چگونه فلسفه بخوانیم(2).mp3
17.99M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم(2)
1-معرفی کتبی فلسفی در بحث نفس و معاد
2-ضرورت مطالعه تجربیات نزدیک به مرگ برای فهم بهتر مباحث فلسفه و عرفان
#نفس
#معاد
#تجربیات_نزدیک_مرگ
@ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(3).mp3
14.46M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم(3)
1-تأثیر فلسفه در فهم معارف دینی و قرآن و روایات
2-ضرورت مطالعه آیات و روایات با مضامین فلسفی، معرفی چند کتاب مهم در این زمینه
3-ضرورت آشنایی با نظرات فلسفی و عرفانی شرق و غرب، معرفی چند کتاب مهم در این زمینه
#عرفان_شرق_غرب
#آیات_روایات_فلسفی
@ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(4).mp3
30.4M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم (4)
1-معرفی یک کتاب جامع درباره نظرات موافقان و مخالفان فلسفه و بررسی آن
2-معرفی یک مجموعه نظام مند که جامع بین فلسفه، عرفان،کلام، قرآن و احادیث باشد.
3-اگر بخواهیم فلسفه را عمیق، سریع و وسیع بفهمیم باید نزد استادی با چهار شرط مهم درس بگیریم.
4-سیر تکاملی فلسفه از آغاز تا زمان ملاصدرا
5-دسته بندی اساتید فلسفه صدرایی در سه گروه
#چهارشرط_مهم_استادفلسفه
#دسته_بندی_اساتید_فلسفه
#سیرتکاملی_فلسفه
@ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح جریان حضرت آدم(علیه السلام) در قرآن با استناد به تفسیر المیزان
*نکته: توضیحات این کلیپ کوتاه است. در تکمیل بحث دوصوت بالا(چگونه فلسفه بخوانیم 1-2)را گوش کنید. و به مطالب تفسیر المیزان طبق آدرسی که در کلیپ آمده یا به کتاب(حیات زمینی آدم علیه السلام) از استاد اصغر طاهرزاده مراجعه کنید.
@ejtehadjame
🌺.رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دانش بياموزيد و با دانش وقار و آرامش آموزيد و نسبت بآموزگار خويش فروتن باشيد.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: با استاد و با شاگرد خود تواضع كنيد.
🌷. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حكايت كسى كه علم آموزد و از آن سخن نكند چون كسى است كه گنجى نهد و از آن خرج نكند.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر چيزى راهى دارد و راه بهشت علم و دانش است.
🌸. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: عالم حقيقى آنست كه عمل كند.
🌷. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه از دنيا بگذرد خدايش بدون تعلّم علم آموزد و بصيرت دهد.
🌺. امامصادق علیه السلام فرمودند: هر که به دنیا پشت کند خداوند حکمت را در دلش استوار گرداند و زبانش را به آن گویا سازد.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه علمش فزون شود و بىرغبتى وى بدنيا فزون نشود دوريش از خدا بيشتر شود.
نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@ejtehadjame
۱/نظر یکی از بزرگان معاصر در تأکید بر تقویت منبر عالمانه و روضه عارفانه و کوتاه کردن زمان مداحی👇
🔹 این سرمایه حیف است به دست چهارتا مداح هدر برود، عزیزان! بر همه ما لازم است منبر برویم، حالا به هر نحوی. مبادا کسی دنبال نخود سیاه باشد، بگوید منبر رفتن مرا کوچک می کند؛ اینها وهم است! شرفی است برای ما جریان سید الشهداء.
🔹مداحان عزیزند، باید بخوانند، گریه بیاورند؛ اما هشت، ده دقیقه؛ ده، پانزده دقیقه. متقن بخوانند، علمی بخوانند، عمیق بخوانند. گریه باید گریه #عارفانه باشد! مردم را به عوامی و به خواب و به سطحی نگری و به ساده لوحی عادت ندهید؛ این کار، کار فرعون است، (فاستخفّ قومه فاطاعوه؛ سوره زخرف، آیه ۵۴). مردم را شستشوی مغزی دادن، تهی مغز کردن، ساده بار آوردن، خواباندن و با خواب لالایی گفتن، با خواب اینها را اداره کردن؛ این یک خیانت فرهنگی است.
/پایان کلام ایشان/
حاشیه:
ضمن ادای احترام به محضر این عالم بزرگوار، ملاحظه و نقدی بر کلام ایشان در ذیل آورده می شود👇👇
☝️☝️
۲/به نظر می رسد همانقدر که #شعور در مراسمات حسینی که عمدتا توسط علمای اهل منبر ایجاد می شود #شور که توسط مداحان عزیز و روضه خوان ها ایجاد می شود هم لازم است. اگر نگوییم تأثیر شور و روضه و گریه بیشتر از منبر نیست کمتر هم نیست.
هیچ دینی به اندازه اسلام و شیعه به شور و دکور و مراسمات ظاهری آیینی اهمیت نداده. اگر این شورها نباشد عموم مردم بیانات اهل منبر را باور نمی کنند. یعنی تبلیغات، صحنه آرایی، توجه به ظواهر و همبن مداحی های پر شور و هیجان... همه و همه زمینه ساز باور و اعتقاد به حرف های اهل منبر است. مثلا خود منبر، عمامه،... مقدمه باور به حرف منبری است. مردم حرف روحانی با عمامه را بهتر از روحانی بدون عمامه باور می کنند.
مثلا دانش آموزان مدرسه وقتی با مجموعه دکور و تبلیغات و مراسمات آیینی مدرسه مثل صف صبحگاه، ورود و خروج رسمی معلم، حضور و غیاب، تخته کلاس، زنگ تفریح... انس می گیرند درس و علم را باور می کنند ولی بدون این فضاسازی ها و هنرنمایی و تبلیغات ظاهری آنطوری که در پیام رسان شاد و ایتا درس ها برگزار بود درس و بحث را باور نمی کنند و خوب یاد نمی گیرند. ببینید چقدر در ایام کرونا دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و.. از نظر علمی افت کردند. چقدر مردم از نظر دین داری و معرفتی افت کردند چون مراسمات آیینی و تبلیغاتی و ظاهری تعطیل بود.
اسلام به قالب سازی های دینی به صورت مناسک عبادی مثل نماز، حج،... چقدر اهمیت داده چون تکرار این قالب ها باور می آورد مناسک حج از اول تا آخر همه اش چیزهای ظاهری مثل لباس احرام، احرام، طواف، نماز، رمی جمرات، قربانی، حلق، تقصیر... است با کمترین توضیح و تبیین و منبر. ولی حاجی با طی همین مراسمات ظاهری به تدریج به باور توحیدی می رسد و در اواخر حج احساس می کند در صحنه قیامت قرار گرفته و توحید را درک می کند.
در حج شور، ظواهر، قالب.. خیلی بیشتر از منبر، سخنرانی و محتوا و شعور است ولی از دل این شورها ناخودآگاه شعور خیلی عمیقی در عمق جان شکل می گیرد.
مثال آخر: امام معصوم حیات و ممات ندارد او حی همیشگی و حاضر در همه جا هست ولی عموم مؤمنین تا به مشهد نروند وارد حرم نشوند ضریح مطهر را زیارت نکنند اصلا احساس و باور نمی کنند که امام رضا علیه السلام را زیارت کرده اند. این همه تبلیغات، ساخت حرم با آن وسعت، رواق ها، ضریح، سنگ قبر، گماردن خدام در اطراف ضریح.... همه این تشکیلات و تبلیغات که چند برابر سخنرانی ها و منبر و... است همه مقدمه باور و یقین است.
علت اصلی مسأله هم این است که انسان ها به خاطر انس با بدن و محسوسات عالم ماده با چیزهای محسوس و قالب دار بیشتر ارتباط برقرار می کنند تا چیزهای عقلی، معرفتی، غیر مادی.
لذا می بینیم که نویسندگان هنرمند با زحمات فراوان و قلم فرسایی های هنرمندانه و با صحنه آرایی های متعدد، رمان های طولانی می نویسند تا یک مطلب محتوایی را در کل این رمان به مخاطب منتقل کنند. و همینطور در فیلم سازی، تئاتر، نقاشی و خیلی از کارهای هنری دیگر.
اهل سنت خصوصا وهابیت با حذف نمادها و شعائر دینی مثل حرم های مطهر اهلبیت علیهم السلام،قبور علما و اموات،جلسات دعا و توسل و زیارت،مراسمات اموات ضربات سنگین جبران ناپذیری به باورهای دینی مردم زده اند لذا در برخوردها و دیدارها،یک شخص شیعه احساس می کنند کثیری از آنها افرادی فاقد روح و لطافت و معنویت هستند و خیلی خشک و بسیار ظاهری به نظر می رسند.
نتیجه بحث این است که به نظر می رسد باید در برگزاری مراسمات دینی و عزاداری،شور و هیجان و قالب ها و ظواهر و چیزهای ظاهری بیشتر از شعور و محتوا باشد تا زمینه باور در عموم شکل گیرد.هر چند باید مراقبت کرد که شور و احساسات و قالب و تبلیغات ظاهری در چارچوب شرع و منطق باشد.پس کلام بعضی بزرگان که می گویند باید زمان مداحی و روضه خوانی... در حد ده، پانزده دقیقه باشد آن هم روضه ی عارفانه. و بقیه وقت در اختیار منبر عالمانه و پرمحتوا و تحقیقی باشد کلام دقیقی نیست.
اگر هدف این است که عموم مردم نسبت به محتوای اهل منبر باور و ایمان پیدا کنند بدون برگزاری مراسمات آیینی پرشور و مداحی های با زمان زیاد و... که زمینه ساز باور باشد ممکن نیست.
@ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نماهنگ فوق العاده محشر
و بسیار زیبا و عالی
شهر من کربلا با صدای
حاج حسین سیب سرخی
حاج عبدالرضا هلالی
و کربلایی محمد فصولی
🎼یه سلام از راه دور✋
منو نزدیک میکنه به کربلا🕊
یه روز آخر میمیرم
توی روضه ی غریب الغربا
#محرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #ملت_حسین_به_رهبری_حسین
📹 نماهنگ | ملت امام حسین(ع)
◽️ حضرت آیتالله خامنهای:«یک جریانی است که به رهبری حسینبنعلی (سلاماللهعلیه) دارد در دنیا پیش میرود؛ و انشاءالله پیش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گرههای ملّتها را باز خواهد کرد.» ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
👈🏻 پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، نماهنگ «ملت امام حسین(ع)» را منتشر میکند.
#محرم #امام_خامنه_ای
@ejtehadjame
آیت الله عزیزالله خوشوقت(رضوان الله تعالی علیه):
«رمز موفقیت من آن چـیزهایی بـود که از #قم آورده بودم. این موضوع باعث شد که در تمامی سنگرهای فرهنگی، فردی، اجـتماعی و سیاسی، مجهز باشم. ذخیره قم زیاد است، باید کشف کرد، رشد معنوی و خیر دنیوی و اخروی در قم هست، اگر کسی درسـت پیدا کند تا آخر عمر بیمه است؛ مثل امام خمینی(ره) که #هیچ عاملی نتوانست، او را از راه حق برگرداند. اگر ایشان در قم نبود، قادر نبود اینگونه تحول و انقلابی به وجود آورد.»
@ejtehadjame
5.72M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم (5)
بعضی از ادله مخالفان فلسفه:
۱/ورود فلسفه به مباحثی که فوق درک عقل است و نهی شرعی هم در ورود به آن شده.
۲/ مخالفت ظـواهر دینی با نتایج فلسفی
۳/فلسفه یک علم بشری است نه وحیانی، پس مصون از خطا نیست و با نهی شارع از ورود به این بحث ها، نتایج فلسفی غلط است. و بیشتر فرضیه است تا برهان.
نقد قسمت سوم و دوم
ادامه نقدها در صوت بعدی
@ejtehadjame
2.37M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم (6)
ادامه صوت قبل👇
اشکال: فلسفه علمی است پر از اغلاط، چون وارد حیطه هایی شده که عقل راه ندارد و شریعت هم نهی کرده.
جواب: در همین صوت☝️
بررسی روایاتی که از تفکر در ذات و صفات و افعال الهی نهی کرده.
@ejtehadjame
3.29M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم (7)
اشکال سوم به فلسفه:
فلسفه،بحث عقلی در هستی شناسی است و عقل بشر عادی، معصوم نیست لذا نمی توان به فلسفه اعتماد کرد.
جواب:تفکیک و تبعیض در حجیت گزاره های یک دلیلی که حجت است جایز نیست.☝️
@ejtehadjame
《گفتگوئی در باب ایدئولوژی اسلامی》
س – در آثارتان بنظر می رسد که شدیداً مخالف دموکراسی ھستید ولی در برخی جاھا شدیداً حامی آن ھستید آیا این تذبذب نیست ؟
ج – من می گویم یک حکومت واقعاً دینی نمی تواند حاصل رأی اکثر مردم باشد مگر اینکه اکثر مردم مؤمنان و عارفان باشند که ھرگز نیستند زیرا اگر می بودند امام زمان ھم ظهور می کرد. غیبت امام یک معنای کاملاً دموکراتیک دارد .
مردم او را نمی خواھند و لذا غایب است و در کارشان دخالت نمی کند. اکثر مردم طبق کلام قرآن عموماً کافران و مشرکانند پس نمی توانند دین را تحمل کنند الا دین شرک و نفاق را. پس تا مردم چنین ھستند بهتر است حکومت کاملاً دموکراتیک غیردینی باشد تا مردم منافق نشوند و خط بین کفر و دین مخدوش نگردد. حرف من روشن است و دوگانه نیست بلکه مربوط به وضع جامعه است. سکوت و خانه نشینی ٢۵ سال علی (ع) یک عمل دموکراتیک بود و تحقق لااکراه فی الدین. پیامبر در روز غدیر فرمود که: ھر که را که من مولایم زین پس علی مولای اوست. و پس از رحلت پیامبر
معلوم شد که فقط چند نفری بودند که محمد مولایشان بود و علی را پذیرفتند و مابقی نپذیرفتند. سخن رسول بیان یک حقیقت بود نه یک "باید. و آن حقیقت رخ نمود. بنابراین بر جامعه ای مشرک و منافق، حکومتی مشرک و منافق حاکم خواھد شد و این حق است . مردم ایران اکثراً از رھبری امام خمینی فقط نفی دیکتاتوری شاه را می خواستند و نه حکومت اسلامی را. و چنین ھم شد. شعار حکومت اسلامی یک حربه برعلیه شاه بود وگرنه مردم چه می دانستند که حکومت اسلام چیست؟ ھیچکس نمی دانست. زیرا چنین حکومتی ھرگز در تاریخ رخ نداده بود حتّی در عصر پیامبر.
حاشیه:بعضی قسمت های این مطالب قابل نقد است.اما در عین حال روح کلی حاکم بر آن،حرف درستی است.
@ejtehadjame
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل پیام تلویزیونی رهبر انقلاب درباره وضعیت بیماری کرونا
#رهبر_انقلاب
#کرونا
#واکسیناسیون
🆔 @ejtehadjame
🔰 مجالس عزای حسینی مایه برکت و رحمت است، نگذارید وسیله شیوع کرونا شود
✅ رهبر انقلاب صبح امروز در پیام تلویزیونی درباره وضعیت بیماری کرونا:
🔹 مجالس عزای حسینی و عاشورا مایهی برکت و رحمت الهی است. مایه توجه برکات الهی به کشور و ملّت است. ما به این مجالس احتیاج داریم، باید باشد این مجالس منتها با کمال دقت و شدّت بایستی مراعات این شیوهنامهها بشود.
🔹 واقعاً هم مسئولینی که مجالس را ترتیب میدهند، هم آقایان منبریها و وعّاظ یا مداحانی که مجلس را اداره میکنند، هم آحاد مردمی که در این مجالس شرکت میکنند بایستی ملاحظه کنند، با دقت شیوهنامهها رعایت بشود، فاصلهها رعایت بشود.
🔹 نگذارند که این مجالس خدای نکرده وسیلهی شیوع بشود تا مخالفین، دشمنان بتوانند این مجالس را طعن کنند، بگویند مجالس حسینی موجب شیوع شد، این را نباید بگذارید یک چنین اتفاقی بیفتد. رعایت بشود در این مجالس، به دقت بایستی رعایت بشود.
#رهبر_انقلاب
#کرونا
#واکسیناسیون
🆔 @ejtehadjame
دقیقه ای در باب اختلاف نظر برزگان در مباحث علمی مثل فلسفه و عرفان:
ذوق و استعداد و علاقه اشخاص فرق دارد.
مثلا علامه طباطبایی و امام خمینی خیلی به فلسفه و عرفان علاقه داشتند. آیت الله بهجت خیلی به عبادت علاقه داشت فلسفه و عرفان را تا حدودی قبول داشتند ولی خیلی غور نکردند. رهبر انقلاب مخالفتی ندارد ولی آنچنان علاقه ای هم ندارد بیشتر به سلوک عملی اعتقاد دارند تا بحث های نظری. آیت الله خوشوقت هم همینطور.
علامه حسن زاده هم به فلسفه و عرفان نظری علاقه دارند هم به مباحث سلوک عملی ولی علاقه ایشان به عرفان نظری خیلی بارز و آشکار و زیاد است، ایت الله جوادی هم تقریبا شبیه علامه حسن زاده هستند هر چند ذوق فلسفی و قرآنی ایشان بیشتر مشهود است و چیز زیادی از سلوک عملی در قالب دستورالعمل های متعارف بین اهل سلوک ظهور و بروز نکرده، آیت الله مصباح یزدیبا اینکه شاگرد امام، علامه و بهجت بودند ولی بیشتر گرایش به سبک سلوکی و عملی آیت الله بهجت داشتند. اشکالاتی به فلسفه صدرایی هم داشتند تقریبا هیچ علاقه ای به عرفان نظری نداشتند و نظرات ابن عربی را هم خیلی نمی پسندید. آیت الله پهلوانی تهرانی خیلی به سلوک مرسوم به معنای خاص بین اهل معرفت علاقه مند بود و به آیات و روایات توحیدی و اشعار حافظ...بیشتر علافه مند بود به طوریکه در آثار علمی هم نمود فراوان دارد ولی به فلسفه و عرفان نظری علاقه ای نداشت.
بعضی بزرگان هم که تقریبا به طور کامل فلسفه و عرفان نظری را غلط می دانند مثل آیت الله وحید خراسانی، صافی گلپایگانی و...
در مجموع هر کسی ذوقی دارد و مباحث علمی، بیشتر فضل و کمال ظاهری است و نمی توان درجات ایمانی و معنوی افراد را با این علوم ظاهری تشخیص داد. معیارهای اندازه گیری خدا و اهلبیت علیهم السلام در قیامت با معیارهای ذهنی ما فرق دارد.(چه بسا شخص جاهل با تقوا و خالصی و یا عالمی با مبانی غلط در اعلی علیین باشد و شخص عالم ذوالفنونی بدون تقوا در اسفل سافلین باشد)
خداوند در قرآن #بلعم_باعورا صاحب اسم اعظم را با خطابات مخصوص #سگ رانده است و #سگ_اصحاب_کهف را با خطابات #انسانی مورد لطف قرار داده و در آمار اصحاب کهف ذکر کرده.
در این دنیا، معیار و ملاک در محضر خدا این است که انسان در هر چیزی حتی در مباحث علمی #حجت داشته باشد ولو در واقع غلط باشد. ما مکلف به واقع تضمینی نیستیم مکلف به واقعی هستیم که از طریقی که برای ما حجت باشد به آن برسیم.
پس سعی کنیم به همه عالمان با تقوا احترام بگذاریم. و اختلاف در مبانی علوم ظاهری باعث نگاه سوء به آنها نشود.
منافقی به حضرت #سلمان - هنگام استانداری مدائن - گفت:
#ریش_سفید تو بهتر است یا #دم_سگ؟
سلمان در نهایت ملایمت فرمود: اگر از صراط رد شدم، ریش من و اگر افتادم، دم سگ.
@ejtehadjame
41.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #اختصاصی | وداع خانواده با پیکر طلبه شهید مدافع حرم محمد مهدی مالامیری
🔹 خانواده طلبه شهید مدافع حرم محمد مهدی مالامیری پس از ۶ سال انتظار با پیکر این شهید گرانقدر وداع کردند. این شهید والامقام اولین روحانی شهید مدافع حرم در سوریه بود.
#شهید_مالامیری
#شهدای_روحانی
#مدافعان_حرم
🆔 @ejtehadjame
🏴 ویژهنامه اینترنتی: «پرتوی از رحمت واسعه»
🔻مجموعه بیانات حضرت آیتالله بهجت قدسسره پیرامون حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام و واقعه عاشورا
🔶 منتشر شده در سایت مرکز تنظیم و نشر آثار معظمله
⚫️ به مناسبت ایام سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام، پروندهای ویژه شامل مجموعهای از فرمایشات گهربار حضرت آیتالله بهجت قدسسره پیرامون حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و اصحاب و یاران آن حضرت در قالب متن، صوت، فیلم و کلیپ در سایت رسمی این مؤسسه منتشر گردیده است.
⬅️ عناوین اصلی ویژهنامه:
✳️«بیانات منتخب از آیتالله بهجت درباره حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام و یاران باوفای حضرت»؛
*️⃣«فیلمهای ضبط شده از مجالس روضه و عزاداری ماه محرم و صفر در مسجد فاطمیه»؛
*️⃣«مجموعه عکسنوشتههای عاشورایی انتشار یافته در کانالها و پیامرسانهای اجتماعی مرکز» ؛
✳️«معرفی نمایهها و موضوعات مرتبط با واقعه عاشورا، منتشر شده در سایت مرکز»؛
✳️«معرفی کتابها و محصولات مرتبط با حضرت سیدالشهدا علیهالسلام تهیه شده در این مرکز»؛
✳️و همچنین مطالب جذاب و خواندنی از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت در برپایی مجالس روضه و عزاداری در قالب فیلم، کلیپ و محتوای متنی.
💻 جهت مشاهده ویژهنامه اینترنتی «پرتوی از رحمت واسعه» به لینک ذیل در سایت رسمی مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره) مراجعه فرمایید:🔻
https://bahjat.ir/fa/occasion/21446
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
📎مدرسین حوزه علمیه قم با کولهبار انقلاب در تبعید
... معلوم شد که عدهای از طلاب قم که اسامی آنان ذیلا درج خواهد شد... به تحریک مردم به خونریزی و برادرکشی و ایجاد ضدیت با یکدیگراشتغال دارند، به نحوی که ادامه حضور آنان در شهرستان قم موجب سلب آسایش اهالی و ایجاد مزاحمت برای 11 هزار طلابی است که حقیقتا برای تحصیل علم و کسب معارف اسلامی به قم آمدهاند.
این عناصر که از پیش تحت نظر قرار داشتند و اخلالگری آنان محرز و مسلم گردیده بود... شرکت آنان در اعمال ضد ملی و برخلاف مصالح عالیه مملکت در مقیاس وسیعی آشکار گردید. لذا تقاضا دارد حکم تبعید آنان را از قم به یکی دیگر از نقاط مملکت صادر فرمایید...»1
این جملات، بخشی از صورتجلسه سرویسهای امنیتی و پلیسی شاه در قم است که برای هجومی جدید علیه یاران امام خمینی در ایران، طرحی مفصل را به جریان انداختند. در گزارش جداگانه ساواک نیز چنین آمده بود:
«از ساواک...
ادامه مطلب👇
https://kayhan.ir/fa/news/223916
🔻 @ejtehadjame
🌹.رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: بعضى علمها خودش جهالت است.
🌺. امامعلی علیه السلام فرمودند: هر که (برای شناخت حق) تعمّق (و وسواس) به خرج دهد به آن نرسد.
🌸. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه علم جويد كه بوسيله آن با دانشوران همچشمى كند يا با سفيهان مجادله كند يا توجه عامه را بسوى خود جلب كند، خدايش بجهنم برد.
🌷. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خدای عز و جل و فرشتگان او و اهل آسمانها و زمين، معلمی را كه نيكى و خوبی ها را بمردم بیآموزد، دعا ميكنند.
🌺. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دانش را بجوئيد اگر چه در چين باشد. از گهواره تا گور دانش بجوئيد.
طلب علم بر هر مرد مسلمان و هر زن مسلمان واجب است. و هر كه علمی را یاد بگیرد و عمل كند خدا آنچه را نمى داند به او تعليم دهد.و اسباب یادگیری آنرا فراهم می کند.
🌸.رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: علم را با نوشتن، در بند كنيد.
🌷. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: همه چيز حتى ماهى دريا و پرندگان در آسمان،عالمی را که علم و دانش خود را از نیازمندان و جاهلان پنهان کند لعنت كنند.
چون خدا به عالمى علم نداده مگر آنكه از او پيمان گرفته كه علم خويش را نهان ندارد.
*نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@ejtehadjame
12-mirzamohammadi-rozehshabe7(rasekhoon.net).mp3
12.56M
أَلسَّلامُ عَلَی الرَّضیـعِ الصَّغیرِ
◾️ روضه و مرثیه◾️
#استاد_میرزا_محمدی
🔘شب هفتم محرم 🔘
🔻موضوع🔻
▪️حضرت علی اصغر سلام الله علیه
#حضرت_علی_اصغر سلام الله علیه
#شب_هفتم_محرم
┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
🚩 کانال روضه و مرثیه 👇
🌴🌴روضه های جانسوز اساتید 👇
╭┅─────────┅╮
▶️ @rovzeha ◀️
╰┅─────────┅╯
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١)
🔴 یک تار موی اسلامگرایان را با کل هیکل سکولارها معاوضه نمی کنیم؛ اما از خشونت طالبان با تمام وجود بیزاری می جوییم.
✍به قلم مهدی فرمانیان
🔸قِصه طالبان، غُصه اشغال است؛ رنج ده سال اشغال خاکشان توسط شوروی و بیست سال چپاول سرزمینشان توسط ارتش آمریکا.
🔹مبارزات ده ساله با شوروی، افغان هایِ پشتون زبان را به مجاهدانی طالبانی تبدیل کرد .این نبردها آنان را به جهادگرانی سرسخت تبدیل کرد که کمتر منعطف اند.
🔹ارمغان بیست سال اشغال افغانستان توسط آمریکا تنها ناامنی، خشونت، کشتار و کشت و تولید بیشتر تریاک را در پی داشت.
🔹سالهاست که در کلاسهای درسی و نشست های علمی این جمله را تکرار کرده ام:
✔️« آینده افغانستان از آن طالبان است».
این تحلیل اینجانب از روند رو به رشد طالبان در افغانستان است. در گذشته طالبان تنها در میان پشتوها طرفدارانی داشت، اما امروز در میان بقیه اقوام هم کم و بیش طرفدارانی یافته است. چرا؟
چون درد مردم افغانستان امنیت است، اما اشغالگران درد مردم افغانستان را نفهمیدند و خواستند به آنان، آزادی غربی را هدیه بدهند. ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمانند و اکثراً از این ولنگاری و آزادی غربی آزرده خاطرند و هم سرخورده. این آزادی به آنها هیچ چیزی نداده است. نه امنیت، نه اقتصاد، نه عزت و نه آبرو.
✅حالا گروهی خشن به نام طالبان دوباره در حال رشد است که همه می دانند در عین خشونتی که دارد، امنیت را به ارمغان می آورند. مردم افغانستان در دوراهی "امنیت" و "آزادی" گیر افتاده اند و باید یکی را انتخاب کنند. آنان دیدند که ۲۰ سال حضور آمریکا به آنان هیچ چیزی نداد؛ بلکه برخی از ارزش ها را هم از آنها گرفت. شما جای مردم افغانستان باشید، چکار می کنید؟
🔹در آینده درباره این جمله خواهم نوشت که" چرا یک تار موی اسلامگرایان را به هیکل سکولارها نخواهم داد". افغانستان، عراق، لیبی، مصر، سودان و یمن نمونه بارز سراب اعتماد به غرب است.. به نظرم غرب هنوز هم استعمارگر و وحشی است؛ اما با مدنیت جدیدش.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٢)
🔴 تکفیر و تَکَتُّف
🔹در جنگ شوروری با افغانستان، عده ای از جوانان عرب اهل سنت با گرایش فقهی مالکی از شمال آفریقا برای کمک به مجاهدان افغانی آمده بودند و در میان مبارزان پشتون حضور چشمگیری داشتند.
🔹این مجاهدان عرب دوشادوش مجاهدان افغانی علیه شوروی می جنگیدند و در گرماگرم جنگ، مباحثی بین آنها مطرح می شد.
🔹یکی از موضوعات اختلافی که خط مقدم جنگ علیه شوروی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، نوع نماز خواندن مجاهدان مالکی مذهب شمال آفریقا بود. مالکی مذهبان تَکتُّف (دست بسته نماز خواندن) را سنت، اما غیر مستحب می دانستند و لذا با دست باز نماز می خوانند و از آن سو حنفی مذهبان افغانی با اینکه تکتف را مستحب می دانستند، اما دست باز خواندن مالکی مذهبان را نمی توانستند تحمل کنند، به گونه ای که این اختلاف جبهه های نبرد را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود.
🔹حنفی مذهبان افغانی می گفتند که باید مجاهدان مالکی مذهب، نماز را دست بسته بخوانند و مالکی مذهبان می گفتند که هر کس باید به فقه خود عمل کند.
🔹النهایه، نزاع مذهبی بالا گرفت و مجاهدان افغان و عرب بر روی یکدیگر اسلحه کشیدند. دکتر عبداللّه عزّام که رهبر عرب - افغان ها بود، صلاح را در این دید که به مالکی مذهبان دستور دهد که نماز را به صورت دست بسته بخوانند تا شر این غائله بخوابد. از دل این مجاهدان حنفی مذهب، طالبان متولد شد. طالبانی که یک اختلاف کوچک مستحبی را در میان خودِ اهل سنت تحمل نمی کند.
🔹بنابراین نباید از طالبان توقع داشته باشیم که با اقوام و مذاهب دیگر مدارا کند و مهربان باشد.
✔️طالبان این گونه اند...
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٣)
🔴 آشنایی با تفکرات مذهبی - قومیتی طالبان
🔹 طالبان (طالب ها به گویش محلی) گروهی از شبه نظامیان روحانی هستند. آنها پشتون زبان و وابستگی فکری به مدارس علمیه دیوبندیه حیاتی(1) شمال پاکستان و جنوب افغانستان دارند.
1️⃣ تفکرات مذهبی:
🔹طالب ها از نظر فقهی، حنفی مذهب و از نظر اعتقادی، ماتریدی – اشعری اند. این جنبش از نظر اخلاقی، صوفی مسلک اند؛ ولی تحت تاثیر آرای ابن تیمیه موسس مکتب سلفیه نیز قرار دارند. طالبان تقسیم بندی توحید و شرک و مفهوم عبادت ابن تیمیه را قبول دارند. بنابراین می توان طالبان را «حنفیانِ ماتریدی-اشعری با گرایشات صوفی» و طرفدار ابن تیمیه دانست.
✔️ نکته اینجاست که به دلیل این طیف متنوع آرای گوناگون در مدرسه دیوبندیه و به تبع آن طالبان می توان مکتب فکری آنها را "دوگانه های متناقض" نامید.
🔹از طرفی طالبان تفکرات ابن عربی - صوفی تاویل گرای معروف قرن هفتم - را قبول دارند و از سویی دیگر آرای ابن تیمیه - ظاهرگرای اهل حدیثی و ضد تفكرات ابن عربی - را نیز قبول دارند
@ejtehadjame
.
🔹طالب ها به پیروی از تصوف به قبور اولیاء اللّه احترام می گذارد و به تأسی از ابن تیمیه، استغاثه به اولیاء الهی را از مصادیق شرک می دانند. همچنین دیوبندیه در دوگانه "اجتهاد و تقلید"، روش تقلیدگرایانه احناف را انتخاب و در دوگانه "ماتریدی و اهل حدیث"، تفکر ماتریدیه را پذیرفته اند. آنان در دوگانه "تصوف و سلفی" همانند دیوبندیه، از هر دو تاثیر پذیرفته و گاه صوفی اند و زمانی سلفی.
✔️بنابراین طالبان را می توان هم صوفی، هم سلفی، هم ماتریدی، هم اهل حدیث، هم پیرو سلف، هم قائل به تقلید دانست و این یعنی یک «تناقض نمای به تمام معنا».
2️⃣ رسوم قومیتی:
🔹در کنار پذیرش مکتب فکری دیوبندیه، آداب و رسوم «قوم پشتون» نیز در تفکرات آنها حضور پررنگی دارد. پشتونها از نظر قومی مخالف اقوام دیگر موجود در کشور خود هستند و مخالفت افراطی با مذاهب دیگر در افغانستان از خصائص قومیتی پشتوان طالبانی است.
🔷 حضور سی ساله سلفیان جهادی و رهبران القاعده در کنار آنان و نبود امکانات لازم برای یک زندگی عادی در مناطق پشتون نشین و سوء استفاده شدید گروه های سپاه صحابه و اداره اطلاعات ارتش پاکستان از آنان، همه و همه دست به دست هم داده است و از طالبان، یک گروه جنجگوی خشن و بی رحم نسبت به دیگر اقوام و مذاهب، به وجود آورده است.
🔹در کنار این مسائل، نبود یک رهبر کاریزماتیک که همه گوش به فرمان او باشند و ورود جنگجویانی از کشورهای دیگر در کنار طالبان اوضاع را در افغانستان پیچیده تر کرده است.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٤)
🔴 تفاوت طالبان با وهابیت
🔹فهم این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!"
آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد."
در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است.
💢 به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست:
1⃣ وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند.
2⃣ وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می دانند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند.
3⃣ وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند.
4⃣ هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند.
به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد.
✔️نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند.
✔️البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند.
@ejtehadjame