💥#چنگیزخان
🔴و_بهرهگیری_از خیانت_ایرانیان
✍چنگیزخان نتوانست بخارا را تسخیر کند.
نامه ای نوشت که هرکس با ما باشد،
در امان است!
اهل بخارا دو گروه شدند ،
یک گروه مقاومت کردند
و گروه دیگر با او همراه شدند.
🔸چنگیزخان به آن ها نوشت:
با همشهریان مخالف بجنگید،
و هر چه غنیمت بهدست آوردید، از آن شما باشد.
و حاکمیت شهر را نیز به شما میدهیم !
ایشان پذیرفتند و آتش جنگ بین این دو گروه مسلمان شعلهور شد...
🔸و در نهایت، گروه مزدوران چنگیز خان پیروز شدند
اما شکست بزرگ آن بود که او دستور داد گروه پیروز خلع سلاح و سربریده شوند!
چنگیز گفتهی مشهورش را گفت:
🔸اگر اینان وفا میداشتند، به خاطر ما بیگانگان، به برادرانشان خیانت نمیکردند!
✍این عاقبت 👈خودفروشان است...
📚الكامل في التاريخ ابناثیر
#ایران #تاریخ #مغول
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3009
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜شیخ شاه بالو آملی
##شیخ #آمل #علما
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
1⃣
#شیخ_شاه_بالو_آملی
#آمل #علما #سربداران #تاریخ
#بقعه #شیخ #بالو
✍بر اساس یافته های شفاهی شیخ شاه بالو آملی ساکن پای دشت؛ آهودشت فعلی بود.
او افزون بر امر تدریس در مدرسه لی که متصل به خانه سرای وی بود، در امر کشاورزی[مزرعه ی شالیزاری] نیز مهارت داشت و با دست رنج خویش امورات و معاش اهل خانه و طلاب را مدیریت می کرد.
🏛بقعه ی شیخ آقا شاه بالو زاهد آملی مربوط به سدهٔ ۹ (۸۴۰ ه.ق) است و در شهرستان نور، در جاده آمل به چمستان در روستای آهودشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۴۶ با شمارهٔ ثبت ۷۶۸ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
🏛بنای آجری با گنبدی مخروطی و تزئینات کاشیکاری بر روی مرقد آقا شیخ بالو زاهد ساخته شده که از آثار مهم تاریخی مازندران به شمار میرود.
🏛برج مقبره شاه بالو زاهد آملی نخستین بار زنده یاد دکتر #منوچهر_ستوده در کتاب از «آستارا تا اِستارباد» درباره ی آن نوشت.
📌بنابر گزارش دکتر ستوده کتیبهای آجری بر بالای نمای خارجی ضلع غربی بنا وجود دارد که نام بانی و تاریخ ساخت آرامگاه در یک بیت شعر با خطّی خوشبران حک شده است متن کتیبه بدین شرح است:
«شه کیومرث ابن سلطان بیستون ظل خدا در زمان هشتصدوچهل ختم فرمود این بنا را»
📌ساختمان آرامگاه از آجر و گچ ساخته شده و از داخل و خارج هشتضلعی است.
📌شاه بالو زاهد آملی از عرفای اواخر قرن ۷ و اوایل قرن ۸ هجری قمری (حدود ۶۵۰ سال پیش) و استاد شیخ خلیفه مازندرانی چهره اصلی عرفانی و مقاومت نهضت سربداران خراسان در عهد حکومت مغولان بوده است. مهمترین ویژگینهضت سربداران تنفر و انزجار از عناصر مغولی و تثبیت ایدئولوژی تشیع دوازدهامامی بود.
🟡 این بنا، یادگاری از دوران حکومت مغولان 👈 و همچنین نمادی از مقاومت و آزادگی است.
🔘شایان ذکر است که بقعه ای به همین نام؛شاه بالو زاهد نیز در روستای دهمیان #سوادکوه واقع شده است که بعد از روستای فلورد و قبل از روستای انارم قرار گرفته است.
این اثر نیز در ۱۵ آبان ۱۳۶۲ با شماره ثبت ۱۶۴۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
🖊#بازنگری و #پژوهش
#محسن_داداش_ادملاوند_باکر
۱۳۹۹/۰۷/۱۱
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه 👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#شیخ_شاه_بالو_آملی
#آمل #علما #سربداران #تاریخ
📜شیخ شاه بالو آملی
2⃣
💠زاهد، عارف صوفی و پیر طریقت
✍از جمله ی چهره ی شاخص علنی، فقهی و عرفان در دیار تبرستان شخصیت وارسته و تاثیر گذاری چون شیخ آقا شاه بالوی آملی است که وی از عرفاي اواخر قرن هفتم و اوايل قرن هشتم هجري قمري و از مشایخ صوفیه و پیر شیخ خلیفه ٔ مازندرانی است. [شیخ خلیفه مازندرانی، استاد شیخ حسن جوری بوده است که تاسیس کننده نهضت سربداران خراسان در عهد حكومت مغولان است.]
📌عارف فقید و تاثیرگذار؛شیخ شاه بالو زاهد از بزرگان عرفان و علم حکمت بود که #بیهقی بزرگ به محضر او توفیق یافت و برای علم سکرت از شیخ بالو کسب علم کرد.
📌درباره ی این عالم فرزانه؛شیخ شاه بالو زاهد اطلاعات جامع و دقیقی به نگارنده نرسیده است. در واقع ایشان به واسطه ی آنکه نخستین مربی و معلم شیخ خلیفه آملی؛ از رهبران جنبش #سربداران بود، مشهور و معروف گردیده است.
🟢در تاریخ طبرستان و رویان و مازندران؛سیدظهیرالدین مرعشی، در وصف سیدعزالدین سوغندی آمده است:
《سید عزالدین مرید حضرت شیخ با حلم و حیا شیخ حسن جوری است، و او مرید حضرت قطب العارفین شیخ خلیفه، و او مرید بالو زاهد، و او مرید موحد شیخ شمس الدین [... پس از ذکر ۹ نام دیگر] و او مرید شیخ العارفین شیخ بایزید بسطامی علیهم الرحمه و الغفران...》
📗مرعشی، ۱۳۶۱، ۲_۱۷۱
📌در اسناد و کتب شیخ خلیفه مازندرانی را عموما هم ولایتی شیخ شاه بالو زاهد بر می شمارند، که او مدتی نزد وی شاگردی کرد و گویا چون آنچه را به دنبالش می گشته، نزد آقاشاه بالو نیافت، از آنجا رفت.
📌به نظر می رسد این آقاشاه بالو بود که توانست با طرح مسائلی باعث بصیرت، شیفتگی و گرایش شیخ خلیفه به آن چیزی شود که وی به محضر استادان دیگری چون علاالدوله سمنانی کشاند.
📘رئیس السادات، ۱۳۶۹، ۱۴۵
📌بنابراین در زمینه ی نوع و میزان تاثیر ملاشیخ آقاشاه بالو زاهد بر اندیشه های شیخ خلیفه [و سایر شاگردانش] در زمینه ی قیام علیه حکّام و همچنین تبلیغ شیعه باید با وسواس زیاد سخن گفت.
📜امتداد زهد شیخ بالو آملی
✍هلاکوخان مغول به راهنمایی یک ایرانی خردگرا و بیباور به نظام خلافت اسلامی یعنی خواجه نصیر طوسی با نمدپیج کردن آخرین خلیفه، نظام خلیفهگری را منقرض کرد و سربداران به رهبری شیخ حسن جوری (شاگردِ [شیخ خلیفه آملی] شاگرد آقا شاه بالو زاهد مدفون در روستای آهودشت چمستان) و استمداد از شهید اول (فقیه شیعه مقیم و مدفون در سوریه) مغول را راندند و تاراندند و اولین حکومت شیعه دوازده امامی در ایران را به مرکزیت سبزوار در خراسان تاسیس کردند.
با اینهمه، شیخ حسن جوری یک فقیه یا محدث شناختهشده نیست. هیچ تالیف و تصنیف و اثر مکتوبی از او در دست نیست. آری نفس پاک عارف بالله شیخ شاه بالو آملی در جان و دل شیخ خلیفه بار نشست به گونه ای که او به مقام شهادت نائل آمد. و آن طریقت و بصیرت مطهر به شیخ حسن جوری منتقل و موجب نهضت #سربداران شد.
#باکر
[شهید #پیران_باکر فرزند نامدارخان باکر از مریدان شیخ علاالدین سمنانی بود که در مواجهه با شیخ خلیفه آملی توانست در حوالی سنگسر و فیروزکوه و سوادکوه اقدامات مذهبی و حماسی خلق کند. وی اما توسط معاندین وابسته به چپاول گران مغول سر از تن پاکش بردیدند و به فیض شهادت نائل آمد.]
📓تبارشناسی باکر در ایران، نسخه خطی، محسن داداش پور باکر، ص ۴۰
🖊#بازنگری و #پژوهش
#محسن_داداش_ادملاوند_باکر
۱۳۹۹/۰۷/۱۱
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜شیخ شاه بالو آملی
##شیخ #آمل #علما
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#شیخ_شاه_بالو_آملی
#آمل #علما #سربداران #تاریخ
📜آقا شاهبالو
🖊امیر هاشمی مقدم
1⃣
درباره آقاشاهبالو یا بالو زاهد اطلاعات چندانی در دست نیست. در واقع بیشتر بهواسطه آنکه مدتی استاد رهبران جنبش سربداران بود، مشهور گردیده است.
📌سید قوامالدین مرعشی در تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، در وصف سید عزالدین سوغندی مینویسد: «سید عزالدین مرید حضرت شیخ با حلم و حیا شیخ حسن جوری است، و او مرید حضرت قطبالعارفین شیخ خلیفه، و او مرید بالوزاهد، و او مرید موحد شیخ شمسالدین [... پس از ذکر ۹ نام دیگر] و او مرید شیخالعارفین شیخ بایزید بسطامی علیه و علیهمالرحمه و الغفران...»
(مرعشی. ۱۳۶۱: ۲-۱۷۱).
📌شیخ خلیفه مازندرانی را عموماً رهبر معنوی جنبش سربداران میدانند که همولایتی شاهبالو بوده، مدتی نزد وی شاگردی کرد و گویا چون آنچه را به دنبالش میگشته، نزد شاهبالو نیافت، از آنجا رفت.
📌البته برخی نیز بر این باورند که این، آقاشاهبالو بود که توانست با طرح مسائلی باعث شیفتگی و گرایش شیخ خلیفه به آن چیزی شود که وی را به محضر استادن دیگری چون علاءالدوله سمنانی کشاند
(رئیسالسادات. ۱۳۶۹: ۱۴۵).
📌بنابراین در زمینه نوع و میزان تأثیر آقاشاهبالو بر اندیشههای شیخ خلیفه در زمینه قیام علیه حکّام و همچنین تبلیغ شیعه باید با وسواس زیاد سخن گفت. عموماً آقاشاهبالو را آملی میخوانند.
📌آرامگاه آقاشاهبالو در روستای آهودشت در بخش چمستان شهرستان نور قرار دارد.
برای رسیدن به این آرامگاه باید سه کیلومتر از شهر چمستان به سوی آمل رفت و سپس از سمت چپ (ضلع شمالی) جاده به روستای آهودشت وارد شد.
گورستانی قدیمی در این روستا قرار دارد که گنبد آجری نوکتیز آقاشاهبالو در گوشهای از آن دیده میشود. این بنا در سال ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۷۶۸ به فهرست آثار ملی کشور افزوده شده است.
در خرداد ۱۳۹۲ فرصتی دست داد تا از این آرامگاه دیدن کنم. وارد گورستان که بشوی و چند متر مانده به آرامگاه، باید از روی یک پل قدیمی با پهنای دو متر که بر روی جوی آبی ساخته شده بگذری که انتهای این پلِ راهرو مانند، با واسطه شش پله آجری به محوطه آرامگاه میرسد.
آرامگاه در میان حیاطی هشت ضلعی (متناسب با بنای هشت ضلعی آرامگاه) قرار دارد. این حیاط در واقع کمربندی است با پهنای چهار متر که نزدیک یک متر پایینتر از سطح زمینهای اطراف بوده و آرامگاه را درون خود گرفته است.
📌این آرامگاه در سده نهم هجری ساخته شده است.
منوچهر ستوده که بیش از نیم سده پیش از این بنا دیدن کرده، شرح دقیقی از آن بیان نموده که در اینجا عیناً نقل میکنم:
«بنایی است هشتتَرَک از آجر که بلندی آن تا زیر قرنیس گنبد یازده متر تمام است. در هر یک از اضلاع داخلی طاقنمای بلندی است که تا ابتدای انحنای گنبد داخلی میرسد.
سقف بنا از داخل گنبد عرقچینی است و بام آن از خارج هشتترک کلاه درویشی است.
👈بدنههای اضلاع داخلی نقش و نگارهای زیبای قدیمی داشته که در تعمیرات بعدی روی آنرا با گچ پوشاندهاند.
👈از این نقشها ستارهای هشتپر در وسط گنبد عرقچینی بر جای است که دنباله هر پر آن ادامه پیدا میکند و به کمر گنبد میرسد.
👈در طاقنمای داخلی سمت چپ در ورودی بقعه در دایرهای عبارات زیر نوشته شده است:
«درب الیاس گفت گیرد (؟) در این آستان دعای بخیر میخواهد متولی این مقام درویش حسن دارا»
👈در درگاه سمت راست در ورودی در دایرهای نام معمار و پیشکار بناست که به علت فرسودگی روشن خوانده نشد. این کلمات بر آن واضح بود.:
«معمار پیشکار آن پاشا بن تهمراس بکشاه جمشید...»
👈در طاقنمای ضلع جنوبی محرابی است. بر حاشیه این محراب آیات زیر با رنگ نوشته شده است:
اولیاءالله لاخوف علیهم و لایحزنون بالغ امره قد جعلالله لکل شیئ قدرالله لااله الا هو الله الله
👈بر بدنههای خارجی اضلاع نیز طاقنماهایی است که تا بالای بنا کشیده میشود.
👈بر بالای طاقنماها کتیبههای کاشی بوده که فعلاً سه کتیبه آن باقی است و آنچه باقی مانده صلوات بر چهارده معصوم است.
👈بالای کتیبهها سه رگ آجر است و بالای رگ سوم انتهای قرنیسهای نیمکشکولی با سینهکفتری است. در هر ضلع هفت قرنیس نیمکشکولی است و بر بالای هر دو قرنیس یک کاشی آبی به شکل نیمهبیضی کار شده است.
👈مجموع کاشیها در هر ضلع به شش عدد میرسد. بالای کاشیها کتیبه دندانه و بالای آنها قرنیسی از سنگ لانه است که آبهای ترکهای گنبد از لبه آنها بر زمین اطراف گنبد میریزد.
👈بر سر در ورودی کتیبهای چهارگوشه از گچ است که نام بنابر آن خوانده میشود:
«عمل بهرام بنا بن علی... بنا»
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه 👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
2⃣
📜ابیات زیر بنابر نقل آقای خانباباخان سلطانی بر بالای در ورودی این بنا بوده است و امروز نشانی از آن بر جای نیست:
بر درگه دوست چون رسی گو لبیک / کانجا نه سلام راه دارد نه علیک
این وادی کعبه است نگهدار قدم / این وادی عشق است فاخلع نعلیک
👈کتیبهای از آجر پخته بر بالای نمای خارجی ضلع قبلی است که این شعر با خطی خوش بر آن حک شده است:
شه کیومرث ابن سلطان بیستون ظل خدا / در زمان هشتصد و چهل ختم فرمود این بنا
👈بر سر در ورودی اصلی بنا خفتگی مشبک چوبی نیم دایرهای است که بسیار ظریف و پرکار است.
👈بر دست راست سردر ورودی گچبریهای قدیمی باقی مانده که دقت و ظرافت کار را نشان میدهد. نقش آن گل و بوته و پرنده است. زیر این گچبری از کاشی، دوازده ضلعیهایی در آوردهاند که در مرکز به شش ضلعی تبدیل میشود»
(ستوده. : ۶-۳۴۴).
📌ستوده این توصیف ها را با ۱۰ عکسی که خودش گرفته و در هر بخش به آنها ارجاع میدهد، روشنتر کرده است.
📌به اینها باید بیفزایم که یک پنجره در ترک شرقی سقف این بنا قرار دارد که کاربردش احتمالاً برای ورود به فضای بین سقف هشتپر و طاق عرقچین بوده برای مرمت یا کارهای دیگر.
👈نورگیر اصلی در دیوار ضلع جنوب شرقی قرار دارد.
👈بر روی سقف بنا و بهویژه در ضلع غربی آن درخت انجیر بسیار بزرگی روئیده است.
👈مقبره در وسط آرامگاه قرار گرفته و حدود یک متر از سطح آرامگاه بالاتر است.
👈دور تا دور و روی آنرا با پارچه سبز پوشانده و چند جلد قرآن و کتب ادعیه بر رویش گذاشتهاند.
👈کف آرامگاه هم موکت است.
📌بیشتر موصوفات ستوده همچنان دیده میشود. به جز آنکه در سالهای اخیر، عادت زشت یادگارینویسی را بر روی گچکاریها با زغال انجام دادهاند و کمتر جای سفید در دیوارهای پایینتر از ارفاع دو متر میتوان یافت.
👈همچنین چندین جای بدنه بنا را به امید یافتن گنج (که این روزها بلای جان آثار تاریخی مازندران شده است) کنده و ویران کردهاند.
🔴اسفبار اینکه در اینگونه موارد، بهواسطه ی دستگاههای اصطلاحاً گنجیاب، جای جایِ دیوار را میشکافند تا مگر سکههای خیالینی که لابلای آجرها کار شده را بیابند.
👈 بلایی که در چند نقطه از دیوارهای آرامگاه شاهبالو هم دیده میشود.
👈در زیر آجرهایی که بهعنوان فرش در حیاط کار شده، لولههایی برای هدایت آب باران به بیرون از محوطه (اجتمالاً به جویی که همان نزدیک است) تعبیه شده و روی آن را پوشاندهاند.
🟡حفارها این سیستم فاضلاب و لولهکشی و بنابراین کف حیاط را هم ویران کردهاند. در اطراف محوطه این آرامگاه نیز چندین نقطه حفاری شده است.
#دلاکخانه
📌بیرون بنا و در میان همان حیاطی که گفتم حکم کمربند برای بنا دارد، در ضلع شمالی بنای اصلی، یک بنای کوچکتر که شباهتی بسیار به بنای اصلی دارد ساختهاند که به آن «دلاکخانه» میگویند.
👈از این بنا در هنگام مرمت قبری به دست آوردند که مربوط به سده نهم (همان سدهای که بنای اصلی را ساختند) بود
(ستوده. همان. ۳۴۶).
📌بعید نیست که همچون الگویی که در جاهای دیگر نیز دیده میشود، قبر یکی از خادمان آرامگاه وی و یا مریدانش بوده باشد.
👈این بنای کوچک نیز اکنون در چندین نقطه حفاری و ویران شده است. میزان تخریب دیوار شمالی این بنا در حدی است که احتمال ریزشاش دور از ذهن نیست.
📌نهایتاً آنکه بعید میدانم اصطلاح دلاکخانه را به همان معنای مرسوم (حمام) درباره این بنا به کار برده باشند.
🖊امیر هاشمی مقدم
📚پایهها:
📘رئیسالسادات، سید حسین (۱۳۶۹)، «شیخ خلیفه»، در فصلنامه مشکات، شماره ۲۸، پاییز، صص: ۱۴۷-۱۴۳.
📗ستوده، منوچهر (۲۵۳۵)، از آستارا تا استرآباد، مجلد سوم: شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران غربی، تهران: سلسله انتشارات انجمن آثار ملی.
📙مرعشی، میر سید ظهیرالدین (۱۳۶۱)، تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، تهران: انتشارات شرق.
📌ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ»
http://www.anthropology.ir/node/21139
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012
#شیخ_شاه_بالو_آملی
#آمل #علما #سربداران #تاریخ
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📜شیخ شاه بالو آملی ##شیخ #آمل #علما http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽
📜شیخ شاه بالو آملی
##شیخ #آمل #علما
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜شیخ شاه بالو آملی
##شیخ #آمل #علما
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─