eitaa logo
إحیاءُ الأموات
146 دنبال‌کننده
80 عکس
46 ویدیو
1 فایل
مجموعه معارفی بَيْتُ اَلْمَقْدِس👇 صحیفه فاطمیه "سلام الله علیها" @sahife_fatemieh القرآن الکریم @alquran_olkarim قاهر العدو (تولی و تبری) @Ghaher_Aladov معارف رضویه @maaref_razavieh احیاء الاموات @ehyaol_amvat
مشاهده در ایتا
دانلود
✔کیفر و پاداش کسی که از خود چیزی به یادگار بگذارد روایت اول 🔹️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: أَيُّمَا عَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ سَنَّ سُنَّةَ هُدًى كَانَ لَهُ أَجْرٌ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِذَلِكَ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْ‏ءٌ أَيُّمَا عَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ سَنَّ سُنَّةَ ضَلَالَةٍ كَانَ عَلَيْهِ مِثْلُ وِزْرِ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْ‏ءٍ. 🔸️امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: هر بنده ای از بندگان خدا که روش و سیره هدایتگری را مرسوم کرده باشد، برای او اجری مثل اجر هر کسی که به آن عمل کرده است وجود دارد، بدون این که از اجرهای آن ها چیزی کم شود، و هر بنده ای از بندگان خدا که یک روش و سیره گمراه کننده ای را مرسوم کرده باشد، برای او باری (از گناه) مثل بار هر کسی که به آن عمل کرده است وجود دارد، بدون این که از بار آن ها چیزی کم شود. 📚بحار الأنوار، ج‏۶۸، ص: ۲۵۸ ، وسائل الشيعة، ج‏۱۶، ص: ۱۷۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔وجوب خواندن نماز بر طفل از شش سالگی به بعد است روایت اول 🔹️عَنِ الْحَلَبِيِّ وَ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ أَنَّهُ‏ سُئِلَ‏ عَنِ‏ الصَّلَاةِ عَلَى‏ الصَّبِيِ‏ مَتَى‏ يُصَلَّى عَلَيْهِ قَالَ إِذَا عَقَلَ الصَّلَاةَ قُلْتُ وَ مَتَى تَجِبُ الصَّلَاةُ عَلَيْهِ فَقَالَ إِذَا كَانَ ابْنَ سِتِّ سِنِينَ وَ الصِّيَامُ إِذَا أَطَاقَهُ. (۱) 🔸️حلبی و زراره نقل می کنند: از امام صادق سلام اللّه علیه پرسیده شد که چه زمانی بر طفل نماز خوانده می شود؟ حضرت فرمود: هر زمانی که نماز را درک کند. عرض کردم: و چه زمانی نماز خواندن بر او واجب می شود؟ حضرت فرمود: زمانی که طفل به شش سالگی برسد، و روزه گرفتن هم هرگاه توان آن را پیدا کرد بر او واجب می شود. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: بدان که فقها در حکم واجب شدن نماز، بر طفل شش ساله اختلاف پیدا کرده اند و بیشترشان مانند شیخ طوسی، سیّد مرتضی و ابن ادریس قائل به این هستند که وجوب نماز بر طفل، رسیدن به حدّی است که او را امر به خواندن نماز می کنند که همان شش سالگی است.(۲) (۱)📚كافي، ج‏۵، ص: ۵۲۳ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۹۵. (۲)📚مرآة العقول، ج‏۱۴، ص: ۱۳۱. کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔استحباب تعزیت و تسلیت گفتن به مرد و زن عزادار روایت ششم 🔹️قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‏ التَّعْزِيَةُ تُورِثُ الْجَنَّةَ. 🔸️پیامبر صلّی اللّه علیه وآله فرمود: تعزیت و تسلیت گفتن، باعث رسیدن به بهشت می شود. 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏۱، ص: ۱۷۴ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۲۱۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔کراهت حضور زنان در تشییع جنازه روایت سوم 🔹️عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ... وَ نَهَى عَنِ‏ الرَّنَّةِ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ نَهَى عَنِ النِّيَاحَةِ وَ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهَا وَ نَهَى عَنِ اتِّبَاعِ النِّسَاءِ الْجَنَائِزَ.(۱) 🔸️امام صادق از پدرانش سلام اللّه علیهم أجمعین روایت کرده است: پیامبر صلّی اللّه علیه وآله از آه و ناله سر دادن هنگام دچار شدن به مصیبت، نوحه خوانی و گوش دادن به آن و رفتن زنان به دنبال جنازه نهی فرموده است. علّامه محمّد تقی مجلسی رحمةاللّه علیه در کتاب شریف روضةالمتّقین: این مسئله به خاطر کم بودن صبر زن ها و منافات با مستور بودن آن هاست، مخصوصا نسبت به زن های جوان.(۲) علّامه مجلسی رحمةاللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: نظر مشهور در بین فقها مکروه بودن رفتن زنان به دنبال جنازه است، ولی روایاتی که بر این کراهت دلالت می‌کنند خالی از ضعف نیستند و روایات بسیاری در مورد جواز نماز خواندن زنان بر جنازه نقل شده است، چون حضرت فاطمه سلام اللّه علیها بر جنازه خواهر خود نماز خواند.(۳) : اقوال دیگر در این مسئله این است که شرکت نکردن زن ها در تشییع جنازه بهتر است و برای زن های جوان مکروه است، و یا اگر دارای فایده بوده و مفسده نداشته باشد اشکالی ندارد. (۱)📚من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳ (۲)📚روضة المتّقين، ج‏۹، ص: ۳۳۹ (۳)📚بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص: ۲۵۸ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
⚡️ سفارش شده که وقتي به قبرستان مي‌رويد، بگوييد: «...أَنْتُمْ‏ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَاحِقُونَ»، شما پيشروان قافله هستيد که زود‌تر رفتيد و بارتان را انداختيد، ما هم إن‌شاء‌الله مي‌آييم. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «انسان‌ها در مقابل فناءِ دنيا سه جور هستند: يک عده‌اي هستند که به دنيا دل مي‌بندند، مثلا اگر در بچگي يک جفت کفش گم کرد تا هشتادسالگي هم وقتي يادش می‌افتد هنوز افسوس می‌خورد، در قيامت هم اين غصه‌ها را دارد. عده‌ای ديگر لوطي‌گري مي‌کنند، سر سفره دنيا مي‌نشيند، وقتي از زير پايش کشيدند، برايش اهميت ندارد. يک عده‌اي مي‌گويند چرا بايد سر سفره‌اي بنشينيد که جمع می‌شود بعد لوطي‌گري کنيد؟! چرا سر سفره‌اي مي‌نشينيد که وقتي سفره را جمع کردند، بگوييد جمع شد که جمع شد! يک سفرۀ ديگر هست! هوشيار، کساني هستند که وقتي مي‌دانند اين سفره جمع مي‌شود، سرِ سفره نمي‌نشينند. وقتي مي‌دانند اين ظرفِ عتيقه، يک روز مي‌افتد و مي‌شکند، از اول، دلشان را به اين عتيقه نمي‌بندند که وقتي شکست، افسوس بخورند. ظرف چينی برای شکستن است. سفارش شده که وقتي به قبرستان مي‌رويد، بگوييد «أَنْتُمْ‏ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَاحِقُونَ»، شما پيشروان قافله هستيد، زود‌تر رفتيد و بارتان را انداختيد، ما هم ان‌شاء‌الله مي‌آييم. نگاه انسان بايد به دنيا اين طور باشد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
✔زیارت قبور مومنین 🔹️عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ نَزُورُ الْمَوْتَى فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَيَعْلَمُونَ بِنَا إِذَا أَتَيْنَاهُمْ قَالَ إِي وَ اللَّهِ لَيَعْلَمُونَ بِكُمْ وَ يَفْرَحُونَ بِكُمْ وَ يَسْتَأْنِسُونَ إِلَيْكُمْ قَالَ قُلْتُ فَأَيَّ شَيْ‏ءٍ نَقُولُ إِذَا أَتَيْنَاهُمْ قَالَ قُلِ اللَّهُمَّ جَافِ الْأَرْضَ عَنْ جُنُوبِهِمْ وَ صَاعِدْ إِلَيْكَ أَرْوَاحَهُمْ وَ لَقِّهِمْ مِنْكَ رِضْوَاناً وَ أَسْكِنْ إِلَيْهِمْ مِنْ رَحْمَتِكَ مَا تَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُمْ وَ تُؤْنِسُ بِهِ وَحْشَتَهُمْ‏ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ وَ إِذَا كُنْتَ بَيْنَ الْقُبُورِ فَاقْرَأْ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِحْدَى عَشْرَةَ مَرَّةً وَ أَهْدِ ذَلِكَ لَهُمْ فَقَدْ رُوِيَ أَنَّ اللَّهَ يُثِيبُهُ عَلَى عَدَدِ الْأَمْوَاتِ. 🔸️محمّد بن مسلم نقل می کند که خدمت امام صادق سلام اللّه علیه عرض کردم: آیا اموات را زیارت کنیم؟ حضرت فرمود: بله. عرض کردم: آیا وقتی به زیارت آنان می رویم می‌دانند؟ حضرت فرمود: بله به خدا قسم، قطعاً از زیارت شما با خبر می شوند و به خاطر آن خوشحال می‌شوند و با شما انس می گیرند. عرض کردم: زمانی که نزد آن ها رفتیم چه چیزی بگوییم؟ حضرت فرمود بگو: "اللَّهُمَّ جَافِ الْأَرْضَ عَنْ جُنُوبِهِمْ وَ صَاعِدْ إِلَيْكَ أَرْوَاحَهُمْ وَ لَقِّهِمْ مِنْكَ رِضْوَاناً وَ أَسْكِنْ إِلَيْهِمْ مِنْ رَحْمَتِكَ مَا تَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُمْ وَ تُؤْنِسُ بِهِ وَحْشَتَهُمْ‏ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ" "خدایا، زمین را از پهلوهایشان دور کن (فشار را از آن ها بردار) و روح هایشان را به سوی خود بالا ببر و از خشنودی خودت به آنان عطا کن و با رحمت خودت به آنان آرامش بده، رحمتی که با آن تنهایی شان را برطرف کنی و در وحشت تنهایی همدم آن ها بشوی، همانا تو بر هر چیزی توانا هستی". و زمانی که در میان قبرها بودی، سوره قل هو اللّه أحد را یازده مرتبه بخوان و آن را به آنان هدیه کن که روایت شده است خداوند به کسی که این کار را انجام دهد به تعداد اموات ثواب می‌دهد. 📚بحار الأنوار، ج‏۹۹، ص: ۳۰۰ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔وجوب و علّت غسل میّت و فضیلت آن برای غاسل روایت پنجم 🔹️وَ قَالَ أَبُو جَعْفَـرٍ الْبَاقِـرُ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: مَسُّ الْمَيِّتِ عِنْدَ مَوْتِهِ ، وَ بَعْدَ غُسْلِهِ، وَ الْقُبْلَةُ لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ. (۱) 🔸️امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: مس کردن میّت و بوسیدنش در هنگام مرگش (به خاطر گرم بودن بدنش) و بعد از غسلش مشکلی ندارد (موجب وجوب غسل نمی شود). شرح علّامه محمّد تقی مجلسی رحمةاللّه علیه در کتاب شریف لوامع صاحبقرانی: این موارد نه حرمت دارد و نه به خاطر انجام آن ها غسل واجب می شود‏. (۲) 📚(۱)من لا يحضره الفقيه، ج‏۱، ص ۱۴۳ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۲۹۵. 📚(۲) لوامع صاحبقرانى، ج‏۲، ص: ۲۲۵. کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مرحوم رشتی و عالم آخرت رحمة الله عليه شکر خدا را که در پناه حسینم... کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔️اوّلین جایگاه آخرت 🔹عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ‏ أَوَّلُ عَدْلِ الْآخِرَةِ الْقُبُورُ لَا يُعْرَفُ شَرِيفٌ مِنْ وَضِيعٍ. 🔸امیرالمومنین سلام اللّه علیه فرمود: از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله شنیدم که می فرماید: اوّلین جایگاه آخرت، قبرها هستند، که با شرافت از فرومایه در قبرها شناخته نمی شود. 📚دعائم الإسلام، ج‏۱، ص: ۲۳۳ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔انس میّت مومن با زائر قبرش روایت اول 🔹️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ‏ فِي زِيَارَةِ الْقُبُورِ قَالَ إِنَّهُمْ يَأْنَسُونَ بِكُمْ فَإِذَا غِبْتُمْ عَنْهُمُ‏ اسْتَوْحَشُوا. 🔸️امام صادق سلام اللّه علیه در مورد زیارت قبور فرمود: همانا آن ها با شما انس می گیرند، پس زمانی که از نزد آن ها بروید احساس وحشت می کنند. 📚كافي، ج‏۵، ص: ۵۶۴ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۲۲۲ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔سوره رعد 🔹️امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: هركس سوره رعد را بسيار بخواند، خداوند هرگز او را با صاعقه هلاک نمی سازد، هر چند كه از دشمنان اهل بيت سلام اللّه علیهم أجمعین باشد، و اگر مومن باشد خداوند او را بدون حساب وارد بهشت می كند و شفاعت او درباره همه افراد خاندان و برادرانش پذيرفته می شود. 📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال (صفحه ۱۲۴ الی ۱۲۷) کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔عدم وجوب شرکت در تشییع جنازه برای کسی که آن را مشاهده می کند 🔹️وَ عَنْهُ (أَمیرِالمُومِنینَ) سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ حَمْلِ الْجَنَازَةِ أَ وَاجِبٌ هُوَ عَلَى مَنْ شَهِدَهَا قَالَ لَا وَ لَكِنَّهُ خَيْرٌ مَنْ شَاءَ أَخَذَ وَ مَنْ شَاءَ تَرَكَ‏. 🔸️از امیرالمومنین سلام اللّه علیه در مورد حمل جنازه و این که آیا حمل جنازه بر هر کسی که آن را مشاهده کند واجب است، سوال شد. حضرت فرمود: خیر، ولی حمل جنازه عمل نیکویی است، هرکس بخواهد آن را انجام می‌دهد و هرکس نخواهد می‌تواند آن را ترک نماید. 📚بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص: ۲۵۸ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac