eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
829 عکس
193 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
• چشمانت مثل حکومت است نه عدالتی، نه رحمی و نه برابری.... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
ای دل اندر بندِ زلفش از پریشانی مَنال مرغِ زیرک چُون به دام افتد، تحمل بایدش حافظ
❖ بزرگ‌ترین آسیب در حال حاضر این است که دانشگاه ما بیشتر دانشگاه ناپلئونی است تا دانشگاه هومبولتی! در دانشگاه ناپلئونی بیشتر علوم عملیاتی آموزش داده می‌شود حال‌آنکه در دانشگاه هومبولتی، امر پژوهش و آموزش توأمان است. همان‌طور که می‌دانید، دانشگاه هومبولتی از طریق شلایر ماخر به دانشگاه دیالوگ محور ارتقا یافت. ازاین‌پس بود که علم نه مونولوگ بلکه به دیالوگ بدل شد. در چنین دانشگاهی بیشتر متن تولید می‌شود تا اینکه متن ترجمه یا مونتاژ شود. پرواضح است از دانشگاهی که امتحان ورودی آن با تست‌زنی باشد، نمی‌شود چنین توقعی داشت. آسیب‌های سامانه دانشگاهی ما باید مورد تأمل و تعمق هر چه بیشتر قرار گیرد و دانشگاهیان ما با پژوهش‌های بنیادین این آسیب‌ها را شناخته و مورد تأمل و باز‌اندیشی قرار دهند. از سوی دیگر، ریشه این آسیب‌ها را باید تا کودکستان و دبستان و دبیرستان دنبال کرد. اگر در دانشگاه در رشته‌های مختلف این مطلب دنبال و توضیح داده می‌شد که چر ا اندیشه انتقادی شکل نمی‌گیرد؟ آن‌وقت می‌توانستیم دریابیم که چرا با این اقبال گسترده به علم و دانش و تحصیلات تکمیلی، مشکلات ما در جهت طرح یا راه‌حل در چارچوب‌های مفهومی عرضه نمی‌شوند. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ ساقی ار باده از این دست به جام اندازد عارفان را همه در شُربِ مُدام اندازد ور چُنین زیرِ خَم زلف نهد دانهٔ خال ای بسا مرغِ خِرَد را که به دام اندازد ای خوشا دولتِ آن مست که در پایِ حریف سر و دستار نداند که کدام اندازد زاهدِ خام که انکارِ مِی و جام کند پخته گردد چو نظر بر میِ خام اندازد روز در کسبِ هنر کوش که مِی خوردنِ روز دلِ چون آینه، در زنگِ ظُلام اندازد آن زمان وقتِ میِ صبح فروغ است که شب گِردِ خَرگاهِ افق پردهٔ شام اندازد باده با محتسبِ شهر ننوشی زنهار بخورد باده‌ات و سنگ به جام اندازد حافظا سر ز کُلَه گوشهٔ خورشید برآر بختت ار قرعه بدان ماهِ تمام اندازد حافظ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
وقتی شعر حافظ رو تو کانال میگذارم احساس میکنم آبروی همه شعرای دیگه که گذاشتم میره... آدم خجالت میکشه شعر از کس دیگه بعدش بگذاره( به غیر مولانا البته)
عالم طبیعت همان جهنم است. ما همه در پل جهنم زندگی میکنیم. 📝 • هر چه درس بخوانید و به اسم «ربّک» نباشد، از صراط مستقیم دورید. و هر چه زیادتر درس بخوانید دورتر می‌شوید. اگر اَعلَمِ مَن فی الأرض بشوید و به اسم ربّک نباشد، اَبعَدِ از خدای تبارک و تعالی هستید! از صراط مستقیم بعیدتر می‌شوید. یا صراط مستقیم است، که یک سرش جسر جهنم، یک طرفش طبیعت است؛ یک طرفش بهشت است. • آخر مرتبۀ بهشت «لقاءاللّه‌» است. آنجایی است که غیر انسان هیچ کس راه ندارد؛ فقط انسان راه دارد. و ما همه الآن در جسر جهنم واقع شدیم. «طبیعت» متن جهنم است. در آن عالم ظهور که می‌کند، طبیعت جهنم است. • الآن ما در متن جهنم داریم حرکت می‌کنیم. اگر این راه را طی کردیم، آن روز که جسر جهنم ظاهر می‌شود، در این چشمهای مردم در آن عالم ظاهر می‌شود، آنکه این راه را طی کرده است از آن جسر عبور می‌کند؛ آنکه این راه را طی نکرده است در جهنم واقع می‌شود؛ می‌افتد از راه. کج است دیگر. ۱۳۵۸/۰۴/۰۷ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
«دلم از کار جهان گرفته است. آمده‌ام تا مرا بخواهی. که دلم بر هیچ‌کس قرار نمی‌گیرد، اِلّا به تو.» ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ به رفتن تو سفر نه ، فرار می گویند به این طریقه ی بازی قمار می گویند به یک نفر که شبیه تو دلربا باشد هنوز مثل گذشته «نگار» می گویند اگر چه در پی آهو دویده ام چون شیر به من اهالی جنگل شکار می گویند مرا مقایسه با تو بگو کسی نکند کنار گل مگر از حسن ِ خار می گویند؟ تو رفته ای و نشستم کنار این همدم به این رفیق قدیمی سه تار می گویند كاظم بهمني ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ زن را قبل از اسلام به سختی جزو انسان ها حساب میکردند. چه کسی میتواند از جنس زن دفاع کند؟ 📝 توضیح فلسفی از برابری زن و مرد • مشاهده و تجربه اين معنا را ثابت كرده كه مرد و زن دو فرد، از يك نوع و از يك جوهرند، جوهرى كه نامش انسان است، چون تمامى آثارى كه از انسانيت در صنف مرد مشاهده شده، در صنف زن نيز مشاهده شده است، (اگر در مرد فضائلى از قبيل سخاوت، شجاعت، علم خويشتن دارى و امثال آن ديده شده در صنف زن نيز ديده شده است) آنهم بدون هيچ تفاوت، بطور مسلم ظهور آثار نوع، دليل بر تحقق خود نوع است، پس صنف زن نيز انسان است، بله اين دو صنف در بعضى از آثار مشتركه (نه آثار مختصه از قبيل حامله شدن و امثال آن) از نظر شدت و ضعف اختلاف دارند ولى صرف شدت و ضعف در بعضى از صفات انسانيت، باعث آن نمى‏شود كه بگوئيم نوعيت در صنف ضعيف باطل شده و او ديگر انسان نيست. و با اين بيان روشن مى‏شود كه رسيدن به هر درجه از كمال كه براى يك صنف ميسر و مقدور است براى صنف ديگر نيز ميسور و ممكن است و يكى از مصاديق آن استكمالهاى معنوى، كمالاتى است كه از راه ايمان به خدا و اطاعت و تقرب به درگاه او حاصل مى‏شود، با اين بيان كاملا روشن مى‏شود كه در افاده اين بحث، بهترين كلام و جامع‏ترين و در عين حال كوتاه‏ترين كلام همين عبارت:" أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ" است و اگر خواننده محترم اين كلام را با كلامى كه در تورات در اين باره وارد شده مقايسه كند برايش روشن مى‏گردد كه قرآن كريم در چه سطحى است و تورات در چه افقى! • در سفر جامعه تورات آمده: من و دلم بسيار گشتيم (من با كمال توجه بسيار گشتم) تا بدانم از نظر حكمت و عقل جرثومه شر يعنى جهالت و حماقت و جنون چيست، و كجا است؟ديدم از مرگ بدتر و تلخ‏تر زن است كه خودش دام و قلبش طناب دام است و دستهايش قيد و زنجير است تا آنجا كه مى‏گويد من در ميان هزار نفر مرد يك انسان پيدا مى‏كنم، اما ميان هزار نفر زن يك انسان پيدا نمى‏كنم. • بيشتر امتهاى قديم نيز معتقد بودند كه عبادت و عمل صالح زن در درگاه خداى تعالى پذيرفته نيست، در يونان قديم زن را پليد و دست‏پرورده شيطان مى‏دانستند، و روميان و بعضى از يونانيان معتقد بودند كه زن داراى نفس مجرد انسانى نيست و مرد داراى آن هست و حتى در سال 586 ميلادى در فرانسه كنگره‏اى تشكيل شد تا در مورد زن و اينكه آيا زن انسان است يا خير بحث كنند!، بعد از بگومگوها و جر و بحثهاى بسيار، به اين نتيجه رسيدند كه بله زن نيز انسان است اما نه چون مرد انسانى مستقل، بلكه انسانى است مخصوص خدمت كردن بر مردان، و نيز در انگلستان تا حدود صد سال قبل زن جزء مجتمع انسانى شمرده نمى‏شد، و خواننده عزيز اگر در اين باب به كتابهايى كه در باره آراء و عقايد و آداب ملت‏ها نوشته شده مراجعه كند به عقايدى عجيب بر مى‏خورد. ترجمه تفسير الميزان، ج‏۴، ص: ۱۴۱ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• نه چنان‌ دوری که منتظرت باشم، نه نزدیک که به آغوشت کشم... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ سخن عشق تو بی آن که برآید به زبانم رنگ رخساره خبر می‌دهد از حال نهانم گاه گویم که بنالم ز پریشانی حالم بازگویم که عیانست چه حاجت به بیانم هیچم از دنیی و عقبی نبرد گوشه خاطر که به دیدار تو شغلست و فراغ از دو جهانم گر چنان است که روی من مسکین گدا را به در غیر ببینی ز در خویش برانم من در اندیشه آنم که روان بر تو فشانم نه در اندیشه که خود را ز کمندت برهانم گر تو شیرین زمانی نظری نیز به من کن که به دیوانگی از عشق تو فرهاد زمانم نه مرا طاقت غربت نه تو را خاطر قربت دل نهادم به صبوری که جزاین چاره ندانم من همان روز بگفتم که طریق تو گرفتم که به جانان نرسم تا نرسد کار به جانم درم از دیده چکان است به یاد لب لعلت نگهی باز به من کن که بسی در بچکانم سخن از نیمه بریدم که نگه کردم و دیدم که به پایان رسدم عمر و به پایان نرسانم... سعدی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
ماجرای اعدام و مصلحت نظام 📝 در حالی که عده ای در حال بررسی پرونده اعدام محسن شکاری از منظر حقوقی هستند همان طور که فوکو در درسگفتار گاورنمنتالیتی ( اداره مندی) توضیح میدهد باید توجه داشت که آنچه منطق قدرت دولت مدرن را سامان میدهد Raison d Etat یا همان مصحلت نظام است. این مصلحت نظام است که معین می‌کند چه کنشی حقوقی باید اعمال بشود و در واقع در دولت مدرن ساز و کار حقوقی ابزار مصلحت نظام است و نه برعکس. حالا این پرسش قابل طرح است: آیا اعدام شکارچی به مصلحت نظام بود/ هست؟ اگر مصلحت نظام، اعدام شکارچی را در راستای مهار اعتراضات تصور کرده بود، همانطور که بارها قبلا به آن اشاره کردیم، از آنجا که ریشه اعتراضات و راه حل مهار آنها در جای دیگر است، خیلی بعید است این اعدام تاثیری در روند مدیریت فرایند اعتراضات بگذارد. بگذریم که همین حالا مصلحت نظام یک قهرمان مدنی را دو دستی تقدیم معترضان مایل به کنش خیابانی کرده است و بیش از پیش بر خشم قسمی از جامعه افزوده است. در واقع میتوان گفت اگر این اعدام ذره‌ای در راستای مهار بنیادین اعتراضات موثر نباشد و چه بسا بر نفرت و خشنونت کنونی افزوده باشد، میتوان نتیجه گرفت که جمهوری اسلامی حتی در تشخیص مصلحت خود نیز دچار خطای محاسباتی شده است. در نظم مدرن آنکه ضد مصلحت فرمان می‌دهد طرف حقیقت نیست، طرف حماقت است. ماجرای خود زنی از جنس هواپیمای اوکراینی کم کم دارد به یک روند تبدیل میشود که البته همه آنها ریشه در حکمرانی سالخورده دارد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
سخنی در باب اعدام محسن شکارچی و مصلحت نظام دکتر سجاد صفری هرچند در دولت مدرن اقدامات انجام یافته از سوی قوای مختلف منتسب به حاکمیت است و حاکمیت نمی‌تواند خود را جدای از آن در نظر بگیرد، لیکن دولت مدرن با مفهوم تفکیک قوا معنا و وجود می‌یابد. در نظریه تفکیک قوا، به طور سنتی و با مبنا قرار دادن "قانون" سه قوه‌ی مقننه (واضع قانون)، مجریه (اجرا کننده قانون وضع شده از سوی قوه مقننه) و قضائیه (به تعبیری ضامن اجرای قانون) از هم قابل تشخیص است. اما در باب مصلحت نظام باید به این سؤال پاسخ دهیم که کدام یک از قوای سه‌گانه وظیفه تشخیص و بررسی و تامین مصلحت نظام را بر عهده دارد. اگر بگوییم هر سه قوه، به بیراهه رفته‌ایم؛ تفویض صلاحیت تشخیص مصلحت نظام به هر سه قوه موجب اختلاط قوا و در نهایت خروج از مفهوم تفکیک قوا خواهد شد. مثلا قوه مقننه با تشخیص مصلحت نظام قانونی را وضع خواهد کرد و قوه مجریه با تشخیص مصلحتی دیگر اجرای قانون را رها کرده یا آن را به نحوی که قانونگذار در نظر داشته اجرا نخواهد کرد. در نتیجه حتی فلسفه وجودی قوه مقننه نیز فراموش خواهد شد. به طور سنتی در نظام حقوق سیاسی، یا به تعبیری حقوق عمومی، مقام و مرجع تشخیص مصلحت نظام صرفا قوه مقننه است که با در نظر گرفتن کلیه مصالح نظام اقدام به وضع قانون می‌نماید و به خاطر همین مبنا و منطق است که در نظام جمهوری اسلامی نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام، عملا، در کنار قوه مقننه شکل گرفته و در ارتباط با انجام وظایف آن قوه اقدام می‌نماید. بدین ترتیب قوای دیگر در راستای نظریه تفکیک قوا اختیار تشخیص و اعمال مصلحت نظام را ندارند، بلکه در واقع هر یک به نحوی مجری قانونی هستند که از سوی قوه مقننه وضع شده است. به بیان موجز باید گفت که تشخیص مصلحت با قوه مقننه در هنگام وضع قانون است و قوه قضائیه صرفا ضمانت اجرای قانون را اعمال می‌کند و قاضی نمی‌تواند راسا خود را در مقام مقنن قرار داده و با در نظر گرفتن مصلحت نظام از اجرای قانون سر باز زند. چه. این کار دخالت در وظایف قوای دیگر و ناقض اصل تفکیک قوای حاکم است. قاضی را همین بس که اجرای قانون نماید. سجاد صفری دکتر در حقوق عمومی، کارشناس ارشد حقوق بشر و قاضی دادگستری ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ نگاهی نامسلمان ناگهان انداختی رفتی ندیدی سوختم... آتش به جان انداختی رفتی به شك افتاده بین پنج و شش ركعت شمار ما تو باز اهل یقین را در گمان انداختی رفتی نماندی تا ببینی شهر را در خون و خاكستر عصایت را میان ساحران انداختی رفتی! شبیه چای خود را پیشكش كردم، تو با سردی مرا در انتظارت از دهان انداختی رفتی اگر خیری رساندی بی گمان نشناختی، گویا گلی بر سنگ قبری بی نشان انداختی رفتی برایت ارزش كشتن ندارم، دیده ام هرجا كه رویارو شدم با تو، كمان انداختی رفتی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
ما با پای پیاده در جستجوی علوم انسانی هستیم... ما تا به حال پشت هیچ‌ تریبون رسمی عکس نداشتیم. وقتی رزومه خواسته اند‌ غیر از اینکه بگوییم طلبه ایم‌ و در جستجوی علوم انسانی سابقه ای در خور برای گفتن پیدا نکردیم. اگر تدریسی بود نه برای خدا بود و نه برای دنیا... نه عکسی با آدم مشهور داریم و نه مدرکی از یک دانشگاه نیمه معتبر ما اکنون به این رسیده ایم که انقلاب ما از کار نمایشی خسته شده. ما در این راه با پای پیاده برای انقلاب راه میرویم و امید داریم آنقدر راه برویم تا زخم پایمان مارا در همین مسیر از کار بیاندازد ... نمیخواهم بگویم هرکس که رزومه دارد کارش نمایشی است اما بعد از ده سال به دنبال علم دویدن میدانیم از این سازمان های عریض و طویل رسمی علم در نمی آید... این ها مشغول خودشان اند و سرگرمی هایشان. ما از سنتمان ناامید نیستیم بلکه از سازمان ها دل زده ایم.... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ رو ترش کن که همه روترشانند این جا کور شو تا نخوری از کف هر کور عصا لنگ رو چونک در این کوی همه لنگانند لته بر پای بپیچ و کژ و مژ کن سر و پا زعفران بر رخ خود مال اگر مه رویی روی خوب ار بنمایی بخوری زخم قفا آینه زیر بغل زن چو ببینی زشتی ور نه بدنام کنی آینه را ای مولا تا که هشیاری و با خویش مدارا می‌کن چونک سرمست شدی هر چه که بادا بادا ساغری چند بخور از کف ساقی وصال چونک بر کار شدی برجه و در رقص درآ گرد آن نقطه چو پرگار همی‌زن چرخی این چنین چرخ فریضه‌ست چنین دایره را بازگو آنچ بگفتی که فراموشم شد سلم الله علیک ای مه و مه پاره ما سلم الله علیک ای همه ایام تو خوش سلم الله علیک ای دم یحیی الموتی چشم بد دور از آن رو که چو بربود دلی هیچ سودش نکند چاره و لا حول و لا ما به دریوزه حسن تو ز دور آمده‌ایم ماه را از رخ پرنور بود جود و سخا ماه بشنود دعای من و کف‌ها برداشت پیش ماه تو و می‌گفت مرا نیز مها مه و خورشید و فلک‌ها و معانی و عقول سوی ما محتشمانند و به سوی تو گدا غیرتت لب بگزید و به دلم گفت خموش دل من تن زد و بنشست و بیفکند لوا مولانا ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• یکی از ابعاد مهم مسئله ولایت فقیه وحدت راهبردی جامعه پیرامون نظریه فرهنگی ولی است. آنارشیسم فرهنگی در کشور ما به حدی پیش رفته که هر کانال در شبکه مجازی نیز راهبرد فرهنگی خود را به اسم برنامه اصلاح یا مطالبه فرهنگی به جامعه پمپاژ میکند. دوقطبی سازی، ناکارآمدی و آشفتگی فرهنگی موجود نتیجه خودسری حوزه های علمیه و ارگان های فرهنگی در نظریه فرهنگی از ولایت فقیه است که این هرج و مرج در مراتب پایین تر خود تئوریسین پندارهای سطی را روانه بازار آشفته فرهنگی ما کرده است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
چین - ایران؛ تبیین یا تفسیر؟ 📝 • بیانیه مشترک چین و برخی کشورهای عربی را به دو صورت می‌توان طرح کرد‌. یکی تبیین و علت‌یابی است و به دنبال چرایی این کنش چین بودن است که غالبا در چارچوب نظریه‌های رئالیستی در روابط بین‌الملل قابل‌طرح است که خلاصه‌اش می‌شود که در روابط بین‌الملل دوستی و دشمنی دائمی وجود ندارد بلکه "منافع دائمی" قطب‌نمای حرکت دولت‌هاست. در این نگاه، چین منافع خود را در نزدیکی بیشتر به این کشورها و فاصله‌گذاری با ایران ادراک کرده است و این بیانیه مشترک، نماد آن است. • اما در تفسیر، پرسش از چرایی نیست بلکه از معنای این کنش است. پرسش از علت نیست بلکه پرسش از دلایل این کنش است. در این نوع پرسش‌ها، رویکردهای سازه‌انگاری بر رویکردهای رئالیستی که هستی‌شناسی مادی و عینی دارند، ارجح است. • خصوصا وقتی توجه کنیم که آنچه در بیانیه مشترک چین با این کشورها مورد چالش قرار گرفته است، منافع اقتصادی یا تجاری نیست بلکه ارزش‌های حیاتی ایران یعنی "تمامیت سرزمینی" مورد تعرض و چالش واقع شده است. بعلاوه اینکه این ارزش حیاتی از سوی یکی از دولت‌ها که دارای بیشترین حسن روابط در بین قدرت‌های بزرگ با ایران است و همواره از موضع عملگرایی و نه ايدئولوژيک، روابط خارجی خود را تنظیم کرده، انجام شده است. و درست در مقطعی که ایران چالشی اقتدارشکن و امنیت‌زدا را در سطح داخلی تجربه کرده است و عربستان در آن نقش ایفا کرده است. • بنابراین رویکردهای تبیینی و علت‌گرا برای ادراک کنش خصمانه چین، نابسنده است و حالا باید از خود پرسید که چین چه تلقی و معنایی درباره ایران ۲۰۲۲ دارد که به این کنش مبادرت کرده است؟ احتمالا پاسخ تا حد زیادی تکان‌دهنده و تأمل‌‌برانگیز است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
مجید رضا رهنورد قربانی محاربین فرهنگی شد. 📝 • در اخبار خواندم مجید رضا رهنورد قاتلی که چندی پیش اعدام شد از بچگی در مسجد بزرگ شده، اسم او را مادرش به خاطر امام هشتم رضا نامیده و بزرگ شده هیئت است. اما از آن زمان که وارد سنی شد که فضای مجازی اورا تربیت میکرد شخصیتش به کل تغییر یافت تا جایی که از یک هیئتی یک قاتل به وجود آمد. • به راستی زمانی که تربیت دینی ما و معنی تدین یک مدل تهی از فکر باشد خروجی اش چنین است. اینکه شما در صف اول نماز جماعت هم باشی اما از نظر فکری نتوانی در فرهنگ اسلامی تنفس کنی، حتی اسمت هم نام مولای شیعیان باشد بویی از شیعه بودن نمیتوانی ببری. •این هم وطن ما که قاتل شد اگر پشیمان بود خدایش رحمت کند. اما سوال اصلی این است که چه کسی او را قاتل کرد؟ پاسخگوی نیاز های فکری و تربیت دینی این قشر کدامین نهاد یا فرهنگ بود که چنین تظاهر مذهبی را برای عوام به‌جای تقکر مذهبی نسخه پیچی میکند؟ نسخه ای که در ساده ترین مواجه با واقعیت اجتماعی ناکارآمدی خود را نمایان میکند. •خنده دار ترین قسمت ماجرا این است که همین جریان متظاهر متحجر که در مدیریت فرهنگی کشور چنین فجایعی را به وجود آورده اند به جای بازگشت به سنت فلسفی معرفتی ما اکنون دارند بیانیه محارب نبودن این اشخاص را صادر میکنند، به راستی چه‌ کسی محارب اصلی ماست؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
عزیزان متن رو با دقت بخونید این متن در صدد نقد به محارب بودن قاتل نیست. منتهی سوال اصلی اینکه مقصر اصلی چه کسی هست که چنین محاربینی تربیت میشن؟
ما ادعای این رو نداریم که حقیقت اسلام رو فهمیدیم، اما در حدی که فهمی از حقیقت و اسلام داشته باشیم از بیانش و نشرش کوتاه‌نمیایم... واقعا عشق خمینی بدون فکر خمینی خطرناک هست
☕ تا ابد دوریم، چون سوگند قرآن و دروغ دور، مانند زبان روزه‌داران و دروغ روز، پیمان بستی و شب توبه کردی، ای دریغ ... توبه کارا! چیست فرق نقض پیمان و دروغ؟ خواستی دلتنگیم را در دلم پنهان کنم عاشق و انکار دلتنگی؟ مسلمان و دروغ؟ باز در جمع رقیبان صحبت از من شد، بیا! تا از ایشان بشنوی یک چند بهتان و دروغ بعد از این دیگر تو را مومن نمی دانم، که دوست گفت در یک دل نمی‌گنجند ایمان و دروغ ... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
‌تربیت سیاسی اگر نداشته باشیم... 📝 • ‌بانفوذترین کارشناسان تربیت سیاسی در اواخر سدۀ بیستم و اوایل سدۀ بیست‌ویکم میلادی از دو نظر پیرو نظرات جان دیویی هستند: یکی این‌که به جوانان توجه ویژه دارند و می‌خواهند از طریق مدارس آن‌ها را از نظر سیاسی تربیت کنند و دوم این‌که به تربیت غیرمستقیم از طریق تأثیرگذاری بر محیط اعتقاد دارند. با وجود برخی مشاجرات در حوزۀ تربیت سیاسی، در این خصوص اتفاق نظر هست که کودکان باید در کانون توجه مربیان سیاسی باشند. • تمرکز بر کودکان به‌دلیل ضرورت «بازتولید اجتماعی» توجیه می‌شود که در نظریه‌های دیویی ریشه دارد. از این دیدگاه تربیت سیاسی، ارزش‌ها، دیدگاه‌ها و کنش‌های سیاسی نسل آینده را شکل می‌دهد. هر دولتی در بازتولید خود ذی‌نفع است و دولت مردم‌سالار آگاهانه به القای ارزش‌های مردم‌سالارانه می‌پردازد. از این دیدگاه تربیت سیاسی نخستین ابزار تداوم‌بخشیدن به دولت مستقر است. دولت مردم‌سالار می‌باید شرایط لازم را برای تداوم و استمرار خود بازتولید کند. • به‌گفتۀ صاحب‌نظری: «تداوم نظم سیاسی بستگی به آموزشی دارد که معطوف به پرورش شخصیت شهروندان باشد.» از دیدگاه کارشناسان تربیت سیاسی، مردم اگر به حال خود رها شوند فضایل سیاسی لازم برای حفظ نظم و نظام مردم‌سالارانه را به‌دست نخواهند آورد، و صرف تجربه و تأمل دربارۀ تجربیات برای کسب تربیت سیاسی کافی نخواهد بود. کارشناسان تربیت سیاسی امروز که پیرو مکتب جان دیویی هستند، همانند هابز برآن‌اند که دستاوردهای سیاسی جامعۀ معاصر در صورت غفلت به‌سهولت از دست خواهند رفت. • البته هابز نگران ازدست‌رفتن وضع مدنی و بازگشت وضع طبیعی بود، درحالی‌که کارشناسان امروز نگران ازدست‌رفتن اصول و ارزش‌های نظام مردم‌سالاری هستند. با این همه همین ترس ریشۀ اصلی اندیشۀ تربیت سیاسی است. در هر دو مکتب قدیم و جدید نقش دین در آموزش کودکان می‌بایست محدود و معین شود. هابز از آن می‌ترسید که دین دستگاه اقتدار رقیبی در برابر قدرت دولت ایجاد کند و سلطه‌ای گسترده‌تر از سلطۀ حکومت بر مردم اعمال نماید. کارشناسان تربیت سیاسی امروز هم از این می‌ترسند که تربیت دینی کودکان قدرت انتخاب و توانایی‌های افراد را در دوران بزرگسالی محدود سازد و به حس خودمختاری آن‌ها که مبنای مردم‌سالاری است آسیب برساند. از کتابِ «تربیت سیاسی در اندیشۀ هابز» ترجمۀ حسین بشیریه | نشر نی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef