📝 گفتاری درباره #مباهله:
در هر موردی که نزاع بین حق و باطل باشد ولو در دعوای دو نفر در یک ملک شخصی که تا حدودی برای طرفین اهمیت دارد بعد از اینکه راههای منطقی و مبتنی بر استدلال و گفتگوی مستدل با جمع اوری شواهد و مدارک به بن بست رسید بن بستی که ناشی از عناد و لجاجت یک طرف نزاع است و یا ادله طرف حق کافی نیست ولی طرف باطل وجداناً می داند که حق با طرف مقابل است. در این موارد می توان برای اثبات حق، دست به دامن مباهله زد یعنی قضاوت و حکم در نزاع را به خدا واگذار کنیم تا به طریقی حقانیت طرف حق وبطلان طرف باطل را اثبات کند چه در قالب نزول عذاب یا بلا و مصیبتی به طرف باطل یا در هر قالبی که طرفین به توافق برسند مثل اینکه منقلی پر از زغال آتشین را وسط گذاشته و طرفین نزاع بنا بگذارند هر کدام زغالی آتشین را در دست بگیرند و از خدا بخواهند که طرف حق را یاری کند تا دست او نسوزد.
از همین جا فهمیده می شود که شخصی می تواند به مباهله بپردازد و از ابزار مباهله برای اثبات حقانیت خود (اگر واقعا حق با او باشد) استفاده کند که هم یقین و باور جدی به حقانیت مورد نزاع داشته باشد و هم یقین و ایمان و باور عمیق و راسخ به نصرت و یاری الهی داشته باشد یعنی در اینکه خداوند جبهه حق را یاری می کند ذره ای شک و تردید نداشته باشد و در حالت انقطاع به حق تعالی و بریده و ناامید از اسباب ظاهری باشد و گر نه چه بسا مباهله به نتیجه نرسد. از همین جا می فهمیم که برای مباهله باید حالت درونی و قلبی شخص مدعی حق باید شبیه کسی باشد که در حالت اضطرار قرار گرفته و یقین به اجابت دعا دارد لذا باید در مباهله اسباب اجابت دعا را فراهم کرد و با حالتی خاضعانه و خاشعانه و در حال خوف و رجا و با تضرع و گریه و دلشکستگی به مباهله بپردازد و از چیزهایی که مانع اجابت دعا و مباهله است پرهیز کند همانطور که پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) برای مباهله با مسیحیان نجران، همراه خودش فقط حضرت امیرالمؤمنین و حسنین و حضرت زهرا(علیهم السلام) را آورد و هیچ کس دیگری را نیاورد امری که از یک طرف نشان می داد چقدر حضرت به حقانیت اسلام یقین دارد که حاضر است اهلبیت خویش را در معرض بلا و مباهله قرار دهد و هم نشان می دهد که برای مباهله باید طوری برنامه ریزی کرد که یقین به اجابت دعا باشد و موانعی در بین نباشد.
در بین عموم مردم جامعه خصوصا در دوران قبل از سیطره مدرنیته بر جوامع بشری، یقین و اعتماد اشخاص به خدا و نصرت او در دفاع از مظلوم خیلی قوی بوده لذا کثیراً افراد مظلوم که حق آنها توسط عده ای ظالم و زورگو و مستکبر ضایع و پایمال می شده و شخص مظلوم توانایی گرفتن حق خود را نداشته جریان مباهله رونق خوبی داشته. یعنی شخص مظلوم در مواردی که نمی توانسته حق خود را بگیرد با نفرین و واگذار کردن امر خود به خدا که همان مباهله است حقانیت خود را اثبات می کرده. گزارش های تاریخی و خاطرات فراوانی از این دست امور در دسترس هست که مطلب را کامل تأیید و تأکید می کند. کثیری از بلاهایی که در اجتماع به سر اشخاص مختلف می آید با نگاه دقیق و موشکافانه ناشی از یک مباهله ناگفته است.
نتیجه بحث این که دایره مباهله بسیار فراگیر و گسترده است و در بین مردم جامعه از گذشته های دور تاکنون جریان داشته بدون اینکه تحت عنوان رسمی مباهله باشد.
یکی از مصادیق مباهله،بحث لعان است که در اوایل سوره مبارکه نور آمده،که اگر مردی به همسرش تهمت زنا بزند و نتواند اثبات کند زن و شوهر از طریق لعن و لعان به مباهله می پردازند و در نهایت از هم جدا می شوند.
@ejtehadjame
🌺. امامصادق علیه السلام : عبداللهبنابییعفور گفت: حد کبر چیست؟ امامصادق علیه السلام فرمود: اینکه انسان جامۀ زیبایی بپوشد و به خودش نگاهی کند و دوست داشته باشد که مردم او را در آن لباس ببینند. حضرت سپس این آیه را تلاوت کرد: «بلکه انسان به خود بیناست».
🌺. مسیح علیه السلام : به داراییهای دنیاپرستان منگرید؛ زیرا درخشش اموال آنها نور ایمان شما را میبرد.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: مؤمن به كمين و با غافلگیری خون كسی را نريزد.
🌷. امامصادق علیه السلام : مردم بیش از آنکه با عمر خود زندگی کنند، با احسان و نیکوکاری خویش میزیند و بیش از آنکه بهسبب فرارسیدن اجل خود بمیرند بر اثر گناهان خویش درمیگذرند.
🌸. امامکاظم علیه السلام فرمود: شیعۀ علی فقط کسی است که کردارش گفتارش را تصدیق کند.
🌺. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هر امتی گوسالهای (سامری) دارد که آن را میپرستند و گوسالۀ (سامری) این امت درهم و دینار است.
🌹.رسولخدا صلی الله علیه وآله: بیشترین مهربانی خدا به بنده، آن وقتی است که در گورش نهاده شود.
*نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مروری بر زندگی پر برکت شیخ عباس قمی
🔹 عباس بن محمدرضا قُمی مشهور به شیخ عباس قمی و محدّث قمی عالم شیعه در قرن چهارده هجری قمری است، ایشان محدّث، مورخ و خطیب بودند و تحصیلات و کارهای علمی خویش را در سه حوزه قم، مشهد و نجف گذراند و کتابهای پرشماری نگاشتند.
#شیخ_عباس_قمی
#علمای_بزرگ
#حوزه
🆔 @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رحیم پور ازغدی:
فقه و اصول خواندیم، توهم اسلام شناس شدن برمان داشت! ... فکر کردیم اسلام شناس شدیم.
ما با بخش اعظم اسلام آشنا نشدیم. گفتند آنها جنبی است اگر خودتان وقت کردید بخوانید. در حالی که آن جنبی، اصل است.
@ejtehadjame
* #امام_حسین #تبلیغ
🔻هميشه به رفقای طلبه می گفته ام تا جوان هستيد تبلیغ برويد و در اين كار سستی نشود؛ اگر هم به دليلي نتوانستيد تبلیغ برويد يك كار درست و حسابي برای امام حسین علیه السلام انجام بدهید.
🔸اگر اهل منبر نبوديد يك كاري براي حضرت سيد الشهداء علیه السلام بكنيد؛ كارهاي زيادي از جهت فرهنگي مي شود برای ایشان انجام داد؛ مثلا اگر اهل قلم هستید یه چیزی در مورد ایشان بنویسید.
🔹هميشه حضرت أبوي ما می فرمایند: گوشت وپوست و أستخوان ما از سر سفره اهل بيت علیهم السلام است و ما مديون هستيم.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
@ejtehadjame
🍷ذهن شما آلوده است...
🔸پیشفرضهای ذهنی که از کودکی با آنها بزرگ شدهایم و از پدر و مادر یا دوست و معلم و استاد، در ذهن خود تثبیت کردهایم، میتواند تاثیر منفی در پذیرش باورهای فطری و توحیدی بگذارد.
🔸از علامه طباطبایی در این باره نقل شده:
«در زمان میرزای قمی، عالِمی مقلّد و معتقد [به] وی بود. گویا درس فلسفه نیز میگفت. روزی میرزا به وی میگوید: برای من وحدت وجود را بیان کن. آن عالِم إبا میکند.
میرزا میگوید: ممکن است شاگردانت حرفهایت را بفهمند؛ ولی من از شاگردهایت پستترم؟ آن عالِم در جواب میگوید: آنها ذهنشان آلوده نیست، مطلب را خوب درک میکنند؛ ولی ذهن شما آلوده است».
📚 ثمرات حیات، ص ۸۵.
@ejtehadjame
✅ علامه این کتابها را میبوسید!
▫️خداوندِ رفيع الدّرجات، درجات مرحوم علاّمه طباطبايى رضوان الله تعالى عليه را عالىتر بفرمايد. او وقتى كتاب روايت را به دست مىگرفت، آن را مىبوسيد. اگر درون قفسه كتابى، كتاب روايت وجود داشت، طورى مىنشست كه پشت به كتاب روايت نباشد. در جلساتى كه در منازل اهل علم تشكيل مىشد، بسيار مواظب بود به قفسه كتابها پشت نكند و به كتابهاى روايى، كمترين بىاحترامى نشود. علاّمه طباطبايى(رحمه الله)، گوهرشناس بود و قدر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهمالسلام) را مىدانست؛ از اين رو جلد كتاب روايت را مىبوسيد و معتقد بود كه اين كتاب به صاحبش انتساب دارد. مگر چوب درگاه حضرت معصومه(عليها السلام) با چوب درهاى ديگر فرق مىكند؟! چوبِ در حرم حضرت معصومه(عليها السلام)، به وجود مقدّس حضرت انتساب دارد. اگر كسى به قصد شفا، حتّى خاك پاى زائران حضرت معصومه(عليها السلام) را به چشم بكشد، اشتباه نكرده است. اگر معرفت داشته باشيم، مىفهميم كه مقام اين بزرگان تا چه اندازه والا است. فهم ما كجا و مقام امامان معصوم(عليهم السلام) كجا؟!
📚 آفتاب ولایت، مصباح یزدی، ص49
@ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(1).mp3
27.34M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم(1)
1-فلسفه چیست؟
2-دعوای موافقان و مخالفان فلسفه بر سر چیست؟ حق با کدام گروه است؟
3-چرا ظواهر بعضی از آیات و روایات با مباحث فلسفه و عرفان ناهماهنگ است؟
#فلسفه
#مخالفت_ظواهر_قرآن_روایات_با_فلسفه
#محکم_متشابه
@ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(2).mp3
17.99M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم(2)
1-معرفی کتبی فلسفی در بحث نفس و معاد
2-ضرورت مطالعه تجربیات نزدیک به مرگ برای فهم بهتر مباحث فلسفه و عرفان
#نفس
#معاد
#تجربیات_نزدیک_مرگ
@ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(3).mp3
14.46M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم(3)
1-تأثیر فلسفه در فهم معارف دینی و قرآن و روایات
2-ضرورت مطالعه آیات و روایات با مضامین فلسفی، معرفی چند کتاب مهم در این زمینه
3-ضرورت آشنایی با نظرات فلسفی و عرفانی شرق و غرب، معرفی چند کتاب مهم در این زمینه
#عرفان_شرق_غرب
#آیات_روایات_فلسفی
@ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(4).mp3
30.4M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم (4)
1-معرفی یک کتاب جامع درباره نظرات موافقان و مخالفان فلسفه و بررسی آن
2-معرفی یک مجموعه نظام مند که جامع بین فلسفه، عرفان،کلام، قرآن و احادیث باشد.
3-اگر بخواهیم فلسفه را عمیق، سریع و وسیع بفهمیم باید نزد استادی با چهار شرط مهم درس بگیریم.
4-سیر تکاملی فلسفه از آغاز تا زمان ملاصدرا
5-دسته بندی اساتید فلسفه صدرایی در سه گروه
#چهارشرط_مهم_استادفلسفه
#دسته_بندی_اساتید_فلسفه
#سیرتکاملی_فلسفه
@ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح جریان حضرت آدم(علیه السلام) در قرآن با استناد به تفسیر المیزان
*نکته: توضیحات این کلیپ کوتاه است. در تکمیل بحث دوصوت بالا(چگونه فلسفه بخوانیم 1-2)را گوش کنید. و به مطالب تفسیر المیزان طبق آدرسی که در کلیپ آمده یا به کتاب(حیات زمینی آدم علیه السلام) از استاد اصغر طاهرزاده مراجعه کنید.
@ejtehadjame
🌺.رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دانش بياموزيد و با دانش وقار و آرامش آموزيد و نسبت بآموزگار خويش فروتن باشيد.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: با استاد و با شاگرد خود تواضع كنيد.
🌷. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حكايت كسى كه علم آموزد و از آن سخن نكند چون كسى است كه گنجى نهد و از آن خرج نكند.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر چيزى راهى دارد و راه بهشت علم و دانش است.
🌸. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: عالم حقيقى آنست كه عمل كند.
🌷. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه از دنيا بگذرد خدايش بدون تعلّم علم آموزد و بصيرت دهد.
🌺. امامصادق علیه السلام فرمودند: هر که به دنیا پشت کند خداوند حکمت را در دلش استوار گرداند و زبانش را به آن گویا سازد.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه علمش فزون شود و بىرغبتى وى بدنيا فزون نشود دوريش از خدا بيشتر شود.
نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@ejtehadjame
۱/نظر یکی از بزرگان معاصر در تأکید بر تقویت منبر عالمانه و روضه عارفانه و کوتاه کردن زمان مداحی👇
🔹 این سرمایه حیف است به دست چهارتا مداح هدر برود، عزیزان! بر همه ما لازم است منبر برویم، حالا به هر نحوی. مبادا کسی دنبال نخود سیاه باشد، بگوید منبر رفتن مرا کوچک می کند؛ اینها وهم است! شرفی است برای ما جریان سید الشهداء.
🔹مداحان عزیزند، باید بخوانند، گریه بیاورند؛ اما هشت، ده دقیقه؛ ده، پانزده دقیقه. متقن بخوانند، علمی بخوانند، عمیق بخوانند. گریه باید گریه #عارفانه باشد! مردم را به عوامی و به خواب و به سطحی نگری و به ساده لوحی عادت ندهید؛ این کار، کار فرعون است، (فاستخفّ قومه فاطاعوه؛ سوره زخرف، آیه ۵۴). مردم را شستشوی مغزی دادن، تهی مغز کردن، ساده بار آوردن، خواباندن و با خواب لالایی گفتن، با خواب اینها را اداره کردن؛ این یک خیانت فرهنگی است.
/پایان کلام ایشان/
حاشیه:
ضمن ادای احترام به محضر این عالم بزرگوار، ملاحظه و نقدی بر کلام ایشان در ذیل آورده می شود👇👇
☝️☝️
۲/به نظر می رسد همانقدر که #شعور در مراسمات حسینی که عمدتا توسط علمای اهل منبر ایجاد می شود #شور که توسط مداحان عزیز و روضه خوان ها ایجاد می شود هم لازم است. اگر نگوییم تأثیر شور و روضه و گریه بیشتر از منبر نیست کمتر هم نیست.
هیچ دینی به اندازه اسلام و شیعه به شور و دکور و مراسمات ظاهری آیینی اهمیت نداده. اگر این شورها نباشد عموم مردم بیانات اهل منبر را باور نمی کنند. یعنی تبلیغات، صحنه آرایی، توجه به ظواهر و همبن مداحی های پر شور و هیجان... همه و همه زمینه ساز باور و اعتقاد به حرف های اهل منبر است. مثلا خود منبر، عمامه،... مقدمه باور به حرف منبری است. مردم حرف روحانی با عمامه را بهتر از روحانی بدون عمامه باور می کنند.
مثلا دانش آموزان مدرسه وقتی با مجموعه دکور و تبلیغات و مراسمات آیینی مدرسه مثل صف صبحگاه، ورود و خروج رسمی معلم، حضور و غیاب، تخته کلاس، زنگ تفریح... انس می گیرند درس و علم را باور می کنند ولی بدون این فضاسازی ها و هنرنمایی و تبلیغات ظاهری آنطوری که در پیام رسان شاد و ایتا درس ها برگزار بود درس و بحث را باور نمی کنند و خوب یاد نمی گیرند. ببینید چقدر در ایام کرونا دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و.. از نظر علمی افت کردند. چقدر مردم از نظر دین داری و معرفتی افت کردند چون مراسمات آیینی و تبلیغاتی و ظاهری تعطیل بود.
اسلام به قالب سازی های دینی به صورت مناسک عبادی مثل نماز، حج،... چقدر اهمیت داده چون تکرار این قالب ها باور می آورد مناسک حج از اول تا آخر همه اش چیزهای ظاهری مثل لباس احرام، احرام، طواف، نماز، رمی جمرات، قربانی، حلق، تقصیر... است با کمترین توضیح و تبیین و منبر. ولی حاجی با طی همین مراسمات ظاهری به تدریج به باور توحیدی می رسد و در اواخر حج احساس می کند در صحنه قیامت قرار گرفته و توحید را درک می کند.
در حج شور، ظواهر، قالب.. خیلی بیشتر از منبر، سخنرانی و محتوا و شعور است ولی از دل این شورها ناخودآگاه شعور خیلی عمیقی در عمق جان شکل می گیرد.
مثال آخر: امام معصوم حیات و ممات ندارد او حی همیشگی و حاضر در همه جا هست ولی عموم مؤمنین تا به مشهد نروند وارد حرم نشوند ضریح مطهر را زیارت نکنند اصلا احساس و باور نمی کنند که امام رضا علیه السلام را زیارت کرده اند. این همه تبلیغات، ساخت حرم با آن وسعت، رواق ها، ضریح، سنگ قبر، گماردن خدام در اطراف ضریح.... همه این تشکیلات و تبلیغات که چند برابر سخنرانی ها و منبر و... است همه مقدمه باور و یقین است.
علت اصلی مسأله هم این است که انسان ها به خاطر انس با بدن و محسوسات عالم ماده با چیزهای محسوس و قالب دار بیشتر ارتباط برقرار می کنند تا چیزهای عقلی، معرفتی، غیر مادی.
لذا می بینیم که نویسندگان هنرمند با زحمات فراوان و قلم فرسایی های هنرمندانه و با صحنه آرایی های متعدد، رمان های طولانی می نویسند تا یک مطلب محتوایی را در کل این رمان به مخاطب منتقل کنند. و همینطور در فیلم سازی، تئاتر، نقاشی و خیلی از کارهای هنری دیگر.
اهل سنت خصوصا وهابیت با حذف نمادها و شعائر دینی مثل حرم های مطهر اهلبیت علیهم السلام،قبور علما و اموات،جلسات دعا و توسل و زیارت،مراسمات اموات ضربات سنگین جبران ناپذیری به باورهای دینی مردم زده اند لذا در برخوردها و دیدارها،یک شخص شیعه احساس می کنند کثیری از آنها افرادی فاقد روح و لطافت و معنویت هستند و خیلی خشک و بسیار ظاهری به نظر می رسند.
نتیجه بحث این است که به نظر می رسد باید در برگزاری مراسمات دینی و عزاداری،شور و هیجان و قالب ها و ظواهر و چیزهای ظاهری بیشتر از شعور و محتوا باشد تا زمینه باور در عموم شکل گیرد.هر چند باید مراقبت کرد که شور و احساسات و قالب و تبلیغات ظاهری در چارچوب شرع و منطق باشد.پس کلام بعضی بزرگان که می گویند باید زمان مداحی و روضه خوانی... در حد ده، پانزده دقیقه باشد آن هم روضه ی عارفانه. و بقیه وقت در اختیار منبر عالمانه و پرمحتوا و تحقیقی باشد کلام دقیقی نیست.
اگر هدف این است که عموم مردم نسبت به محتوای اهل منبر باور و ایمان پیدا کنند بدون برگزاری مراسمات آیینی پرشور و مداحی های با زمان زیاد و... که زمینه ساز باور باشد ممکن نیست.
@ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نماهنگ فوق العاده محشر
و بسیار زیبا و عالی
شهر من کربلا با صدای
حاج حسین سیب سرخی
حاج عبدالرضا هلالی
و کربلایی محمد فصولی
🎼یه سلام از راه دور✋
منو نزدیک میکنه به کربلا🕊
یه روز آخر میمیرم
توی روضه ی غریب الغربا
#محرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #ملت_حسین_به_رهبری_حسین
📹 نماهنگ | ملت امام حسین(ع)
◽️ حضرت آیتالله خامنهای:«یک جریانی است که به رهبری حسینبنعلی (سلاماللهعلیه) دارد در دنیا پیش میرود؛ و انشاءالله پیش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گرههای ملّتها را باز خواهد کرد.» ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
👈🏻 پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، نماهنگ «ملت امام حسین(ع)» را منتشر میکند.
#محرم #امام_خامنه_ای
@ejtehadjame
آیت الله عزیزالله خوشوقت(رضوان الله تعالی علیه):
«رمز موفقیت من آن چـیزهایی بـود که از #قم آورده بودم. این موضوع باعث شد که در تمامی سنگرهای فرهنگی، فردی، اجـتماعی و سیاسی، مجهز باشم. ذخیره قم زیاد است، باید کشف کرد، رشد معنوی و خیر دنیوی و اخروی در قم هست، اگر کسی درسـت پیدا کند تا آخر عمر بیمه است؛ مثل امام خمینی(ره) که #هیچ عاملی نتوانست، او را از راه حق برگرداند. اگر ایشان در قم نبود، قادر نبود اینگونه تحول و انقلابی به وجود آورد.»
@ejtehadjame
5.72M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم (5)
بعضی از ادله مخالفان فلسفه:
۱/ورود فلسفه به مباحثی که فوق درک عقل است و نهی شرعی هم در ورود به آن شده.
۲/ مخالفت ظـواهر دینی با نتایج فلسفی
۳/فلسفه یک علم بشری است نه وحیانی، پس مصون از خطا نیست و با نهی شارع از ورود به این بحث ها، نتایج فلسفی غلط است. و بیشتر فرضیه است تا برهان.
نقد قسمت سوم و دوم
ادامه نقدها در صوت بعدی
@ejtehadjame
2.37M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم (6)
ادامه صوت قبل👇
اشکال: فلسفه علمی است پر از اغلاط، چون وارد حیطه هایی شده که عقل راه ندارد و شریعت هم نهی کرده.
جواب: در همین صوت☝️
بررسی روایاتی که از تفکر در ذات و صفات و افعال الهی نهی کرده.
@ejtehadjame
3.29M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم (7)
اشکال سوم به فلسفه:
فلسفه،بحث عقلی در هستی شناسی است و عقل بشر عادی، معصوم نیست لذا نمی توان به فلسفه اعتماد کرد.
جواب:تفکیک و تبعیض در حجیت گزاره های یک دلیلی که حجت است جایز نیست.☝️
@ejtehadjame
《گفتگوئی در باب ایدئولوژی اسلامی》
س – در آثارتان بنظر می رسد که شدیداً مخالف دموکراسی ھستید ولی در برخی جاھا شدیداً حامی آن ھستید آیا این تذبذب نیست ؟
ج – من می گویم یک حکومت واقعاً دینی نمی تواند حاصل رأی اکثر مردم باشد مگر اینکه اکثر مردم مؤمنان و عارفان باشند که ھرگز نیستند زیرا اگر می بودند امام زمان ھم ظهور می کرد. غیبت امام یک معنای کاملاً دموکراتیک دارد .
مردم او را نمی خواھند و لذا غایب است و در کارشان دخالت نمی کند. اکثر مردم طبق کلام قرآن عموماً کافران و مشرکانند پس نمی توانند دین را تحمل کنند الا دین شرک و نفاق را. پس تا مردم چنین ھستند بهتر است حکومت کاملاً دموکراتیک غیردینی باشد تا مردم منافق نشوند و خط بین کفر و دین مخدوش نگردد. حرف من روشن است و دوگانه نیست بلکه مربوط به وضع جامعه است. سکوت و خانه نشینی ٢۵ سال علی (ع) یک عمل دموکراتیک بود و تحقق لااکراه فی الدین. پیامبر در روز غدیر فرمود که: ھر که را که من مولایم زین پس علی مولای اوست. و پس از رحلت پیامبر
معلوم شد که فقط چند نفری بودند که محمد مولایشان بود و علی را پذیرفتند و مابقی نپذیرفتند. سخن رسول بیان یک حقیقت بود نه یک "باید. و آن حقیقت رخ نمود. بنابراین بر جامعه ای مشرک و منافق، حکومتی مشرک و منافق حاکم خواھد شد و این حق است . مردم ایران اکثراً از رھبری امام خمینی فقط نفی دیکتاتوری شاه را می خواستند و نه حکومت اسلامی را. و چنین ھم شد. شعار حکومت اسلامی یک حربه برعلیه شاه بود وگرنه مردم چه می دانستند که حکومت اسلام چیست؟ ھیچکس نمی دانست. زیرا چنین حکومتی ھرگز در تاریخ رخ نداده بود حتّی در عصر پیامبر.
حاشیه:بعضی قسمت های این مطالب قابل نقد است.اما در عین حال روح کلی حاکم بر آن،حرف درستی است.
@ejtehadjame
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل پیام تلویزیونی رهبر انقلاب درباره وضعیت بیماری کرونا
#رهبر_انقلاب
#کرونا
#واکسیناسیون
🆔 @ejtehadjame
🔰 مجالس عزای حسینی مایه برکت و رحمت است، نگذارید وسیله شیوع کرونا شود
✅ رهبر انقلاب صبح امروز در پیام تلویزیونی درباره وضعیت بیماری کرونا:
🔹 مجالس عزای حسینی و عاشورا مایهی برکت و رحمت الهی است. مایه توجه برکات الهی به کشور و ملّت است. ما به این مجالس احتیاج داریم، باید باشد این مجالس منتها با کمال دقت و شدّت بایستی مراعات این شیوهنامهها بشود.
🔹 واقعاً هم مسئولینی که مجالس را ترتیب میدهند، هم آقایان منبریها و وعّاظ یا مداحانی که مجلس را اداره میکنند، هم آحاد مردمی که در این مجالس شرکت میکنند بایستی ملاحظه کنند، با دقت شیوهنامهها رعایت بشود، فاصلهها رعایت بشود.
🔹 نگذارند که این مجالس خدای نکرده وسیلهی شیوع بشود تا مخالفین، دشمنان بتوانند این مجالس را طعن کنند، بگویند مجالس حسینی موجب شیوع شد، این را نباید بگذارید یک چنین اتفاقی بیفتد. رعایت بشود در این مجالس، به دقت بایستی رعایت بشود.
#رهبر_انقلاب
#کرونا
#واکسیناسیون
🆔 @ejtehadjame
دقیقه ای در باب اختلاف نظر برزگان در مباحث علمی مثل فلسفه و عرفان:
ذوق و استعداد و علاقه اشخاص فرق دارد.
مثلا علامه طباطبایی و امام خمینی خیلی به فلسفه و عرفان علاقه داشتند. آیت الله بهجت خیلی به عبادت علاقه داشت فلسفه و عرفان را تا حدودی قبول داشتند ولی خیلی غور نکردند. رهبر انقلاب مخالفتی ندارد ولی آنچنان علاقه ای هم ندارد بیشتر به سلوک عملی اعتقاد دارند تا بحث های نظری. آیت الله خوشوقت هم همینطور.
علامه حسن زاده هم به فلسفه و عرفان نظری علاقه دارند هم به مباحث سلوک عملی ولی علاقه ایشان به عرفان نظری خیلی بارز و آشکار و زیاد است، ایت الله جوادی هم تقریبا شبیه علامه حسن زاده هستند هر چند ذوق فلسفی و قرآنی ایشان بیشتر مشهود است و چیز زیادی از سلوک عملی در قالب دستورالعمل های متعارف بین اهل سلوک ظهور و بروز نکرده، آیت الله مصباح یزدیبا اینکه شاگرد امام، علامه و بهجت بودند ولی بیشتر گرایش به سبک سلوکی و عملی آیت الله بهجت داشتند. اشکالاتی به فلسفه صدرایی هم داشتند تقریبا هیچ علاقه ای به عرفان نظری نداشتند و نظرات ابن عربی را هم خیلی نمی پسندید. آیت الله پهلوانی تهرانی خیلی به سلوک مرسوم به معنای خاص بین اهل معرفت علاقه مند بود و به آیات و روایات توحیدی و اشعار حافظ...بیشتر علافه مند بود به طوریکه در آثار علمی هم نمود فراوان دارد ولی به فلسفه و عرفان نظری علاقه ای نداشت.
بعضی بزرگان هم که تقریبا به طور کامل فلسفه و عرفان نظری را غلط می دانند مثل آیت الله وحید خراسانی، صافی گلپایگانی و...
در مجموع هر کسی ذوقی دارد و مباحث علمی، بیشتر فضل و کمال ظاهری است و نمی توان درجات ایمانی و معنوی افراد را با این علوم ظاهری تشخیص داد. معیارهای اندازه گیری خدا و اهلبیت علیهم السلام در قیامت با معیارهای ذهنی ما فرق دارد.(چه بسا شخص جاهل با تقوا و خالصی و یا عالمی با مبانی غلط در اعلی علیین باشد و شخص عالم ذوالفنونی بدون تقوا در اسفل سافلین باشد)
خداوند در قرآن #بلعم_باعورا صاحب اسم اعظم را با خطابات مخصوص #سگ رانده است و #سگ_اصحاب_کهف را با خطابات #انسانی مورد لطف قرار داده و در آمار اصحاب کهف ذکر کرده.
در این دنیا، معیار و ملاک در محضر خدا این است که انسان در هر چیزی حتی در مباحث علمی #حجت داشته باشد ولو در واقع غلط باشد. ما مکلف به واقع تضمینی نیستیم مکلف به واقعی هستیم که از طریقی که برای ما حجت باشد به آن برسیم.
پس سعی کنیم به همه عالمان با تقوا احترام بگذاریم. و اختلاف در مبانی علوم ظاهری باعث نگاه سوء به آنها نشود.
منافقی به حضرت #سلمان - هنگام استانداری مدائن - گفت:
#ریش_سفید تو بهتر است یا #دم_سگ؟
سلمان در نهایت ملایمت فرمود: اگر از صراط رد شدم، ریش من و اگر افتادم، دم سگ.
@ejtehadjame