• درد است که آدمی را رهبر است. در هر کاری که هست، تا او را دردِ آن کار و هوس و عشق آن کار در درون نخیزد او قصدِ آن کار نکند! کار بی درد میسر نشود، خواه دنیا، خواه آخرت، خواه بازرگانی، خواه پادشاهی، خواه علم!
• تن همچو مریم است و هر یک عیسیای داریم! اگر ما را درد پیدا شود، عیسیِ ما بِزاید! و اگر درد نباشد، عیسی هم از آن راهِ نهانی که آمد، باز به اصل خود پیوندد!
#مولوی
فیه ما فیه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای علوم انسانی_ شناسنامه اعتراض ها.mp3
زمان:
حجم:
14.12M
🎙شناسنامهاعتراضها(صوت کامل گفتگو)
مناظره #پرویز_امینی و #حمیدرضا_جلایی_پور
▫️جنبش یا شورش اجتماعی؟ ماهیت اعتراضهای شهریور ۱۴۰۱ چیست؟ چرا اعتراضات طولانی شد؟ مطالبات مردم تاچه در سطوح بالای دولتی شنیده شد؟ اینها تعدادی از سوالاتی است که از پرویز امینی و حمیدرضا جلایی پور پرسیده شد.
▫️پرویز امینی، جامعهشناس سیاسی و مدرس دانشگاه وقایع ماهها اخیر را یک شورش اجتماعی میخواند. او معتقد است در شورش اجتماعی معترضان خشم و نارضایتی انباشته دارند و مانند جنبش و انقلاب یک ایدئولوژی واحد در آن جریان ندارد.
▫️حمیدرضا جلایی پور، جامعهشناس و فعال سیاسی اما برخلاف امینی، اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ را یک جنبش اجتماعی میداند. او اعتراضهای سال ۹۸،۹۶ و ۸۸ را هم در رده جنبش دستهبندی میکند.
گفتنی است مناظره این دو جامعهشناس که ۱۴ آذر ماه برگزار شده است،
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
تو پادشاهِ حُسنی مشمار بوسه بر ما
زیرا که عیبِ شاهان دانستنِ حساب است
کلیم کاشانی
4.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باران مکه...
آسمان کی دلش از
خشکی این خاک گرفت؟
ابرها فکر تو بودند
که باران آمد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🎙شناسنامهاعتراضها(صوت کامل گفتگو) مناظره #پرویز_امینی و #حمیدرضا_جلایی_پور ▫️جنبش یا شورش اجتماع
28.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 درنگی بر اصلاح حکمرانی
دامنه ناراضیان از وضع موجود فراتر از معترضان خیابانی است. حتی حاضران در راهپیمایی ۱۳ آبان را نیز در بر می گیرد.
باید یک ایده ای از جمهوری اسلامی بیاوریم که امکان "اجماع هم پوشان" داشته باشد.
اصلاحات یعنی نمی توان انتخاباتی به سبک و سیاق ۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار کرد.
اصلاحات یعنی سیاست های آبان ۹۸ نباید تکرار شود.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
|| اینترنت به مراتب شدیدتر از جنبش زن زندگی آزادی است.
📝 #سیدجوادمیری
• زیرا این جنبش در رادیکالترین فرمش میتواند روبنای قدرت سیاسی را در ایران تغییر بدهد ولی اینترنت زیربنا و ماهیت هستی اجتماعی ایرانیان را کن فیکون کرده است. اگر پدیدارشناسانه بخواهیم مواجهه داشته باشیم کدام خطر را باید برای حفظ "پروین" گوشزد کنیم؟
• البته فکر میکنم هنوز این ایده در بین مدافعان "سنت تاریخی و حِکمی" شکل نگرفته که اینترنت چیزی بیش از یک "وسیله" و "ابزار" است اما به ضرس قاطع باید گفت که اینترنت "شیوه تفکر" نوینی است که نه با سنت حِکمی و نه با سنت تاریخی مد نظر دکتر عبدالکریمی نسبتی ندارد و از اندیشه جنسی "عبدالله اوجالان" هم خطرناکتر است.
• یکی از پایههای مهم اینترنت مبتنی بر ایده "جهان مکانیکی" است که لایپنیتس طرح میکند و این عالَمیت مکانیکی با سنت حِکمی و "اصیل تاریخی ما" نسبتی ندارد ولی زیربنای هستی اجتماعی ما را درنوردیده و آن را از جایش کنده و "جا-به-جا" کرده است و ما بدون هیچ ترس و دلهرهایی با آن زندگی میکنیم و هیچ پرسشی از اصالت یا عدم اصالتش نکردهایم.
• جاستین اسمیث فیلسوف علم و تاریخ علم در پاریس میگوید اینترنت و جهان درون و پیرامون آن "آنچیزی نیست که ما بدواً تصور میکنیم". این انقلابی بس بزرگتر از انقلابات پیشین بشریت است و از قضا "نسبتی" هم با سنت حِکمی و فلسفی و فقهی ما ندارد ولی ما آن را پذیرفتهایم. بنابراین ملاک پذیرش یا رد امور نمیتواند معاییری باشند که دکتر عبدالکریمی ارائه دادهاند.
• زیرا اگر با معیارهای او بخواهیم جامعه و تحولات اجتماعی را صورتبندی و مدیریت کنیم باید بسیاری از مظاهر جهان جدید را از ایران بیرون بیندازیم و من واقعاً نمیدانم آیا آنگاه امکان تداوم خواهیم داشت؟
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
این بار سرمست آمدم تا جام و ساغر بشکنم
ساقی و مطرب هر دو را من کاسه ی سر بشکنم
از کف عصا گر بفکنم فرعون را عاجز کنم
گر تیشه بر دستم فِتد بت های آزر بشکنم
امروز سرمست آمدم تا دیر را ویران کنم
گُرز فریدونی کشم ضحاک را سر بشکنم
گر کژ به سویم بنگرد گوش فلک را برکنم
گر طعنه بر حالم زند دندان اختر بشکنم
چون رو به معراج آورم از هفت کشور بگذرم
چون پای بر گردون کشم نه چرخ و چنبر بشکنم
گر محتسب جوید مرا تا در رهی کوبد مرا
من دست و پایش در زمان با فرق و دندان بشکنم
من مرغ عالی همتم از آشیانه بر پرم
تا کرکسان چرخ را هم بال و هم پر بشکنم
من طائر فرخنده ام در کنج حبس افتاده ام
باشد مگر که وارهم روزی قفس در بشکنم
گر شمس تبریزی مرا گوید که هی آهسته شو
گویم که من دیوانه ام این بشکنم آن بشکنم
مولانا
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
8.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نزاع دانشکده ها
• مدیریت کشور چرا به دست مهندیسن است؟
🔷 لینک کامل گفتگو:
https://www.youtube.com/watch?v=oV-06565LH0&lc=UgwMbdzqoVGrb0O_x3x4AaABAg
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی
📝 محمد #توپچی
• مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کله علوم انسانی در جهان مدرن پیدا شده است، علوم انسانی دانشهای مدرن هستند، بنابراین قرار دادن علوم اسلامی در طبقهبندی علوم انسانی اشتباه است؛
• علوم اسلامی مثل فقه، اصول، تفسیر و حتی فلسفه اسلامی در جهان پیشامدرن بالیدهاند بنابراین حقیقتا آنها را نباید علوم انسانی دانست، آنها دانشهایی هستند که در جهان دیگری سر و سامان یافتهاند.
• توجه نکردن به این مسئله موجب شده است که افراد گمان کنند که مثلا با خواندن فقه، حقوقدان میشوند یا با خواندن مکاسب اقتصاددان، چنانچه فردی با خواندن حقوق لزوما فقیه نیست.
• شاید بهتر این باشد که در دانشگاهها هم دانشهای اسلامی را از گروه علوم انسانی خارج بکنند و در یک گروه دیگری مثل علوم اسلامی مطالعه بشود، مثل دانشگاههای دیگر کشورها که در آنجا مثلا گروه مطالعات اسلامی ( Islamic Studies ) است.
• بنابراین هم ترکیب علوم انسانی اسلامی متناقض است ( مثل گیربکس اسلامی که بیمعناست ) و هم این که عالمان علوم اسلامی، عالمان و دانشمندان علوم انسانی نیستند.
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
پرویز امینی - خطاهای حکمرانی (3).pdf
حجم:
188.4K
📝 آبان ۹۸ با ویرانگری بیشتر در ۱۴۰۱ تکرار شد/خطاهای حکمرانی، «ایرانِ دیماه ۹۸» را به تعلیق برد/مرجعیت رسانهای ضربه اساسی خورده است
#پرویز_امینی
منبع : در گفتگو با خبرگزاری مهر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی 📝 محمد #توپچی • مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کل
📝 نقدی کوتاه بر نوشته آقای توپچی
#یادداشت
• گرچه مرکب اعتباری علوم انسانی در غرب شکل گرفته اما لزوما شکل گیری مرکب اعتباری در یک فرهنگ مانع تحول و گفتگو با آن علم از طریق مبنای علمی فرهنگی دیگر نیست. اگر معیار اینطور بود غرب هرگز نمیتواند در مقابل فلسفه اسلامی دارای فلسفه مستقل خود باشد و اساسا حق اظهار نظر فلسفی ندارد. غرب اگر فلسفه غرب نداشته باشد علوم انسانی غربی هم ندارد.
• فقه در لسان اسلامی به فقه اکبر و فقه اخص تقسیم میشود، فقه اکبر در صدد تبیین نظامات اجتماعی برای حکمرانی است که گاهی از فلسفه اسلامی تعبیر به فقه اکبر میشود. ظاهرا نویسنده تصوری از فقه اکبر نداشته است.گرچه توضیح ایشان از فقه اخص نیز دور از وادی انصاف است.
•تعیین حد و مرز برای علم نه بر اساس انسان و سازمان بلکه بر اساس عرض ذاتی خود علم شکل میگیرد، تعیین گستره و ماهیت حتی یک علم انسان محور نیست چه رسد به اینکه ما در صدد تعیین و تکلیف گستره دین باشیم. بلکه دین خود باید مشخص کند که آیا قرار است در امر اجتماعی تئوریسین باشد یا خیر.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی 📝 محمد #توپچی • مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کل
#پیام_مخاطب
نقدی بر یاداشت آقای توپچی
۱. علوم انسانی به معنای دانش هایی که درباره ی کنش های انسانی باشد، اختصاصی به جهان مدرن ندارد. هم قبل از مدرنیته قابل تصور است و هم بعد از آن.
پیدایش علوم انسانی در عصر مدرن، دلالت بر انحصار این علوم در این عصر ندارد.
۲. دوره ی مدرن، ظرف شکل گیری علوم انسانی است، نه اینکه لزوما ماهیت علوم انسانی با مدرنیته باشد. مغالطه از اینجا ناشی می شود که ظرف تحقق شیء را با خود ماهیت آن شیء خلط کنیم.
۳. انحصار علوم انسانی در فقه و اصول و تفسیر و.. ناشی از کجا فهمی ست. علوم اسلامی بر چند قسم هست:
الف) علومی که در مقدمه ی استخراج احکام شرعی به کار می رود: در این قسم حتی لغت و منطق هم علوم اسلامی هستند
ب) علومی که اختصاصا در خود جامعه ی اسلامی برای فهم دین، تولید شده اند: مثل اصول فقه و کلام اسلامی
ج) علومی که اسلام در آن نظر دارد و مبنا تعیین می کند و به آن بی تفاوت نیست: مثل اقتصاد و سیاست.
۴. ظاهراً طبق نظر این عزیزان فقط دین است که اجازه ی ورود در علوم اسلامی را ندارد، وگرنه هر کس دیگر با هر تفکری که دارد می تواند نظر دهد همانطور که در غرب تفکرات بسیار مختلف در علوم انسانی مشاهده می شود.
لذا باید گفت که دوران این حرف گذشته است که فلسفه ی اسلامی و علوم اسلامی حق ورود در علوم انسانی را ندارد.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻