📜خاندان جنگجو و مبارز #کِردون
#مهاجر
#مازنی
۱.قول مشهور #خاندان_کِردون از #ایل_پریجا هستند.
۲.قول ضعیف:
#خاندان_کِردون از نسل #نورعلی و دو برادرش هستند که وی نُه گان در دوره ی نادرشاه بوده که از سرزمین نامعلوم و نانوشته پای به #بندپی در #گریوه ؛ ضلع جنوبی منطقه پریجا گذاشتند.
گفته شده #نورعلی_کِرد پس از ازدواج با خانم #فاطمه که در اصالت مازنی بوده تازه #شیعه شد.
۳. در برخی تخقیقات میدانی #نورعلی_کِرد را مهاجر از #شهرکُرد ابراز نمودند که دلیل مستندتی ارائه نشد.
۴.عده ای بدون سند ابراز داشتند که #خاندان_کردون_بندپی از خاندان #آل_بو_کرد یا #البوکرد نام یک خاندان مستقل در استان خوزستان دانسته اند که #نورعلی کرد و #باباعلی کرد و #مرادعلی کرد پس از اختلاف با برادرشان #کاک_قنبرعلی کرد به بندپی مهاجرت کردند.
[طایفه#آل_بو_کرد یا #البوکرد در
میان عشایر جنوب خوزستان به #آل_بو_کردون و #کردونی و #کردانی نیز شهرت دارد.
📌خواستگاه این طایفه در منابع تاریخی، بخش شرقی رامهرمز ( بالا رومز ) عنوان شده است.
۵.برخی نیز این خاندان را مهاجر از عربستان به سرزمین های مختلف از جمله، ایران، سوریه و اعراق به نام قبیله ی #البکردون یا قبیله #البوکُريدي دانسته اند که با ورود به ایران در نواحی غربی و شمال غربی و حتی شمال به #کِردون یا #کِردونی مشهور شدند.
#قبیله ی #کردونی در عراق یکی از قبایل بزرگ در عراق به شمار می آید و جزو قبيله بزرگ خراعه «خزاعل» است.
این ادعا نیاز به پژوهش علمی و میدانی وسیع دارد.
۶. دسته ای نورعلی را فرزند #میرزاقادرعلی_کُردان بر می شمارند که برای ادعای خویش مستنداتی ارائه نکردند.
در هر صورت #کُردان از نظر تعداد در شمار مهمترین اتنیک های ایران به شمار می روند شامل اقوامی معتبر مانند حیدرانلو، جلالی، شکاک، بیگزاده، زرزا، هرکی، منگور، دهبکری، فیض ا... بیگی، ملکاری، بریاجی، گورک، سوسنی، پیران، مامش، تیله کویی، مکری، اردلان، کماسی، کمانگر، گلباغی، چرداولی، کبودوند، اورامی، قبادی، ولدبیگی، جاف، باجلان، کلهر، زنگنه، سنجابی، کاکاوند، ترکاشوند، گتوند، شوهانی، ملکشاهی، ارکوازی، بیرانوند، حسنوند، شادلو، زعفرانلو، مدانلو، جهانبیگلو، خواجه وند، دالوند، عبدالملکی، عمارلو، جلالوند، رشوند، سیلاخوری، سپانلو، عقیلی، پازوکی، حسنوند، ساکی، خزل، خزایی، کورد، ایوان، سلگی و غیاثوند میباشند که قسمت اعظم آنان در منطقه وسیعی از شمال غرب و غرب ایران در سرحدات ترکیه و عراق از جنوب ماکو تا شمال لرستان الی خوزستان سکونت دارند و مراکز عمده شهری مانند تمامی کُردستان و کرمانشاهان و غرب و جنوب دریاچه رضائیه در قلمرو اقوام کُرد قرار دارد.
📝کُردهای مازندران:
جهانبیگلو: دراره ده
زاغهمرز: عبدالملکی
ساری: عبدالملکی، گلبادی
کلاردشت: خواجهوند
جویبار: مدانلو
کجور: خواجه وند در شهر پول ساکنند. در شهر کجور (حقپرست، سیاه سرانی، جعفری، خداوردی، کاظمی، موسوی)، در روستاهای انگیل، لیگوش، نیتل و گنگر (خداکرمی، زریری، اله وردی، مرادی، امیری، اقاجانپور)، کینج، خوشل، روستای کشکک (تیره علیخانی)
کدیر: طایفه کرد
بابل: کردهای بازگیر در محلهٔ #بازگیرکلا در شهر #بابل
👇
📚 منوچهر، ستوده، (۲۰۰۶). نامنامهٔ ایلات و عشایر و طوایف: ایران تاریخی و فرهنگی (به عربی). مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی (بخش کتابخانه)،.
عبدالرضا مهرگانی (بازگیر)، آشنایی با طایفهٔ بازگیر، انتشارات جالیز، ۱۴۰۰.
۷.برخی نیز کِردون بندپی را تیره ای از #ایل_ملکشاه روستای #دیوا دانسته اند که البته با ازمایش دی ان ای قابلیت اثبات یا نفی دارد.
📌ایل ملکشاه:
ایل ملکشاهی یکی از بزرگترین ایلهای کرد ایران است که شامل شعب بسیاری است.
#دیواملکشاه_مازندران
📚اسدی، علیرضا (۱۳۹۶). با ایلامیان در ایلام. ایلام: انتشارات جوهر حیات. صص. ۴۲۷-۴۳۲.
📚هاری نیا، امان اله (۱۳۹۸). پیشینه تاریخی ایل چامشگزک طارم سفلی و علقه آن ها با سرزمین ایران. تهران: موسسه آموزشی تألیفی ارشدان. صص. ۱۲۴-۱۳۶.
۸.خاندان های ادبون - لاغری - عابدی - تکون - گیلا - فتحه تبار - شال تبار - ... - چلخ - #کردون - کهو - چفا - گرون - لوج - شمس - آرایی - زیک - سمکوش - عرب - لب - خلیل - اواس - چميك - دلون - لننه و.... در منطقه ی #پریجابندپی سکونت دارند. با این حال بدلیل نبود مستندات کافی و مکتوب اقوال نسب شناسی متفاوت است به گونه ای خاندان #کردون شاخه ای از #ایل_پریج بیان می کنند.
[ایل پریج مهاحر از درّه پریج افغانستان هستند] و عده ای آنان را کاملا #مازنی_اصل دانسته و گروهی آنان را از #ایل_کُرد بر می شمارند.
۹.قشلاق: گریوه پریجا
۱۰.ییلاق: لِهه و لِتی
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند شرعا حرام و پیگرد قانونی دارد.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
۱۱.محلات فِک، ازارون، #هلی_کتی، جاجن، چهارسی، ورزدتلک، پیت سره، بیست کتی، جیس کتی، کلاج خواران، اغوزتل، سبزنو، سله بن، اسبلو، ونه بن، گردسرک، کهلوخامن، دمبلک، خرکاک، دیافه، آواسکلا، تسکاچال، کلاپی، ولاربن، ریک کله، لمه، جل کتی، سیوجی، #امامزاده محمد و... به حضور تیره هایی از #کِردون گزارش شده و مشهود است.
۱۲.نام خانوادگی:
عباسی فیروزجا[#پریجایی]، کرد فیروزجایی [پریجایی]، علیگلی، محمدنژاد، عباس پور، عباس نیک، گرگانی زاده، فرج اللهی، ولی پناه، ولی پور، بابانژاد، جان بابازاده، کرونی، کردونی و...
۱۳.و سایر مطالب
📎نظر مخاطبین ادملاوند:
✍جناب نصیری:
سلام علیکم
در مورد طایفه " کرد " که فرمودین
یک روستا در زیراب #سوادکوه به نام کردآباد
و یک روستا در بندپی شرقی به نام کردمحله موجود می باشد.
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند شرعا حرام و پیگرد قانونی دارد.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💌کردون
👇👇
📝چهارشنبه بیست و نهم بهمن ۱۳۹۹ ساعت 10:38 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی
👇👇👇
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/225
هدایت شده از میرمریم
9.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺نمیدونم چند بار دیدمش و چند بار باز نشرش دادم ولی بازم دلم میخواد ببینم و بازم نشرش بدم.
🌹🌹 یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة 🌹🌹
💥امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ۳۰۹ سال بعد ظهور حکومت می کنند و سپس از وفات ایشان امام حسین علیه السلام.....
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
@sayedhmirmaryam
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
313.8K
🌺🎼🎧جشن مردمی دهه فجر انفلاب اسلامی ایران
🌺🎤#تکبیر_گویان
●━━━━━──────
⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂 ❖ ﷽ ❖
🌺
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
🌸
🌺🍃🌸
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🍃🌺🍂 @edmolavand
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
#حسین_علی_عصری
📜بخش عمده ای از اطلاعات منتشر شده در پژوهش ادملاوند در خصوص #امامزادگان_گیلان_و_مازندران مربوط به فعالیت های پژوهشی جناب آقا
ی حسین علی عصری می باشد.
💌سپاس فراوان از ایشان
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2311
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#هلی_کتی
#آمل
📜خاندان های مقیم هلی کتی آمل
💌سپاس از جناب فضلی
Mohsen Baker:
✍منظور شما اینکه من نوشتم در هلی کتی خاندان کردون هستند؟
گمان نکنم
شاید منظورتون در مورد حضور تبار #باکر در روستای شماست.
خاندان خسروی ها از تبار باکر و از عموزادگان ما هستند.
👇👇
📌فضلی هلی کتی:
خانواده های، فضلی، گلپور، فولادوند، مرعشیان،مهدوی، ملاری، رمضانی، عموزاده، خسروی،عباسی نتاج، کوچکزاده، بزرگنیاء، اسماعیلی، حسین پور، باباجانژاد، فامیلی، رضاپور، دلپسند، اکبری، اسدی، عسگری، غلامی، ابراهیمی،
بله خسروی ها هستند
Mohsen Baker:
✍خسروی ها از مادر از روستای تهمتن کلا بندپی و از پدر از نسل ((ملا محمدرضاباکر)) هستند.
📌فضلی هلی کتی:
بله خسروی ها و باباجانژاد از تهمتن کلا بابل
عموزاده خراط از خراط کلای #بابل
مرعشیان سرایی از اطاقسرا بابل
عباسی نتاج از گتاب بابل
فضلی، گلپور از آلاشت #سوادکوه
رمضانی از وسطی کلا آمل
بزرگنیاء از گتاب [#گتو] و حومه آن
📩ارسالی مخاطبین:
سلام. هلی کتی که بخشی از کردون سکونت دارند، در بخش لاله آباد بابلکنار بابل و جنب روستای جاجن هست. آمل هم روستای هلی کتی دارد.
✍سپاس از جناب #حمیدفضلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2310
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#خاندان_فضلی_هلی_کتی_آمل
#خاندان_گلپور_هلی_کتی_آمل
📜#شجره_نامه
✍خاندان فضلی که فرزندان #فرج_اله بودن از #آلاشت و خاندان گلپور که فرزندان #قلی بودن از شیرگاه سوادکوه مهاجرت کرده و به روستای هلی کتی آمل آمده و سکونت نمودند.
📌حاج اکبرفضلی:
چهار همسر داشت و صاحب ۲۴ فرزند بود. وی مالک ۵۵ هکتار زمین و باغ در هلی کتی بود.
📌حاج عبدالعلی فضلی:
سه همسر داشت و تنها یک فرزند دختر از او باقی ماند.
وی مالک ۸ هکتار زمین و باغ در هلی کتی بوده است.
📌حاج حسن گلپور:
دوهمسر داشته و ۶ فرزند. همچنین وی مالک ۳۰ هکتار زمین و باغ در هلی کتی بود.
📌حاج حسین گلپور:
دو همسر و ۱۰ فرزند و مالک ۸ هکتار زمین و باغ در هلی کتی گردید.
💌سپاس فراوان از جناب فضلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2310
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
35.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مازندران در عصر پهلوی
🔹 روایت حوادث تلخ روزگار پهلوی در حق مردم مازندران.
🔹 این برنامه به نمونه هایی از انتخاب نماینده مجلس و وضع قوانین توسط آنان در نخستین سالهای حکومت محمدرضاشاه پهلوی می پردازد.
🎤 حامد ابراهیم زاده بازگیر
🎥 مهدی رجب پور
۲۱ #بهمن ۱۴۰۲
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#ماجرای_اختراع_نان
#سنگک_توسط_شیخ_بهایی
#نان_ایرانی
#سنگک: سنگ + ک ( ک کوچک کننده: سنگ ریز و خرد
✍سنگک نوعی نان است که روی بستری از سنگریزه یا ریگ در تنور مسطح پخته میشود.
📌سابقه پخت نان سنگک به ایران بر میگردد این نوع نان تکامل یافته نان عشایری است که روی آتش و سنگ میپختند و به آن کماج میگفتند.
📌این نان را میتوان نان ملی ایران نامید.
📌نان سنگک پیشتر نان طبقه اشراف و نظامیان بوده است در قدیم در بعضی شهرها، سنگکیها نانواییهای فصلی بودهاند بیشتر در زمستان و ماه رمضان پخت میکردهاند.
👈در تاریخ آمده که مخترع نان سنگک و شکل تنور آن شیخ بهایی از علما و دانشمندان قرن دهم هجری بوده است.
[در گذشته نان خشک تنوری ماندگارترین نان خانوار ایرانی بوده و چند ماه بیات نمیشدهاست.
زنان در نیمه اول سال برای فصل سرما در مطبخ (آشپزخانه) در تنور نان میپختند و آن را با گرمای ملایم کاملاً خشک مینمودند.]
🔰در سرزمین کهن ایران، بر اثر تجربهها و اعمال سلیقهها در طول سالیان دراز تاریخ، غذاها و پختنیهای گوناگون رسم شده و بوجود آمده که در نزد بسیاری از کشورهای دیگر و حتی مردم سرزمین ما، این غذاها به عنوان غذاهای ملی و سنتی معروف شدهاند.
♦️نان سنگک از نظر مزه، طعم، هضم و بهداشت و سلامت یکی از بهترین نان های ایرانی است که مورد توجه خانواده مخصوصا در ماه مبارک رمضان قرار دارد. ویژگی این نان پخت آن روی سنگ ریزه های داغ است که به کیفیت آن می افزاید.
🗓در تقویم سالنمای کمیته نانوایان تهران (در ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۲۶ شمسی در تهران چاپ شده) درباره تاریخچه و چگونگی پیدایش نانوایی و نان سنگک این گونه آمده است:
💠"شاه عباس برای رفاه حال طبقات تهیدست و لشگریان خود که غالباً در سفر احتیاج به نان و خورش موقت و فوری داشتند و لازم بود به هر شهری میرسند نانواهایی باشند که بتوانند به قدر مصرف سربازان نان تهیه نمایند و غذایی باشد که خورش نان قرار دهند، درصدد چاره برآمد و حل این مشکل را از "شیخ بهایی" که از اجلّه علما و دانشمندان ایران بود خواست. شیخ بهایی نیزبا تفکر و تعمق تنور سنگکی را ابداع نمود."
🔸این اختراع به قدری با دقت و هوشیاری طراحی و عملی شده که پس از گذشت چند صد سال هنوز به همان صورت اولیه پخته می شود و نانی که از تنور سنگکی بدست میآید، محبوب ترین نان ایرانی است.
🌼«شیخ بهایی» عالم و دانشمند مشهور قرن ۱۰ و ۱۱ هجری است که علاوه بر فقه و دین شناسی در دانشهای فلسفه، منطق، هیأت ، ادبیات و ریاضیات تجربه زیادی داشت. به پاس خدمات این دانشمند بزرگ به علم ستارهشناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را به نام او سال «نجوم و شیخ بهایی» نامگذاری کرد. از او چیزی حدود ۹۵ کتاب و رساله باقی مانده است.
🔆شخصیت علمی، ادبی و اخلاق و پارسایی او باعث شد تا از ۴۳ سالگی تا پایان عمرش ( ۷۵ سالگی) منصب شیخالاسلامی پایتخت صفوی را در دربار مقتدرترین شاه صفوی، شاه عباس اول، بر عهده داشته باشد.
💢شیخ بهایی در سال ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان درگذشت و به خاطر وصیت خودش جنازه او را به مشهد بردند و در جوار مقبره علیابنموسیالرضا(علیه السلام) جنب موزه آستان قدس دفن کردند...
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2309
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
8.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب: تکبیر گفتن روی پشتبام ابتکار تهرانیها بود
🔹سال ۵۷، تهران الهامبخشِ دیگرِ شهرها شد؛ هم در راهپیماییها، هم در تولید شعارها. این شعارهای هماهنگی که میدیدید در همهجای کشور پخش میشود، از تهران الهام داده میشد. این تکبیر روی پشت بام را تهرانیها ابتکار کردند و به جاهای دیگر خبر دادند.
🔹بنده خودم در مشهد نشسته بودم، شب یکی از دوستان تهرانی که جزو مبارزین بود خدا رحمتش کند تلفن کرد گفت «بشنو»؛ تلفن را گرفت به سمت صدا، من دیدم صدای «اللّه اکبر» میآید؛ گفت شما هم «اللّه اکبر» بگویید، بنده هم با بچّههایمان کوچک بودند رفتیم بالای پشتبام و شروع کردیم «اللّه اکبر» گفتن.
۲۲#بهمن همه می آییم
✊️🌹🇮🇷🌹✊️