eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
363 دنبال‌کننده
1هزار عکس
232 ویدیو
271 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
☝️☝️ ۲/به نظر می رسد همانقدر که در مراسمات حسینی که عمدتا توسط علمای اهل منبر ایجاد می شود که توسط مداحان عزیز و روضه خوان ها ایجاد می شود هم لازم است. اگر نگوییم تأثیر شور و روضه و گریه بیشتر از منبر نیست کمتر هم نیست. هیچ دینی به اندازه اسلام و شیعه به شور و دکور و مراسمات ظاهری آیینی اهمیت نداده. اگر این شورها نباشد عموم مردم بیانات اهل منبر را باور نمی کنند. یعنی تبلیغات، صحنه آرایی، توجه به ظواهر و همبن مداحی های پر شور و هیجان... همه و همه زمینه ساز باور و اعتقاد به حرف های اهل منبر است. مثلا خود منبر، عمامه،... مقدمه باور به حرف منبری است. مردم حرف روحانی با عمامه را بهتر از روحانی بدون عمامه باور می کنند. مثلا دانش آموزان مدرسه وقتی با مجموعه دکور و تبلیغات و مراسمات آیینی مدرسه مثل صف صبحگاه، ورود و خروج رسمی معلم، حضور و غیاب، تخته کلاس، زنگ تفریح... انس می گیرند درس و علم را باور می کنند ولی بدون این فضاسازی ها و هنرنمایی و تبلیغات ظاهری آنطوری که در پیام رسان شاد و ایتا درس ها برگزار بود درس و بحث را باور نمی کنند و خوب یاد نمی گیرند. ببینید چقدر در ایام کرونا دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و.. از نظر علمی افت کردند. چقدر مردم از نظر دین داری و معرفتی افت کردند چون مراسمات آیینی و تبلیغاتی و ظاهری تعطیل بود. اسلام به قالب سازی های دینی به صورت مناسک عبادی مثل نماز، حج،... چقدر اهمیت داده چون تکرار این قالب ها باور می آورد مناسک حج از اول تا آخر همه اش چیزهای ظاهری مثل لباس احرام، احرام، طواف، نماز، رمی جمرات، قربانی، حلق، تقصیر... است با کمترین توضیح و تبیین و منبر. ولی حاجی با طی همین مراسمات ظاهری به تدریج به باور توحیدی می رسد و در اواخر حج احساس می کند در صحنه قیامت قرار گرفته و توحید را درک می کند. در حج شور، ظواهر، قالب.. خیلی بیشتر از منبر، سخنرانی و محتوا و شعور است ولی از دل این شورها ناخودآگاه شعور خیلی عمیقی در عمق جان شکل می گیرد. مثال آخر: امام معصوم حیات و ممات ندارد او حی همیشگی و حاضر در همه جا هست ولی عموم مؤمنین تا به مشهد نروند وارد حرم نشوند ضریح مطهر را زیارت نکنند اصلا احساس و باور نمی کنند که امام رضا علیه السلام را زیارت کرده اند. این همه تبلیغات، ساخت حرم با آن وسعت، رواق ها، ضریح، سنگ قبر، گماردن خدام در اطراف ضریح.... همه این تشکیلات و تبلیغات که چند برابر سخنرانی ها و منبر و... است همه مقدمه باور و یقین است. علت اصلی مسأله هم این است که انسان ها به خاطر انس با بدن و محسوسات عالم ماده با چیزهای محسوس و قالب دار بیشتر ارتباط برقرار می کنند تا چیزهای عقلی، معرفتی، غیر مادی. لذا می بینیم که نویسندگان هنرمند با زحمات فراوان و قلم فرسایی های هنرمندانه و با صحنه آرایی های متعدد، رمان های طولانی می نویسند تا یک مطلب محتوایی را در کل این رمان به مخاطب منتقل کنند. و همینطور در فیلم سازی، تئاتر، نقاشی و خیلی از کارهای هنری دیگر. اهل سنت خصوصا وهابیت با حذف نمادها و شعائر دینی مثل حرم های مطهر اهلبیت علیهم السلام،قبور علما و اموات،جلسات دعا و توسل و زیارت،مراسمات اموات ضربات سنگین جبران ناپذیری به باورهای دینی مردم زده اند لذا در برخوردها و دیدارها،یک شخص شیعه احساس می کنند کثیری از آنها افرادی فاقد روح و لطافت و معنویت هستند و خیلی خشک و بسیار ظاهری به نظر می رسند. نتیجه بحث این است که به نظر می رسد باید در برگزاری مراسمات دینی و عزاداری،شور و هیجان و قالب ها و ظواهر و چیزهای ظاهری بیشتر از شعور و محتوا باشد تا زمینه باور در عموم شکل گیرد.هر چند باید مراقبت کرد که شور و احساسات و قالب و تبلیغات ظاهری در چارچوب شرع و منطق باشد.پس کلام بعضی بزرگان که می گویند باید زمان مداحی و روضه خوانی... در حد ده، پانزده دقیقه باشد آن هم روضه ی عارفانه. و بقیه وقت در اختیار منبر عالمانه و پرمحتوا و تحقیقی باشد کلام دقیقی نیست. اگر هدف این است که عموم مردم نسبت به محتوای اهل منبر باور و ایمان پیدا کنند بدون برگزاری مراسمات آیینی پرشور و مداحی های با زمان زیاد و... که زمینه ساز باور باشد ممکن نیست. @ejtehadjame
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞نماهنگ فوق العاده محشر و بسیار زیبا و عالی شهر من کربلا با صدای حاج حسین سیب سرخی حاج عبدالرضا هلالی و کربلایی محمد فصولی 🎼یه سلام از راه دور✋ منو نزدیک میکنه به کربلا🕊 یه روز آخر میمیرم توی روضه ی غریب الغربا
9.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 📹 نماهنگ | ملت امام حسین(ع) ◽️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«یک جریانی است که به رهبری حسین‌بن‌علی (سلام‌الله‌علیه) دارد در دنیا پیش میرود؛ و ان‌شاءالله پیش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گره‌‌های ملّتها را باز خواهد کرد.» ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ 👈🏻 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، نماهنگ «ملت امام حسین(ع)» را منتشر میکند. @ejtehadjame
آیت الله عزیزالله خوشوقت(رضوان الله تعالی علیه): «رمز موفقیت من‌ آن‌ چـیزهایی‌ بـود که از آورده بودم. این موضوع باعث شد که در تمامی سنگرهای‌ فرهنگی‌، فردی‌، اجـتماعی و سیاسی، مجهز باشم. ذخیره قم زیاد است، باید کشف کرد، رشد معنوی و خیر دنیوی‌ و اخروی در قم هست، اگر کسی درسـت پیدا کند تا آخر عمر بیمه‌ است‌؛ مثل‌ امام خمینی(ره) که عاملی نتوانست، او را از راه حق برگرداند. اگر ایشان‌ در قم نبود، قادر نبود این‌گونه تحول و انقلابی به وجود آورد.» @ejtehadjame
5.72M
(5) بعضی از ادله مخالفان فلسفه: ۱/ورود فلسفه به مباحثی که فوق درک عقل است و نهی شرعی هم در ورود به آن شده. ۲/ مخالفت ظـواهر دینی با نتایج فلسفی ۳/فلسفه یک علم بشری است نه وحیانی، پس مصون از خطا نیست و با نهی شارع از ورود به این بحث ها، نتایج فلسفی غلط است. و بیشتر فرضیه است تا برهان. نقد قسمت سوم و دوم ادامه نقدها در صوت بعدی @ejtehadjame
2.37M
(6) ادامه صوت قبل👇 اشکال: فلسفه علمی است پر از اغلاط، چون وارد حیطه هایی شده که عقل راه ندارد و شریعت هم نهی کرده. جواب: در همین صوت☝️ بررسی روایاتی که از تفکر در ذات و صفات و افعال الهی نهی کرده. @ejtehadjame
3.29M
(7) اشکال سوم به فلسفه: فلسفه،بحث عقلی در هستی شناسی است و عقل بشر عادی، معصوم نیست لذا نمی توان به فلسفه اعتماد کرد. جواب:تفکیک و تبعیض در حجیت گزاره های یک دلیلی که حجت است جایز نیست.☝️ @ejtehadjame
《گفتگوئی در باب ایدئولوژی اسلامی》 س – در آثارتان بنظر می رسد که شدیداً مخالف دموکراسی ھستید ولی در برخی جاھا شدیداً حامی آن ھستید آیا این تذبذب نیست ؟ ج – من می گویم یک حکومت واقعاً دینی نمی تواند حاصل رأی اکثر مردم باشد مگر اینکه اکثر مردم مؤمنان و عارفان باشند که ھرگز نیستند زیرا اگر می بودند امام زمان ھم ظهور می کرد. غیبت امام یک معنای کاملاً دموکراتیک دارد . مردم او را نمی خواھند و لذا غایب است و در کارشان دخالت نمی کند. اکثر مردم طبق کلام قرآن عموماً کافران و مشرکانند پس نمی توانند دین را تحمل کنند الا دین شرک و نفاق را. پس تا مردم چنین ھستند بهتر است حکومت کاملاً دموکراتیک غیردینی باشد تا مردم منافق نشوند و خط بین کفر و دین مخدوش نگردد. حرف من روشن است و دوگانه نیست بلکه مربوط به وضع جامعه است. سکوت و خانه نشینی ٢۵ سال علی (ع) یک عمل دموکراتیک بود و تحقق لااکراه فی الدین. پیامبر در روز غدیر فرمود که: ھر که را که من مولایم زین پس علی مولای اوست. و پس از رحلت پیامبر معلوم شد که فقط چند نفری بودند که محمد مولایشان بود و علی را پذیرفتند و مابقی نپذیرفتند. سخن رسول بیان یک حقیقت بود نه یک "باید. و آن حقیقت رخ نمود. بنابراین بر جامعه ای مشرک و منافق، حکومتی مشرک و منافق حاکم خواھد شد و این حق است . مردم ایران اکثراً از رھبری امام خمینی فقط نفی دیکتاتوری شاه را می خواستند و نه حکومت اسلامی را. و چنین ھم شد. شعار حکومت اسلامی یک حربه برعلیه شاه بود وگرنه مردم چه می دانستند که حکومت اسلام چیست؟ ھیچکس نمی دانست. زیرا چنین حکومتی ھرگز در تاریخ رخ نداده بود حتّی در عصر پیامبر. حاشیه:بعضی قسمت های این مطالب قابل نقد است.اما در عین حال روح کلی حاکم بر آن،حرف درستی است. @ejtehadjame
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل پیام تلویزیونی رهبر انقلاب درباره وضعیت بیماری کرونا 🆔 @ejtehadjame
🔰 مجالس عزای حسینی مایه برکت و رحمت است، نگذارید وسیله شیوع کرونا شود ✅ رهبر انقلاب صبح امروز در پیام تلویزیونی درباره وضعیت بیماری کرونا: 🔹 مجالس عزای حسینی و عاشورا مایه‌ی برکت و رحمت الهی است. مایه توجه برکات الهی به کشور و ملّت است. ما به این مجالس احتیاج داریم، باید باشد این مجالس منتها با کمال دقت و شدّت بایستی مراعات این شیوه‌نامه‌ها بشود. 🔹 واقعاً هم مسئولینی که مجالس را ترتیب میدهند، هم آقایان منبریها و وعّاظ یا مداحانی که مجلس را اداره میکنند، هم آحاد مردمی که در این مجالس شرکت میکنند بایستی ملاحظه‌ کنند، با دقت شیوه‌نامه‌ها رعایت بشود، فاصله‌ها رعایت بشود. 🔹 نگذارند که این مجالس خدای نکرده وسیله‌ی شیوع بشود تا مخالفین، دشمنان بتوانند این مجالس را طعن کنند، بگویند مجالس حسینی موجب شیوع شد، این را نباید بگذارید یک چنین اتفاقی بیفتد. رعایت بشود در این مجالس، به دقت بایستی رعایت بشود. 🆔 @ejtehadjame
دقیقه ای در باب اختلاف نظر برزگان در مباحث علمی مثل فلسفه و عرفان: ذوق و استعداد و علاقه اشخاص فرق دارد. مثلا علامه طباطبایی و امام خمینی خیلی به فلسفه و عرفان علاقه داشتند. آیت الله بهجت خیلی به عبادت علاقه داشت فلسفه و عرفان را تا حدودی قبول داشتند ولی خیلی غور نکردند. رهبر انقلاب مخالفتی ندارد ولی آنچنان علاقه ای هم ندارد بیشتر به سلوک عملی اعتقاد دارند تا بحث های نظری. آیت الله خوشوقت هم همینطور. علامه حسن زاده هم به فلسفه و عرفان نظری علاقه دارند هم به مباحث سلوک عملی ولی علاقه ایشان به عرفان نظری خیلی بارز و آشکار و زیاد است، ایت الله جوادی هم تقریبا شبیه علامه حسن زاده هستند هر چند ذوق فلسفی و قرآنی ایشان بیشتر مشهود است و چیز زیادی از سلوک عملی در قالب دستورالعمل های متعارف بین اهل سلوک ظهور و بروز نکرده، آیت الله مصباح یزدیبا اینکه شاگرد امام، علامه و بهجت بودند ولی بیشتر گرایش به سبک سلوکی و عملی آیت الله بهجت داشتند. اشکالاتی به فلسفه صدرایی هم داشتند تقریبا هیچ علاقه ای به عرفان نظری نداشتند و نظرات ابن عربی را هم خیلی نمی پسندید. آیت الله پهلوانی تهرانی خیلی به سلوک مرسوم به معنای خاص بین اهل معرفت علاقه مند بود و به آیات و روایات توحیدی و اشعار حافظ...بیشتر علافه مند بود به طوریکه در آثار علمی هم نمود فراوان دارد ولی به فلسفه و عرفان نظری علاقه ای نداشت. بعضی بزرگان هم که تقریبا به طور کامل فلسفه و عرفان نظری را غلط می دانند مثل آیت الله وحید خراسانی، صافی گلپایگانی و... در مجموع هر کسی ذوقی دارد و مباحث علمی، بیشتر فضل و کمال ظاهری است و نمی توان درجات ایمانی و معنوی افراد را با این علوم ظاهری تشخیص داد. معیارهای اندازه گیری خدا و اهلبیت علیهم السلام در قیامت با معیارهای ذهنی ما فرق دارد.(چه بسا شخص جاهل با تقوا و خالصی و یا عالمی با مبانی غلط در اعلی علیین باشد و شخص عالم ذوالفنونی بدون تقوا در اسفل سافلین باشد) خداوند در قرآن صاحب اسم اعظم را با خطابات مخصوص رانده است و را با خطابات مورد لطف قرار داده و در آمار اصحاب کهف ذکر کرده. در این دنیا، معیار و ملاک در محضر خدا این است که انسان در هر چیزی حتی در مباحث علمی داشته باشد ولو در واقع غلط باشد. ما مکلف به واقع تضمینی نیستیم مکلف به واقعی هستیم که از طریقی که برای ما حجت باشد به آن برسیم. پس سعی کنیم به همه عالمان با تقوا احترام بگذاریم. و اختلاف در مبانی علوم ظاهری باعث نگاه سوء به آنها نشود. منافقی به حضرت - هنگام استانداری مدائن - گفت: تو بهتر است یا ؟ سلمان در نهایت ملایمت فرمود: اگر از صراط رد شدم، ریش من و اگر افتادم، دم سگ. @ejtehadjame
41.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | وداع خانواده با پیکر طلبه شهید مدافع حرم محمد مهدی مالامیری 🔹 خانواده طلبه شهید مدافع حرم محمد مهدی مالامیری پس از ۶ سال انتظار با پیکر این شهید گرانقدر وداع کردند. این شهید والامقام اولین روحانی شهید مدافع حرم در سوریه بود. 🆔 @ejtehadjame