eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
837 عکس
199 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
الإنسان إذا عجز لسانه تتكلم عيونه. ------------------------ وقتی زبان آدمی قاصر شود، چشمانش به سخن می‌آیند. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ و شاید هنوز مشکل ما همین سوال باشد که جواب نداده ایم جمهوری اسلامی چیست..؟ ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☕ تا مرا عشق تو ای خسرو خوبان به سر است پندِ هفتاد و دو ملت به برم بی‌اثر است نه من اندر طلبت بر در دِیر و حرمم هر که جویای جمال تو بُوَد، دربه‌در است می‌نماید که تو از خیل پریزادانی کی به این دلبری و حسن و لطافت بشر است؟ واعظ از عشق رُخت منعِ منِ زار کند گر چه پندش پدرانه است ...ولی بی‌اثر است! دل مبندید به اوضاع جهان، هیچ! که من آزمودم، همه اوضاع جهان بی‌ثمر است! عاشقِ کوی تو، از تیغ نگردانَد روی! تیغ ابروی تو را جان صبوحی سپر است ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
♦️ برای به دست آوردن معارف انبیا راهی جز برهان و فلسفه نیست. 📝 • به راستى به دور از انصاف، بلكه ستمى آشكار است كه در ميان اديان آسمانى و فلسفه الهى جدايى بيندازيم. دين- باسعه و ضيقى كه در اديان آسمانى هست- چيزى جز يك سلسله معارف اصيل اعتقادى (اصول) و مجموعه‌اى از مسائل حقوقى و اخلاقى (فروع) نمى‌باشد. مگر نه اين است كه پيامبران الهى مردان پاكى بودند كه جامعه بشريت را به فرمان خداوندى به سوى زندگى ايده‌آل و سعادت حقيقى رهبرى مى‌كردند؟ و آيا سعادت حقيقى انسان جز در اين است كه انسان در پرتو هوش سرشار و استعداد ذاتى خود به شناخت حقايق نائل آيد و با درك اسرار و رموز جهان هستى، روش درست و معتدلى را در زندگى علمى، پيشه خود سازد؟ و آيا براى به دست آوردن اين معارف، راهى جز استدلال و اقامه برهان در پيش دارد؟ •پس در صورتى كه استدلال و اقامه برهان با سرشت انسان آميخته است، چگونه ممكن است كه اديان آسمانى و پيامبران الهى مردم را برخلاف فطرت و سرشت آنها به پذيرش چيزى بدون دليل فرا خوانند و از آنها بخواهند كه از راه فطرت و طبيعت خود منحرف شوند و مطالب آنها را بدون دليل و برهان بپذيرند؟! پيامبران اگرچه معارف خود را از مبدأ غيبى مى‌گرفتند و پايه‌هاى دعوت خود را بر اساس وحى استوار مى‌كردند، ولى در حقيقت بين روش انبياء در دعوت مردم به سوى حق و حقيقت و بين آن چه انسان با دليل و برهان به آن مى‌رسد فرقى نيست. 📚 مجموعه رسائل علامه طباطبائى، ج‌1، ص: 187 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
♦️ سرنوشت چگونه خواهد بود؟ 📝 • بررسی‌های گفتمانی در تحلیل تطورات معنای حجاب به‌وضوح نشان می‌دهد حجاب در صد سال گذشته، هرگز یک معنای ثابت نداشته و زمانی که از حجاب صحبت شود، بعید نیست که آن چه که در ذهن و قلب هر مخاطب شکل می‌گیرد با دیگران به‌کلی متفاوت باشد؛ لذا معلوم نیست مراد از الزامی بودن یا نبودن حجاب، الزام کدام معنای حجاب است. معنای حجاب در قرن گذشته، روبنای نزاع گفتمان‌هایی بوده که در زیربنا در مورد معنای زن با هم منازعه داشته و تا امروز یکی از پرمناقشه‌ترین مسائل را رقم زده‌اند. • دهه‌ی پنجاه و شصت دهه‌های بازیابی قدرت اجتماعی زن است. زن ایرانی پس از توفیق نسبی در نبردی پنجاه‌ساله با جریاناتی که در سطح روبنا، حجاب و در سطح زیربنا، حرمت زن را هتک می‌کردند، عامل پیروزی یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های مردمی تاریخ شد. تغییر یک نظام سیاسی مستبد با پیشرانی زن را باید حاکی از قدرت اجتماعی او دانست. بر همین اساس، پس از وقوع انقلاب 57 در یک برآیند نسبی، هنوز گفتمان حجاب با مؤلفه‌های نظیر کرامت، شخصیت و جایگاه والای زن در جامعه مفصل‌بندی می‌شود. پذیرش عمومی قانون پوشش و عمومی نشدن مخالفت‌ها با آن در این فضا به‌ویژه مقارن با اتمسفر فرهنگی ناشی از جنگ تحمیلی قابل توضیح است. • اما سال‌های واپسین دهه‌ی شصت مصادف است با بروز برخوردهای خشن و تند مردمی با «بدحجاب‌ها» و متعاقباً دوباره مساله‌شدن حجاب. در دوره‌ی دوم دولت سازندگی و سپس دولت اصلاحات با تقبیح مواجهه‌ی قهری فضای تساهل فرهنگی در موضوع حجاب، فتح بابی برای جریان‌های مدگرا بود. مقارن با پایان جنگ، قرائت‌های سنتی و غیرسیاسی از زن، بر اساس همان تعریف ثانوی‌پندارانه، او را به حاشیه‌ی زندگی اجتماعی سوق می‌داد و هر چه می‌گذشت صحنه بیشتر به نزاع دو نیروی سیاسی نگران از بی‌بندوباری و مایل به آزادی در سبک‌زندگی (با تمایل به سبک زندگی غربی) رقم می‌خورد. در این فضا ما شاهد یک چرخش گفتمانی در حجاب هستیم. هر چه می‌گذرد در هم‌نشینی معنای حجاب، امر جنسی و فحشا، تحریک مردان و... قرار می‌گیرد. یک سوی میدان سیاست، حجاب زن را نه برای تشخص او بلکه برای کنترل تحریک مردانه معنا می‌کند و سوی دیگر این میدان پوشش زن را دقیقاً برای تزئین جهان مردانه توضیح می‌دهد. دست آخر محصول این نزاع مردانه‌ی «غرب‌ستیزی - غرب‌زدگی» فروکاست گفتمان حجاب از منظری هویتی و تشخصی (با دلالت‌های زنانه) به تنظیم‌گری امر جنسی (با دلالت‌های جنسی مردانه) بود. • در تجربه‌ی تاریخی دلالت‌های زنانه که ناظر به هویت و تنظیم جایگاه زن در جامعه بود، توفیقات گفتمانی متعددی کسب کرد (دهه‌ی پنجاه و شصت) اما هم‌زمان با توسعه و تورم ادبیات جنسی با دلالت‌ها و اصالت‌های مردانه از دهه‌ی هفتاد تا کنون شاهد ناکارآمدی گفتمان حجاب هستیم. در حالی‌که از منظر زنانه نه حجاب انگیزه‌ای جنسی دارد و نه کشف آن صرفاً با غایت‌های جنسی قابل تفهم است. • حوادث اخیر را نقطه‌ی معکوس شدن گفتمان اصیل حجاب می‌بینم. گفتمان جدید برخلاف گفتمان دهه شصتی این بار کشف حجاب را با مؤلفه‌هایی چون قدرت و تشخص زن را معنا می‌کند و طبیعتاً ذیل این گفتمان ساختارشکنی حتی در سطح خرد و هرآنچه که بوی مبارزه و قدرت‌ورزی بدهد امری بهنجار و هویت‌ساز (زیربنا) است. حال بیایید به آینده‌ی حجاب و زن ایرانی از منظر گفتمان حجاب فکر کنیم. مشخص است که گفتمان حجاب در دهه‌های اخیر جمهوری اسلامی ناکارآمد و معیوب است و این خلل از ناحیه‌ی تخلیه‌ی معناپردازی‌های زنانه و اصالت‌بخشی به قرائت‌های مردانه از حجاب زن و جوانب آن ایجاد شده است. در سرنوشت حجاب نزاع اصلی این است که چه تصویری دارد؟ باحجاب یا بی‌حجاب؟ درهرصورت آنچه که بدیهی است این است که زن غیرسیاسی، ضعیف و فاقد نسبت‌های روشن با سرنوشت تاریخی از این نزاع بیرون است. ✅ پیشنهاد عضویت در کانال آقای مهدی تکلو پژوهشگر مطالعات اجتماعی جنسیت 🆔 @Mahdi_Takallou ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
و گفت: بر همه چیزی کتابت بُوَد مگر بر آب و اگر بر دریا گذر کنی از خون خویش کتابت کن تا آن کز پسِ تو درآید بداند که عاشقان و سوختگان و مستان گذشته‌اند. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
وقتِ مرگم بنویسید به رویِ کفَنم سَر و عمّامه‌یِ من، هر دو فدای وطنم... ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان انتقادی ، استاد دانشگاه تهران در مورد اتفاقات اخیر در کشور 🔹می گویند چرا دانشجوها فحاشی کردند؟ 🔹تورم وحشتناک جامعه را به بی اخلاقی می کشاند... ♦️ صدا و سیما در ایران تنفر ساز است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ نگاه کن که نریزد، دهی چو باده به‌دستم فدای چشم تو ساقی، به‌هوش باش که مستم کنم مصالحه یکسر به صالحان می کوثر به‌شرط آنکه نگیرند این پیاله ز دستم ز سنگ حادثه تا ساغرم درست بماند به وجه خیر و تصدق، هزار توبه شکستم چنین که سجده برم بی‌حفاظ پیش جمالت به‌عالمی شده روشن که آفتاب‌پرستم کمند زلف بتی گردنم ببست به‌موئی چنان کشید که زنجیر صد علاقه گسستم ز قامتش چو گرفتم قیاس روز قیامت نشست و گفت قیامت به قامتی‌ست که هستم 🔥 نه شیخ می‌دهدم توبه و نه پیر مغان می ز بس‌که توبه نمودم، ز بس‌که توبه شکستم ز گریه آخرم این شد نتیجه در پی زلفش که در میان دو دریای خون فتاده نشستم نداشت خاطرم اندیشه‌ای ز روز قیامت زمانه داد به دست شب فراق تو دستم حرام گشت به یغما بهشت روی تو روزی که دل به گندم آدم فریب خال تو بستم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
شمابا هیچ فلسفه ای و با مطالعه هیچ فیلسوفی،به اندازه و فلسفه های شیلینگ و هگل از وضع نابسامان بشر مطلع نمی شوید. 📝 • برای هگل فلسفه آزادی بود، و آگاهی آزادی بود.اما برای مایی که داریم مطالعه اش می کنیم، آنچه هگل و ایده آلیسم آلمان به ما می دهد این است که شما پی ببرید فرا روی از حد آگاهی امکان ندارد. • این مطلبی نیست که ما بتوانیم به راحتی از آن عبور کنیم. با تفکر غرب و ایده آلیسم المان و در اوج آن هگل (کلید ایده آلیسم گرچه می گویند با دکارت اما با کانت شکوفایی خودش رو پیدا می کند و با هگل به اوج خود می رسد.) فرا روی از این حدود امکان ندارد برای ما که همیشه با تکلیف و امر ماورای انسان، آشنایی داشته ایم و حقیقت را فرا تر از انسان دانسته ایم و برای آن تعالی قایل شده ایم، فهم این نکته بسیار دشوار است. درس گفتارهای ایده آلیسم آلمانی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تحلیل درباره ریشه اتفاقات اخیر در گفت‌وگو با فرهیختگان- بخش اول ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🎥تحلیل درباره چرایی اتفاقات مهر ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با فرهیختگان- بخش دوم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_پرویز امینی (1) (1) (1).mp3
14.75M
‍ 🎙صوت کامل مصاحبه ‌در ‌گفت‌وگو ‌با ‌«فرهیختگان» ‌لایه‌های ‌مختلف‌ تحولات‌ پاییز‌‌ 14۰1 را‌ تحلیل‌ کرد 🔷 شما با مدیریت غلط جامعه وضعیت موجود را به بار آوردی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 تاثیر جنگ اوکراین در روند اسلامی سازی علوم انسانی چگونه است؟ • گرچه طرح علوم انسانی یک برنامه ایجابی برای مدیریت جامعه است و نفی جنبه سلبی آن یعنی نفی‌ علوم انسانی غربی نمیتواند برنامه‌ جایگزین ایجابی برای ما باشد اما شکست هیمنه و ناکارآمدی نظام اندیشه غربی باعث توجه به سنت و تسریع جریان گفتمان تولید علوم انسانی اسلامی خواهد شد. اگر موجب فروپاشی نظم مدرن جهانی گردد منجر به توجه به تولید نظام ایرانی اسلامی میشود. •چرا که افسوس فعلا غالب اندیشمندان ایرانی در خواب رویای ایده آلیسم آلمانی را برای ایران میبینند و بیداری و توجه این از خود بیگانگان به سنت هویتی خود بدون شکست بت غرب در چشمشان ممکن نیست. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
« لا تدری لعل احدهم یناجی الله لأجلک! » • تو که نمی‌دانی شاید یکی به خاطر تو با خدا نجوا می‌کند‌... ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ به دیار شادمانی گذری نبود ما را ز بهار زندگانی ثمری نبود ما را غم دل شماره کردم، زجهان کناره کردم چو به خود نظاره کردم، اثری نبود ما را به فسون پارسایی، نتوان رسید جایی ز فنون دلربایی، خبری نبود ما را نه به دست ماست کاری، نه عنان اختیاری که به کام خویش باری، ظفری نبود ما را ز صحیفه‌ی عزیزان صفحات شوق خواندم به وجود خودپرستان نظری نبود ما را چو رسی به کوی دلبر، بگذار جان و مگذر که به‌غیر کوی ساقی سفری نبود ما را ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ همه حرف ما این است که اشتباه یک فیلسوف را به گردن فلسفه نگذارید. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔷 قبل از ورود به تحلیل اعتراضات اخیر چند نکته روش‌شناسانه مهم است. 📝 ♦️ تحلیل باید پیش‌دستانه باشد 🔻یعنی چنانچه ماجراهای اخیر رخ نمی‌داد نیز در درک هسته اصلی وضعیت اجتماعی اکنون جامعه ایران تغییری ایجاد نکند‌‌ و بتواند کار کند. یعنی وقوف بعد از وقوع نباشد. آنچه رخ داد را باید ظهور و بروز واقعیت اجتماعی دانست که از پیش‌، تحلیل و ادراک شده بود. اگر تحلیل پیش‌دستانه نباشد، تحلیل‌گر در برابر حجم وسیعی از نشانه‌ها و پدیدارها مقهور و منفعل می‌شود و نمی‌تواند نشانه‌های اصلی و فرعی را از هم تفکیک کند. مثلا چون این اعتراضات در بستر مرگ مرحوم امینی در سازوکار گشت ارشاد رخ داد، جنس اصلی اعتراضات را فرهنگی یا زنانه بداند. ♦️ روند پژوهانه باشد نه دفعی 🔻تحلیل‌گر در یک روند فهم اجتماعی و در بستر مداقه در تحول امر اجتماعی در طول زمان و پشت سر نهادن رخدادها کوچک و بزرگ و با ویرایش مدام جمع‌بندی‌های خود، توانسته باشد به واقعیت اجتماعی نزدیک شده باشد تا در چتر ناخواسته مقاصد بازیگران و برساخت‌گرایی نفع برندگان از ماجراها گرفتار نشود. در واقع رخدادهایی مثل اعتراضات اخیر نقطه آغاز تحلیل نباشد. ♦️ تا حد ممکن جامعیت داشته باشد و از تقلیل‌گرایی به دور باشد 🔻یکی از آسیب‌‌های تحلیل اجتماعی، فروکاست یک رخداد با منشأ و علل و زمینه‌ها و صورت و شکل متکثر به یک تحلیل تکین است. مثلا اعتراضات اخیر ذیل مسائل زنان یا دهه هشتادی‌ها یا طبقه متوسط یا... یکدست و یکنواخت شود. ♦️ صریح و بدون ملاحظه باشد 🔻تحلیل توأم با ملاحظات گروههای اجتماعی یا سیاسی یا برخی خطوط قرمز و مراعات آن‌ها، به واقع‌نمایی تحلیل آسیب می‌زند و در شرایطی که درک واقع و یا نزدیک شدن به واقع در حکم پایه و اساس روندهای اصلاحی است، به اصلاحات آینده آسیب می‌زند. خصوصا اگر ساختار حکمرانی و نیروهای اجتماعی و سیاسی، چنان که نشان داده‌اند، بلندترین صداها مانند آبان ۹۸ نیز آنها را ملتفت وضعیت پرچالش و پرتنش جامعه ایران نکرده باشد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
إن ظننت أنني لا أفتقدك فإن بعض الظن إثم • اگر گمان می‌بری که دلم برایت تنگ نمی‌شود بدان که بعضی گمان‌ها گناه است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این بحران فرصت ماست... 🎥 اصغر طاهرزاده اینجا حرفی خلاف درک عرفی ما از سیاست حجاب می‌گوید: «ما را با مقوله حجاب فریب دادند؛ ما گشت ارشاد نمی‌خواستیم!» او می‌گوید مقوله حجاب را اگر جز از این نظر که با انقلاب اسلامی انسان معنایی امروزین پیدا کرده ببینیم به خطا رفته‌ایم. استاد طاهرزاده در این سخن، مدعی انسانی امروزین است. او می‌گوید اگر زن را جز در معنای امروزی آن یعنی مطابق درک مدرن بشناسیم و بفهمیم ممکن است حجاب به غلط منبع سوءتفاهم‌ها، و بر همزننده انس و الفت ما در جامعه شود و این خطای ماست. از سر این توضیح انقلاب اسلامی با به رسمیت شناختن آزادی زن دعوتی گشوده به آینده خود خواهد داشت. صوت بخشی است از سخنان استاد طاهرزاده در جلسات هفتگی به تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۱ که از سایت لب‌المیزان برداشت شده است. سیمافکر در ایتا: 🆔 @simafekr_com ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ باز عشق آمد و کار دل ازو مشکل شد هر چه تدبیر خرد بود همه باطل شد خواستم عشق بتان کم شود، افزون گردید گفتم: آسان شود این کار، بسی مشکل شد پای هر کس، که بسر منزل عشق تو رسید آخرالامر سرش خاک همان منزل شد 🔥 اشک، چون راز دلم گفت، فتاد از نظرم با وجودی که بصد خون جگر حاصل شد آن سهی سرو، که میل دل ما جانب اوست یارب! از بهر چه سوی دگران مایل شد؟ غم نبود آن: که مرادی بتغافل میکشت غم از آنست که: امروز چرا غافل شد؟ شب وصل تو هلالی قدح از دست نداد مگر از جام لبت بیخود و لایعقل شد؟ اهل عیشند، هلالی، همه رندان، لیکن زان میان گوشه اندوه مرا منزل شد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖علامه طباطبایی شارح صدرا نیست بلکه مبانی فلسفی اختصاصی خود را دارد. _ پ.ن؛ ما پیش تر در یادداشتی در همین کانال سعی در توضیح اجمالی ظرفیت های اختصاصی علامه طباطبایی داشتیم. ✅ لینک مطالعه یادداشت: 🆔 https://eitaa.com/ensani_islami/1059 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❀ بگذر شبی به خلوت این همنشین درد تا شرح آن دهم که غمت با دلم چه کرد . . . ❁ من تک و تنها با همه‌ی آنانی که رفتند؛ احاطه شده‌ام... . ‌. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef