زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی 📝 محمد #توپچی • مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کل
#پیام_مخاطب
نقدی بر یاداشت آقای توپچی
۱. علوم انسانی به معنای دانش هایی که درباره ی کنش های انسانی باشد، اختصاصی به جهان مدرن ندارد. هم قبل از مدرنیته قابل تصور است و هم بعد از آن.
پیدایش علوم انسانی در عصر مدرن، دلالت بر انحصار این علوم در این عصر ندارد.
۲. دوره ی مدرن، ظرف شکل گیری علوم انسانی است، نه اینکه لزوما ماهیت علوم انسانی با مدرنیته باشد. مغالطه از اینجا ناشی می شود که ظرف تحقق شیء را با خود ماهیت آن شیء خلط کنیم.
۳. انحصار علوم انسانی در فقه و اصول و تفسیر و.. ناشی از کجا فهمی ست. علوم اسلامی بر چند قسم هست:
الف) علومی که در مقدمه ی استخراج احکام شرعی به کار می رود: در این قسم حتی لغت و منطق هم علوم اسلامی هستند
ب) علومی که اختصاصا در خود جامعه ی اسلامی برای فهم دین، تولید شده اند: مثل اصول فقه و کلام اسلامی
ج) علومی که اسلام در آن نظر دارد و مبنا تعیین می کند و به آن بی تفاوت نیست: مثل اقتصاد و سیاست.
۴. ظاهراً طبق نظر این عزیزان فقط دین است که اجازه ی ورود در علوم اسلامی را ندارد، وگرنه هر کس دیگر با هر تفکری که دارد می تواند نظر دهد همانطور که در غرب تفکرات بسیار مختلف در علوم انسانی مشاهده می شود.
لذا باید گفت که دوران این حرف گذشته است که فلسفه ی اسلامی و علوم اسلامی حق ورود در علوم انسانی را ندارد.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب
رسید قصه به اینجا که زیر چرخ کبود
زنی، ملازم دستاس، خیره بر در بود
چرا که دست خداوند، رفته بود از فرش
انار تازه بچیند برای او در عرش
کمی بلندتر از گریههای کودکشان
درختهای جهان در حیاط کوچکشان
کنار باغچه، زن داشت ربنا میکاشت
برای تکتک همسایهها دعا میکاشت
و بیقرارتر از کودکی که در بر داشت
غروب میشد و زن فکر شام در سر داشت
چه خانهایست که حتی نسیم در میزد
فدای قلب تو وقتی یتیم در میزد
صدای پا که میآمد تو پشت در بودی
به یاد در زدن هر شب پدر بودی
فقیر دیشب از امشب اسیر آمده بود
اسیر لقمۀ نانت فقیر آمده بود
صدای پا که میآید... علیست شاید... نه...
همیشه پشت در اما... کسی که باید... نه...
نسیمی از خم کوچه، بهار میآورد
علی برای حبیبش انار میآورد
خبر دهان به دهان شد انار را بردند
و سهم یک زن چشم انتظار را خوردند
ز باغ سبز تو هیزم به بار آوردند
انار را همه بردند و نار آوردند
قرار بود نرنجی ز خار هم... اما...
به چادرت ننشیند غبار هم... اما...
قرار بود که تنها تو کارِخانه کنی
نه این که سینه سپر، پیش تازیانه کنی
فدای نافلهات! از خدا چه میخواهی؟
رمق نمانده برایت... شفا نمیخواهی؟
صدای گریۀ مردی غریب میآید
تو میروی همه جا بوی سیب میآید
تو رفته بودی و شب بود و آسمان، بیماه
به عزت و شرف لا اله لا الله..
#حسن_بیاتانی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
اشعاری منسوب به حضرت امیرالمومنین
کلمات الأغنية: منسوب بعلي بن أبيطالب
مالِي وَقَفتُ عَلى القُبورِ مُسَلِّماً
قَبرَ الحَبيبِ فَلَم يَرُدَّ جَوابي
أَحَبيبُ مالَكَ لا تَرُدُّ جَوابَنا
اَنَسيتَ بَعدي خِلَّةَ الأَحبابِ
قالَ الحَبيبُ وَكَيفَ لِي بِجَوابِكُم
وَأَنا رَهينُ جَنادِلٍ وَتُرابِ
أَكَلَ التُرابُ مَحاسِني فَنَسيتُكُم
وَحُجِبتُ عَن أَهلي وَعَن أَترابي
فَعَلَيكُمُ مِنّي السَلامَ تَقَطَّعَت
مِنّي وَ مِنكُم خِلَّةَ الأَحباب
چه بر من آمده که در کنار قبرها ایستادهام و به مزار محبوبم سلام میدهم و او پاسخم را نمیدهد
آه ای حبیب [من]، تو را چه شده که ما را جوابی نمیدهی
آیا بعد از دوستی دوستداران را فراموش کردهای؟!
محبوب گفت: چگونه پاسخ شما برایم میسر خواهد بود، حال آنکه در گرو سنگریزهها و خاک هستم
خاک، زیبایی و حسن مرا از بین برده است؛ پس شما را فراموش کردهام و از چشم خویشان و فرزندانم پنهان شدهام
پس با شما وداع میکنم که دوستی دوستداران از من و شما بریده شد..
مترجم: علی م
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
مشاري بن راشد العفاسيMaly_Wqft_Ala_El_Qbor(1).mp3
زمان:
حجم:
2.65M
• قطه اشعار منسوب به حضرت امیرالمومنین
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• بقیع خاک پوک و تردی دارد. باران بزند، گل می شود. ورِ کشاورززاده ذهنم می گوید: "این همه برای کبوترها گندم می ریزند، چرا سبز نمی شوند؟ چرا بقیع گندمزار نمی شود؟" ورِ شاعر ذهنم می گوید:"سالهاست بر خاکش اشک شور ریخته. توقع داری چیزی سبز شود؟ تو می دانی چندتا دل اینجا جا مانده؟"
کتاب خال سیاه عربی |
نوشتهی #حامد_عسکری
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
ایران هم این است هم آن
📝 #پرویز_امینی
• اجتماع بزرگ مردم در سراسر کشور از جمله در تهران در تشییع ۴۰۰ شهید گمنام در روز شهادت حضرت زهرا (س) خصوصا بعد از اعتراصات پردامنه ماههای گذشته، برای برخی تعجب برانگیز و خیره کننده بود. گویی تحلیل و ادراک دیگری داشتند و اینک با واقعیتی خلاف انتظار روبرو شدند. در حالیکه این واقعیت اجتماعی همینی بود که باید می بود و پدیده ای خلاف انتظار و استثنایی خلاف قاعده رخ نداده است. اساسا اگر جمهوری اسلامی واجد چنین پایگاه اجتماعی ایدئولوژیک و دلبسته وجه آرمانی اش نبود، نمی توانست در برابر بی عقلی ها و نابلدی ها و خطاکاری های حکمرانی برخی اداره کنندگان کشور و فشار و تهدید پرحجم دشمنانش دوام بیاورد و تداوم پیدا کند.
• نقطه نزاع، توامان بودن این تصویر از جامعه با تصویر جامعه در دوران اعتراضات اخیر است و طرح این پرسش که جامعه ایران در اینجا و اکنون کدام است؟پاسخ ساده و سرراست این است که ایران هم این است و هم آن. همچنانی که جامعه ایران هم آبان ۹۸ است که صحنه اعتراضات اجتماعی بود و هم دی ماه ۹۸ که صحنه ابراز علاقه و ارادت به شهید سلیمانی که قوی ترین نماد اجتماعی از آرمان های انقلاب اسلامی است.
مسئله از اینجا آغاز می شود که بخواهیم یک ظهور از واقعیت جامعه را به عنوان همه واقعیت اجتماعی ایران و برای همه زمان ها بپذیریم و یا رد کنیم. در این صورت می توان گفت جامعه ایران به شکل ذاتی و بنیانی نه این است و نه آن.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 از مراجع و حوزه علمیه که منتقد وضعیت موجودند متشکریم، اما بگویید چه کار برای اقتصاد میتوان کرد؟
#یادداشت
• برخورد امنیتی و گرفتن دلال خرد برای کنترل قیمت ارز نشان دهنده بی برنامگی در حوزه اقتصادی دولت است. مدل تفکر اقتصادی که بیش از هشتاد درصد تسهیلات بانکی را به زیر بیست درصد مردم ارائه میدهد اما افزایش ۵۰ درصدی حقوق ناچیز کارگر را عامل تورم فعلی میداند نمیتواند کمکی به احیای نظام کند.
• نگرشی که تقویت سرمایه دار را برای افزایش تولید ملی میداند، زمانی جواب گو است که قشر ضعیف که هیچ حداقل قشر میانی فرصت تنفس معیشتی را از دست نداده باشند.
• مراجع عظام و حوزه علمیه مطالبه گر و منتقد وضعیت اقتصادی موجود اند متشکر و ممنون اما اینک که مدل های سرمایه داری اقتصاد کشور را به قهقرای فعلی برده در نبود تئوری اقتصادی اسلامی مگر دولت چاره ای جز تمسک به مدل های نئو مارکسیستی میتواند داشته باشد؟ مدلی که شاید در وضعیت اسفناک فعلی مطلوب نیست اما بریدن نفس سرمایه دار بی شک بهتر از خفگی ۹۶ درصد اکثریت است!
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب☕
دیر فهمیدیم پس دیوار بالا رفته بود
با همان خشت نخستین تا ثریا رفته بود
دیر فهمیدیم و معماران مرموز از قدیم
چیده بودند آنچه بر پیشانی ما رفته بود!
گاه می گویم به خود اصلا کلاه جد من
جای مسجد کاشکی سمت کلیسا رفته بود!
رسم پرهیز از جهان ای کاش برمیداشتند
کاش یوسف روز اول با زلیخا رفته بود...
من نمیدانم چه چیزی پایبندم کرده است
کوه اگر پا داشت تا حالا از اینجا رفته بود!
دور تا دورش فقط خشکیست ای تنها خزر
راه اگر میداشت از این چاله دریا رفته بود!
حسین جنتی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• از تاثیرات اقتصاد در فرهنگ
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• مشکل اقتصاد ایران لزوما مسئولیت داشتن آدم های خوب بی عرضه نیست، مشکل حاکمیت ساختار خوب لیبرالی هست که آدم خوب باعرضه را هم درون خودش هضم میکند...
#یادداشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
3.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پادکست جایگاه روحانیت و روشنفکران در ایران
#بیژن_عبدالکریمی
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻