زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
حضرت آدم اگر خطا نمیکرد به کمال نمیرسید! #سید_روح_الله_خمینی زيرا كه آدم- عليه السلام- در تحت جذبه
❖ توضیحی مختصر پیرامون ضرورت خطای حضرت آدم برای کمال انسانی
#یادداشت
- خطا در عبارت حضرت امام به معنی گناه نیست بلکه به معنی توجه به کثرات هست، ماهیت عالم دنیا که بر اساس اعتباریات انسان شکل گرفت در واقع همان غفلت هست و انسان برای اینکه بتواند تمام مراتب هستی را در خود داشته باشد یعنی خلیفه الهی شود باید شامل جمیع مراتب عالم باشد، از جمله مراتب انسانیت همان غفلت اوست که این امر بدون واقع شدن در امر دنیایی ایجاد نمیشود. یعنی فرق انسان با سایر موجودات در جامعیت نفس او نسبت به همه عوالم مثل عقل، مثال و دنیاست.
- دنیا که محل غفلت انسان است تا انسان در آن واقع نباشد رشد مفهومی برای انسان رخ نمیدهد و علاوه بر این تنها عالمی که بین عوالم امکان حرکت برای انسان را میدهد عالم ماده است که دارای قوه و فعل میباشد یعنی امکان حرکت جوهری به نحوی که در اثر تکامل در عالم دنیا برای ما وجود دارد برای موجوداتی که فاقد عالم ماده هستند وجود ندارد_ هر موجودی هم که در عالم ماده است توان تکامل مانند انسان را ندارد چون نفس او فاقد اتصال با عالم عقل است_ برای همین مجردات در فعلیت خود تام هستند نه امکان سقوط و نه امکان کمال دارند ما فرشتگانی داریم که همواره در حال سجده اند، فرشتگانی داریم که فقط همواره تسبیح گوی هستند اما این انسان است که نماز را که جامع همه این هاست دارد .
-اگر حضرت آدم توجه به عالم کثرت نمیکرد توان خرق حجاب های دنیوی و حرکت برای او وجود نداشت و در این صورت به کمال نیمرسید.
پ.ن؛ این متن فاقد دقت های علمی است.
#فلسفه #رشد #انسان #کمال
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ توضیحی مختصر پیرامون ضرورت خطای حضرت آدم برای کمال انسانی #یادداشت - خطا در عبارت حضرت امام به
امام چرا گاهی فلسفه را مذمت میکرد؟
_ عبارت هایی که بعضا از حضرت امام در مذمت فلسفه یا عرفان وجود دارد ناظر به خرق حجاب عالم مفهوم است. یعنی فارق شدن از مفهوم و توجه به اصل وجود و فقر اما بدون داشتن بعد مفهومی امکان خرق آن بی معنی است یعنی تا نظام مفهومی فلسفی برای انسان شکل نگیرد خرق آن هم معنی ندارد و اساسا رشد و حرکت برای انسان رخ نمیدهد. برای همین است که امام اولین مرتبه انسانیت را خواندن یک دور فلسفه میداند چرا که اولین مرتبه ما با صیرورت مفهومی حاصل میگردد.
#فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
امام چرا گاهی فلسفه را مذمت میکرد؟ _ عبارت هایی که بعضا از حضرت امام در مذمت فلسفه یا عرفان وجود د
- یکی از دوستان میگفت یک آقای بزرگواری که از علمای نسبتا مشهور قم هم هستن با استناد به حرف هایی که امام در مذمت فلسفه دارد ادعا میکرد امام خمینی رحمه الله علیه اواخر عمر پشیمان از این سیر عرفانی و فلسفی بود.
- این استدلال به قدری سست هست که شاید امکان گفتگو با این فرد وجود نداشته باشد چرا که اگر او کمی اهل تحقیق و انصاف بود میدانست مقصود امام از مذمت فلسفه چیست و اینکه شخصیت امام به هیچ وجه از فلسفه جدا نمیشود.
- امام خمینی حتی در نامه ای که به گورباچف داشت او را برای آشنایی با دین اصیل اسلام به مطالعه کتاب های #محی_الدین_ابن_عربی و #یادداشت ملاصدرا دعوت میکند! یعنی این خط همان خط اصیل اسلام است.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ امام خمینی راه تحول حکومت شوروی سابق را هم یادگیری فلسفه و عرفان اسلامی میدانست
📝 بازخوانی بخشی از نامه امام خمینی به گورباچوف در آستانه فروپاشی شوروی:
اگر جنابعالى میل داشته باشید در این زمینهها تحقیق کنید، مىتوانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب در این زمینه، به نوشتههاى فارابى و بوعلى سینا - رحمة اللَّهعلیهما- در حکمت مشاء مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هرگونه شناختى بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانى کلى و نیز قوانین کلى که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس، و نیز به کتابهاى سهروردى - رحمة اللَّه علیه- در حکمت اشراق مراجعه نموده، و براى جنابعالى شرح کنند که جسم و هر موجود مادى دیگر به نور صِرف که منزه از حس مىباشد نیازمند است؛ و ادراک شهودىِ ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسى است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به #حکمت_متعالیه صدرالمتألهین - رضوان اللَّه تعالى علیه و حشره اللَّه مع النبیین والصالحین- مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که:حقیقت علم همانا وجودى است مجرد از ماده، و هر گونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد.
_ دیگر شما را خسته نمىکنم و از کتب عرفا و بخصوص #محى_الدین_ابن_عربى نام نمىبرم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنى چند از خبرگان تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهى قم گردانید، تا پس از چند سالى با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهى از آن امکان ندارد.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ امام خمینی راه تحول حکومت شوروی سابق را هم یادگیری فلسفه و عرفان اسلامی میدانست 📝 بازخوانی بخشی
امام خمینی به صراحت در این نامه اولین قدم برای اصلاح یک حکمرانی در حال فروپاشی را توجه به مبانی فلسفه و عرفانی میداند. این یعنی نه تنها اولین قدم برای حرکت در مسیر انسانیت افراد فلسفه است بلکه اولین قدم برای حرکت یک جامعه در مسیر اصلاح هم فلسفه است.
❖ تاثیر تربیت در سعادت و شقاوت انسان از منظر #علامه_طباطبایی
_ شك و شبهه اى نيست كه تربيت به طور اجمال در انسان مؤثر است تلاش و عمل نوع انسانى در ادوار مختلف زندگيش بر همين پايه استوار است، چون انسان با تربيت نيكو به سعادت و خوشبختى نزديك و با غير تربيت نيكو به شقاوت و بدبختى سوق داده مىشود (البته با توجه به معانى شقاوت و سعادت كه تصور مىشود).
_ اين مطلب نيز جاى ترديد نيست كه سعادت و شقاوت انسان در گرو كارها و عملهايى است كه او خود را در انجام و ترك آنها توانا و مختار مىبيند (كارهاى اختيارى) پس نسبت اين كارها به انسان نسبت امكانى است (يعنى ممكن است او انجام بدهد و يا ندهد) و هم چنين است نسبت سعادت و شقاوت (كه آنها نتيجه اجتماع و انباشتن صفات و خصلتهاى نفسانى است كه از همان اعمال و كارهاى اختيارى حاصل مىشود) به انسان همان نسبت امكانى مىباشد.
_ و از ديگر سو، انسان خود يكى از اجزاء علت وجودى فعل و عملى است كه آن فعل و عمل از او سر مىزند، مثلًا عمل خوردن را در نظر مىگيريم: اراده انسان به خوردن، يكى از اجزاء علت تحقق اين عمل، يعنى خوردن است و اگر همراه اراده انسان، چيزى هم براى خوردن وجود داشته باشد و آن چيز كاملًا قابل اكل باشد و بقيه شرايط خوردن موجود و موانع هم بدون استثنا مفقود باشند در اين هنگام وقوع عمل خوردن و صدور آن از انسان ضرورى، قطعى و واجب خواهد بود (يعنى ممكن نيست عمل واقع نشود و رخ ندهد) پس از شناخت اين مقدمه، براى خواننده روشن خواهد شد كه سعادت و شقاوت كه به واسطه اعمال اختيارى انسان نصيب او مىشود، وقتى به خود او نسبت داده شود چنين نسبتى امكانى و اختيارى است، اما اگر به مجموع علت تامه كه انسان هم يكى از اجزاى آن علت تامه است، منسوب شود؛ نسبتى ضرورى و حتمى خواهد بود و معلوم است كه قضا، عبارت است از علم خداى تعالى و حكم او در مورد اشيا از جهت علل تامهشان و از اين نظر بايد گفت:
سعادت و شقاوت درباره هر انسانى قضا شده است، قضايى كه تغيير نپذيرد و قابل برگشت نيست. و اين منافاتى با آن ندارد كه سعادت و شقاوت براى انسان عملى اختيارى بوده باشد.
📝 مجموعه رسائل (علامه طباطبائى)، ج۳، ص: ۹۲
#قضا_و_قدر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ تاثیر تربیت در سعادت و شقاوت انسان از منظر #علامه_طباطبایی _ شك و شبهه اى نيست كه تربيت به طور ا
در این مطلب علامه چگونگی جمع قضای حتمی الهی را با #اختیار انسان هم تبیین کرده است.
❖ در این سخنرانی های ما هم گاهی حرفهای خوبی در گوشه کنار هست؛ منتها غالبا دقّت نمیشود و همینطور ناپدید میگردد
#سید_علی_خامنه_ای
.
.
.
.
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_5920250304548311278.mp3
3.93M
📻 #نواها
نگاه دار دلم را برای آنچه در اوست
که ساغرِ غمِ تو، درخورِ شکستن نیست ...
#حسین_منزوی
لینک عضویت در گروه شعر ما:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
• فکر کن دانشجو هستی بعد از ظهرا رو کار میکنی به سختی بعد یه سال پس انداز میکنی بتونی برای نمایشگاه کتاب پول جمع کنی، میری میبینی کتابایی که میخوای بخری نه دوبرابر بلکه حداقل چهار برابر شده!! از اینکه هرکاری میکنی نمیتونی حداقلیاتت رو داشته باشی کلافه میشی و این وسط یکی میاد از بین غرفه های پرسش و پاسخ بهت میگه بیا راجع به #حجاب صحبت کنیم، چقدر براتون این بحث قابل تحمل هست؟ اصلا برای این آدم حجاب اولویت چندم زندگیشه؟
این همون مدل ترویج حجاب توی نمایشگاه کتاب بود.
پ.ن؛
• فضای رسانه ای که برای بی حجابی ایجاد شده از واقعیت عینی جامعه خیلی متفاوت تر هست، حتی جو عمومی نمایشگاه کتاب درصد بسیاری یا محجبه بود و یا بدحجاب ( حجاب معمولی) از هر چند ده نفر یک خانوم بدون روسری بود که بعضا هم چهرشون رو با ماسک پوشونده بودن ( مشکوک بودن)
• ما با دوستانی که رفیتم تعداد زیادی #ملبس بودیم، حداقل هفت ساعت توی نمایشگاه حضور داشتیم و به غیر از احترام از کسی چیزی ندیدیم.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
استاد جسارتاً شما «مطلب» ندارید! چرا حجاب «حرف زور» است؟! #مهدی_تکلو در زبان تمثیل وضعیت امروز ما
#پیام_مخاطب
سلام
احساس میکنم ما خیلی از مسائل را برای خودمان الکی پیچیده کرده ایم و مدام برایشان تئوری بافی های جامعه شناسانه میکنیم (منظورم شخص شما نیست..متوجه ام که نگارنده عزیز دیگری است)
چه کسی گفته گفتمان موجود از حجاب، ضرورت مصلحت مردان است؟؟
آیا واقعا ۸۰ میلیون طرفدار حجاب در این مملکت ( سوای آن ۵ میلیون که فرض میکنیم مخالف حجاب هستند) صرفا بخاطر«ضرورت مصلحت مردان» از حجاب دفاع میکنند؟؟ و هیچ دفاعیات، استدلال و مبانی نظری دیگری ندارند؟
مسئله و دعوا کاملا روشن است.. اصل قضیه دین و پیاده شدن احکام دین است.. حجاب هم یک حکم دین است.. مثل اعدام..مثل قصاص..مثل بعضی احکام ارث.. مثل مهریه..مثل تعدد زوجات.. مثل... هزاران حکم دیگر..
که در ظاهر و نگاه اول و بدون توجه به کنه و مبانی فلسفی آن،، ممکن است به نفع یا ضرر یکی از طرفین (مرد یا زن) باشد..
خلاصه این که میخواهم بگویم: بنظرم یکی از مشکلات همین است که مدام میخواهیم احکام شریعت را در چارچوب تحلیل های جامعه شناسانه بیاوریم.. و بعد دیگر نمیشود جمعش کرد..و خودمان هم درونش میمانیم که: ( نکند مخالفین آن حکم الهی، دارند درست میگویند!)
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ تاثیر فلسفه در شکل گیری روحیه انقلابی مردم ایران.
#حمید_پارسانیا
.
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻