#یادداشت_تبیین
✍🏻اگر امروز در میدان نباشیم..
نقش مداح در جامعه بر گسترش فرهنگ دینی
💠یادداشت تحلیلی مداح اهلبیت(ع)
کربلایی #مهدی_محرمی
از ستایشگران #تبریز
پیرو مسئولیت ستایشگران در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات
بسمالله الرحمن الرحیم
🔰پروردگار متعال را شاکریم در زمان و دورانی چشم گشودیم و پرورش یافتیم که پوست و گوشتمان با محبت و عشق به ائمه معصومین(ع) عجین گشت و آنهم به برکت نظام مقدس #جمهوری_اسلامی است که سردار سفر کرده عزیزمان آنرا به (#حرم) تعبیر کرده است
🔶این حرم از دو بخش مهم جمهوریت و اسلامیت تشکیل یافته که محور اصلی جمهوریت یعنی مردم و حضور آنها در بحث حاکمیت است. جمهوریت ضامن بسط گفتمان مردم سالاری دینی و حفظ و تقویت راه های رسیدن به هدفهای اسلامی و در نهایت تمدنسازی اسلامی است. مردم یک اصل غیر قابل انکار در نظام جمهوری اسلامی میباشند
🔸این جمهوریت که مبنای #اسلامی دارد، همیشه دشمنانی داشته و دارد و خواهد داشت! چه بیرون از مرزها چه در داخل. امروز دشمن این جمهوریت آنهایی هستند که با اعمال تحریمهای ظالمانه بر این ملت و بی کفایتی مدیرانی که چشم و دل به عنایات تحریم کنندگان داشته بودند سفره مردم را خالی کردند و مردم را ناراضی و بیاعتماد به این نظام مقدس نمودهاند
🔷 و در این ایام منتهی به #انتخابات همین دو گروه با مطرح نمودن بیاثر بودن انتخابات، بینتیجه بودن حضور مردم در پای صندوقهای رأی، دو قطبیسازیهای کاذب، ترویج ناامیدی و یأس نسبت به آینده سعی در فاصله انداختن مردم با این نظام را دارند!
🔹زیرا آنها بهتر میدانند بزرگترین سرمایه این نظام مقدس مردم آن است زیرا این نظام برپایه مردمسالاری دینی برپا گردیده است.
با توجه به محبت و علاقه مردم ایران به سیره ائمه معصومین (ع) ستایشگران اهلبیت(ع) جایگاه ویژه ای در بین افکار عمومی داشته و دارند.
🎗#مداح در جامعه بر گسترش فرهنگ دینی، آگاه سازی، دشمن شناسی و جذب و ترغیب #جوانان به سمت مفاهیم معنوی بسیار اثرگذار است. نقش مداح در جامعه، هدایتگری است و موضوع مداحی و حرکت آن در مسير حرکت صحيح، يکي از دغدغههاي رهبر عزیزمان در کشور است
💢بر این اساس، رهبر حکیم و فرزانه عزیزمان در دیدار اخیر با مداحان، راه مقابله با این برنامه دشمن را #جهاد_تبیین بیان فرمودند و مسئولیت آن را هم بر دوش مداحان قرار دادند.
🌀امروز وظیفه بزرگ تبیین بر دوش ما مداحان گذاشته شده است و باید به نحو احسن به مرحله اجرا برسد و اولین قدم، فهیم بودن و آگاهی در خصوص احساس #مسئولیت و وظیفهشناسی خود مداح در چرایی اهمیت موضوع انتخابات و حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی میباشد
❇️راهکار این مسئله با توجه به موقعیت هر #هیئت نسبت به شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی و فرهنگی محل فعالیت متفاوت است
⬅️اما به طور کلی می توان در مرحله اول با ایجاد یک کارگروه ویژه با محوریت و هدفگذاری حضور حداکثری در هیئت و برگزاری جلسات #روشنگری و توجیه اهمیت موضوع، با هر یک از نفرات اصلی دیگر کارگروهها، سپس بسیج نفرات فعال هیئت در عرصه فضای مجازی در خصوص آگاهسازی مسئله، کارهای بسیار جدی انجام داد.
🔖با توجه به حضور پُر شور جوانان و نوجوانان و بانوان بزرگوار در جلسات مخصوصاً جلسات هفتگی که پتانسیل بسیار بزرگی برای اثرگذاری میتواند باشد، با دعوت از #نخبگان و #معتمدین استانی در جلسات هفتگی و تشکیل حلقههای آگاهسازی و ایجاد فضای گفتمانی حول محور انتخابات و همچنین گفتوگوی چهره به چهره با مستمعین و مردم شهر در خصوص اهمیت موضوع توسط مداح هیئت و هماهنگی بین مداح و خطیب #منبر در خصوص ارائه محتوا میتوان شور انتخاباتی را در هیئت احیا نمود و آنرا به #جامعه تزریق کرد
⚠️در زمان دفاع مقدس و جنگ تحمیلی خیلیها سستی کردند و در میدان جنگ حضور نیافتند و امروز سخت پشیمانند! شاید سستی امروز در جامعه عمل پوشاندن بر فرمان #ولیفقیه فردا پشیمانی بهبار بیاورد که دیگر فایده ای ندارد!
💬اگر امروز در میدان نباشیم، شاید فردا باید 4 سال یکدیگر را به صبر در برار حوادث جامعه دعوت کنیم..
📢انتخابات یعنی:
🔺مشارکت در تصمیم گیری برای آینده
🔺مبارزه با فساد
🔺مبارزه با بی عدالتی
🔺مبارزه با تبییض
🔗حضور مردم در انتخابات، قدم اول برای مشارکت در اداره حکومت اسلامی است و در قدمهای بعدی مطالبهگری، #نظارت بر عملکرد منتخبین و بازخواست متخلفین، از حقوق مردم سالاری دینی است
🔆ان شاءالله با عنایات خاص پروردگار متعال و حضرت صاحبالزمان(عج) همگی در این امتحان سربلند و روسفید باشیم و زمینهساز ساخت کشوری قوی در مقابل تمامی مستکبران جهان باشیم.
#انتخابات
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#مناجات_ذاکرین
#رجب
رزق فقط خوردنیها نیست،
لذات آدم رزقش است.
لقمه را در دهانش میگذارد و تمام لذتش این است، که او دارد من را اداره میکند.
از دست خدا گرفته و دارد میخورد.
کمکم آنقدر عظمت پیدا میکند كه جز از حضور خدا لذت نمیبرد.
وقتی غذا میخورد بیش از آنکه از غذا لذت ببرد، از حضور لذت میبرد.
ولی آن یکی حواسش نیست،
که همۀ رزقش از سفره خداست،
لذتش اینطوری است؛
خدایا!
من از هرچیزی غیر از ذکر تو لذت بردم،
خسارت کردهام،
غفلت کردهام،
گناه کردم.
خدایا!
من استغفار میکنم:
«أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِك».
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
|#دیداریار|
#حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش
از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع)
با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲
🔸(قسمت ششم)
«نام او را میبریم و پسته خندان میشود»
تازه جاگیر شدهام و دارم به سرعت کاغذهایم را تا میکنم و شماره میزنم که جمعی با هم از راه میرسند، حاج #رضا_بذری میزند پشتم و میگوید: «بنویس! بنویس! که دوباره مثل پارسال غوغا کنی!» از این سمت هم #روح_الله_رحیمیان کارتم را پس گرفته و تحویلم میدهد! درست نمیدانم چرا، اما خیلی خوشحال میشوم! حداقل کارتش به یادگار ماند! #مهدی_مختاری هم کنار روحالله، پشت سرم، سمت راست مینشیند...
💠💠💠
#حاج_احمد هوشمندانه و زیرکانه با شعری از آقا شروع میکند:
«دلم قرار نمیگیرد از فغان بیتو
سپندوار ز کف دادهام عنان بیتو
ز تلخکامی دوران دلم نشد فارغ
ز جام عیش لبی تر نکرد جان بیتو...»
بعد هم سلام و عرض ادب و مقدمهای میگوید و دعوت میکند از اولین نفر:
«در خدمت عزیزی هستیم از دیار کریمان، کرمان آقای #مجتبی_رمضانی...»
مجتبی پشت جایگاه قرار میگیرد، خوشذوقی میکند و سلامش را در قالب دو بیت تقدیم آقا میکند:
«جوابی خواهم از عرض سلامم
که شیرینتر شود امروز کامم
در این دیدار این خواندن بهانه است
برای بوسه بر دست امامم»
بعد با گفتن «سلام آقای من، سلام» ذوقش را کامل میکند و مَفصل اتصالی با مربعترکیبی که میخواهد بخواند، ایجاد میکند؛ کاری که در همان ابتدا تشویق جمعیت را همراه دارد:
«السلام آقای من، آقای مولادوستها
السلام ای جمع عاشق، ای تولادوستها
آمدم از شهر کرمان، شهر زهرادوستها
تا بگویم چند خط از مدح او با دوستها
باغ ما با ذکر یازهراء گلستان میشود
نام او را میبریم و پسته خندان میشود»
صدای «بهبه» جمعیت به گوش میرسد و لبخندی بر لب جمعیت مینشیند، با این بیت، در همان ابتدای کار دینش را به #رفسنجان و پستهاش ادا میکند...
«فاطمه وقتی تولد یافت، ایمان خلق شد
نور او تابید، خورشید فروزان خلق شد
اشک از چشمان او افتاد، باران خلق شد
سوی خاک ما نظر انداخت، ایران خلق شد»
اینبار صدای بهبهگفتنها بالاتر میرود...
«روز میلاد پر از نورش جنان آمد پدید
فاطمه پلکی به هم زد این جهان آمد پدید»
صدای تشویق جمعیت به گوش میرسد و چند نفری هم بلندتر «احسنت» میگویند...
«در پی ماهید اگر امشب زمین را بنگرید
بر رکاب عالم هستی نگین را بنگرید
در میان بهترینها بهترین را بنگرید
سجده شکر امیرالمؤمنین را بنگرید»
تشویقها ممتد شده و با هر بیت صدای «بهبه» و «احسنت» به گوش میرسد... شروع طوفانیای بود... ادامه میدهد:
«فاطمه چون مادرش پشت و پناه مصطفاست
شأن او را بین که دستش بوسهگاه مصطفاست»
بعدتر که متن کامل شعر را بررسی کردم و با نوشتههایم تطبیق دادم، دیدم این بخش در اجرا حذف شده:
«قدر آیات خدا دارد فضیلت چادرش
دستگیری میکند روز قیامت چادرش
ذوالفقار مرتضی را داد قوت چادرش
رنج و زحمت نه، به زن بخشید عزت چادرش
عرشیان بوسه به خاک چادر او می زنند
پیش او جبریل و میکاییل زانو می زنند»
حالا یا خود #مجتبی حذف کرده تا زمان را مدیریت کند یا زیر تیغ کارشناسی حاجشیخ #جواد_محمدزمانی حذف شده...، به هر ترتیب با فراز بعدی ادامه میدهد:
«گرچه شیرین است گاهی اعتراف عاشقی
کار هر کس نیست در دنیا طواف عاشقی
دست پروانه است همواره کلاف عاشقی
مدعی دیگر مزن بیهوده لاف عاشقی
فاطمه تنها یک عاشق دارد آن هم حیدر است
مرتضی تنها یک عاشق دارد آن هم کوثر است»
صدای تشویق به اوج میرسد و از هر گوشه صدای «بهبه» به گوش میرسد و در ادامه به صلواتی ختم میشود، #مجتبی هم حرفهای عمل میکند و احساسات مخاطب را بیپاسخ نمیگذارد، تکرار میکند و از جمعیت جواب میگیرد:
«فاطمه تنها یک عاشق دارد آن هم...»
جمعیت پاسخ میدهند:
«حیدر است»
«مرتضی تنها یک عاشق دارد آن هم...»
و باز پاسخ جمعیت: «کوثر است»
نکته جالب حاشیهزدنها و پیشبینیهای #مهدی_مختاری است، دقیق و حرفهای، کلمات مصرعهای بعدی را پیشبینی میکند و زمزمه میکند... و گاه حاشیهای هم میزند...
مجتبی ادامه میدهد:
«فاطمه دنبال رفع بیقراریِ علیاست
در نگاهش افضلالاعمال یاریِ علیاست
لذتش در زندگانی خانهداریِ علیاست
بهترین لحظه برایش خواستگاریِ علیاست
میرسد دستت به دامان علی با فاطمه
سخت دلتنگ نجف هستی بگو...»
و باز هم این بخش آخر را به نحوی ادا میکند که جمعیت ادامه دهند: «یا فاطمه»
و با بیان فرازی از روایت امام صادق(ع) که در بحار نقل شده است، از وجه تلمیح شعر پردهبرداری میکند:
«من زار علیبنابیطالب فکأنما زار فاطمة»
و ادامه میدهد:
«فاطمه پشت و پناه شیعیان حیدر است
چادر او سایبان مردم این کشور است
مکتب زهرای اطهر نور راه رهبر است
مکتب زهرای اطهر حاجقاسمپرور است»
باز هم صدای تشویق جمعیت بلند میشود...
«حاج قاسم عبد مولا بود بیحدوعدد
ذکر او هنگام سختی بود، یا زهراء مدد»
از وقتی اسم حاج قاسم آمد، حال و هوای جلسه متفاوت شد...
«مثل امروزی پرید از آشیانه یار ما
رفت پشت ابر هجران، ماه شام تار ما
همچنان میچرخد این اندیشه در افکار ما
کدخدای عدهای شد قاتل سردار ما»
در اینجا دیگر خون جمعیت به جوش میآید و یکپارچه فریاد میزنند «مرگ بر آمریکا» و اینبار هم زودتر از فریاد جمعیت، صدای مرگ بر آمریکای مهدی مختاری به گوش میرسد!
مجتبی ادامه میدهد:
«گرچه در بین حواریون، یهودا نیز هست
گاه مشکل ناشی از کمکاریِ...»
باز هم هنرمندانه از جمعیت جواب میگیرد: «...ما نیز هست»
خاطرم هست که در آخرین جلسه اختبار که افراد نهایی یکبار در حضور اعضای شورا اجرا میکنند، #مجتبی همین شعر را خواند و به گمانم همینجا فرود میآمد، #حاج_احمد همانجا تذکر داد که باید این شعر ادامه پیدا کند و در نقطه انتقاد پایان نگیرد، بلکه در ادامه راهکارهایی ارائه دهد و امیدوارانه و با نگاه به آینده تمام شود... احتمالاً بعد از این تذکر بوده که بندهای بعدی اضافه شده...
البته در کانال شاعر این اشعار که حاج احمد یادش رفت اینجا معرفی کند، فراز دیگری بعد از این بند هست که مجتبی نخواند، به همان احتمالات پیشین:
«غفلت از توصیههای رهبری کمکاری است
تنبلی و سستی و تنپروری کمکاری است
جای شادی، ناامیدیگستری کمکاری است
آی مردم انتخاب سرسری کمکاری است
دور باید کرد از سر فکر نامعقول را
انتخاب ما مشخص میکند مسئول را»
و بهجایش با این ابیات ادامه داد:
«آی مردم! کاشکی اعضای یک پیکر شویم
دور باشیم از جدایی، یار یکدیگر شویم
از دو قطبیها بپرهیزیم، همسنگر شویم
کاش مثل حاج قاسم یاور رهبر شویم
حاج قاسم را همیشه یار نیکو دیدهایم
آنچه را رهبر توقع داشت...»
باز هم از جمعیت جواب گرفت: «در او دیدهایم»
و ادامه داد:
«میرسد روزی که سختیهای ما آسان شود
با ظهور یار ما، هجران او جبران شود
بیشتر از هر زمان ایران ما ایران شود
بار دیگر مرد میدان راهی میدان شود»
بیت ترکیب پایانی را نمیخواند:
«قله نزدیک است بوی یار آید بر مشام
حاج قاسم روی قله می دهد بر ما سلام»
و بیت دیگری را جایگزین میکند:
«آرزو دارم که بنشینم دوباره در برش
تا بخوانم باز هم این نوحه را در محضرش»
این هم کار هوشمندانه و هنرمندانهای بود برای ایجاد پیوند با شعر بعدی:
«شهید گمنام سلام...»
تا شروع میکند، کل حسینیه امام خمینی(ره)، همنوا میشوند...، همان ابتدا جملهای کوتاه میگوید:
«حضرت آقا! اگر چند نفر من را بشناسند، از صدقهسر شهدای گمنام هست... این هم شعر آخرین اجرای من در محضر حاج قاسم بود...»
ادامه میدهد... سوز و حال عجیبی بر حسینیه حاکم است و همه میخوانند:
«شهید گمنام سلام
خوش اومدی مسافر من، خسته نباشی پهلوون
شهید گمنام سلام
پرستوی مهاجر من، صفا دادی به شهرمون»
صدای اشک و ناله جمعیت بلند شده و تمام حجم حسینیه را پر کردهاست...
«راستی هنوز مادر پیرت تو خونه منتظره
چرا اینجا خوابیدی؟ چرا اینجا خوابیدی؟
راستی مادر نصفه شبا با گریه از خواب می پره
چرا اینجا خوابیدی؟ چرا اینجا خوابیدی؟
شهید گمنام...»
مجتبی مانند یک فینال زودرس، همان ابتدا کار را تمام کرد، به نظرم عالی بود، عالی... همه کار کرد، خنداند، گریاند، از ایران گفت، از کرمان گفت، از حضرت زهراء(س)، از امیرالمؤمنین(ع)، از حاج قاسم، از شهداء و... البته دستمریزاد محکمی هم باید به شاعرش گفت...
بعد از اتمام، عدهای از جمعیتی که این عقب نشستهاند، نیمخیز میشوند و عدهای هم سرپا تا جلو را ببینند...
چند نفری هم از عقبتر فریاد میزنند: «آقا بشین! آقا بشین!» یکی هم با صدای بلند سؤال میکند: «رفت پیش آقا؟» من هم که در این انتهای حسینیه، هیچ تصویری از آن جلو ندارم... بعدها در کانال #آقا_مجتبی دیدم که اینگونه توضیح داده بود:
«وقتی برای دستبوسی رسیدم خدمت رهبر انقلاب، ایشان فرمودند:
خیلی خوب بود
شاعر این شعر چه کسی بود؟
گفتم آقای #علی_ذوالقدر.
فرمودند: خیلی خوب بود.
از ایشان تقاضا کردم دعاگوی ما باشند.
ایشان زحمت کشیدند و دعا کردند.
تقاضای انگشتر کردم و با لبخندی پدرانه موافقت کردند.
ادامه دارد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📸 گزارش تصویری
❇️ اولین نشست صمیمانه جمعی از ستایشگران جوان
استان #یزد
🗓 |دیماه ۱۴۰۲|
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
حاج ابوذر #بیوکافی در یادداشت خود به موضوع «تغییر #مداحی در گذر زمان» پرداخت.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تحلیل_مداحی
#یادداشت
🔖 اصل«تغییر در گذر زمان»!
💠مداح اهل بیت(ع) حاج ابوذر #بیوکافی در یادداشت خود با موضوع «تغییر #مداحی در گذر زمان»:
✔️با گذر زمان، وضعیت #پوشش از عبا به کت و شلوار و امروزه به تیپهای اسپورت، از جلسات #قصیدهخوانی به جلسات سینهزنی تا جایی که حتی موقعیت #مکانی از مسجد به حسینیه و از حسینیه به ورزشگاه تغییر کرده است، رسیدهایم
💢به نظر در مسائل #فرهنگی و #اجتماعی، کسانی که دغدغه حفظ ارزشها و آداب و رسوم را دارند، باید به موضوع #تغییر در گذر زمان بپردازند. در واقع یکی از وظایف #نخبگان_جامعه، تبارشناسی تغییر و بررسی روندهای آن است.
⚜️برای رسیدن به سرنخها و منشاء تغییرات، مرحله بسیار مهم، #توصیف دُرست از وضع موجود است. البته توصیف به معنای تائید یا رد نیست، صرفاً به معنای درست دیدن و برشمردن#عناصر_تغییر است. جداسازی عناصر مطلوب یا نامطلوب، در مرحله بعد از توصیف تحقق خواهد یافت
📝در یادداشت گذشته از تاثیر #هوشمصنوعی بر مداحی گفتم. هدف از آن یادداشت آمادگی لازم برای تغییراتی بود که ممکن یا محتمل است، در آینده رقم بخورد
🌀در ادامه باید بگویم تغییرات چه دلخواه ما باشد، چه نباشد، رقم خواهد خورد. جهان یک کلِّ وابسته به هم است. تغییرات در نقطهای دیگر از دنیا میتواند در زندگی ما نیز اثرگذار باشد.
💬پیشنهاد میکنم بجای اینکه با طراح این سوال مقابله کنیم، با کمی #تأمل، اصل تغییر را بپذیریم و به این سؤال پاسخ دهیم که آیا در آینده تغییراتی در مداحی خواهیم داشت؟ به نظر برای پاسخ دقیق، باید توصیف درستی داشته باشیم
♻️پس میتوانیم موضوع تغییرات را در مداحی در گذر زمان بررسی کنیم. زمانی مداحی در #محتوا به قصیدهخوانی در دستگاههای مقامی ایران، مشهور و فراگیر بود و طبقه مداحان از لحاظ شکل، کلاه فینی و #عبا به دوش به مجالس روضه مشرف میشدند و به جز ایام محرمالحرام که عمده مجالس به دستهجات زنجیرزنی و به نُدرت شاهد مجالس سینهزنی طولانی بودیم
🔄رفته رفته با تغییرات سیاسی و اجتماعی و تغییر در #نگرش_مذهبی مردم ایران، مداحی نیز در محتوا، شکل و فرم تغییرات مختلفی را به خود دید
🔸به مداحیها و نوحههای دوران #مبارزه علیه طاغوت از لحاظ مضامین ضدطاغوت و ظلم نگاه کنید، اینجا طلیعه ورود طبقه مداحان به عرصه #سیاسی بود
♨️تا روزی که عملاً وارد کارزارهای #انتخاباتی و تائید و رد کاندیداتورها شدند تا ورود به عرصههای روشنگری سیاسی و مقابله با #فتنه، پس میتوان یکی از عوامل تغییر رویکرد را تغییرات در نگرش مذهبی و سیاسی دانست
🔳با گذرزمان وضعیت پوشش از عبا به کت و شلوار و امروزه به تیپهای اسپورت و عکسهای منتشر شده با لباس ورزشی، از جلسات قصیدهخوانی به جلسات طولانی سینهزنی تا جایی که حتی موقعیت مکانی از مسجد به حسینیه و از حسینیه به ورزشگاه تغییر کرده است، رسیدهایم
🎙از مداحی زنده به مداحی آهنگین #استودیویی و امروز شاهد مداحی استیج در معابرعمومی، مانند میادین و پارکها هستیم. پس عنصر دوم در تغییر رویکردها را میتوان #تکنولوژی و #سبک_زندگی امروز دانست. در تمام این موارد محتوا و شکل و فرم نیز تغییر کردهاست
🎗از آن طرف مداحی و نقشش در #دفاع_مقدس، در #مدافعان_حرم، در فراگیری #مناجات و دعا و ابعاد بینالمللی جدید را نیز باید جزو تغییرات این طبقه کنشگر دانست. براساس توصیفی گذرا از ۴ دهه گذشته تاکنون؛ باید پذیرفت که تغییر بوجود آمده است و از اینجا باید قبول کرد که در #آینده نیز تغییرات بوجود خواهد آمد. ممکن است تغییرات براساس عوامل درونی و بیرونی در روند مداحی اثر بگذارد
❇️عوامل درونی شامل نظام ارزشهای این جامعه مبارک که بعنوان مرامنامهای نسل به نسل منتقل شده است و ظرفیتهایی مانند #صدا و #شعر و #زبان که جزو ذات کاری این قشر نورانی است. اینها میتواند درخدمت ارزشها قرار بگیرد و مداحی دفاع مقدس را رقم بزند. میتواند در مقابل فتنه دشمنان بایستد و جریان عواطف و حب و بغض مردم را بنفع دین #اسلام جهت دهد و در نتیجه شاهد #احیاء_امر باشیم..
ادامه دارد..
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
✳️عوامل بیرونی نیز شامل #تغییرات_موسیقیایی مانند فراگیری موسیقی پاپ، راک و...، تغییر در ضرب و ریتمها، فراگیری رسانههای جمعی، فراگیری تکنولوژیهای صوتی و تصویری، فراگیری #اینترنت و اینترنت اشیاء، فراگیری هوش مصنوعی، فراگیری رباتها و هولوگرامها و ... است. همه اینها میتوانند در سبکزندگی تاثیر بگذارد و به تبع این تغییرات میتواند در مداحی هم اثر بگذارد.
🔗همانطور که عرض کردم الان به دنبال درست یا غلط بودن این تغییرات نیستیم. بدنبال اثبات #تغییرپذیر بودن جریان مداحی براساس عوامل درونی و بیرونی در گذر زمان هستیم.
🔹اگر تغییرات را مشاهده کنیم و بعد عوامل موثر بر آن را برشمریم، آنوقت تغییرات و گمانههای آن در آینده را هم خواهیم پذیرفت و به جای تقابل و درگیری نسبت به نقاط قوت و ضعف آن، رویکردهایی درست و به موقع خواهیم داشت نه منفعلانه.
⁉️وقتی به گذشته و حال نگاه میکنیم، اگر کسی بپرسد ممکن است در آینده #ربات دعاخوان داشته باشیم، شما پاسخ میدهید ممکن است. چراکه وقتی قلمهای قرآنی فراگیر شد، پس این اتفاق هم ممکن است رقم بخورد. یا اینکه امکان دارد کارکرد ضریح در بخش نذورات از بین برود؟ ممکن است، چرا که امروز نذورات بصورت آنلاین پرداخت میشود و پول نقد در جامعه کمرنگ شده است. حال اینکه آیا این تغییرات درست است یا نه باید در زمانیدیگر به آن پرداخت!
📩ما در این یادداشت به دنبال اثبات این بودیم که تغییرات تحقق خواهد یافت. پس بهتر است برای #شناخت آن و اتخاذ #راهکارهای_درست، وضعیت را درست #توصیف کنیم
🔮در آخر درخواست میکنم به این نکته دقت کنید: تغییرات میتوانند #قبح_عرفی را از بین ببرد و ممکن است موضوعی را به #ارزش تبدیل کنند. پس بهتر است منفعل نباشیم و تغییرات مطلوب را خودمان طراحی و #مهندسی کنیم.
🍃 به امید آیندهای بهتر..
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دیداریار
🖥 روایت "حسینیه معلی" از دیدار مداحان اهل بیت علیهمالسلام با رهبر انقلاب اسلامی
🗓 سه شنبه، ۳بهمن، ساعت ۲۲:۳۰، پخش همزمان از رسانه KHAMENEI.IR و شبکه ۳ سیما
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#جنوبشرق_تهران
🔸در راستای سلسله جلسات #الیالحبیب
با حضور جمعی از #ستایشگران جنوبشرقتهران
🔰 آئین افتتاحیه
#مجمع_الذاکرین
|شهرستان ورامین|
با حضور
استاد #حاج_مصطفی_خورسندی
🗓 دوشنبه ۲ بهمنماه ۱۴۰۲
⏰راس ساعت ۲۰
🕌 ورامین، خیابان شهید زواره
کوچه مسجد حضرتاباالفضل(ع)
#حسینیه_حضرت_اباالفضل_(ع)
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir