eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.4هزار عکس
12.5هزار ویدیو
668 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه۵۴-۵۳ ( صفحه ۲۷۲) وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ و هر نعمتى كه داريد، از جانب خداوند است، سپس چون به شما رنجى رسد به درگاه او مى‏ناليد ثُمَّ إِذَا كَشَفَ الضُّرَّ عَنْكُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِنْكُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ ﴿۵۴﴾ و چون رنج را از شما باز دارد، آنگاه گروهى از شما براى پروردگارشان شريك مى‏آورند ♦️این آیات براى اثبات اين كه همه نعمت ها از آن خداست، صحنه اى از زندگى انسان ها را ترسيم مى كند، به اين صورت كه اگر شما را در زندگى آسيبى برسد و دچار بلا و مصيبتى شويد، شما به سوى خدا روى مى آوريد و زارى مى كنيد. 🔺اين حقيقت را همه در زندگى خود تجربه كرده اند كه به هنگام بسته شدن راه چاره، بى اختيار، انسان به سوى يك نيروى غيبى كشيده مى شود كه او مى تواند مشكل را حل كند. حتى كسانى كه خدا را باور ندارند، هنگام بروز چنين حوادثى كه از همه جا قطع اميد كرده اند، ندايى از درون خود مى شنوند كه آنها را به نويد مى دهد و در همان حال خواه ناخواه به سوى يك نيروى لايزال كشيده مى شوند و اين همان است كه در چنين مواردى بيدار مى شود. 🔺در حقيقت قرآن به اين نكته باريك اشاره مى كند كه فطرت توحيد در وجود همه شما هست ، ولى در حال عادى ، پرده هاى غفلت و غرور و جهل و تعصب و خرافات آنرا مى پوشاند، اما به هنگامى كه تند باد حوادث و طوفانهاى بلا مى وزد اين پرده ها كنار مى روند و نور فطرت آشكار مى گردد و مى درخشد، درست در همين حال است كه خدا را با تمام وجود و با اخلاص كامل مى خوانيد، خدا نيز پرده هاى بلا و رنج و مصيبت را از شما دور مى سازد كه اين گشودن پرده هاى رنج ، نتيجه گشوده شدن پرده هاى غفلت است (توجه داشته باشيد در آيه تعبير به كشف الضر شده است كه به معنى كنار زدن پرده هاى مشكلات است ). 🔺ولى با اين وجود، انسان ناسپاس به زودى همه چيز را فراموش مى كند و چون آن گرفتارى بر طرف شد، باز به حالت ناسپاسى خود بر مى گردد. و لذا در ادامه آيه مى فرمايد: آن گاه كه آسيب از شما بر طرف شد، گروهى از شما به پروردگارشان شرك میورزند. سپس اضافه مى كند كه عاقبت اين شرك، ناسپاسى نعمت هايى است كه به آنها داده ايم. اين كه مى فرمايد: آنها شرك میورزند تا آنچه را كه به آنها داده ايم ناسپاسى كنند، منظور اين نيست كه شرك ورزى آنها با هدف ناسپاسى انجام مى گيرد، بلكه منظور، بيان عاقبت كار آنهاست كه به ناسپاسى مى انجامد و لام در «ليكفروا» لام عاقبت است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۶۰ سوره نحل( صفحه ۲۷۳) لِلَذینَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَى وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ وصف بد، سزاوار بى‏ايمانان به آخرت، و وصف والا سزاوار خداوند است، و او پيروزمند فرزانه است‏ 🔷(مثل )به معناي صفت است ، ايمان به آخرت و اعتراف به وقوع حساب و جزا تنها اصلي است كه متضمن حفظ انسان از انجام اعمال زشت و بد مي باشد و او را از هر مذمت وخفت نگاه مي دارد، لذا به حكم اين آيه 👈🏻ايمان نداشتن به و سبك شمردن امر حساب و جزا ريشه تمام گناهان است . 🔹هر صفت بد و ننگي كه انسان به آن آلوده شود از جهت از آخرت است ، و اگر بعضي از مؤمنان ، آلوده به رذايل مي گردند به جهت فراموش كردن روز جزاست . 🔹از جانب ديگر خداي سبحان داراي برتري و تقدس و تنزه از همه صفات بد است ،بلكه همه كمالات از اوست و او همه صفات كماليه را به نحو اتم داراست ، لذا در ميان صفات خوب ، خوبترينش مخصوص خداي سبحان است ، همچنانكه در جاي ديگر مي فرمايد:(وله المثل الاعلي في السموات و الارض )، و يا فرموده (له الاسماء الحسني ). 🔹پس (مثل اعلي ) عبارتست از 👈🏻اثبات همه صفات كماليه و نفي جميع صفات سيئه و حدود و نواقص از ساحت ربوبي . 🔷و آنگاه جمله (هو العزيز الحكيم ) در مقام تعليل بيان سابق و افاده حصر است ،يعني خداوند كسي است كه تمامي عزتها از اوست و عزت او هرگز دچار ذلت نمي شود، زيرا همان فقدان است و كسي كه تمام عزتها را دارد هرگزمتصور نيست كه فاقد عزتي باشد و نيز همه حكمتها براي اوست ، لذا هرگز دچارجهل نمي گردد، چون جهل همان فقدان حكمت است . پس خدايي كه جهل و ذلت از ساحت او دور است ناگزير به هيچ يك ازصفات نقص و ذم متصف نمي شود.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸 درقرآن کریم فقط یکباراز کلمه "نحل" به معنای "زنبورعسل" درآیه۶۸ سوره استفاده شده است. نکته مهمی که وجود دارد این است که دراین آیه از افعال مؤنث (اتَّخِذِي- كُلِي- فَاسْلُكِي) برای زنبورعسل استفاده گردیده که اشاره ای مستقیم است به جنسیت مؤنث در زنبورهای عسل یا همان زنبورهای کارگر که مسؤولیت جمع آوری شهد و گرده ی گیاهان و تولید عسل را برعهده دارند. جالب است بدانیم که زنبورهای نر قابلیت تولید عسل را ندارند و مهمترین وظیفه ی آنها در کندو ، بارورنمودن زنبورملکه میباشد وعمری کمترازیکماه دارند! این هدیه شگفت انگیز طبیعت ، به دلیل اینکه گرمای خورشید و رایحه و شهد گلها را یک جا در خود جمع کرده است ، باعث میشود عسل ، شفابخش باشد. و برترین مزیت آن این است که پس از نگهداری در زمانهای طولانی فاسد نمی شود و خواص درمانی خود را حفظ می کند.. 🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۷۱ سوره اللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ فِى الرِّزْقِ فَمَا الَّذِينَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّى رِزْقِهِمْ عَلَى‏ مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُهُمْ فَهُمْ فِيهِ سَوَآءٌ أَفَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ‏ و خداوند بعضى از شما را بر بعضى دیگر در برترى داده است، پس كسانى كه برترى داده شده‏ اند، رزق خود را بر زیردستان خود ردّ نمى‏كنند تا آنكه همه با هم برابر شوند. پس آیا نعمت خدا را انكار مى‏كنند؟ 🌐 تفاوت مردم در ، یكى از برنامه‏ هاى حكیمانه الهى است، زیرا اگر همه مردم یكسان و یكنواخت بهره میبردند، كمالات معنوى آنان ظاهر نمیشد. مثلاً سخاوت، صبر، ایثار، حمایت، شفقت، تواضع و امثال آن، زمانى معنى پیدا میكند كه تفاوت‏هایى در میان انسان‏ها باشد. 🌐 ممكن است معناى آیه این باشد كه خداوند از مردم انتقاد میكند كه چرا افراد كامیاب، زیردستان خود را در امكانات خود شریك نمیسازند ؟و ممكن است معناى آیه چنین باشد كه امكان انتقال بعضى نعمت‏ها به دیگران نیست، مثلاً چگونه میتوان زیبایى چهره یا صوت یا عقل یا نبوغ یا محبوبیّت یا نفوذ كلام را به دیگران منتقل كرد. این تفاوت‏ها رمز تكامل و یكى از نعمت‏هاى الهى است. چرا آن را انكار میكنید؟ 🌐 معناى ، آن نیست كه خداوند همه مردم را در یك درجه از استعداد و شرایط قرار دهد، زیرا اگر همه مردم در برخوردارى از نعمت‏ها مساوى باشند، استخدام و تعاون و همكارى كه براى زندگى اجتماعى یك ضرورت است از بین میرود. قرآن در آیه۳۲ سوره زخرف میفرماید: «و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتّخذ بعضهم بعضاً سخریّاً» یعنى ما بعضى انسان‏ها را بر بعضى دیگر برترى دادیم تا بدین وسیله، استخدام پیش آید. (« سُخریاً» به معناى 👈🏻 و استخدام و « سِخریاً» به معناى 👈🏻 است) 🌐 گاهى كامیابى‏ ها در اثر ظلم، حق‏كشى واستثمار به دست مى‏ آید كه اسلام این‏گونه درآمدها را حرام شمرده است، لیكن گاهى توسعه رزق صددرصد خدادادى و از طریق حلال وبصورت طبیعى است. مثل دو نفر كه مشغول ماهیگیرى میشوند، یكى صدها ماهى در تورى كه او افكنده میرود، ولى دیگرى چند ماهى به تور مى‏ اندازد. در اینجا غنى و فقر، الهى است كه براى آزمایش و و بروز استعدادهاى آنهاست و هیچ جنبه‏ ى منفى ندارد. این آیه نظر به این‏گونه موارد دارد. «واللَّه فضّل بعضكم على بعض فى‏ الرزق» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۷۹ سوره نحل(صفحه۲۷۵) أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ آيا به پرندگان ننگريسته‏اند كه در فضاى آسمان رام شده‏اند، و كسى جز خداوند آنها را [در آن حال‏] نگاه نمى‏دارد، بى‏گمان در اين براى اهل ايمان مايه‏هاى عبرت است‏ 🍃🌸درك اين مساله آسان است كه چرا بسيارى از شگفتيهاى جهان هستى در نظر ما زياد جلوه نمى كند؟ زيرا هميشه آن را ديده ايم و به آن خو گرفته ايم ، و اين عادت و خو گرفتن در حقيقت حجابى شده است كه بر اين صحنه هاى شگفت انگيز افتاده ، به همين دليل اگر بتوانيم ذهن خود را از آنچه به آن خو گرفته ايم تخليه كنيم ، شگفتيهاى فراوانى در اطراف خود مشاهده خواهيم كرد. مساله از همين قبيل است این آیه دعوت عامى است از بشر كه به آسمان نگاه كند و پرندگان را كه در آن شناورند بنگرد و بينديشد كه چگونه اين پرندگان درآسمان پرواز مى كنند و به زمين نمى افتند! 🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۸۴ سوره وَيَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا ثُمَّ لَا يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ بخاطر بياوريد روزي را كه از هر امتي گواهي بر آنها مبعوث مي‏كنيم، سپس به كافران اجازه (سخن گفتن) داده نمي‏شود و توانائي بر رضايت طلبيدن (و تقاضاي) عفو ندارند. ♦️این آیه صحنه هايى از روز و وضع ذلّت بار كافران در آن روز را ترسيم مى كند. مى فرمايد: آن روزى را به ياد آور كه در آن از هر امتى گواهى بر مى انگيزيم. منظور از اين پيامبران و صالحانند كه حجتى براى قومشان هستند، يعنى اگر كسى بگويد ما در محيطى بوديم كه نمى توانستيم فرمان خدا را اطاعت كنيم، خداوند كسى را كه در همان محيط خدا را اطاعت مى كرد به عنوان حجّت بر مى انگيزد، وجود او گواهى روشن بر بطلان سخن گنهكاران است. البته در اين مورد وجود فقط يك نفر به عنوان حجت و گواه كافى است، هر چند كه ممكن است افراد بيشترى اين خصوصيت را داشته باشند. 🔺پس معلوم میشود که 👈🏻خدا در میان هر قومى ودر هر زمانى، برمردم حجّت وشاهد دارد.و وجود انسانی صالح و مصون از هر گناه و خطا، در هر عصر و زمان 🔺در قرآن بارها، سخن از گواهانِ قیامت مطرح شده است؛ پیامبران، فرشتگان، اولیاى خدا، زمین واعضاى بدن، از گواهان آن روز هستند. 🔺با آنكه خداوند همه‏ جا حاضر وبه همه‏ چیز آگاه است، ولى وجود گواهان متعدّد، عامل پیدایش 👈🏻 وحیا براى مؤمنان و وسیله‏ ى رسوایى بیشتر مجرمان است. 🔺سپس اضافه مى‏ کند که در آن دادگاه «اجازه سخن گفتن به کافران داده نمى‏ شود» (ثُمَّ لا یُؤْذَنُ لِلَّذِینَ کَفَرُوا). البته در آنجا نیاز به سخن گفتن با زبان نیست! دست و پا و گوش و چشم و پوست بدن و حتى زمینى که انسان بر آن گناه یا ثواب کرده است، گواهى مى‏ دهند بنابراین، نوبت به زبان نمى‏ رسد! و نه تنها به آنها اجازه سخن گفتن داده نمى ‏شود بلکه «توانایى بر جبران و اصلاح و تقاضاى عفو نیز ندارند» (وَ لا هُمْ یُسْتَعْتَبُونَ). چرا که آنجا ، سراى برخورد با نتیجه‏ ها و بازتابهاى عمل است نه جاى انجام عمل و یا جبران و اصلاح. 🔺«استعتاب» از عتاب است، یعنى گنهكار از صاحبِ حق، طلب عتاب و سرزنش مى‏ كند تا بدین وسیله قهرش فرو نشیند و رضایت دهد. 🔺پس معناى جمله (و لا هم يستعتبون ) اين است كه از ايشان نمى خواهند كه در مقام راضى كردن خدا بر آيند، و خدا را از خود خوشنود سازند.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۹۰ سوره إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ در حقيقت ‏خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى‏ دهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز مى دارد به شما اندرز مى‏ دهد باشد كه پند گيريد 🔷طبق اين آيه، خداوند مردم را به سه چيز فرمان مى دهد و از سه چيز باز مى دارد. آن سه چيز كه خدا به آن فرمان مى دهد، عدل و احسان و دادن حق خويشاوند است. 🌀 يعنى رسيدن هر كسى به حق و مقام شايسته خود و تقسيم عادلانه و درست امكانات جامعه كه باعث پيدايش زمينه هاى رشد و شكوفايى براى همه افراد مى شود. همان گونه كه حكومت بايد با مردم بر اساس عدل رفتار كند، مردم نيز بايد در روابط خود با يكديگر مطابق با عدل و انصاف عمل كنند و اگر جامعه را به يك هرم تشبيه كنيم، بايستى عدل هم در رأس و هم در قاعده آن حاكميّت داشته باشد. 🌀 بالاتر از عدل است، عدل باعث رسيدن هر كس به حقوق خويش است و احسان مقدّم داشتن ديگران بر خود و تلاش براى ايجاد رفاه و آسايش براى مردم است كه برخاسته از روح ايثار و از خود گذشتگى و بزرگوارى و مروّت است. البته از نظر 👈🏻كلى و اجتماعى، عدالت بهتر از احسان و جود است ولى از نظر 👈🏻فردى، احسان و جود ارزش بيشترى دارد. 🌀پرداختن به خويشان و داشتن روابط صميمانه با آنها و دادن حق آنها، فضيلت ديگرى است كه در اين آيه به آن امر شده است. جامعه از همان خانواده ها تشكيل مى شود ، اصلاح پيوندهاى خويشاوندى و وجود روابط عاطفى و صميمانه در ميان ، سبب اصلاح كلّ جامعه مى گردد. 💠هر چند كه منظور از «ذى القربى» در اين آيه خويشاوندان است و همه بايد حق خويشاوند خود را رعايت كنند، ولى اگر بخواهيم يك خانواده نمونه را به عنوان مثال نام ببريم، آن خانواده، خاندان رسول گرامى اسلام است. و لذا در برخى از روايات گفته شده كه منظور از «ايتاء ذى القربى» دادن حق اهل بيت پيامبر است. 🔷 همچنين در اين آيه شريفه، خداوند مردم را از سه چيز باز مى دارد، كه عبارتند از: فحشاء و منكر و بغى. 🌀 آن دسته از گناهان است كه انسان به طور آشكار و بى پرده مرتكب مى شود و از اين كه مردم از كار او با خبر شوند، باكى ندارد. 🌀 گناهانى است كه گناه بودن آن براى همه روشن است و همه آن را ناپسند مى دارند. 🌀 ، طلب كردن چيزى از ديگران از طريق زور و ستمگرى است. البته ممكن است كه يك گناه، مصداق فحشاء و منكر و بغى هر سه باشد. 🔹پس از ذكر اين دستورات سعادت آفرين، اضافه مى كند كه خدا شما را موعظه مى كند، باشد كه شما از آن پند گيريد.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
💠 استاد میرباقری: «به جوان‌های عزیز توصیه می‌کنم که حتماً جلد ۲۱ صحیفه امام(ره) را به‌دقت مطالعه کنند و بر محور آن، جلسات مباحثه تشکیل دهند». ۱۳‌۸۹/‌۳/۶ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔹اینجا مصر و همسایه دیوار به دیوار غزه است عرب زبان و مسلمان 🔸شاید فکر کنید این صد هزار نفر بالاخره برای حمایت غزه جمع شدند! خیر 🔹آمدند تا تا بزرگ ترین کنسرت در تاریخ مصر را رقم بزنند! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتقاد ثابتی در مجلس درباره بلاتکلیفی نیروهای شرکتی: ۲ معاون رئیس جمهور مخالف طرح نیروهای شرکتی بودند! اگر فرزندان شما آقازاده‌هاتون ژن‌های برترتون نیروی شرکتی بودن بازم رای منفی میدادید؟! 🔸آقایان عارف معاون اول رئیس جمهور آقای باهنر و آقای مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور جزو مخالفان اصلی به سرانجام رسیدن طرح نیروهای شرکتی بودند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
40.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🎥 آیا می‌ارزید نیمی از ملت ما در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی شهید شوند؟/ پاسخ امام خمینی (قدّس سرّه) در روزهای اخیر بخشی از سخنان آیت الله میرباقری که شبیه همین بیانات حضرت امام خمینی (ره) بود، سبب هجمه گسترده جریان غربگرا به این عالم دینی شده. در حالی که این بیانات حضرت امام یا سخنان آقای میرباقری، جملگی به معنای تأکید و اهمیت موضوعی است که برای آن هزینه پرداخت می‌شود. 🔹 امام خمینی(ره): ارزش‌‎ ‌‏این [تصرف لانه جاسوسی] در عالَم به این است که شما یک بتی که اینها درست کرده بودند و بت بزرگی بود که‌‎ ‌‏همۀ ممالک را گرفته بود، شکستید. ارزش این عمل یک ارزشی نیست که ما بتوانیم به میزان‌‎ ‌‏درآوریم. اینها ارزش دارد به اینکه ما ملتمان هم کشته شوند. 🔹 اگر ملت ما هم دنبال او هر جور زحمتی به خودش راه بدهد،‌‎ ‌‏هر جور گرفتاری و تنگنایی که برایش پیش بیاید، دارد، ارزش این عمل به این‌‎ ‌‏نیست که ما شکممان یک وقتی گرسنه می‌ماند یا ـ مثلاً ـ راه وقتی بخواهیم برویم، با‌‎ ‌‏اتومبیل نمی‌توانیم برویم، از باب اینکه نداریم چیزی؛ ارزش این به اینها نیست. ارزش‌‎ ‌‏این در عالَم به این است که شما یک بتی که درست کرده بودند اینها که، بت بزرگی که‌‎ ‌‏همۀ ممالک را گرفته بود، شکستید. این یک جنبۀ سیاسی داشت که، ارزش سیاسی‌‎ ‌‏داشت که همۀ ارزش‌ها پیش او کوچکند.‏ (۱۲ آبان ۱۳‌۵۹) 🔹 متن کامل سخنرانی 🔗 598.ir/002Gfn 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir