زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
برای آشنایی مفهوم اجتهاد در اسلام بر اساس مبانی فکری علامه طباطبایی و امام خمینی میتونید یادداشت ها و نوشته هاشون رو پیگیری کنید
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
جرعه ای ازدریا( مکتوبات طاهر علیزاده) اینجا برخی نوشته ها ونکات خود را درموضوعات فلسفی، اصولی، عرفان
و همچین مقاله ای که توی توضیح جمع فرع یک و دو نهایه الحکمه علامه و تفاوت قرائت مرحوم آیت الله مصباح از معنی ماهیت و اصالت الوجود با علامه نوشتن برای پژوهشگر حوزه فلسفه خیلی قابل استفاده میتونه باشه
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔹 من خری چون تو را خدا نمیدانم!!
📝 وحدت وجود در بیان #میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
◾ای عزیز حقیقت وجود را از اشیا نفی کردن به آن معنی نیست که همه چیز، خداست و به معنی آن نیست که موجودات، با خدا اتحاد دارند. وحدت غیر از اتحاد است. زیرا اتحاد میان دو چیز صورت میگیرد و آن با قول به وحدت، منافات دارد.
◾گویند حکیمی در اصفهان بوده که عادتش بر آن بوده که به هنگام غذاخوردن به نوکرش دستور میداد که غذا را به مقدار خودش و هرکس که بر سر سفره او باشد تهیه کند و با مهمانش هرکه بود، غذا میخورد. اتفاقا روزی یکی از طلبه های اصفهان که کاری با حکیم داشت، وقت غذا خوردن حکیم از سر رسید، حکیم به نوکرش دستور خرید غذای دونفری داد و خادم نیز غذا برای دونفر تهیه کرد و آورد. حکیم به آن طلبه فاضل فرمود: بسم الله؛ بفرمایید غذا باهم بخوریم. طلبه گفت: نه من غذا نمیخورم. حکیم پرسید: غذا خورده ای؟ گفت: نه. حکیم فرمود اگر غذا نخورده ای پس چرا شرکت نمی کنی؟ طلبه گفت من در غذا خوردن با شما احتیاط میکنم! حکیم گفت: از چه نظر احتیاط میکنی؟
گفت: شنیده ام شما قائل به وحدت وجود هستید و این کفر است و مرا جایز نیست که از غذای تو بخورم.، زیرا دست شما با آن غذا تماس میگیرد و آن را نجس میکند!
حکیم فرمود: تو از قول وحدت وجود چه تصور کرده ای که قائل به آن را نجس میدانی؟
گفت: برای اینکه کسی که قائل به وحدت وجود است، قائل است به اینکه همه چیز خداست.
حکیم فرمود: اشتباه فهمیده ای، زیرا من یکی از قائلین به وحدت وجودم و من هرگز چنین فکر نمیکنم که همه چیز خداست. زیرا یکی از آن همه چیز جناب شما هستید و من تو را الاغی هم تصور نمیکنم تا برسد به خدا بودنت. بیا و غذایت را بخور و این احتیاط هارا کنار بگذار.
📚 کتاب باده گلگون صفحه ۶۱۱
____
#فلسفه #عرفان #وحدت_وجود
__
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
«شرح #مثنوی_مولانا بدون داشتن ذوق عرفانی، مانند تلاش یک کافر برای فهم مرام نبی مرسل است! »
📝 امام_خمینی
♦️ کثیرى از ناس شعر مثنوى را جبر مىدانند و حال آنکه مخالف با جبر است و علت آن این است که آقایان معناى جبر را نمىدانند. و چنانکه مرحوم حاجى (مراد امام، حکیم حاج ملا هادی سبزواری است) نیز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته در شرح و تفسیر، مرام مولوى را برساند؛ زیرا حکیمى قول عارفى را بیان نموده بدون اینکه حظ وافر از قریحه عرفانى داشته باشد و بلاتشبیه مثل این است که ملحدى، مرام نبى مرسلى را شرح کرده باشد. بیان مرام شخصى قریب الافق بودن با اعتقاد او را لازم دارد، براى شرح قول عارف رومى، مردى صوفى که یک نحوه کشف ذوقى داشته باشد لازم است که آن هم نه با نثر بلکه با نظمى که از روى ذوق عرفانى برخاسته باشد مانند نسیمى که از سطح آبى برمىخیزد، به شرح آن بپردازد.»
📚 تقریرات فلسفی، ج۲، ص۱۹۸
___
#عرفان_خمینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
🔹- اسلام گستره فلسفه را چنان وسیع کرده است که هیچ موجود و مرتبه از مراتب عالم خارج از فلسفه نیست.
🔸_ اینکه بگویید فلسفه را منکرین خدا یا یونانی ها به وجود آورده اند بی انصافی نسبت به فلسفه است.
♦️- ویژگی خاص توحید باعث شده تا اسلام در همه شئون زندگی انسان بتواند نظر بدهد.
📝 #علامه_طباطبایی
◾-منکرین فلسفه اسلامی فلسفه را چنين معرفى مىكنند: «فلسفه مجموعهاى از آراء و افكار گروهى از مردان يونانى و غير يونانى است كه در ميان آنها خداشناس و منكر خدا، ملحد و پرهيزگار، مؤمن و كافر، حقيقت جو و خطاگر يافت مىشوند. پس طرح مسائل فلسفى چيزى جز پيروى از دانشمندان معروف آنها و به كار بستن آراء و نظريات آنها نمىباشد».
اگر فلسفه اين باشد كه اينها براى ما ترسيم مىكنند و حقيقت آن همان باشد كه اينها مىپندارند عدمش بهتر از وجود آن است و بر اشخاص ارزشمند است كه خود را با آن آلوده نسازند و بر دين است كه با قاطعيت تمام در برابر آن بايستد و از آن بيزارى بجويد، ولى خوشبختانه مطلب از اين قرار نيست و اين عقيده در مورد فلسفه صحيح نيست. اين عقيده تنها در برخى از رشتهها صادق است كه به آراء و عقايد دانشمندان اعتماد مىكنند و در مسائلى كه دليلى جز اتفاق آراء ندارد به استقراى عقايد دانشمندان مىپردازند و آنرا ملاك و معيار قرار مىدهند اما در مورد فلسفه، حقيقت برعكس پندار اين گروه است، زيرا فلسفه به طورى كه يادآور شديم عبارت است از بحث و كاوش استدلالى از حقيقت اشياء، و هرگز به گفته اين و آن توجهى ندارد و حتى وحدت نظر و اتفاق آراء در فلسفه ارزش و اعتبارى ندارد. و هرگز نمىتوان در شناخت واقعيت اشياء به سخنان اين و آن اعتماد كرد، و آراء و عقايد دانشمندان هرگز نمىتواند در اين مسائل، آرامش بخش و اطمينان آور باشد چه رسد به اين كه به صورت پناهگاه علمى درآيد.
ما با قاطعيت تمام اعلام مىكنيم كه به حق داورى كردهايم و شما مىتوانيد مطالب ما را با تجزيه و تحليل عميق در معارف عاليه اسلام بيازماييد و صحت آن را دريابيد.
◾ -ما ترديدى نداريم در اين كه هر پژوهشگر با انصاف كه روش تحقيق را بداند و شيوه ورود و خروج را بشناسد چون به تحقيق معارف اسلامى بپردازد بدون درنگ اعتراف خواهد كرد كه اسلام دامنه بحث را در موجودات خارجى آن چنان توسعه داده كه هيچ موجودى را در جهان هستى فروگزار نكرده و نقطه ابهامى در ذات و صفات و افعال آنها باقى نگذاشته است كه از جمله آنها «انسان» است كه تمام شئون هستى آن را بيان كرده و آن را به جهان ماوراء طبيعت مربوط ساخته است.
اسلام در اين بحث و تحليل مرزى را نمىشناسد و آن را از هر جهت گسترش داده، با حفظ حريم كبريايى به ساحت قدس ربوبى ارتباط مىدهد.
اسلام معارف الهى را پايه و اساس اخلاق فاضله و صفات برجسته انسانى قرار داده و اخلاق فاضله را ريشه و اساس تشريع قرار داده است.
اسلام صفات پسنديده را از صفات نكوهيده مشخص كرده، جامعه بشرى را به صفات پسنديده فرمان، و از صفات نكوهيده بيم داده است. آن گاه شالوده مسائل حقوقى و نظامات اجتماعى خود را كه تنظيم كننده برنامه زندگى و تأمين كننده خوشبختى واقعى است، بر اساس صفات برجسته انسانى استوار ساخته است.
◾-بدين ترتيب بر اساس تعاليم اسلام، «توحيد» يگانه اصل حاكم بر تمام شئون جهان هستى است، زيرا چنان كه قبلًا شرح داديم اسلام همه ابعاد زندگى و شئون جهان هستى را به جهان ماوراء طبيعت مربوط مىسازد.
پژوهشگرى كه با دقت معارف اسلامى را بررسى كند به اين نتيجه مىرسد كه از نظر اسلام همه قضاياى علمى و عملى در حقيقت همان «توحيد» است كه به صورتهاى مختلفى در آمده به رنگهاى قضاياى علمى و عملى جلوهگر شدهاند و در مقام تحليل، تماماً به توحيد بر مىگرداند و در مقام تركيب، تفكيكناپذير مىباشند.
اين همان مطلبى است كه جلوتر ياد آور شديم و گفتيم كه فلسفه الهى را به اوج كمال ممكن رسانيده، زيرا اسلام مىخواهد حكم خدا را در تمام قضاياى علمى و عملى جهان جارى كند
📚 کتاب مجموعه رسائل، ج1، ص: 192
__
#فلسفه_اسلامی #توحید #علوم_انسانی #اصلاح_دینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ فکر میکنین نویسنده کتابهای «نقد بر مبانی معرفتشناسی حایری یزدی در فلسفه اسلامی»، «فلسفه اسلامی ملاصدرا دربارهٔ وجود، عقل و شهود»، «اسلام و غرب» و ویرایش «اسلام هراسی؛ چالش پلورالیسم در قرن ۲۱» چه کسی باشه؟
بله! ابراهیم کالین، رییس جدید سازمان امنیت ترکیه (میت)
دنیا جای عجیبیه.
ابراهیم کالین پایان نامه دکترای خود را در سال ۲۰۰۲ در زمینه علوم انسانی و فلسفه تطبیقی در دانشگاه جورج واشنگتن زیر نظر «سید حسین نصر» به پایان رساند و به زبان های انگلیسی، فارسی، عربی و فرانسوی مسلط است.
.
.
.
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🎥 زندگی برای خرید و کار ! سبک زندگی مینیمالیست راهکار انسان مدرن برای خوشبختی.
#پیشنهاد_تماشای مستند اکنون وقت ساده زیستن است!
• مستند داستان زندگی افرادی که در آمریکا از زندگی در فقر مطلق به سرمایه داری و موفقیت زیادی دست یافتند اما بازهم خوشبختی رو تجربه نکردن..!
•چه طور سرمایه داری از ما انسان هایی که #اعتیاد_به_خرید و مصرف داریم ساخته؟ هر آمریکایی به طور میانگین ۳۰۰ هزار وسیله تو خونه خودش داره !!!
لینک فیلیمو ( بدون نیاز به اشتراک برای سیمکارت ایرانسل )
📺 http://m.filimo.com/m/48lnr
پ.ن؛ میتونید اسم مستند رو توی آپارات هم پیدا کنید و نگاه کنید
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🎥 زندگی برای خرید و کار ! سبک زندگی مینیمالیست راهکار انسان مدرن برای خوشبختی. #پیشنهاد_تماشای مستن
• یکی از شگفتی های عصر ما اینکه تجربتا بشر داره به سمت زندگی بر اساس مدل های اسلامی میره، یعنی لزوما مدل های اسلامی فقط راهکار درست برای بشری که قائل به خدا و پیغمبر هست نیست بلکه بشر تکوینا برای زندگی با آرامش حتی خدارو هم قبول نداشته باشه باید همین مدل رو توی عمل پیاده کنه...
گرچه بر پیکرمان زخم زیاد است ولی
ما چو نخلیم که تا سر نرود جان ندهیم...
#لاادری
❖ مطرح شدن فوکو به عنوان فیلسوف در ایران حاصل یک جو سازی رسانه ای هست.
❖ می توان فلاسفه اصلی غرب را به سه درجه تقسیم کرد.
📝 #محمد_علی_مرادی
• من شش فیلسوف را در تمدن غرب مهم میدانم که عبارتاند از: افلاطون، ارسطو، آگوستین، کانت، هگل و هایدگر
• دکارت، لابنیتس، هابس، هیوم و شوپنهاور فلاسفه طراز دوماند و هوسرل، دیلتای، فیشته، شلینگ، کییرکهگارد، مارکس و فویرباخ فلاسفه طراز سوم. اگر حقیقت امر را بخواهید، فوکو واقعا در سطح چهار هم نیست، چرا که کسانی چون ارنست بلوخ، هانس بلومنبرگ و حتی ژیل دلوز از او خیلی تئوریکتر و فلسفیتر هستند. فوکو مباحثی را که از دیگران گرفته، بیشتر در دو کتاب خودش «مراقبت و تنبیه» و «تاریخ جنسیت» پیاده کرده است.
• علاقهمندان فلسفه و #علوم_اجتماعی نباید چندان به فضاهای #رسانه ای در جهان توجه کنند، چرا که روزگاری دیگر هم خیلی کسان دیگر سر زبان بودند. در عصر ما بشر به سوی سطحی شدن پیش میرود، برای همین فوکو که خیلی پیچیده نمینویسد، ورد زبان همه است. بیشتر این تحت تأثیر غلبه فرهنگ زبان انگلیسی است که همه چیز را در سطح حرکت میدهد، برای همین فوکو باب شده است.
.
.
.
#پاره_فکر #فلسفه_غرب #فلسفه
چ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🕯️ بعد از تو نفهمید کسی عمق غمم را...
«النظر فيك إرتواء فكيف عناقك ؟»
«نگاه كردن به تو آرامش است،
پس آغوشت چگونه است ؟»
___
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
۞ مراحل تربیت کودک در بیان امام خمینی رحمه الله علیه
▪️ #امام_خمینی
_ و نفس كودك در ابتداى امر، چون صفحه كاغذ بىنقش و نگارى است كه هر نقشى را به سهولت و آسانى قبول كند، و چون قبول كرد، زوال آن به آسانى نشود؛ چنانچه مشاهَد است كه اطفال را معلومات يا اخلاقى كه در اول صباوت حاصل شده تا آخر كهولت باقى و برقرار است، و نسيان به معلومات زمان طفوليت كمتر راه پيدا كند. از اين جهت، تربيت اطفال و ارتياض صبيان از مهماتى است كه عهده دارى آن، بر ذمه پدر و مادر است، و اگر در اين مرحله، سهل انگارى و فتور و سستى شود، چه بسا كه طفل بيچاره را كار به رذائل بسيار كشد و منتهى به شقاوت و بدبختى ابدى او شود.
🔹و بايد دانست كه تربيت يك طفل را نبايد فقط يكى محسوب داشت، و همين طور سوء تربيت و سهل انگارى درباره يك طفل را نبايد يكى حساب نمود. چه بسا كه به تربيت يك طفل، يك جمعيت كثير بلكه يك ملت و يك مملكت اصلاح شود، و به فساد يك نفر، يك مملكت و ملت فاسد شود.
نورانيت يك نفر مثل فيلسوف بزرگ اسلامى خواجه نصير الملّة والدين- رضوان اللَّه عليه- و علامه بزرگوار حلّى - قدّس اللَّه نفسه- يك مملكت و ملت را نورانى كرده و تا ابد آن نورانيّت باقى است، و ظلمتها و شقاوتهاى مثل معاوية بن أبي سفيان «1» و ائمه جور مثل او، هزاران سال بذر شقاوت و خسران ملتها و مملكتها است؛ چنانچه مىبينيم.
🔸و چون اطفال را حشر دائم يا غالب با پدر و مادر است، تربيتهاى آنها بايد عملى باشد؛ يعنى، اگر فرضاً خود پدر و مادر به اخلاق حسنه و اعمال صالحه متصف نيستند، در حضور طفل با تكلّف، خود را به صَلاح نمايش دهند تا آنها عملًا مرتاض و مربى شوند، و اين خود، شايد مبدأ اصلاح خود پدر و مادر نيز شود؛ زيرا كه مجاز قنطره حقيقت و تكلف راه تخلّق است.
و فساد عملى پدر و مادر از هر چيز بيشتر در اطفال سرايت كند. چه بسا كه يك طفل، كه عملا در خدمت پدر و مادر بد تربيت شد، تا آخر عمر با مجاهدت و زحمت مربيان اصلاح نشود.
🔹و حسن تربيت و صَلاح پدر و مادر از توفيقات قهريّه و سعادات غير اختياريّهاى است كه نصيب طفل گاهى مىشود؛ چنانچه فساد و سوء تربيت آنها نيز، از شقاوات و سوء اتفاقات قهريهاى است كه بىاختيار نصيب انسان شود؛ چنانچه مراحل سابقى بر اين مرحله نيز است كه ممكن است در آن مراحل، بذر سعادت انسان و شقاوت آن كشته گردد؛ چون اختيار زن صالحِ خوبِ خوش اخلاقِ سعيد، و اختيار غذاهاى مناسب حلال، در قبل از حمل و زمان حمل و ايام رضاع و امثال آن، كه تفصيل آن محتاج به رساله جداگانهاى است، كه اميد است به توفيق حق موفّق به افراز آن شوم، و بحث مستقصاى جداگانه در اطراف آن كنم با خواست خداى تعالى.
🔹 و پس از اين مرحله، تربيتهاى خارجى از #معلّمان و مربّيان- غير پدر و مادر- است كه آن را نيز در اول امر، پدر كفيل است، و صحت و فساد در اين مرحله به ذمه پدر است. و البته انتخاب معلم متديّن خوش عقيده خوش اخلاق، و مدرسه و معلّم خانه مناسبِ دينىِ اخلاقىِ مهذّب، در تربيت ابتدائى طفل دخالت تامّ تمام دارد. چه بسا باشد كه نقشه سعادت و شقاوت طفل در اين مرحله، ريخته شود و تزريقات معلّمين، يا شفاى امراض و يا سمّ قاتل است كه عهدهدار آن پدر است.
📚 شرح حديث « جنود عقل و جهل »، متن، ص: 156
_____________
#تربیت #عرفان_خمینی #سلوک_عملی
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
♦️انبیا و مرسلین اگر راجع به خواص خوراکی ها حرفی زده اند به خاطر جنبه طبی آن نبوده است! چرا که این ک
• بر این اساس طلبه ای که هدفش کار طبی هست از وظیفه طلبگی اش خارج نشده ؟
• کجا بودی که دیشب تا سحر در فکرِ گیسویت
دلم خوابِ پریشان ديد و من تعبیرها کردم!
#نجیب_کاشانی
عضویت در گروه #شعر و هنر ما 🍃 :
https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
روش تحصیل فلسفه اسلامی.mp3
1.55M
❖ تحصیل فلسفه
آیت الله #عبدالکریم_فرحانی
• سیر علمی فلسفه باید رعایت شود. تفاوت نظام فلسفی آیت الله #جوادی_آملی با آیت الله #مصباح_یزدی
• تا زیر ساخت سیر علمی فلسفه درست نشود مطالب ادق فهمیده نمیشود....
#روش_تحصیل
#فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 بالاخره داره میاد...
#نقد_اندیشه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
📝 بالاخره داره میاد... #نقد_اندیشه ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/279
❖ عقل ترسان در تاریخ ایران رونمایی از جلد شماره اول مجله نقد اندیشه ➕در این شماره میخوانید:
•اسرار مذاهب جدیدمتن کامل گفتگوی توقیف شده با دکتر سیدحسین نصر در برنامه شوکران: ما باید با زمانه تغییر کنیم، اما زمانه باید با چه چیزی تغییر کند؟
•پایان کار انقلاببیست گفتار درباره بررسی بحران فکری جریان اسلامی، همراه گفتگو با حاتم قادری، شهیندخت خوارزمی، محمود رجبی، محمد صنعتی، علینقی مشایخی، عبدالله جوادی آملی، مهدی گلشنی، نجفقلی حبیبی و…
•شبح دائمی ارتجاعمقالهای اختصاصی از اسلاوی ژیژک
•طالبان به وحی اسلامی خیانت میکندگفتگوی اختصاصی با چارلز تیلور، فیلسوف بزرگ کانادایی
•اولویت آزادی بر دین؟میزگردی با حضور رضا امیرخانی، مهدی نصیری، ناصر نقویان، شریف لکزایی و سهیل اسعد
• ماجرای ثنویت ایرانی گفتگو با استاد فتحالله مجتبائی درباره تاریخ خرد ایرانی
•آرمانِ جمهوری بدون مرزبیست گفتار در باب ایران فرهنگی همراه گفتگوهایی با محمدجعفر یاحقی، عبدالمجید ارفعی، رادولف متی، فریدون مجلسی، زهره زرشناس و…
•اندیشیدنِ هوش مصنوعیآینده تفکر در جامعه شبکهای همراه گفتگو با مانوئل کاستلز
•از سیاست منزجرمدو گفتگوی منتشر نشده با استاد عبدالله انوار همراه یادداشتی از علیاشرف صادقی شماره اول مجله نقد اندیشه به مدیرمسئولی و سردبیری پیام فضلینژاد در ۲۴۸ صفحه همراه ۱۷ گفتگوی اختصاصی با متفکران داخلی و خارجی، ۲ میزگرد و ۴۰ مقاله درباب مهمترین مسائل فکری ایران و جهان، هفته آینده با قیمت ۱۳۰ هزار تومان از کیوسکهای مطبوعاتی و کتابفروشیهای معتبر قابل تهیه است.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• سازمان رسمی حوزه داره برای کارآفرینی طلاب وام میده برن کار جور کنن! کانال هاشونم هفته ای چند تا پیام با شوق و ذوق برای استخدام توی ارگان های مختلف میگذاره!
• طلبه هایی که مضطر هستن و چاره ای جز کار کردن ندارن هیچ تقصیری ندارن ولی این سازمان فکر نمیکنه که با این کارش رسما داره طلبه هارو تشویق میکنه همه چی رو ول کنن برن سراغ کسب و کار ؟ چند درصد اونایی که وارد بازار کار میشن واقعا کنارش درس خوندن رو هم ادامه میدن؟ چند درصد اونایی که کنار کار کردن درس میخونن این درس خوندنشون کفاف نیاز رو میده؟ خیلی وضعیت تعداد ورودی های حوزه خوب هست که دارید همین طلبه های موجود رو هم از دست میدین؟
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔷 نویسندگانی که علمی از عرفان نداشتند #وحدت_وجود را به معنی همه خدائی که معنی غلط آن است به #حافظ نسبت دادند.
#سید_علی_خامنه_ای
هر دو عالم یک فروغ روی اوست
گفتمت پیدا و پنهان نیز هم
◾ در مباحث عرفان نظری، وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود. البته باز هم نمیتوانم خودداری کنم از اظهار تأسّف، از اینکه بعضی از نویسندگان و ادبای محقّقی که با وجود مقام والای تحقیق در ادبیات، از عرفان - عرفان نظری - اطلاعی ندارند و در آن کاری نکردند! وحدت وجود را که به حافظ نسبت داده شده، به معنای همهخدائی که ناشی از عدم درک درست مسأله است، تعبیر کردند و آن را جزو شَطَحیاتی دانستند که بر زبان حافظ - مثل بعضی از عرفای دیگر - صادر میشده و نه یک بینش و طرز فکر و جهانبینی!
◾مسألهی وحدت تجلّی که از مباحث معروف عرفان و میان عرفاست. در مقابل نظریهی فلاسفهی اسلامی که قائل به کثرت فاعلیت حق هستند، عرفا قائلند به وحدت فاعلیت و وحدت تجلّی
۱۳۶۷/۰۸/۲۸
_
#عرفان_حافظ
#شعر
_
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی