eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
838 عکس
199 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ نداشتن خروجی عینی کوتاه مدت چالش پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی • یکی از موانع اساسی که برای پژوهشگر ح
همکاری با مجموعه ها و افراد غیر رسمی که تابع سازمان ها و ساختاری های رسمی نیستن و بودجه ای از ارگان های مختلف برای پاسخگو بودن ندارن بهترین گزینه های موجود برای پژوهشگرای علوم اجتماعی هستن. بقیشون نود درصد اوقات دنبال آمار سازی و مدرک گرایی هستن که چیزی ازشون در نمیاد.
• یه سوال، مخاطب جهاد تببین کی هست؟ - قشری که مسائل براش تببین شده؟ یا - قشری که مسائل براش تبیین نشده؟ اگر مخاطب قشر تبیین نشده هست وقتی تیتر و هشتک جهاد تببین رو ببینه بدو بدو میاد تا براش مطلب تببین بشه؟ اینه جهاد رسانه ای؟
•• جهاد تبیین لزوما با تبیین فکر نیست بلکه گاهی و بسیاری از اوقات با هست، یعنی اینطور نیست که شما منتظر بمونی توی ذهن مخاطب شبهه و سوال ایجاد بشه بعد تازه شما جواب بدی. بلکه خودت باید ایجاد فکر در مخاطب کنی و صرفا منتظر این نباشی که حادثه ای رخ بده تا پاسخ تولید بشه بلکه پیش از حدوث باید فکر و تحلیل رو در مخاطب ایجاد کرد تا این فکر بتونه خودش تولید جربان کنه نه اینکه منفعل در مقابل پدیده باشه.
❖ بسیاری از اصطلاحات علوم شرعیه به دین خدا ارتباط ندارد که اینقدر ابتهاج و تکبر برمان میدارد! 📝 ...تو طلبه فقه و حديث و ساير علوم شرعيه نيز در مقام علم بيش از يك دسته ‏اصطلاحات كه در اصول و حديث به خرج رفته ندانى.... كه بسيارى از آن به دين خدا ارتباطى ندارد و از علوم هم حساب نمى‏شود كه اسمش را بگذارى ثمره علميه دارد، اين قدر ابتهاج و تكبر ندارد... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5838986211888206691.mp3
3.96M
•• ای دل اگر نخوادَنَت... . . • و کأن للذَکریاتِ قلباً لاینبضُ الا لیلاً " و گویی برای خاطرات قلبی است که جز در شب نمی‌تپد " 📻 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
•• ای دل اگر نخوادَنَت... . . • و کأن للذَکریاتِ قلباً لاینبضُ الا لیلاً " و گویی برای خاطرات قلب
• گر نروی به سوی او راست بگو کجا روی..؟ نه اینکه راهی دیگر هست که بروی هرچه راه هست اوست... چه بهتر که خودمان برویم پیش از آنکه ببرنمان.
❖ درخت حب دنیا در همه عالم طبیعت ریشه دارد. 📝 • درخت هر چه بزرگ شود، چند مترى بيشتر از زمين را فرا نگيرد و ريشه‏ ندواند، ولى درخت حبّ دنيا به تمام پهنا در عالم طبيعت- در ظاهر و باطن- ريشه افكند و تمام عالم را در تحت حيازت بيرون آورده، و لهذا از بُن كندن اين درخت را، به سلامت ممكن نيست. انسان با اين محبت در خطرى عظيم است... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ درخت حب دنیا در همه عالم طبیعت ریشه دارد. 📝 #امام_خمینی • درخت هر چه بزرگ شود، چند مترى بيشتر
• مَثَل ما در اين دنيا، مثل درختى است كه ريشه به زمين بند نموده؛ هر چه نورس باشد، زودتر و سهلتر ريشه آن بيرون آيد. و فى المثل اگر درخت احساس درد و سختى مى‏كرد، هر چه ريشه آن كمتر و سست‏تر بود، درد و سختى كمتر بود. نونهالى را كه تازه پنجه به زمين بند كرده، با زور كمى تمام ريشه‏ اش بی‏زحمت و فشار بيرون آيد، ولى چون سالها بر آن گذشت، و ريشه ‏هاى آن در اعماق زمين فرو رفت، و ريشه ‏هاى اصلى و فرعى آن در باطن ارض پنجه افكند و محكم شد، در بيرون آوردن آن محتاج به تيشه و تبر شوند تا ريشه ‏هاى او را قطع كنند و درهم شكنند. اكنون اگر درخت، احساس درد مى‏كرد در اين كندن، بين اين دو چقدر فرق بود! شرح حديث « جنود عقل و جهل »، ص: 273 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
حسرت برم به پیرهنت ، كو تو را مدام در بين بحر جان خودش غرق می كند...
❖ ناشناخته قرن ما، جاودانه تاریخ است. 📝 • ...آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش می‌شود ولی آقای صد سال دیگر خیلی اهمیت بیشتری از حالا خواهد داشت، چون اثری به وجود آورده است که او را زنده نگه می‏دارد... . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ ناشناخته قرن ما، جاودانه تاریخ است. 📝 #شهید_مطهری • ...آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش
• علامه طباطبایی خودش را به خاطر عمل به تکلیف قربانی کرد و ناشناخته ماند اما برخی از مراجع و بزرگان این کار را نتوانستند بکنند. 📝 - ایشان احساس کرد که ما از نظر تفسیر خیلی جای خالی داریم و در این زمینه احتیاج داریم. ولی تفسیر یک علمی است که اگر کسی چهل سال هم روی آن کار کند هیچ وقت اجتماع برایش قدری قائل نیست. ایشان بیست سال تمام زحمت کشید تا اینکه این‏ تفسیر المیزان‏ را در بیست جلد نوشت. در مورد وضع مالی ایشان در جوانی، چون الحمدللَّه‏ فعلًا مستغنی است‏ می‌گویم که در سالهای اوّلی که من به تهران آمده بودم ایشان گاهی از من پنج یا شش تومان پول قرض می‏‌گرفت. حالا چنان که گفتم الحمدللَّه ‏مستغنی است و خیال هم نمی‌کنم در همه ایام سال پیش بیاید که یک نفر هدیه‌ای به منزل این مرد ببرد. - ولی خدمتی کرده که گرچه الآن تا حدودی شناخته شده است و از ایشان تقدیر می‌شود ولی تدریجاً بهتر شناخته خواهد شد. - آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش می‌شود ولی آقای طباطبایی صد سال دیگر خیلی اهمیت بیشتری از حالا خواهد داشت، چون اثری به وجود آورده است که او را زنده نگه می‏دارد. - همین حضرت آقای خویی که الآن مرجع تقلید هستند، ایشان مدتی در نجف درس تفسیر شروع کردند و یک جلدش هم از چاپ بیرون آمده به نام‏ البیان‏ که یک مقدمه‌ای است. این کتاب نشان می‌دهد این مرد چقدر در این کار استعداد دارد، ولی ای کاش ادامه می‌دادند، ولی ادامه ندادند. - در یک سخنرانی گفته‌ام که یکی از علمای تهران وقتی با ایشان صحبت کرده بود، گفته بود: دیگر نمی‌توانم، دارم از بین می‌روم. طلبه‏‌های فاضلی که تا دیروز به درس من می‌آمدند دیگر نمی‌آیند. از ایشان پرسیده بود پس آقای چطور در قم این کار را کردند؟ ایشان پاسخ داده بود: ایشان تضحیه کردند یعنی خودشان را قربانی کردند. استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۱۵ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• علامه طباطبایی خودش را به خاطر عمل به تکلیف قربانی کرد و ناشناخته ماند اما برخی از مراجع و بزرگان
• بحث قدم‌گذاشتن در تحول علوم انسانی در حال حاضر شبیه همین کاری هست که علامه طباطبایی در تفسیر انجام دادن، برای کاری که انجام میدین جامعه ای نیست که کف بزنه براتون و حمایت کنه و دوروبر تون هم مرید و مرادی نیست که بروبیایی باشه ... - در واقع این کار علمی واقعی غربت و تنهایی میخواد .
• آن پیر ِ شیرین کار ِ تلخ اندیش حق گفت ، آری آدمی در عالم ِ خاکی نمی آید به دست ، اما این بندی ِ آز و نیاز ِ خویش هرگز تواند ساخت آیا عالمی دیگر ؟ یا آدمی دیگر ؟ ... - ای غم ! رها کن قصه ی خون بار ! چون دشنه در دل می نشیند این سخن اما من دیده ام بسیار مردانی که خود میزان ِ شأن ِ آدمی بودند وز کبریای روح برمیزان ِ شأن ِ آدمی بسیار افزودند - آری چنین بودند آن زنده اندیشان که دست ِ مرگ را بر گردن ِ خود شاخ ِ گل کردند و مرگ را از پرتگاه ِ نیستی تا هستی ِ جاوید پُل کردند " هوشنگ ابتهاج " . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5787570312279232390.mp3
4.51M
•• دارم به آواز ِ غم خود می دهم گوش وقتی کسی آواز می خواند خاموش باید بود غم داستانی تازه سر کرده ست اینجا سراپا گوش باید بود .. 📻 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
❖ زنده نگه داشتن عید غدیر برای چراغانی کردن و مداحی و قصیده خوانی نیست بلکه برای احیاء عدالت است! 📝 ...زنده نگه داشتن اين عيد نه براى اين است كه چراغانى بشود و قصيده ‏خوانى بشود و مداحى بشود، اينها خوب است، اما مسأله اين نيست. مسأله اين است كه به ما ياد بدهند كه چطور بايد كنيم، به ما ياد بدهند كه غدير منحصر به آن زمان نيست، غدير در همه اعصار بايد باشد و روشى كه حضرت امير در اين حكومت پيش گرفته است بايد روش ملتها و دست‏اندركاران باشد. قضيه غدير، حكومت است... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ زنده نگه داشتن عید غدیر برای چراغانی کردن و مداحی و قصیده خوانی نیست بلکه برای احیاء عدالت است! 📝
❖ ولایت اعتباری و ولایت تکوینی امیرالمومنین علیه السلام. (زمان مطالعه: 1 دقیقه ) 📝 ••• قضيه غدير، قضيه حكومت است، اين است كه قابل نصب است و الّا مقامات معنوى قابل نصب نيست يك چيزى نيست كه با نصب آن‏ مقام پيدا بشود؛ لكن آن مقامات معنوى كه بوده است و آن جامعيتى كه براى آن بزرگوار بوده است، اسباب اين شده است كه او را به حكومت نصب كنند و لهذا، میبينيم كه در عرض صوم و صلاة و امثال اينها می ‏آورد و ولايت مجرى اينهاست. •• ولايتى كه در حديث غدير است به معناى حكومت است، نه به معناى مقام معنوى. و حضرت امير را همان طورى كه من راجع به قرآن عرض كردم كه قرآن- در روايات است اين- نازل شده است به منازل مختلف، كلياتش سبع و الى سبعين و الى زيادتر، تا حالا رسيده است به دست ماها به صورت يك مكتوب، حضرت امير هم اين طور است، رسول خدا هم اين طور است. مراحل طى شده است، تنزل پيدا كرده است. از وجود مطلق تنزل پيدا كرده است، از وجود جامع تنزل پيدا كرده است و آمده است پايين تا رسيده است به عالم طبيعت، در عالم طبيعت اين وجود مقدس و آن وجود مقدس و اولياى بزرگ خدا. • بنابر اين، اینکه را ما حساب كنيم كه مى‏خواهد يك معنويتى را براى حضرت امير يا يك شأنى براى حضرت امير درست كند نيست. حضرت امير است كه غدير را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست كه اسباب اين شده است كه خداى تبارك و تعالى او را حاكم قرار بدهد. صحيفه امام، ج‏۲۰، ص: ۱۱۳ . . . تکوینی . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ ولایت اعتباری و ولایت تکوینی امیرالمومنین علیه السلام. (زمان مطالعه: 1 دقیقه ) 📝 #امام_خمینی •
✦ توی ادامه این بحث جعل تکوینی و اعتباری نوشته ای از شهید مطهری راجع به ذاتی بودن و نبودن بزرگی اعیاد و پستی بعضی ایام رو قرار میدم، پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.
📝ذاتی یا اعتباری بودن منزلت ایام در بیان : (زمان مطالعه: 3 دقیقه) - در موضوع نحوست ایام دو مسئله‌ است. • یک مسئله‌ این است که: - ما برخی روزهای سال را مبارک می‌شماریم و برخی را نحس و شوم، به اعتبار حادثه‌ای که در آن روز واقع شده؛ و مقصود ما این نیست که این روز از آن جهت که این روز است مبارک است یا این روز از آن جهت که این روز است شوم است، بلکه مقصود ما این است که این روز برای ما یادآور حادثه پربرکتی است یا این روز برای ما یادآور حادثه شومی است. مثلًا ما روز را روز مبارک می‌دانیم ولی نه به اعتبار اینکه هجدهم ذی‏الحجه [است، که‏ چون ماه، ماه ذی‏الحجه است و این روز هجدهمین روز ماه ذی‏الحجه است مبارک است اعمّ از اینکه در این روز حادثه‌ای واقع شده باشد یا نشده باشد، اعم از اینکه در این روز پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را به خلافت نصب کرده باشد یا نکرده باشد؛ این روز، روز مبارک است و چون این روز مبارک بود پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را در این روز به خلافت کرد؛ یعنی بخت حادثه یوم الغدیر بلند بوده که در این روز واقع شده است؛ این روز از قدیم الایام و قبل از این هم روز مبارکی بوده، از اوّلی که این آسمان و زمین درست شده روز هجدهم ذی‏الحجه روز مبارکی بوده و حادثه غدیر در روزی که خودش مبارک بود واقع شد. - این طرز فکر، اساسی نمی‌تواند داشته باشد. نه عقل می‌تواند آن را قبول کند و نه از نظر نقل ما می‌توانیم تأییدی برای آن بیاوریم. •• ولی یک وقت به آن معنای دوم است: - هجدهم ذی‏الحجه، چون در این روز برای ما حادثه مبارکی رخ داده است ما این روز را مبارک می‌شماریم. هجده ذی‏الحجه مبارکی خودش را از حادثه غدیر دارد نه حادثه غدیر از هجدهم ذی‏الحجه. دهم محرم شومی خودش را (نه اینکه بالذات شوم است) از شهادت امام حسین دارد نه کشته شدن و قتل امام حسین شومی خودش را از دهم محرم دارد. - نظیر لفظ و معنا می‌شود. الفاظ از نظر اینکه الفاظند یعنی حروف الفبا هستند ترکیب می‌شوند از الف و ب و پ و ت و ث و ج تا آخر. هیچ لفظی با هیچ لفظ دیگری فرق نمی‌کند. ولی الفاظ برای معانی مختلفی می‌شوند، بعضی الفاظ برای معانی بسیار عالی و لطیف وضع می‌شوند، مثل اینکه ما از الف و دو تا لام مشدّد و یک الف دیگر و یک «ه» لفظ «الله» را ساخته‌ایم که نام خداوند است. چون معنا مبارک است لفظ هم برای ما لفظی است مبارک، حتی احترام دارد و وقتی که به صورت کتبی درمی‌آید دست بی ‏وضو هم به آن نمی‏زنیم. لفظ، بالذات قبحی ندارد، قبح از معناست، لفظ به تبع معنا و چون نام این معناست قبیح شمرده می‌شود. - آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۲۴۴ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• تقلیل دادن مسئله به اختلاف میان شیعه و نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالاترین نماد احیاء حکومت دینی و سیاسی اسلام هست، هرآنکس که با چنین قرائتی از دین مخالف باشه در واقع طرف مقابل مسئله ولایت ایستاده و این یعنی جریان مخالف غدیر در عصر ما میتونه خودش در ظاهر شیعه هم باشه و برعکس سنی باشه اما حامی مسئله غدیر باشه...
• ببینید که بیت کدام یک از علما در عصر ما با نظام دینی مشکل داره، هرکسی که هست بدونید با غدیر مشکل داره حتی اگر این ولایت رو هم بگه و جشن بگیره باز تعجب نکنید که این کار رو قبلا هم در تاریخ خیلیا کردن...