#شعر_آخر_شب ☕
تا مرا عشق تو ای خسرو خوبان به سر است
پندِ هفتاد و دو ملت به برم بیاثر است
نه من اندر طلبت بر در دِیر و حرمم
هر که جویای جمال تو بُوَد، دربهدر است
مینماید که تو از خیل پریزادانی
کی به این دلبری و حسن و لطافت بشر است؟
واعظ از عشق رُخت منعِ منِ زار کند
گر چه پندش پدرانه است ...ولی بیاثر است!
دل مبندید به اوضاع جهان، هیچ! که من
آزمودم، همه اوضاع جهان بیثمر است!
عاشقِ کوی تو، از تیغ نگردانَد روی!
تیغ ابروی تو را جان صبوحی سپر است
#شاطر_عباس_صبوحی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
♦️ برای به دست آوردن معارف انبیا راهی جز برهان و فلسفه نیست.
📝 #علامه_طباطبایی
• به راستى به دور از انصاف، بلكه ستمى آشكار است كه در ميان اديان آسمانى و فلسفه الهى جدايى بيندازيم.
دين- باسعه و ضيقى كه در اديان آسمانى هست- چيزى جز يك سلسله معارف اصيل اعتقادى (اصول) و مجموعهاى از مسائل حقوقى و اخلاقى (فروع) نمىباشد.
مگر نه اين است كه پيامبران الهى مردان پاكى بودند كه جامعه بشريت را به فرمان خداوندى به سوى زندگى ايدهآل و سعادت حقيقى رهبرى مىكردند؟
و آيا سعادت حقيقى انسان جز در اين است كه انسان در پرتو هوش سرشار و استعداد ذاتى خود به شناخت حقايق نائل آيد و با درك اسرار و رموز جهان هستى، روش درست و معتدلى را در زندگى علمى، پيشه خود سازد؟
و آيا براى به دست آوردن اين معارف، راهى جز استدلال و اقامه برهان در پيش دارد؟
•پس در صورتى كه استدلال و اقامه برهان با سرشت انسان آميخته است، چگونه ممكن است كه اديان آسمانى و پيامبران الهى مردم را برخلاف فطرت و سرشت آنها به پذيرش چيزى بدون دليل فرا خوانند و از آنها بخواهند كه از راه فطرت و طبيعت خود منحرف شوند و مطالب آنها را بدون دليل و برهان بپذيرند؟!
پيامبران اگرچه معارف خود را از مبدأ غيبى مىگرفتند و پايههاى دعوت خود را بر اساس وحى استوار مىكردند، ولى در حقيقت بين روش انبياء در دعوت مردم به سوى حق و حقيقت و بين آن چه انسان با دليل و برهان به آن مىرسد فرقى نيست.
📚 مجموعه رسائل علامه طباطبائى، ج1، ص: 187
#فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
♦️ سرنوشت #حجاب چگونه خواهد بود؟
📝 #مهدی_تکلو
• بررسیهای گفتمانی در تحلیل تطورات معنای حجاب بهوضوح نشان میدهد حجاب در صد سال گذشته، هرگز یک معنای ثابت نداشته و زمانی که از حجاب صحبت شود، بعید نیست که آن چه که در ذهن و قلب هر مخاطب شکل میگیرد با دیگران بهکلی متفاوت باشد؛ لذا معلوم نیست مراد از الزامی بودن یا نبودن حجاب، الزام کدام معنای حجاب است. معنای حجاب در قرن گذشته، روبنای نزاع گفتمانهایی بوده که در زیربنا در مورد معنای زن با هم منازعه داشته و تا امروز یکی از پرمناقشهترین مسائل را رقم زدهاند.
• دههی پنجاه و شصت دهههای بازیابی قدرت اجتماعی زن است. زن ایرانی پس از توفیق نسبی در نبردی پنجاهساله با جریاناتی که در سطح روبنا، حجاب و در سطح زیربنا، حرمت زن را هتک میکردند، عامل پیروزی یکی از بزرگترین انقلابهای مردمی تاریخ شد. تغییر یک نظام سیاسی مستبد با پیشرانی زن را باید حاکی از قدرت اجتماعی او دانست. بر همین اساس، پس از وقوع انقلاب 57 در یک برآیند نسبی، هنوز گفتمان حجاب با مؤلفههای نظیر کرامت، شخصیت و جایگاه والای زن در جامعه مفصلبندی میشود. پذیرش عمومی قانون پوشش و عمومی نشدن مخالفتها با آن در این فضا بهویژه مقارن با اتمسفر فرهنگی ناشی از جنگ تحمیلی قابل توضیح است.
• اما سالهای واپسین دههی شصت مصادف است با بروز برخوردهای خشن و تند مردمی با «بدحجابها» و متعاقباً دوباره مسالهشدن حجاب. در دورهی دوم دولت سازندگی و سپس دولت اصلاحات با تقبیح مواجههی قهری فضای تساهل فرهنگی در موضوع حجاب، فتح بابی برای جریانهای مدگرا بود. مقارن با پایان جنگ، قرائتهای سنتی و غیرسیاسی از زن، بر اساس همان تعریف ثانویپندارانه، او را به حاشیهی زندگی اجتماعی سوق میداد و هر چه میگذشت صحنه بیشتر به نزاع دو نیروی سیاسی نگران از بیبندوباری و مایل به آزادی در سبکزندگی (با تمایل به سبک زندگی غربی) رقم میخورد. در این فضا ما شاهد یک چرخش گفتمانی در حجاب هستیم. هر چه میگذرد در همنشینی معنای حجاب، امر جنسی و فحشا، تحریک مردان و... قرار میگیرد. یک سوی میدان سیاست، حجاب زن را نه برای تشخص او بلکه برای کنترل تحریک مردانه معنا میکند و سوی دیگر این میدان پوشش زن را دقیقاً برای تزئین جهان مردانه توضیح میدهد. دست آخر محصول این نزاع مردانهی «غربستیزی - غربزدگی» فروکاست گفتمان حجاب از منظری هویتی و تشخصی (با دلالتهای زنانه) به تنظیمگری امر جنسی (با دلالتهای جنسی مردانه) بود.
• در تجربهی تاریخی دلالتهای زنانه که ناظر به هویت و تنظیم جایگاه زن در جامعه بود، توفیقات گفتمانی متعددی کسب کرد (دههی پنجاه و شصت) اما همزمان با توسعه و تورم ادبیات جنسی با دلالتها و اصالتهای مردانه از دههی هفتاد تا کنون شاهد ناکارآمدی گفتمان حجاب هستیم. در حالیکه از منظر زنانه نه حجاب انگیزهای جنسی دارد و نه کشف آن صرفاً با غایتهای جنسی قابل تفهم است.
• حوادث اخیر را نقطهی معکوس شدن گفتمان اصیل حجاب میبینم. گفتمان جدید برخلاف گفتمان دهه شصتی این بار کشف حجاب را با مؤلفههایی چون قدرت و تشخص زن را معنا میکند و طبیعتاً ذیل این گفتمان ساختارشکنی حتی در سطح خرد و هرآنچه که بوی مبارزه و قدرتورزی بدهد امری بهنجار و هویتساز (زیربنا) است. حال بیایید به آیندهی حجاب و زن ایرانی از منظر گفتمان حجاب فکر کنیم. مشخص است که گفتمان حجاب در دهههای اخیر جمهوری اسلامی ناکارآمد و معیوب است و این خلل از ناحیهی تخلیهی معناپردازیهای زنانه و اصالتبخشی به قرائتهای مردانه از حجاب زن و جوانب آن ایجاد شده است. در سرنوشت حجاب نزاع اصلی این است که #زن_قدرتمند چه تصویری دارد؟ باحجاب یا بیحجاب؟ درهرصورت آنچه که بدیهی است این است که زن غیرسیاسی، ضعیف و فاقد نسبتهای روشن با سرنوشت تاریخی از این نزاع بیرون است.
✅ پیشنهاد عضویت در کانال آقای مهدی تکلو پژوهشگر مطالعات اجتماعی جنسیت
🆔 @Mahdi_Takallou
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
و گفت:
بر همه چیزی کتابت بُوَد
مگر بر آب
و اگر بر دریا گذر کنی
از خون خویش کتابت کن
تا آن کز پسِ تو درآید بداند
که عاشقان و سوختگان و مستان گذشتهاند.
#تذکرة_الاولیاء_عطار
#حکایت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
وقتِ مرگم بنویسید به رویِ کفَنم
سَر و عمّامهیِ من، هر دو فدای وطنم...
___
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان انتقادی #ابراهیم_فیاض ، استاد دانشگاه تهران در مورد اتفاقات اخیر در کشور
🔹می گویند چرا دانشجوها فحاشی کردند؟
🔹تورم وحشتناک جامعه را به بی اخلاقی می کشاند...
♦️ صدا و سیما در ایران تنفر ساز است.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
نگاه کن که نریزد، دهی چو باده بهدستم
فدای چشم تو ساقی، بههوش باش که مستم
کنم مصالحه یکسر به صالحان می کوثر
بهشرط آنکه نگیرند این پیاله ز دستم
ز سنگ حادثه تا ساغرم درست بماند
به وجه خیر و تصدق، هزار توبه شکستم
چنین که سجده برم بیحفاظ پیش جمالت
بهعالمی شده روشن که آفتابپرستم
کمند زلف بتی گردنم ببست بهموئی
چنان کشید که زنجیر صد علاقه گسستم
ز قامتش چو گرفتم قیاس روز قیامت
نشست و گفت قیامت به قامتیست که هستم
🔥 نه شیخ میدهدم توبه و نه پیر مغان می
ز بسکه توبه نمودم، ز بسکه توبه شکستم
ز گریه آخرم این شد نتیجه در پی زلفش
که در میان دو دریای خون فتاده نشستم
نداشت خاطرم اندیشهای ز روز قیامت
زمانه داد به دست شب فراق تو دستم
حرام گشت به یغما بهشت روی تو روزی
که دل به گندم آدم فریب خال تو بستم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ شمابا هیچ فلسفه ای و با مطالعه هیچ فیلسوفی،به اندازه #ایده_آلیسم_آلمان و فلسفه های شیلینگ و هگل از وضع نابسامان بشر مطلع نمی شوید.
📝 #محمد_تقی_چاوشی
• برای هگل فلسفه آزادی بود، و آگاهی آزادی بود.اما برای مایی که داریم مطالعه اش می کنیم، آنچه هگل و ایده آلیسم آلمان به ما می دهد این است که شما پی ببرید فرا روی از حد آگاهی امکان ندارد.
• این مطلبی نیست که ما بتوانیم به راحتی از آن عبور کنیم. با تفکر غرب و ایده آلیسم المان و در اوج آن هگل (کلید ایده آلیسم گرچه می گویند با دکارت اما با کانت شکوفایی خودش رو پیدا می کند و با هگل به اوج خود می رسد.) فرا روی از این حدود امکان ندارد
برای ما که همیشه با تکلیف و امر ماورای انسان، آشنایی داشته ایم و حقیقت را فرا تر از انسان دانسته ایم و برای آن تعالی قایل شده ایم، فهم این نکته بسیار دشوار است.
درس گفتارهای ایده آلیسم آلمانی
#فلسفه_غرب
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
8.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تحلیل #پرویز_امینی درباره ریشه اتفاقات اخیر در گفتوگو با فرهیختگان- بخش اول
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
17.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تحلیل #پرویز_امینی درباره چرایی اتفاقات مهر ۱۴۰۱ در گفتوگو با فرهیختگان- بخش دوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_پرویز امینی (1) (1) (1).mp3
14.75M
🎙صوت کامل مصاحبه #پرویز_امینی در گفتوگو با «فرهیختگان» لایههای مختلف تحولات پاییز 14۰1 را تحلیل کرد
🔷 شما با مدیریت غلط جامعه وضعیت موجود را به بار آوردی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 تاثیر جنگ اوکراین در روند اسلامی سازی علوم انسانی چگونه است؟
• گرچه طرح علوم انسانی یک برنامه ایجابی برای مدیریت جامعه است و نفی جنبه سلبی آن یعنی نفی علوم انسانی غربی نمیتواند برنامه جایگزین ایجابی برای ما باشد
اما شکست هیمنه و ناکارآمدی نظام اندیشه غربی باعث توجه به سنت و تسریع جریان گفتمان تولید علوم انسانی اسلامی خواهد شد.
#جنگ_اوکراین اگر موجب فروپاشی نظم مدرن جهانی گردد منجر به توجه به تولید نظام ایرانی اسلامی میشود.
•چرا که افسوس فعلا غالب اندیشمندان ایرانی در خواب رویای ایده آلیسم آلمانی را برای ایران میبینند و بیداری و توجه این از خود بیگانگان به سنت هویتی خود بدون شکست بت غرب در چشمشان ممکن نیست.
#طاها_مجاهد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻