زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ نداشتن خروجی عینی کوتاه مدت چالش پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی • یکی از موانع اساسی که برای پژوهشگر ح
همکاری با مجموعه ها و افراد غیر رسمی که تابع سازمان ها و ساختاری های رسمی نیستن و بودجه ای از ارگان های مختلف برای پاسخگو بودن ندارن بهترین گزینه های موجود برای پژوهشگرای علوم اجتماعی هستن.
بقیشون نود درصد اوقات دنبال آمار سازی و مدرک گرایی هستن که چیزی ازشون در نمیاد.
• یه سوال، مخاطب جهاد تببین کی هست؟
- قشری که مسائل براش تببین شده؟
یا
- قشری که مسائل براش تبیین نشده؟
اگر مخاطب قشر تبیین نشده هست وقتی تیتر و هشتک جهاد تببین رو ببینه بدو بدو میاد تا براش مطلب تببین بشه؟ اینه جهاد رسانه ای؟
•• جهاد تبیین لزوما با تبیین فکر نیست بلکه گاهی و بسیاری از اوقات با #تولید_فکر هست، یعنی اینطور نیست که شما منتظر بمونی توی ذهن مخاطب شبهه و سوال ایجاد بشه بعد تازه شما جواب بدی. بلکه خودت باید ایجاد فکر در مخاطب کنی و صرفا منتظر این نباشی که حادثه ای رخ بده تا پاسخ تولید بشه بلکه پیش از حدوث باید فکر و تحلیل رو در مخاطب ایجاد کرد تا این فکر بتونه خودش تولید جربان کنه نه اینکه منفعل در مقابل پدیده باشه.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• بیلبورد حرفای شهید بهشتی راجع به بانکداران و زالو صفتان سرمایه دار رو هم توی سطح شهر میزنید یا اسپ
این عکسو یکی از اعضای شورای شهر کرمان برامون فرستادن، دمشون گرم ...
کرمان، بیلبورد چهارراه سمیه
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ نداشتن خروجی عینی کوتاه مدت چالش پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی • یکی از موانع اساسی که برای پژوهشگر ح
•• فراز و شیب بیابان عشق دام بلاست
کجاست شیردلی
کز بلا نپرهیزد ؟
"حافظ"
❖ بسیاری از اصطلاحات علوم شرعیه به دین خدا ارتباط ندارد که اینقدر ابتهاج و تکبر برمان میدارد!
📝 #امام_خمینی
...تو طلبه فقه و حديث و ساير علوم شرعيه نيز در مقام علم بيش از يك دسته اصطلاحات كه در اصول و حديث به خرج رفته ندانى.... كه بسيارى از آن به دين خدا ارتباطى ندارد و از علوم هم حساب نمىشود كه اسمش را بگذارى ثمره علميه دارد، اين قدر ابتهاج و تكبر ندارد...
.
.
.
#عرفان_خمینی
#عکس_نوشته
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_5838986211888206691.mp3
3.96M
•• ای دل اگر نخوادَنَت...
.
.
• و کأن للذَکریاتِ قلباً لاینبضُ الا لیلاً
" و گویی برای خاطرات قلبی است
که جز در شب نمیتپد "
📻 #نواها
عضویت در گروه #شعر و هنر ما 🍃 :
https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
•• ای دل اگر نخوادَنَت... . . • و کأن للذَکریاتِ قلباً لاینبضُ الا لیلاً " و گویی برای خاطرات قلب
• گر نروی به سوی او راست بگو کجا روی..؟
نه اینکه راهی دیگر هست که بروی
هرچه راه هست اوست...
چه بهتر که خودمان برویم پیش از آنکه ببرنمان.
❖ درخت حب دنیا در همه عالم طبیعت ریشه دارد.
📝 #امام_خمینی
• درخت هر چه بزرگ شود، چند مترى بيشتر از زمين را فرا نگيرد و ريشه ندواند، ولى درخت حبّ دنيا به تمام پهنا در عالم طبيعت- در ظاهر و باطن- ريشه افكند و تمام عالم را در تحت حيازت بيرون آورده، و لهذا از بُن كندن اين درخت را، به سلامت ممكن نيست. انسان با اين محبت در خطرى عظيم است...
.
.
.
#عکس_نوشته
#عرفان_خمینی
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ درخت حب دنیا در همه عالم طبیعت ریشه دارد. 📝 #امام_خمینی • درخت هر چه بزرگ شود، چند مترى بيشتر
• مَثَل ما در اين دنيا، مثل درختى است كه ريشه به زمين بند نموده؛ هر چه نورس باشد، زودتر و سهلتر ريشه آن بيرون آيد. و فى المثل اگر درخت احساس درد و سختى مىكرد، هر چه ريشه آن كمتر و سستتر بود، درد و سختى كمتر بود. نونهالى را كه تازه پنجه به زمين بند كرده، با زور كمى تمام ريشه اش بیزحمت و فشار بيرون آيد، ولى چون سالها بر آن گذشت، و ريشه هاى آن در اعماق زمين فرو رفت، و ريشه هاى اصلى و فرعى آن در باطن ارض پنجه افكند و محكم شد، در بيرون آوردن آن محتاج به تيشه و تبر شوند تا ريشه هاى او را قطع كنند و درهم شكنند. اكنون اگر درخت، احساس درد مىكرد در اين كندن، بين اين دو چقدر فرق بود!
شرح حديث « جنود عقل و جهل »، ص: 273
#عرفان_خمینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
حسرت برم به پیرهنت ، كو تو را مدام
در بين بحر جان خودش غرق می كند...
#مهموم_همدانی
❖ ناشناخته قرن ما، جاودانه تاریخ است.
📝 #شهید_مطهری
• ...آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش میشود ولی آقای #طباطبایی صد سال دیگر خیلی اهمیت بیشتری از حالا خواهد داشت، چون اثری به وجود آورده است که او را زنده نگه میدارد...
.
.
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ ناشناخته قرن ما، جاودانه تاریخ است. 📝 #شهید_مطهری • ...آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش
• علامه طباطبایی خودش را به خاطر عمل به تکلیف قربانی کرد و ناشناخته ماند اما برخی از مراجع و بزرگان این کار را نتوانستند بکنند.
📝 #شهید_مطهری
- ایشان احساس کرد که ما از نظر تفسیر خیلی جای خالی داریم و در این زمینه احتیاج داریم. ولی تفسیر یک علمی است که اگر کسی چهل سال هم روی آن کار کند هیچ وقت اجتماع برایش قدری قائل نیست.
ایشان بیست سال تمام زحمت کشید تا اینکه این تفسیر المیزان را در بیست جلد نوشت. در مورد وضع مالی ایشان در جوانی، چون الحمدللَّه فعلًا مستغنی است میگویم که در سالهای اوّلی که من به تهران آمده بودم ایشان گاهی از من پنج یا شش تومان پول قرض میگرفت. حالا چنان که گفتم الحمدللَّه مستغنی است و خیال هم نمیکنم در همه ایام سال پیش بیاید که یک نفر هدیهای به منزل این مرد ببرد.
- ولی خدمتی کرده که گرچه الآن تا حدودی شناخته شده است و از ایشان تقدیر میشود ولی تدریجاً بهتر شناخته خواهد شد.
- آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش میشود ولی آقای طباطبایی صد سال دیگر
خیلی اهمیت بیشتری از حالا خواهد داشت، چون اثری به وجود آورده است که او را زنده نگه میدارد.
- همین حضرت آقای خویی که الآن مرجع تقلید هستند، ایشان مدتی در نجف درس تفسیر شروع کردند و یک جلدش هم از چاپ بیرون آمده به نام البیان که یک مقدمهای است. این کتاب نشان میدهد این مرد چقدر در این کار استعداد دارد، ولی ای کاش ادامه میدادند، ولی ادامه ندادند.
- در یک سخنرانی گفتهام که یکی از علمای تهران وقتی با ایشان صحبت کرده بود، گفته بود: دیگر نمیتوانم، دارم از بین میروم.
طلبههای فاضلی که تا دیروز به درس من میآمدند دیگر نمیآیند. از ایشان پرسیده بود پس آقای #طباطبایی چطور در قم این کار را کردند؟ ایشان پاسخ داده بود: ایشان تضحیه کردند یعنی خودشان را قربانی کردند.
استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۱۵
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• علامه طباطبایی خودش را به خاطر عمل به تکلیف قربانی کرد و ناشناخته ماند اما برخی از مراجع و بزرگان
• بحث قدمگذاشتن در تحول علوم انسانی در حال حاضر شبیه همین کاری هست که علامه طباطبایی در تفسیر انجام دادن، برای کاری که انجام میدین جامعه ای نیست که کف بزنه براتون و حمایت کنه و دوروبر تون هم مرید و مرادی نیست که بروبیایی باشه ...
- در واقع این کار علمی واقعی غربت و تنهایی میخواد .
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ ناشناخته قرن ما، جاودانه تاریخ است. 📝 #شهید_مطهری • ...آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش
بشوی اوراق اگر همدرسِ مایی
که عِلمِ عشق در دفتر نباشد...
" حافظ "
• آن پیر ِ شیرین کار ِ تلخ اندیش
حق گفت ، آری آدمی در عالم ِ خاکی نمی آید به دست ، اما
این بندی ِ آز و نیاز ِ خویش
هرگز تواند ساخت آیا عالمی دیگر ؟
یا آدمی دیگر ؟ ...
- ای غم ! رها کن قصه ی خون بار !
چون دشنه در دل می نشیند این سخن اما
من دیده ام بسیار مردانی که خود میزان ِ شأن ِ آدمی بودند
وز کبریای روح برمیزان ِ شأن ِ آدمی بسیار افزودند
- آری چنین بودند
آن زنده اندیشان که دست ِ مرگ را بر گردن ِ خود شاخ ِ گل کردند
و مرگ را از پرتگاه ِ نیستی تا هستی ِ جاوید پُل کردند
" هوشنگ ابتهاج "
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_5787570312279232390.mp3
4.51M
•• دارم به آواز ِ غم خود می دهم گوش
وقتی کسی آواز می خواند
خاموش باید بود
غم داستانی تازه سر کرده ست
اینجا سراپا گوش باید بود ..
📻 #نواها
عضویت در گروه #شعر و هنر ما 🍃 :
https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
•• دارم به آواز ِ غم خود می دهم گوش وقتی کسی آواز می خواند خاموش باید بود غم داستانی تازه سر کرده
• از من به من فرسنگ ها راه است ...
❖ زنده نگه داشتن عید غدیر برای چراغانی کردن و مداحی و قصیده خوانی نیست بلکه برای احیاء عدالت است!
📝 #امام_خمینی
...زنده نگه داشتن اين عيد نه براى اين است كه چراغانى بشود و قصيده خوانى بشود و مداحى بشود، اينها خوب است، اما مسأله اين نيست. مسأله اين است كه به ما ياد بدهند كه چطور بايد #تبعيت كنيم، به ما ياد بدهند كه غدير منحصر به آن زمان نيست، غدير در همه اعصار بايد باشد و روشى كه حضرت امير در اين حكومت پيش گرفته است بايد روش ملتها و دستاندركاران باشد. قضيه غدير، #قضيه_جعل حكومت است...
.
.
.
#عکس_نوشته
#غدیر #اصلاح_دینی
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ زنده نگه داشتن عید غدیر برای چراغانی کردن و مداحی و قصیده خوانی نیست بلکه برای احیاء عدالت است! 📝
❖ ولایت اعتباری و ولایت تکوینی امیرالمومنین علیه السلام.
(زمان مطالعه: 1 دقیقه )
📝 #امام_خمینی
••• قضيه غدير، قضيه #جعل حكومت است، اين است كه قابل نصب است و الّا مقامات معنوى قابل نصب نيست يك چيزى نيست كه با نصب آن مقام پيدا بشود؛ لكن آن مقامات معنوى كه بوده است و آن جامعيتى كه براى آن بزرگوار بوده است، اسباب اين شده است كه او را به حكومت نصب كنند و لهذا، میبينيم كه در عرض صوم و صلاة و امثال اينها می آورد و ولايت مجرى اينهاست.
•• ولايتى كه در حديث غدير است به معناى حكومت است، نه به معناى مقام معنوى. و حضرت امير را همان طورى كه من راجع به قرآن عرض كردم كه قرآن- در روايات است اين- نازل شده است به منازل مختلف، كلياتش سبع و الى سبعين و الى زيادتر، تا حالا رسيده است به دست ماها به صورت يك مكتوب، حضرت امير هم اين طور است، رسول خدا هم اين طور است. مراحل طى شده است، تنزل پيدا كرده است. از وجود مطلق تنزل پيدا كرده است، از وجود جامع تنزل پيدا كرده است و آمده است پايين تا رسيده است به عالم طبيعت، در عالم طبيعت اين وجود مقدس و آن وجود مقدس و اولياى بزرگ خدا.
• بنابر اين، اینکه #حديث_غدير را ما حساب كنيم كه مىخواهد يك معنويتى را براى حضرت امير يا يك شأنى براى حضرت امير درست كند نيست. حضرت امير است كه غدير را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست كه اسباب اين شده است كه خداى تبارك و تعالى او را حاكم قرار بدهد.
صحيفه امام، ج۲۰، ص: ۱۱۳
.
.
.
#عید_غدیر #ولایت_اعتباری #ولایت تکوینی
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ ولایت اعتباری و ولایت تکوینی امیرالمومنین علیه السلام. (زمان مطالعه: 1 دقیقه ) 📝 #امام_خمینی •
✦ توی ادامه این بحث جعل تکوینی و اعتباری نوشته ای از شهید مطهری راجع به ذاتی بودن و نبودن بزرگی اعیاد و پستی بعضی ایام رو قرار میدم، پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.
📝ذاتی یا اعتباری بودن منزلت ایام در بیان #شهید_مطهری : (زمان مطالعه: 3 دقیقه)
- در موضوع نحوست ایام دو مسئله است.
• یک مسئله این است که:
- ما برخی روزهای سال را مبارک میشماریم و برخی را نحس و شوم، به اعتبار حادثهای که در آن روز واقع شده؛ و مقصود ما این نیست که این روز از آن جهت که این روز است مبارک است یا این روز از آن جهت که این روز است شوم است، بلکه مقصود ما این است که این روز برای ما یادآور حادثه پربرکتی است یا این روز برای ما یادآور حادثه شومی است. مثلًا ما روز #عید_غدیر را روز مبارک میدانیم ولی نه به اعتبار اینکه هجدهم ذیالحجه [است، که چون ماه، ماه ذیالحجه است و این روز هجدهمین روز ماه ذیالحجه است مبارک است اعمّ از اینکه در این روز حادثهای واقع شده باشد یا نشده باشد، اعم از اینکه در این روز پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را به خلافت نصب کرده باشد یا نکرده باشد؛ این روز، روز مبارک است و چون این روز مبارک بود پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را در این روز به خلافت #نصب کرد؛ یعنی بخت حادثه یوم الغدیر بلند بوده که در این روز واقع شده است؛ این روز از قدیم الایام و قبل از این هم روز مبارکی بوده، از اوّلی که این آسمان و زمین درست شده روز هجدهم ذیالحجه روز مبارکی بوده و حادثه غدیر در روزی که خودش مبارک بود واقع شد.
- این طرز فکر، اساسی نمیتواند داشته باشد. نه عقل میتواند آن را قبول کند و نه از نظر نقل ما میتوانیم تأییدی برای آن بیاوریم.
•• ولی یک وقت به آن معنای دوم است:
- هجدهم ذیالحجه، چون در این روز برای ما حادثه مبارکی رخ داده است ما این روز را مبارک میشماریم. هجده ذیالحجه مبارکی خودش را از حادثه غدیر دارد نه حادثه غدیر از هجدهم ذیالحجه. دهم محرم شومی خودش را (نه اینکه بالذات شوم است) از شهادت امام حسین دارد نه کشته شدن و قتل امام حسین شومی خودش را از دهم محرم دارد.
- نظیر لفظ و معنا میشود. الفاظ از نظر اینکه الفاظند یعنی حروف الفبا هستند ترکیب میشوند از الف و ب و پ و ت و ث و ج تا آخر. هیچ لفظی با هیچ لفظ دیگری فرق نمیکند. ولی الفاظ برای معانی مختلفی #وضع میشوند، بعضی الفاظ برای معانی بسیار عالی و لطیف وضع میشوند، مثل اینکه ما از الف و دو تا لام مشدّد و یک الف دیگر و یک «ه» لفظ «الله» را ساختهایم که نام خداوند است. چون معنا مبارک است لفظ هم برای ما لفظی است مبارک، حتی احترام دارد و وقتی که به صورت کتبی درمیآید دست بی وضو هم به آن نمیزنیم.
لفظ، بالذات قبحی ندارد، قبح از معناست، لفظ به تبع معنا و چون نام این معناست قبیح شمرده میشود.
- آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۲۴۴
#جعل_تکوینی #جعل_اعتباری
#پاره_فکر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• تقلیل دادن مسئله #غدیر به اختلاف میان شیعه و #سنی نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالاترین نماد احیاء حکومت دینی و سیاسی اسلام هست، هرآنکس که با چنین قرائتی از دین مخالف باشه در واقع طرف مقابل مسئله ولایت ایستاده و این یعنی جریان مخالف غدیر در عصر ما میتونه خودش در ظاهر شیعه هم باشه و برعکس سنی باشه اما حامی مسئله غدیر باشه...
• ببینید که بیت کدام یک از علما در عصر ما با نظام دینی مشکل داره، هرکسی که هست بدونید با غدیر مشکل داره حتی اگر این ولایت رو #تبریک هم بگه و جشن بگیره باز تعجب نکنید که این کار رو قبلا هم در تاریخ خیلیا کردن...