eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
439 دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
268 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
📜تاریخچه کردون   📎قسمت دوم تهيه كننده   🌍«جغرافياي تاريخي روستاي كردمحله»         ۱- موقعيت جغرافيايي و جمعيت روستاي كردمحله:   كردمحله، دهي است از بخش بند پي شرقي شهرستان بابل در استان مازندران كه در حدود ۱۸ كيلومتري جنوب شهرستان بابل واقع شده و آخرين روستاي بند پي شرقي مي‌باشد. روستاي كردمحله از شمال به روستاي آهنگركلاي بزرگ و بالامرزبال، از طرف غرب به زمينهاي كشاورزي ، از طرف شرق به باغات و مزارع و سجادرود و از طرف جنوب به روستاي احمدكلا متصل است. اين روستا هم اكنون با توجه به آمار شورا و دهيار و بهداري محل در سال ۱۳۸۸ حدود ۱۸۵ خانوار و ۷۰۵ نفر جمعيت ثابت دارد كه علاوه بر اين حدود ۱۳۷ خانوار در بيرون از روستا و در شهرهاي مختلف مشغول كار و زندگي‌اند. اگر بطور متوسط اين خانوار را (۳)نفر حساب آوريم، جمعيت كل كرد محله ۱۱۱۶ نفر خواهد بود و طريق ارتباط با شهرستان بابل از جاده شهيد صالحي ( حبيبي سابق) انجام مي‌گيرد. ۲- وجه تسميه كردمحله:  چنانكه از نامش پيداست، كلمه‌اي مركب از كرد + محل تشكيل شده كه به معناي محل كردها مي‌باشد. با توجه به فرهنگ لغات دهخدا، معين، آنندراج، برهان قاطع و... مي‌توان چنين تعبير كرد كه كَرد: يعني راندن- دوركردن دشمن و كِرد : يعني كردار، كار و عمل، كرت: زميني را گويند كه براي كاشتن سبزي يا ميوه آماده كنند يا چيزي بكارند. 📌در جايي هم، كرَد- كرِد :‌شاخه‌اي است كه از درخت بريده باشند، آمده است و همچنين كُرد: به چوپان و گوسفند چران نيز اطلاق مي‌شد و اين به مناسبت شباني كردن اين طايفه است. «« در معايب  ناله كم كن كاين جزع ماند بدانگ- بره را مي‌برد گرگ واشتلم مي‌كرد كُرد.»» 📌حمزه اصفهاني، جغرافي دان معروف ايراني  (۳۶۰-۲۷۰) گويد: ايرانيان قديم ديلميان را«اكراد طبرستان » مي‌ناميدند و اعراب را «كردان سورستان» مي‌خواندند. ۳- سابقه تاريخي شكل گيري روستاي كردمحله   با توجه به معاني و دريافت اطلاعات از منابع تاريخي و جغرافياي، شايد شغل بعضي از آنها چوپاني بوده است ولي دليل اين نيست كه همه آنها چوپان بوده‌اند. با توجه به روند زندگي تاريخي كه از مرحله شكار اوليه (غارنشيني) به دامداري ( چادرنشيني) كه براي يافتن چراگاه جديد و بهتر به مهاجرت پرداخته و سپس به كشاورزي و يكجانشيني روي آورده با تشكيل خانه‌هاي چوبي و گلي روستاهاي اوليه را پديد آورده‌اند اگر چوپاني كردن دليل كُرد بودن آنهاست چه بسا خيلي از چوپانان و چوبداران و دامداران امروزي هستند كه اصلاً همچنين نامي ندارند و حتي نشنيده‌اند. با اين حال ما از دوره تاريخي مهاجرت كه به واقعيت نزديكتر است صحبت مي‌كنيم. در روزگاران حاكميت صفويه ، افشاريه، زنديه و تا دوره قاجار ( از حدود ۹۵۰ هـ . ش به اينطرف) ما باسياست جابجايي اقوام و قبايل كرد و لر و ترك،‌به دليل امنيتي و جلوگيري از اتحاد و شورش آنها و همچنيني مرزداري دست به مهاجرت اجباري و تحميلي مي‌‌زدند ( گرچه اين اواخر مهاجرت‌هاي اختياري از برخي قبايل مختلف سر زده براي زندگي بهتر، كه ما هجوم آنها را در مازندران بيشتر مي‌بينيم مثلاً در سرشماري ۱۳۷۵ حدود ۵۰۰۰۰ نفر مهاجر كه از استانهاي مختلف كشور وارد شهرستان بابل شده‌اند را دارم و آمار دقيق آنها را در پايان نامه خودم براي كارشناسي ارشد تاريخ آوردم) بنابراين آنهايي كه آزادتر بودند به سمت رشته كوههاي البرز كه مأمن و پناهگاه خوبي براي مهاجرين بود را ما پررنگتر مي‌بينيم. 👇👇 👈بدين خاطر ما اسامي روستاهاي متعددي را در مازندران به نام هاي در بهشهر، در جويبار، در دهستان لاريم، و در كلاردشت، در رامسر، درنكا، و از توابع ساري، در چالوس، در مناطق ييلاقي فيلبند و سر آخر روستاي  كه در بخش بندپي شرقي شهرستان بابل واقع است. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4125  📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
✍قابل ذكر است با توجه به گفته اهالي كه بانيان روستاي از مناطق شمالي رشته كوههاي البرز آمدند، اينحانب را برآن داشت تا راهي آن ديار شده و با تحقيقات ميداني، مشاهده بنمايم. بدين خاطر در تابستان ۱۳۸۸ به اتفاق يكي از دوستان راهي مناطق كوهستاني سل بن، انيردون، ون بن، شالدركاه و... كه چند كيلومتر بالاتر از منطقه كوهستان حاج قرار داشته، رفتيم و از نزديك با اهالي به گفتگو نشسته و نكاتي را يادداشت كه شنيدن آن خالي از لطف نيست. 📌ارتفاع آن مناطق كوهستاني از سطح دريا حدود ۱۵۰۰ الي ۱۸۰۰ متر و از فعلي تا محل كردهاي ون بن حدود ۶۷ الي ۷۰ كيلومتر كه بجز ۱۰ كيلومتر تا گلوگاه بقيه راهها كوهستاني مي‌باشد. 📌در نخستين برخورد تحقيقي با حاج علي بهمن نژاد اهل تهمتن كلا و ساكن در منطقه كوهستاني سل بن و انيردون روبرو شدم كه بيان مي كرد از فرزند كد خداي محل و ۷۵ ساله بود. ادامه داد بله همانطور كه كردها درون بن ساكن هستند كه از نژاد كردهاي كردستان و كرمانشاه مي‌باشند همچنين طالشي ها در شالدركاه و ما هم از گروه تهمتن، از سيستان و بلوچستان و از نسل رستم هستيم. از ميرزا حسن تهمتن كه عمومي باباش بوده نامبرده كه منشي دفتر ناصرالدين شاه بوده است. 📌بعد از آن راهي ون بن شده كه بالاتر از منطقه سل بن و انيردون واقع بود بعد از دو ساعت و نيم پياده روي در سربالايي به رسيديم كه متاسفانه اكثر اهالي چون چوبدار بودند به صحرا رفته و ما توانستيم فقط با سه نفر از اهالي كه در نزديكي محل به چراي دام هايشان مشغول بودند به صحبت بنشينيم. 🔎آقايان مهربان كردفيروزجايي ۵۰ ساله و پدرش موسي فرزند علي گل كرد ۸۰ ساله شغل چوبدار كه حدود ۱۰۰ راس گاو نر و ماده و گوساله داشتند و به اتفاق جمعلي كرد عباسي ۷۵ ساله ، كه هر سه اينها مدعي بودند، كردهاي اين منطقه از كردستان يا از كرمانشاه آمده‌اند. ( نكته قابل توجه اينكه ساكن ون بن به دو گروه كرد عباسي و كردفيروزجائي معروفند) ۴-شرحی بر خاندان هاي معروف كردمحله:   🌿خاندان هاي معروف كردمحله بنام تقي زاده، باباجانزاده، سلطان زاده، روح الله زاده و برارزاده و.. می باشند که با توجه به اینکه قبلاً تحقيقاتي در مورد برخي از آنها توسط دوستان صورت گرفته که در مطالب قبلی در ۲۰ آبان ۸۸ در همین وبلاگ نیز ارایه شد ، اينجانب نیز وظیفه شناسايي خاندان معروف تقي زاده را بر عهده گرفتم كه با توجه به بررسي‌هاي بعمل آمده و به نتايج دلخواه رسيده، نسب نامه اي را تدوين تا اين خاندان قابل شناسايي و اقوام از همديگر غافل نباشند. 👈اولين فرد از خاندان تقي زاده بنام استاد اسحاق كه با خانواد‌ه‌اش از استان سمنان (حدود تقريبي ۱۱۲۸ هجري شمسي) به مازندران آمده و در روستاي آهنگر كلاي بزرگ شهرستان بابل ساكن و به كار آهنگري مشغول شد (با توجه به سابقه تاريخي هر روستا، معمولاً صنعتگران (آهنگران) در كنار يا وسط محل ساكن مي‌شدند تا وسايل و ادوات مورد نياز كشاورزان و دامداران را برآورده سازند) در اواخر عمر استاد اسحاق، يكي از فرزندانش بنام استاد تقي ( به سال تقريبي ۱۱۷۸ هـ .ش ) براي تامين وسايل مورد نياز كشاورزان كردمحله به اين روستا آمده و در خانه سراي فعلي حاج رضاعلي برارنياء ساكن شد استاد تقي سه فرزند داشته بنام هاي شعبان، غلامعلي و استاد غلامحسين از ميان فرزندان استاد تقي، شعبان معروف به شعبان عمو به احمد كلا رفته و در آنجا ساكن شد. او تنها يك پسر داشته بنام محمدجان تقي زاده كه فرزندانش هم اكنون در احمد كلاي بندپي شرقي ساكن مي‌باشند غلامعلي فرزند ديگر استاد تقي، شغل پدران را ادامه نداده و به دنبال كشت و كار از اين روستا به آن روستا مي‌رفت تا سرانجام در يا مرحوم و در همان جا مدفون است. 👈از غلامعلي دو دختر باقي مانده كه يكي رقيه بوده با حسن نامي در حاجي كلا ازدواج كرده است دختر ديگرش بنام محَرم بود كه به همسري سيدسليم مرتضوي ساكن گتاب [] درآمده قابل ذكر است كه از ثمره ازدواج محرم هم دو دختر بوده كه يكي بنام سيدننه در كرد محله به همسري عباس علي كرد ( خاندان برارنياء) درآمد و ديگري كه نامش سيدليلا بود، همسر اسماعيل اسماعيلي در گتاب شد. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4125  📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
✍استاد غلامحسين (۱۲۲۸ هـ . ش ) فرزند ديگر استاد تقي مي‌باشد كه همه تقي زاده‌هاي كرد محله از نسل ايشان هستند. از استاد غلامحسين دو پسر و يك دختر باقي مانده است دخترش بنام مِثِل كه همسر ابوالقاسم برارزاده از نوادگان حسن كرد و مادر مالك و صنمبر و شيرافكن و معصومه و حاج گنجعلي مي‌باشد. 📌از فرزندان پسر استاد غلامحسين، يكي رمضانعلي بود كه داراي 6 فرزند بوده ولي متاسفانه سه فرزند او بنامهاي نورعلي درجواني و ميرزا علي و عليرضا در كودكي از دنيا رفتند و تنها حاج علي تقي زاده به همراه دو خواهرش صغري و فاطمه باقي ماندند. 📌از ديگر فرزندان غلامحسين، مختار تقي زاده (۱۲۸۷ هـ . ش) بود كه علاوه بر شاگردي باباش به مكتب خانه رفته و خيلي زود با سواد شد و از آن پس مختار كه پدرم باشد ( نگارنده) كارآهنگري را رها كرده به شغل كشاورزي و سپس مكتب خانه داير كرده و توانسته صدها نفر را قرآن خوان و با سواد تحويل جامعه دهد. از حاصل ازدواج او با سرور مرد علي دخت حدود ده فرزند بوده كه سه فرزند دخترش بنامهاي طاووس ، جده و پروانه از دنيا رفتند و تنها يك دختر بنام فرزانه باقي مانده كه در روستاي آمل به همسري هدايت براري (پسرخاله) درآمد و شش فرزند پسر مختار تقي زاده به نامهاي حاج مردادعلي، حاج يارعلي، حاج غلامحسين و مشهدي خانعلي و حاج كاظم و حاج ناصر مي‌باشند ( همه اين خانواده را بصورت نمودار نشان خواهم داد.) 📌قابل توجه است كه پدرم ( مختار تقي زاده) خدايش رحمت كند، نوحه خوان و مرثيه سراي محل و همجوار بود و براي كاروان‌هاي عازم مشهد و كربلا، هم موقع رفت و برگشت چاووشي مي‌خواند. علاوه بر اين تنها با سواد ماهر از لحاظ نوشتاري بود كه اكثر شكايات و دادخواستها را تنظيم مي‌كرد. و جالب است كه شبها در عادت شب نشيني اهالي محل، كتابهاي امير حمزه ، ملك ارسلان رومي و ملك جمشيد و.. توسط پدرم خوانده ميشد و در پايان شب نشيني، اسامي آقايان و حتي شب چره ( دِسِر) معمول آنزمان را در گوشه صفحه‌اي قيد مي‌كرد. اينجانب (ناصر) همه آنها را مشاهده كردم . كتابها به ترتيب خوانده مي‌شد تا اينكه راديو باب شد كه پدرم اولين راديوي ترانزستيوري آلماني بنام MEDYTOR را با 600 تومان ( حدود ۵۰ سال پيش ) كه همه از سكه‌هاي ده شاهي بودند خريداري كرد. از اين به بعد در شب نشيني‌ها به راديو گوش مي‌كردند. 📌ناگفته نماند كه از فرزندان استاد اسحاق كه در ميراب محله آهنگر كلا ساكن بودند بنام استاد گدآقا معروف به ( اِسّاقا) و بعد از او فرزندش استاد علي اكبر بود كه در همان محله، آهنگري مي‌كرد و اينجانب به خانه پسرش حاج غلامعلي كه ۸۰ سال سن داشت رفته و با استقبال گرم مواجه شدم. بعد از آن مغازه استاد علي اكبر را هم مشاهده نمودم. استاد علي اكبر فرزنداني داشته به نامهاي غلامعلي، بشير، نامدار و ملك ابراهيم كه به نام فاميلي آهنكوب معروفند از اين فرزندان تنها غلامعلي زنده بود كه ديدار داشته‌ام. همچنين با فرزندان بشير، بنام محمدآقا ( ۷۰ ساله) و حسن آقا، ملاقات داشته و مطالب مفيدي را از محمدآقا دريافت نمودم كه حرفهاي حاج علي تقي زاده را تاييد مي كرد. بنا به گفته حاج علي كه از شعبان عمو شنيده ، بعد از آمدن استاد تقي به كردمحله، از كل ميراث پدري يك درخت ليمو رسيده بود كه تا پدر حاج علي ( مرحوم رمضانعلي) زنده بود از محصول آن درخت ليمو استفاده مي‌كردند. 🔎پایان ********  📜تاریخچه کردون  قسمت دوم تهيه كننده آقاي ناصر تقی زاده https://kordmahaleh.blogfa.com/post/20 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4125 + نوشته شده در یازدهم بهمن ۱۳۸۸ ساعت 15:30 توسط امیرحسین روح الله زاده کردی  | نظرات  📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#کرد 🌍معرفی روستای بابل 📌روستای کردمحله جزو بخش بندپی شرقی بوده که در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شهرستان بابل واقع در استان مازندران قرار دارد. 📌این روستای ۱۷۵ خانواری با جمعیت حدود ۷۵۰ نفر از شمال به روستاهای آهنگرکلابزرگ و بالامرزبال و از جنوب به احمدکلا بندپی و از شرق به سجادرود [] و بالامرزناک و از غرب به روستاهای اطاقسرا و صورت منتهی میگردد. 📌کردمحله دارای یک مدرسه ابتدایی و یک خانه بهداشت و یک باب حمام عمومی است که در پائین محله در کنار جاده اصلی قرار دارد. دو تکیه بنام های پائین تکیه و بالاتکیه (در کنار کچیک ساقنفار) و همین طور دو مسجد که معروف به مساجد حاج حسین علیزاده و حاج فتحعلی سلطان زاده می باشد نیز در محله قرار دارد. نهر نه چندان زیبایی هم در وسط محله عبور می کند. درضلع شمال غربی محله ، روستای بالامرزبال که کاملا به کردمحله وصل است و ارتباط بسیار تنگاتنگی بین دو محله وجود دارد بطوری که در محله اکثر اوقات در کنار هم خطاب می شود. 🌍مکان ها و مناطق قدیمی مصطلح محله : روآر - کچیک ساقنفار - جدید تکیه پیش - اغوزرجی - مسجد حاج حسین - مسجد حاج فتحعلی - رزی پر - اسپه اتر - میون ویشه - دنگ چالک - چاکه - باغ صمدخان!! - چفت سر - پا - ..... + نوشته شده در نهم فروردین ۱۳۸۸ ساعت 14:59 توسط  | نظرات https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4125 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🏴دراین دنیای فانی نیک زیستن هنراست🖤 🏴خلق وخو و سیرت نیکو داشتن هنراست🖤 🏴محبت را پیشه خود در زندگانی ساختن🖤 🏴دل به دست آوردن و دل دادن هنر است🖤 🏴چوحاج رضا مردی رئوف و مهربان🖤 🏴صرف فعل مهرودوست داشتن هنر است🖤 🏴او رضا بودو راضی به خواست پروردگار🖤 🏴مردمان را از کار خود راضی کردن هنراست🖤 🏴او باصبوری، عشق و عاشقی را معنی کرد🖤 🏴معنی عشق خدمت به مردم را دانستن هنراست🖤 🏴عمری را در راه ترویج فرهنگ و دین🖤 🏴شاگردان را دین و فرهنگ آموختن هنراست🖤 🏴دائم المسجد بود وخادم آل رسول (ص)🖤 🏴خادم اولاد زهرا و دراین راه ماندن هنراست🖤 🏴مهرحیدردر دلش شعله میکشیدتابه عرش🖤 🏴عرش راتسخیراین ارادت ساختن هنراست🖤 🏴خواندن شعر محتشم در عاشورا آقام حسین(ع)🖤 🏴با دلی پر ز غم،به چشم اشک ریختن هنر است🖤 🏴مدینه،جوار قبر پیغمبر روضه خواندی باشجاعت🖤 🏴درمیان وهّابیون ضدشیعه روضه خواندن هنراست🖤 🏴با تن بیمار،از برای کار مسجد روزو شب🖤 🏴این همه تلاش و کوشش ، باسر دویدن هنراست🖤 🏴آخرش درد و بیماری زمین گیرت کرد🖤 🏴تحمل بر درد و رنج جسمانی ،صبرکردن هنراست🖤 🏴عاقبت روز موعودآمدو نوبت دیدار یار🖤 🏴با دلی روشن به دیدار خالق ،شتافتن هنراست🖤 🏴علی جان شمه ای بود ازهزارصفات نیکوپدر🖤 🏴این صفات نیکورا تا همیشه پاس داشتن هنراست🖤 🏴سیدمازنی تو که رفیقش بوده ای این همه سال🖤 🏴چو او باش که مانند او خوب ماندن هنر است🖤 این چند بیت دروصف دوست عزیزم دبیر فرهیخته مرحوم حاج رضا خیری سروده شده امیدوارم روحش با ائمه اطهار ع محشور گردد. 🖊 (سیدمازنی) ۱۴۰۳/۱۱/۲۹ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4127 @edmolavand
📜 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜تاریخ خاندان مرعشی ۲۰۹ فدای تو بادا سر و جان ما همین است تا هست پیمان ما {{چون اعتقاد آن سيد پاك طينت نيك محضر ظاهر و باهر گردید، میر علی خان حسن عقیدت و خلوص طويت او را تيمناً به فال نيك حمل نموده ، به طلب میرحسین پازواری که از اجله سادات قدیم و اکابر اسپهبدان مازندران بودند چنانچه در تاریخ حضرت میر ظهیر نور مرقده مزبور است، کس فرستاده مومی الیه نیز به خدمت شتافته محرم اسرار گشته، بغایت شادکام گردید و در تعجیل آن عمل عاقبت محمود مبالغه به ظهور رسانید. همچنین از که از معتبران اعیان شرقی بود و که احوال او مکرر مرقوم قلم خجسته رقم گردید و ساير احباء و يك جهتان معتمد را طلب داشته، تهیه سفر گرفته در اسعد ساعات عازم گشتند. 📌اما علاء الدین در باب عیال و اطفال متعهد گردید که حراست ایشان نموده، اگر میرزاخان ارادۀ گرفتن ایشان نماید، ایشان را از به و از آنجا به نقل نماید که دست تعرض احدی بدیشان و اموال ایشان نرسد و بیجن رئيس متعهد شد که ایشان را از لپور به بالای رساند تا دست تعرض والی از ایشان کوتاه باشد و بعد از این مراتب این هر دو نفر خود را در قزوین به ایشان رسانند. اما ایشان به قول خود عمل نموده بعد از آن مراتب [۹۲ ب] روانه قزوین شدند در آنجا به شرف ملاقات مشرف گشتند و به مراتب ارجمند سرافراز گشتند. 📚منبع: تاریخ خاندان مرعشی مازندران، به تصحیح دکتر منوچهر ستوده، چاپ دوم، موسسه اطلاعات، ۱۳۵۶، ص ۲۰۹ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4129 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔻دستور فرمانده کل قوا صادر شد: ✨صاحبان فکر و هنر و دانــش و رســـانه و جوانــان و مسئولان و .....! 👈 در مقابل تهدید نرم‌افزاری دشمن؛ تولید محتوا و اندیشه کنید. ۱۴۰۳/۱۱/۲۹ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🖤انا لله و انا الیه راجعون 💚یکم اسفندماه مصادف است با آسمانی شدن شاعر و مداح اهلبیت علیهم السلام جناب استاد آقا سید عبدالجواد حبیب زاده بیژنی💚 📌بی‌تردید "استاد حبیب زاده بیژنی" از مفاخر و چهره‌های فرهنگی و هنری برجسته ی خاندان بیژنی، فکچال، بندپی و نام آوازه اهالی شعر بود که طبع مهرنگاری در ولایت پذیری وی در سیره و آثارش برای همیشه در یاد‌ها خواهد ماند. روحش شاد و یادش گرامی باد ۱۴۰۳/۱۲/۰۱ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─