eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
882 عکس
229 ویدیو
12 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
☕ این بار سرمست آمدم تا جام و ساغر بشکنم ساقی و مطرب هر دو را من کاسه ی سر بشکنم از کف عصا گر بفکنم فرعون را عاجز کنم گر تیشه بر دستم فِتد بت های آزر بشکنم امروز سرمست آمدم تا دیر را ویران کنم گُرز فریدونی کشم ضحاک را سر بشکنم گر کژ به سویم بنگرد گوش فلک را برکنم گر طعنه بر حالم زند دندان اختر بشکنم چون رو به معراج آورم از هفت کشور بگذرم چون پای بر گردون کشم نه چرخ و چنبر بشکنم گر محتسب جوید مرا تا در رهی کوبد مرا من دست و پایش در زمان با فرق و دندان بشکنم من مرغ عالی همتم از آشیانه بر پرم تا کرکسان چرخ را هم بال و هم پر بشکنم من طائر فرخنده ام در کنج حبس افتاده ام باشد مگر که وارهم روزی قفس در بشکنم گر شمس تبریزی مرا گوید که هی آهسته شو گویم که من دیوانه ام این بشکنم آن بشکنم مولانا ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
8.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نزاع دانشکده ها • مدیریت کشور چرا به دست مهندیسن است؟ 🔷 لینک کامل گفتگو: https://www.youtube.com/watch?v=oV-06565LH0&lc=UgwMbdzqoVGrb0O_x3x4AaABAg ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی 📝 محمد • مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کله علوم انسانی در جهان مدرن پیدا شده است، علوم انسانی دانش‌های مدرن هستند، بنابراین قرار دادن علوم اسلامی در طبقه‌بندی علوم انسانی اشتباه است؛ • علوم اسلامی مثل فقه، اصول، تفسیر و حتی فلسفه اسلامی در جهان پیشامدرن بالیده‌اند بنابراین حقیقتا آن‌ها را نباید علوم انسانی دانست، آنها دانش‌هایی هستند که در جهان دیگری سر و سامان یافته‌اند. • توجه نکردن به این مسئله موجب شده است که افراد گمان کنند که مثلا با خواندن فقه، حقوقدان می‌شوند یا با خواندن مکاسب اقتصاددان، چنانچه فردی با خواندن حقوق لزوما فقیه نیست. • شاید بهتر این باشد که در دانشگاه‌ها هم دانش‌های اسلامی را از گروه علوم انسانی خارج بکنند و در یک گروه دیگری مثل علوم اسلامی مطالعه بشود، مثل دانشگاه‌های دیگر کشورها که در آنجا مثلا گروه مطالعات اسلامی ( Islamic Studies ) است. • بنابراین هم ترکیب علوم انسانی اسلامی متناقض است ( مثل گیربکس اسلامی که بی‌معناست ) و هم این که عالمان علوم اسلامی، عالمان و دانشمندان علوم انسانی نیستند. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
پرویز امینی - خطاهای حکمرانی (3).pdf
حجم: 188.4K
📝 آبان ۹۸ با ویرانگری بیشتر در ۱۴۰۱ تکرار شد/خطاهای حکمرانی، «ایرانِ دیماه ۹۸» را به تعلیق برد/مرجعیت رسانه‌ای ضربه اساسی خورده است منبع : در گفتگو با خبرگزاری مهر ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی 📝 محمد #توپچی • مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کل
📝 نقدی کوتاه بر نوشته آقای توپچی • گرچه مرکب اعتباری علوم انسانی در غرب شکل گرفته اما لزوما شکل گیری مرکب اعتباری در یک فرهنگ مانع تحول و گفتگو با آن علم‌ از طریق مبنای علمی فرهنگی دیگر نیست. اگر معیار اینطور بود غرب هرگز نمیتواند در مقابل فلسفه اسلامی دارای فلسفه مستقل خود باشد و اساسا حق اظهار نظر فلسفی ندارد. غرب اگر فلسفه غرب نداشته باشد علوم انسانی غربی هم ندارد. • فقه در لسان اسلامی به فقه اکبر و فقه اخص تقسیم میشود، فقه اکبر در صدد تبیین نظامات اجتماعی برای حکمرانی است که گاهی از فلسفه اسلامی تعبیر به فقه اکبر میشود. ظاهرا نویسنده تصوری از فقه اکبر نداشته است.گرچه توضیح ایشان از فقه اخص نیز دور از وادی انصاف است. •تعیین حد و مرز برای علم نه بر اساس انسان و سازمان بلکه بر اساس عرض ذاتی خود علم شکل می‌گیرد، تعیین گستره و ماهیت حتی یک علم انسان محور نیست چه رسد به اینکه ما در صدد تعیین و تکلیف گستره دین باشیم. بلکه دین خود باید مشخص کند که آیا قرار است در امر اجتماعی تئوریسین باشد یا خیر. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی 📝 محمد #توپچی • مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کل
نقدی بر یاداشت آقای توپچی ۱. علوم انسانی به معنای دانش هایی که درباره ی کنش های انسانی باشد، اختصاصی به جهان مدرن ندارد. هم قبل از مدرنیته قابل تصور است و هم بعد از آن. پیدایش علوم انسانی در عصر مدرن، دلالت بر انحصار این علوم در این عصر ندارد. ۲. دوره ی مدرن، ظرف شکل گیری علوم انسانی است، نه اینکه لزوما ماهیت علوم انسانی با مدرنیته باشد. مغالطه از اینجا ناشی می شود که ظرف تحقق شیء را با خود ماهیت آن شیء خلط کنیم. ۳. انحصار علوم انسانی در فقه و اصول و تفسیر و.. ناشی از کجا فهمی ست. علوم اسلامی بر چند قسم هست: الف) علومی که در مقدمه ی استخراج احکام شرعی به کار می رود: در این قسم حتی لغت و منطق هم علوم اسلامی هستند ب) علومی که اختصاصا در خود جامعه ی اسلامی برای فهم دین، تولید شده اند: مثل اصول فقه و کلام اسلامی ج) علومی که اسلام در آن نظر دارد و مبنا تعیین می کند و به آن بی تفاوت نیست: مثل اقتصاد و سیاست. ۴. ظاهراً طبق نظر این عزیزان فقط دین است که اجازه ی ورود در علوم اسلامی را ندارد، وگرنه هر کس دیگر با هر تفکری که دارد می تواند نظر دهد همانطور که در غرب تفکرات بسیار مختلف در علوم انسانی مشاهده می شود. لذا باید گفت که دوران این حرف گذشته است که فلسفه ی اسلامی و علوم اسلامی حق ورود در علوم انسانی را ندارد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
32.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رسانه بوق نباشد • رسانه مرجعیت خود را از دست داد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی 📝 محمد #توپچی • مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کل
نقدی بر یاداشت آقای توپچی ۱. علوم انسانی به معنای دانش هایی که درباره ی کنش های انسانی باشد، اختصاصی به جهان مدرن ندارد. هم قبل از مدرنیته قابل تصور است و هم بعد از آن. پیدایش علوم انسانی در عصر مدرن، دلالت بر انحصار این علوم در این عصر ندارد. ۲. دوره ی مدرن، ظرف شکل گیری علوم انسانی است، نه اینکه لزوما ماهیت علوم انسانی با مدرنیته باشد. مغالطه از اینجا ناشی می شود که ظرف تحقق شیء را با خود ماهیت آن شیء خلط کنیم. ۳. انحصار علوم انسانی در فقه و اصول و تفسیر و.. ناشی از کجا فهمی ست. علوم اسلامی بر چند قسم هست: الف) علومی که در مقدمه ی استخراج احکام شرعی به کار می رود: در این قسم حتی لغت و منطق هم علوم اسلامی هستند ب) علومی که اختصاصا در خود جامعه ی اسلامی برای فهم دین، تولید شده اند: مثل اصول فقه و کلام اسلامی ج) علومی که اسلام در آن نظر دارد و مبنا تعیین می کند و به آن بی تفاوت نیست: مثل اقتصاد و سیاست. ۴. ظاهراً طبق نظر این عزیزان فقط دین است که اجازه ی ورود در علوم اسلامی را ندارد، وگرنه هر کس دیگر با هر تفکری که دارد می تواند نظر دهد همانطور که در غرب تفکرات بسیار مختلف در علوم انسانی مشاهده می شود. لذا باید گفت که دوران این حرف گذشته است که فلسفه ی اسلامی و علوم اسلامی حق ورود در علوم انسانی را ندارد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
رسید قصه به اینجا که زیر چرخ کبود زنی، ملازم دستاس، خیره بر در بود چرا که دست خداوند، رفته بود از فرش انار تازه بچیند برای او در عرش کمی بلندتر از گریه‌های کودکشان درخت‌های جهان در حیاط کوچکشان کنار باغچه، زن داشت ربنا می‌کاشت برای تک‌تک همسایه‌ها دعا می‌کاشت و بی‌قرارتر از کودکی که در بر داشت غروب می‌شد و زن فکر شام در سر داشت چه خانه‌ای‌ست که حتی نسیم در می‌زد فدای قلب تو وقتی یتیم در می‌زد صدای پا که می‌آمد تو پشت در بودی به یاد در زدن هر شب پدر بودی فقیر دیشب از امشب اسیر آمده بود اسیر لقمۀ نانت فقیر آمده بود صدای پا که می‌آید... علی‌ست شاید... نه... همیشه پشت در اما... کسی که باید... نه... نسیمی از خم کوچه، بهار می‌آورد علی برای حبیبش انار می‌آورد خبر دهان به دهان شد انار را بردند و سهم یک زن چشم انتظار را خوردند ز باغ سبز تو هیزم به بار آوردند انار را همه بردند و نار آوردند قرار بود نرنجی ز خار هم... اما... به چادرت ننشیند غبار هم... اما... قرار بود که تنها تو کارِخانه کنی نه این که سینه سپر، پیش تازیانه کنی فدای نافله‌ات! از خدا چه می‌خواهی؟ رمق نمانده برایت... شفا نمی‌خواهی؟ صدای گریۀ مردی غریب می‌آید تو می‌روی همه جا بوی سیب می‌آید تو رفته بودی و شب بود و آسمان، بی‌ماه به عزت و شرف لا اله لا الله.. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
اشعاری منسوب به حضرت امیرالمومنین کلمات الأغنية: منسوب بعلي بن أبي‌طالب مالِي وَقَفتُ عَلى القُبورِ مُسَلِّماً قَبرَ الحَبيبِ فَلَم يَرُدَّ جَوابي أَحَبيبُ مالَكَ لا تَرُدُّ جَوابَنا اَنَسيتَ بَعدي خِلَّةَ الأَحبابِ قالَ الحَبيبُ وَكَيفَ لِي بِجَوابِكُم وَأَنا رَهينُ جَنادِلٍ وَتُرابِ أَكَلَ التُرابُ مَحاسِني فَنَسيتُكُم وَحُجِبتُ عَن أَهلي وَعَن أَترابي فَعَلَيكُمُ مِنّي السَلامَ تَقَطَّعَت مِنّي وَ مِنكُم خِلَّةَ الأَحباب چه بر من آمده که در کنار قبرها ایستاده‌ام و به مزار محبوبم سلام می‌دهم و او پاسخم را نمی‌دهد آه ای حبیب [من]، تو را چه شده که ما را جوابی نمی‌دهی آیا بعد از دوستی دوستداران را فراموش کرده‌ای؟! محبوب گفت: چگونه پاسخ شما برایم میسر خواهد بود، حال آنکه در گرو سنگریزه‌ها و خاک هستم خاک، زیبایی و حسن مرا از بین برده است؛ پس شما را فراموش کرده‌ام و از چشم خویشان و فرزندانم پنهان شده‌ام پس با شما وداع می‌کنم که دوستی دوستداران از من و شما بریده شد.. مترجم: علی م ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
مشاري بن راشد العفاسيMaly_Wqft_Ala_El_Qbor(1).mp3
زمان: حجم: 2.65M
• قطه اشعار منسوب به حضرت امیرالمومنین ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• بقیع خاک پوک و تردی دارد. باران بزند، گل می شود. ورِ کشاورززاده ذهنم می گوید: "این همه برای کبوترها گندم می ریزند، چرا سبز نمی شوند؟ چرا بقیع گندمزار نمی شود؟" ورِ شاعر ذهنم می گوید:"سالهاست بر خاکش اشک شور ریخته. توقع داری چیزی سبز شود؟ تو می دانی چندتا دل اینجا جا مانده؟" کتاب خال سیاه عربی | نوشته‌ی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef