◾ چرایی دفاع از حکومت دینی در عین اذعان به ناکارآمدی؟
📝 نوشته ای از "عباس علی منصوری"
مطالعه نوشته در:
https://vrgl.ir/8ov5X
#رصد
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
🔷 به جای ترجمه ضعیف متون غربی، برای جامعه ایران باید "تفلسف" کرد.
📝 یادداشتی از #محمد_علی_مرادی
◾فلسفه در دوران جدید دانش فرهیختهای است که همهی امور زندگی بشر را مورد تعمق مفهومی قرار میدهد؛ اما این کار را با زبانی فرهیخته انجام میدهد. توجه کنید که لااقل در آلمان که از حیث فلسفی سرآمد است، ما یک فلسفه داشتیم و یک تئوری فلسفه. از روی کانت، هگل، فیشته، هوسرل، هایدگر یا بلومنبرگ میتوان متناسب با پرسشهای موجود چندین تئوری بیرون کشید.
◾ اکنون اینجا هر کس میرود یکی از این تئوریها برمیدارد و ترجمه میکند. پس پرسشهای من ایرانی و جامعهی ایرانی کجاست؟ پس فلسفه چه نقشی در زندگی سیاسی و اجتماعی ما میخواهد ایفا کند؟ فلسفه اینجا تبدیل بهنوعی اژدها گیری شده است؛ بدین شکل که از استادی که اژدها گیری درس میداد، پرسیدند که حال که اژدهایی وجود ندارد، پس شاگردانت در آینده چهکاره میشوند؟ او گفت: به نسل بعدی اژدها گیری درس میدهند.
◾وضعیت فلسفه خوانی ما نیز چنین شده است. ما هم فلسفه میخوانیم تا مرتب درباره فیلسوفان حرف بزنیم؛ اما فلسفه، تاریخ فلسفه نیست. فلسفه به قول هگل، آگاهی به اینجا و اکنون است. ما در ادبیات فیلم، رمان، #شعر، ژورنالیسم و دربارهی خودمان فکر کردهایم، اما آنها را نفلسفیدهایم.
_
#فلسفه #علوم_انسانی #ترجمه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
🔷 هرروز بایک نوایی، با یک رنگی سرمان را بند کنند، ما هم همان طور که دوست می دارند سرمان را بدهیم تا بند کنند.
📝 #سید_علی_خامنه_ای
◾یک روز دلمان را خوش کردیم که کسروی را بکوبیم. یک روز دلمان را خوش کردیم که فلان زندیقی که از فلان کوشه درآمد و فلان گوشه، مردار شد و ازبین رفت، بکوبیم. عمر ما تلف شد؛ عمرما تمام شد؛ عمر دیگران را هم تمام کردیم، از بین بردیم. حالا که نگاه میکنیم میبینیم که در پیشگاه امام زمان اگر بفهمیم باید شرمنده باشیم که از اسلام چیزی یاد ندادیم؛ مردم ما همان هستند که بودند.
◾باتلاق همان باتلاق است که هرروز پشه ای برمی خیزد، هر روز نیشی می زند، نیش هایی که تو پیش بینی اش را نکرده ای، بزرگتر از توهم نکرده. هرروز بایک نوایی، با یک رنگی سرمان را بند کنند، ما هم همان طور که دوست می دارند سرمان را بدهیم تا بند کنند، ما هم خودمان را بدهیم تا رنگ کنند. مدام غافل ماندن، مدام غافل نگه داشتن، یک قدم پیش نرفتن و دائما حرکت کرد مانند خری که محور آسیاب را می گرداند یک قدم به سرمنزل نزدیک نشدن این همه نیرو را مصرف کردن و یک گان جلو نرفتن. پیش امام زمان مایه شرمندگی است.
◾این یک معیاری است... اصل و ریشه را بشناس، تا ساقه و شاخه و شاخه ریز و برگ را بتوانی از یک دیگر تشخیص بدهی، خودت را سرگرم جمع کردن برگ های زرد نکنی بیچاره!
۵۳/۰۹/۱۵
____
#رهبر_حوزه_ها
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
🔺اشتباه به عرضتان رساندند!
#توئیت
لینک عضویت در کانال خانوم فاطمه داداشی دانشجوی دکتری #فلسفه_اسلامی
🔻🔻🔻🔻
✅ @fatemedadashi_arani
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
32.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷اعتراضات در بن بست ؟
🎥 بازخوانی روند تصویب بند قانون اجازه مسالمت آمیز اعتراضات در مجلس خبرگان اول انقلاب.
#رصد #ایران
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
#شعر_آخر_شب ☕
مرگ در قاموس ما از بی وفایی بهتر است
در قفس با دوست مردن از رهایی بهتر است
قصه ی فرهاد دنیا را گرفت ای پادشاه
دل به دست آوردن از کشور گشایی بهتر است
تشنگانِ مِهر محتاج ترحم نیستند
کوشش بیهوده در عشق از گدایی بهتر است
باشد ای عقل معاش اندیش، با معنای عشق -
آشنایم کن ولی نا آشنایی بهتر است
فهم این رندی برای اهل معنا سخت نیست
دلبری خوب است، اما دلربایی بهتر است
هر کسی را تاب دیدار سر زلف تو نیست
اینکه در آیینه گیسو می گشایی بهتر است
کاش دست دوستی هرگز نمی دادی به من
« آرزوی وصل » از « بیم جدایی » بهتر است
#فاضل_نظری
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی آقای عبدالکریم سروش درباره وضعیت اپوزیسیون خارج نشین و کسانی که سالهاست با جریان فکری ایشون و امثالهم همراه بودند:
"من وقتی به اپوزیسیون، نگاه میکنم میبینم ما یک قدم، یک اینچ، یک سانتیمتر جلو نیامدیم. ما همانیم؛ همهمان لاف زن، همهمان یقهبگیر، همهمان بیگذشت و همهمان بیحرمت نسبت به انسان. اینها بالاترین رذایل است دیگر، شما ببینید دو نفر وقتی سر یک مسئله سادهای به هم میافتند، لباس زیر همدیگر را به قول معروف هوا میدهند، رحم به یکدیگر نمیکنند. از هیچ چیزی برای تخریب دیگری فروگذار نیستند، این همان استبداد است دیگر، مگر چیست؟ منتهی در یک کشور قانونی زندگی می کنیم چاقو نمی گذاریم و سر طرف را نمی بریم.
این خلق و خوی ما رسوبات آن استبداد ۲۵۰۰ ساله است"
#رصد
@cafe_fekr
___
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
🔷 " براى حفظ اساس حيات مجتمع دينى و ايجاد نظام اسلامى، علاوه بر واجبات مالى، بايد به مبرات و مستحبات مالى نيز به نحو شايسته عمل شود"
📝 #علامه_طباطبایی
◾️ما در دو جنگ جهانى اخير به چشم خود ديديم كه بطلان اعتبار پول در پارهاى از كشورها مانند منات در روسيه تزارى و مارك در آلمان چه بلاها و مصائبى ببار آورد و با سقوط ثروت چه اختلالى در حيات آن جوامع پديد آمد، حال بايد دانست كه اندوختن و دفينه كردن پول و جلوگيرى از انتشار آن در ميان مردم عينا همين مفاسد و مصائب را ببار مىآورد.
گفتار امام باقر (ع) هم كه در روايت گذشته فرمود:" خدا آنها را براى مصلحت خلق درست كرد تا بوسيله آن شؤون زندگى و خواستههايشان تامين شود" اشاره بهمين معنا است.
آرى، اندوختن و احتكار پول، مساوى با لغويت ارزش اشياء و بى اثر گذاردن پولى است كه احتكار شده، چون اگر احتكار و حبس نمىشد بقدر وسعش در زنده نگاه داشتن و بجريان انداختن معاملات و گرم كردن بازار در اجتماع اثر مىگذاشت، و بى اثر كردن آن با تعطيل كردن بازار برابر است، و معلوم است با ركود بازار حيات جامعه متوقف مىشود.
◾️البته اشتباه نشود ما نمىخواهيم بگوئيم پول را در صندوق و يا بانك و يا مخازن ديگرى كه براى اينكار درست شده نبايد گذاشت، چون اين حرف با عقل سليم جور نمىآيد، زيرا حفظ اموال قيمتى و نفيس و نگهدارى آن از تلف شدن از واجباتى است كه عقل آن را مستحسن شمرده، و غريزه انسانى، آدمى را به آن راهنمايى مىكند و آدمى را وامىدارد بر اينكه وقتى كه پول گردش خود را كرد و برگشت، تا جريان ثانوى آن را در بانك و يا مخازن ديگرى حفظ كند، و آن را از دستبرد ايادى غصب، سرقت، غارت و خيانت نگهدارى نمايد.
بلكه مقصود ما اين است كه نبايد پول را در گنجينه حبس كرد و از جريانش در مجراى معاملات و اصلاح گوشهاى از شؤون زندگى و رفع حوايج ضرورى جامعه از قبيل سير كردن گرسنگان و سيراب ساختن تشنگان و پوشاندن برهنگان و سود بردن كاسبان و كارگران و زياد شدن خود آن سرمايه، و معالجه بيماران و آزاد ساختن اسيران و نجات دادن بدهكاران و رفع
پريشانى بيچارگان و اجابت استغاثه مضطران و دفاع از حوزه و حريم كشور، و اصلاح مفاسد اجتماعى دريغ ورزيد.
◾️و موارد انفاق چه آن مواردى كه انفاق در آن واجب است و چه آنها كه مستحبّ است و چه آنجا كه مباح است آن قدر بسيار است كه شايد نتوان شمرد، و نبايد در اين موارد بخل ورزيد و با انباشتن پول و حبس آن، مصالح انفاق در آن موارد را زمين گذاشت، هم چنان كه زياده روى و اسراف هم نبايد كرد، زيرا نه افراط در آن صحيح است و نه تفريط.
خواهيد گفت: در مواردى كه انفاق مستحبّ يا مباح است چرا بخل ورزيدن جائز نباشد؟ در جواب گوئيم: هر چند ترك انفاقات مستحبّ جرم نيست، نه از نظر عقل و نه از نظر شرع، و ليكن زمينه مستحبات را بطورى كلى از بين بردن خود، از بدترين گناهان است.
◾️و اگر بخواهى بخوبى حساب اين معنا را برسى به زندگى روزمره خود نگاه كن خواهى ديد كه ترك انفاقهاى مستحبّ در شؤون مختلف زندگى از قبيل زناشويى، خوراك، پوشاك و اكتفاء كردن بقدر واجب شرعى و ضرورى و عقلى آنها چه اختلالى در نظام زندگى وارد مىسازد، اختلالى كه بهيچ قيمتى نمىتوان جبران نمود.
◾️آرى، اكتفاء كردن به دادن زكات واجب و ترك انفاقهاى مستحبّ چنين نظامى را بوجود نمىآورد، بلكه اساس حيات مجتمع دينى را هم بر هم زده و آن غرضى را كه شارع دين از تشريع انفاقات مستحبّ داشته بكلى تباه مىسازد، و رفته رفته نظام مجتمع دينى را به يك نظام از هم گسيخته و گرفتار هرج و مرج مىسازد، هرج و مرجى كه هيچ چيز و هيچ قدرتى نمىتواند آن را اصلاح كند.
📚 ترجمه تفسير الميزان، ج9، ص: 351
_
#اقتصاد #انفاق #فرهنگ
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
🔷 #نظرات_شما
مشکلات تحصیل در نظام آموزشی حوزه
___
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
🕯️ بعد از تو نفهمید کسی عمق غمم را...
«النظر فيك إرتواء فكيف عناقك ؟»
«نگاه كردن به تو آرامش است،
پس آغوشت چگونه است ؟»
___
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
4_5895530259498929068.mp3
1.84M
#دکلمه غزلیات شمس تبریزی، غزل شمارهی ۲۹۴۷:
یا من عَجَب فُتادم، یا تو عَجَب فُتادی
چندین قَدَح بِخوردی، جامی به من ندادی
تو از شرابْ مَستی، من هم زِ بویْ مَستَم
بونیزنیست اندک، در بَزمِ کیْقُبادی
بسیار عاشقان را، کُشتی تو بیگُناهی
در رنج و غَم نکُشتی، کُشتی زِ ذوق و شادی
ای تو گُشادِ عالَم، ای تو مُرادِ آدم
خانه چرا گرفتی در کویِ بیمُرادی؟
زیرا چراغِ روشن، در ظُلْمَتِ شب آید
دَرمان به دَرد آید، این است اوسْتادی
بَستی زبان و گوشم، تا جُز غَمَت نَنوشَم
نی نُکتهٔ عَمیدی، نی گفتهٔ عِمادی
تبریز شَمسِ دین را، خِدمَت رَسان زِ مَستان
سَجده کُن و بِگویَش اَوْحَشْتَ یا فُؤادی
___
#مولانا #دیوان_شمس
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
مراقب باشیم از نقطه ی برگشت ناپذیر مثبت به نقطه ی برگشت ناپذیر منفی سقوط نکنیم!
✍دکتر محمدحسن علایی(جامعه شناس)
جوانان ما بیدار شده اند دختران و پسران ما می خواهند در تعیین سرنوشت خویش مشارکت کنند می خواهند سبک زندگی خویش را سامان دهند می خواهند از جانب ما و حکومت به رسمیت شناخته شوند؛ به عنوان یک جامعه شناس عرض می کنم این یک نقطه ی برگشت ناپذیر مثبت است؛ یعنی دیگر در تاریخ این کشور باید حضور ایشان جدی گرفته شود جوانان همیشه به داد این وطن رسیده اند در دفاع مقدس هم با سربندهای یاحسین و یا زینب کاری حسینی و زینبی کردند؛ از فریادهای آنها نهراسیم اینان همان آینده سازانی هستند که فردای کشور را خواهند ساخت.
هزینه های تحول را تنها با وفاق می توان کاهش داد. دشمن شاد نشویم؛ نگذاریم ذهن و زبان جوانان ما را بیگانگان و رسانه های ایشان از ما بدزدد؛ اگر بیش از این تعلل کنیم و از خواب غفلت بیدار نشویم از این که ما را به جان هم بیاندازند کیفور می شوند و دنباله ی نقشه های پلید خودشان را برای تجزیه و تفرقه حریص تر از گذشته پی می گیرند. در یک کلام دست در دست هم بدهیم و مراقب باشیم به آن نقطه ی برگشت ناپذیر منفی سقوط نکنیم.
راه حل کم نیست عزم و اراده ی ملی می طلبد. همین برنامه ی "شیوه" را اول از همه خود مسئولین بشنوند بیشتر از کسی که وی را نماینده ی خودشان می دانند به سخنان میهمان مقابل وقع بنهند همین ها هم خیر و صلاح ملک و ملت را می خواهند و فرزندان این آب و خاکند. می توانیم کاری بکنیم که فردا در پیشگاه تاریخ روسفید شویم؛ مقهور سیاه بازی های دشمنان و خوارج نباشیم طرف حق را بگیریم، این کشور با حقیقت کشور می شود؛ نه با مقدس مآبی ها و فرصت طلبی ها. به هوش و استعداد و غیرت و حمیت ایرانی اعتماد کنیم.
نسل جدید که در بستر امکانات ارتباطی و اطلاعاتی بالیده و رشد یافته اند و حتی از ایشان به نسل آنلاین هم تعبیر می شود، از امکان بیشتری برای فهم خویش در افق جهانی برخوردارند و خواست و اراده ی ایشان تحقق نوعی هویت جهانی متناسب با زیست جهان جدید است جوان ایرانی خواهان آن است که سبک زندگی خویش را در تشابه و تناظر با جوانان سایر نقاط جهان تحقق بخشد.
اما مسئله انقطاع فرهنگی هم مسئله ای جدی و حیاتیست به هر دلیل چه در سایه ی ناکارآمدیها چه در اثر همین جهانی شدن و فراگیر شدن تکنولوژیهای جدید و تفوق عقلانیت علمی-تکنولوژیک این گسست و انقطاع مع الوصف رخ داده است.
با توجه به آنچه گفته شد می توان نقاط قوت و ضعف این نسل را در کنار هم به پیش چشم آورد و در راستای رفع کاستی ها و کژی های نظام آموزشی و تربیتی با تکیه به مطالعات نسل پژوهانه به ارتقای سطح اندیشگی جوانان و جبران ضعف ایشان در کنار به رسمیت شناختن نقاط قوتشان امیدوار بود.
به عنوان کسی که دو دهه از حیات خویش را در مقام معلم و متعلم در دانشگاه گذرانده است با توجه به نیاز فوری و حیاتی جامعه برای تحقق تولدی دوباره و زایشی ضمن این جستار از همه ی اساتید بزرگوار دانشگاه و البته همه نخبگان فکری خارج از آکادمی دعوت می کنم از ایده ی "تبیین آکادمیک تحولات اجتماعی" حمایت کنند تا جامعه ای که آبستن تغییرات اساسی و بنیادین است از چشم انداز نظری مغتنم ایشان، خویش را محروم نسازد و مجبور به تکرار تاریخ و هدر رفت نیروهای اجتماعی تاریخی نگردد.
حال به جهت امید به تاثيرگذاري بر بخشی از کنشگران و مسئولان لازم می دانم از همه ی دانشگاهیان خاصه علمای علوم انسانی و اجتماعی دعوت به عمل بیاورم تا جهت "تبیین آکادميک تحولات اجتماعی" و گفتگو با جامعه و مسئولان پای به عرصه نقد و نظر در این شرایط خطیر تاریخی بگذارند و حتی با جبران برخی کاستی ها نقش و رسالت خویش را برای احیای حیات اجتماعی جامعه ی ایران به نحو مطلوب ایفا نمایند.
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
#شعر_آخر_شب ☕
به ياد ان كسى كه چشم هايش برده جانم را
تفال ميزنم هر شب مَفٰاتيحُ الجَنانَم را
من آن آموزگارم كه سوال از عشق ميپرسم
وليكن خود نميدانم جواب امتحانم را
كمى از درد ها را با بُتم گفتم مرا پس زد
دريغا كه خدايم هم نمى فهمد زبانم را
به قدرى در ميان مردم خوشبخت بدنامم
كه شادى لحظه اى حتى نمى گيرد نشانم را
تو دريايى و من يك كشتى بى رونقِ كُهنه
كه هى بازيچه ميگيرى غرورم ، بادبانم را
شبيه قاصدك هاى رها در دشت ميدانم
لبت بر باد خواهد داد روزى دودمانم را
دلم مى خواهد از يك راز كهنه پرده بردارم
امان از دست وجدانم كه مى بندد دهانم را
#سيد_تقي_سيدى
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
♦️ چگونه برابری خواهی با آزادی خواهی سازگار است؟
یادداشتی از #حسام_سلامت
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
«شرح #مثنوی_مولانا بدون داشتن ذوق عرفانی، مانند تلاش یک کافر برای فهم مرام نبی مرسل است! »
📝 امام_خمینی
♦️ کثیرى از ناس شعر مثنوى را جبر مىدانند و حال آنکه مخالف با جبر است و علت آن این است که آقایان معناى جبر را نمىدانند. و چنانکه مرحوم حاجى (مراد امام، حکیم حاج ملا هادی سبزواری است) نیز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته در شرح و تفسیر، مرام مولوى را برساند؛ زیرا حکیمى قول عارفى را بیان نموده بدون اینکه حظ وافر از قریحه عرفانى داشته باشد و بلاتشبیه مثل این است که ملحدى، مرام نبى مرسلى را شرح کرده باشد. بیان مرام شخصى قریب الافق بودن با اعتقاد او را لازم دارد، براى شرح قول عارف رومى، مردى صوفى که یک نحوه کشف ذوقى داشته باشد لازم است که آن هم نه با نثر بلکه با نظمى که از روى ذوق عرفانى برخاسته باشد مانند نسیمى که از سطح آبى برمىخیزد، به شرح آن بپردازد.»
📚 تقریرات فلسفی، ج۲، ص۱۹۸
___
#عرفان_خمینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
🕯️ عيناك بيتي
عندما ضاقت بنا الدنيا
وضاق بنا العذاب...
چشمهایت خانه من است
وقتی دنیا به ما تنگ میشود
و از درد به ستوه میآییم...
#عکس_نوشت
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻