📜 ویژگی کتب اخلاقی از منظر امام خمینی رحمهالله علیه :
◾ حتّى علماء اخلاق هم كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين - قدّس اللّه نفسه الزكيّة- و بسيارى از [قسمتهاى] كتاب «احياء العلوم» «غزالى» - و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد.
◾كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مىكنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مىپندارند ، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده فساد و تهذيب باطن كمكى نمىكند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بىفايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مىاندازد.
بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است.
◾نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد.
ريشههاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.
◾طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مىگفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است.
صفحه 13 شرح حدیث جنود عقل و جهل
_______
#عرفان_خمینی
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
4_5904415507452268758
318.2K
دکتر دینانی:
علامه حسن زاده آملی فلسفه بلد نبود!
#رصد
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
#پیام_مخاطب
توی مدرسه کتاب جامعه شناسی هرسه سال رشته انسانی رو به خاطر اینکه آقای #حمید_پارسانیا یک آخوند هست برای بچه ها تدریس نمیکنن!
نظام آموزشی فاسد لزوما نظامی نیست که روسری از سر برمیداره.
ریشه فساد به همین تفکر علوم انسانی توی کشور برمیگرده.
____
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#پیام_مخاطب توی مدرسه کتاب جامعه شناسی هرسه سال رشته انسانی رو به خاطر اینکه آقای #حمید_پارسانیا یک
ما این پیام مخاطب رو ۲۰مهر امسال توی کانال گذاشته بودیم. ظاهرا استاد #پارسانیا این پیام رو دیدن وپیام زیر رو در جواب ارسال کردن:
«سلام علیکم
کتاب اولا کار فردی نبوده دوگروه یکی از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دیگری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم مشارکتا نوشتند
هیچ کتابی از کتابهای درسی با این جمع مشارکتی از اساتید تدوین نیافته است
ثانیا پارسانیا مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران است که با اجماع نظر گروه انتخاب شده است
ثالثا کتاب به انگلیسی ترجمه شد وآموزش و پرورش دولت کانادا کتاب را برای تدریس به رسمیت شناخت چون در آنجا کتابها با تایید آموزش و پرورش میتواند متکثر باشد.»
___
زندگی برای علوم انسانی
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
نقل قولی از #فردید :
او بعد از انقلاب اسلامی، از این انقلاب طرفداری کرد و روشنفکران را مورد انتقادات تند قرار میداد. او طی یک سخنرانی گفت:
میخواهم پیامی به امام خمینی بدهم و درد دلی با ایشان بکنم، سیداحمد فردید آدمی است که برای خودش کار کردهاست. اگر کتاب ننوشته، نخواسته تشبه به کثافات دیگران بکند. من پیام کوچکی به امام خمینی دارم، این انقلاب را عبدالکریم #سروش خراب میکند… من پوپر را میشناسم و به ریش او میخندم… من دارم به #جمهوری_اسلامی مدد میرسانم.
او در جای دیگر دربارهٔ هایدگر گفتهاست:
بعد از سی سال مطالعه میگویم، هایدگر جهت فکرش همین جهت جمهوری اسلامی است.
_
پ.ن؛ سلسله فکری طرفدار جمهوری اسلامی که در قالب هایدگر _ فردید _ داوری اردکانی و... این جریان ادامه دار جا خوش کرده.
_
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
نقل قولی از #فردید : او بعد از انقلاب اسلامی، از این انقلاب طرفداری کرد و روشنفکران را مورد انتقادات
#فردید:
بنده مساله "رستگاری" را مطرح کردم مدتها، بدون اینکه اسم کتاب ببرم با همسخنی هیدگر بجا و اینکه تفسیر من از هیدگر تفسیر با ابتدا به انقلاب اسلامی و الله پس فردا و جهاد اصغر و اکبر است که همواره بیشتر با هیدگر میخواهم همسخن باشم ولی نه یک سخنی و یک دلی. من در عین حال که با هیدگر میگویم همسخنم از کجا که با شما ها این سعادت این که بیشتر نه تنها همسخن، یکدل باشم و یک سخن. در یکدلی و یک سخنی مساله دیگری است ولی با هیدگر همسخنم همسخنی ای که به حقیقت نه با "تعلیل بارد"، بعد از سی سال مطالعه میگویم هیدگر جهت فکرش جهت جمهوری اسلامی است"
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
"باید با وحدت وجود ملاصدرا نظام های اجتماعی ساخت"
📝 #سید_علی_خامنه_ای
◾ توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند.
◾میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و #اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن
◾فلسفههای مضاف که آقایان فرمودند: فلسفهی اخلاق، فلسفهی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچکس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید.
۱۳۸۲/۱۰/۲۹
بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی
____
#علوم_انسانی #فلسفه #تحول
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
33.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #بیژن_عبدالکریمی ؛ خلق شاهکار و خلق فاجعه توسط جمهوری اسلامی
جمهوری اسلامی در عرصه نظامی و روابط بین الملل شاهکار خلق کرد اما در عرصه داخلی فاجعه خلق کرد...
.
.
.
.
• #رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#شعر_آخر_شب ، سروده یکی از مخاطبین کانال شب شیرین تو شد چون به صباح آلوده نکند عشق نگردد به گناه آل
#شعر_آخر_شب ☕
از لحظهٔ ممکن-شدنِ عالَمِ امکان
از حس شدنِ نبض ِ نخستین نَفَس ِ جان
نه ماه و نه باران و نه پاییز و نه دریا
با جاذبهٔ چشم تو شاعر شده انسان
از خواب ِعدم ، خاک تو بیدار شد و گفت :
تبریک ، به گلها و سلامی به درختان
سرشار شد از شوق تو هر ذرّهٔ این خاک
ای هر قدمِ آمدنت؛ قطرهٔ باران
تو ؛ نقطهٔ توحیدیِ اضدادِ جهانی
شادیّ و غم و روز و شب و باغ و بیابان
صحرایی و آفاق تو عشق ست که در تو
اسبانِ نجابت نرسیدند به پایان
دریایی و آغوش تو گرم ست که آن برف
از کوه ، سرازیر شد افتاده به جریان
این عشقِ اصیل ست ، چه می فهمد ازین عشق ؟!
انسانِ مسخّر-شده در خواب و خیابان
در جاذبهٔ چشم تو خوشبختیِ محض ست
با یادِ همین جاذبه ، شاعر شده انسان
#سیروس_عبدی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 عزیزان #جهاد_تبیین عنوان محتوای رسانه ای نیست بلکه روش و هدف کار رسانه ای هست، وقتی تیتر میزنید جهاد تبیین مخاطب خاکستری که میتونستین توی قالب هنری جذب محتواتون کنین رو دور میکنید. کنار هم گل میگیم گل میشنویم...
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef