eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
359 دنبال‌کننده
1هزار عکس
211 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها و ارواح العالمین لها الفداء) و حفظ فاطمیه اوّل و دوم 🎙حضرت آیت الله : در بين عوام از قدیم، ايام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بوده است يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميه دوم يعني سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن حاجی نوری يا شاگردان او باشند. وجهی كه برايش ذكر می كنند، آن است كه 75 روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، تصحيف 95 روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است، من به ياد ندارم كه در كتب تاريخي و اختلاف نسخه‌ها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ می دهد، اصل أصالة عدم خطا هم جاری نيست. علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء إعطاء می شود. در محاسن برقی آمده كه حضرت می ‌فرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارج‌اند ـ نقل می كنند، طرح (رد) نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده باشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد.(۱) چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضاء می‌كند. به حسب روايات مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم. از يكی از آقايان تبريز ـ آقای آقا ميرزا جعفر اشراقی ـ شنيدم كه درباره علم امام می‌گفت: «بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضی از امور ندانستنش شرط کمال است، و خداوند علم آن را از ائمه علیهم السلام می‌گرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير علیه السلام می‌دانست كه به واسطه خوابيدن در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله آسيبي به او نمی‌رسد، كمال نبود، شرط كمال كه فداكاری حضرت را نشان می‌دهد، اين بود كه نداند و نمی‌دانست. در چنين مواردی كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را می‌گرفت.» مثل ليلة القدر و امثال آن، گاهی از روی جهاتی خود ندانستن را ائمه (علیهم السلام) مصلحتی می دانند که روشن نباشد. قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، آن هم همین طور است تا مظلومیت حضرت ثابت شود و در دوره های بعدی باقی بماند. بعضی چیزها هست که به حسب روایات آيه بيّنه است و بايد ثابت بماند و از بين نرود، مثلاً حجرالأسود، بدن فرعون و امثال آن از آيات بيّنات است، يكی از این آيات بيّنات نيز، مسئله خفاء قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است. (۱).عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا حَرُورِيٌّ يَنْسُبُهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَقِّ فَيُكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه‏. (المحاسن، ج1، ص230-231، ح175) 📆درس خارج فقه، تاریخ: 16 مهر 1374 زبده الفوائد ☑️ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
استاد قرائتی ن.mp3
19.11M
🔺نشست صمیمی بیان توصیه ها و تجربیات با طلاب 🎤استاد پر از نکات ارزنده و مفید 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
دین جهانی همه چیزش جهانی است: اینکه فرمود: ﴿لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ﴾ ظاهر آن مکه است نه شهر دیگر و برای بزرگداشت مکه چند عامل را ذکر می‌کند مخصوصاً در بخشی که می‌خواهد باز از مکه نام ببرد به جای ضمیر، اسم ظاهر را بازگو می‌کند می‌فرماید: ﴿لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ ٭ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾ اگر می‌فرمود «و أنت فیه» یا «حلّ فیه» کافی بود اما باز اسم ظاهر را به جای ضمیر ذکر می‌کند تا عظمت این سرزمین را مشخص بکند و عظمت سرزمین به مردم آن سرزمین نیست به نژاد عرب نیست به خصوصیت‌های نظام قبیلگی آنها نیست، بلکه به سازنده کعبه و فرزند او که هر دو در بنیان‌گذاری کعبه به تعلیم الهی سهم تعیین کننده‌ای داشتند ﴿وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ﴾. در سوره مبارکه «ابراهیم» از عظمت کعبه و حرمت نهادن وارثان کعبه به عبادت و مانند آن سخنی به میان آمده است؛ اما اینجا والد وجود مبارک ابراهیم خلیل است و وجود مبارک اسماعیل خلیل از ولد اراده شده است چون هر دو بنیان‌گذار کعبه بودند و جامعه مسلمین با کعبه دارند زندگی می‌کنند. دین وقتی جهانی بودن خود را اعلام کرد، مکتبش باید جهانی باشد چه اینکه هست، معبدش باید جهانی باشد چه اینکه هست، استقبال به معبدش باید جهانی باشد چه اینکه هست، حج و عمره که کنگره جهانی است باید پایگاه جهانی داشته باشد که دارد و اینها را عظمت کعبه و خصوصیت‌های بنیان‌گذاران کعبه تعیین کردند. فرمود: ﴿وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ﴾.
لزوم تدوین ادبیات عرب با محوریت قرآن و روایات: عمده آن است که ﴿وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾ یعنی چه؟ اگر ﴿وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾ یعنی سوگند به مکه در حالی که تو در این مکه هستی و تو در این مکه حلول کرده‌ای این منسجم هست سباق و سیاق مساعدند و هیچ محذوری هم ندارند و اما اگر کسی بگوید حِلّ به معنای حال استعمال نشده در صحاح اللّغة نیست در کتاب العین نیست، در اقرب الموارد نیست در مجمع البحرین نیست، در کتاب‌های لغت حِلّ به معنای حالّ استعمال نشده است چنین استدلال کند این استدلال ناتمام است؛ زیرا قرآن بعد از اینکه معجزه بودن آن ثابت شد بسیاری از علوم را باید از قرآن فرا گرفت قرآن را نباید بر صحاح و عین و مانند آن عرضه کرد و فتوا را از کتاب لغت گرفت. قرآن وقتی نازل شد که عرب ادبیات مدوّن نداشت، نحو مدوّن نداشت صرف مدوّن نداشت، معانی و بدیع و بلاغت‌های ادبی معروف را نداشت؛ قرآن همه این علوم را به همراه آورد. ما قبل از نزول قرآن چه کتاب عربی مدوّن لغت داشتیم که بگوییم قرآن وقتی که حرف می‌زند باید برابر آن نکته‌ها و لغت سخن بگوید؟
لزوم تدوین ادبیات عرب با محوریت قرآن و روایات: عرب کجا قانون مدوّنی داشت که ما بخواهیم قرآن را بر آن عرضه کنیم؟اصل اعجاز قرآن که ثابت شد آن وقت علوم ادبی را باید از قرآن گرفت. اگر این کاری که به برکت انقلاب و نظام الهی در حوزه مقدسه قم و امثال قم شروع شد که ادبیات را به جای مراجعه به جامع الشواهد و شعرهایی که مربوط به شتر و کوهان شتر و رمه‌داری و گله‌داری و سگ‌بانی و مانند آن است بر آنها بسنجیم در آن ترازو ادبیات را عرضه کنیم، باید بر قرآن عرضه بکنیم بر نهج البلاغه عرضه بکنیم اینها قانون مدوّن آوردند اینها نحو مدوّن آوردند اینها صرف مدوّن آوردند همه اینها در قرآن کریم است. ما با سباق و سیاق، با این دو عنصر محوری استنباط بخواهیم مراجعه کنیم می‌گوید: ﴿وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾ یعنی سوگند به مکه در حالی که تو در این مکه‌ای! نباید گفت در فلان لغت «حِلّ» به معنای حالّ نیامده! باید لغت را اصلاح کرد و گفت چون در قرآن «حِلّ» به معنای حالّ آمده باید در فلان کتاب لغت این کمبود ترمیم بشود. غرض آن است که ادبیات مدوّن علمی بعد از قرآن تنظیم شد نه قبل از قرآن.
11.96M
پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) از «محمد امین» تا «محمد دیوانه و مجنون» بحثی پیرامون «ولایت فقیه» و چالش های آن بعضی می گویند در عصر مدرنیته باید تقیه کرد نه تشکیل حکومت دینی فهم صراط مستقیم خیلی سخت و صعب است و در مسائل دینی باید از مطالب شبهه ناک پرهیز کرد. @ejtehadjame
وقتی جامعه بی ثمر می شود(۱)
وقتی جامعه بی ثمر می شود(۲)
انتقادات بی ادبانه خلیفه اول در پایان خطبه فدکیه(۱)
انتقادات بی ادبانه خلیفه اول در پایان خطبه فدکیه(۲)
به کانال خودتون خوش آمدید🌷 👈آوای معرفت(اخلاقی-عرفانی) 👈من کیستم؟ @avaymarefat 👈پله پله تا اجتهاد جامع @ejtehadjame 👈صوت دروس حوزه @sotdorus 👈تجربیات نزدیک به مرگ (گزارش های بسیار زیاد از افرادی که موقتاً مرده اند و عالم برزخ و قیامت و حساب و کتاب و بهشت و جهنم را مشاهده کرده اند و دوباره زنده شده اند) https://eitaa.com/joinchat/732954646Ca69640624f 👈اصول فقه متعالیه(مباحث اصول مبتنی بر نظام اعتباریات علامه طباطبایی) @osul_etebariat 👈احادیث معنوی https://eitaa.com/joinchat/2596012051C7ceee78d5c 👈شیطان شناسی (مطالبی کاربردی و مهم درباره حقیقت شیطان و نقش او در گمراهی انسان ها) @anti_sheitan 👈 اصول کافی بر مبنای اعتباریات و حقایق https://eitaa.com/joinchat/3494248862Cc8a0fc0a1c 👈 تفسیر المیزان بر مبنای اعتباریات و حقایق https://eitaa.com/joinchat/3275424157Cade04c7f45 👈 ادبیات کاربردی بر مبنای اعتباریات https://eitaa.com/joinchat/1832518092Caaf2d49f91 👈 الفائق فی الاصول https://eitaa.com/joinchat/1890845104C61442d5701 👈 تفسیر موضوعی قرآن https://eitaa.com/joinchat/1589051806C0c73a3ea59 👈 انسان از ازل تا ابد(الانسان قبل الدنیا، فی الدنیا، بعد الدنیا) https://eitaa.com/joinchat/1246560871C29ad68ee87 👈 فقه معاملات بر مبنای اعتباریات https://eitaa.com/joinchat/4157342160C78b27fa694 👈 فلسفه عینی و مصداقی نه مفهومی @falsafaheiny 👈 الاذکار(سبک زندگی توحیدی انبیای الهی و اهلبیت علیهم السلام) https://eitaa.com/joinchat/1561395614Cf2c78c6b03
💥خطاب مهم انقلاب به طلاب و اساتید حوزه امروز هرکس که به فرض، یک تبلت دستش باشد، با همه افکار انحرافی می‌تواند مواجه شود و به شبهات پاسخ بگوید. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
2.45M
سوال: میشه کمی اجتهاد وضرورتش روتوضیح بدین؟ جواب در صوت👆
الحمدلله اردوی زیارتی 🌹 و (علیهاالسلام) 🌹 با اتوبوس هماهنگ شد. امشب از یزد به کرمان عازم هستیم. ظرفیت تکمیل است. اگر کسی خواست در این سفر معنوی شریک شود و برای هزینه های سفر کمک کند هر مبلغی که دوست داره به شماره کارت 5892107044035239 به نام مدرسه علمیه خان واریز کند و به شماره 09193493103 پیامک بدهد.
[001] صوت استاد ابوطالبی.mp3
23.69M
🔺 آیا علما و حوزه‌های علمیه با امام خمینی و انقلاب اسلامی مخالف بودند؟! 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی؛ معاون پژوهش و مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی آنچه خواهید شنید (روی زمان‌ها کلیک کنید همان بخش از صوت پخش خواهد شد): ▫️ مواضع سیاسی علما در طول تاریخ 01:45 ▫️ قیام ها زمان پهلوی 10:35 ▫️ سکولاریسم در حوزه 12:07 ▫️ آیا امام تنها بود؟ 13:15 ▫️ شاگردان امام 19:57 ▫️ موافقت یا مخالفت علما با تشکیل حکومت؟! 14:44 ▫️ سکوت مقطعی برخی از علما 32:24 ▫️ بیانیه آیت الله العظمی خویی 37:52 ▫️ همراهی و موافقت علما تا به امروز 41:34 📽 فیلم کامل: 🌐 Aparat.com/v/tzqKi ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی ؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
پله پله تا اجتهاد جامع
🔺 آیا علما و حوزه‌های علمیه با امام خمینی و انقلاب اسلامی مخالف بودند؟! 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین مهد
بسمه تعالی اخیرا بعضی اشخاص در حوزه قم شروع به ایجاد شبهاتی در این زمینه کرده اند. این صوت جوابی به این شبهات است. حتماً حتماً گوش کنید چون این شبهات توسط ضدانقلاب در حال انتشار است و طلاب از این به بعد با این شبهات مواجه خواهند شد.
💠آموزش تبلیغ تخصصی دانش آموزی 💠 ✅دوره کامل مهمترین نکاتی که یک معلم یا یک مبلغ قبل از ورود به مدرسه تا بعد از خروج از آن باید رعایت کند 🔴 چه کسی چه چیزی را به چه کسی در چه قالبی ، در چه شرایطی با چه امکاناتی میخواهد بگوید جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم جلسه چهارم جلسه پنجم جلسه ششم جلسه هفتم جلسه هشتم جلسه نهم جلسه دهم جلسه یازدهم جلسه دوازدهم جلسه سیزدهم جلسه چهاردهم جلسه پانزدهم جلسه شانزدهم جلسه هفدهم جلسه هجدهم جلسه نوزدهم جلسه بیستم جلسه بیست و یکم جلسه بیست و دوم جلسه بیست و سوم @mdehban313
📢 رهبر انقلاب: جنایتکاران سنگدل بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد/ این جنایتکاران بدانند که از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود/ این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله 👈 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است. 📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. 🔹ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله. 🔹اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛🎞 صحبت‌های سوزناک یکی از بازماندگان حادثه که اعضای خانواده‌اش در حادثه دیروز کرمان به شهادت رسیدند... ،،،_____________________،،، ✔ 🆔️ @rasanewsagency 👈 ،،،_____________________،،،
23.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 برشی دیدنی از مناظره چندی قبل صادق زیباکلام و احمد قدیری در دانشگاه قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😁رای ندید ایرانیا.... 🪰🪰🪰🪰🪰 🪰🪰🪰🪰🪰 گروه سرود خرمگس ها تقدیم‌ میکند‌😜
20.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ♨️ اخیرا یکی از روحانیون قم به نام اکبرنژاد، انتقاداتی علیه امام خمینی و امام خامنه ای و حاکمیت مطرح کرده که مورد استقبال رسانه‌های بیگانه و تجدیدنظرطلبان داخلی قرار گرفته. در این مناظره منطق سست اکبرنژاد و پاسخ‌های منطقی دکتر رهدار رو ببینید . ✍میدونید چیه؟ اگه همه به وظیفه خودشون عمل میکردن و حوزه علمیه و همه علما هم به رسالت خودشون خوب عمل میکردن و اینقدر ساکت نبودن و مثل دکتر رهدار که تا میبینه یک روحانی ایجاد شبهه کرده به عنوان یه هم لباس سریع رفت و پاسخش رو داد، عمل میکردن الان اوضاع این نبود...
پرسمان تربیتی1 (online-audio-converter.com).mp3
1.55M
🎙 پاسخ استاد تراشیون به موضوع زیاد استفاده کردن نوجوان از موبایل ▫️دفتر مقام معظم رهبری در قم
◾️◾️◾️ هفت کتاب درباره زندگی و سیره حضرت زینب سلام الله علیها ◾️◾️◾️ ۱. زینب سلام الله علیها من المهد إلى اللحد 👈 دانلود ۲. زینب الکبری و دورها فی النهضة الحسينية 👈 دانلود ٣. موسوعة سيرة أهل البيت (جلد ۳۶) 👈 دانلود ۴. السیدة زينب رائدة الجهاد في الإسلام 👈 دانلود ۵. العالمة 👈 دانلود ۶. بانوی کربلا 👈 دانلود ۷. ناسخ التواریخ (بخش زندگانی حضرت زینب سلام الله علیها) 👈 دانلود تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1207435498Ca5c37f18b3
🟥آقای کمال حیدری: از بیست جلد کتاب المیزان علامه طباطبایی نوزده جلد و نهایتاً هجده جلدش مطالب گذشتگان اعم از روایات و سخنان مشاهیر است. و از یک یا حداکثر دوجلدی که سخن خودشان است؛ نود و نه درصد تکرار سخنان ابن‌عربی بوده و تقریبا هیچ سخن تازه‌ای در این کتاب بیان نشده است. نقد این مطلب👇
👆 بسمه تعالی در این گفتار، خلط بین مطالب پراکنده و نظام منسجم و منظومه ای شده، مثال: اگر کسی بگوید من فرقی بین ساختمان سازی های مدرن با ساختمان های سنتی نمی بینم چون مواد هر دو مشترک است الا مقدار کمی. باید به او گفت مواد و جزییات هر چند مشترک است اما نظام و مهندسی و چینش آنها چیز کاملا جدیدی درست می کند. درسته که کثیری از مطالب ادبی، تاریخی، عرفانی، فلسفی، حدیثی، تفسیری موجود در المیزان در کتاب های تفسیری، ادبی، تاریخی، فلسفی، حدیثی، عرفانی این 14 قرن به طور پراکنده هست ولی هیچکدام این ها المیزان نیست چون کسی که تفسیر المیزان را از اول تا آخر بخواند تمام مطالب آنرا آنچنان هماهنگ می بیند که ذره ای تنافی بین آنها نخواهد دید. ذره ای اختلاف بین معانی آیات، روایات، مباحث فلسفی، عرفانی، ظواهر آیات و... نیست. در حالیکه این نظم حکیمانه، عارفانه، فیلسوفانه، فقیهانه، قرآنی، روایی را هیچ کس در این 14 قرن نتوانسته ارائه بدهد. یعنی مثلا 14 قرن اجزای اولیه هواپیما و مواد اولیه آن در طبیعت بوده ولی هیچ کس نتوانسته هواپیما بسازد. بله قبول داریم با نگاه ظاهری تقریبا تمام مطالب فلسفه المیزان، همان فلسفه ملاصدراست. تمام عرفان آن همان عرفان ابن عربی است.تمام روایات آن همان روایات کتب راویان شیعه است. تمام تاریخ آن همان نظرات مورخین است.... ولی با نگاه واقع بینانه کاملا برعکس است قرآن کریم الهام بخش مطالب روایی، فلسفی، عرفانی، تاریخی،... بوده و همه این اندیشه ها از قرآن حاصل شده، یعنی اصل مطلب را قرآن فرموده و اهلبیت با توجه به قرآن هزاران روایت در تمام عرصه ها فرمودند و ذهن همه عالمان عرصه های مختلف را در گیر کرده، 10 قرن فیلسوفان نظام سازی و فرضیه سازی کرده اند تا ملاصدرا توانست نظام حکمت متعالیه را بفهمد. ابن عربی توانست عرفانش را بفهمد. متکلم بزرگ علامه حلی و خواجه طوسی توانستند کلامش را بفهمند. فقها فقهش را فهمیدند. اصولیون اصولش را فهمیدند. محدثین حدیث را فهمیدند. ولی هیچکس نتوانست تمام این علوم را یکجا ببیند و بین آنها نظمی ایجاد کند و همه آنها را یکجا در قرآن ببیند و به قرآن برگرداند. خداوند این توفیق بزرگ را به علامه طباطبایی داد. ایشان در تمام این علوم تسلط تام داشت و توانست همه این علوم را به صورت یکجا به قرآن برگرداند. در حالیکه قبل از علامه این علوم به صورت جزایر پراکنده و از هم گسیخته بود. مثلا مرحوم گنابادی در تفسیر عرفانی بیان السعاده خواسته عرفان و فلسفه را با قرآن هماهنگ کند به هیچ وجه نتوانسته. دیگری خواسته فلسفه را با قرآن هماهنگ کند موفق نشده. دیگری خواسته روایات را با قرآن هماهنگ کند نتوانسته. ... اما علامه تمامی این علوم را با هم هماهنگ کرده و همگی را با قرآن جوری هماهنگ کرده که هیچ کس از علمای طراز اول شیعه و سنی نتواند به آن اشکالی بگیرد. و این کار معجزه است. مثلا انبیای الهی از اول تا قبل پیامبر اکرم آمدند و توحید و معنویت و بندگی را نشان داده و پیام خدا را در قالب کتب آسمانی بیان کردند ولی پیامبر اکرم تمام فضایل و مقامات و پیام های انبیاء را در خود و قرآن جمع و ختم کرد. همه را به قرآن برگرداند. مطالب قرآن مهیمن و محیط بر تمام کتب آسمانی و بر تمام انبیاء گذشته است نه صرفا جمع پراکنده باشد. خدا رحمت کند عالم ربانی عارف گرانمایه علامه ذوالفنون میرزا مهدی دشیری از شاگردان حضرت امام، علامه و آیت الله نجفی مرعشی که درباره صاحب تفسیر المیزان می فرمود: ««خدا میداند که علامه طباطبایی(ره) سِرِّ سِرِّ سِرِّ اهلبیت علیهم السلام بود. در تاریخ "اسلام" تفسیری به عظمت تفسیر المیزان نداریم و نیامده است»».
base 1.apk
12.13M
📲 اپلیکیشن کارنامه اپلیکیشن کارنامه، تقویمی متفاوت است که تاریخ همه دستاوردهای نظام اسلامی را جمع کرده و تلاش دارد تا خدمات و توفیقات آن را از فردای پیروزی انقلاب اسلامی روایت کند. از دیگر مزایای این تقویم قابلیت جستجوی تمامی خدمات انقلاب می‌باشد که تاریخ آن را برای شما به نمایش خواهد گذاشت. ✅ بسیار جالب و دیدنیه و حرکتی مهم در راستای جهاد تبیین نشر بدید بین مخالفین انقلاب با قبل انقلاب مقایسه کنند
نظر حضرت امام درباره اعتبار تنجیز در عقد(۱) مشهور علما سه دلیل برای اعتبار تنجیز و عدم صحت تعلیق در عقد و انشاء ذکر کرده اند.