوده و اصل وحدت فرماندهی در تمامي ردههاي آن حاكم ميباشد و نيل به فرماندهي در تمامي ردهها بر اساس "شايستگی و كارآيی" صورت می گيرد. دستور فرمانده در صورتي كه مغاير با دستورات مسلم شرع [(«لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ» نهج البلاغه حکمت 165)]، فرمانهای فرماندهی كل و حاكميت نظام و قوانين جمهوري اسلامي ايران نباشد‚ لازمالاجرا است. پرسنل نيروهاي مسلح در خط سياسی مقام رهبری می باشند.
3- #مردمی بودن: نيروهاي مسلح همواره در كنار مردم و در جهت مصالح و آرمانهای #امت_اسلامی انجام وظيفه می نمايند و در زمان صلح نيز به درخواست دولت افراد و تجهيزات فني خود را در حدي كه به آمادگی رزمي آنها آسيبي وارد نيايد، در جهت خدمت به مردم در زمينه كارهای امدادی، آموزشی، توليدی و جهاد سازندگی به كار ميگيرند. (اصل 147 قانون اساسی)
4- تدافعی بودن: نيروهاي مسلح با بهرهگيری از تمامی توان خود دشمن را از تعرض بازداشته و در برابر هرگونه تجاوز دفاع نموده و متجاوز را تنبيه و سركوب می نمايند و در عين اعتقاد به اصل #عدم_تعرض، ملل مسلمان يا مستضعفِ غيرمعارض با اسلام را برای دفاع از خود ياری ميكنند.
#نظام_امت_و_امامت
@drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
اصل نوزدهم قانون اساسی: #حقوق_مساوی مردم ایران #حقوق_ملت #دودقیقه_قانون_اساسی @drhamednikoonaha
اصل نوزدهم قانون اساسی: #حقوق_مساوی مردم ایران
«مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.»
✔️در فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با عنوان حقوق ملت، عمده حقها و نه همه حقهای مردم بیان شده است. منظور از حقوق ملت، حقوق افراد یا یکایک ملت است یعنی #حقوق شهروندان. در برخی از اصول دیگر قانون اساسی، بهعنوان نمونه اصول ۱۲، ۱۳، ۱۴ یا اصولی که در فصل قوه قضاییه آمدهاند، به برخی از حقهای مردم اشاره شده است.
✔️برخی از حقها نیز به اقتضای تکالیفی که برای دولت در قانون اساسی پیشبینی شده معنا پیدا میکند، مثل اصل سوم قانون اساسی تکالیفی را بر عهده حکومت و خطاب به آحاد مردم پیشبینی کرده است؛ پس تکالیفی که در اصل سوم قانون اساسی ذکر شده دربردارنده حقهایی برای شهروندان است.
✔️گاهی گفته میشود که زبان دین، زبان تکلیف است نه زبان حق، یعنی همیشه در آموزههای اسلامی، مرتباً از تکالیف مسلمانان صحبت میشود و نه از حقوق آنها که این ادعا، سخن دقیقی نیست. وقتی تکالیفی پیشبینی میشود، در مقابل آنها حقهایی پیشبینی شده است. ضمن اینکه تکالیف گوناگون شرعی که برای انسانها پیشبینی شده، مبتنی بر یک انسانشناسی دقیق است که چون در منطق آموزههای اسلامی، برای انسان یک حقی شناسایی شده، بهعنوان حق رشد، حق کمال، حق شکوفا شدن استعدادهای گوناگون بهصورت متوازن و حق برخورداری از محیط مساعد اجتماعی، برای انسانی که حیاتش جاودانه و ابدی است، لذا در راستای نیل به این حق، تکالیفی پیشبینی شده است. بنابراین همه تکالیف شرعی ریشه در به رسمیت شناختن همین حق دارد.
✔️نخستین اصل از فصل سوم قانون اساسی بهعنوان یک اصل بنیادین، بیانگر تساوی حقوق مردم، فارغ از رنگ، نژاد و زبان است و برتری بر اساس این ویژگی¬ها را نفی می¬کند. مبنا و خاستگاه این اصل، ریشه در آیه¬ی شریفه¬ی «یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكم مِّن ذَكرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكرَمَكمْ عِندَ اللهِ اَتقَاکُم»(آیه 13 سوره حجرات) دارد.
✔️بنابراین، نمیتوان در بهرهمندی افراد از حقوق، ملاکهایی همچون تعلقات قومی، نژادی و زبانی را ملاک قرار داد چراکه مبنا در اینجا، کرامت انسانی فارغ از ملاکهای پیشگفته است. همچنین دین مبین اسلام بر تساوی و برابری شخصیت انسانها با یکدیگر فارغ از ویژگیهای عَرَضی همچون رنگ، نژاد، زبان و غیره تأکید دارد و با نفی تمام امتیازات ناشی از طبقهبندیهای گوناگون، «تقوای الهی» را ملاک برتری انسانها نزد خود قرار داده است.
✔️نکته بسیار مهم اینکه اصل 19 بر عدم دخالت تعلقات نژادی، زبانی، قومیتی و قبیلهای و غیره در حقوق دلالت دارد و عمدتاً به دلیل انگیزههای جغرافیایی مطرح شده و شامل دین و مذهب و جنسیت نمیشود؛ چراکه مطابق آیات قرآن و روایات متعدد معصومین علیهم السلام، عامل دین، مذهب و جنسیت، در موارد مشخصی عامل تمایز و تفاوت افراد در بهرهمندی از حقوق است.
#حقوق_ملت
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
کوتاه در مورد همهپرسی یا #رفراندوم
همهپرسی در اصل ۵۹ با همه پرسی در اصل ۱۷۷ کاملا متفاوت است
اولی در چارچوب قانون اساسی است یعنی با رفراندوم اصل۵۹ نمیشود قانون اساسی را تغییر داد
ولی دومی برای بازنگری در قانون اساسی است و اساسا برای تغییر قانون اساسی
اولی نیاز به مصوبه مجلس و طبیعتاً تأیید شورای نگهبان دارد (طبق اصل ۹۴) یعنی شورای نگهبان باید بررسی و تأیید کند که مصوبه مجلس در ارجاع فلان موضوع به همه پرسی، آیا الزامات قانون اساسی را رعایت کرده یا نه
اما در دومی نه تصویب مجلس لازم است و طبیعتاً نه تأیید شورای نگهبان (طبق اصل ۱۷۷) و اصلا ترتیبات دیگری دارد
مرجع نظارت بر برگزاری هر دو نوع همه پرسی، شورای نگهبان است طبق اصل ۹۹
در هر دو، بعد از برگزاری همه پرسی و مشخص شدن نتیجه، هیچ مرجعی برای تأیید یا رد تصمیم مردم وجود ندارد و رأی مردم قاطع است
@drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
چرا #حجاب را اجباری کردند؟ (1) =چرا حجاب را اجباری کردند؟ -یعنی چه کار کردند؟ =خب معلومه دیگه یعنی
چرا #حجاب را اجباری کردند؟ (۲)
=چرا اجباری شدن یا به قول شما قانونی شدن حجاب لازمه؟
- چون از ضروریات زندگی اجتماعی مسلموناست
=یعنی اگه حجاب قانونی نباشه چی میشه؟
- جامعه دچار آسیبها و خسارات زیادی میشه چه مادی چه معنوی
=این همه جامعه اسلامی و غیراسلامی که حجاب کاملاً آزاده و اجباری نیست، مگه خبر نداری؟
- بله خبر دارم. خیلی از مفاسد و منکرات در خیلی از جوامع رایجه مثلاً تخریب محیط زیست یا اسراف یا خودکشی. چه نتیجه ای میخواهی بگیری؟
=خب اونجاها حجاب اجباری نیست ولی مشکل خاصی هم پیش نمیاد و مردم به اعتقادات هم احترام میگذارند و دوستانه رفتار میکنند
- مشکلی پیش نمیاد یعنی چی دقیقاً؟ یعنی چه اتفاقی باید بیفته تا بگیم مشکل خاصی پیش اومده؟ از اینها گذشته، واقعاً هیچ حد و قانونی در زمینهی پوشش در اون کشورها وجود نداره؟
=چرا، حد کمی از پوشش عرفی هست ولی مثل ایران نیست که همه خانمها مجبور باشند چادر سر کنند
- البته پوشش چادر هم در ایران برای خانمها الزامی نیست ولی حجاب شرعی بله واجب و لازمه
=خب همین دیگه! چرا حدود حجاب اینقدر سختگیرانه است؟
- حد و حدود حجاب دلایلی داره که بعداً توضیح میدم. اما چرا در همان کشورهای اسلامی و غیراسلامی که مدنظرته، اگر واقعاً مشکلی پیش نمیاد، برای همان حد کم از پوشش عرفی قانون دارند؟
=خب این یه قاعده عرفی و مورد قبول مردمه که تبدیل به قانون شده
- پس یعنی عیبی نداره حداقلی از پوشش که مورد قبول مردم باشه الزامی بشه؟
=نه عیبی نداره ولی حجاب اجباری قابل قبول نیست چون خیلیها حجاب رو قبول ندارن یا قبول هم داشته باشن شاید نخوان رعایت کنن
- خب اگر در همان کشورها افرادی باشن که همان حداقل پوشش را قبول نداشته باشن یا نخوان رعایت کنن تکلیف چیه؟
=خب اونها خیلی تعدادشون کمه
- کم و زیادش را کاری نداریم. اگر همان حد و قانون را رعایت نکردند با آنها چه میکنند؟
=خب برخورد قانونی میشود مثلاً جریمه.
- پس جریمه و مجازات کسی که قانون پوشش را رعایت نکنه منطقی و موجهه؟
=بله اما همین حد پوشش رو هم وقتی مردم بخوان، قانون میتونه عوض کنه
- یعنی ممکنه قانون پوشش را کلا حذف کنن؟
=بعید میدونم کلاً حذف کنن ولی تغییر میدن بالاخره
- پس پوشش عرفی حد مشخص و ثابتی نداره و ممکنه کم و زیاد بشه؟
=بله بنا به خواست مردم میشه عوض بشه. دموکراسی همینه
- یادمه اخیرا در بعضی کشورهای اروپایی ممنوع شده بود که زنان برقع یا پوشیه بپوشند چون صورت رو کامل می پوشوند
=خب بله محدودیت قانونی بوده برای شناسایی تروریستها
- یا در فرانسه محدودیتهایی برای پوشش خانمهای مسلمان در اماکن دولتی در نظر گرفتن
=آره همه جا بالاخره نوعی از محدودیت هست
- درسته! پس قانون میتونه بنا به منافع عمومی جامعه، نوع خاصی از پوشش رو ممنوع کنه
=خب بله ولی تعداد افرادی که اون نوع پوشش برقع رو میخواستن یا مسلمانان در فرانسه آنقدر زیاد نبودن که!
- یعنی مهمه چند نفر خواهان نوع پوشش خاصی باشند؟
=اگر اکثریت جامعه یک نوع پوشش را نخوان اون موقع میتونن با تصویب قانون، اون مدل پوشش رو محدود یا ممنوعش کنن
- پس تشخیص اکثریت میتونه محدودیت ایجاد کنه برای نوع پوشش در جامعه ولو اینکه تعداد کم یا زیادی مخالف با اون تشخیص باشند؟
=بله دیگه چاره ای نیست. برعکسش نمیشه که. ولی به نظر تو این مسایل فرهنگی رو فقط باید با زور قانون پیش برد و حل کرد؟
- نه، قانون فقط یکی از ابزارهای لازم برای مدیریت رفتار اجتماعیه
ادامه دارد...
@drhamednikoonahad
هدایت شده از محسن قنبریان
🚫 جنبش دانشجویی تا کی می خواهد نزد رهبری علیه خصوصی سازی سخن بگوید⁉️
• دوگانه "پیشرفت(رشد اقتصادی)_عدالت" مساله مهم مکاتب اقتصادی است. با اتاق جنگ اقتصادی دشمن و تحریم ها، برای انقلاب اسلامی جدی تر هم شده است.
• رهبر انقلاب سال۸۴ ایندو را از جمله منظورهای سیاستهای کلی اصل۴۴ اعلام کردند:
- شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی
- گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی.
• در بند ب این سیاستها این دو منظور، چنین تعقیب شد:
- افزایش سهم بخش تعاونی تا ۲۵٪ اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم
- اقدام موثر دولت در ایجاد تعاونی ها برای بیکاران در جهت #اشتغال_مولد
- رفع محدودیت ازحضور تعاونی ها در تمام عرصه های اقتصادی از جمله بانک و بیمه
- تاسیس تعاونی های #فراگیر_ملی برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقر زدایی
- و... ⬅️ از این تعاونی ها، رشد اقتصادی(اشتغال مولد) و هم عدالت اجتماعی(مالکیت فراگیر) را قصد کرده بودند.
• اما با گذر قریب ۱۸سال این قسمت سیاستها محقق نشد!
کل تعاونی ها در کشور به ۱۰٪ نمی رسد و تعاونی های فراگیر هم محقق نشد.
بند ج سیاستها (خصوصی سازی) و واگذاری به نهادهای حاکمیتی غیر دولتی عملا سهم بر اصلی منابع دولتی اصل۴۴ شدند! ⬅️ لذا آن دو منظور -بخصوص گسترش مالکیت در سطح عموم مردم و عدالت اجتماعی- محقق نشد!
• مجمع تشخیص (بعنوان ناظر سیاستهای کلی) هم در عدم تحقق متوازن سیاست های کلی اصل۴۴ دخالت موثری نکرد!
• پس از قریب ۱۸سال شخص رهبر انقلاب نیز در سخنرانی اول فروردین۱۴۰۲ به منظور مشارکت عموم و آحاد مردم در اقتصاد از مسئولین و صاحبنظران #طلب_نقشه و راهکار کرد!
بر تحقق و انجام کامل بند ب سیاستها -مثل سالهای قبل- اشاره و اصراری نکرد! بجای تعاونی های بیکاران و فراگیر، از شرکت های کوچک (آن هم بعنوان تجربه ناموفق) گفتند! (پیش از این ۱فروردین۹۵ از شرکت ها و کارگاه های کوچک برای اقتصاد مقاومتی و تامین آن دو منظور گفته بودند که اینبار با وصف تجربه ناموفق از آن یاد کردند)
❓ آیا اهمال ۱۸ساله این بند در کنار تحقق فی الجمله واگذاری به بخش خصوصی و حاکمیتیِ غیر دولتی به معنی انصراف و لغو این بخش سیاستهاست؟!
❓سراغ گرفتن از راههای مشارکت عموم مردم و نام نیاوردن از راه های مصرح در سیاستهای قبلی به معنای تعقیب رشد اقتصادی و عدالت در طرق دیگری غیر از بند ب سیاستهای اصل۴۴ است؟!
⬅️ پژوهشگران و #جنبش_دانشجویی خوب است بجای تکرار مکرر اشکال به خصوصی سازی و شنیدن جواب مکرر و یکنواخت از آن، بر سر عدم تحقق این ضلع دیگر سیاستهای واگذاری، تحقیق و مطالبه کنند!
❗️ اگر "بند ب" به هر دلیل قابل انجام نیست؛ مطالبه اخیر رهبری را بر حرفهای کلیشه شده و بی ثمر ترجیح دهند. کارهای اندیشکده ایِ شدنی برای "مشارکت عموم مردم" در اقتصاد انجام دهند تا از این تحقق کاریکاتوری جلوگیری و رشد واقعی اقتصادی را همراه با عدالت محقق کنند.
قطعا تحلیل دقیق نشدن ها و تجارب ناموفقِ قبل و توجه به #اقتصاد_سیاسی آن جزئی از طرح ها و نقشه های مطلوب است.
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۲
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فقاهت فقیه یا #ولایت_فقیه؟
چرا فقاهت فقیه کافی نیست؟
مسئولیت شناسایی قانون اسلام با کیست؟ ما ملت برای اینکه خاطرمان جمع باشد که قانونهایی که اجرا می شود، #قانون اسلام است از کجا خاطر جمع بشویم؟ ما از کجا مطمئن بشویم که نظاممان در اقتصاد، در اداره جامعه، در سیاست دفاعی، در سیاست فرهنگی و آموزشی، در روش قضایی، در حقوق مدنی، در حقوق جزا، در همه این مراحل، نظاممان نظام اسلامی [است] و از اسلام منحرف نیست؟ از کجا بفهمیم؟ چه چیزی می تواند به ما این اطمینان را بدهد؟
خـوب جوابش را مسلمانها بلدند. همه شما بلدید جواب این را. برادرم! خواهرم! تو وقتی به نماز می ایستی و دلت میخواهد قرص باشد که این نمازی که می خوانی مطابق اسلام باشد و نماز درستی باشد چه کار می کنی؟ به فقیه، به رساله فقیه [مراجعه می کنی]، می گویی فقها هستند که از دیـد مـن صـاحب نظران و کارشناسان قابل اعتماد در شناخت قوانین و احکام اسلامند. غیر از این است؟ این حرف هم که تازگی ندارد. بعضی ها خیال می کنند، این حرف از توی دل انقلاب درآمده، نه بابا! ... مردم ما برای شناخت احکام اسلام در زمینه نماز و روزه و عبادات و کارهایشان چه کسی را می شناختند؟ فقیه را. خیلی روشن است، این خیلی سابقه دارد. خوب فقط فرقش این است که آن روزها فقط در زمینه مسائل نماز و روزه و زیارت و پاکی و نجسی سراغ فقیه می رفتند. انقلاب، آن چیزی که اضافه کرده این است: می گوید آقا در قوانین مالیاتی، در قوانین کشاورزی، در قوانین تجارت، در قوانین مربوط به صنعت، در قوانین کار، در قوانین بیمه، در قوانین مدنی، در قوانین جزایی و در همه اینها باید سراغ فقیه بروید. به نظر شما ایـن جـایی اش مبهم است؟ جای شک و تردید دارد؟ ... بچه های مـن! فرزندان عزیز نورسته این انقلاب! شما باید با همین منطق همه کس فهم آسان، تـوی مدرسه ها این مطلب را با بچه های دیگر بگوئید. رویش بحث کنید. به آنها بگوئید. آقا مسئله روشن است. ما از قدیم وقتی می خواستیم مسائل دین مان را بفهمیم سراغ فقیه می رفتیم. آن روزها مسائل دین ما این بود که ما از دین، نمازی و روزه ای و حجی و زیارتی و عاشورایی و تاسوعایی و خمسی و زکاتی و اینها را می فهمیدیم. حالا فهمیدیم این یک بخش از دین ماست. دین ما خیلی از این وسیع تر است. ما باید همه نظامهای اجتماعی، همه قوانینمان را، همه آئین نامه هایمان را از اسلام بفهمیم. پس برای همه اینها می رویم سراغ فقیه. خوب مطلبی که تا اینجا گفتم ولایت فقیه بود؟ ... نخیر، اینها که من تا اینجا گفتم فقاهت بود. این یک تکه اش بود. این تکه اولش بود. تا اینجا آنچه برای شما گفتم ولایت فقیه نبود. اونی که تا اینجا گفتم #فقاهت فقیه بود. ... خوب پس ولایت فقیه کدام است دیگر؟ ... تجربه تاریخ نشان داده است که اگر فقیه فقاهتش را اعمال کند، یعنی همه این مسائل را تحقیق کند، رنج ببرد، زحمت بکشد، صاحبنظرانه، روشن بینانه و متعهدانه و فقیهانه فتوی بدهد روی همه اینها، اما کنار بنشیند و بگوید: آقایان بفرمائید شما بگیرید این رساله ها را اجرا کنید، تجربه نشان داده است که یا اجرا نمی کنند یا در اجرایش موش کشی می کنند و آنها را از مجرای اصیل اسلامی منحرف می کنند. من برای ادای مسئولیتم در برابر تاریخ به عنوان کسی که در طول این دو سال [از سال 1357 تا 1359] تجربه عینی کرده است این جریان را، در پیشگاه خدا در این خانه خدا و در برابر و با حضور شما خلق خدا شهادت می دهم که اگر مراقبت پیگیر فقیه اسلام شناس با تقوای شجاع آگاه به مسائل روز در جریان عمل و اجرا، ولو به حداقل ممكن تأمین نشود، ضمانتی عملی برای اسلامی ماندن نظام حاکم اجتماعی وجود ندارد.
منبع: #شهیدبهشتی جاودانه تاریخ؛ گفتارها(1)؛ (1390) ج 3: صص 43-46
@shahiddoctorbeheshti
دکتر حامد نیکونهاد
کوتاه در مورد همهپرسی یا #رفراندوم همهپرسی در اصل ۵۹ با همه پرسی در اصل ۱۷۷ کاملا متفاوت است ا
✍️تکمله در باب #همهپرسی
رفراندوم، مشورت با مردم نیست
✔️برخی عالمنمایان، از روی ناآگاهی به مقوله #رفراندوم متمسک شدهاند تا ولی فقیه را تضعیف کنند ولی از روی کمدانیشان، نظام اسلامی را از جمهوریت تهی میکنند.
نتیجه اینکه با خلط کردن همه پرسی با نظرسنجی و مشورتِ قبل از تصمیم، میزان بودن رأی ملت مسلمان را بیمحتوا میکنند.
✔️رفراندوم، یک سازوکار تصمیمگیری جمعی با اراده مستقیم ملت در موارد مشخصی است که قانون مشخص میکند و نه مشورت دادن به مقامات یا تصمیم سازی
✔️در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نتیجهی همه پرسی هرچه باشد قاطع است؛ چه رفراندوم اصل ۵۹ باشد در مورد مسایل بسیار مهم اقتصادی اجتماعی سیاسی و فرهنگی و چه همهپرسی اصل ۱۷۷ باشد برای بازنگری در قانون اساسی؛ همانطور که همه پرسی تاریخی جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۵۸، نهایی و تعیین کننده بود و هیچ مقام و مرجعی برای تأیید یا رد اراده مردم وجود نداشت.
✔️ولی مشورت، مقدمه و قبل از تصمیم گیری است و البته در موارد بسیاری هم قبل از اتخاذ تصمیم، لازم است؛ ولی در هر حال، مسوولیت تصمیم، بر عهده مقام یا نهاد تصمیمگیرنده است و آن مقام یا نهاد موظف به تبعیت از نتیجه مشورت نیست.
✔️آنچه قابل مقایسه با رفراندوم در عصر حاضر است، بیعت امت با پیامبر اکرم یا امیرالمومنین علیهما السلام بهعنوان ولی امر در صدر اسلام است که این بیعت باعث تشکیل حکومت اسلامی میشد؛ و نه مشورت رسول اکرم قبل از جنگ احد با انصار و مهاجرین که تصمیم نهایی با خود پیغمبر بود. (وَ شَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ در کارها با آنها مشورت کن. وقتی هم تصمیم به انجام کاری گرفتی)
✔️البته آن مسائل بسیار مهمی که طبق اصل ۵۹ قابل ارجاع به همه پرسی است، فهرست بسته و همیشگی ندارد. آن مسائل بسیار مهم اقتصادی/ اجتماعی/ سیاسی/ فرهنگی هستند که اولاً در چارچوب قانون اساسی و موازین شرعی هستند و ثانیاً تصمیم گیری در مورد آن، در حدود اختیارات مجلس شورای اسلامی است (و نه دیگر مقامات و نهادهای حکومتی) و ثالثاً مجلس، بنا به ملاحظاتی نمیخواهد یا نمیتواند خود، تصمیم نهایی را بگیرد و از این رو تصمیم گیری در مورد آن مسئله را استثنائا به ملت حواله میدهد.
@drhamednikoonahad