eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
199 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
☕ چو آه در تن بی‌روح نی دمیده شدم سکوت بودم و با یک نفس شنیده شدم شبیه سایه، عدم بود هستی‌ام اما به هر طرف نظر انداخت نور، دیده شدم همین که چشمۀ عشق تو در دلم جوشید ز کوه صبر به دشت جنون کشیده شدم تو سیب سرخی و من برگ سبز، خوشحالم که در کنار تو بودم که با تو چیده شدم قسم به آه که فاضل ندارد از خود هیچ من از اضافۀ خاک تو آفریده شدم " ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
برای آنکه بدانید بین اسلام واقعی و آنچه به اسم اسلام معرفی کرده اند‌ چقدر فرق است به تفاوت گستره بحث رساله های عملیه با قرآن رجوع کنید. ___ 💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
❖ تشکیل دولت اسلامی با اسلامی سازی علوم انسانی 📝 _ رسیدن به تمدن نوین اسلام مستلزم تشکیل دولت اسلامی است. _ هر دولتی حداقل پنج رکن آموزش، اقتصاد، فرهنگ، سیاست، امینت را داراست. _ هر یک از این ارکان دولت ساز در حوزه تئوری خروجی علوم اجتماعی است. _ علوم اجتماعی بر اساس هر منبع و متدی شکل گرفته باشد نظام اجتماعی که منتج میشود از همان جنس است. _ تا زمانی که علوم اجتماعی مبتنی بر فلسفه اسلامی و منابع دینی ساخته نشود نمیتوان دولت اسلامی را حتی در حوزه تئوری شکل داد. _ تولید علوم انسانی مستلزم جریان ساز شدن علوم عقلی و احیا سنت است. _ حوزه علمیه به عنوان مهد و نهاد علوم دینی تا زمانی که بهای کافی به فقه اکبر یا فلسفه اسلامی ندهد تغییر و تحول اجتماعی انقلاب ممکن نخواهد بود _ تحول اجتماعی به صرف کار فردی و مقاله نویسی ممکن نیست و کار تشکیلاتی لازمه جریان سازی در عرصه علوم دینی است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
علوم انسانی اسلامی در وضع کنونی وجود ندارد اما نباید برای تولید آن شتاب زده عمل کرد. _ ۱۳۹۳/۰۴/۱۱ _ ___ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
دردِ دليم، شورِ دو عالم غبار ماست‌ اما زيارت لبِ خاموش کرده‌ايم . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
دغدغه و گرایش دینی داشتن کافی نیست، فکر و مدیریت احساسات هم لازم است. نمونه یک جهان بینی احساسی همین متن هست که توی یکی از کانال های پر مخاطب خوندم. وقتی معیار های رشد دین صرفا در یک سری گزاره های ظاهری خلاصه بشه نمیتونی عمق راهبردی پیشرفت انقلاب رو درک کنی. و وقتی عینک زیسته شما رو رسانه تغییر میده احساس میکنی همه جهان اطرافت نسبت بهت سوظن پیدا کردن غافل از اینکه اکثریت گرایشات مردم همچنان دینی هست، اما دینی بودن مردم و انقلاب به معنی مطابقت با معیار های حداقلی ما نیست. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
دغدغه و گرایش دینی داشتن کافی نیست، فکر و مدیریت احساسات هم لازم است. نمونه یک جهان بینی احساسی
سلام . منم به عنوان یک زن گاهاً به صورت محجبه و با حجاب چادر در جامعه حضور پیدا میکنم و مورد حمله ی کنایه ها ، طعنه ها،خنده ها و همینطور تمسخرهایی از سمت انسان های معترض قرار میگیرم..و انصافا میتونم بگم که این خانوم رو درک کنم... اگر زنی با اعتماد به نفس پایین باشی مطمیناً از پس این همه حمله برنخواهی آمد. و مانند این زن خانه نشین و منتقد خواهی شد... اصلا میدونی به نظرم سقف آزادی رابطه ی مستقیم با افکار انسان ها داره... هر چی افکار ادم‌ها کوتاه باشه ، فاصله ی این سقف هم پایین تر و کوتاه تره.در اینجاست که انسان ها با افکار بلند و بالا آنقدر سرشان به این سقف کوتاه خواهد خورد که رفته ، رفته حذف خواهند شد. و مسلماً زیر این سقف کوتوله ها هستن که به راحتی جولان خواهند داد. انسان های معمولی و عادی هم ناچاراً سرشان را خم کنند و حرکت می کنند و آرام ،آرام شانه هایشان خم میشود و بی آنکه متوجه این معظل باشند پشتشان قوز میشود.آنوقت است که دیگر نمیتوانند کمر راست کنند و قامت بلند کنند و راه بروند. کاش قبل از اینکه برایشان این اتفاق بیفتد افکارشان رابلند کنیم تا رفته ،رفته به این بلا دچار نشوند. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
دغدغه و گرایش دینی داشتن کافی نیست، فکر و مدیریت احساسات هم لازم است. نمونه یک جهان بینی احساسی
من منکر ناامنی های اجتماعی که بعضا برای قشر متدین در برخی مناطق پیش میاد نیستم اما چندتا مسئله ای که هست اینکه: _ کل ایران تهران یا کلان شهر ها نیست، وضعیت فرهنگی کلان شهر ها و مخصوصا مناطق سرمایه دار بسیار متفاوت از دیگر مناطق ایران هست. برای همین حتی اگر حجاب رو هم ملاک قرار بدیم غالب مناطق و شهر های ایران هنوز محجبه هستن.( محجبه به معنی چادری نیست بلکه یعنی پوشش براشون ارزش هست) _ ملاک رشد و پیشرفت انقلاب اسلامی رو حجاب قرار دادن و خط مقدم نظام رو حجاب اون هم به معنی چادر قرار دادن از ضعف اندیشه دینی نشات میگیره، یعنی نباید شما اولا حجاب رو ملاک پیشرفت حکومت اسلامی قرار بدی و بعد نتیجه بگیری که حکومت توی این چهل سال هیچ کاری نکرده. ثانیا بر فرض ملاک قراردادن حجاب نمیشه با یک استقرا ناقص شخصی کل فرهنگ کشور رو زیر سوال ببرید. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
کانال خانوم فعال حوزه بانوان 🆔 @par1394
به سوی ایجابیت زندگی 📝 حقیقت این است که مهمتر از جدل بر سر شبه‌ائتلاف‌های توییتری و وکالت‌دادن‌های آنلاین به فلان آقا، پیش‌گذاشتن‌ِ ایجابی طرح‌ها و ایده‌های آلترناتیو است. نمی‌خواهم اهمیتِ بحث‌های سلبی در رد سلطنت یا هر ایدئولوژی اقتدارگرایانه‌ی دیگری را دستِ کم بگیرم. نقد بی‌امانِ هر ایده‌ای که سودای عَلَم‌کردنِ دوباره‌ی شکلی از پدر-سروری را در سر می‌پروراند مطلقاً ضروری است. خودِ «مردم» هم، در عین کثرت‌شان، این ضرورت را از سر تیزهوشی تشخیص داده‌اند. با اینهمه، به نظرم می‌رسد انرژیِ جامعه هرز می‌رود اگر صرفاً درگیر مجادله‌های فرسایشی بر سر نفی و انکار ایده‌ها شود. به تصورات‌مان سروسامان داده‌ایم اگر خود را، بیش از هر چیز، وقفِ فکرکردن به این کنیم که می‌خواهیم آینده چگونه باشد. مثلاً چه تخیلی از فُرم حکومت داریم؟ جمهوری؟ این عالی است. درباره‌اش بخوانیم و بنویسیم و گفتگو کنیم. یا چه تخیلی از مدرسه داریم؟ می‌خواهیم چه سامانی به نظام آموزش عمومی بدهیم؟ چگونه می‌خواهیم آن را بازسازی کنیم؟ یا دانشگاه. چه تصوری از «دانشگاه آینده» داریم؟ یا خانواده، یا محیط‌های کار، یا نظام حقوقی یا خودِ «ایران» در مقام یک جمهوری آزاد و برابر. درباره‌ی همه‌ی اینها، و انبوهی مسائل دیگر، باید ایجاباً بحث کنیم، یعنی برای خود روشن کنیم که درباره‌ی هر یک از آنها چگونه می‌اندیشیم و می‌خواهیم چه سر و شکلی به آنها بدهیم. قدرت‌های خلاقانه‌ی تخیل را که آزاد کنیم درگیر کثرتی از مباحثه‌های عمومی بر سر چگونگی بازآراییِ جامعه خواهیم شد. «نظم قدیم» با همه‌ی هیبت پوشالی‌‌اش فرو ریخته و در حال احتضار است اما «نظم جدید» نیز هنوز زاده نشده است. زمانش رسیده است که «نظم جدید» را در همه‌ی ارکان‌اش به بحث بگذاریم و به زاده‌شدن‌اش، که بذرهایش در لحظه‌ی حال پراکنده‌اند، کمک کنیم. این ایجابیت تفکر است. و ایجابیت تفکرْ ایجابیتِ خودِ زندگی است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ اگر به رسم ادب از سرش کلاه گرفت نسیم باز مرا با تو اشتباه گرفت دمی به ناز حجاب از رخت کنار زدی پرنده پر زد و آهو رمید و ماه گرفت به روی گردنت افتاد تاری از گیسو تمام گردنه را یک تن از سپاه گرفت دلی چنین که تو داری تصاحبش سخت است مگر که آینه را می‌توان به آه گرفت تو را چنان وطنم از غریبه می‌گیرم اگر که دست تو در دست او پناه گرفت... . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
46.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره با مرحوم پیرامون موضوع چرا نخبگان مهاجرت میکنند؟ . . . . • بخش اول ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
37.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره با مرحوم پیرامون موضوع چرا نخبگان مهاجرت میکنند؟ . . . . • بخش دوم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
41.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره با مرحوم پیرامون موضوع چرا نخبگان مهاجرت میکنند؟ . . . . • بخش سوم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🎥 مناظره #سعید_زیبا_کلام با مرحوم #محمد_علی_مرادی پیرامون موضوع چرا نخبگان مهاجرت میکنند؟ . . . . •
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• میدونم اکثرتون حوصله دیدن همه این مناظره رو ندارید، ولی پینشهاد میکنم این بخش از صحبتای آقای سعید زیباکلام که میگن چرا علوم انسانی توی دانشگاه ربطی به بطن زندگی ماها نداره رو نیگا کنید... ___ پ.ن؛ البته این صحبت معنیش این نیست که در قسمت ایجابی خود ایشون تونستن علوم انسانی متناسب با اتمسفر ایرانی اسلامی رو بفهمن https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• میدونم اکثرتون حوصله دیدن همه این مناظره رو ندارید، ولی پینشهاد میکنم این بخش از صحبتای آقای سعید
📝 یکی از مشکلات فکری دغدغه مندان تحول علوم اجتماعی در ایران اسلامی سازی علوم انسانی در نظام فلسفی هست. یعنی نمیتونن بر اساس دستگاه فلسفی سنت خودمون تفلسف کنن و با فاعل شناسای سنجش گر دنبال ایجاد هویت ایرانی اسلامی هستن. ان شاءالله عمر و حالی باشه یک توضیح مختصری راجع به مشکلات این مدل مینویسم.
، سروده یکی از مخاطبین کانال شب شیرین تو شد چون به صباح آلوده نکند عشق نگردد به گناه آلوده این طهارت که من از روی تو میپندارم ترسم آمد که بگردد به نگاه آلوده آتش عشق دلم حال تو را گرم نکرد نکند حال گدا دامن شاه آلوده همه جا عشق دویده است فراری نشوی مقصد عشق نگشته است به راه آلوده شرر از زاد تو بر خلق نصیبی نبود چه توقع بود از خرمن آه آلوده شرر . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پژوهش‌های علمی ما تعارف و بازی است! گفتگوی سیمافکر با -۱۳۹۵ 🎥 فیلم کامل را از اینجا تماشا کنید: Simafekr.com 💡 . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
دو دنیای متفاوت در بالا و پایین اتوبان پاسداران تبریز https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
امتناع ابژه‌سازی زنان در رهیافت مبتنی بر زوجیت 📝 • مقوله‌ی "ابژه‌سازی زنان" و مسائل ایشان، یکی از مسائلی‌ست که اندیشه درباره‌ی آن، ما را به این تفطن می‌رساند که بسیاری از مسائل زنان، یا بیش از آن‌که واقعی باشند برساخته‌ی اذهان متفکران این حوزه هستند یا بیش از موجودیت‌شان، پرابلماتیک و مساله‌مند شده‌اند. نمونه‌ی آن را چندسال پیش بر زبان یکی از سردمداران مذکر حوزه‌ی زنان شنیدم که با مشاهده‌ی یک گعده‌ی پارک لاله‌ی تهران، کل جامعه‌ی زنان ایرانی را دارای مساله‌ی نگران‌کننده‌ای می‌دانست! • به رغم اینکه به نظر می‌رسد ما نیازمند نگرش درست درباب زنان و مسائل ایشان از جوانب مختلف هستیم، اما این حجم ابژه‌سازی مسائل زنان و تمرکز بر این مسائل، ممکن است چند محصول داشته باشد که در نتیجه، نگران‌کننده‌ خواهد بود. • یکی از این مشکلات، همان‌گونه که بیان شد، تبدیل کردن آسیب‌ها و مشکلات به "معضله" در این حوزه است که چه بسا طبیعی هم بوده و بخشی از ناهنجاری‌های طبیعی هر جامعه شناخته می‌شود، اما با ذهن سوبژکتیو و خودبنیاد، این امر به حدی پرابلماتیک می‌گردد که تبدیل به یک بحران در اذهان می‌شود. به خصوص با مسیر پیش رو که بسیاری از این مسائل همگانی و خارج از جامعه‌علمی کشور است، مصداق اشاعه‌ی فحشا است که درباره‌ی هر آسیب و امرمذمومی نهی شده است و خود، معضله را دوچندان می‌سازد. • دیگر آن که اساسا ابژه‌سازی مسائل زنان، بخش عمده‌ای از مساله را که ممکن‌است مردانه و چه بسا حاکمیتی باشند را تعلیق می‌کند. نمونه‌ی این امر را در گفتمان افزایش جمعیت شاهدیم. این تعلیق، موجب می‌شود تا تنها زنان، جامعه‌ی هدف اندیشه و یا سیاستگذاری قرار گیرند و از دیگر عوامل که بخش تعیین‌کننده‌ای از مساله هستند، چشم‌پوشی شود. این موضوع در خوشبینانه‌ترین حالت، در دراز مدت ممکن است به پیشرفت‌هایی در حوزه‌ی زنان منجر شود، اما نادیده‌انگاری دیگر امور، نهایتا جامعه را دچار صورتی کاریکاتوری خواهد کرد که تنها زنان رشدیافته‌ای در آن وجود دارند که به تبع رشدناهمگون، آنان را از شرایط اطرافشان ناراضی میگرداند. بدین ترتیب، به نظر می‌رسد به خصوص درباره‌ی سیاست‌های خانواده، تمرکز جدی تنها بر زنان مشکل‌ساز خواهد شد و نیازمند دیدن سویه‌های مختلف یک موضوع، به خصوص مردان و مسائل مرتبط با آنان نیز هستیم. اگر چه می‌توان به نکات دیگری نیز اشاره کرد، اما بحث مذکور را با این تفطن که رهبر انقلاب، به جای تمرکز ویژه بر بحث زنان، به زوجیت و مبانی مشترک انسانی ارجاع دادند را در این چارچوب می‌توان فهم کرد. رهیافتی که موجب خروج از ابژه‌سازی زنان می‌شود و زنان را همچنان، عدالت‌محور، در کنار مردان، به عنوان عناصر جدی هویتی هر جامعه لحاظ می‌کند و از هرگونه رویکرد یکجانبه یا تقابلی، پرهیز می‌دهد. 🆔 @azmanegasht . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
حضرت آدم اگر خطا نمیکرد به کمال نمیرسید! زيرا كه آدم- عليه السلام- در تحت جذبه غيبيّه اگر مانده بود، و در آن حالِ فنا و بى‏خبرى- كه بهشت دنيا به آن معبر است- باقى مى‏ماند، از تعمير عالم و كسب كمالات ملكيّه، آثارى نبود. پس به واسطه تسلط شيطان بر او، توجه به كثرات حاصل شد و از درخت گندم، كه صورت دنيا در عالم جنت است، تناول نمود. پس از آن توجه، باب كثرت مفتوح و راه كمال و استكمال، بلكه باب كمال «جلا» و «استجلا» باز شد. پس با آن كه در مذهب محبت و عشق، اين توجه خطيئه و خطا بود، در طريقه عقل و سنّتِ نظام اتمّ لازم و حتم بود، و مبدأ همه خيرات و كمالات و بسط بساط رحمت رحمانيّه و رحيميّه گرديد. پس حقيقت ادبار وقوع در حجب سبعه است و تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود. _ شرح حديث « جنود عقل و جهل »، متن، ص: 43 ____ __ @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
تفاوت بی دلیلی در گزاره های دینی و غیر دینی 📝 🔹ما انبوه گزاره هایی داریم که بر درستی هیچ کدامشان دلیل قانع کننده ای نداریم؛ مثلا كدام انسان در كره زمين است كه بتواند استدلال كند كه عالم واقع، واقعيتی مستقل از ذهن بشر دارد؟ چه کسی می تواند استدلال کند که فردا خورشید طلوع می‌کند؟ به همين ترتيب علّيت چه دليلی بر آن وجود دارد؟ چه دليلی داريم برای اينكه هر پديده‌ای علت می خواهد؟ هیچ. به همین ترتیب از این دست گزاره‌های نامدلل داریم، کسانی گفته‌اند چرا به نامدلل بودن گزاره‌های دینی اینقدر حساسید؟ این همه گزاره‌های نامدلل داریم، چرا نسبت به آنها حساس نیستید؟برخی از پاسخ‌های داده شده بدین قرار است: 1️⃣ گزاره‌های نامدلل غیر دینی سر نزاع با دیگر باورهای ما ندارند، اما گزاره‌های دینی با بسیاری از باورهای ما سر ناسازگاری دارند؛ یعنی خودشان که بر صدقشان دلیل ندارند که هیچ، با دیگر باورهای ما هم دعوا دارند! 2️⃣ اما دسته دومي هم وجود دارد و آن مربوط است به گزاره‌هاي عملی، يعني گزاره‌هایی كه وجدان انسان مدرن را می آزارند، وجدان انسان سنتی را نمی‌آزردند.مثلا اگر يك كسی دين آبا و اجدادی خودش را رها كرد و آمد مسلمان شد، شما برای او هزار مجلس می‌گيريد و به او تبريك می‌گویید و حتي يك بخشی از مصارف وجوه شرعيه شما برای كسانی است كه دلهايشان را نرم كنيد كه بلكه بيايند به دين شما، اما يكي اگر از دين شما بيرون رفت، ديگر سر و كار می‌افتد با توبه و اگر هم توبه نكرد ديگر بحث ارتداد و مسائل مربوط به خودش. اينجا وجدان انسان مدرن می‌گويد چرا؟ 3️⃣ سومی مسئله ذی ربط بودن و بی ربط بودن است. مسئله اين است كه ارتباط دين با زندگی واقعی از دست رفته است. مثال ساده بزنم. مثلاً ما احكامی داريم كه اگر موش در چاه شما افتاد، چقدر بايد نزح آب كنيم (آب را از چاه بیرون بکشیم) و اگر خرگوش افتاد و سگ افتاد چه كار بايد بكنيم. الان چند درصد من و شما با آب چاه سر و كار داريم؟ يعني آن چيزي كه در باب موش گفته شده است در زندگي نود درصد ما بلاموضوع است؛ يعنی موضوعيت ندارد، چون چاه نداريم، ديگر موضوعيت ندارد. . . پ.ن؛ طی روزهای آینده نقد این یادداشت منتشر خواهد شد، در صورت نوشتن نقد بر یادداشت آقای ملکیان از سوی شما عزیزان نیز آن را منتشر خواهیم کرد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
تفاوت بی دلیلی در گزاره های دینی و غیر دینی 📝 #مصطفی_ملکیان 🔹ما انبوه گزاره هایی داریم که بر درستی
نکاتی پیرامون نوشته 📝 - نبود ملاک برای تفکیک ارزش ها از غیر ارزش ها برای آدمی یکی از براهینی است که ضرورت تمسک ما به دین را مشخص میکند، به تعبیری اگر ارزش گذاری بر محوریت انسان صورت بگیرد عملا هیچ ارزشی حاکم نخواهد شد یعنی به تعداد انفس انسان که ارزش گذار میشوند ما اررزش خواهیم داشت. - اصل علیت از جمله مسائلی است که در صورت رد آن نیز آن را اثبات کردیم. علیتی که بر اساس شرطیت ذهنی در سنت هیوم شکل میگیرد و صرف بافته ذهنی را علت قرار میدهد یک گذاره منسوخ در سیستم فلسفی رئالیستی است. حتی متن نوشته شده نگارنده نیز نمیتواند خارج از دامنه علیت قرار بیگیرد. اما مسئله علیت تامه غیر از علیت ناقصه یا علت مادی است. گاه پیش می آید که در اثر تجربه ناکافی بشر علیت ناقصه را به جای علیت تامه قرار میدهد و این امر بعد از آن که غلط بودنش مشخص میشود بهانه ای برای نفی اصل علیت میگردد. در حالی که مثلا علت تامه روشنایی فردا وجود خورشید نیست که بر تکیه بر وجود خورشید صرف نتیجه یقینی برای تحقق فردا را گرفت. مسئله دیگر تقلیل دادن گستره مبحث علیت به مادیات است، به این معنی که علیت به عنوان یک قائده کلی فلسفی صرفا در گذاره های مادی عالم محقق نمیشود و رد آن نیز با نگاه صرفا مادی غلط است. _ در صورتی که ارزش متکی بر هیچ واقعیت خارجی نباشد و صرف ذهن انسان ساخته یک باور گردد طبیعی است که امتداد عملی نخواهد داشت، یعنی شما هیچ ارزش عملی ای برای باورتان قائل نیستید و اباجه گری به معنی بی ملاک بودن باور ماست. اگر باور ملاک داشت طبیعتا در عرصه عمل تعین پیدا میکند اما باوری که بر اساس ارزشی واقعی جعل نشده باشد در عرصه عمل نیز منجر به تزاحم نمیگردد. یعنی آن چه هیچ ملاکی ندارد باور غیر دینی است نه باور دینی. چون باور غیر دینی دارای ملاک نیست در عمل هم منجر به هیچ تزاحمی نمیشود. _ گزاره های دینی بر اساس مقتضیات زمانی مکانی و فرهنگی نمود ها و بروز های متفاوتی از خود برجای مگیذارند، احکامی که برای مسائل صد سال پیش منطبق بود دیگر در عصر ما مصداق ندارد اما اصل ملاک دستخوش تغیرات زمانی و مکانی نمیگردد برای همین باید بین گذاره های ثابت دین و همچنین گذاره های متغیر دینی تفکیک قائل شد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
50.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله ، گشت ارشاد است؟ جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟ صریح ( فعال رسانه ای)‌ با (فعال حوزه زنان و خانواده)‌ . . . . • بخش ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef