eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
198 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
از نحو تولید علوم اجتماعی در ایران میگوید... ♦️نیاز نیست علوم اجتماعی متناظر با فرهنگ اسلام تولید شود..! 🔷 مدیریت دانش گرفتن مدیریت از حال تکنوکرات و شتابزده و توجه به مدل های تاریخی و بومی است. _ __ 💠 زندگی برای علوم انسانی ✅ 🔻 https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فقط زن ها و بچه ها هستند که بی قید و شرط دوست داشته میشوند. یک‌مرد فقط در شرایطی دوست داشته خواهد شد که بتواند چیزی فراهم کند. ____ _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
رابطه دولت حداقلی و ربوبیت تکوینی دولت حداقلی در اندیشه لیبرال ریشه در نگاه مسیحیت به ربوبیت تکوینی دارد. نگاه مسیحیت در ربوبیت تکوینی مانند ساعت ساز و ساعت است و با آنچه در اصطلاح جامعه مسلمین نسبت به ربوبیت تکوینی به کار برده میشود متفاوت است. در اندیشه مسیحیت خدارا آن چنان تصور میکنند که جهانی سالم و منظم خلق کرده اما برای آن ربوبیت تشریعی ندارد. صرف خالق است حتی با مرگ خالق مخلوق چه بسا از بین نرود و بر اساس نظمی که برای آن ساخته شده است ادامه پیدا کند. از این رو معتقد اند قوانین عالم که خدا آن را خلق کرده است در حرکت و سیر طیبیعی خود بهترین مدل را دارا اند در صورتی که ما قوانین واقعی را کشف نماییم و طبیعت(که قوانین آن ضروری و کلی است) را بر اساس آن چه هست بشناسیم و اقتصاد و قوانین اجتماعی را بر ان منطبق کنیم بهترین مدل را یافته ایم. جریان حاکم در بازار که بر اساس عرضه و تقاضا شکل میگیرد از جمله قوانین ضروری و واقعی طبیعت است که از اراده یک فرد خارج بوده و نمیشود خللی در ان ایجاد نمود این امر مارا وادار مینماید که دولت را در دخالت از این روند طبیعی برکنار نماییم و به حداقلی بودن ان تن دهیم. __ __ @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
شاید بتونم بگم سوزناک ترین حرفی که از رهبرمون تا به حال خوندم این عبارت باشه که میگن: ✅ "در این سخنرانی های ما هم گاهی حرف های خوبی در گوشه کنار هست؛ منتها غالبا دقت نمیشود و همین طور ناپدید میگردد!" و مردم ما هنوز بعد از چهل سال از معنی ولی فقیه یا یک دیکتاتور را تصور دارند یا نهایت یک مرجع دینی سیاسی .... __ __ 💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
شاید بتونم بگم سوزناک ترین حرفی که از رهبرمون تا به حال خوندم این عبارت باشه که میگن: ✅ "در این سخن
اصلی ترین مظلومیت ولی فقیه ما که حتی بین جامعه مذهبی و حزب الله هم اون رو مظلوم جلوه میده‌ ناشناخته بودن "منظومه فکری" ایشون هست. عملا رسانه ها و حزب الله صرفا یک شخصیت سیاستمدار انقلابی رو از ایشون نشون دادن.
هرچه امروز میکشیم از هاشمی هاست چه "رفسنجانی" چه "گلپایگانی" ____ 🕊️ __ @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🕯️ من که می‌گویم در این بازار از هر سو زیان هرچه را بفروشی و ساغر بگیری بهتر است ____ ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
روزنامه ایران در شماره امروز خود در یادداشتی به انتقاد از رویکرد شبکه ۴ صدا و سیما و برگزاری مناظراتی میان جریان‌های فکری مختلف پرداخته است. این مطلب جوانانی را که در خیابان‌ها صدای اعتراض خود را بلند می‌کنند، کسانی معرفی کرده که رهبری و مرجعیتی در میان جریان روشنفکری ندارند و در مقابل ترجیح می‌دهند پیشوای خود را در میان سلبریتی‌ها و چهره‌های ورزشی برگزینند. در ادامه این یادداشت روزنامه ایران آمده است: «کنشگری خشونت طلبانه در حوادث اخیر کاملاً پیدا است و این افراد حتی از مرجعیت روشنفکری عبور کرده‌اند. به‌طوری که شورش این گروه، فاقد مرجعیت و رهبری است بلکه سلبریتی‌های هنری و ورزشی جای مرجعیت روشنفکری را گرفته‌اند. مگر اینکه روشنفکری ایران رفتارهای خشونت بار آنها را تایید کند.» همچنین در بخش دیگری از این یادداشت به مناظره‌هایی اشاره شده که در برنامه «شیوه» در شبکه چهار صدا و سیما برگزار می‌شود. روزنامه دولت با انتقاد از این برنامه، مدعی است آوردن چهره‌های روشنفکر که به صراحت «خشونت‌های رخ داده در خیابان از سوی اغتشاشگران را محکوم نمی‌کنند» باعث می‌شود این افراد در میان معترضان پیرو و طرفدار پیدا کنند. روزنامه ایران در ادامه نوشته است: «نتیجه قهری این شکل از مدیریت برنامه شیوه آن است که روشنفکری صاحب پیروان می‌شود و پیروان بی‌سر، مرجع پیدا می‌کنند. این کار شبکه ۴ دو سر و بدن ناهمگون را به هم اتصال می‌دهد.» در پایان این روزنامه راه حل پیشنهادی را این دانسته که «مجری و شرکت کنندگان همواره در طول گفت‌وگو یکصدا رفتارهای خشونت‌آمیز را محکوم کنند.» منبع: یورونیوز __ 💠 @ensani_islmai
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
روزنامه ایران در شماره امروز خود در یادداشتی به انتقاد از رویکرد شبکه ۴ صدا و سیما و برگزاری مناظرات
من هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی کنند و مقاله بنویسند، متاثر نمی‌شوم و بلکه خوشحال هم می‌شوم. دینی که منطقش براساس فکر، عقل، فلسفه و مصالح است، از این جهت نگرانی ندارد. وجود افراد شکاک، وقتی خطرناک است که حامیان دین آنقدر مرده و بی‌روح باشند که در مقام جواب برنیایند. ، کتاب آینده انقلاب اسلامی ___ زندگی برای علوم انسانی ✅ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در میان کشور های منطقه فقط ایران است که یک است. هیچکدام از کشورهای همسایه هنوز کشور نشده اند. ___ 💠 @ensani_islmai |زندگی برای علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ جدایی فسلفه از اسلام تهمت به دین بود. 🔷 انکار عقلانیت در دین مانند انکار خورشید است.... ____ 💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷ما هیچ وقت تلاش نکردیم برای اینکه صاحب تئوری امنیت شویم. ♦️شما هم میتوانی موشک بسازی و هم بنیاد نظری ساخت موشک را تئوریزه کنی. ___ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🔷ریشه مشکلات اخلاقی را فهمیدن و راه علاج را نشان دادن مشکل اخلاقی را حل نمی کند.! ♦️اگر جرات بود میگفتم کتب اخلاقی مشهور حتی نسخه اخلاقی هم نیستند! ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔷ریشه مشکلات اخلاقی را فهمیدن و راه علاج را نشان دادن مشکل اخلاقی را حل نمی کند.! ♦️اگر جرات بود میگ
📜 ویژگی کتب اخلاقی از منظر امام خمینی رحمه‌الله علیه : ◾ حتّى علماء اخلاق هم كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف‏ متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين - قدّس اللّه نفسه الزكيّة- و بسيارى از [قسمتهاى‏] كتاب «احياء العلوم» «غزالى» - و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمى‏دارد. ◾كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مى‏كنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مى‏پندارند ، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده‏ فساد و تهذيب باطن كمكى نمى‏كند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بى‏فايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمى‏دارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مى‏اندازد. بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است. ◾نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. ريشه‏هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما. ◾طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مى‏گفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است. صفحه 13 شرح حدیث جنود عقل و جهل _______ ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🕯️ ز اعماق قرون از بین جمعیت ترا دیدیم تو هم ای ناز مطلق از همان بالا ببین ما را _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
♦️ به طلاب و فضلا پیشنهاد میکنم بر مردم خودسازی را تحمیل نکنید. ◾به طلاب و فضلای حوزه هم به دنبال این بحث یک پیشنهاد دارم و آن پیشنهاد این است که به مردم ایران فرصت بدهید تا آگاهانه و آزادانه خود را برمبنای معیارهای اسلامی بسازند و این خودسازی را بر مردم ما تحمیل نکنید. آگاهی بدهید، زمینه سازی کنید برای رشد اسلام ، ولی بر مردم هیچ چیز را تحمیل نکنید. انسان بالفطره خواهان آزادی است، می خواهد خودسازی داشته باشد،خودش، خودش را بسازد، اما بر خلاف دستور قرآن مبادا مسلمان بودن و مسلمان زیستن را بخواهید بر مردم تحمیل کنید، که اگر تحمیل کردید آنها علیه این تحمیل تان طغیان خواهند کرد. ◾انسان عاشق آزادی است ، می خواهد خودش به دست خود و با انتخاب خود، خود را بسازد،”اما شاکرا واما کفورا”؛ آنقدرتحمیل راه و عقیده بر انسان ها نامطلوب است که خدا به پیامبر اکرمش خطاب می کند. (پیغمبر اصرار داشت، پافشاری می کرد، زحمت می کشید، خودش را به رنج وتعب می انداخت که مردم را به راه خدا بیاورد) که ای پیغمبر کار تو هم حد دارد. (افی انت تکره الناس حتی یکونوا مومنین ) تو می خواهی مردم را وادار کنی، مجبور کنی که آنها مومن باشند؟ اینکه راه پیغمبر نیست.توصیه من به طلاب عزیز وبه فضلای ارجمند این است که منادی حق باشید، دعوت کننده به حق باشید، آمر به معروف و ناهی از منکر با رعایت تمام معیارهای اسلامی اش باشید، اما مجبور کننده مردم در راه اسلام نباشید، چون آن مسلمانی ارزش دارد که از درون انسان ها و عشق انسان ها بجوشد و بشکفد. ندیدید مردم ما در این دوران پر ارزش انقلاب از خودشان چه خودجوشی وچه خود شکوفائی نشان دادند؟ ◾بزرگ ترین اصل بعد از پیروزی یک انقلاب چیست؟ تداوم همان انقلاب است ،همین طور که مردم ما با آزادی به راه اسلام آمدند و رهبری عالی اسلامی ما را آزادانه پذیرفتند، بگذارید در تداوم انقلاب هم مردم آزادانه راه خدا وراه اسلام، راه حق وراه خیر و صفا و راه صدق را انتخاب کنند و ادامه دهند، این است سفارشم به طلاب وفضلای عزیز.» 📚 منبع: روزنامه‌ی اطلاعات، پنجشنبه، ۱۵/۱۲/۱۳۵۷، ش ۱۵۸۰۱ ، ____ پ.ن: شهید بهشتی توی سخنرانی های دیگشون صریح گفتن که نمیشه حکومت دینی به ابتزال جنسی آزادی بده. یعنی ایشون در عرصه اجتماعی و حکمرانی قطعا قائل به ولنگاری فرهنگی نیستن و باید همه حرفاشون رو باهم دید. اینجا هم آزادی در حوزه رشد عقیدتی رو تصریح کردن. ____ ___ زندگی برای علوم انسانی ✅ 🔻 https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زمانه خیزش های اجتماعی زمانه بر آمدن یک اخلاق جدید است. اخلاق در خور یک زندگی آزاد حاصل تغییر در معنی اخلاقیات است. یادداشتی از ____ _ 💠 @ensani_islmai |زندگی برای علوم انسانی
◾ در تعارض بین عقل و حدیث اولویت با عقل است. ___ 💠 @ensani_islmai | زندگی برای علوم انسانی
استفتا از مراجع تقلید در مباحث اعتقادی انحراف از توحید است! ▪▪▪▪▪ حال فرض کنید در جلسه ای نشسته ای و یک معمم با یک فرد کلاهی درباره ی یک مساله ی اعتقادی سخن می گوید؛ واکنش شما در برابر او چیست؟ آیا می گویی استفتاء کنیم؟ و از حضرت آیت الله العظمی بپرسیم حرفی که تو در زمینه ی فلان مساله ی اعتقادی می زنی درست است یا نه؟ اگر این حرف را بگویید منحرف شده اید و دچار انحراف از توحید اسلام شده اید. مساله ی اعتقادی استفتاء از مرجع تقلید برنمی دارد. آنجا جای تقلید نیست. .... از شما می پرسم، کدام محفلی از محافل مردم ماست که اگر چنین بحثی در آن پیش آمد و دست خطی از فلان آقا آوردند دهان ها بسته نشود؟ جامعه ی ما از این نظر چقدر توحیدی است؟ منبع: کتاب "ولایت، رهبری، روحانیت" ص 66 و 67 ____ 💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
♦️ مانند عوام فکر نمیکنم که هرکس در طبقه مراجع قرار گرفت مورد عنایت خاص امام زمان است و مصون از خطا و گناه و فسق است. ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی