⭕️نکوداشت یک خیر در زاد روز ولادت ایشان
📌حضور اهالی روستای #دیوا و نوشیروان کلا بر سر مزار خیر نکونام آقای #سید_حسین_نوشیروانی به پاس خدمات خیرخواهانه ایشان در کشور
📌شایان ذکر است این خیّر درسال ۱۳۴۷ یک مرکز درمانی در روستای #دیوا احداث نموده است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3665
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💥#جشن
🍂⭕️ #جشن_میانه_پاییز🎉
۱۵ آبان در تقویم ایرانی
روز جشن میانه پاییز
یا پاییزانه نام دارد.
💠#فرهنگ_عامه
این روز در گذشته
نشان آغاز سرما بود
و برای کشاورزی
و دامپروری جشن برکت بود.
📌یکی از سنتهای پاییزانه
این است که همه مردم در هر
سن و مرتبه اجتماعی در
یک جا جمع میشدند و با هم
سر یک سفره غذا میخوردند...
🎉جشن میانه پاییز مبارکــــ🎉
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3666
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✨انالله و انا الیه راجعون
💉#پزشک
🏴مرحوم دکتر علی توکل نژاد فرزند دوست عزیزم حاج قاسم توکل نژاد دبیر باز نشسته که صبح ۱۵ آبان بر اثر واژگونی خودرو در کمربندی بابل دارفانی را وداع گفتند.
📌 ایشان دندان پزشک بودند و در حال سپری کردن خدمت مقدس سربازی در ارتش ساری بودند که موقع رفتن به محل خدمت دچار حادثه شدند.
نامش جاویدان و روحش شاد.
🖊#سیدقاسم_صیادمنش
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍#بندپی #اقوام #قبایل #طوایف
🌿#افغان
📝موضوع: اقوام افغان بندپی
✍براساس منابع محلی، طایفههای افغان در روستاهای #شیاده، #گلیا و #پریجا و محلات دیگر بندپی ساکن هستند.
📌طبق روایت مورخان همعصر #نادرشاه، مانند میرزا مهدی استرآبادی در درّه ی نادری و محمد کاظم مروی در عالمآرای نادری، پس از فتح هرات و قندهار، نادرشاه فرمان داد #طایفه_غلجایی، که شاه حسین غلجایی نیز از آنها بود، به همراه ذوالفقار خان ابدالی، علی مردان خان ابدالی و برادر کوچک ترشان که بعد ها یساول صحبت نادر شد (احمد شاه درانی)، به همراه عدهای از #ایل_ابدالی افغان، به #مازندران و منطقه اشرفالبلاد در #قرهتپه منتقل شوند.
👈با توجه به ذکر جداگانهی نام دو محل توسط نویسندگان، احتمالاً منظور از “مازندران” شهر #بارفروش (بابل امروزی) بوده است.
📚در منابع دیگر، ذوالفقار خان ابدالی در زمان نادرشاه به عنوان #حاکم بارفروش و بندپی معرفی شده است، اما پس از مدتی یاغی شد.
او به همراه خانواده در کوههای #لاریجان بین بندپی و #آمل ساکن بود است.
نادرشاه، به علت حفظ برادر کوچکتر ذولفقار خان و همچین علی مردان خان ابدالی در ارتش خود، از صدور مستقیم فرمان قتل او خودداری کرد؛ با این حال، در تاریخ آمده است که ذوالفقار خان با تریاک مسموم در قلعه “مقرف دز” از پای درآمد.
📌به نقل از تاریخ مازندران و تاریخ بهشهر، پس از مرگ نادرشاه، طایفه غلجایی که حدود هزار نفر جمعیت داشت، از اشرفالبلاد به منطقه ترکمننشین گوکلان (#گنبدکاووس) مهاجرت کردند.
احتمالاً به دلیل سلطهی حکومت ابدالیها، آنها از بازگشت به #افغانستان خودداری کردند و نزدیک به سی سال در آنجا ماندند.
📍احمد شاه افغان چند بار قصد حمله به بارفروش مقر #محمدحسن_خان_قاجار را داشت و در آخرین حمله که خود حضور داشت به علت نا مشخص از میان راه سبزوار و مازندران به افغانستان برگشت.
👈محمد حسن خان به این بهانه و همچنین بهانه سرکشی آزاد خان در آذربایجان، سران #ایل_افغان را در بندپی قتل عام نمود.
📎بعدها، آغا محمدخان قاجار آن دسته از افغان غلجایی که به پیشتر به گوکلان مهاجرت کرده بودند را به بندپی بابل روستای شیاده و شهر #بهشهر بازگرداند.
📎همچنین، گروه دیگری از افغانهای غلجایی که از ایل غلجائی و همچنین نسل آزادخان افغان بودند، به دستور آغا محمدخان در بندپی مستقر شدند.
◻️نام خانوادگی اختیار شده کنونی بسیاری از طایفههای افغان ساکن در بندپی مشخص شده، اما بهمنظور حفظ حریم شخصی، انتشار آن به خودشان واگذار شده است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3668
📎ضمنا با توجه به اینکه ذوالفقارخان ابدالی اصالتا از شهر مولتان (مولطان**) است، احتمالا شعر ذیل اشاره به یکی از نوادگان ایل افغان ساکن شیاده داشته است که در اوایل قاجار سروده شد:
#شعر
سراینده آن نا مشخص است:
روزی که کار ما به یدل مُولْطان فتاد
آتش به خاندان همه سیدان فتاد
در کاخ اهل کسب شیاده شرر فکند
افسار آن خبیث به خانمان افتاد
هر کجا که بود گالشی از بیشه پاکشید
هر کجا بود کاسبی از نان و آب فتاد
▫️مولتان یا مولطان (Multan) شهری در ایالت بلوچستان پاکستان امروزی است که در #کتاب های تاریخ خاستگاه ایل ابدالی افغانستان ثبت شده است.
🖊تحقیق:
#اکبر_شکری_کرد
سال ۱۴۰۰
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3668
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📝این فایل ضمیمه، بخش مراجع، در خصوص تحقیق حضور افغانها در مازندران است که با ذکر صفحات مربوط برای مطالعهی بیشتر پیشنهاد میشود.
✍این کار و متن پیشین، خلاصه ی بیش از یک سال #تحقیق بوده و به نیت شادی روح جد بزرگم، #احمدخان، به صورت رایگان در دسترس همگان قرار گرفته است.
🌸پیشاپیش در صورت وجود هرگونه کاستی، پوزش میطلبیم.
🌍#بندپی #اقوام #قبایل #طوایف
🌿#افغان
📝موضوع: اقوام افغان بندپی
🖊تحقیق:
#اکبر_شکری_کرد
سال ۱۴۰۰_ ۱۴۰۳
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3668
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💠#لَلِوه_خیابون
📩ارسالی مخاطبین:
معرفی نقاطی از ایلراه منتهی به للوه خیابون و راه های فرعی منتهی به آن | از چپکرود جویبار به چرات سوادکوه | پر تردد ترین و شلوغ ترین راه قدیمی
#چالش
📝پژوهش ادملاوند:
👇
✍للوه خیابون و احداث جاده از ابتدا تا انتها.... به این شکل مطروحه در تصاویر و مستندات بالا دارای مخالفین و موافقین به همراه استدلال زیست محیطی و توجه به موقعیت منابع طبیعی و دامداران مربوطه می باشد.
📌انتشار این تصاویر و مستندات مردمی در پژوهش ادملاوند لزوما در صدد تثبیت آن نمی باشد، چرا که این امر مستلزم توجه به رعایت قوانین و اعمال امور کارشناسی مربوطه از سوی ادارات متبوع خود را میطلبد.
┄┅═✧❁💐❁✧═┅┄
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─