ضروت رجوع به قرآن و روایات با توجه به سبک بیان تربیتی و انگیزشی آن در مقابل سبک علمی و مرزبندی ذهنی علما.mp3
12.2M
ضروت رجوع به قرآن و روایات با توجه به سبک بیان تربیتی و انگیزشی آن در مقابل سبک علمی و مرزبندی ذهنی علما
🔺 رسالت روحانیت در شرایط کنونی
🎙 استاد علیدوست
▫️جمعی از اعضای جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی با آیتالله ابوالقاسم علیدوست از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کردند؛ در این دیدار که ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ در دفتر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صورت گرفت، آیتالله علیدوست نکاتی را در رابطه با رسالت روحانیت در شرایط کنونی بیان کرد که محورهای مهم آن را در ادامه می توانید مطالعه کنید:
▫️من در وصف شما میگویم: "انهم فتیة آمنوا بربهم و زدناهم هدی".
🔹ما امروز نه فقط با کتب ضلال بلکه با امواج ضلال مواجهیم؛ در مواجهه با ضلال، سه رویکرد میتوان داشت: مجذوب شدن، سکوت و انفعال، مواجهه امیدوارانه. ما باید این رویکرد سوم را دنبال کنیم.
🔸کارهای کوچکی که ما طلبهها فکر میکنیم کوچک است، واقعا بزرگ است. یک طلبهی بهروز باسواد خیلی میتواند کار کند.
▫️درباره طلاب دغدغهمند باید گفت: "ان الله غیور یحب کل غیور". شما خودتان هم قدر کارتان را نمیدانید.
🔹پیغمبرخدا(ص) به امیرالمومنین(ع) فرمود: "لان یهدی الله بک رجلا خیر لک مما طلعت علیه الشمس". هدایت یک نفر اینقدر ارزش دارد.
🔸روحانیت بعد از انقلاب دچار یک خسران عظیم شد و آن اینکه بسیاری از روحانیت از مردم فاصله گرفتند!
▫️متاسفانه غالب طلاب درس خارج، اهل مطالعه و دیدن نظرات جدید نیستند.
🔹یک نکته مهم این است که مردم قبلا به صنف روحانیت اعتنا داشتند الآن به شخص روحانی اعتنا دارند؛ به همین جهت روحانیون شاخص مورد استقبال مردماند.
🔸روحانیت نباید صرفا توجیهگر باشد.
▫️ما روحانیون حکم لامپی را داریم که نورش را از نیروگاه دارد. ما هم نورمان را از امام زمان(عج) میگیریم.
🔹 پیشنهاد بنده این است که روزی دورکعت نماز هدیه به امام زمان(عج) کنیم.
🔸متاسفانه غالب طلاب درس خارج، اهل مطالعه و دیدن نظرات جدید نیستند. واقعیت این است که عمده درسهای خارج، بازگویی مطالب آقای خویی و شاگرد ایشان آقای تبریزی است؛ واقعیت این است که از فقه آقای خویی، فقه نظام درنمیآید!
نه شتابزده نه تعلل-حسین طائب.mp3
3.61M
🔺 نه تعلل کردیم، نه شتابزده عمل کردیم!
🎙 حجت الاسلام حسین طائب(مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه)؛ اول آبانماه، مدرسه علمیه حقانی
1️⃣ آیا در انتقام اسماعیل هنیه تعلل کردیم؟
▫️ هیچ تعللی در کار نبود. اصل عملیات در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده بود؛ اما برای اجرا، آمریکا و اسرائیل سیستم پدافندی را سه برابر تقویت کرده بودند.
▫️یعنی اگر بلافاصله قرار بود عملیات کنیم باید سه برابر بیشتر از عملیات وعده صادق یک، موشک میزدیم تا تازه مثل آن عملیات شود. اما سیلی دوم را باید محکمتر میزدیم لذا به زمان احتیاج بود.
ابتدا در اتاق جنگ قرار شد [اضلاع مقاومت] همزمان عملیات کنند؛ اما دیدند احتیاج به فریب دشمن هست.
2️⃣ آیا اگر انتقام اسماعیل هنیه را زودتر میگرفتیم، اسرائیل سید حسن نصرالله را به شهادت نمیرساند؟
▫️ راهبرد اسرائیل تصاعد در جنگ است؛ شتاب در انتقام، فقط سرعت جنگ را بالا میبرد و جنگ ترکیبی را به جنگ نظامی (خواست اسرائیل) تبدیل میکرد؛ کاری که باعث میشد مظلومیت فلسطین محو شود.
وقتی جنگ برای اسرائیل، جنگ وجودی شده، دیگر بازدارندگی معنا ندارد؛ بازدارندگی فقط در برابر آمریکا در جنگ ترکیبی به وجود میآید.
▫️اگر قرار بود انتقام از اسماعیل هنیه بازدارنده باشد، چرا بعد از عملیات وعده صادق دوم، مقر سید صفی الدین را با 85 تن بمب زدند؟! /
#سوال:
سلام علیکم
یه ماهه وارد حوزه علمیه شدم
میخوام مجتهد بشم و عزمم هم خوبه برای درس خواندن
باید چیکار کنم؟
چه کتبی رو مطالعه کنم؟
راستش رو بخواین توی حوزه ای هستم از بعضی لحاظ ضعیف هست و محیط علمی چندان خوبی هم نداره اما خداروشکر
ممنون از شما
#جواب:
سلام علیکم
حوزه علمیه یعنی «فهم سبک زندگی انبیاء و اهلبیت علیهم السلام و اجرای آن در زندگی شخصی و ترویج آن برای جامعه»
پس باید تلاش کنیم از سبک زندگی غربی فاصله بگیریم و گرنه یا مجتهد نمیشیم یا مجتهدی میشیم که فقط سبک زندگی انبیاء را تا حدودی فهمیده ولی نمی تونه در عمل پیاده کنه چون همه عمر زندگی به سبک اهل دنیا عادت و ملکه اش شده.
قدم اول در کسب اجتهاد تغییر سبک زندگی است.
ساعت خواب باید اوایل شب(نهایتا 9 شب) باشه.
شما ساعت 23:55 هنوز بیدارید و مشغول فضای مجازی(این زمان به بنده پیام داده اید👌)
دیرخوابیدن یعنی دیربیدار شدن، یعنی بی خیال نماز شب شدن
یعنی نماز صبح را با تاخیر خواندن، یعنی کثیرا قضا شدن نماز صبح، یعنی خواب بین الطلوعین، یعنی بی خیال تعقیبات نماز صبح شدن، یعنی دیربیدار شدن در اول صبح و دیر سر درس حاضر شدن، یعنی در کلاس خواب آلود بودن و نفهمیدن درست درس، یعنی تاخیر در صبحانه خوردن و بی نظمی در تغذیه، یعنی کاهش انگیزه برای مباحثه و....
یعنی در بلندمدت بی خیال خیلی از آرمان ها مثل مجتهد شدن و... شدن
ادامه جواب در صوت زیر👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب در تقریظ کتاب «ایستگاه خیابان روزولت»:
🔺به جنگ روایتها توجه لازم را نکردهایم؛ این کتاب پُرکننده یک خلأ رسانهای تبلیغاتی است!
📚 تقریظ حضرت آیتالله خامنهای بر کتاب «ایستگاه خیابان روزوِلت»، صبح امروز (چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳) طی مراسمی در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور نویسنده کتاب، کارشناسان و پژوهشگران تاریخ معاصر ایران و جمعی از فعالان حادثهی تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، منتشر شد.
متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب به شرح زیر است:
بسمهتعالی
▫️این، گزارشی متقن و پرفایده از یک حادثهی مهم در تاریخ انقلاب یعنی تسخیر لانهی جاسوسی در سال ۵۸ است.
🔹این کتاب پُرکنندهی یکی از خلأهای رسانهئی و تبلیغاتی ما است. ما به جنگ روایتها در پیکارهای جهانی توجه لازم را نکردهایم و دشمنان و بدخواهان ما از غفلت ما بهره برده و بسیاری از حوادث را وارونه نشان دادهاند.
🔸باید از نویسندهی این کتاب و تلاش ارزشمندش قدردانی شود بخاطر اقدام هشیارانهاش در این عرصهی مهم. نثر کتاب روان و رسا و تحقیق و تحلیلهای آن منطقی و صادقانه و قانعکننده است.
▫️نام انتخاب شده برای کتاب عالی است./ مهر ماه ۱۴۰۳
🔸گفتنی است "ایستگاه خیابان روزولت" ، روایتی مستند از تسخیر سفارت آمریکا در تهران به قلم محمد محبوبی است که در ۶۰۸ صفحه توسط مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی به چاپ رسیده است.
⭕️شاید برای شما جالب باشد و تا کنون نشنیده باشید که حضرت #آیت_الله_خامنه_ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سالهای قبل از انقلاب اسلامی ۱۳ عنوان اثر ترجمه ای و تالیفی دارند که با توجه به مشغله فراوان ایشان در دوران مبارزه در نوع خود بسیار قابل توجه می باشد و این مسئله یکی دیگر از وجوه #شخصیتی ایشان است که تا کنون برای خیلی از علاقمندان به #منظومه_فکری_انقلاب_اسلامی مغفول مانده است .
⭕️در این نوشتار تلاش می کنیم ضمن معرفی مختصر این آثار فایل ها و یا لینک های دسترسی به این کتاب ها را در فضای وب برای شما خوانندگان محترم مهیا نماییم.
لینک مطالعه خلاصه آثار ودریافت لینک ها:
👇👇👇
http://opizo.com/mp50Eu
لینک مستقیم دسترسی به متن کتاب ها :🔻🔻🔻🔻
نام کتاب : #نقش_مسلمانان_در_نهضت_آزادی_هندوستان
👇👇👇
http://opizo.com/3oEiql
نام کتاب : #آینده_در_قلمرو_اسلام
👇👇👇
http://opizo.com/LKP6ia
نام کتاب : #صلح_امام_حسن (ع)
👇👇👇
http://opizo.com/h0dxvV
نام کتاب : ادعا نامه ای علیه تمدن غرب
👇👇👇
http://opizo.com/pV28XP
نام کتاب : ترجمه و تفسیر #فی_ظلال_القرآن
👇👇👇
http://opizo.com/NTLRP8
نام کتاب : #پیشوای_صادق(ع)
👇👇👇
http://opizo.com/7R42C0
نام کتاب : #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
👇👇👇
http://opizo.com/waYVZv
نام کتاب : ۴ کتاب اصلی #علم_رجال
👇👇👇
http://opizo.com/t0u5fo
نام کتاب : گزارشی از حوزه علمیه مشهد
👇👇👇
http://opizo.com/EkL4Ee
نام کتاب : #گفتاری_در_باب_صبر
👇👇👇
http://opizo.com/LevZ5X
نام کتاب : #از_ژرفای_نماز
👇👇👇
http://opizo.com/hSMNjd
نام کتاب : #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
👇👇👇
http://opizo.com/tJobEp
نام کتاب : دو پژوهش قرآنی
👇👇👇
چاپ نشده
کتاب های تالیفی و ترجمه مقام معظم رهبری در دوران مبارزه(1342-1357)👆👆
🔴شناخت رهبری👇
@shenakhte_rahbari
#سوال:
آیت الله خوشوقت که از وی به عنوان یکی از عرفای بزرگ نام برده می شود، ورودشان در مسائل اجتماعی چگونه بود؟
#جواب:
آیت الله خوشوقت با این که عارف بودند اما عرفان ایشان #عرفان_علوی بوده است و مانند اهل بیت #ضد استکبار و ضد ظلم بودند. ایشان یک عالم جامعی بودند که عرفانش عرفان دینی بود، عرفان قرآنی بود، عرفان اهلبیتی بود.
آیت الله خوشوقت بحث تقوا، محور صحبت هایشان بود، اما ایشان این تقوا را فقط مربوط به مسائل شخصی نمی دانستند بلکه آن را تقوای عمومی می دانستند و آقای خوشوقت می فرمودند هر کس #تقوای_سیاسی ندارد دینش ضعیف است.
آیت الله خوشوقت کسانی که نسبت به ولایت فقیه معاند بودند و ولایت فقیه را قبول نداشتند را در حدی نمی دانستند که با آن ها ارتباط برقرار کند و روی این مسئله بسیار حساس بودند.
ایشان روی مسئله ولایت فقیه خیلی جدی بود و اسلام را یک نظام می دانستند و چون ولایت و ولایت فقیه مهمترین اصل در اسلام هست از این جهت ایشان #تقوای_سیاسی را از #تقوای_فردی به مراتب مهمتر و اساسی تر می دانست.
آیت الله خوشوقت انسان وسیع المشربی بودند و مثلا اگر کسی اهل روضه امام حسین (علیه السلام) بود و نمازی می خواند اما نقص هایی داشت آن شخص را می پذیرفت اما اگر کسی #تقوای_سیاسی نداشت آقای خوشوقت به هیچ عنوان آن را نمی پذیرفتند و نسبت به آنها روی خوش نشان نمی دادند و اگر می دانستند که شاگردانشان با کسی مرتبط هستند که از نظر سیاسی مشکل دارند به آنها توصیه می کردند که قطع رابطه کنند.
آیت الله خوشوقت اگر می دیدند شخصی نسبت به رهبر معظم انقلاب کمی زاویه دارد از او دوری می کردند.
این نگاهی که آیت الله خوشوقت در مسائل سیاسی و نسبت به شخص رهبر معظم انقلاب داشتند برخاسته از نگاه #توحیدی ایشان است، چون که #توحید در #مجرای_ولایت تحقق پیدا می کند و #توحید_منهای_ولایت_معنایی_ندارد(مثل توحید اهل سنت).
آیت الله خوشوقت به این مسائل خودش رسیده بود و تنها فکر و نظریه علمی نبود و اهل باطن واهل کشف وشهود بود و می دید که امروز حفظ اسلام به تقویت این مرکزیت که رهبر معظم انقلاب هستند بستگی دارد و الا دشمنان اسلام را نابود می کنند.