فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ فَاللّهُ خَيْرٌ حافِظاً وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمينَ
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
اگر پرده ڪنار برود و به حقایق
واقف شویم بیش از آنڪه خدا
را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت
ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای
دعاهایی ڪه #اجابت نڪرده
شـــــاڪریم!
#الحمدلله🤲
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۵ سوره #توبه( ص۱۹۲)
🍃🌸نگه داشتن و راکد گذاشتن سرمایه به صورت نقدی یا جنسی یا با خریدن خانه و زمینهای بسیار و رها کردن آنها، مانع بهرهمندی دیگران از ثروت میشوند. این کار عذاب الهی را در پی دارد.
بیشتر فسادهای جامعه، ریشه در #فقر و فلاکت مردم دارد و همین امر موجب دین گریزی و فساد آنها میشود. خداوند میفرماید کسانی که به جای انفاق و بخشش در راه خدا، به #مالاندوزی روی میآورند، در قیامت، اموالشان را در آتش دوزخ گذارند و با آن، بر پیشانی و پهلو و پشت آنان داغ نهند. این نتیجه اعمال آنهاست که در قیامت ظهور پیدا میکند؛ اموالشان، آتش میشود و صورت، پهلوها و پشتشان را میسوزاند؛ آن هم به طور دائمی، نه یک بار و دو بار.
تفسیر روزانه یک آیه🌸🍃
#تفسیر_قرآن
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۸ #سوره توبه
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ ﴿۳۸ #توبه﴾
اى كسانى كه ايمان آورده ايد شما را چه شده است كه چون به شما گفته مى شود در راه خدا بسيجشويد كندى به خرج مى دهيد آيا به جاى آخرت به زندگى دنيا دل خوش كرده ايد متاع زندگى دنيا در برابر آخرت جز اندكى نيست (۳۸)
🔹انفروا: نَفْر : رفتن به سوى آنچه بر آن ترغيب شده (كوچ كردن). «انفروا»: حركت كنيد، بكوچيد.
🔹اثاقلتم: ثِقَل : سنگينى. ثقيل: سنگين. تثاقل: سنگينى نفس (عدم ميل). اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ: سنگينى كرديد به طرف زمين . مراد، عدم تمايل است. اصل «تثاقلتم» است، تاء به ثاء مبدل و در آن ادغام شده و براى فرار از ابتدا به ساكن الف بر آن افزوده شده است.
🔷این آیه اشاره به جنگ #تبوك دارد كه برخى از شركت در آن سستى نشان مى دادند. عوامل و بهانه هاى سستى، فاصله ى زیاد مدینه تا تبوك (حدود 600 كیلومتر)، گرمى هوا، فصل برداشتِ محصول و تبلیغات منافقان نسبت به عظمت و قدرت سپاه روم بود.
🔹در اين آيه شريفه آفريدگار هستى روى سخن را به مردم با ايمان نموده و آنان را به خاطر كندى و سستى در حركت به سوى كارزار در راه خدا و عدالت و آزادى به باد نكوهش مى گيرد
🔹جمله اثاقلتم الى الارض ، كنايه از تمايل به ماندن در وطن و حركت نكردن به سوى ميدان جهاد است ، و يا كنايه از تمايل به جهان ماده و چسبيدن به زرق و برق دنيا است ، و در هر صورت اين وضع گروهى از 👈🏻مسلمانان ضعيف الايمان بود نه همه آنها و نه مسلمانان راستين و عاشقان جهاد در راه خدا.
سپس با سخن ملامت آميزى مى گويد: آيا به اين زندگى دنيا، اين زندگى پست و زودگذر و ناپايدار، بجاى زندگى وسيع و جاويدان آخرت راضى شديد؟👈🏻 (ارضيتم بالحيوة الدنيا من الاخرة ).
با اين كه فوائد و متاع زندگى دنيا در برابر زندگى آخرت يك امر ناچيز بيش نيست 👈🏻 (فما متاع الحيوة الدنيا فى الاخرة الا قليل ).
🔹چگونه ممکن است که يك انسان عاقل تن به چنين مبادله زيانبارى بدهد؟ و چگونه متاع فوق العاده گرانبها را به خاطر دستيابى به يك متاع ناچيز و كم ارزش از دست مى دهد؟!
🔹در اينجا در كلمه رضا ، معناى 👈🏻قناعت نهفته كه با حرف مِن متعدى شده است.
🔹دلبستگى به #دنیا ومادیّات، مانع جداشدن انسان از زمین وخاك و رسیدن به كمال وافلاك مى شود. یعنی دنیاطلب، كوتاه همّت است!
🌸🍃🌸🍃🌸
#توبه
#تدبر
#تفسیر_قرآن
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
(آیه ۳۸ #توبه)(ص۱۹۳)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! شما را چه شده كه وقتى به شما گويند در راه خدا بيرون شويد و كوچ كنيد به زمين سنگينى مى كنيد، مگر از آخرت به زندگى دنيا راضى شده ايد (اگر چنين است بدانيد كه) بهره گرفتن از دنيا در قبال آخرت جز اندكى نيست.
🍃🌸واژه سنگین اثّاقَلْتُمْ نمایشگر پيكرهای فروافتاده سنگينی است كه خداوند می خواهد برای جهاد در راه یزدان و آزادی از قيد و بند های زمين ، شوق بلند پروازی را در آنها زنده نماید،
ولي كشش آزمنديهای زمين، سنگینی ترس بر اموال، و نگرانی بر لذائذ و مصالح ، كشش رفاه و آسايش ، و کشش لذّتهای گذرا آنان را به زمین چسبانده و حرکت را برایشان سنگین ساخته !
چرا که این پرواز، نیازمند چشم دوختن به جاودانگی سرمدی و رهائی از میدانِ محدود زمان و مكان است.
و اینان از این چشم، نابینا هستند.🌸🍃
#تفسیر_قرآن
#توبه
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ایه ۴۱ #توبه(صفحه۱۹۴)
انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
سبكبار و گرانبار بسيجشويد و با مال و جانتان در راه خدا جهاد كنيد. اين براى شما بهتر است اگر بدانید.
♦️(خفاف ) جمع (خفيف ) و (ثقال ) جمع (ثقيل ) و اين دو كلمه مفهوم جامعى دارد كه همه حالات انسان را شامل مى شود.
يعنى اعم از اينكه جوان باشيد يا پير، مجرد باشيد يا متاهل ، كم عائله باشيد يا پرعائله ، غنى باشيد يا فقير، بدون گرفتارى باشيد يا گرفتار، زراعت و باغ و تجارت داشته باشيد يا نه ، در هر صورت و در هر حال و در هر موقعيت بر شما لازم است هنگامى كه فرمان #جهاد صادر شد همگى اين دعوت آزاديبخش را اجابت كنيد و از هر كار ديگرى چشم بپوشيد و سلاح به دست گرفته به سوى ميدان نبرد حركت كنيد.
♦️سپس اضافه مى كند: (در راه خدا با اموال و جانها جهاد كنيد) يعنى جهادى همه جانبه و فراگير..
♦️البته در آيات ديگر، كسانى كه واقعاً عذر دارند و رفتن به جهاد براى آنها ميسر نيست مانند كوران و بيماران سخت، استثنا شده اند و به آنها اجازه داده شده كه در جهاد شركت نكنند:
مثلاً در آیه ۱۷ سوره فتح آمده است : 👈🏻ليس على الاعمى حرج و لا على الاعرج حرج و لا على المريض حرج
براى كور ايرادى نيست و براى لنگ ايرادى نيست و براى #مريض ايرادى نيست (كه در جهاد شركت نكنند.)
بنابراين، آنها كه عذر واقعى و موجّه دارند مى توانند در جهاد شركت نكنند..🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#توبه
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۳ #توبه(صفحه ۱۹۴)
عَفَا اللَّهُ عَنْكَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَتَعْلَمَ الْكَاذِبِينَ ﴿۴۳ #توبه﴾
خدايت ببخشايد چرا پيش از آنكه [حال] راستگويان بر تو روشن شود و دروغگويان را بازشناسى به آنان اجازه دادى (۴۳)
💠در جريان جنگ #تبوك بعضى از منافقان خدمت پيامبر آمدند و بهانه هايى آوردند و از او خواستند كه اجازه دهد آنان در اين جنگ شركت نكنند و پيامبر به آنها اجازه داد. البته پيامبر از جانب خدا مأمور بود براى كسانى كه واقعاً عذر موجهى دارند و از آن حضرت اجازه مى خواهند، اجازه دهد كه در جهاد شركت نكند.چنانچه در آیه ۶۱ سوره نور میخوانیم :
«فاذا استئذنوك لبعض شأنهم فاذن لمن شئت منهم»
پس چون از تو براى بعضى از كارهايشان اجازه خواستند به هر كسى كه بخواهى اجازه بده.
💠 ولى اين #منافقان هيچ عذر موجّهى نداشتند و فقط براى سختى جنگ از شركت در آن خوددارى مى كردند!
💠 در اين آيه هيچگونه دليلى بر صدور گناهى از پيامبر (ص ) وجود ندارد، حتى در ظاهر آيه ، زيرا همه قرائن نشان مى دهد چه پیامبر به آنها اجازه مى داد و چه اجازه نمى داد، اين گروه منافق در ميدان تبوك شركت نمى جستند، و به فرض كه شركت مى كردند نه تنها گرهى از كار مسلمانان نمى گشودند بلكه مشكلى بر مشكلات مى افزودند، چنانكه در چند آيه بعد مى خوانيم : (لو خرجوا فيكم ما زادوكم الا خبالا): (اگر آنها با شما حركت مى كردند جز شر و فساد و سعايت و سخن چينى و ايجاد نفاق كار ديگرى انجام نمى دادند)!
💠 بنابراين هيچگونه مصلحتى از مسلمانان با اذن پيامبر (ص ) فوت نشد، تنها چيزى كه در اين ميان وجود داشت اين بود كه اگر پيامبر (ص) به آنها اجازه نمى داد👈🏻 مشت آنها زودتر باز مى شد و مردم به ماهيتشان زودتر آشنا مى شدند.
💠 پس نفس عمل يعنى اجازه دادن به آنها كه در جهاد شرك نكنند، به نفع مسلمانان بود، چون اگر شركت مى كردند فتنه انگيزى مى كردند و ميان مسلمانان تفرقه مى انداختند ..
💠 در ضمن باید بدانیم که معنای "عفو و #مغفرت" الزاماً بخشش معصیت نیست، بلکه 👈🏻پوشش دادن است و معنای "ذنب" نیز الزاماً گناه و معصیت نیست، بلکه هر آن چه (از تهمت، شایعه، نسبت گناه از نظر دیگران و ...) که به انسان 👈🏻بچسبد میباشد؛ و گناه را نیز به همین دلیل #ذنب میخوانند..
💠 واژگانی چون: "رحم الله – غفر الله و عفا الله"، در زبان محاورهای خودمان نیز به کار میرود و همگان معنای آن را میدانند. به عنوان مثال اگر به کسی بگوییم: «خدا پدرت را بیامرزد که چنین کردی ؟»، معنایش این نیست که حتماً پدر یا رفتگان او گناهکار بودهاند!
🌸🍃🌸🍃🌸
#توبه
#تدبر
#تفسیر_قرآن
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۵۱ سوره #توبه ( صفحه ۱۹۵)
قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۵۱ #توبه﴾
بگو جز آنچه خدا براى ما مقرر داشته هرگز به ما نمى رسد او سرپرست ماست و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند
♦️این آيه در مقام پاسخ به منافقين ، متعرض یک حقیقتی است ، و آن حقيقت ، حقيقت ولايت خداى سبحان است ، و اينكه احدى غير از خدا هيچگونه ولايت و اختيارى ندارد.
🔺چنين اعتقادى باعث پيدايش روحيه بسيار بالايى مى شود و با چنين روحيه اى بود كه مسلمانان همواره در جنگها پيروز مى شدند زيرا آنها جز به پيروزى نمى انديشيدند و به اين وعده الهى عقيده راسخ داشتند كه جبهه توحيد بالاخره پيروز خواهد بود که اين يك سنت خدا در تاريخ است و آن را مقرر داشته و نوشته است:
كتب اللّه لا غلبن انا ورسلى (۲۱مجادله)
و در جاى ديگر براى كسانى كه دين خدا را يارى كنند، وعده يارى خدا داده شده است.
ان تنصروا اللّه ينصركم و يثبّت اقدامكم (۷محمد)
♦️بنابراين منظور از (آنچه خدا نوشته است) در آيه مورد بحث همان 👈🏻وعده پيروزى است كه خدا داده و آن را براى جبهه توحيد مقرر داشته است; در عين حال مى توان گفت كه منظور از آن، 👈🏻#سرنوشت خوب و يا بدى است كه هر كسى دارد و خدا براى هر كسى سرنوشتى قرار داده است و مؤمن تلاش خود را مى كند و از هيچ چيز نمى هراسد چون مى داند كه جز آنچه خدا براى او رقم زده است، چيزى به او نمى رسد و او 👈🏻توكل به خدا مى كند و تمام كارها را به او وامى گذارد و او را صاحب اختيار خود مى داند كه اگر بخواهد به او عافيت مى دهد و اگر بخواهد او را دچار بلا مى كند و در هر دو حال او 👈🏻راضى به #رضاى خداست.
♦️شك نيست كه سرنوشت ما تا آنجا كه با كار و كوشش و تلاش ما مربوط است به دست خود ما است و آيات قرآن نيز با صراحت اين موضوع را بيان مى كند مانند (و ان ليس للانسان الا ما سعى ): (انسان بهره اى جز سعى و كوشش خود ندارد) (۳۹سوره نجم) و (كل نفس بما كسبت رهينه ): (هر كس در گرو اعمال خويش است ) (۳۸ سوره مدثر) و آيات ديگر.
♦️هر چند تاثير تلاش و كوشش نيز از سنن الهى و به فرمان اوست ،ولى در بيرون دايره ی تلاش و كوشش ما و آنجا كه 👈🏻از حريم قدرت ما خارج است ، دست تقدير تنها حكمران است ، و آنچه به مقتضاى قانون عليت كه منتهى به مشيت و علم و حكمت پروردگار مى شود مقدر شده است انجام پذير خواهد بود.
🔺منتها افراد با ايمان و خداپرست كه به علم و حكمت و لطف و رحمت او مؤ من هستند همه اين مقدرات را مطابق👈🏻 (نظام احسن ) و مصلحت بندگان مى دانند، و هر كس بر طبق شايستگيهائى كه اكتساب كرده است 👈🏻مقدراتى متناسب آن دارد.
🔻يك جمعيت منافق و ترسو و تنبل و پراكنده محكوم به فنا هستند، و اين سرنوشت براى آنها حتمى است ، اما يك جمعيت با ايمان و آگاه ، و متحد و مصمم جز پيروزى ، سرنوشتى ندارند.
♦️بنابر آنچه گفته شد روشن مى شود كه آيات فوق نه با اصل آزادى اراده و #اختيار منافات دارد و نه دليلى بر سرنوشت #جبرى انسانها و بى اثر بودن تلاشها و كوششها است.
♦️جمله (و على الله فليتوكل المومنون ) جمله اى است معطوف بما قبل و متمم آن ، و معناى آن و ما قبلش اين است كه ولايت و اختيار امر ما با خداست ، و ما به او ايمان داريم ، و لازمه اين ايمان اين است كه بر او #توكل كرده، امر خود را به او واگذار كنيم ، بدون اينكه در دل ، حسنه و موفقيت در جنگ را بر مصيبت و شكست خوردن ترجيح داده آن را اختيار كنيم . بنا بر اين ، اگر خداوند حسنه را روزى ما كرد منتى بر ما نهاده ، و اگر مصيبت را اختيار كرد مشيت و اختيارش بدان تعلق گرفته ، و ملامت و سرزنشى بر ما نيست ، و خود ما هم هيچ ناراحت و اندوهگين نمى شويم .
و چگونه غير اين باشيم ، و حال آنكه خودش فرموده : (ما اصاب من مصيبه فى الارض و لا فى انفسكم الا فى كتاب من قبل ان نبراها ان ذلك على الله يسير لكيلا تاسوا على ما فاتكم و لا تفرحوا بما اتيكم ) و نيز فرموده : (ما اصاب من مصيبه الا باذن الله و من يومن بالله يهد قلبه ) و نيز فرموده : (ذلك بان الله مولى الذين آمنوا) و نيز فرموده : (و الله ولى المومنين ) و نيز فرموده : (فالله هو الولى ).
🌸🍃🌸🍃🌸
#توبه
#تدبر
#تفسیر_قرآن
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir