ردپای تجربه.pdf
1.76M
📚 کتاب ردپای تجربه (تجربیات حرفهای در خاطرات معلمی) روایتگر بخشی از خاطرات سی سال معلمیِ آقای دکتر علی اسعدی است که در سال ۱۴۰۰ به همت نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زیور طبع آراسته شده است.
🔺از نویسنده محترم که سخاوتمندانه صفحات آغازین کتاب را در اختیار کانال مربی یادگیرنده قرار دادند، سپاسگزارم.
#معرفی_کتاب
#خاطرات
🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎨 ایدهای برای آموزش ترکیب رنگها
💥با چند لیوان آب و رنگ خوراکی و دستمال کاغذی، میتونید این آزمایش جذاب رو اجرا کنید و ترکیب رنگها رو به بچهها آموزش بدید.
🌐 منبع در اینستاگرام: filimo.school
#مربی_حرفهای
#ترکیب_رنگها
🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ این پویانمایی کوتاه و جذاب که در شبکههای اجتماعی میلیونها بار دیده شده است، فرصتی است برای درنگ درباره مفهوم "موفقیت در مدرسه" و فکر کردن به این سوال که "موفقیت در مدرسه چه نسبتی با حل مسائل واقعی دارد؟"
🌐 منبع: youtube.com
#درنگ
#موفقیت
🆔 @edu_mehrestan
#دعوتنامه
❇️ در کانال مربی یادگیرنده از تربیت و مربی، دانش و مهارت تربیت، و تحول در آموزش و پرورش صحبت میکنیم؛ شاید بتوانیم باری برداریم یا سنگ بنایی بگذاریم.
خوشحال میشویم در این کانال میزبان شما عزیز گرانمایه باشیم.
🔗 لینک عضویت:
🆔 Eitaa.com/edu_mehrestan
📊 اصل توجه به تفاوتهای فردی به روایت تصویر
❓به این تصاویر خوب نگاه کنید. به نظر شما تفاوت تصاویر ردیف اول و دوم چیست؟
🔸تصاویر ردیف اول به ما یادآوری میکند که کودکان با هم تفاوت دارند و باید امکاناتی را متناسب با نیازهای فردی خود دریافت کنند.
🔸همانطور که مشاهده میکنید، تصاویر ردیف اول همه کوکان را در یک زمین هموار در نظر میگیرد و به تفاوت در بافتی که کودکان در آن قرار دارند، بیتوجه است.
🔸اما تصاویر ردیف دوم نشان میدهد که محدودیتهای بعضی از کودکان ذاتی نیست؛ بلکه آنها برای رسیدن به موفقیت با موانع و محدودیتهای بیرونی مواجه هستند.
👌بنابراین در اصل توجه به تفاوتهای فردی، این درست نیست که فقط به شخصیت کودکان توجه کنیم و نسبت به بافتی که در آن زندگی میکنند و موانع و محدودیتهایی که با آن روبهرو هستند، بیتوجه باشیم.
🌐 منبع در اینستاگرام: @tchr2tchr
#دانش_تربیت
#تفاوتهای_فردی
#عدالت_آموزشی
🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💰اردویی با طعم انتخابگری و حل مسئله
🔺استاد وافی در این ویدئو، از تجربه برگزاری اردویی میگوید که بچهها در آن انتخابگری و حل مسئله را در یک محیط شبیه زندگی واقعی تجربه میکنند.
❓شما در مدرسه یا مجموعه خودتان، تجربه برگزاری چنین اردوهایی داشتهاید؟
🌐 منبع در اینستاگرام: @keraamat_ir
#تجربانه
#حل_مسئله
#اردو
🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ بدون تعارف با معلم!
🌱 هرچند زبان و رنگ پوستشان فرق میکند، اما جنس دغدغههایشان آشناست. با صداقت کودکانه، حرفهایی میزنند که ما معلمها گاهی به شنیدن آنها خیلی نیاز داریم.
📌لطفا چند دقیقه وقت بگذارید و فقط گوش کنید؛ همین!
🌐 منبع: t.me/teacheraslll
#درنگ
#معلم
🆔 @edu_mehrestan
مدرسه عالی تربیت مهرستان
⚠️ بدون تعارف با معلم! 🌱 هرچند زبان و رنگ پوستشان فرق میکند، اما جنس دغدغههایشان آشناست. با صداق
🔻یکی از همراهان خوبِ کانال، درباره پست "بدون تعارف با معلم" این یادداشت را ارسال کردند که به نظرم نکته مهم و قابل توجهی است. از ایشان و همه عزیزانی که نظراتشان را درباره مطالب کانال به اشتراک میگذارند، سپاسگزارم.
✨✨✨✨✨✨✨
"سلام
در رابطه با فیلمی که در کانالتون قرار دادید، ذهن دانشآموزان به طور خیلی جالبی خواستههایی که دارن، دقیقا همون چیزهایی هست که ما به دانشآموزان با نیازهای ویژه اجازه میدیم انجام بدن. تنها تفاوت اینه که ما بهشون اجازه میدیم این کارها را انجام بدن، چون خیلی در حد دانشآموزان عادی توان کنترل خودشون را ندارن. اما انگار دانشآموزان عادی هم چنین نیازهایی دارند؛ فقط اجازه بروز دادنش را ندارند. شاید اگر کمی بیشتر به دانشآموزان عادی اختیار بدیم و بیشتر به نیازهاشون توجه بشه، پیشرفت خیلی بهتری داشته باشن.
فکر نمیکردم دانشآموزان عادی هم این نیازها را داشته باشند و خیلی برام جالب بود. انگار اساس علایق و خواستههای همه نوع دانشآموزان یکی هست. خیلی ممنون بابت مطالب مفیدتون."
✨✨✨✨✨✨✨
#درنگ
#بازخورد
🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نیمکت... جای خالی ما را غریبهها پر میکنند.
❤️ دخترانی که مورد حمایت عاطفی پدر واقع شدهاند، در ارتباط با جنس مخالف دچار تصمیمهای لحظهای و احساسی نمیشوند؛ زیرا از نظر عاطفی کاملا ارضا شدهاند.
🌐 منبع: aparat.com/chbirib
#درنگ
#فرزندپروری
#تربیت_دختران
🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ یک روش خلاقانه برای کلمهسازی با حروف
🌐 منبع در اینستاگرام: @ideas_escarchadas
#مربی_حرفهای
#کلمه_سازی
🆔 @edu_mehrestan
⛔️ در تربیت فرزند، زیاد سختگیر نباشید.
🌱 باغبان، درخت جوان را كه هنوز خوب ریشه ندوانده، به شدت تكان نمیدهد... .
🌐 منبع: @nooredideh
#درنگ
#فرزندپروری
🆔 @edu_mehrestan
🌱 بزرگترین اکتشاف برای من این بود که فهمیدم فرزندم یک مهمان است در خانهام و روزی از خانهام میرود. روزها با سرعت عجیبی میگذرد و او به زودی از من جدا میشود.
🌱 به خودم گفتم: کدام مهمتر است؟ نظم خانه یا اینکه فرزندم به خوبی از من یاد کند؟ کدام مهمتر است. خانه یا اخلاق و روحیه و حسن تربیت فرزندم؟
🌱 این باعث شد اولویتم را تغییر دهم. بعد از این، مهمترین چیز نزد من آرامش خاطر من و اوست. شروع کردم به پیاده کردن نقشهام...
🌱 مجموعه کمی از قوانین مهم را انتخاب کردم و خود را ملزم به اجرای آنها دانستم و مابقی چیزها را بدون هیچ قید و شرطی رها کردم.
🌱 از عصبی شدن و داد و فریاد زدن کم کردم و به آرامش رسیدم. از وسواسهایم گذشتم و به خانهای راضی شدم که مقداری بههمریخته و نامنظم است و کمی شلختگی در آن به چشم میخورد...
🌱 اما فرزندی را تحویل گرفتم که آرامش دارد و از من و خشمهایم نمینالد و رابطهای قوی و زیبا بین ما حاکم شده است؛ چون میدانم او مهمان زودگذر خانه من است... .
💕 کودک عزیزم! امیدوارم مهمانی خانه من زیباترین مهمانی زندگیت باشد.
🌐 منبع: @nooredideh
#درنگ
#فرزندپروری
🆔 @edu_mehrestan
💢 اصل توجه به تفاوتهای فردی؛
از کتاب تا کلاس...
🔸 کمتر کسی است که اصل توجه به تفاوتهای فردی را یکی از اصول تربیت نداند و به آن باور نداشته باشد.
و کمتر کتاب یا مقالهای است که در مورد آسیبهای نظام تعلیم و تربیت سخن گفته باشد؛ اما گریزی به بیتوجهی به این اصل در مدارس نزده باشد.
🔸 اما همین که به عنوان معلم وارد کلاس میشویم، از خود میپرسیم چطور در فرصت محدود، میتوانم تفاوتهای فردی حدود سی نفر دانشآموز را در نظر بگیرم و به هر کس، متناسب با هوش و ویژگیهای شخصیتی او آموزش دهم؟
❓شما به عنوان معلم، مربی یا طراح آموزشی، چگونه با این مسئله مواجه شدهاید و چه راهحلی برای این چالش پیدا کردهاید؟
📌 اگر تجربهای در این زمینه دارید یا راهحلی برای این مسئله پیدا کردهاید، تجربه یا راهحل عملی خود را به آیدی @Mahdi_Navabi ارسال و دیگران را سخاوتمندانه در دانش یا تجربه خود شریک کنید.
#چالش_تربیتی
#تفاوتهای_فردی
🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🆗 بزرگترین ایراد نظام آموزشی ایران این است که بر اساس انطباق طراحی شده است نه تنوع....
🌐 منبع در اینستاگرام:
@mojtabashakoori_fan
#درنگ
#تفاوتهای_فردی
🆔 @edu_mehrestan
🔻یکی از همراهان عزیز کانال، یادداشت زیر را به عنوان یک تجربه معلمی از کلاس دین و زندگی دوره متوسطه دوم ارسال کردند. سپاسگزارشان هستم و برایشان آرزوی توفیق دارم.
------🍃🌸🍃---🌸---🍃🌸🍃------
🌀 احساس میکنم این هفته مسافت زیادی رو طی کردم. آخه از بلاد کفر یعنی کلاسهای دین و زندگی برمیگردم!
🌀 جلسه اول هر سال، فارغ از دغدغه نمره و درس و... کلاس ما از نوع "آنچه میخواهد دل تنگت بگو" هست. امسال هم طبق روشم، همین کار رو کردم. گرچه هفته دفاع مقدس بود، ولی تصمیم داشتم از مقدسات دینی دفاع نکنم و گارد نگیرم تا بتوانند خودشان را رو کنند؛ حتی اگر با دین مشکل دارند!
🌀 نتیجه این شد که در همان جلسه اول آشنایی با عزیزان دهم تجربی، روحیات و ذهنیات و سوالات اغلب شاگردان را شناختم. خودِ خودشان را دیدم، با هر سوالی و هر شک و تردیدی که داشتند.
🌀 کلاس داشت منفجر میشد؛ از شدت بحث و گفتگو، بس که در تیررس ترکشهای سوالات مهم و اساسی در حوزه دین قرارم دادند و قرارشان دادم و بیقرارشان خواستم، گفتم چند نفر به یه نفر؟! شبیه دروازهبانی شده بودم که از هر بازیکن؛ یک توپ برایش نثار میشد؛ ولی من عمدا جا خالی میدادم تا توپهایشان گل شود و احساس قوت کنند.
🌀 جاتون خالی، داشتم در یک جو صمیمی، هرجور حرف و بد و بیراهی رو پشت سر خدا و دین میشنیدم و عمدا جیکم در نمیاومد تا مراتب کفر عزیزان دستم بیاد. ماشاءالله صاحب مراتب عااالیه و مقامات خفیّه بودند. کفرم در نیامد؛ ولی کفرشان را درآوردم.
🌀 آخر کلاس گفتم: من نه به عنوان دبیر دین و زندگی و وکیل مدافع خدا، بلکه به عنوان یه نفر غریبه غیرمسلمان (سمبلیک) خواستم ببینم دین اسلام از نگاه شما چطور دینی است؛ بلکه من هم جذب شدم؛ ولی با این توصیفاتی که شما از خدا و دین و اسلام و احکام و... کردید، من اولین کافر به آن هستم! دین اگر این است، بیدینان زِ ما مومنترند!
🌀 یعنی با همین عبارت همه توپهایی را که فکر میکردند گُل شده است، به گِل نشاندم و کلاس از صدای خنده عزیزان ترکید. گفتند این اولین باری بود که اینقدر جدی و راحت در مورد دین داشتیم با کسی حرف می.زدیم و من که هدفم همین بود، خوشحال از آنها خداحافظی کردم.
🌀 دیدم که آرام و قرار هم از چهره برخیهایشان خداحافظی کرد. مخصوصا یکی که اینقدر جذب بحثها شد، بعد از کلاس اومد جلو با یه کتاب تو دستش... .
#تجربانه
#روش_تدریس
🆔 @edu_mehrestan
🇰🇷 تابلوی شهری در کره جنوبی برای القای احساس امنیت و اطمینان به پلیس در کودکان
📌 فکر میکنید مفاهیمی مثل سکینه و آرامش با یاد خدا و توکل بر او را چگونه میتوان با چنین طرحهای خلاقانهای، برای کودکان عینی و ملموس کرد؟
#ایده_تا_عمل
#خلاقیت
🆔 @edu_mehrestan
📝 ارزیابیهایم را با اضافه کردن یک برگ کاغذ در پایان آزمون تغییر دادم و پرسیدم:
درباره موضوع چه چیز دیگری میدانید که در موردش از شما سوال نکردم؟
▫️ آموزگار جولی آرسنال
آیا شما روش مشابهی را با دانشآموزان خود تجربه کردهاید؟
🌐 منبع در اینستاگرام: @tchr2tchr
#تجربانه
#ارزشیابی
🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از سخنان مرحوم حائری شیرازی که مطالبی را در نقد الگوی تربیتی مرحوم علامه کرباسچیان و مدارس علوی بیان میکند.
📌 سخنان مرحوم حائری شیرازی این روزها در شبکههای اجتماعی بازنشر میشود و واکنشهای متفاوتی از ردّ و تایید را به دنبال داشته است.
#سیره_بزرگان
#صیانت
🆔 @edu_mehrestan
1️⃣ در اینکه مرحوم حائری شیرازی و علامه کرباسچیان هر دو، هم فقیه و اسلامشناس بودند، هم سلیمالنفس و دغدغهمند در امر تربیت و هم دوست و همکار، شکی نیست.
2️⃣ تفاوت دیدگاه در یک موضوع تربیتی مثل هر موضوع دیگری امری طبیعی است. اما بدون اطلاع از مبانی دو دیدگاه، قضاوت کردن و بیدلیل یکی را بر دیگری ترجیح دادن، با روح علمی سازگار نیست.
3️⃣ اصل یا راهبرد صیانت، یکی از موضوعاتی است که مرحوم علامه کرباسچیان بر آن تاکید زیادی داشتند و به تبع آن، در مدارس علوی هم این راهبرد مورد تاکید است.
4️⃣ همواره به مدارس علوی انتقاد شده است که اجرای این راهبرد، منجر به ایجاد یک محیط ایزوله و تربیت در یک فضای گلخانهای میشود؛ موضوعی که مرحوم حائری شیرازی هم به آن اشاره دارد.
5️⃣ واقعیت این است که صیانت یک طیف است که یک طرف آن ایجاد یک محیط گلخانهای و قطع کامل ارتباط متربی با واقعیتهای زندگی است و طرف دیگر آن، برداشتن تمام محدودیتها و رها کردن متربی در محیط جامعه است.
6️⃣ نه تنها این دو عالم و فقیه بزرگوار، بلکه هر انسان عاقلی اذعان دارد که این دو سرِ طیف، هیچکدام نه شدنی است و نه به صواب نزدیک است. در دنیای امروز، نه میتوان متربی را در محیط ایزوله و گلخانهای تربیت کرد و نه هیچ عقل سلیمی میپذیرد که متربیِ بیپناه را بدون صیانت در جامعه رها کنیم.
7️⃣ بنابراین شاید بهتر است سوال را اینطور مطرح کنیم که نقطه مطلوب در طیف صیانت کجاست؟ پاسخ این سوال به عوامل زیادی مثل سن، جنسیت، محیط فرهنگی و... بستگی دارد و پاسخ واحدی به این سوال نمیتوان داد.
8️⃣ اما به عنوان یک قاعده کلی میتوان گفت به جای تربیت در محیط ایزوله و گلخانهای، باید سعی کنیم محیط تربیت، برشی از زندگی واقعی باشد و متربیان در یک محیط شبیه زندگی واقعی اما کنترلشده، از حق انتخاب و آزادی عمل برخوردار باشند. نوع و میزان کنترل در چنین محیطی را عواملی که به آن اشاره شد، تعیین میکند.
9️⃣ اگر چنین معیاری را برای تعیین حد صیانت در نظر بگیریم، شاید بعضی از محدودیتهای که در مدارس علوی اعمال میشود، به دلیل دور کردن متربیان از زندگی واقعی قابل انتقاد به نظر برسد و بعضی از محدودیتها، صیانت مطلوب تلقی شود و بتوان از آنها الگوبرداری کرد.
📌 اگر مایلید درباره راهبرد صیانت از منظر علامه کرباسچیان و مبانی آن بیشتر بدانید، مطالعه کتاب تربیت آرمانی (تکجلدی) یا کتاب تربیت عقلانی (دوره سه جلدی) هر دو به قلم دکتر محمد بنیهاشمی را به شما توصیه میکنم.
✍️ سید مهدی نوابی
#نقد_و_نظر
#صیانت
🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 در این ویدیو سابقه آشنایی و همکاری آیت الله حائری شیرازی را با مرحوم علامه کرباسچیان میبینید.
▫️ به سابقه فعالیت در مدرسه علوی و نحوه و علت جدایی ایشان از آن مجموعه نیز به خصوص از دقیقه ۱۷ به بعد اشاره شده است.
🌐 منبع: t.me/dralihaeri
#سیره_بزرگان
#علامه_کرباسچیان
#حائری_شیرازی
🆔 @edu_mehrestan
🇶🇦 دانشآموزانِ آکادمی قطر با طراحی و ساخت تزئینات رمضانی مانند ساخت فانوس و کارت تبریک، به استقبال ماه مبارک رمضان میروند.
❓شما در اولین روز ماه مبارک رمضان و شروع دوباره آموزش حضوری، چه برنامهای برای انس کودکان با این ماه بزرگ در نظر دارید؟
🌐 منبع: t.me/TeacherasLLL
#تجربانه
#ماه_رمضان
🆔 @edu_mehrestan