꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
۱/خاک ادملا ره نکمه میون
دده فاطمه ره نکمه سلوم
۲/من کیجای ادملا ره بکردمه گم
برو دتا جز بخونم ته کوی گم
۳/مه کار دربوره سبک و آسون
باکر و لپوری همه تایی پهلون
۴/برار آقبا و اون شاه بابای وچون
خدا بیامرزه همه باکر جانی سلطون
۵/کم بنویشته در هداهه بیرون
اتا دسه باکر بینه اتا دسته عمرون
۶/ببو لپوری تقی ای کج نظر
آب سجرو ره ته نزن گذر
۷/گلیا بجر اون بزرگوار
بوم مشرف من روز هزار بار
۸/میرزامحمدخان وجود برقرار
بهیتی مقصر ته در بابلکنار
۹/اون عرش و کرسی بینه خانی تبار
باکر ره ونگ کمه بونی گرفتار
۱۰/شیر لفورمه گل کته مه ره کار نار
شماره ورمه جفت کرات دار
۱۱/آدم دارمه ادملا تا کرازمین
اتا اتا کشنه کلکا پرچیم
۱۲/ته خنه ی پشت گنه چادرکا
شاه مرادعلی سر بده لا
۱۳/یار ره بوینم دل بیره آرون
ادملای آقا ره کمه همیشه سلوم
۱۴/آمل بازار من بوردمه درون
زلف خال په مه جرامو بارون
۱۵/اون آقا رضی خان و آلاشت غلا
چهارپیرمردبورن هنیشن تلار رئیسکلا
۱۶/کیمون تپه ره سا هکنم سا
بشنوسمه اباذر بهیه کدخدا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
📜منظومه عاشقی
💞تقی جنگن لفوری آلاشتی
💞معصومه باکر ادملائی
🌿تبارباکر= مهاجر از انند سوادکوه
🌿طایفه جنگن= مهاجر از الاشت سوادکوه
👇👇
📚این منظومه بیش از ۲۰۰ بیت می باشد که در پژوهش ادملاوند محفوظ است.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2502
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
🌐http://baker1400.blogfa.com
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@bakershenasi
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
🌍#مازندران_شناسی
#ضرب_المثل
#مازنی
📜صغیر وَچه گَد وونه مَلکِمیدِ وِه خجالتی موندِنه.
📌کودک یتیم [خلاصه روزی] بزرگ می شود و روسیاهی برای عزرائیل می ماند که پدرش را کشت.
🗣همیشه به فکر عاقبت باش و به مردم [ضعیف] و تهیدست ظلم نکن.
#ضرب_المثل_های_شرق_مازندران
📔نقل از کتاب:
ضربالمثلها و کنایات محلی شرق مازندران
✍️ مولف: زنده یاد سهراب یوسفی گرجی
📸نمایه با متن ارتباطی ندارد بلکه صرفا جهت تزیین پست مزبور است.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2518
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
📜فعل های زبان تبری ،تبرستانی (بر اساس گویش منطقه هزارجریب یا تبرستانِ مازندران)
(قسمت س۳۰)
🔶دِر هِکاردِن،دِر بَمُوئِن=
دیر کردن،دیر آمدن، تاخیر داشتن ،با درنگ و معطلی آمدن
🔶یاد بَکاردِن یا یاد هِکاردِن=
فراموش کردن ، نامی از کسی بُردن به زبان آوردن ، در نظر گرفتن ، (آ پِسِر ! جدول ضرب ره نباید هیچ وَخت یاد هِکانی: جدول ضرب را نباید فراموش کنی)( زیارِت بوردی اِمان ره یاد هِکان :سفر زیارتی رفتی از ما هم یاد کن ما را در نظر بگیر )
🔶وَرا بیئِن=
سازگار و مناسب بودن، آسیب پذیر نبودن ، برازنده کسی بودن،
شایسته اَت هست،گاهی برای کنایه و طعنه و تمسخر به شخصی بکار می رود،از تو بعید نیست دور از انتظار نیست!(وِنِه دَس غِذا تِه ره وَراهه وَرائِه: دسپختش به تو می چسبد با معده و سیستم گوارشی تو سازگار هست طبع من نمی گیرد به من نمی سازد به من آسیب می رساند).(خا بِصدا بِصدا ! این جور کار شِمِه تِوار و تیره ره وَرائِه! : کافیه بس کن ساکت شو! اینجور کار و رفتار از طائفه و خاندان و نژاد شما بر می آید در خور و شان ما نیست یعنی این وصله های ناجور به ما نمی چسبد از ما بعید هست چنین کار ناپسندی انجام بدهیم ، اینجا دارد با نیش و کنایه و طعنه صحبت می کند)
#پژوهش
#ابوالفضل_وکیلی
#مازنی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2584
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
📜فعل های زبان تبری ،تبرستانی (بر اساس گویش منطقه هزارجریب یا تبرستانِ مازندران)
(قسمت ۳۰)
🔶دِل ره بَزُئِن،مِه دِل ره بَزُ=
ضربه زدن و آسیب جسمی رساندن به سینه و دل کسی با دست یا چیزی( مِن وِه ره کار نداشتِمه ! وِه شِفته! مِه دِل ره میست بَزُ)
معنای دیگر دِل زدگی:بی میل و بی رغبت و بیزار،بی علاقه شدن ، مایوس و ناامید شدن از چیزی یا غذایی یا کسی.
دل زدگی و بی میلی نسبت غذا یعنی پرخوری یا زیاده روی در نوشیدن و خوردنِ غذای شیرین و بیش از حد خوردنِ غذا می باشد طوری که در نوبت بعدی با دیدن ِ آن غذا تمایل به خوردن ندارد.حتّی ممکن هست انسان غذای شیرین را به مقدار کمی خورده باشد و در اثر بیش از حدّ شیرین بودن دچار دل زدگی شده باشد.
(مِه ره دیگه نَئو پِشت زیک بِخار شَکِر زیاد دِشنی مِه دِل ره بَزُ دیگه دوس نِدارمه.)(چهچی غِذا دِشنی چَن تا اِشکِم دارمه ؟! خَلِ بِخاردِمه مِه دِل ره بَزُ).
گاهی دل زدگی به معنی فرسودگی ِ عاطفی و روانی در زندگی زناشویی نیز معنا می دهد یعنی از میزان علاقه و محبّت و دوست داشتنِ زوج یا زن و شوهر نسبت به یک دیگر کاسته می شود.
🔶کانه بَیتِن=
پوشک گرفتن با پارچه و مُشَمّا
🔶بَندُون بَزُوئِن=
نسبت ناروا دادن به کسی از روی حدس و گمان و سوء ظن ،تهمت و افترا زدن، گناه و عیبی را به کسی نسبت دادن در صورتی که در آلوده به آن گناه یا دارای آن عیب نباشد.
#پژوهش
#ابوالفضل_وکیلی
#مازنی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2584
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
📜فعل های زبان تبری ،تبرستانی (بر اساس گویش منطقه هزارجریب یا تبرستانِ مازندران)
(قسمت ۳۰)
🔶کَلِک ره بَکِندِستِن بَکِنِسِّن=
به پایان رساندن و تمام کردنِ کار نیمه تمام با پشتکار و جدیّت و با اراده . قطع رابطه کردن ، بی خیال کسی یا چیزی شدن. نوعی تصمیم گیری در شرایط ابهام و همراه با شک و تردید یا در موقعیت عقیم یعنی معلوم نیست کار درست پیش می رود یا نه.(جُوندِکایِ دَس که بِشکِسته بَیر گوشتی خرین جِه بَروش کَِلک ره بَکِن :گاو نر دستش شکسته ممکنه خوب نشود مُداوا نشود بنابراین درست تصمیم بگیر به خریدار دام بفروش تمامش کن)
🔶تُش هِدائِن،تُوش هِدائِن=
زدن همراه با آسیب و صدمه فیزیکی و بدنی با دست .کتک زدن طوری که طرف احساس درد کند.نوعی تنبیه بدنی بصورت غافلگیرانه می باشدممکن است فرد خاطی انتظار مجازات شدن نداشته باشد . زدن کسی بصورتی که حواسش نیست.
(بُوردِمه رَفِخ بازی دِر سِئرِه بَئُومه مِه پییِر رَسِن لا جِه دِتا مِه ره تُش هِدا،اِتّا مِه پِتَک ره تَپوک تُش هِدا:رفیق بازی رفتم دیر وقت آمدم پدرم با طناب دو تا پشتم را زد و یک عدد پس گردنی،پس گردنم را زد).
🔶زیاد بَویئِن=
زیاد شدن،افزایش یافتن (ایزی زیاد بَویئِه گَندِم ره دار هایته: آفت شپشک داخل گندم زیاد شد کل گندم را احاطه کرد پوشانده است).
#پژوهش
#ابوالفضل_وکیلی
#مازنی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2584
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
📜فعل های زبان تبری ،تبرستانی (بر اساس گویش منطقه هزارجریب یا تبرستانِ مازندران)
(قسمت ۳۰)
🔶زیاد بیئِن=
قوی تر بودن،حریف کسی بودن،زور کسی را داشتن(مِن تِه ره زیادِمه : من از تو قوی تر هستم حریفت می شوم).
🔶زیادی بیئِن=
اضافه بودن در جمعی، مزاحم و سربار بودن، باعث زحمت شدن ، مازاد و باقیمانده چیزی.(هِرِست بوریم اِمان اینجه زیادی هَستِمی فقط خاشِ دُور وَری ها جِه پذیرایی کانده!)
(این اِتّا کیله گَندِم زیادی هَسته، اَندِه ره صدقه در هِکانین: این یک پیمانه گندم مازاد و اضافه هست بعنوان صدقه در نظر بگیرین یا خیرات کنین)
🔶رِز هِکاردِن=
ریز و خُرد کردن، به قطعات و اندازه کوچکتر تقسیم کردن (هیمه ره رِز هِکاردی؟ اَرِه.مِن هم سوزی و قند ره رِز هِکاردِمه)
دِئکَتِل رِز هِکاردِن،دِئکَتِل هِکاردِن=بصورت نرم و یک دست و هم اندازه ریز و خُرد نکردن،سلیقه ای از روی بی میلی و با عجله بصورت نامنظم خُرد کردن. عامیانه یعنی هَردِمبِلی).
(چِه وِسِّه سوزی ره دِئکَتِل رِز کاندی کانّی ،خانی اَمِه آبرو ره مِهمُونای پیش بَوِری؟!)
(هیمه ره دِئکَتِل رِز نَکان کورهِ دِله جا نَیرنه نَینّه,مَگه تَندیر خانِ تَش هِکانی؟ اِ !)
#پژوهش
#ابوالفضل_وکیلی
#مازنی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2584
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📘سررسید ۱۳۸۶ برابر با ۱۴۲۸ قمری و ۲۰۰۷ میلادی 📄نسخ خطی #اَشاداد #محسن_داداش_پور_باکر 📝گزارشی از ج
#مستندات
#علما
📘سررسید ۱۳۸۶ برابر با ۱۴۲۸ قمری و ۲۰۰۷ میلادی
📄نسخ خطی #اَشاداد #محسن_داداش_پور_باکر
📝گزارشی از جایگاه #روحانیون #بندپی در مراسمات محلی و بومی
🗓تاریخ نوشتار ۱۳۸۶/۰۵/۰۶
📎ضمیمه ۱۳۷۳
📌در این نسخه ی خطی که بیش از ۲۶۰ نوشتار از وضعیت عامه #بندپی است مکتوب شده است.
۱.نحوه ی تردد اهالی بندپی
۲.#جنگل در بندپی
۳.روحانیون بندپی
۴.معتمدین بندپی
۵.پوشش مردم بندپی
۶.مراسمات در بندپی
۷.امکانات بندپی
۸.پاسگاه #بندپی
۹.نزاع در بندپی
۱۰.جایگاه حوزه علمیه بندپی
۱۱.کلوش در بندپی
۱۲.وصله زدن لباس در بندپی
۱۳.مجدآرا در بندپی
۱۴.نامداران بندپی
۱۵.اختلافات حزبی در بندپی
۱۶.مردگان بندپی
👇👇
۱۷.#دست_نوشته_های ۳۸ تن از روحانیون بندپی از سال ۹۲۸ قمری تا سال ۱۳۶۲ خورشیدی به تعداد ۴۲۷ اوراق با ممهور شخصی و حکومتی که تا کنون منتشر نشده اند.
۱۸.و سایر موضوعات
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2334
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
✍اینجانب رمضان علی تبار فیروزجایی فرزند کاظم متولد سی ام دیماه ۱۳۵۱ شمسی در فیروزجا از توابع شهرستان بابل و در خانواده مذهبی دیده به جهان گشودم.
پدرم...
📌در حین تحصیل در مقطع دوره ابتدایی و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷...
📌در سال 1358شمسی، پدرم در اثر بیماری و کهولت سنّ، در ۷۰ سالگی دار فانی را وداع گفت و از آن پس مادرم، سرپرستی ما را به عهده گرفت.
📌پس از پایان دوره ابتدایی در سال ۱۳۶۴ ش وارد حوزه علمیه بابل شده و عملاً به فراگیری علوم دینی، اشتغال یافتم و به مدت کمتر از ۷ سال، دروس سطح را به پایان بردم و از سال ۱۳۷۰ ش، در دروس فقه(حج) مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی و اصول فقه حضرت آیت الله سبحانی شرکت کردم.
📌در سال ۱۳۷۴ ش به دلیل تمایل درونی ام به علوم عقلی به ویژه علم کلام، در دوره تخصصی کلام اسلامی(مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام صادق «ع») در سطح دکتری (سطح ۴ حوزه)شرکت و در سال ۱۳۸۶ ش از رساله دکتری خود تحت عنوان«مبانی کلامی فهم دین» با امتیاز عالی دفاع نمودم.
📌در ضمن به همراه تحصیل دروس حوزوی، دروس کلاسیک جدید از دوره راهنمایی تا دانشگاه را تا مقطع کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) در رشته فلسفه اسلامی نیز ادامه داده و از رساله علمی خود تحت عنوان «بررسی تطبیقی مسأله یقین در اندیشه اسلامی و فلسفه معاصر غرب» در دانشگاه قم در سال ۱۳۸۲ ش نیز با امتیاز عالی دفاع نمودم....
✍ادامه 👇👇
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2585
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
🔰 انسان در علوم سکولار
✍️ دکتر #رمضان_علی_تبار
🔸 در مکتب مارکسیسم، انسان به مرتبه کار و عمل تنزل یافته است و تفاوت اصلی انسان و حیوان در نوع کار و عمل نشان داده شده است.
🔹 بر این اساس، انسان واقعیت جمعی و موجودیت اجتماعی دارد، نه فردی و در نتیجه فرد را امری انتزاعی و بدون واقعیت میدانند.
🔸 از طرفی در مکتب اگزیستانسیالیسم، انسان موجودی بدون ذات، بدون ماهیت، و بدون تشخص و در نتیجه بدون چیستی و تعریف است. امروزه این قبیل نگاهها درباره ماهیت انسان، پایه و مبنا برای علوم مختلف مورد استفاده ما قرار گرفته است.
📖 کتاب #منطق_علوم_انسانی_اسلامی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2585
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
⏰زنگ حقوقی پژوهش ادملاوند
#حقوقی
#پرسش_و_پاسخ
🔴موضوع اول :
خرید اشیا مشکوک
از خرید اشیاء و اموال مشکوک و فاقد مدارک مالکیت از جمله وسایل الکترونیکی (تلفن همراه، تبلت. لپ تاب و ...) خودداری نمائید و چنانچه قصد خرید این گونه اموال را دارید از مغازه ها و فروشگاه های معتبر و با رویت مدارک مالکیت خرید کنید.
👈چرا که در بسیاری از موارد وسایل و اموالی که در این اماکن خرید و فروش می شود اموال مسروقه می باشد.
🟠موضوع دوم:
تصادف با درختان شهر یا تیرهای برق
در تصادف با درختان حوزه شهر یا تیرهای برق، اگر باعث آسیب به آنها شوید👈 از طریق بیمه ثالث قابل پرداخت هست،👈 اگر درخت و تیر برق آسیب ندیدند و صرفا به خودروی شما آسیب وارد شد،👈 بیمه بدنه، آن را جبران میکند نه بیمه شخص ثالث.
🟢موضوع سوم:
تفاوت وکیل تسخیری و وکیل معاضدتی
📌وکیل تسخیری:
وقتی هست که شخص می بایست حتما وکیل اخذ کند اما به دلایلی از این کار امتناع میکند (م۳۴۸آدک) در اینجا دادگاه راسا اقدام به اخذ وکیل تسخیری مینماید.
📌وکیل معاضدتی:
وقتی هست که شخص هیچ گونه الزامی جهت اخذ وکیل ندارد اما خود تمایل به اخذ وکیل دارد اما به دلایلی مقدور نیست، اینجا با ارائه درخواست به دادگاه، وکیل معاضدتی برای این شخص اخذ میگردد(۵۱۳آدم)
📸نمایه:
🕌بارگاه #امامزاده_عبدالله
🕌بارگاه #شیخ_موسی
🌍#بندپی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2586
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─