eitaa logo
الی الحبیب
2.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
30 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجت‌الاسلام (۳) 🔖صدیقه طاهره(س) دو جا طلب مرگ کردند.. 🥀لفَقدِ النَّبی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله 🥀لظُلمِ الوَصی صلوات‌الله‌علیه | | 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 صبر در مقابل مادران سرزمین غزه شرمنده است . لحظه ای که پدر از داغ خردسالش بی تاب است و همسرش او را دلداری می دهد . 🆔 @elalhabib_ir
40.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 🎗فریضه قطعی و فوری 💠 حاج : 🔖برای هنر منحصر به‌فرد، یک تلاش منحصر به‌فرد نیز لازم است! 🔸هیأت و بحث مدح اهل‌بیت(ع) جای آن دارد که تمامی تلاش سالانه خود را بر این امر متمرکز کنیم! 🔹آنچه رسانه‌های دنیا می‌توانند روی اذهان بشر تأثیر بگذارند، ما با هیأت می‌توانیم با این مقوله مقابله کنیم، بدون دست و پا زدن در زمین و بستر دشمن. | | 🆔 @elalhabib_ir
46.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مداحی سردار سعید قاسمی در محل عروج روح‌الله 🆔 @elalhabib_ir ▪️
📝 «۲» علیهاالسلام 🔹بی‌وفایی یثرب🔹 ماهی که یک ستاره به هفت آسمان نداشت جز هاله‌ای کبود از او کس نشان نداشت گفتن همان و عالمی آتش زدن همان خورشید بود و جز دل خود هم‌زبان نداشت تا در شنید قصّه‌اش، آتش گرفت و سوخت در، چوب بود و طاقت آتشفشان نداشت از گل لطیف‌تر هوس باغ کرده بود مجذوب بود و حوصلۀ این و آن نداشت این چند روز هم به لبش جان رسیده بود می‌خواست تا علی‌ست بماند، توان نداشت ممکن نبود حرف علی را زمین نهد حیدر توان این که بگوید بمان، نداشت دستاس هم که بود علی دست بسته بود زهرا که رفت سفره نمک داشت، نان نداشت مجبور شد علی که حمایل به تن کند دریای بی‌وفایی یثرب کران نداشت 📝 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
📝 #تحلیل_شعر «۲» #فاطمیه #حضرت_فاطمه علیهاالسلام #غزل 🔹بی‌وفایی یثرب🔹 ماهی که یک ستاره به هفت آسم
💠 استدلال‌آفرینی شاعرانه 🔹با آن‌که شعر، عرصه بیان عواطف است نه افکار؛ اما می‌تواند با هنرنمایی‌های شاعر، به فضایی تبدیل شود برای مواجهه با مخالفان و منکران یک حقیقت؛ آن‌گاه که شاعر با استدلال‌های هنری احتجاج کند و با بیان حسی و تأثیرگذارش مخاطب یا منکر را اقناع نماید. این نوع اشعار که عموماً استدلال‌محور (بر پایه بیان مضمون‌محور) است طبق شرایطی سروده می‌شود: ۱. استدلال‌های ارائه شده باید با محوریت عکس‌العمل‌های عاطفی شاعر همراه باشد. ۲. نحوه بیان شعر اگر هم شاعرانه نیست، حتماً باید غیرمستقیم باشد، تا به نظم و شعار کشیده نشود. ۳. اقتضائات و شرایط بلاغت کلام در آن رعایت شود. برای ارائه استدلال‌های شاعرانه چند راه جذاب و کلنجارآفرین وجود دارد: ـ بهره‌گیری و الهام از آیات و روایات ـ اقتباس از باورهای مردمی و ارائه به شیوه تمثیل یا اسلوب معادله ـ حُسن تعلیل (دلیل‌تراشی شاعرانه) 🔸ببینید حافظ در مواجهه با فردی که گناهکارش خوانده چه عکس‌العمل عاطفی اما شاعرانه‌ای نشان داده است؛ تا مخالف او به‌خوبی مجاب شود و دیگر چنین سخنی نگوید: عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه‌سرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت! من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را کوش(باش) هر کسی آن دِرَوَد عاقبت کار که کشت! ظاهراً این دو بیت برگرفته از این آیه قرآن است: «مَن عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفسِهِ وَ مَن أَساءَ فَعَلَيها». (سوره جاثیه، آیه۱۵) شاعر با اتکا بر مفهوم آیه قرآن و با نگرشی شاعرانه درباره یک رفتار سوء، واکنش عاطفی خود را نشان داده است. از ظاهر بیت می‌فهمیم شاعر دارد به رفتار فردی پاسخ می‌گوید: در کار من دخالت نکن! (من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باش) این نوع کلام، به‌جز این‌که عکس‌العمل عاطفی شاعر را نشان می‌دهد محتوایی را نیز انتقال می‌دهد. به دلیل محتوایی او دقت کنید: گناه دگری بر تو نخواهند نوشت! در این ابیات می‌بینیم حافظ بدون آن‌که نصیحت کند یا به‌طور مستقیم پیامی ارائه دهد، به نوعی عکس‌العمل عاطفی مردمی را در شعر خود بازسازی و در عین حال، استدلال منطقی و قانع کننده‌ای نیز ارائه می‌کند. شاعر واقعی برای انتقال افکار خود، به‌جای شعار دادن و صریح حرف زدن، استدلال‌ها و مواضع فکری خود را، در قالب عکس‌العمل‌های عاطفی و با بیانی شاعرانه مطرح می‌کند؛ راز شاعرانگی حافظ و مریدان او جز این نیست. 🔹در برخی ابیات این غزل نیز، ردپای استدلال‌تراشی شاعر را با بهره‌گیری از شگرد «حُسن تعلیل»، به‌وضوح می‌بینیم که سعی دارد در لابه‌لای واکنش‌های عاطفی آن را شاعرانه جلوه دهد: دلیل شعله‌ور شدن چوب در خانه حضرت زهرا علیهاالسلام: تا در شنید قصّه‌اش، آتش گرفت و سوخت در، چوب بود و طاقت آتشفشان نداشت دلیل طلب مرگ: از گل لطیف‌تر هوس باغ کرده بود مجذوب بود و حوصلۀ این و آن نداشت شیوه دیگر استدلال‌آفرینی، تحلیل‌های مبتنی بر تاریخ است که بر پایه بیان مضمون‌محور ارائه می‌شود: ممکن نبود حرف علی را زمین نهد حیدر توان این‌که بگوید بمان، نداشت دستاس هم که بود علی دست بسته بود زهرا که رفت سفره نمک داشت، نان نداشت مجبور شد علی که حمایل به تن کند دریای بی‌وفایی یثرب کران نداشت 🔸نکات مهم در پردازش استدلال: ۱. استدلال‌آفرینی و استدلال‌تراشی هر دو بر اساس بیان غیرمستقیم ارائه می‌شود؛ بنابراین استدلال‌هایی که به شکل منظوم به خورد مخاطب داده می‌شود ارزش ادبی ندارد. ۲. «استدلال‌آفرینی» بر اساس بیان «مضمون‌محور» آفریده می‌شود و عنصر خیال در آن چندان نقش ندارد اما «استدلال‌تراشی» یا همان «حُسن تعلیل» بر اساس «تخیل» شاعر شکل می‌گیرد و ارزش ادبی والایی دارد. ۳. پردازش استدلال در شعر، از ادراک شاعر و فوران شعور و احساس او خبر می‌دهد. اگر یکی از دو عنصر «ادراک» و «احساس» نادیده گرفته شود، شعر به ورطه نظم خواهد افتاد. 📗 (دفتر سوم، ص۷۷) 🆔 @elalhabib_ir
🔰 🔸حاج : امروز جمع گسترده مداحان جوان باید تبدیل به جماعت شوند. 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
💠 پیرو مأموریت مهمی که در سال‌های اخیر از طرف رهبر انقلاب برای جامعه ستایشگران اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تعریف شده است، تحلیلی را حجت‌الاسلام ، دکتری کلام امامیه، استاد حوزه و‌ دانشگاه، ارائه کرده‌اند که تقدیم حضورتان می‌گردد: 🔖چه چیزی باید تبیین شود؟ 🔸چه حقیقتی باید تبیین شود؟ ما معتقدیم حقیقتی که باید تبیین بشود آن چیزی است که موجب احیای امر اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌شود. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «اِتَّقُوا اللّهَ، و كونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّينَ فِي اللّه ِمُتَواصِلينَ مُتَراحِمينَ، تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاكَروا أمرَنا و أحيوهُ»؛ 🍃 حضرت فرمودند که با یکدیگر متصل باشید، اخوت داشته باشید. به چند امر که در عرض همدیگر هستند و به یک حقیقت متصل باشند، اخوت می‌گویند. فرمودند: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ» ما پدر و مادر شما هستیم؛ لذا تمام امت با یکدیگر متصل می‌شویم. 🔹یا به عبارت دیگر به خاطر آن ولایت طولی اهل‌بیت علیهم‌السلام، با یکدیگر ولایت عرضی پیدا می‌کنیم! 🍃«رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا» خدا رحم کند به کسی که امر ما را زنده می‌کند. [قال الرّاوی:] قُلْتُ له كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ؟ راوی می‌گوید» امر شما چگونه زنده می‌شود؟ قَالَ:« يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ» یعنی علوم ما را به مردم یاد بدهد. 📝اگر به مردم علوم را یاد بدهیم هم می‌توانند اطلاعات کسب کنند هم می‌توانند اهل‌بیت علیهم‌السلام را یاری کنند. « فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا» اگر مردم زیبایی کلام ما را به دست بیاورند از ما اطاعت می‌کنند و ما را یاری می‌دهند. 🌀هنگامی که سخن از جهاد تبیین به میان می‌آید، هیأت به عنوان کانون آن مطرح می‌شود. اولاً چرا می‌گوییم جهاد؟ رهبر عزیزمان فرمودند قوام هیأت به جهاد است و امروز محور جهاد، تبیین است، جهاد در تبیین و گسترش آرمان‌ها. 🚩معتقدم خطبه فدکیه به شدت آموزش جهاد تبیین است. 🔗حضرت زینب سلام‌الله‌علیها [در عبارتی] فرم ظاهری مادرش را برای ورود به عرصه جهاد تبیین در قالب خطبه فدک، به تصویر می‌کشد؛ [پس] برای جهاد تبیین باید پوشش، ظاهر و شکل خاص داشت وگرنه تبیین نمی‌تواند صورت بگیرد؛ 💢از شکل و پوشش مجلس هیأت و پوشش افرادی که دست اندرکار هیأت هستند گرفته تا پوشش قاص(قصه‌گو) هیأت یعنی تبیین کننده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام، پوشش مرثیه سرا یعنی اهل‌بیت علیهم‌السلام و حتی مخاطبین که آنجا نشسته‌اند. 📚منابع: 📖فصلنامه علمی تخصصی مطالعات آیینی(ع)4 📖اصول کافی، ج2،ص175 📖البرهان فی تفسیرالقرآن،ج2،ص77 📖میزان‌الحکمة،ج8،ح13797 📖الاحتجاج علی اهل‌اللجاج، طبرسی،ج1،ص98 🆔 @elalhabib_ir
▫️حاج محمود کریمی امشب در برنامه به افق فلسطین حاج محمود کریمی امشب ساعت ۲۲ در برنامه به افق حضور خواهد یافت. این برنامه هر شب با موضوع بررسی اتفاقات به صورت زنده از شبکه افق سیما پخش می شود. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش حاج به حواشی یک خبرساز 🔸تعریف جامعی از و بودن 🔹ایران برای همه ایرانی‌ها است... 🆔 @elalhabib_ir
🔴 حاج محمود کریمی: کسی که هشتک میزنه نه به جنگ ولی برای اینکه کم نشود و اگر دوتابعیتی است بتواند مثلاً به لندن برود، خودش افروز است... 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
💠حاج 🔰یکی از نقدهایی که به جوان مخصوصا در شهرستانهایی دور از مرکز وجود دارد این است که ندیده و پای درس بزرگان نبوده‌اند. 🔸خب، شاید قبلا این نقد را بیشتر میتوانستیم بکنیم، اما الان نگاهم متفاوت است، چون الان استعدادها و رویش‌های زیادی در این عرصه وارد شده و به اندازه آنها بستر لازم وجود ندارد؛ برای همین به او نمی‌توانیم بگوییم تو استاد ندیدی! وقتی می‌گوییم چرا استادی ندیدی؟ می‌گوید شما بگویید من کجا بروم! 🔹باید به این افراد حق داد، اما از آنها یک درخواست دارم؛ حال که فضایی نبوده تا شما استاد یا دوره ببینید، هر چیزی را نخوانید. 🔸استاد به شما نمی‌گوید این را بخوانید یا نخوانید بلکه یک قالب را به شما توضیح می‌دهد و یک مسیری را برای شما باز می‌کند. او که نمی‌تواند همه علائم آن مسیر را هم برای شما بگذارد، شما خودتان پیچ و سربالایی و سرپایینی را می‌بینید. ✳️استاد مسیر را نشان می‌دهد و چراغ را می‌گیرد، آن کسی که این راه را باید برود، شما هستید. پس بخش اعظمی از رشد شما به خود شما بستگی دارد. 🔅جوا‌ن‌ها می‌توانند خوب و بد را تشخیص دهند و شأن اهل‌بیت(ع) را حفظ کنند و هر کلامی را به زبان جاری نکنند. 🌀اگر به این دقت کنند نیمی از راه را رفتند و در نیم دیگر راه هم سیدالشهدا نوکرهای خود را تنها نمی‌گذارد و رها نمی‌کند، خودش نمک را می‌ریزد و کمک می‌کند و در دل مردم راه پیدا می‌کنید. ❇️ یک شبه نمی‌شود ره صد ساله را رفت، یک شبِ بروید یک شبِ هم پایین می‌آیید، یک شبِ دیده شوید، یک شبِ از بین می‌روید. ⭕️همه خواندن نیست! به قول استاد ما از هزار فاکتور مداحی، یکی صدا و خواندن است. یکی تبحر و استاد شدن و سوار شدن بر کار و پیاده کردن کار است. این‌ها را جمع کنید ۵ تا فاکتور است اما شاید ۹۹۵ موضوع دیگر کنار آن باشد که این‌ها با خواندن و صدا نیست. 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
💠 واکنش ستایشگر اهل‌بیت(ع) حاج میثم به جنایات وحشیانه این روزهای رژیم صهونیستی در و انتظار برخی برای مداخله مستقیم جمهوری اسلامی ایران: 🔖 هرچه آید به سر ما همه از غیبت اوست 🥀این روزها از فرط غم و خشم برای غزه حال خوشی نداریم. آن چه هر انسان باشرفی را در این روزها عذاب می‌دهد احساس عجز است، احساس عاملیت نداشتن، فاعلیت نداشتن، ناتوانی در برداشتن یک قدم واقعیِ ملموس برای مردم غزه! 💢 اما حواستان هست ما می‌توانیم مهم‌ترین قدم را برای نجات جهان برداریم؟ 🌀ما می‌توانیم این اندوه میلیونی را به کار میلیونی بدل کنیم. حواستان هست که ما به سلاح اشک و دعا مجهز هستیم؟ 🚩باید قدمی برداریم برای ظهور، عجز مردم را به دعا بدل کنیم. دل‌ها را متوجه مصیبت اصلی کنیم که غیبت آن یار سفر کرده است که بزرگان ما گفتند: هرچه آید به سر ما همه از غیبت اوست.. 🔆اکنون بهترین زمان برای متوجه کردن دل‌ها به صاحب اصلی امت است. اگر بخواهیم و ذوق و جهد و توکلش را داشته باشیم!راه خودمان را نرویم. مردم را به میدان بیاوریم. مردم را داخل داستان کنیم. 🔹غیبت را مسئله اصلی کنیم. کمک کنیم دل‌های عادت کرده به این غیبت هزار ساله هر روز تلنگر بخورند. 🔸 شاید خدا به صدق نیت دل‌های پاک، به اضطرار این روزهای مظلومان ظهور را به تعجیل انداخت. شاید خدا بقیه این غیبت را به ما بخشید، به ما، به این بچه‌های کوچک غزه که لرزش دست و پای کوچکشان، جان ما را به لرزه انداخته... 🔗برای رعایت امانت لازم است بگویم که این مطلب را من ننوشتم، در فضای مجازی دیدم؛ از سرکار خانم پرستو علی عسگر نجاد. روی من اثر گذاشت. تلخیص کردم و اینجا گذاشتم تا همه بهره ببرند! 📚منبع: 📖 خبرگزاری فارس http://fna.ir/3fxlfo | | 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖تصاویری از دیدار از خانواده معزَّز شهداء 💠 روضه‌خوانی و دیدار استاد حاج منصور با خانواده شهید مدافع حرم محسن حججی: 🚩«در کنار مقبره شیخ حر عاملی در حرم مطهر رضوی» 💠 روضه‌خوانی و دیدار حاج محمود با خانواده سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی: 🚩«یادت بخیر با گریه‌هات، با شونه‌های لرزونت / یادت بخیر، با نوحه‌هات، با اون چشای بارونت.. » 💠 روضه‌خوانی و دیدار حاج احمد با خانواده شهید سرزمین منا محسن حاجی‌حسنی کارگر: 🚩«از مِنا می‌آورند اخبار داغِ دور را / نوحه‌خوان کو، تا بخواند سعیکم مشکور را..» 💠 روضه‌خوانی و دیدار حاج ابوذر با خانواده شهید مدافع حرم محسن حججی: 🚩«خطاب به پدر شهید: شهید حججی در اعمال روزانه‌اش چه کاری را ترک نمی‌کرد؟..» | | | 🆔 @elalhabib_ir
28.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰باور کنیم اماممان را... حاج : در این وضعیت ای کاش به جای حسرت اینکه می‌گفتیم کاش بود می‌گفتیم: کاش بود... 🆔 @elalhabib_ir
🔖 ، خواند و جان داد! 💠مرشد داوود رضاییان.. ملقب به وارسته بود و شهره به خوش‌صدایی! 🎙در رادیو زمان پهلوی برای خواندن قبول شد، اما مادرش گفت: «رادیو [پهلوی] حرام است، اگر در رادیو بخوانی، شیرم را حلالت نمی‌کنم.» 🔸 آقا محله لویزان بود؛ او متولد ۱۳۱۳ بود. می‌گفت: از بچگی مداحی و روضه‌خوانی را شروع کرده است. 🔹مشوق اصلی‌اش پدر و مادرش بودند و حوالی ۱۱ سالگی، هم‌ سن و سال‌های خود را جمع می‌کرد تا در سینه‌کش امامزاده پنج‌تن(ع) دسته عزاداری راه بیندازند. 🌀 او هم صدای خوبی داشت و هم چون خودش طبع شعری داشت، اشعار خوبی می‌خواند. 💎مرشد محمد مبارکی در ۱۶ سالگی، عبای مداحی و ذاکری اهل بیت(ع) را به دوش او می‌اندازد. 💬 پسرش می‌گوید: «پدرم برای آموختن روضه‌خوانی و نکات عقیدتی شعر، حوالی سال ۱۳۳۶ سراغ مرحوم حاج علی آهی رفت و سال‌ها در محضر او بود تا بتواند دستگاه‌های موسیقی را برای مداحی و روضه‌خوانی آموزش ببیند.» 🔮 را تا پایان عمر ترک نکرد! ❇️در دوره بیماری‌اش، بعد از مدتی برای ۵ روز به کما رفت. بعد از کما که بیرون آمد حدود ۵ روز قادر به تکلم نبود. در نهایت شب آخر به یک باره تکلمش برگشت و برای هم‌اتاقی‌های خود روضه‌خوانی کرد! 🥀حدود ۳ ساعت بعد از این روضه‌خوانی در حوالی بامداد هم از دنیا رفت.. 📿 او را به فاتحه‌ای مهمان کنید.. 📚منبع: 📖 برگرفته از‌ سایت عقیق http://aghigh.ir/000XJH 🆔 @elalhabib_ir
27.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حجت‌الاسلام (۴) 🔖به امر فاطمه سلام‌الله‌علیها بود که بلال اذان گفت.. | | 🆔 @elalhabib_ir
🔖رویش یک ؛ از چه سِنّی و از کدام محیط! 🔗«این پدیده[مداحی]، درخورِ کار علمی است؛ یعنی واقعاً جا دارد دانشجویان ما، اساتید ما، محقّقین ما بنشینند و روی این پدیده فکر کنند، کار کنند.» این امر، یکی از مأموریت‌هایی بود که مقام معظم رهبری در ، به جامعه‌ی ستایشگران اهل‌بیت(ع) محول نمودند. ♻️لذا به تناوب در راستای این مأموریت، نکات علمی این عرصه را از زوایای گوناگون برای شما مخاطبین گرامی به اشتراک خواهیم گذاشت. 📝با بررسی مقاله‌ای پژوهشی به‌نام «کنکاشی در مدل‌های ذهنی مداحی ایران؛ تحلیل کیفی با رویکرد راهبردی» نشریه دین و ارتباطات، به این نتایج رسیدیم: 🔸میانگین سنی 🌱میانگین سن شروع مداحی، 12سالگی است. 🌱 زودترین سن آغاز مداحی، شش سالگی و دیرترین سال آغاز مداحی، 23 سالگی است. 🌱آغازگاه اصلی فرایند کانالیزه کننده مداح ساز، دوره کودکی است. 🌱قریب به اتفاق مداحان در سنین 6تا12 سالگی_دوران کودکی و نوجوانی_ که دوره شکل‌گیری هویت است مداحی را آغاز کرده‌اند. 🔹خاستگاه محیطی و شکلی ◽️تکیه عزاداری هم محله‌ای‌ها و حین قرائت قرآن در مجلس عزاداری ▫️ محله با قرائت قرآن / مکبری امام مسجد و صدا ◽️؛ در دبستان تشویق معلم/صف دوره راهنمایی / با اصرار دوست برای خواندن دعای توسل ▫️منزل تشویق مداح ◽️شعار دهنده در اول انقلاب در خیابان و مسجد و مدرسه ▫️اتفاقی در 23 سالگی ◽️جلسه قرآنی و تشویق صدا ▫️مراسم مذهبی در منزل ◽️مجلس محلی با خواندن یک نوحه معروف 📌تحلیل: 💯%6 از منزل، 18% از مدرسه، 24% از مسجد، 36% از مجلس مذهبی محلی قرآن خوانی و مراسم عزاداری محله‌ای، 16% جاهای دیگر مداحی را آغاز کرده اند. 🌀نقطه آغازین فرایند مداح شدن، آشکار شدن صدای خوب کودک یا نوجوان در یک مجلس یا مراسم مذهبی است که یک تشویق اولیه آن را حمایت کند. تشویق های بعدی درونی و بیرونی مکانیسم مداح شدن را تسهیل و تسریع میکند. در نتیجه، سه خاستگاه اصلی مداح در ایران امروز⬇️ ✅مکبری و مؤدنی مسجد 36درصد ✅مدرسه 24 درصد ✅منزل 18درصد 📚منبع: 📖نشریه دین و ارتباطات_شماره دو 📖سایت http://www.sid.ir/ 🆔 @elalhabib_ir