eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
802 عکس
193 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
• تساهل دینی در حوزه معرفتی به مراتب خطرناک تر از تساهل در عمل است. چرا که تساهل معرفتی امکان زایش دو نوع عمل که بیان باشد از تحجر و اباحه گری را دارد، اما تساهل در عمل صرفا یک نقص از این دو را برخوردار است. انقلاب اسلامی در وضعیت کنونی اگر نگوییم بیشتر بلکه به همان اندازه که از تساهل در عمل رنج برده از تحجر نیز رنج برده است. تفکر هایی از جنس مهدی جمشیدی ریشه در تساهل معرفت دینی دارد به این معنی که تحلیل های فوری و سطحی با سویه گری های دین حداقلی مارا در وضعیت فعلی به منجلاب فرهنگی میکشاند. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5893228204272915465.mp3
1.65M
• فتنه ی چشم توچندان پی بیداد گرفت که شکیب دل من دامن فریاد گرفت هوشنگ_ابتهاج 🖤 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
❖ «عقل فقهی» در سیره امام حسین 📝به قلم حجت الاسلام : • نگاه به فقه و احکام شرعی و قوانین اسلامی به ویژه تکالیف اجتماعی ، بر دو گونه می باشد : نگاه سطحی و نگاه متعالی . • تفاوت این دو گونه نگاه در موضوع بسیار ارزشمند «تزاحم» میان تکالیف شرعی و پدید آمدن «عذرهای شرعی» ، هویدا می گردد . راهکار دانشمندان فقه در این موضوع ، عمل به اهم است که تشخیص اهم از مهم و ارزش گذاری عذر را به عقل سپرده اند . اما پرسش بنیادین در اینجا ، این است : کدام عقل ؟؟؟ • عقل ظاهر بین و منفعت طلب و عافیت طلب و محافظه کار یا عقل آرمان گرا و عاشق و جهادگر و پیشرو ؟ «عقل فقهی» کدام است ؟   • در مقام پاسخ سزاوار است به تحلیل سیره امام حسین علیه السلام در قیام کربلا بپردازیم تا بتوان پاسخ را یافت . امام در نهضت خود در عاشورا ، با تزاحم ها و عذرهای شرعی فراوانی روبرو گردید که هر یک می توانست هر انسان ظاهر بینی را از ادامه راه منصرف کند . برخی از اشخاص سرشناس هم در طول حرکت امام ، بارها نسبت به آن عذرهای به ظاهر موجه مانند همراهی نکردن مردم ، به امام تذکر می دادند و تلاش می کردند ، امام را به بیعت با یزید قانع سازند . • در صحرای کربلا نیز عذرهای به ظاهر موجهی در برابر قیام امام حسین پدید آمد که هر یک به تنهایی ، می توانست تکلیف را بردارد . امام می توانست بگوید زن و بچه ها در این صحرای سوزان با وجود تشنگی طاقت ندارند ، لذا باید تسلیم شد ، یا در روز عاشورا پس از شهادت اصحاب که عرصه بیشتر تنگ شده بود ، به جهت عذر کمبود امکانات ، امام می توانست دست از راه خود بردارد . یا هنگامی که امام تنها ماند و می دانست پس از شهادت ، اهل بیت توسط مردان بی سر و پایی به اسارت برده می شوند (مساله ناموس مطرح بود) ، در آن موقعیت ، می توانست تکلیف را ساقط بداند و عقب نشیند . اما پای امام حسین هرگز نلرزید و بی توجه به این عذرها ، به مسیر خود ادامه داد . اما چرا ؟؟؟ • امام حسین در بُعد نظری به آرمان های مقدس در جهان بینی توحیدی توجه داشت و تکلیفی به نام حفظ اسلام و مبارزه با دستگاه ظلم و فساد در رساله عملیه اش نمایان گشت که اهم از هر واجب دیگری مانند حفظ جان و آبرو و مال بود . لذا «عقل فقهی» امام ، آرمان گرا بود نه ظاهر بین • امام حسین در بُعد عملی نیز تنها «توحید» را می دید که از راه مبارزه با دستگاه ظلم و ایجاد عدالت بدست می آید و در این راه تسلیم هیچ عذری حتی شکست ظاهری نشد . بنابراین ، «عقل فقهی» امام عاشق توحید و جهاد گر در عرصه عدالت بود نه عافیت طلب و منفعت طلب .  - به نقل از کانال المحکمات ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• انسان های زیادی هستند که از گریه بر اباعبدالله لذت میبرن اما آدم های کمی هستن که از گریه در عبادت و نماز لذت میبرن، اگر لذت گریه در روضه به لذت گریه در مناجات نرسد به راهی که رفته ایم باید تردید کرد.
❖ اگر امام حسین علم به شهادت خود داشت چرا باز خود را در معرض شهادت و مصیبت قرار داد؟ 📝 - اشکال: • اشکال کرده اند که_ اگر علم به غيب مى‏داشتند بايد بگوييم عالما و عامدا خود را به مهلكه می ‏افكندند، مثلا حسين (ع) عمدا خود را گرفتار مهلكه كربلا ساخت، و ساير ائمه (ع) عمدا غذاى سمى را خوردند. و معلوم است كه القاء در تهلكه يعنى خويشتن را به دست خود به هلاكت افكندن عملى است حرام، و نامشروع. • و اين اشكال يك مغالطه بيش نيست، براى اينكه در اين اشكال بين علوم عادى و علوم غير عادى خلط شده، و علم به غيب علمى است غير عادى كه كمترين اثرى در مجراى حوادث خارجى ندارد. - جواب: • توضيح اينكه: افعال اختيارى ما همان طور كه مربوط به اراده ما است، همچنين به علل و شرائط ديگر مادى و زمانى و مكانى نيز بستگى دارد كه اگر آن علل و شرائط هم با خواست ما جمع بشود، و با آن مساعدت و هماهنگى بكند، آن وقت علت پيدايش و صدور آن عمل از ما علتى تامه مى‏شود كه صدور معلول به دنبالش واجب و ضرورى است، براى اينكه تخلف معلول از علت تامه‏اش محال است. • پس نسبت فعل كه گفتيم معلول است، به علت تامه‏اش، نسبت وجوب و ضرورت است، مانند نسبتى كه هر حادثه ديگر به علت تامه‏اش دارد. و اما نسبتش به اراده ما كه جزء علت است، نه تمام علت، نسبت جواز و امكان است، نه ضرورت وجوب تا بگويى تخلفش محال است. • پس روشن گرديد كه تمامى حوادث خارجى كه يكى از آنها افعال اختيارى ما است، وقتى در خارج حادث مى‏شود كه حدوثش به خاطر تماميت علت، واجب شده باشد، و اين منافات ندارد با اين كه در عين حال صدور افعال ما نسبت به خود ما به تنهايى ممكن باشد، نه واجب. • حال كه معلوم شد هر حادثى از حوادث، و از آن ميان هر فعلى از افعال اختيارى ما در عين اختيارى بودن، معلولى است كه علت تامه‏اى دارد، و اگر نمی ‏داشت محال بود كه حادث شود، هم چنان كه با فرض نبودن آن علت، محال بود حادث گردد، پس تمامى حوادث‏ • عالم، سلسله نظام يافته‏اى است، كه همگى و مجموعه‏اش متصف به وجوب است، يعنى محال است يكى از آن حوادث كه به منزله يك حلقه از اين زنجير است از جاى خودش حذف شود، و جاى خود را به چيز ديگر و حادثه‏اى ديگر بدهد. • و نيز معلوم شد كه پس اين سلسله و زنجير از همان روز اول واجب بوده- چه گذشته‏ هايش و چه حوادث آينده‏اش- حال اگر فرض كنيم كه شخصى به اين سلسله يعنى به سراپاى حوادث عالم آن طور كه هست و خواهد بود علم داشته باشد، اين علم نسبت هيچ يك از آن حوادث را هر چند اختيارى هم باشد تغيير نمی ‏دهد و تاثيرى در نسبت آن نمى‏كند، يعنى با فرض اينكه نسبت وجوب دارد، ممكنش نمی ‏سازد، بلكه هم چنان واجب است. ترجمه تفسير الميزان، ج‏۱۸، ص: ۲۹۴ . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ هدف قیام امام حسین صرفا شهادت نبود بلکه منتهی به شهادت میشد. 📝 ...مراد از اين‏كه مى‏گوييم مقصد امام عليه السلام از قيام خود شهادت بود و خدا شهادت او را خواسته بود اين نيست كه خدا از وى خواسته بود كه از بيعت يزيد خوددارى نمايد، آن‏گاه دست روى دست گذاشته، به كسان يزيد اطلاع دهد كه بياييد مرا بكشيد و بدين‏طريق خنده‏دار وظيفه خود را انجام دهد و نام قيام روى آن بگذارد، بلكه وظيفه امام عليه السلام اين بود كه عليه خلافت شوم يزيد قيام كرده، از بيعت با او امتناع ورزد و امتناع خود را كه به شهادت منتهى خواهد شد، از هر راه ممكن به پايان رساند... . . . . . . زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ در طول ده سال امامت سیدالشهدا در دوران معاویه یک حدیث از حضرت کسی نقل نکرده است این یعنی اقبال مردم به اهل بیت در زمان حضرت صفر بود. 📝 _ ... امامت سيدالشهدا عليه السلام تقريباً ده سال طول كشيد كه در همه اين مدت (جز چند ماه اخير) معاصر معاويه بود. در طول اين مدت از آن حضرت كه امام وقت و مبيّن معارف و احكام دين بود در تمام فقه اسلامى حتى يك حديث نقل نشده است (منظور روايتى است كه مردم از آن حضرت كرده باشند كه شاهد مراجعه و اقبال مردم است نه روايتى كه از داخل خاندان آن حضرت مانند ائمه بعدى رسيده باشد). و از اين‏جا معلوم مى‏شود كه آن روز، در خانه اهل‏بيت عليهما السلام به كلى بسته شده و اقبال مردم به حد صفر رسيده بوده است... . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖ حضرت سیدالشهدا در حکومت معاویه امکان قیام نداشت و معاویه اهل بیت را از هرگونه خاصیت انداخته بود. 📝 ....همان سيدالشهدا عليه السلام كه پس از درگذشت معاويه بى‏درنگ عليه يزيد قيام كرد و خود و كسان خود، حتى بچه شيرخواره خود را در اين راه فدا كرد، در همه مدت امامت خود كه معاصر معاويه بود به اين فداكارى نيز قادر نشد، زيرا در برابر نيرنگ‏هاى صورتاً حق به جانب معاويه و بيعتى كه از وى گرفته شده بود، قيام و شهادت او كمترين اثرى نداشت. اين بود خلاصه وضع ناگوارى كه معاويه در محيط اسلامى به وجود آورد و در خانه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله را به كلى بسته، اهل‏بيت را از هرگونه اثر و خاصيت انداخت... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
یا حسین بن علی خون گرم تو هنوز از زمین می‌ جوشد هر کجا باغ گل سرخی هست آب از این چشمه خون می‌ نوشد. کربلایی است دلم... " سایه "
❖امروز اگر کسی بخواهد بگرید، اگر کسی بخواهد ذکر مصیبت کند، بر مصائب جدیده اباعبدالله باید بگرید، بر این دروغهایی که به اباعبدالله علیه السلام نسبت داده می‌شود. 📝 • آن چیزی که بیشتر دل انسان را به درد می‌آورد این است که اتفاقاً در میان وقایع تاریخی، کمتر واقعه‌‏ای است که از نظر نقلهای معتبر به اندازه حادثه کربلا غنی باشد. • من در سابق خیال می‌کردم که اساساً علت اینکه این همه دروغ اینجا پیدا شده است این بوده که وقایع راستین را کسی نمی‌داند چه بوده است؟ بعد که مطالعه کردم، دیدم اتفاقاً هیچ قضیه‏‌ای در تاریخ- در تاریخهای دور دست مربوط به مثلاً سیزده یا چهارده قرن پیش- به اندازه حادثه کربلا تاریخ معتبر ندارد. معتبرین مورخین اسلامی از همان قرن اول و دوم قضایا را با سندهای معتبر نقل کردند و این نقلها با یکدیگر انطباق دارد و به هم نزدیک است؛ و قضایایی در کار بوده است که سبب شده است جزئیات این تاریخ بماند استاد مطهری، حماسه حسینی، ج ۱، ص۶۸ . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
«اگر فقط احساسات مردم را رشد بدهید، پس فردا خودتان‌را هم لعن میکنند» 🔹 ما در عصر خودمان دیدیم که در نوسانهای اجتماعی با قدرت تهییج احساسات و تبلیغاتی که بتواند مردمی را که بر ذوقیات و احساسات تکیه دارند به این طرف و آنطرف بکشاند، در فاصله ای کوتاه برای دو چیز ضد هم زنده باد یا مرده باد می گفتنند. فکر رشد نیافته همین است. لذا بالاترین خدمت به جامعه انسانها و محکمترین و استوارترین پایه برای بهتر زندگی کردن انسانها، این است که درست اندیشدین را به آنها بیاموزیم و نه فقط بیاموزیم، یعنی برایشان درس بگوییم، بلکه تربیتشان کنیم که درست فکر کنند. شهید آیت الله دکتر بهشتی حج از دیدگاه قرآن _____ ___ 💠 @ensani_islami | علوم انسانی اسلامی
- بریدن از نظریات و دیدگاه ها برای ما به مانند بریدن دستمان گاهی زجر آور است. نفس ما نظریات ما را به مانند عضو بدن ما برای خود میداند و به‌ آنان دلبسته است. - این یعنی انسان به همان اندازه که از نفسانیت دور است آزاد اندیش تر است و آزاد اندیشی با تعلقات نفسانی سازگار نیست. • فلسفه و معرفت از آن جهت که تمام باور های عرفی‌ نفس را از دستش میگیرد و آن را از بین می‌برد برای نفس در ابتدا به مانند یک دشمنی است که هرچه برایش محبوب بوده را از چنگش در می آورد. برای همین است که فلسفه تماما برای نفس ریاضت و سلوک است.
📚 حتی انکار فلسفه هم نوعی تایید آن است. چاره ای غیر از آموختن فلسفه نیست... __ __ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
❖ میبایستی مثل علامه طباطبایی امروزه خیلی بیشتر از وضعیت فعلی بود اما اتفاقات دوران مدیریت آقای بروجردی مانع ترویج فلسفه شد. نباید این تکرار شود. 📝 ... با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجه‌ی یک از تلامذه‌ی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجه‌اش این شد. این نباید تکرار شود.... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
- یک روایتی رو چند سال پیش خوندم که الان دقیقش یادم نیست اما مضمونش این بود که بعد از تشکیل حکومت دینی حضرت حجت سلمان ها از هر محله بیرون میان‌، یعنی چی؟ یعنی همین آدم های معمولی ای که توی زندگی روزمره چه بسا به سطح معرفتی خاصی هم نمیرسن اگر ساختار ها و حکومت ها اصلاح بشه در حد سلمان فارسی به راحتی تعالی پیدا میکنن، به تعبیر حضرت امام خمینی پیامبر ما اومده بود همه‌ انسان ها رو تبدیل به حضرت علی کنه و این ممکن بود اما نگذاشتن! - این مسئله دوتا نکته داره یکی اینکه قوه و استعداد انسان ها تحت شرایط مساعد به شدت رشد بهتری خواهد داشت پس مدیریت و ساختار و حکمرانی یک امر فوق العاده مهمیه ( برای همین حضرت آقا میگن اگر مدیریت آقای بروجردی اونطور نبود وضع فلسفه خیلی بهتر بود) - دوم اینکه همین ما انسان های معمولی قوه و استعداد رسیدن به نهایت کمال رو داریم و اگر هدف کمتری داشته باشیم ضرر کردیم! - این دوتا مقدمه رو گفتم تا بگم شهید مطهری شدن و علامه طباطبایی شدن استثنا نیست بلکه تکلیف هست یک تکلیف دوسویه برای اصلاح ساختار ها و برای اصلاح فرد ها، اینکه به اون حد از کمال میرسیم یک بحثه اینکه برای رسیدن به اون حد از کمال باید تمام تلاشمون رو کنیم یک بحث دیگه هست و ما مامور به امید و تلاشیم!
• راستی امروز هجدهم محرم سالروز وفات علامه طباطبایی رحمه الله علیه بود مردی که اگر نبود حقیقتا انقلاب ما یک پر برای این پرواز باشکوه نداشت، اگر میتونید با قرائت فاتحه ای از این بزرگمرد عرفان و علم دوران ما تجلیل کنید.
ربطش به حجاب واضح است؟ @Mahdi_Takallou
❖ طب و صنعت خارج از علم‌دینی اند. 📝 • برهان علامه طباطبایی بر وجود علوم انسانی اسلامی و تبیین مراتب علم دینی. . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ تبیین مراتب علم دینی 📝 - برهان وجود علوم انسانی اسلامی از منظر علامه طباطبایی - طب و صنعت خارج از علم دینی اند مگر از جانب صحت و فساد • معارف انسان دو گونه اند علمی و عملی معارف علمی آن آرا و نظرات حقی است که به باری اول- عز اسمه- اسمای او صافت او افعال زیبای او ملائک مقربین و نظام خلقت در آغاز و پایانش بازمیگردد و معارف عملی آن آرا و نظرات حقی است که به کمالات خاص نفس حفظ میشود تا نفس با آن ها یعنی کمالات بدنی زندگی لازم را در حیات دنیا داشته باشد و این کمالات بدنی کمالات نوعیه از باب شهوت و غضب است که این دو سنخ کمال برای حیات دنیا لازم بوده و کمال بدن است. • و اینها کمالاتی هستند که از بدن به نفس می رسند چه انسان تنها باشد و چه با جمع کوچک اهل منزل و چه با همه مردم اهل محله و دیار و مملکت و سرزمین و جهان. همچنین افعالی وجود دارد که به واسطه آنها این ملکات زیبا به دست می آید و حفظ میگردد، و اگر آن افعال نباشد به سببی که پیش از این مطرح گشت _ آن ملکات استقرار نمی یابد؛ زیرا ملکه با ورود افعال غیر مناسبش ثبوت پیدا نمیکند. • لذا روشن میشود که واجب است آرای وارد بر رسول که شریعت نامیده میشود شامل همه آن ها باشد یعنی شامل معارف علمی و عملی به همه اقسام مطرح شده . در آن شریعت، آرا و نظراتی که قبول آن ها واجب است بیان میگردد؛ آرا و نظرات در باب خداوند بلند مرتبه، اسمای او، صفات او و ترتیب خلقت او در مبدا و معاد؛ سپس نظرات و آرای حقی در باب اخلاف نفس، فضائل و رذائل آن بیان میشود؛ سپس قوانین معینی برای اجتماع شهری و خانوادی بیان می گردد که این قوانین بین امور مباح و حرام تمایز می گذارد و این تمایز بر اساس تناسب با معارف حقه است؛ زیرا کمال در اجتماع خانوادگی و شهری مقصود بالذات نیست، بلکه برای امری دیگری قصد شده است. سپس به مقداری به احکام اجتماعی خانوادگی و شهری پرداخته میشود که موجب رساندن انسان به مقصود بالذات است. • سپس در شریعت، افعالی که موجب حفظ معارف میگردد، تبیین میشود و آن همان چیزی است که عبادات نامیده میشود که شامل انواع خضوع، خشوع و به کار گرفتن احترام نسبت به خداوند بلند مرتبه است و همچنین شامل اعمال شخصیه که به عبادات ملحق میشود، است. اینها همان چیزی است که شریعت شامل آن است. • و غیر از اینها مانند علوم، صناعت ها و حالات، خارج از شریعتتند، مگر آنکه از حیث صحت و فساد به شریعت مرتبت گردند؛ مانند لزوم نوعی پزشکی، مهندسی و سایر مشاغل و صنعت ها. - رساله النبوات و المنامات علامه طباطبایی فصل پانزده . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📚 ❖ چند روز پیش اولین جلد از مجموعه آثار فلسفی درس خارج حاج آقای منتشر شد، این مجموعه با توجه به اینکه محوریت فهم فلسفی رو خود نظام فکری علامه طباطبایی قرارداده تفاوت آرا و اختلافات فلسفی شاگردان علامه - آیت الله جوادی و آیت الله مصباح یزدی و... - رو هم تبیین کرده. به نظر برای اندیشمندان فلسفه اسلامی که به صورت تخصصی در حال تحصیل هستند میتونه کمک کار باشه. در ادامه فهرست مطالب کتاب رو در کانال قرار میدم. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
CamScanner ۰۸-۰۸-۲۰۲۳ ۱۶.۰۸.pdf
1.9M
❖ فهرست موضوعات کتاب هندسه حکمت اولین جلد از مجموعه آثار حاج شیخ عبدالکریم فرحانی . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef