❖ #علامه_طباطبایی از سختی های قضاوت درباره فلسفه میگوید.
#فلسفه
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ چرا باید زندگی را به مرگ، شور و نشاط را به سردی و بیحالی، بزرگواری را به فرومایگی، و تمدن را به توحش ترجیح داد؟
📝 #نیکلا_گریمالدی
• ما چون در لحظهی احساس محض، که ضمناً لحظهی بیتفاوتی محض است، در تاریکیِ ابهام غوطهوریم، تاریکیِ ابهامی که در آن همهی گاوها سیاه دیده میشوند و حتی نمیتوان یقین داشت که سایهها، گاوند؛ یا مجسمهی ساخت دوشان، شیشهپاککنی بیش نیست، و باکرهی مقدسِ پیکابیا تنها لکهی مرکبی است، لذا بهسبب فقدان هر تمیزی همه چیز بیتفاوت میشود. چرا باید چیزی را به چیز دیگر، زندگی را به مرگ، شور و نشاط را به سردی و بیحالی، بزرگواری را به فرومایگی، و تمدن را به توحش ترجیح داد؟ هرچه کمتر بین آنها تمیز بگذاریم کمتر آنها را ترجیح میدهیم، و اگر هیچ معنایی برای آنها قائل نباشیم کمتر بین آنها تمیز خواهیم گذاشت. روح اگر انتظار، توقع و معنایی نداشته باشد چنان خواهد بود که گویی بهتزده و منگ است و دیگر از آنِ خود نخواهد بود؛ در این صورت از آنجا که همه چیز را انکار خواهد کرد و دست از همه چیز خواهد کشید، همه چیز را مطرود و مردود خواهد شمرد و دیگر حتی توان نفی چیزی را هم نخواهد داشت. چون بهنحوی منتظم، بهعمد قدرت هرگونه تمیز، ترجیح، و قضاوتی را از دست میدهد دیگر نخواهد توانست کمترین ارادهای از خود داشته باشد یا کوچکترین ابتکاری به کار برد، یا حتی واکنشی، هرچند ناچیز از خود نشان دهد. این آدمِ پارهپاره، دیگر آمادهی هرگونه چرخشی است؛ به محض آنکه ارادهای، به هر دلیل، به پا خیزد ارادهی او مقاومت از دست میدهد زیرا پیشاپیش تسلیم شده است؛ و لذا بهدنبال آن اراده به راه میافتد.
از کتابِ «انسان پارهپاره» | نشر نی
ترجمهی عباس باقری
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ و بوی شوق هنگام دیدار مانند بوی زمین است بعد از باران...
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب☕
.
بنازم شیشهٔ می را ، که خوش مستانه می گرید
سری خَم کرده و در دامن پیمانه می گرید
کسی کِش کام دل شد آشنای لذّت ماتم
چنان گر نوحه سازی گرید، از افسانه می گرید
دل خود را به آن خوش می کند، حسرت کش دنیا
که با خلق جهان در یک مصیبت خانه می گرید
کسی کز وادی عقل و جنون بیرون کشد خود را
نه در معموره می خندد، نه در ویرانه می گرید
مگر آمیزش پاکیزه دارد مهر محبوبان
که شمع اندر میان خنده و پروانه می گرید
کسی کو شیشه ای خالی کند ، تا پر شود چشمش
اگر با ما کشد ساغر، به یک پیمانه می گرید
جهان درمردن دل ، گریه و سوز است ، عرفی را
که گویی در عزای عاشق جانانه می گرید...
#عرفی_شیرازی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فوتبال چونان افیون
📝 #کاوه_بهبهانی
• پیروزی در رقابتهای ورزشی (فوتبال، کُشتی، ...) برای کشورهای توسعهنیافتهای که از هر حیث از جامعۀ جهانی عقبتر هستند، به تعبیر روانکاوانۀ واژه، نوعی سازوکار «جبرانگری» (compensation) است.
فرد (یا ملت) با این سازوکار، از خودش در برابر ناکامیها و شکستها و بیکفایتیها و بیتدبیریها دفاع میکند و با خود میگوید «در عوض، در فلان بازی برنده شدم».
چه باک اگر در عرصۀ اقتصاد و تأمین رفاه اجتماعی و شادکامی شهروندان و عدالت اجتماعی و پیشرفتهای تکنولوژیک و زیرساختهای داخلی و همۀ شاخصهای نشاندهندۀ توسعهیافتگی عقبتریم! به جایِ اینها کودکانه از پیروزی در فلان مسابقۀ بیاهمیتِ ورزشی دلشاد میشویم و همۀ آن ناکامیها را در چشمبههمزدنی، «جبران» میکنیم.
گام بعدی این است که خودمان را همانند کسانی میپنداریم که به قلههایی رسیدهاند که ما در خیال، آرزوی رسیدن به آن قلهها را در سر پختهایم: روانکاوها به این فرایند میگویند سازوکار دفاعی همانندپنداری (assimilation): خود را با ظفرمندان و فاتحان یکی میپنداریم، چون در یک جدال خیالی بر دشمن فرضی پیروز شدهایم.
پیروزیهای ورزشی تریاکِ سیاستمداران پوپولیست و عوام سادهلوح در کشورهای توسعهنیافته است. مسابقات ورزشی، شیرهکشخانۀ ملتهای شکستخورده و بختبرگشته است.
باید قدرِ شکستخوردن در این مسابقات را دانست؛ شکستی که موجب میشود چرت تصنعیِمان برای لحظهای پاره شود و با «اصل واقعیت» (به تعبیر فروید) روبرو شویم.
حبِ وطن یعنی بیدار شدن از چرتِ اوهام و چارهاندیشی راستین و رهایی از توهم و افیون و آرامبخش.
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ اگر خدا روز قیامت ریش مرا بگیرد و بگوید برای جامعه چه کرده ای... چه بگوییم
آیت الله #مصباح_یزدی
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
خانه حقیقت کجاست؟
📝 #جواد_کاشی
در جنبش امروز سخن از جنگ روایتهاست. آنچه مهم است توانایی خطاب قرار دادن کل است نه لزوماً انطباق روایت با واقعیت. مقصود کل مردم ایران است و حتی کل انسانیت به معنای عام. شمار مردمانی که به خیابان میآیند یا نمیآیند، مهم نیست، مهم سخن و بیانی است که دعوت کننده کل باشد. این سخن امروز نزد کیست؟
کلام گاهی صرفاً به مدد جنگجویان میرود. خودیها را تحسین، و کسانی را که در جبهه مقابلاند تحقیر میکند. در چنین میدانی حتی اگر غلبه پیدا کنی، از نیروی حقیقت در عرصه سیاست بیبهره خواهی ماند. غلبه کردهای، اما شکست خوردگان در خفا زرادخانه خشم، کلام و اندیشه خود را پر میکنند تا در آوردگاهی دیگر دوباره جدال از سر گرفته شود. سرانجام این ماجرا ریزش تو و رویش دیگری است. روایت باید بتواند استعداد جذب دیگران را حداکثری کند تا به تجلی حقیقت در عرصه سیاست نزدیکتر شود. حقیقت در میدان نزاع سیاسی، در نگاهی پرورده میشود که ضمن نزاع، توانایی خود را برای تحت حمایت قرار دادن همگان به نمایش بگذارد. از خصم خود هم نباید غفلت کنی، او نباید همیشه در جزم خود بماند، باید در پرتو قدرت کلامت مثل یخ آب شود. آنکه تخم حقیقت را در بطن خود میپرورد، کلامش مشخصاتی دارد از جمله آنکه:
• از آنچه جزئی و مشروط و خاص است، دریچهای به سمت آنچه کلی و عام است بگشاید. اگر جمع کثیری از مردمان در دهه پنجاه به دعوت منادیان اسلام سیاسی لبیک گفتند به خاطر اسلامی بودن کلام نبود. به خاطر مدعای نجات همه ایرانیان از عسرتهای روزگار بود. حتی مدعای نجات بشریت از رنج بیمعنایی زمانه. آن روز اسلام چنین مدعایی داشت. چندین دهه است اسلام را به همان خانه جزئی و خاصاش بازگرداندهاند. حتی کلامشان یارای جذب مسلمین را هم ندارد. به گروه اقلیتی اکتفا کردهاند. اغلب مسلمانان با حیرت و تردید به اوضاع مینگرند و خیال میکنند حتی حراست از اسلامشان هم در شرایط امروز میسر نیست. روایت پیروز روایتی است که بتواند سقفی برای همگان خلق کند. به ویژه مسلمانانی که نگران حراست از مسلمانیشان ترس خورده و مرعوباند. هر چه یک کلام بیشتر ترسآور باشد، کمتر امکان بهرهگیری از قدرت و نیروی حقیقت دارد.
• هنگامه جدال همه از نیروی نفرت و انکار دیگری بهره میبرند. آنکه بتواند در همان حال منتشر کننده حس عشق به دیگری باشد پیروز میدان است. پدر و پسر یا خواهر و برادری که بر سر هم فریاد میکشند، به هزار شیوه اثبات میکنند پس پشت این منازعه، نیروی قدرتمند بخشش و مهر در انتظار ایستاده است. قهر و خشم اقتضاء طبیعی نزاع است اما در ساختن دنیای جدید عقیم است. غضب باید بتواند اثبات کند از خاک عشق و دوستی و مهر و همدلی برخاسته است. مهم این است که در شاکله کلام خود چگونه ظاهر شدهایم. آنکه جز به مرگ و تسلیم دیگری یک گام عقب نمینشیند، هیچ حظی از دوستی نبرده است. به طور طبیعی کلامش از حظ حقیقت هم بیبهره است و در میدان منازعه پیشاپیش شکست خود را رقم زده است.
• سخنور باید از خود و خودیها عبور کرده باشد تا کلامش در حصار تنگ خودیها نماند. مدعای حقیقتی که سخن خودیخواه حمل میکند بادکنکی است که هر لحظه در مخاطره ترکیدن است. اما آنکه از خود و حریم خودیها عبور کرده، مثل خیل پرندگانی است که نمیدانی هر صبح و شب کجا میروند در دل و جان چه کسی خانه میکنند. عبور از خود و خودیها هم ممکن نیست، مگر آنکه صرفاً در درون منطق قدرت سخن نگفته باشی. توانسته باشی از منطق قدرت و خواست صرف غلبه بر دیگری عبور کرده باشی.
جدالی که امروز جریان پیدا کرده حاصل گفتاری است که روزی روزگاری مدعای کلیت داشت. اما هر چه از عمر آن گذشت، تنگ نظر و دگرستیز و عبوس شد. هرچه توان ایجاد اشتیاق و دوستی مردمان را از دست داد، به نیروی تولید ترس و رعب دیگران پناه آورد. اما هنوز معلوم نیست در مقابل خود چه آفریده است. آیا آنکه رویارویش ایستاده در انبانش نوع دوستی، عشق و دوستی هست؟ آیا فرصتی داشته تا در روزگاران عسرت، نیروی دگرخواهی در خود بپرورد؟
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
عزیزان محتوایی که با هشتگ #رصد منتشر میشه، صرفا جنبه رصد دارند و طبیعتا نوع تحلیل ها و مبانی این اشخاص ممکنه با ما متفاوت باشه اما بهتره ظرفیت شنیدن و بررسی حرف منتقد رو هم در بین خودمون داشته باشیم. اینکه این محتوا اکثرا از مبانی مخالف ما هست دلیلش اینکه بنده هرچه میگردم کمتر یادداشتی بر اساس مبانی فلسفی اسلامی یا علوم اجتماعی اسلامی در تحلیل و بررسی علوم انسانی یا اتفاقات اجتماعی پیدا میکنم. غالب یادداشت های منتشر شده تهی از رویکرد علمی هستند و البته حجم انتشار یادداشت های منتقد وضعیت موجود و انقلاب با یادداشت های هم سو با انقلاب هم فاصله بسیار زیادی داره.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ هرکه را صبح شهادت نیست شام مرگ هست...
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
به بازجوی درون فرصت سوال مده
خیال سفسطه دارد، به او مجال مده
بدان مفتش ناپاک، جان پاک نبخش
بدان حرامی دون، بوسهی حلال مده
همین تکیده و تنها که میروی خوب است
گزیده باش دلا ! تن به ابتذال مده
شکستگی مرضی مهلک است، محکم باش
نگاه دار غمت را و انتقال مده
در انتظار پذیرش نباش، بیهوده است
به این توقع مسموم پرّ و بال مده
به آفرین و ملامت کم و زیاد نشو
عنان صبر به فریاد قیل و قال مده
به احتمال طلوعی دوباره فکر نکن
یقین بدان که چنین است، احتمال مده !
سمانه کهرباییان
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ دانشگاه ما کانت را بهتر از بوعلی سینا میشناسد.
#سید_علی_خامنه_ای
• باید تفکر فلسفه اسلامی گسترش یابد.
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
دیدن روی تو در خویش زِ من خواب گرفت
آه از آیینه که تصویر تو را قاب گرفت
خواستم نوح شوم ، موج غمت غرقم کرد
کشتی ام را شب طوفانی گرداب گرفت
در قنوتم ز خدا «عقل» طلب می کردم
«عشق» اما خبر از گوشه ی محراب گرفت
نتوانست فراموش کند مستی را
هر که از دست تو یک قطره مِی ناب گرفت
کِی به انداختن سنگِ پیاپی در آب
ماه را می شود از حافظهی آب گرفت ؟!
#فاضل_نظری
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ جریان سازی فلسفه اسلامی مقدمه اسلامی سازی علوم انسانی است، بدون این رویکرد امکان تولید علم و حتی گفتگوی علمی وجود نخواهد داشت.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• روز ازل تو را اگر ابلیس دیده بود
خود را به آب میزد و آتش که مُهر کو؟
#عندلیب_طهرانی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• معضل بزرگ انسان معاصر، تحریم و جنگ و گرسنگى نیست. معضل ما آن است که نمیاندیشیم. زیرا پرسش نداریم.
#محمد_تقی_چاوشی
• به یاد دارم سالها پیش در نوشتاری از هایدگر خواندم؛ "پرسش در نوشتن رخ میدهد". پرسش، پرسش نیست مگر آنکه خود رخ دهد و اگر پرسش، امرى است که رخ میدهد پس بهدست ما نیست که از چه چیز و یا چهکسی بپرسيم. ازسویدیگر بدون نوشتن پرسشی وجود ندارد. اما نوشتن چیست و يا پرسش چیست؟ گویی یک پرسش است و ما از هر کدام که بتوانیم بپرسیم از آن دیگری هم پرسیدهایم. بااینحال ، آيا میتوانگفت: نوشتن همان پرسیدن است؟ بهنظر میرسد که پاسخ منفی است. آیا هر نوشتنی، پرسیدن است؟ ما به راحتی میتوانیم بین جملات پرسشی، اخباري، عاطفی و نظاير اینها تمیز داده و برای هر کدام ویژگیهایی بیان كنيم. گزارههای اخباری و عاطفی باندازهی جملههای پرسشی، نوشتاری و از گونههای مختلف نوشتن است. بههمینجهت، نوشتن اعم از بکار بستن گزارههای پرسشی است و اینهمه، نیازی به بیان نداشت و ندارد. در بدو امر ، گویی منظور از عبارت فوق آن است که اگر پرسشی وجود دارد در نوشتن و با نوشتن وجود دارد. اما عبارت مزبور اضافهای هم دارد و آن اینکه پرسش، از طریق نوشتن و با نوشتن "رخ" میدهد. بنابراین، هر نوشتاری خاستگاه پرسش نیست و باید دید کدام نوشتن میتواند خاستگاه پرسش باشد. ناچار باید سراغ نوشتن رفت و از آن پرسید تا روشن شود که نوشتن در چه وضعی و با چه شرایطی می تواند برآمدگه ذات پرسش باشد. اما بررسی شرایط امکان تحقق پرسش آنگاه که پرسش را یک رخداد میدانیم چگونه ممكن است؟ در این وضعیت نه میتوانیم پرسش و نه موطن تحقق آن یعنی نوشتن را بررسیم. لکن چرا نتوانیم از نوشتن بمثابه امکان تحقق نوشتن و از این حیث بحث کنیم؟ به نظر میرسد اين "پرسش" وقتی پاسخ مییابد که بپذيريم انسان میتواند زمینه تحقق یک رخداد را فراهم آورد یعنی رخداد یک سوی کاملن انسانی پیدا کند و یا داشته باشد. با این حساب، آیا بازهم میتوان از رخداد چونان رخداد سخن گفت؟ سویهی انسانی رخداد چه تأثیری بر رخدادن رخداد دارد؟ علت است؟ مولد یا معد؟ ويا به نحو استلزام منطقی مؤثر است؟ كداميك؟ هر کدام و هر چه باشد بیشک، در رخداد به گونهای بیرون از وضع رخداد اثر دارد و بعد از این حیثیت رخدادی بودن رخداد برچیده میشود. حال، بار ديگر به "عبارت" باز میگردیم. آنچه مقوم رخداد پرسش است نوشتن است و بههمین وزانومیزان نوشتن، رخداد است. اينك و اگر به دقت بنگریم مقوم نوشتن، پرسش است و ازاینرو، هر نوشتاری بر بستر پرسش پا می گیرد.
• اگر چنین نگاهی پذیرفته شود آنگاه آنچه از سنخ نوشتار نباشد بیرون ازحد پرسش و تفكر میماند. معضل بزرگ انسان معاصر، تحریم و جنگ و گرسنگى نیست. معضل ما آن است که نمیاندیشیم. زیرا پرسش نداریم. گويي در زمانهی ما چیزی از جنس نوشتن و تفكر وجود ندارد و همین بیپرسشی رخداد دوران ماست!
#فلسفه
#پاره_فکر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
ای فرستاده سلامم به سلامت باشی
غمم آن نیست كه قادر به غرامت باشی
گل كه دل زنده كند بوی وفایی دارد
تو مگر صاحب اعجاز و كرامت باشی
خانه ی دل نه چنان ریخته از هم كه در او
سر فرود آری و مایل به اقامت باشی
دگرم وعده ی دیدار وفایی نكند
مگر ای وعده ، به دیدار قیامت باشی
شبنم آویخت به گلبرگ كه ای دامن چاک
سزدت گر همه با اشک ندامت باشی
می كنم بخت بد خویش شریک گنهت
تا نه تنها تو سزاوار ملامت باشی
ای كه هرگز نكند سایه فراموش تو را
یاد كردی به سلامم به سلامت باشی
#هوشنگ_ابتهاج
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ شرم آورترین جنایت جامعه غربی جابه جا کردن معنی سعادت و شقاوت بود.
📝 #علامه_طباطبایی
• اگر جامعه غرب را يك شخصيت مىگرفتند، آن وقت رفتار آن شخصيت را با ساير شخصيتهاى ديگر جهان مىسنجيدند، معلوم مىشد كه از تمدن غربىها به شگفت درمىآيند و يا از توحش آنان! و به جان خودم سوگند كه اگر تاريخ زندگى اجتماعى غربيها را از روزى كه نهضت اخير آنان آغاز شد، مورد مطالعه دقيق قرار مىدادند و رفتارى را كه با ساير امتهاى ضعيف و بينوا كردند مورد بررسى قرار مىدادند. بدون كمترين درنگى، حكم به توحش آنان مىكردند و مىفهميدند كه تمام ادعاهايى كه مىكنند و خود را مردمى بشر دوست و خير خواه و فداكار بشر معرفى نموده و وانمود مىكنند كه در راه خدمت به بشريت از جان و مال خود مايه مىگذارند، تا به بشر حريت داده، ستمديدگان را از ظلم و بردگان را از بردگى و اسيرى نجات بخشند، همهاش دروغ و نيرنگ است و جز به بند كشيدن ملل ضعيف هدفى ندارند، و تمام همشان اين است كه از هر راه كه بتوانند بر آنها حكومت كنند، يك روز از راه قشونكشى و مداخله نظامى، روز ديگر از راه استعمار، روزى با ادعاى مالكيت نسبت به سرزمين آنان، روزى با دعوى قيمومت، روزى به عنوان حفظ منافع مشترك، روزى به عنوان كمك در حفظ استقلال آنان، روزى تحت عنوان حفظ صلح و جلوگيرى از تجاوزات ديگران، روزى به عنوان دفاع از حقوق طبقات محروم و بيچاره، روزى ... و روزى ...
• هيچ انسانى كه سلامت فطرتش را از دست نداده، هرگز به خود اجازه نمىدهد كه چنين جوامعى را صالح بخواند و يا آن را سعادتمند بپندارد، هر چند كه دين نداشته باشد و به حكم وحى و نبوت و بدانچه از نظر دين سعادت شمرده شده، آشنا نباشند.
چگونه ممكن است طبيعت انسانيت رضايت دهد كه يك طايفه بنام متمدن و تافته جدا بافته، بر سر ديگران بتازند، و ما يملك آنان را تاراج نموده، خونشان را مباح و عرض و مالشان را به يغما ببرند، و راه به بازى گرفتن همه شؤون وجود و حيات آنان را براى اين طايفه هموار سازند، تا جايى كه حتى درك و شعور و فرهنگ آنان را دست بيندازند، و بلائى بر سر آنان بياورند كه حتى انسانهاى قرون اوليه نيز آن را نچشيده بودند.
• سند ما در همه اين مطالب، تاريخ زندگى اين امتها و مقايسه آن با جناياتى است كه ملتهاى ضعيف امروز از دست اين به اصطلاح متمدنها مىبينند، و از همه جناياتشان شرم آورتر اين جنايات است كه با منطق زورگويى و افسار گسيختگى، جنايات خود را اصلاح ناميده، به عنوان" سعادت"! بخورد ملل ضعيف مىدهند.
ترجمه تفسير الميزان، ج۴، ص ۱۶۴
#پاره_فکر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• چشمانت مثل حکومت است
نه عدالتی، نه رحمی و نه برابری....
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
ای دل اندر بندِ زلفش از پریشانی مَنال
مرغِ زیرک چُون به دام افتد، تحمل بایدش
حافظ
❖ بزرگترین آسیب در حال حاضر این است که دانشگاه ما بیشتر دانشگاه ناپلئونی است تا دانشگاه هومبولتی!
#محد_علی_مرادی
در دانشگاه ناپلئونی بیشتر علوم عملیاتی آموزش داده میشود حالآنکه در دانشگاه هومبولتی، امر پژوهش و آموزش توأمان است. همانطور که میدانید، دانشگاه هومبولتی از طریق شلایر ماخر به دانشگاه دیالوگ محور ارتقا یافت. ازاینپس بود که علم نه مونولوگ بلکه به دیالوگ بدل شد. در چنین دانشگاهی بیشتر متن تولید میشود تا اینکه متن ترجمه یا مونتاژ شود. پرواضح است از دانشگاهی که امتحان ورودی آن با تستزنی باشد، نمیشود چنین توقعی داشت. آسیبهای سامانه دانشگاهی ما باید مورد تأمل و تعمق هر چه بیشتر قرار گیرد و دانشگاهیان ما با پژوهشهای بنیادین این آسیبها را شناخته و مورد تأمل و بازاندیشی قرار دهند. از سوی دیگر، ریشه این آسیبها را باید تا کودکستان و دبستان و دبیرستان دنبال کرد. اگر در دانشگاه در رشتههای مختلف این مطلب دنبال و توضیح داده میشد که چر ا اندیشه انتقادی شکل نمیگیرد؟ آنوقت میتوانستیم دریابیم که چرا با این اقبال گسترده به علم و دانش و تحصیلات تکمیلی، مشکلات ما در جهت طرح یا راهحل در چارچوبهای مفهومی عرضه نمیشوند.
#پاره_فکر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
ساقی ار باده از این دست به جام اندازد
عارفان را همه در شُربِ مُدام اندازد
ور چُنین زیرِ خَم زلف نهد دانهٔ خال
ای بسا مرغِ خِرَد را که به دام اندازد
ای خوشا دولتِ آن مست که در پایِ حریف
سر و دستار نداند که کدام اندازد
زاهدِ خام که انکارِ مِی و جام کند
پخته گردد چو نظر بر میِ خام اندازد
روز در کسبِ هنر کوش که مِی خوردنِ روز
دلِ چون آینه، در زنگِ ظُلام اندازد
آن زمان وقتِ میِ صبح فروغ است که شب
گِردِ خَرگاهِ افق پردهٔ شام اندازد
باده با محتسبِ شهر ننوشی زنهار
بخورد بادهات و سنگ به جام اندازد
حافظا سر ز کُلَه گوشهٔ خورشید برآر
بختت ار قرعه بدان ماهِ تمام اندازد
حافظ
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#شعر_آخر_شب ☕ ساقی ار باده از این دست به جام اندازد عارفان را همه در شُربِ مُدام اندازد ور چُنین
وقتی شعر حافظ رو تو کانال میگذارم احساس میکنم آبروی همه شعرای دیگه که گذاشتم میره... آدم خجالت میکشه شعر از کس دیگه بعدش بگذاره( به غیر مولانا البته)
عالم طبیعت همان جهنم است. ما همه در پل جهنم زندگی میکنیم.
📝 #امام_خمینی
• هر چه درس بخوانید و به اسم «ربّک» نباشد، از صراط مستقیم دورید. و هر چه زیادتر درس بخوانید دورتر میشوید. اگر اَعلَمِ مَن فی الأرض بشوید و به اسم ربّک نباشد، اَبعَدِ از خدای تبارک و تعالی هستید! از صراط مستقیم بعیدتر میشوید. یا صراط مستقیم است، که یک سرش جسر جهنم، یک طرفش طبیعت است؛ یک طرفش بهشت است.
• آخر مرتبۀ بهشت «لقاءاللّه» است. آنجایی است که غیر انسان هیچ کس راه ندارد؛ فقط انسان راه دارد. و ما همه الآن در جسر جهنم واقع شدیم. «طبیعت» متن جهنم است. در آن عالم ظهور که میکند، طبیعت جهنم است.
• الآن ما در متن جهنم داریم حرکت میکنیم. اگر این راه را طی کردیم، آن روز که جسر جهنم ظاهر میشود، در این چشمهای مردم در آن عالم ظاهر میشود، آنکه این راه را طی کرده است از آن جسر عبور میکند؛ آنکه این راه را طی نکرده است در جهنم واقع میشود؛ میافتد از راه. کج است دیگر.
۱۳۵۸/۰۴/۰۷
#عرفان_خمینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
«دلم از کار جهان گرفته است.
آمدهام تا مرا بخواهی.
که دلم بر هیچکس قرار نمیگیرد، اِلّا به تو.»
#عطار
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
به رفتن تو سفر نه ، فرار می گویند
به این طریقه ی بازی قمار می گویند
به یک نفر که شبیه تو دلربا باشد
هنوز مثل گذشته «نگار» می گویند
اگر چه در پی آهو دویده ام چون شیر
به من اهالی جنگل شکار می گویند
مرا مقایسه با تو بگو کسی نکند
کنار گل مگر از حسن ِ خار می گویند؟
تو رفته ای و نشستم کنار این همدم
به این رفیق قدیمی سه تار می گویند
كاظم بهمني
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻